Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Silnik dla wszystkich
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie Lut 12, 2006 7:13 pm    Temat postu: Silnik dla wszystkich Odpowiedz z cytatem

Witam!

Chciałem się zająć w tym temacie opisaniem moich prób stworzenia prostego w wykonaniu
Silnika, którego budowa nie sprawi problemu nawet mniej zaawansowanym osobom.

Założyłem że głównymi cechami silnika mają być:

Arrow Silnika napędzany karmelkiem
Arrow Masa paliwa ok. 100g
Arrow Korpus wykonany z rury PCV 1” łatwej do zdobycia
Arrow Dysza i zatyczka wykonana z gipsu lub innego materiału (cement CX5 22zł 5kg)
Arrow Możliwie niska cena za egzemplarz
Arrow Silnik około 90-100 N/s mieszczący się w klasie G do napędzania średnich rakiet
Arrow Jak najprostsze wykonanie

Doszedłem do silnika z trzema segmentami paliwa o masie około 120g
Silnik o długości 260mm
Średnica 1 cal
3 bloczki paliwa o długości 50mm inhibitowane papierem z wikolem
kanał o średnicy 10mm
średnica krytyczna dyszy 9mm
4 tulejki dystansowe wykonane z papieru każda o długości 5mm
masa silnika z paliwem to 300g

Z założoną erozją dyszy o 1.5mm Kn min/max 96/120 ciśnienie nie przekroczy 1.5 Mpa
Silnik klasy G 83 o impulsie ok. 90N/s

Teoretyczny wykres ciągu



Wykonanie silnika jest proste i nie zajmuje wiele czasu

Proponuję zacząć od odcięcia kawałka rury o długości 25cm
W założeniach jest jak najniższa cena więc obędziemy się bez zaślepek
Końcówkę rury zamaczamy na 10 sekund w gorącym oleju
I zaginamy krawędzie do środka, dobrze jest tu posłużyć się foremką
Czas na wykonanie dyszy. Ja zastosowałem zaślepioną rurę aluminiową
ciasno Wchodzącą w korpus i dzięki niej odmierzamy 4cm wolnego miejsca do którego wlewamy materiał na dyszę i trzpień formujący dyszę o średnicy 9mm.



Dysza jest gotowa

teraz trzeba zrobić 3 bloczki karmelu z kanałem o średnicy 10mm <tego chyba nie muszę opisywać>


teraz nawijamy na rdzeń o średnicy mniejszej od średnicy korpusu o ok.
3mm warstwę papieru klejonego wikolem i rozcinamy na pierścienie o długości ok. 5mm każdy
Wkładamy do korpusu pierścień/bloczek paliwa pierścień/bloczek paliwa pierścień/bloczek paliwa /pierścień
następnie krążek papierowy ciasno wchodzący w korpus
I możemy powtórzyć czynność obtapiania z drugiej strony, po czym zalewamy zatyczkę gipsem
Gotowy silnik

koszt jednego egzemplarza szacuję na ok. 2.30zł

Na razie zrobiłem 2 egzemplarze z czego jeden spaliłem statycznie i efekt
mnie zadowolił
Jutro spalę drugi i wrzucę filmik. Trzeba będzie przeprowadzić także testy
na hamowni ale muszę ją skończyć. Wkleję także ze 2 filmiki ze startów rakiet na tym silniku

Co sądzicie o takim silniku dla wszystkich? Razz


Ostatnio zmieniony przez tryt dnia Pon Gru 17, 2007 6:38 pm, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie Lut 12, 2006 9:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak przedstawione tematy wyglądają b. ładnie i pouczająco, tylko pogratulować.Interesujący jest sposób zwężania krawędzi rury PCV, myślę że bezpieczny przy obecności ziarna paliwa w silniku i instalowaniu zatyczki.Nie mogę zapomnieć tematu "rakieta dla wszystkich",odświeżyłeś wspomnienia.
Czekamy na wyniki i życzymy sukcesów.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie Lut 12, 2006 10:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uczestnicze w tym forum (pasywnie) od ponad 2 lat i nie znam przypadku
żeby któryś z rakieciarzy stosował rozgrzany olej do zaginania krawędzi
rur PCV owszem inne techniki tak np: PINOT rozgrzany stop Wooda, ale
kto go posiada i w takiej ilości. Rozgrzane powietrze, potrzebna nagrzewnica. Olej jest w każdej kuchni, a garnek nic nie ucierpi i można go łatwo umyć.
Podoba mi się ta technologia i chciał bym mieć pewność jej bezpiecznego
użycia.
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie Lut 12, 2006 10:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Silnik przepięknie wykonany. Gratuluję, jestem pewien, że będzie się świetnie spisywał o ile zastosujesz jakiś lepszy materiał na dyszę i zatyczkę - np. słynna zaprawa CX5 stosowana przez Ksarda i innych.
Rzeczywiście metoda zaginania rury PCV na gorąco podobna do mojej ze stopem Wooda (jest on stosowany nie bez kozery, bo nie trzeba po nim rury pracowicie odtłuszczać. Jednak faktycznie, każda ciecz, którą bezpiecznie można rozgrzać do około 160 stopni, czyli mięknięcia PVC jest ok). Tym bardziej mi miło, że się sprawdza....Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Jacek R.



Dołączył: 03 Wrz 2004
Posty: 1223
Skąd: Z łąk Arkadii a tak serio Kraków

PostWysłany: Pon Lut 13, 2006 10:14 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

sposob zaginania rurek pcv przedstawilem (bynajmniej nie jako pierwszy) w temacie "silnik z rurki pcv-instrókcja". Jest tam podobny instruktarz do tego tylko na odrobine mniejszym silniku pokazany. Pozdrawiam i gratuluje opracowania "pasującej" Ci metody, kazdy moim zdaniem powinien miec taka swoja metode która najbardziej mu pasuje Smile życze sukcesów.
_________________
Czasem okoliczności zmuszają człowieka do porzucenia swojej dawnej działalności Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Adres AIM
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon Lut 13, 2006 5:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Dziś przeprowadziłem test statyczny drugiego silnika
i muszę powiedzieć że erozja dyszy to równo 1.5mm
Niestety akumulatorki w aparacie mam do d### Evil or Very Mad
Starczyło mi mocy tylko na 1 zdjęcie po teście statycznym

Co do dyszki z gipsu to myślę że gips aż taki zły nie jest
dziś kończę kolejne 2 silniczki tyle że z podkładkami 9mm w dyszkach

Docelowo z gipsu zrezygnuję bo kominek do domku właśnie jest
wstawiany i troszkę szamotu zniknie Wink

Co do obtapiania gorącym olejem to chyba nie jest taki zły
po uformowaniu zagięć wystarczy przemyć go ciepłą wodą z płynem do naczyń


Ps.
Lecę po akumulatorki do aparatu i jutro filmik z testu statycznego 2 silników
A w toku jest konstrukcja rakietki która poleci na tym silniku

I mam takie pytanie czy ktoś stosował jako mieszankę do wyrzucania spadohronu
ten proch którego urzywa pan Nakka z KNO3 i Vitaminy C bo chcę urzyć go do odzysku rakiety

Ps.2
Czy ta zaprawa CX5 to po prostu nazwa na worku w hipermarkecie budowlanym?
czy jakiś chałupniczy produkt?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Pon Lut 13, 2006 5:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tryt napisał:

Czy ta zaprawa CX5 to po prostu nazwa na worku w hipermarkecie budowlanym?


TAK
Powrót do góry
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pon Lut 13, 2006 10:12 pm    Temat postu: Odp. maxlam Odpowiedz z cytatem

Maxlam napisałem "Interesujący jest sposób zawężania krawędzi rury PCV"
ty piszesz "Nic nowego koledzy rakieciarze już robili takie silniczki"
To jest odpowiedź wynikająca z czytania bez zrozumienia, odpowiedź nie
na temat. Autor potwierdza moje spostrzeżenie, ta technologia jest nowa
i nikt takiej do tej pory nie stosował, a jeżeli chodzi o rakiety to już w chinach....
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon Lut 13, 2006 10:22 pm    Temat postu: Re: Odp. maxlam Odpowiedz z cytatem

Wojciech G napisał:
Maxlam napisałem "Interesujący jest sposób zawężania krawędzi rury PCV"
ty piszesz "Nic nowego koledzy rakieciarze już robili takie silniczki"
To jest odpowiedź wynikająca z czytania bez zrozumienia, odpowiedź nie
na temat. Autor potwierdza moje spostrzeżenie, ta technologia jest nowa
i nikt takiej do tej pory nie stosował, a jeżeli chodzi o rakiety to już w chinach....
Pozdrawiam


Ta technologia nie jest na pewno nowa Shocked Shocked
Wiele osób opisywało obtapianie rurek PCV
A użyłem do tego gorącego oleju bo był pod ręką
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pon Lut 13, 2006 10:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie bądź taki skromny od ponad 2-lat czytam to forum i nikt takiego sposobu (prostego) nie zaproponował. Oddziaływanie temperaturą jest oczywiste, ale sposób prosty, bez żadnej łaźni itd. Takie rozwiązania cieszą i torują drogę ku budowie lepszych,prostych i skutecznych rozwiązań. Rury PVC są wszystkim znane ale dalsze procesy produkcji..
z tym bywa różnie. Dla mnie to jest najważniejszy element tego projektu.
Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na wyniki.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Arkadiusz
Gość





PostWysłany: Pon Lut 13, 2006 10:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Też uważam ,że maxlam zgredzi Wink . Z formowaniem " na oleju" jeszcze się nie spotkałem, drobna rzecz ale ważna. Należy tylko pilnować aby olej się nie zapalił ( czyli chyba grzanie do pierwszego dymku Question ). A może lepszy by był r-r gliceryny Question . Fakt, po ręką jest jednak olej. A tryt dostał * więcej.


Pozdr. A
Powrót do góry
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto Lut 14, 2006 7:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Arkadiusz napisał:
Z formowaniem " na oleju" jeszcze się nie spotkałem, drobna rzecz ale ważna. Należy tylko pilnować aby olej się nie zapalił ( czyli chyba grzanie do pierwszego dymku Question ). A może lepszy by był r-r gliceryny Question . Fakt, po ręką jest jednak olej
Pozdr. A


Witam
żeczywiście olej grzeję do pierwszego dymku Jedyny minus to smrodzik w kuchni Razz

Tamte dwa silniki z dyszami i zatyczkami z gipsu przetestowałem dzisiaj
Niestety idąc na łatwiznę z odzyskiem w zatyczce była zaciskana rurka w kształcie klepsydy
w której był karmelek jako opuźniacz i jak się łatwo domyślić w obu silnikach wystrzeliły i silniki zamieniły się w bączki Razz Rolling Eyes Rolling Eyes

Byłem dziś z wizytą w sklepie budowlanym i kupiłem 5kg CX5 z którego będą przyszłe dyszki
Ten silnik mam zamiar doprowadzić do co najmniej 90% pewności
kolejne 2 z dyszkami z CX5 się suszą
Jeden statycznie drugi z 1kg prętem Cool
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
YagYelskY



Dołączył: 08 Gru 2002
Posty: 90
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sro Lut 15, 2006 10:46 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Widać, że Tryt wchodzi na obroty, pogratulować! Co do zaciskania rur PCV to po co cały zachód skoro technika "gumka - wrzątek" sprawdza się wyśmienicie? (kto nie zna to szukać na stronie Ryśka Very Happy Nakki w temacie o silniku z PCV). Ta matoda nie sprawdza się dla rur poliolefinowych (PP, PE) i tu już przyda się olej czy stopy niskotopliwe.
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Sro Lut 15, 2006 12:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
"gumka - wrzątek" sprawdza się wyśmienicie

Ta metoda jest bardziej kłopotliwa i efekt jest różny. Przede wszystkim metoda ta nie zawsze skutkuje równomiernym zaginaniem ścianek co zresztą Nakka skrzętnie ukrywa na zdjęciach które prezentuje.

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sro Lut 15, 2006 6:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No i kicha
Dyszki z CX5 suszyły się 24h
i jak nacisnąłem na nie palcem to się wsunęły do korpusu Shocked
Ale przypomniałem sobie, że nie było mycia w ciepłej wodzie z płynem do mycia naczyń
Możliwe że to przez tłuszcz. To dowodzi że motoda z olejem wymaga
bardzo dokładnego odtłuszczania

Co myśliczie o pomoczeniu w słabym roztwoże NaOH (kret)
to powinno załatwić sprawę tłuszczu

teraz umyłem korpusy i zalałem nowe dysze z CX5
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Sro Lut 15, 2006 7:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przewierć korpus na obwodzie kilka otworów tak by zaprawa nimi wyszła, nawet bez tłuszczu ci się nie za bardzo przyklei, ale trzeba pamiętać, że siła działa w stronę przewężenia gdzie wspiera się dysza
Powrót do góry
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Czw Lut 16, 2006 4:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Dziś przeprowadziłem prubę rakiety na silniku SrT 91/300

rakietka miała 102 cm długości i ważyła 450g
Niestety po pierwsze rakieta po przeleceniu jakiś 50m zgubiła głowicę
i zaczęła świrować po drugie film urywa się przed zapłonem bo nieszczęsne akumulatorki nawaliły Mad

a tu wylądowala ......... głowicy nie mogłem znaleść


Co mnie ucieszylo dysza z CX5 spisała się idealnie erozja była dużo mniejsza niż
w przypadku gipsu
PS
W sobotę przyjedzie do mnie kuzyn z kamerą i postaram się zrobić kilka testów


to by było na tyle


Ostatnio zmieniony przez tryt dnia Sro Lip 19, 2006 1:15 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw Lut 16, 2006 7:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy waga tej rakiety to łącznie z silnikiem? Napisz coś więcej na temat tego CX5. Chciał bym to poznać, najlepiej od użytkownika.
Pozdrawiam udanych lotów.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Czw Lut 16, 2006 8:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wojciech G napisał:
Czy waga tej rakiety to łącznie z silnikiem? Napisz coś więcej na temat tego CX5. Chciał bym to poznać, najlepiej od użytkownika.
Pozdrawiam udanych lotów.




Z tego co pisze na opakowaniu:

Wytrzymalość na ściskanie / zginanie
po 6h wynosi >12MPa / >2,5MPa
po 24h wynosi >22MPa / >2.6MPa
po 28 dniach wynosi >35 MPa / >7MPa

Czas plastyczności 4 min

Na dysze się nadaje.
jest dość wytrzymałe. Z tego co pisze Pinot to używa go Ksard i inni (teraz też ja Razz )
5kg kosztuje 22zł


Ostatnio zmieniony przez tryt dnia Sro Lip 19, 2006 1:15 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie Lut 19, 2006 4:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Very Happy

Dziś odbył się kolejny test silnika SrT 91/300
w tej rakiecie o długości 54cm i kalibrze 35mm

Silnik spisał się wyśmienicie Cool
Tylko rakieta trochę nawaliła bo w połowie lotu odpadł jeden statecznik Shocked
Nigdy mi się to nie zdarzyło stateczniki były zamocowane na kropelkę do silnika i
ciasno wsunięte w korpus potem dodatkowo zaklejone kropelką
Widać jakie silnik ma przyspieszenie
Urwany statecznik znalazłem ok 50m od miejsca startu a rakiety nie znalazłem Crying or Very sad
Ale test zaliczam do udanych
FILMQuickTime
Szkoda bo jak wrzuciłem dane z SRMa do SpaceCada
i zmniejszyłem osiągi o 15% to pułap wynosił 1050m Shocked


Ostatnio zmieniony przez tryt dnia Nie Lut 19, 2006 4:48 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 1 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP