Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Silnik MaKs
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Czw Sty 12, 2006 6:34 pm    Temat postu: Silnik MaKs Odpowiedz z cytatem

Witam !
Nadesz³a pora przedstawiæ najnowsz± konstrukcjê ze "stajni krakowskiej' Very Happy
Silnik MaKs ( Ma³y & Ksard) ³±czy technologiê silników Ksarda z moim "wk³adem" - nowym sposobem mocowania dyszy i za¶lepki .
Dziêki zastosowaniu dwóch nieskomplikowanych narzêdzi proces mocowania staje siê wrêcz przyjemno¶ci± hehe Smile
A oto i jedno z nich

i w akcji





Silnik wykonany na bazie rurki aluminiowej z dysz± bezpo¶rednio zalewan± w korpusie na sto¿kach -wewnetrznym i zewnêtrznym



Dodatkowo zastosowa³em formê z poxyliny na zewnêtrzny sto¿ek do "wykszta³cenia kieliszka"


wykonanego tak¿e z CX5


tylko dodatkowo zbrojonego siateczk± ze wzglêdu na swoj± cienko¶æ.

A oto i gotowy silnik :





ziarno paliwa w papierze z"czekolady"




A teraz trochê danych :
¶rednica zewnêtrzna silnika 30mm
d³ugo¶æ silnika (bez zewn.sto¿ka dyszy) 215mm
ciê¿ar ca³kowity 260 gram
dysza fi.kryt.7mm (stalowe)
dysza i za¶lepka wykonane z CX5
ziarno:
¶rednica 28mm
d³ugo¶ci 45mm
kana³ fi.8mm
szt.3
waga paliwa 140gram
paliwo karmelek 65/35 z tlenkiem ¿elaza
(ten karmelek jest ca³kiem ca³kiem -takie ziarno jak na fotce zamkniête od góry odpalone lontem w os³once startuje z patykiem bez dyszy na kilkadziesi±t metrów)

Dopisane przez Ksarda 14.01.2006r.
Parametry silnika wyliczone w arkuszu R.Nakki

C.D.N
Pozdrawiam

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
wojtek



Do³±czy³: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWys³any: Nie Sty 15, 2006 2:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Podoba mi siê ta zaciskarka /pozosta³e oprzyrz±dowanie jest równie¿ pierwsza klasa/
Próbuj±c zrozumieæ zasadê dzia³ania skojarzy³o mi siê to z obcinark± do rurek Cu gdyby zast±piæ nó¿ odpowiednim kó³eczkiem mo¿e by siê da³o tak¿e wykorzystaæ w modelarstwie.


Chetnie bym obejrza³ testy statyczne silnika....

Pozdarwiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Nie Sty 15, 2006 3:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam !
Jak tylko zrobie do koñca now± hamownie (post-Co¶ jak hamownia) to zaraz odbêd± siê próby mam nadziejê ¿e zwieñczone filmikami -tutaj u¶miech Very Happy do Ksarda lub Jaskiniowca my¶lê ¿e mogê na nich liczyæ.
Pozdrawiam

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Tomash
dostêp próbny do MW


Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 382
Sk±d: Z nieba do nieba, oby nie za szybko...

PostWys³any: Nie Sty 15, 2006 3:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Widzê full profi. Ale mam jedno zastrze¿enie, czy op³aca siê robiæ taki silnik jednorazowego u¿ytku ? Bo po konstrukcji takim siê on w³a¶nie wydaje.
To pytanie pozostawiam jako otwarte, ale z mojej strony odpowied¼ brzmi - raczej nie. Lepiej jako górn± zatyczkê zastosowaæ co¶ otwieranego - z gwintem.
Tomash.

p.s. Wielkie uznanie dla autorów projektu.

_________________
Ju¿ tylko teoretyzujê, potrzeba mi r±czek by rodzinê utrzymaæ Smile
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Nie Sty 15, 2006 3:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

.....czy op³aca siê robiæ taki silnik jednorazowego u¿ytku ?

Witam !
Wyobra¿ sobie ¿e tak -ca³a zabawa trwa tylko kilka minut a otrzymujemy
powtarzalne osadzenie dyszy i zatyczki.
Oczywi¶cie odbywa siê ca³o¶æ w dwóch etapach:
karby+zawniêcie do dyszy -zalewanie dyszy -suszenie .
Do tak przygotowanych korpusów w nastêpnym etapie ziarno
na to jaki¶ szczelny kr±¿ek -karby -zawiniêcie i mo¿na zalewaæ zatyczkê
Pozdrawiam

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"


Ostatnio zmieniony przez Ma³y dnia Nie Sty 15, 2006 4:06 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Nie Sty 15, 2006 3:46 pm    Temat postu: ten typ tak ma Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Smile
Tomasch napisa³:
Ale mam jedno zastrze¿enie, czy op³aca siê robiæ taki silnik jednorazowego u¿ytku ? Bo po konstrukcji takim siê on w³a¶nie wydaje.

I dok³adnie masz w tym wzglêdzie racjê. Ten typ po³±czenia jest stosowany wy³±czie przy kostrukcjach jedorazowych, czyli jak raz siê zamkie to ju¿ siê tego nie otwiera. Pytanie co do op³acalno¶ci to jest to chyba bardziej sprawa polityki. Po mojemu w amatorskich konstrukcjach nie ma takiej potrzeby aby robiæ silniki wielokrotnego u¿ytku. Chyba, ¿e tak jak to robi JATEX, ale te silniki s± przeznaczone do zupe³nie innych zadañ.
Po mojemu zysk jest pozorny, czyli wiêcej czasu bêdzie kosztowa³o wyremontowanie i przygotowanie do ponownego startu zu¿ytego silnika, ni¿ zrobienie nowego, a koszt materia³u jest w sumie chyba do pominiêcia.

Gerneralnie uwa¿am ¿e Ma³y i Ksard s± na prostej drodze do uruchomienia seryjnej produkcji silników klasy H, o czym ¶wiadczy to profesjonalne oprzyrz±dowanie do zaciskania dyszy i zatyczki w korpusie.

Zreszt± szczerze im ¿yczê uzyskania powtarzalno¶æi wyników.

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Tomash
dostêp próbny do MW


Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 382
Sk±d: Z nieba do nieba, oby nie za szybko...

PostWys³any: Nie Sty 15, 2006 11:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jedyne zastrze¿enie co do ew. powtarzalno¶ci z mojej strony, to paliwo w trzech ziarnach. Jak s±dzê jest ono ciasno zamocowane w silniku jednak w przypadku karmelki nie da siê unikn±æ palenia na ca³ej powierzchni styku osobnych ziaren. Efektem tego jest fakt, ¿e poprzez ró¿ny czas zap³onu owych powierzchni ciê¿ko bêdzie uzyskaæ powtarzalny wykres ci±gu. Mo¿e to równie¿ skutkowaæ uszkodzeniami silnika.
Wiem ¿e ch³opaki znaj± siê na robocie i zapewne potrafi± sobie z tym poradziæ skoro stosuj± takie rozwi±zanie, jednak ja chyba na zawsze pozostanê sceptykiem co do paliw w kilku ziarnach. No chyba mamy na my¶li paliwa s³upkowe w których powierzchnia palenia (ca³o¶ciowa) jest z góry przewidziana i nastêpuje jej ca³kowity zap³on. Z powierzchniami miêdzy ziarnami paliwa w silniku MaKs mo¿e byæ ró¿nie.
P.s. Wybaczcie ¿e tak siê czepiam ale widzê ¿e d±¿ycie do absolut PROFI wiêc staram siê jako¶ pomóc.
Pozdrawiam. Tomash.

>>dodano po 3 min. :
Tak przy okazji bardziej poprawne jêzykowo by³oby chyba "MaKs Rocket Motor" a nie "Motor Rocket" ale to kwesia zupe³nie poboczna i kosmetyczna. Tomash.

_________________
Ju¿ tylko teoretyzujê, potrzeba mi r±czek by rodzinê utrzymaæ Smile
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Pon Sty 16, 2006 3:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tomash napisa³:
Jedyne zastrze¿enie co do ew. powtarzalno¶ci z mojej strony, to paliwo w trzech ziarnach. Jak s±dzê jest ono ciasno zamocowane w silniku jednak w przypadku karmelki nie da siê unikn±æ palenia na ca³ej powierzchni styku osobnych ziaren. Efektem tego jest fakt, ¿e poprzez ró¿ny czas zap³onu owych powierzchni ciê¿ko bêdzie uzyskaæ powtarzalny wykres ci±gu. Mo¿e to równie¿ skutkowaæ uszkodzeniami silnika.


Dyskusja zaczyna dryfowaæ w z³ym kierunku Wink


Z tego co piszesz wynika jedna rzecz nie do koñca rozumiesz zasadê dzia³ania takiego silniczka Wink bez urazy ale nie tylko ziarna nie mog± byæ ¶ci¶niête ale powinna byæ miêdzy nimi przerwa zapewniona dystansami. Skutkiem takiej geometrii silnika jest jak najbardziej p³aski wykres ci±gu je¶li oczywi¶cie ziarna dobrze siê policzy. Co do reszty odsy³am do odpowiednich tematów.
Powrót do góry
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Pon Sty 16, 2006 4:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam !
I tu Maxlam ma racjê -ziarna maj± pomiêdzy tulejeczki dystansowe przez co uzyskujemy p³aski wykres ci±gu.Nie pisa³em nic o dystansach przyjmuj±c za rzecz oczywist± -sorry Embarassed
Pozdrawiam
ps.nie znam angielskiego je¶li tak jest poprawniej ¿aden problem zmieniæ.

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Tomash
dostêp próbny do MW


Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 382
Sk±d: Z nieba do nieba, oby nie za szybko...

PostWys³any: Pon Sty 16, 2006 7:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W³a¶nie brak opisu podk³adek dystansowych w projekcie jest powodem ca³ego zamieszania Wink Wiem jak to powinno dzia³aæ ale nie by³o o nich s³owa w opisie Razz
Wiêc ponownie Uznanie autorom.
Nied³ugo zacznê tu widywaæ silniki takie jak na usañskich stronach... 150kG ci±gu, 6s pracy, 99% powtarzalno¶æ... bajka.
Tomash.

_________________
Ju¿ tylko teoretyzujê, potrzeba mi r±czek by rodzinê utrzymaæ Smile
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Jacek R.



Do³±czy³: 03 Wrz 2004
Posty: 1223
Sk±d: Z ³±k Arkadii a tak serio Kraków

PostWys³any: Pon Sty 16, 2006 7:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jak mi szczenka opda³a to udezyla mnie w palec u nogi... Jestem pod ogromnym wra¿eniem. Powodzenia w produkcji. P.S. jak to "narzedzie " od karbowania dziala?
_________________
Czasem okoliczno¶ci zmuszaj± cz³owieka do porzucenia swojej dawnej dzia³alno¶ci Sad
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Adres AIM
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Pon Lut 06, 2006 8:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam !
5 lutego w gronie "fanów rakietomaniaków" Very Happy (Aga,Jaskiniowiec ,Ksard i Ja)
przy piêknej aczkolwiek mro¿nej pogodzie (ok.-10 st.C)
odby³a siê próba (na nowej "hamowni" szczegó³y-Uk³ady pomiarowe)
silnika MaKs klasy H i druga próba silnika klasy G od rakiety"Zefirek"


Oto wykres zrobiony przez Ksarda (dziêki) Very Happy
na podstawie w³asnych materia³ów filmowych

Silnik MaKs odpalany lontem w otulinie aluminiowej z g³ówk± zapa³cz±.
KSARD film MaKs - H

Zmiany w drugiej próbie silnika "Zefirka" (pierwsza tu- http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=7567 )
polega³y na uczuleniu powierzchni ziarna miêszank± KCLO3+C+S warstw± ok.1,5 mm
osadzon± na powierzchni ziarna minimaln± ilo¶ci± rozpuszczonego celuloidu.Warstwa taka
odpala siê b³yskawicznie w porównaniu z karmelk±- na rysunku miejsca oznaczone kolorem ¿ó³tym

Filmiki z obu prób potwierdzaj± to co widzieli¶my na "poligonie"
-- wzrost szybko¶ci rozpalania silnika,krótszy czas pracy.
Obie próby silnika -G zapalane lontem bez g³ówki zapa³czej.
silnik Zefirka -G
I jeszcze film Jaskiniowca -trochê podrasowany aby dok³adnie by³o
widaæ wskazania manometru hamowni
Jaskiniowiec film MaKs -H
Pozdrawiam

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"


Ostatnio zmieniony przez Ma³y dnia Sro Cze 20, 2012 7:32 pm, w ca³o¶ci zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sro Lut 08, 2006 12:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Po przeanalizowaniu filmów nakrêconych przez Jaskiniowca (du¿o lepszej jako¶ci) wydaje siê, ze silnik MAKS H osiagn±³ ci±g maksymalny 30 kG. Exclamation
Mój aparat ustawiony by³ zbyt daleko od urz±dzenia pomiarowego i odczyt nie by³ precyzyjny.
Jeszcze jedna uwaga.
Hamownia ma pewn± bezw³adno¶æ - widaæ to wyra¼nie w momencie pocz±tkowym i koñcowym pracy silnika.
Dlaczego tak s±dzê?
Zauwa¿cie, ¿e kiedy silnik rozwin±³ juz pewien ci±g, co objawi³o siê poruszeniem ca³ej hamowni - manometr nadal wskazywa³ zero.
Podobnie, kiedy z dyszy przesta³y wydobywaæ siê gazy, to manometr pokazywa³ ci±g prawie 15 kG.
Pó¼niej ci±g opada³ prawie liniowo do zera.
Zapewne wp³yw na to mia³a temperatura otoczenia (-10 stopni C).
Tym niemniej s³owa uznania dla Ma³ego. Takie urz±dzenie umo¿liwia ju¿ pomiary ci±gu w stopniu zadawalaj±cym.
Gdyby jeszcze uda³o siê precyzyjniej wyskalowaæ miernik i rozszerzyæ podzia³kê (wieksze wychylenie wskazówki dla maksymalnego ci±gu), to by³oby super.
Niezaprzeczaln± zalet± jest niski koszt i mo¿liwo¶æ zastosowañ w "plenerze".

Mam nadziejê, ¿e sam bêdê móg³ korzystaæ z hamowni Ma³ego. Confused

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Luk



Do³±czy³: 14 Lis 2005
Posty: 101
Sk±d: Libi±¿

PostWys³any: Sro Lut 08, 2006 8:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.

Wyniki próby pokaza³y ¿e parametry rzeczywiste silnika by³y do¶c podobne do za³o¿en teoretycznych. Widac tym samym ze arkusz Nakki do¶c dok³adnie obliczy³ ci±g MAX czyli ok 25kg. Mysle ¿e bardziej wysrubowane parametry mozna uzyskac daj±c zap³on elektryczny a nie od lontu.

¯ycze dalszych sukcesów i my¶le ¿e wkrótce doczekamy sie wspania³ej rakiety na tym ¿e silniku.

Pozdr.Luk
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Nie Pa¼ 29, 2006 12:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Muszê przyznaæ, ¿e o ile pocz±tkowo by³em zachwycony silnikiem "Maks", o tyle coraz bardziej robiê siê sceptyczny co do niego. Ma³y sam musisz przyznaæ, ¿e ostatnie loty na tych silnikach koñczy³y siê tragicznie ("Powiew","Trymaks", "Kolorowa", nawet kijanka, któr± zmontowali¶my z ocala³ego silnika z Powiewa w maju tego roku skoñczy³y tak samo). Dopatrujê siê 2 powodów takiego stanu rzeczy. Po pierwsze, silnik jest mocno wy¿y³owany, cienka aluminiowa ¶cianka korpusu musi stawiæ czo³o wysokiemu ci¶nieniu; po drugie, aluminium ma ma³± wytrzyma³o¶æ termiczn± (my¶lê, ¿e to w³a¶nie temperatura wywo³a³a CATO "Kolorowej"). Trzeba pamiêtaæ, ¿e w silniku oba czynniki dzia³aj± naraz... Moja rada jest prosta: po¶wiêciæ czê¶æ mocy silnika na korzy¶æ jego bezpieczeñstwa. Mo¿e warto zmniejszyæ ilo¶æ tlenku ¿elaza w paliwie b±d¼ ca³kiem go wyeliminowaæ (zmniejszyæ ci¶nienie) oraz zmniejszyæ o kilka gramów ilo¶æ paliwa w komorze celem umieszczenia dodatkowej izolacji termicznej. Skoro silnik rozwija ci±g 300 N to jego spadek o 20% jest do zniesienia...
Nie proponujê zmian w konstrukcji bo to by³by ju¿ inny silnik Wink
Pozdrawiam!
P.S.
Nadal jednak uwa¿am, ¿e to ¶wietny silnik.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Nie Pa¼ 29, 2006 1:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam !
Có¿ na pewno masz du¿o racji zreszt± to co piszesz ju¿ jest wprowadzone w ¿ycie -ziarno o mniejszej ¶rednicy
(bez dodatu tlenku ¿elaza) "grubiej" inhibitowane + dodatkowo os³ona korpusu od wewn±trz.
Takie s± silniki MaKs do nastêpnego startu "Trymaksa"
Tego zapomnia³em napisaæ
Pozdrawiam

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"


Ostatnio zmieniony przez Ma³y dnia Pon Pa¼ 30, 2006 4:08 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Pon Pa¼ 30, 2006 8:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam kolegów.

Kibicujê temu SR od samego pocz±tku lecz tak¿e niepokoi³a mnie te¿ jedna rzecz, o której ju¿ wspomina³ mój poprzednik a mianowicie dodatek tlenku. Nie bêdê t³umaczy³, bo ka¿dy wie, co i jak pewnie nawet lepiej ode mnie chcia³em tylko zapytaæ, jakie by³y intencje w zwi±zku z tym tlenkiem gdy¿ nie mogê tego do koñca zrozumieæ.

Pozdrawiam Sylwek
Powrót do góry
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Pon Pa¼ 30, 2006 4:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam !
Wygl±da na to ¿e silnik MaKs jest naprawdê "wy¿y³owany".W stosunku do pierwowzoru opracowanego przez Ksarda
napêdzanego karmelk± glukozow±- ew.tradycyjn± cukrow± .
Osobi¶cie chcia³em upakowaæ jak najwiêcej paliwa(wiêksza ¶red.ziarna)i na dodatek szybszego tj.z dodatkiem katalizatora jakim jest tlenek ¿elaza.
Owszem sprawdzi³o siê to w pierwszej próbie naziemnej-silnik wytrzyma³ ale zap³on silnika by³ od LONTU .
Ka¿da nastêpna próba "lotnicza" by³a odpalana zapalnikiem elektrycznym(g³ówka zapa³cza)
a jak ju¿ dowiedziono miêdzy innymi i na tym forum -daje to du¿o wiêkszy impuls i ci¶nieniie w fazie rozpalania ziarna paliwa-
co skutkuje wy¿szymi parametrami pracy ca³ego silnika.W tym przypadku CATO
Jak juz napisa³em -w kolejnej próbie tradycyjna karmelka cukrowa (jeszcze nie glukoza) ale ju¿ bez katalizatora.Mniejsza ¶rednica ziarna
a "zdobyczny"luz w korpusie przeznaczam na lepsz± ogólnie izolacjê.

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pon Pa¼ 30, 2006 5:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cha, i tu w³a¶nie ma³y wic. Aby upakowaæ w korpusie wiêcej paliwa, trzeba go SPOWOLNIÆ, a nie przyspieszyæ. Dlatego te¿ kataliz± lub inhibitacj± mo¿na w pewnym zakresie regulowaæ sobie parametry uzyskiwanych silników. Spowolniaj±c paliwo np 2 razy, uzyskujemy to, ¿e o ile silnik dzia³a³ wcze¶niej np na otworze w dyszy 6 mm i dwóch ziarnach, mo¿na daæ otwór 6 mm i 4 ziarna. Oczywi¶cie wi±¿e siê to z dwukrotnie d³u¿szym czasem pracy, a nie wiêkszym ci±giem. Z kolei przyspieszaj±c paliwo dwukrotnie, to przy otworze 6 mm (otwór w dyszy traktujemy jako constans) mo¿na daæ tylko jedno ziarno. Czas pracy bêdzie o po³owê krótszy.
Wszystko to wynika z faktu, ¿e tak naprawdê chc±c utrzymaæ okre¶lone ci¶nienie pracy trzeba zapewniæ sta³y i jednakowy, zale¿ny od sk³adu gazów i parametrów dyszy, masowy dop³yw gazów. Ten za¶ zale¿y od gêsto¶ci paliwa, liniowej prêdko¶ci spalania i powierzchni spalania. Chc±c zapewniæ taki sam dop³yw gazów przy predko¶ci spalania o po³owê mniejszej, trzeba daæ powierzchniê spalania dwa razy wiêksz±. I odwrotnie. Dlatego te¿ dwa razy mniejsza liniowa predko¶æ spalania, to dwa razy wiêksza powierzchnia spalania (a co za tym idzie równie¿ zacisk) i oczywi¶cie skutkuje to zazwyczaj dwa razy wiêksz± ilosci± paliwa (np ziaren bates)
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Ma³y



Do³±czy³: 31 Sie 2002
Posty: 193
Sk±d: kraków

PostWys³any: Sob Mar 24, 2007 2:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam !
Tym razem korpus silnika MaKs zosta³ nape³niony paliwem typu Knosal :
inhibitowany bates 3x 30 g
lepiszcze -lakier nitrocelulozowy,
aluminium - do¶æ gruby proszek
dysza Cx5 z wk³adk± stalow±
Spalanie ziarna
http://malyro.ovh.org/Knosal30gram.wmv

Silnik
http://malyro.ovh.org/knosalsil.WMV

Pomimo zastosowania zapalnika o wysokiej temperaturze spalania -
piekielnie trudno toto "dobrze zapaliæ" tzn.¿eby szybko przesz³o jak ja to nazywam punkt krytyczny zap³onu aluminium
inaczej potrafi siê wypaliæ samo lepiszcze z utleniaczem,czego namiastkê mo¿na zobaczyæ na filmiku(ten bia³y dymek)
nakrêconym przez Jaskiniowca (dziêki Very Happy )
Przy takiej "pla¿mie" oczywi¶cie dysza i wk³adka uleg³y znacznej erozji Very Happy
w nastêpnej próbie wk³adka z grafitu w Cx5.
Pozdrawiam

_________________
Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP