Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Materia³ówka - z czego robiæ korpusy silników

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Sty 18, 2006 4:30 pm    Temat postu: Materia³ówka - z czego robiæ korpusy silników Odpowiedz z cytatem

Panowie, du¿o tutaj rozmawiamy o tym, ¿e kto¶ zrobi³ silnik z tego a tamten z owego. Materia³ów jest wiele, ale jak wiadomo jeden drugiemu nie równy.

By³a o tym mowa na forum, ¿e parametrem charakteryzuj±cym jako¶æ materia³u na korpus silnika jest naprê¿enie na granicy plastyczno¶ci (Re) lub po prostu naprê¿enie zrywaj±ce (Rm). Im sa one wiêksze, tym lepiej choæ pamiêtaæ nale¿y, ¿e substancje kruche maj± bardzo du¿e warto¶ci naprê¿eñ zrywaj±cych wiêc kiepsko sprawuj± siê w warunkach obci±¿eñ dynamicznych, na które równie¿ nara¿one s± silniki.

Mam tak± oto tabelkê skopiowan± ze strony internetowej pt. Wytrzyma³o¶æ cia³ sta³ych na rozci±ganie (zrywanie):

Metale
Beryl -300/20
Cyna -14/70
Cynk -123/22
Glin - 64/45
Kobalt-240/4
Magnez-200/-
Mied¼-200/60
Molibden-320/25
O³ów-14/50
Platyna-142/30
Sód-10/-
Srebro-140/45
Tytan-250/70
Wolfram-1715/2
Z³oto-120/40
¯elazo (czyste)-250/50

Stopy metali
Br±z berylowy-1000/<50
Br±z cynowy-450/60
Br±z fosforowy-500/<60
Duraluminium-500/10
Elektron (MgA110)-200/-
Monel-1200/-
Mosi±dz-200/-
Stal zwyk³a-400/20
Stale specjalne-2000/5
Stopy magnezu-250/15
Struny stalowe-4200/-
Szk³a metaliczne-2000/5

W³ókna
Azbestowe - 300/-
Bambusowe-350/-
Bawe³na (tkanina)- 70/30
Bawe³niane-400/8
Borowe-3000/0,8
Grafitowe-3000/1
Jedwabne -450/25
Karborundowe-3000/0,4
Kevlar-49/3600
Korundowe-/2000 -
Lniane-600/2,5
Nylonowe-500/25
Pajêczyna-180/-
Polioctan celulozy-70/-
Szklane-4000/4
Teflonowe-900/8
Cyrkoniowe (ZrO2)-500/-
Wêglik boru-2400/-
Wêglik boru-2400/-
Wiskozowe specj.-700/20

Tworzywa sztuczne
Nylon - 44 / 100
PCW - 55 / 2-40
Pleksi - 75 / 3-8
Polietylen (HDPE) - 30 / 300
Polietylen (LDPE) - 10 / 100
Polipropylen - 30 / 600
Polistyren - 50 / 1,5
Styropian - 0,3 / -
Teflon - 20 / 300

1-sza cyferka to Rm - wytrzyma³o¶æ na rozci±ganie w MPa
2-ga cyferka - wzglêdne wyd³u¿enie w chwili zerwania w % (je¶li ta cyferka jest niemierzalna lub bardzo ma³a to Re=Rm)

Gdyby dodaæ do tego informacje, ¿e stopy aluminium np. AlMg4 osi±gaj± 150-250 MPa, stal najlichsza to 350 MPa a najlepsza to 2000 MPa a kompozyt szklany to nawet 3000-4000 MPa ³atwiej poruszaæ siê w sprawach doboru materia³ów korpusów.

Z tabeli wiêc wynika jasno, ¿e marna rurka ze zwyk³ego aluminium jest gorsza od rurki PCV (nawet przy tej samej grubo¶ci ¶cianki). Za¶ rura z HDPE zastêpuje rurê z pod³ego Al gdy jej ¶cianka jest tylko 2x grubsza. Na dodatek rura z czystego Al jest gorsza mechanicznie od miedzianej i cynkowej...
Interesuj±ce, choæ nie tanie i pracoch³onne s± kompozyty szklane. Dla amatorów, gdzie praca nad korpusem jest przyjemno¶ci± nie obowi±zkiem s± ¶wietne, zw³aszcza ¿e nie wymagaj± specjalnych narzêdzi a elementy silnika mog± byæ klejone b±d¼ zalewane spoin± w³ókna szklanego.

Warto wzi±æ to pod uwagê i czasem zastanowiæ siê czy CATO nie jest spowodowane przecenieniem mo¿liwo¶ci materia³u z którego wykonali¶cie silnik.

Dodam od razu tutaj pewn± istotn± uwagê, nasuwaj±c± siê w trakcie analizy tabelki, a dotycz±c± paliw HP: jaka jest konsekwencja doboru zbyt s³abego materia³u silnika dla paliwa HP?
- Paliwa HP maj± tzw. graniczne ci¶nienie spalania (zwykle 10 bar, czasem du¿o wiêcej), poni¿ej którego pal± siê niestabilnie czyli ciufaj±;
- S³aby korpus silnika powoduje, ¿e przed osi±gniêciem granicznego ci¶nienia spalania mamy CATO. Ewentualnie nastêpuje CATO w chwili ciufniêcia. Zatem pewne kombinacje paliwo/korpus nie zadzia³aj± nigdy;
- my¶l±c, ¿e mamy za du¿e ci¶nienie (no bo jest CATO) zmniejszamy zacisk co powoduje, ¿e silnik pali siê powolutku nie rozwijaj±c ¿adnego ci±gu i wtedy wydaje nam siê, ¿e paliwo jest do kitu.

Krótko - aby nie ciufa³o, aby silnik HP osi±gn±³ pe³n± moc u¿ywajmy dobrych materia³ów na korpusy i zwiêkszajmy zacisk.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Pi± Sty 20, 2006 12:04 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pi± Sty 20, 2006 11:51 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A teraz jak obliczyæ rurê:

Zak³adamy, ¿e mamy rurê o ¶rednicy zewnêtrznej (D) i grubo¶ci ¶cianki (s), w której panuje dopuszczalne ci¶nienie (P) w wyniku którego powstaje naprê¿enie na granicy plastyczno¶ci to (Re)

Najpierw wyliczmy ¶rednicê u¶rednion±, która wynosi:

D¶r = D - s/2

A teraz naprê¿enie na granicy plastyczno¶ci:

Re = P D¶r / 2s

lub obliczenie ci¶nienia dopuszczalnego za pomoc± Re:

P = 2 Re s / D¶r

PRZYK£AD:
Rura Aluminiowa 30x1,0 warto¶æ Re dla Al wynosi 65 MPa, jakie jest ci¶nienie dopuszczalne ?

P = 2*65*1,0 / 30,5 = 4,26 MPa

a jak to wyjdzie dla rury PCV 30x3,0 gdy Re = 55 ?

p = 10,4 MPa

PAMIÊTAÆ:
Obliczenia s± dla obci±¿eñ statycznych, a silnik rakietowy pracuje w warunkach wibracji i gwa³townych skoków ci¶nienia. Czasem jest te¿ "li¼niêty" przez p³omieñ. Warto wzi±æ poprawkê i podzieliæ sobie wynik jeszcze przez 1,5.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Wto Lut 07, 2006 10:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z braku dyskusji dalszy ci±g materia³ówki. Parê s³ów na temat kompozytów. Kto¶ o to pyta³, lecz usuniêto temat. Poniewa¿ mam parê przydatnych tricków jak robiæ korpusy kompozytowe, postaram siê ca³y proces opisaæ w podpunktach.

Korpus z kompozytu szklano-epoksydowego zwiniêtny na rurze PE

1. Przygotowujemy ¿ywicê w proporcjach zaleconych przez producenta. Ja na 40cm rury o ¶ciance 4mm i ¶rednicy wewnêtrznej 32mm biorê TYLKO 44 gramy ¿ywicy
2. Bierzemy rurê PE b±d¼ wa³ek z PE lub PP o d³ugo¶ci przekraczaj±cej wymagan± d³ugo¶c silnika,
3. Za pomoc± pêdzla nak³adamy na wa³ek ¿ywicê na ca³ym obwodzie (malujemy ¿ywic±);
4. Przygotowujemy pas tkaniny z tzw. rowingu szklanego (miêkka i daje siê ³atwo uk³adaæ) o gêsto¶ci 200-300 g/m2 i d³ugo¶ci 3,5 x obwód rury
5. Zak³adamy gumowe rêkawiczki i delikatnie, ciasno nawijamy tkaninê szklan± na rurê PE. Oko³o 3 warstw tkaniny wystarcza;
6. Po nawiniêciu tkaniny od razu bierzemy rolkê tzw. rowingu szklanego (jest to miêkka ta¶ma z³o¿ona z przêdzy szklanej - jedwabiu szklanego) i zgodnie z kierunkiem nawiniêcia tkaniny nawijamy go pod k±tem oko³o 30 stopni do osi rury; Rowing nawijamy w tê i z powrotem (krzy¿uj±c nawoje jak na szpulkê nici) pasek ko³o paska, a¿ osi±gniemy wymagan± grubo¶æ zewnêtrzn± rury. Co dwie warstwy rowingu malujemy ca³o¶æ warstw± ¿ywicy;
7. Po na³o¿eniu ostatniej warstwy ¿ywicy bierzemy ta¶mê szklan± o szeroko¶ci 20-50mm, wadze 100-200 g/m2 i podobnie jak rowing ciasno nawijamy j± na rurê pod k±tem 30 stopni w tê i z powrotem. Sploty oczywi¶cie krzy¿uj± siê pod k±tem 60 stopni.
8. Rozgrzewamy piekarnik do temperatury oko³o 100 stopni celsjusza
9. Pakujemy do niego rury i wy³±czamy. Jest to bardzo wa¿na operacja. kto chce, mo¿e utwardzaæ rury w temperaturze pokojowej, ale w piekarniku jest lepiej. W temperaturze 80-90 stopni, ze wzglêdu na du¿± rozszerzalno¶æ termiczn± PE rura-forma zwiêksza swoj± ¶rednicê. Poniewa¿ w³okno szklane ma bardzo ma³y wspó³czynnik rozszerzalno¶ci, nawoje szklane bardzo mocno siê napinaj±, a z pomiêdzy nich zaczynaj± uchodziæ pêcherzyki wyciskanego powietrza, po chwili warstwy zewnêtrzne siê "poc±" i wyp³ywa na ich powierzchniê ciek³a ¿ywica, która szybko wi±¿e.
10. Po pó³ godziny ¿ywica jest ju¿ zwi±zana i mo¿na ca³o¶æ wyj±æ z piekarnika
11. Zostawiamy rurê na noc w temperaturze pokojowej
12. Rano korpus jest twardy, ale rura nie chce wyj¶æ. Aby wysz³a ca³o¶æ wyrzucamy na balkon na mróz.
13. Nastêpuje odwrotno¶æ rozszerzalno¶ci PE, rura forma siê kurczy. Po godzinie bierzemy j± do rêki i stukamy czo³em rury PE o pod³ogê. Nawiniêty na ni± korpus sam z niej spada
14. Powierzchnia rury nie wygl±da zbyt ³adnie, wiêc j± szlifujemy
15. Przygotowujemy ¶wierz± ¿ywicê i nak³adamy j± na rurê, pozostawiamy na noc do zwi±zania. Je¶li dodamy pigmentu (np. py³u Al) rurra wygl±da ³adniej.
16. Odcinamy nieregularne koñce rury i uzyskujemy oko³o 40mm rury fi 40x4,0 o wadze oko³o 100 gram. W niej 40% stanowi ¿ywica, 60% w³ókno szklane

Do takiej rury po wewnêtrznym zmatowaniu lub zatoczeniu rowków ³atwo mo¿na kleiæ za pomoc± epoksydów dysze i zatyczki ceramiczne. Rura o podanych przeze mnie wymiarach bez problemu wtrzymuje parametry projektowe silnika na oko³o 100 atmosfer tj. oko³o 1500 psi

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Sro Lut 08, 2006 12:38 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Wto Lut 07, 2006 11:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wzory jakie poda³e¶ omówili¶my TU, s± takie same :- ). W³asnie to mnie zniechêci³o do korusów na ¯E. Bardzo du¿o pracy. Robi³em inaczej. Szkielet z cieñkiej rury papierowej krêci³em na wikolu. Na to - po wyschniêciu rury - nawijam tkaninê AGROW£ÓKNINÊ DO ¦CIÓ£KOWANIA CZARN¡ 50G/M2 , do ¶ció³kowania gleby. Tkaninê smarujê ZE i rozprowadzam szpchelk±. Potem nawijam ca³y czas maj±c napiêt± tkaniê. Na koñcu owjam workiem PE na ¶mieci i owijam ( ¶ciskam ) ta¶m± pakow±. Generalnie silink robi³em na gotowo na tym cieñkim korpusie i dopiero na koñcu nawija³em w³ókninê na ¯E.


O Agrow³ókninie

Mi³ego Wieczoru A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Wto Lut 07, 2006 11:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moje rozwi±zanie konstrukcji jest takie, bo musi spe³niaæ pewne za³o¿enia:

1. Za³o¿enie optymalizacji wytrzyma³o¶ci w³ókna: zgdodnie z obliczeniami Kermita, w³ókno dla optymalnej wytrzyma³o¶ci musi byæ u³o¿one tak, aby podobnie naprê¿a³o je naprê¿enie liniowe i obwodowe. Ten warunek jest spe³niony przy k±cie nawiniêcia oko³o 30 stopni do osi rury.

2. Za³o¿enie minimalizacji ilo¶ci ¿ywicy: ¿ywica jest w zasadzie balastem, porównuj±c j± z w³óknem szklanym nie daje prawie wytrzyma³o¶ci. Pe³ni rolê kleju uniemo¿liwiaj±cego rozwiniêcie w³ókien, nadaje sztywno¶æ i uszczelnia.

3. ¯adnych materia³ów o marnej wytrzyma³o¶ci: dotyczy to zw³aszcza powierzchni wewnêtrznych, które musz± byæ super wytrzyma³e aby wytrzymaæ naprê¿enia ¶cinaj±ce spoinê po wklejeniu zatyczek.

Dlatego w moich korpusach: nie ma materia³ów s³u¿±cych do czego¶ innego ni¿ laminowanie, jest minimum (tylko niezbêdne) ¿ywicy, nie ma papieru, szk³a, jaki¶ innych plastyków zw³aszcza poliolefin.
Wykonanie korpusów do 4 silników laminatowych WU zajmuje mi 2 x po godzinie.

Pod tym adresem: http://www.havel-composites.com/index0.php?newlang=pl znajdziecie ró¿ne materia³y w ofercie wysy³kowej. Jest to jeden z dosawców, ale uwa¿am, ¿e maj± wszystko czego potrzeba.

Ze wzglêdu na dobr± adhezjê ¿ywic epoksydowych do PCV uwa¿am za ca³kiem sensowne wzmacnianie rurek PCV nawojami laminatu.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Wto Lut 07, 2006 11:23 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Nie Maj 14, 2006 5:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!

Na pocz±tku chcê podziêkowaæ Pinotowi za linka do "Havel - Composities" znalaz³em tam wiele potrzebnych mi produktów które normalnie skompletowanie po przez sklepy uliczne by³o wysoce k³opotliwe.

Mam do was pytanie odno¶nie ¿ywic epoksydowych, poniwa¿ firma ta oferuje bogaty wybór, ich ceny wachaj± siê do¶æ znacznie. Nie znam siê, a ciekawi± mnie ró¿nice miêdzy nimi. Przyznam siê ¿e szuka³em Epidiamu 5 bo na nim opiera³em siê preparuj±c paliwa ¿ywiczne. Ta oferta trochê mi namiesza³a w "¶wiatopogl±dzie", dlatego chcia³bym prosiæ osoby kompetêtne o przystêpne wyja¶nienie ró¿nic miêdzy nimi, mo¿e warto bêdzie zainwestowaæ sporo pieniêdzy w lepsz± i dro¿sz± formu³ê by polepszy¶æ w³asno¶ci balistyczne paliw na ¯E nad którymi pare osób z tego forum pracuje, sam przymierzam siê do budowy powtarzalnego silnika na tych kompozycjach oraz do zmiany korpusów modeli ( czas porzuciæ obciachowe PCV).

pozdrawiam Smile

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
v-21



Do³±czy³: 24 Lip 2002
Posty: 834
Sk±d: Kaszuby

PostWys³any: Pi± Kwi 06, 2007 8:57 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Rura Aluminiowa 30x1,0 warto¶æ Re dla Al wynosi 65 MPa, jakie jest ci¶nienie dopuszczalne ?


Re to wartosc oznaczana na zywarce ....do obliczen to tylko wartosc.... w zaleznosci od warunków pracy danego materia³u zb cis bezcinieniowe.. oraz a przedewszytkim w zaleznosci jakim obciazeniom dany materia³ ulega :sta³e, jednostronnie zmiene dwustronie zmienne zminie wsp bezpieczenstwa .... dla zbiorników cis jest to 2,5 dla urzdzen specjalnych 7 jesli sie wezmie to po uwage to wartosc Re np dla stali st 3 która wynosi ok 230 MN/m2 spada do 70-30 a zate4m wzrasta grubosc scianki...


Cytat:
Czasem jest te¿ "li¼niêty" przez p³omieñ. Warto wzi±æ poprawkê i podzieliæ sobie wynik jeszcze przez 1,5.

ta wartosc nietety usalana jext dowswidczalenie i moze ona wynosic wiele wiecej niz 1,5 ale nie ma ona nic wspólnego z wsp bezpiczenstwa uzytym podczas obliczen...

_________________
....a reszta niech se jaja li¿e.....
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Pi± Kwi 06, 2007 8:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

skoro juz temat zostal odgrzebany, to powiem, ze natknalem sie na ciekawa amatorska obudowe weglowo kevlarowa http://www.dark.dk/Exhibition/Motor/Carbon/Carbon.html na dunskiej stronie. Cala strona jest imponujaca i ich dokonania. Widac kulture techniczna.
_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Sylwek



Do³±czy³: 17 Sty 2007
Posty: 236

PostWys³any: Pi± Kwi 06, 2007 8:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo ³adne rozwi±zanie i pewnie bardzo dobry stosunek masy do wytrzyma³o¶ci, ale stosunek ceny do wytrzyma³o¶ci w naszych warunkach ekonomicznych nie pozwala powa¿nie my¶leæ o takich SR.
Nie s±dzê by wielu amatorów by³o staæ na takie rozwi±zania niestety ¿yjemy w biednym kraju.

Hack napisa³:
Widac kulture techniczna.


Ja bym powiedzia³, ¿e jednak czynnik ekonomiczny gra tu wielk± rolê my¶lê, i¿ my jako konstruktorzy nie powinni¶my mieæ kompleksów niestety bieda u nas i robimy, co mo¿emy by jako¶ ¿yæ z t± nasz± pasj±. Gdyby¶my mieli takie warunki ekonomiczne jak nasi koledzy to pewnie i u nas konstrukcje by³y by równie zaawansowane a tak ci±gle stoimy w cemencie i PVC, co wcale nie jest takie z³e tak na marginesie.


Ale popatrzeæ mo¿na, czemu nie.

_________________
Zapraszam Single po 30 http://singlepotrzydziestce.pl/
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pessos



Do³±czy³: 27 Cze 2004
Posty: 153
Sk±d: Trinneck

PostWys³any: Pi± Kwi 06, 2007 9:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Sylwek napisa³:
(...)Ja bym powiedzia³, ¿e jednak czynnik ekonomiczny gra tu wielk± rolê my¶lê(...)

ekonomia swoj± drog±, a prawo swoj± - oni tam maj± prawnie dzia³aj±c±organizacjê i nikt ich nie tknie, a my kryjemy siê po k±tach Rolling Eyes
dodatkowo http://www.dark.dk/sponsors/

P.S
Sylwek wyczy¶æ tak ko³o niedzieli ¿eby ot nie by³o Wink

_________________

plany na dzi¶ s± takie, ¿e ich nie ma
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Czw Maj 03, 2007 1:32 pm    Temat postu: zwijarka do korpusów papierowych Odpowiedz z cytatem

Strasznie sie sralem ze zwijaniem korpusów papierowych wiec postanowilem zrobic maszynke do ich zwijania.Prosta konstrukcja, zamieszcze ponizej jej opis.

Potrzeba do tego:
2 rurki aluminiowe PA3 (u mnie L=220 mm Dz= 40 mm) - 6,5 PLN
4 zaslepki , sklejka gr 10 mm - bliskie 0 PLN
2 prety stalowe St0S gr. 9 mm L=260 mm i 320 mm - ~0,5 PLN
2 dowolne prety stalowe -prowadnice spre¿yn L= 180 mm - ~0,5 PLN
2 zawiasy od drabiny z castoramy 1188 - ocynk ¿ó³ty(KAPRYS MET; Rreszotary 589 32-040 ¦wi±tniki Górne, tel 012 270 50 60) - 20 PLN
2 k±towniki meblowe 3,6 PLN
4 Drewnowkrêty i 4 sruby 6 mm - 3 PLN
P³yta V100 200 x 400 mm - ~2 PLN
2 sprêzyny (ja mialem za zlomu - 0 PLN, polecam lazic po zlomach) skok kolo 40 mm 2 x ~5 kG L=~130 mm

narzedzia:
wiertarka
wiertlo do stali 9 mm
nakladka do wycnania otworow w np. sklejce
szlifierka- niekonieczna ale wskazana
flex - wskazany, ta sama uwaga co powyzej
srubokret
pilka do metalu
pilnik do metalu prostokatny

robocizna:

zalezy od obycia w warsztacie, mi to zajelo z godzinke , koszt- bezcenny;)

maszynka zacisnieta na pusto



maszynka rozwarta



wyjmowany waleczek na ktory nawijamy warstwy



Uwagi:

pierwsza wartstwa na sucho zawijamy, potem jeszcze kilka zwojow dla pewnosci ze idzie nam prosto, jesli nie idzie to odwijamy i poprawiamy ustawienie, wazne aby wlozyc jak najbardziej prostopadle.

Moja technologia wyglada tak, ze po zawinieciu jednego zwoju na sucho reszte kartonu-tektury malarskiej mocze ciepla woda i nakladam rownomiernie wikol.Karton sie nam rozciaga, odpreza i latwo chlonie klej.Po zawinieciu porzadanej ilosci zwojow zdejmuje walek gorny i zsuwam korpus.Susze po czym dodaje do szkla wodnego 10% wody i nasaczam tym wnetrze i od zewnatrz korpus.Bez dodatku wody szklo wodne nie wnika w glab warstw.Kiedy wysycha dodatkowo sie zaciska.
Kiedy juz nam wyschnie, jest naprawde pancerny, bez porownania ze zwijanym zupelnie recznie oraz z kupnymi.Kupne maja kleje o wiele mniej wytrzymale od wikolowych, poza tym mozna sobie dozowac ile sie chce kleju oraz mozna sobie dolozyc np. siatke szkalna do warstw w dokladny sposob.

Zakres grubosci korpusu w moim przypadku do max 65 mm, czyli bardzo duzo.Jesli komus potrzeba dluzszy to poprostu zwieksza dlugosc walkow i pretow prowadzacych.

Jesli ktos sie do tego zabierze musi pamietac o dokladnosci wykonania by nie bylo zjawiska krzywego prowadzenia zwoju, niedopuszczalne sa mimosrody, bicie na poziomie 0,3 mm moim zdaniem to max i zalezy od grubosci kartonu czy tektury.Jesli ktos chcial by uzyc papieru gazetowego bicie musi byc znacznie mniejsze.

oto schemat pogladowy dzialania:



rozpisalem sie bo chcialem wyczerpac temat.
ktos chce zrobic zwijarke?

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Czw Maj 03, 2007 5:23 pm    Temat postu: Re: zwijarka do korpusów papierowych Odpowiedz z cytatem

Hack napisa³:
Strasznie sie sralem ze zwijaniem korpusów papierowych wiec postanowilem zrobic maszynke do ich zwijania.


W Pronicie wielokrotnie ogl±da³em prace na tulejarni. By³ automat i zwijanie rêczne. Robota rêczna jest szybka. Zwiniêcie jednej tulejki o grubo¶ci ¶cianki np. 1 mm trwa na oko kilkana¶cie sekund. Jak wa³ek jest wypolerowany i z bardzo lekkim skosem to tulejkê ³atwo siê ¶ciaga. Przy tej pracy mamy co najmniej lekkie chlapanie klejem i nie ma si³y aby Twój wynalazek po miesi±cu nie by³ usmarowany. Do tego wa¿ne aby ka¿da warstwa papieru nasaczona by³a klejem i to z obu stron Exclamation czego u Ciebie nie ma. Znacznie szybciej wiêc zrobiê tulejkê rêcznie ni¿ na Twoim wynalazku ale ................ napisa³e¶ bardzo ³adny i warto¶ciowy post, sporo pracy w niego w³o¿y³e¶, do tego pokaza³e¶ zdjêcia nie mniej to ¶lepa uliczka Wink . Automat - zwijarka by³by git i mo¿na jego robiæ jak bys potrzebowa³ setki tysiêcy rurek Rolling Eyes
Powrót do góry
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Czw Maj 03, 2007 9:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Sluszna uwaga jesli chodzi o obustronne smarowanie klejem.Powiedz jak to zrealizowac kiedy zwijamy recznie?Wlasnie moja maszynka umozliwila mi to w koncu.Chlapalem sie jak kaczka kladac na calej powierzchni warstwe kleju dociskajac calosc do stolu.
A teraz zrobilem w kuwecie wyciecie na szerokosc kartki papieru o grubosci 1cm i wkleilem tam gume rozcinajac ja wzdloz.Kiedy nalewam klej nieprzecieka wkladam w te szczeiline papier i jak go podaje na walek jest caly zmoczony klejem, nadmiar kapie do kuwety pod spodem.
Klej po zwijaniu starannie wycieram, zachowanie czystosci to podstawa.
Zastanawialem sie czy oplaca sie to robic, poniewaz korpusy reczne tez sa niezle ale postanowilem sprawdzic.
Konkluzja jest dosc wyrazna, korpusy sa naprawde staranniejsze, poza tym kiedy dociaze docisk na walkach jakims ciezarem rurka jest tak sprasowana, ze nawet faldy nie graja tu roli, poprostu sa zapraswoane.
MAsz wiele racji w tym co piszesz, ale ja to sprawdzilem i biorac pod uwage swoje zdolonoci zwijanie recznego jak dla mnie jest to dobre rozwiazanie.MA jeszcze jadna zalete...mozesz robic wiekse srednice niz walek, tez to sprawdzilem, zakleszczasz ile chcesz papieru i zawijasz, postaje luz, ktory w niczym ine przeszkada a warstwy sa ubite, owal okragly.Schodza eleganco, bez zadnego problemu, to dodatkowa zaleta systemiku w odroznieniu od zwijania recznego, kiedy to czasami nie sposob zdjac rurki.
Podejzewam ze masz niezla wprawe w zwijaniu recznym.

pozdrawiam

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Maj 04, 2007 8:17 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hack napisa³:
Sluszna uwaga jesli chodzi o obustronne smarowanie klejem.Powiedz jak to zrealizowac kiedy zwijamy recznie?...................
Podejzewam ze masz niezla wprawe w zwijaniu recznym.



1. Po prostu arkusz papieru - dwoma rêkoma - przeci±gasz przez wannê z klejem. Nadmiar kleju potem odciskasz na suchym arkuszu papieru, który jako kolejny powêdruje do wanny wiêc i chlapanie klejem jest bardzo ograniczone.

2. Na oko sam zrobi³em kilkana¶cie tysiêcy tuleji wiêc wprawê mam. Do SR Stru¶ jestem w stanie samodzielnie uruchomiæ a la wydzia³ produkcji zwijanych tuleji Wink . Potem zbadam jaki ci±g da mi silnik na mojej tulejce i na fabrycznej ( zwjanej pod k±tem i na mniejszej ilo¶ci kleju ).

Rurka jak jest ca³a zamoczona w wannie jest tak elastyczna od nadmiaru wilogoci, ¿e nie trzeba ¿adnych docisków. Sam ciê¿ar wa³ka i lekki nacisk r±k powoduje, ¿e zwija siê idaelnie. Potem sam wa³ek lekko i szybko siê myje.

Pozdr. A
Powrót do góry
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Wto Maj 06, 2008 10:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Poruszalismy temat materialu na korpusy. W latach 60 nie udalo sie rozwiazac problemow konstrukcyjnych korpusow z melatli lekkich, dzis sprawa wyglada troche inaczej...postep:)
Moje zdanie na temat korpusow metalowych jest bardzo pozytywne, ale fajnie bylo by znalezc rozwiazanie problemow zwiazanych z konstrukcja ze stopow metali lekkich.
Przy okazji konsultacji z rzeczoznawca p.poz. odbierajac pewna konstrukcje inzynierska poprosilem o probe zabezpieczenia farba peczniejaca.Wyglada to tak, ze przy wysokiej tempetarurze powloka pecznieje i daje zabezpieczenie na tak zwane przebice ogniowe.
To naprawde zadzialalo i nie dalo sie przeciac palnikiem profila metalowego. Istnieje kilka sposobow na to: kilka wartst farby peczniejacej, "pyrogel"- czyli zel koloidalny zawierajacy okluzje wody w postaci ziarnistej oraz...powlekanie gipsem.To ostatnie daje mozliwosc zabezpieczenia przed przebiciem ogoniowym rownie dobrze co farba peczniejaca.
O ile wiem problem ze stopami Al powstaje w wyniku utraty wlasnosci przey wysokich temperaturach , na co ma wplyw przede wszystkim dobre przewodinctwo cieplne oraz wlasnoci stopu w zwiazku tez z rozszerzalnoscia cieplna.
KSARD radzi sobie z tym dobrze w silnikach jego budowy ale narazie nie sa zdolne wyniesc rakiety na 10 km, sa poprostu dosyc male jak na to.
Pisze ten post pod kontem RTP 10 km stad odgrzebanie tematu.
PINOT wspominal o detkach lub czerwonym silikonie, ale wydaje mi sie, ze wartstwa gipsu lub tej farby skuteczniej odizolowala by komore z reakcja od obudowy.
Wiemy, ze nie mozna poprostu powiekszyc proporcjonalnie silnika pompka pana kleksa i zadziala:)
W razie czego dysponuje probka tej farby.

http://www.farbyprzemyslowe-impa.pl/zabezpieczenia_ogniochronne_opis_systemu.php

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Wto Maj 06, 2008 1:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hack napisa³:
.....wydaje mi sie, ze wartstwa gipsu lub tej farby skuteczniej odizolowala by komore z reakcja od obudowy.


Sporo silników potraktowa³erm seksualnie ( rozebra³em je Wink ) i zbada³em wzrokowo ¶cianki. Papier impregnowany klejem bardzo dobrze inhibituje korpus. Ta próba ogniowa co piszesz jest jak widaæ jest pod ci¶nieniem atmosferycznym. Korpsu silnika niszczy g³ównie ci¶nienie i penetracja gazów w pory i poprzez nie a dopiero potem temperatura. Raz zrobi³em dysze drewnian± i przedmucha³o mi klocek drewna o grubo¶ci 3 cm w ciagu 2 sekund Rolling Eyes .

My¶lê o cieñkiej blasze, 2 wartstwy zwiniête w korpsu wraz z tkanin± agro. Nie wiem tylko sk±d takie cieñkie sko³owaæ. Mo¿e byæ i Alu.

Silnik z 3 kg paliwa pod projekt 10 km mogê zrobiæ ale musi mi kto¶ podkrêciæ zapa³ Wink . Czyli biznes plan przedsiêwziêcia, kto co robi itp. Skoro spece od elektroniki wziêli siê za silniki to ¼le wró¿ê projektowi bo przy elektronice jest w ch...j roboty.

Widzê to tak :

elektronika - r&a plus eltopsji

silniki : ja plus drugi zespó³ ksard i byæ mo¿e Ma³y.

Mo¿e Ty ( czyli Hack ) ¿yro Question

itp. itp.

Brakuje wiêc menad¿era. Mo¿e przyda³aby siê do tego kobieta czyli smerfetka Question . Kobieta zawsze sporo za³agodzi swoim trze¼wym i zwykle cieplym spjrzeniem na rzeczywisto¶æ Wink

Polecam rury ci¶nieniowe firmy PippeLife albo inne. Potem poczytam o nich i policzê co siê da.

Dopisane --> Znalaz³em ciekawe opracowanie o kompozytach polimerowych NET i kopia www2 ( ¶ci±gaæ z netu ).


Kompozyt to co¶ nowego ni¿ wyj¶ciowe materia³y. Jest znacznie bardziej wytrzyma³y od ka¿dego z komponentów kompozytu. Byæ mo¿e rurki paierowego po wzmocnieniu to nie rurki a kompozyt celulozowo - polioctanowinylowy. To by t³umaczy³o sporo patrz filmik Stru¶_JTM_152. A rurka by³a fabryczna plus wzmacniana przez nas±czanie. Rurka w³asna to prawie kompozyt ( bez aluzji do "prawie" z reklamy "prawie" piwo ).


Pozdr. A
Powrót do góry
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP