Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Paulina 1
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Jacek R.



Do³±czy³: 03 Wrz 2004
Posty: 1223
Sk±d: Z ³±k Arkadii a tak serio Kraków

PostWys³any: Wto Mar 21, 2006 8:15 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mmm... a lotki tez odpadly? no dobra niech bêdzie tylko pytalem Smile
_________________
Czasem okoliczno¶ci zmuszaj± cz³owieka do porzucenia swojej dawnej dzia³alno¶ci Sad
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Adres AIM
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Wto Mar 21, 2006 11:53 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Uk³ad by³ jakie¶ 15 cm nad silnikiem. Mo¿e odczu³ lekki ruch silnika do góry przy starcie? Albo mo¿e kable zasilaj±ce siê przemie¶ci³y? Tylko, ¿e uk³ad nie bierze du¿o pr±du wiêc i pole wokó³ tych kabli powinno byæ nik³e.
Czy to mo¿liwe ¿eby spalaniu paliwa towarzyszy³y jakie¶ efekty magnetyczne? W sumie to mo¿na to sparawdziæ w te¶cie statycznym.
Je¶li chodzi o upadek silnikiem w dó³, to rzeczywi¶cie ca³e trzewia rakiety zosta³y wyrwane wiêc ¶rodek ciê¿ko¶ci przesun±³ siê mocno do ty³u. Szczerze mówi±c ciekawi mnie czy gdyby odzysk nie zadzia³a³ wogóle to rakieta spada³aby g³owic± w dó³. Stabilno¶c ze Spacekada mia³a 1,66 kalibra dla silnika pe³ego paliwa, po wypaleniu jeszcze by wzros³a. Projekt w Spacekadzie zrobi³em do¶æ szczegó³owo, jednak je¶li z³apa³o siê rakietê za ¶rodek ciê¿ko¶ci i wystawi³o na wiatr, to wiêksze parcie by³o na górn± czê¶æ. Martwi³o mnie to strasznie przed startem ale jak siê okaza³o - niepotrzebnie, rakieta posz³a prosto "jak strzeli³", mo¿e dziêki du¿ej prêdko¶ci i do¶æ d³ugiej wyrzutni. A propos prêdko¶ci to jednak co za du¿o to niezdrowo, zanim siê zorientowa³em, ¿e startuje to ju¿ trzeba jej by³o szukaæ na niebie. Taki start trzebaby ogl±daæ z 500 metrów ¿eby nic nie przeoczyæ, nie mówi±æ ju¿ o filmowaniu. Poza tym gdyby co¶ siê sta³o, wyrzutnia pad³a albo rakieta okaza³a siê niestabilna to stoj±c 100 metrów dalej nawet by siê mrugn±æ nie zd±¿y³o... Silnik mia³ oko³o grama prochu jako zap³onnik (ziarno oprócz tego obtoczone w PCz) i dyszê zabit± srajta¶m± (oczywi¶cie od zewn±trz), dziêki temu nie by³o zauwa¿alnego rozbiegu. Ehh, ¿e nie mam filmiku Sad Sad Sad
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Mar 21, 2006 1:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witaj

Czytaj±c Twoj± relacjê z lotu rakiety PAULINA 1, przyznam szczerze, ¿e nie bardzo jestem w stanie odtworzyæ przebiegu wydarzeñ.
Wszystko to wygl±da ma³o typowo.
Nie chcê przez to powiedzieæ, ¿e co¶ próbujesz ukryæ przed nami, ale przygl±daj±c siê temu co zosta³o z rakiety, mo¿na odnie¶æ wra¿enie, i¿ model uleg³ powa¿nej katastrofie Laughing
Sam musisz przyznaæ, ze takie s³owne relacje staj± siê ma³o wiarygodne.
Szkoda, ¿e tak ma³o da³e¶ materia³ów fotograficznych, nie mówi±c ju¿ o filmie.

Bardzo ma³o a w³a¶ciwie nic nie znalaz³em w opisie modelu, co dotyczy³oby mocowania silnika i uk³adu do odzyskiwania.

No i jeszcze to...
Cytat:
Wyrzutnia prêtowa z rurki alu 8mm d³ugo¶ci 180 cm w³o¿ona w felgê ko³a zapasowego (niezbyt to eleganckie,ale dzia³a) wywo³a³a odpalenie uk³adu UUWS pomimo resetu uk³adu ju¿ na wyrzutni. Trochê to dziwne, mo¿e to jednak od przeci±¿enia co¶ mu siê pokrêci³o... W ka¿dym razie ustawi³em ca³o¶æ, w³±czy³em uk³ad, odpali³em lont (30 sek), rakieta ruszy³a (i to jak!!) i po przepisowych 2 sekundach wyskoczy³ z niej spadochron (przy oko³o 300km/h...).


Co znacz± s³owa
Cytat:
i po przepisowych 2 sekundach
Question
nic z tego nie rozumiem. - mo¿esz jeszcze raz to skomentowaæ? - bo to wa¿ne.

Powiedz, czy przypadkiem nie dosz³o do uszkodzenia silnika (wyrwanie zatyczki lub rozszczelnienie silnika na jego koñcu)?
To mog³oby spowodowaæ zniszczenie korpusu rakiety, a co zatem idzie gwa³town± zmianê kierunku lotu rakiety i zadzia³anie uk³adu na KMZ-cie.
Do tego scenariusza pasuje równie¿ historia z lotkami. Ich zniszczenie bardziej przypomina uszkodzenie nie zwi±zane z uderzeniem w ziemiê a raczej po³amanie od si³ aerodynamicznych.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Wto Mar 21, 2006 6:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

"i po przepisowych 2 sekundach"

Mo¿e ja skomentujê. Jak ju¿ pisa³em, nie by³ stosowany uk³ad UUWS, tylko trochê inna konstrukcja. W³±czenie elektroniki poprzez uk³ad KMZ przy przechyleniu na pu³apie w³±cza³o tajmer Po czasie nastawionym na sta³e nastêpowa³o za³±czenie zapalnika. Czas ten wynosi³ oko³o 2s. To jest uk³ad o mniejszych rozmiarach i by³ robiony z przeznaczeniem do mniejszych (i zarazem l¿ejszych) modeli. Dlatego te¿ kombinowa³em sobie tak: jak model jest lekki, to przy prawie zerowej prêdko¶ci na pu³apie mo¿e wyrzuciæ spadachron, ale mo¿e siê on nie roz³o¿yæ. Dlatego te¿ da³em opó¼nienie. Po 2s model lec±¶c ku ziemi bêdzie mia³ ju¿ spor± prêdko¶æ (ale nie za wielk±) i po wyrzuceniu wspadochronu s± wiêksze szanse na rozwiniêcie siê spadochronu. Po prostu pêd powietrza zrobi swoje.

Co do mo¿liwo¶ci niespodziewanego odpalenia, to faktycznie wchodz± w grê jeszcze 2 mo¿liwo¶ci. Przesuniêcie siê silnika oraz byæ mo¿e wp³yw tej felgi. KMZ nie jest tak bardzo wra¿liwy, ale co stalowy pilnik (którego u¿ywa³em do testów) to nie felga.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Wto Mar 21, 2006 9:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
No to kwestiê 2 sekund mam z g³owy:)
Tak sobie jeszcze my¶lê, jest jeszcze jedna mo¿liwo¶æ choæ tylko hipotetyczna - wypadniêcie g³owicy. Przy du¿ej prêdko¶ci opór powietrza dzia³aj±cy na wypadniêt± g³owicê móg³by wyci±gn±æ spadochron. Nie jestem w stanie teraz stwierdziæ ale to faktycznie mog³o by¶ szybciej ni¿ po 2 sekundach, co znaczy³oby, ¿e to nie uk³ad wyrzuci³ spadochron. £adunek miotaj±cy jest ma³y wiêc nie zauwa¿y³em jego pó¼niejszego odpalenia. Tylko czy g³owica mog³ady wypa¶æ? Wk³adana z lekkim oporem, nie by³o mo¿liwo¶ci wypadniêcia przy odwróceniu rakiety.
Ehh, >ty³ek< z takiego gdybania, na nastêpne próby za³atwiê kamerê i bêdzie mo¿na czego¶ dochodziæ.
Poni¿ej fotki, najpierw uk³ad w swoim pojemniku, mocowane to by³o na 4 wkrêty 20 mm, dwa w balsie nad uk³adem i 2 pod:
http://img56.imageshack.us/my.php?image=ukad7vs.jpg
Poniewa¿ ba³em siê, ¿e silnik wyrwie siê z mocowania i wyskoczy razem z g³owic± Very Happy, wklei³em wielki korek przy u¿yciu ¯E, na który par³ silnik:
http://img59.imageshack.us/my.php?image=korek0av.jpg
Mocowanie silnika proste jak budowa cepa, sam silnik w rurce z balsy pasuj±cej na wcisk do rurki wklejonej w kad³ub:
http://img84.imageshack.us/my.php?image=mocowanie1el.jpg
Z ty³y by³ jeszcze drut zabezpieczaj±cy silnik przed wypadniêciem (na zdjêciu go nie ma).
Silnik i mocowanie spisa³y siê wzorowo. Tylko odrobina gazów przedosta³a siê przez uszczelkê przy zatyczce (lekko okopci³o ten wklejony korek). Korpus rakiety by³ nienaruszony a¿ do spotkania z ziemi±. O zasadzie dzia³ania systemu odzysku mo¿na sobie poczytaæ:
http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=8109&postdays=0&postorder=asc&start=20
Jutro napiszê o tym co¶ wiêcej bo chyba warto, system do¶æ prosty, bezpieczny i dzia³a (z tego mam filmiki).
Ksard, bez obrazy ale za stary jestem na to, ¿eby zmy¶laæ na forum, choæ faktycznie pisa³em chaotycznie (za co przepraszam). To przez podekscytowanie pierwsz± rakiet± Very Happy
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Mar 21, 2006 10:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

YagYelskY napisa³:
Ksard, bez obrazy ale za stary jestem na to, ¿eby zmy¶laæ na forum, choæ faktycznie pisa³em chaotycznie (za co przepraszam). To przez podekscytowanie pierwsz± rakiet± Very Happy
Pozdrawiam!


Witam

Nie u¿y³em s³owa "zmy¶laæ" a jedynie
Cytat:
Nie chcê przez to powiedzieæ, ¿e co¶ próbujesz ukryæ przed nami, ale przygl±daj±c siê temu co zosta³o z rakiety, mo¿na odnie¶æ wra¿enie, i¿ model uleg³ powa¿nej katastrofie
.
Mniejsza o to. Wink
Dziêki Twoim i Jaskiniowca wyja¶nieniom, obraz lotu jawi siê ju¿ zupe³nie inaczej.
Zapene nie uda siê jednoznacznie ustaliæ przyczyn zachowania siê modelu w locie na podstawie samych s³ownych relacji.
Aby móc robiæ postêpy w naszej dziedzinie - nale¿y z ka¿dego eksperymentu (udanego, czy te¿ nieudanego) wyci±gaæ wnioski.
Do tego potrzebny jest materia³ - najlepiej fotograficzny i filmowy.
Ka¿dy ¶lad jest wa¿ny.
Z ostatnio zamieszczonych fotek widzê, ¿e odwali³e¶ kawa³ dobrej roboty.
Silnik i rakieta wykonana bardzo profesjonalnie. Zwa¿ywszy, ¿e jest to pierwsza Twoja powa¿na próba rakietowa, nale¿± Ci siê wielkie s³owa uznania.
Mam nadziejê, ¿e nastêpny start PAULINY bêdê mia³ przyjemno¶æ ogl±daæ osobi¶cie, je¶li oczywi¶cie mnie zaprosisz. Very Happy
My¶lê, ze wcze¶niej, czy pó¼niej i tak spotkamy siê na poligonie przy startach naszych modeli.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Czw Mar 23, 2006 3:28 pm    Temat postu: :) Odpowiedz z cytatem

Witam!
Dziêki Ksard, na takie s³owa czeka³em Very Happy
Co do modelu to by³o parê rzeczy z których nie by³em zadowolony: niesymetrycznie zamocowane stateczniki, nierównomierna grubo¶æ ¶cianki korpusu itp. g³ównie zwi±zane z brakiem do¶wiadczenia z ¯E. Nie mam wogóle dostêpu do warsztatu ani ¿adnych narzêdzi, wiêc wszystko w modelu by³o improwizowane, tylko g³owica by³a zrobiona na wiertarce, ca³a reszta to nó¿ tapicerski i papier ¶cierny. Heh, nawet foliê na spadochron zgrzewa³em zapalniczk± z 2 worków na ¶mieci a wszelkie druty pochodzi³y z zabezpieczeñ korków od szampana Smile
Jeszcze dzisiaj zacznê odbudowê modelu, ¶ci¶lej to konstrukcjê nowego bo z pierwowzoru niewiele siê uratowa³o Rolling Eyes My¶la³em o nieco l¿ejszej konstrukcji ale i tak ¶miga to strasznie wiêc chyba zrobiê taki sam model, zmieniê tylko nieco stateczniki i postaram siê nie pope³niæ jeszcze raz tych samych b³êdów.
Co do spotkania rakietowego to jestem jak najbardziej za Very Happy (patrz pierwsze zdanie pierwszego postu w tym temacie).
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sro Maj 17, 2006 3:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Jednak trening czyni mistrza, start rakiety "Paulina 1 bis" by³ bez porównania bardziej udany...
Calo¶æ odby³a siê 13.05.2006 w ramach "Picknicku rakietowego".
Ba³em siê trochê o przeci±¿enia wiêc da³em w silniku spalanie paliwa tylko w kanale zamiast, jak poprzednio, na ca³ej powierzchni. Ró¿nica by³a ogromna - model nie wystrzeli³ tak jak ostatnio ale z wolna (choæ zdecydowanie) podniós³ siê z wyrzutni rozpêdzaj±c siê stopniowo. Przesadzi³em trochê z pochyleniem prêta wyrzutni i tor lotu przypomina³ krzyw± balistyczn± ale i tak jakie¶ 400(?) metrów zdobyte Very Happy
Wszytko zadzia³a³o tak jak powinno ale nie powinno by³o tak zadzia³aæ Arrow uk³ad odzysku (sterowany KMZtem, ten sam co poprzednio) mia³ wbudowane opó¼nienie, które pozwoli³o modelowi nabraæ takiej prêdko¶ci, ¿e po otwarciu spadochronu linki, a ¶ci¶lej stalowy przypon zosta³ zerwany. Szarpniêcie znacz±co wyhamowa³o jednak "Paulinê" a ca³o¶æ odby³a siê ju¿ na tyle nisko, ¿e model wytrzyma³ upadek (od³ama³ siê tylko jeden statecznik) Very Happy By³y ogromne problemy ze znalezieniem modelu (kawa³ drogi...) ale tu niocenion± okaza³a siê pomoc Pauliny (tej jedynej Very Happy) Jak to okre¶li³ Jaskiniowiec: "odnalaz³a siebie" Wink . Spadochron z g³owic± i amortyzatorem odlecia³ z wiatrem w nieznane...
Niestety osobi¶cie nie krêci³em startu wiêc na materia³y audio-video trzeba poczekaæ.
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pi± Maj 19, 2006 11:57 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
"Paulina 1 bis" w ca³ej okaza³o¶ci:
http://img139.imageshack.us/img139/9082/cala0np.jpg
Oto fotka z odpalania:
http://img161.imageshack.us/img161/5711/odpalanie2gc.jpg
A dziêki uprzejmo¶ci Jaskiniowca mam ju¿ filmik ze startu:
http://rapidshare.de/files/20835196/3.avi.html
Jak widaæ niski zapas stabilno¶ci spowodowa³, ¿e model nie mia³ tendencji do ustawiania siê przodem do wiatru (a wia³o do¶æ silnie). Nie spodziewa³em siê takiego zachowania ale to nawet lepiej, ¿e rakieta jest ma³o czu³a na wiatr.
Model zas³u¿y³ na pomalowanie i naklejenie napisu (stwierdzi³em, ¿e nie ma sensu w niego inwestowaæ je¶li ma nie prze¿yæ pierwszzego lotu).
Nastêpne loty bêd± juz bez opó¼nienia w uk³adzie odzysku.

Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Maj 19, 2006 12:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

bajeczne zachowanie w locie wspomina³es o wietrze jaka by³a jego predkosc?
Powrót do góry
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sro Maj 24, 2006 4:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Trudno powiedzieæ, na moje oko to wia³o z 15 m/sek.
Dziêkujê za wklejenie fotki (chyba Ksardowi...)!

Powstaje ju¿ z wolna "Paulina 2". Silnik, jak poprzednio, wielorazowego u¿ytku, Alu, ok. 350 Ns (dla karmelki), z kompletem wymiennych dysz (pod ró¿ne paliwa). Zak³adam, ¿e najczê¶ciej bêdzie pracowa³ na KNOSALu, Kn ok. 400.
Póki co bêd± jeszcze loty "jedynki".
Postêpy w tej dziedzinie pewnie mocno zwolni± bo jestem w prze³omowym momencie ¿ycia...
I rakiety porzuciæ trzeba - dla chleba...
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Nie Cze 11, 2006 1:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Z opó¼nieniami ale wreszcie gotowy silnik do "Pauliny 2":
http://img98.imageshack.us/img98/6530/silnikbok7gt.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/592/silniktyl5zy.jpg
Alu, 40 cm d³ugo¶ci, fi wew. 35 mm, ¶cianka 3mm. Dysza równie¿ aluminiowa, z wk³adk± (wymienn±) ze stali nierdzewnej (a niebawem mam nadziejê - z grafitu) fi kryt. 15mm. Szacowany ci±g - 800 N, moc w granicach 400 Ns. Wnêtrze wys³ane PCV grubo¶ci 2,2 mm jako termoizolacja. Ca³o¶æ mojego projektu.
Jest te¿ ju¿ rura na korpus modelu, 153 cm x 57 mm. Ca³kowita wysoko¶æ modelu - 180 cm, masa oko³o 2 kg. Kawa³ rakiety... Very Happy
Ci±g dalszy prawdopodobnie dopiero po wakacjach... Confused
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Nie Cze 11, 2006 1:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Robi³e¶ jakie¶ próby tej izolacji z PCV?

Ja ostatnio testujê gumê i muszê powiedzieæ, ¿e jestem mile zaskoczony.
Powrót do góry
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Nie Cze 11, 2006 3:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wiem ¿e to nienajlepsze miejsce do dyskusji na temat twojeo silnika- mo¿e utworzyc osobny w sposobnym dziale?.
Mam kilka obiekcji, bo widzê ¿e zastosowa³e¶ grub± ¶ciankê, a dysze umiejscowi³e¶ i zabezpieczy³e¶ pier¶cieniem co wiêc je¿eli podskoczy ci¶nienie, przy ¶rubunku z miejscowym os³abiniem mia³by¶ w miarê pewny bezpiecznik, zapobiegaj±cy rozerwaniu korpusu.
Ja osobi¶cie mia³bym strach o szrapnele Rolling Eyes

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Nie Cze 11, 2006 6:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Cytat:
a dysze umiejscowi³e¶ i zabezpieczy³e¶ pier¶cieniem

Fox musisz pamiêtaæ, ¿e silnik rakietowy ³±czy z "ka¿dym kijem" pewna cecha - dwa koñce. Nawet (a mo¿e "zw³aszcza") kto¶ z tak szaleñczymi jak moje zapêdami ku metalowym silnikom zawsze zostawia "wentyl bezpieczeñstwa". Dysza faktycznie siedzi prawie na sta³e ale Seger od strony zatyczki jest zamontowany w rowku tu¿ przy krawêdzi rury wiêc w razie draki zostanie wystrzelony (mam nadziejê Rolling Eyes ). Je¶li system siê nie sprawdzi, bêdê wykorzystywa³ zatyczki z cieñszej blachy. Wogóle to zwróæcie uwagê, ¿e nie pakuje siê takiego potwora od razu do rakiety, najpierw czeka go jakie¶ 5 odpaleñ naziemnych, wszystkie z za³o¿eniem, ¿e wybuchnie a najlepiej równie¿ przynajmniej jedno "wysadzenie" celem sprawdzenia co siê stanie (prawid³owo zaprojektowany silnik nie koñczy ¿ywota wraz z wybuchem ale nadal nadaje siê do u¿ytku). Nie da siê ukryæ, to niebezpieczna maszyna i trzeba do niej podchodziæ ostro¿nie, co te¿ mam zamiar czyniæ.

Je¶li chodzi o PCV to jeszcze nie próbowa³em ale zak³adam, ¿e na karmelce izolacja nada siê do ponownego u¿ycia (ze 4 razy...). Dla bezpieczeñstwa jednak prawdopodobnie bêdzie jednorazowa, tym bardziej, ¿e mam zamiar lataæ równie¿ na gorêtszych paliwach.
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Nie Cze 11, 2006 11:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja ci tylko powiem ¿e nieumiejscawia³ bym bezpiecznika na tym koñcu "kija" Rolling Eyes . Pomy¶l jakie to mo¿e mieæ konsekwencje dla rakiety i samego silnika w locie w razie- niedaj Bo¿e- "awarii".
Metodê testów masz tak± jak ja Razz. ¯yczê powodzenia Smile

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pon Pa¼ 23, 2006 3:23 pm    Temat postu: Raster Odpowiedz z cytatem

Witam!
Dawno siê nie odzywa³em, co nie znaczy, ¿e nic nie dzia³am Very Happy
Przedstawiam nowy silnik ze "Stajni Krakowskiej" - Uniwersalny Silnik Wielorazowego U¿ytku "Raster". Fotki by³y wcze¶niej w temacie, teraz tylko widok na obra¿enia stalowej wk³adki dyszy.
http://img54.imageshack.us/img54/918/imgp1312lo5.jpg
Jak widaæ jednak KNOSAL jest w stanie zrobiæ "kuku" stali, trzeba pomy¶leæ o graficie Rolling Eyes Paliwo lekko zmodyfikowane - dodatek 0,7% Fe2O3 celem przyspieszenia spalania, uk³ad typu "Bates", Kn od 333 do 426. Termoizolacja spisa³a siê znakomicie, aluminium pozosta³o nienaruszone a po pracy korpus silnika mia³ ok. 80 st. C. Oto filmik z próby:
http://rapidshare.com/files/363898/Raster1.wmv.html
Zastanawia mnie tylko pewna niestabilno¶æ pracy pod koniec spalania, mo¿e to efekt odrywania siê resztek paliwa i przytykania dyszy ale trudno powiedzieæ. Ciufanie chyba jest ma³o prawdopodobne dla KNOSALa... Prosilbym o opiniê fachowców. Ca³okszta³t do¶æ obiecuj±cy, czuæ ogromn± moc a p³omieñ wylotowy wysoko¶ci± przekroczy³ metr Twisted Evil Model "Paulina 2" w budowie (planowana kamera na pok³adzie), powinien byæ gotowy przed zim±.
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Pa¼ 24, 2006 8:27 am    Temat postu: Re: Raster Odpowiedz z cytatem

YagYelskY napisa³:

Zastanawia mnie tylko pewna niestabilno¶æ pracy pod koniec spalania, mo¿e to efekt odrywania siê resztek paliwa i przytykania dyszy ale trudno powiedzieæ. Ciufanie chyba jest ma³o prawdopodobne dla KNOSALa...


Witaj
Podobne zjawiska obserwujê w moich silnikach na KNOSAL'u. Nie znajdujê jeszcze prezyczyny na ich wyt³umaczenie. Pocz±tkowo s±dzi³em, ¿e ze wzrostem zacisku "rozb³yski" (jak je umownie nazywam) ustan±, ale myli³em siê.
Pinot uwa¿a, ¿e to mo¿e z³e wymieszanie sk³adników, ale Twój test chyba obala t± teoriê.
Ciufanie i przytykanie dyszy- to tak¿e nie jest to.
Tak wiêc musi byæ inna przyczyna. Taki urok tego paliwka. Wa¿ne, ¿e nie gro¼ne, a przy lotach to nawet ciekawie wygl±da (patrz: silniki KNOKS). Na ostatnim poligonie zwróci³ na to uwagê Jaskiniowiec.

Wracaj±c do Twojego silnika - rozumiem, ze to ten sam silnik, który testowa³e¶ na karmelce?.
Potêga - 300 gramów paliwa Very Happy

Fajnie, ¿e dzia³asz - bo na forum ogólnie bryndza, nic ciekawego siê nie dzieje. Apelujê do administratorów o rozwa¿enie przywrócenia mo¿liwo¶ci pisania przez wszystkich cz³onków forum w ka¿dym temacie. Exclamation

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Wto Pa¼ 24, 2006 3:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A czym inchibitujesz powierzchniê boczn± bloków paliwa?
Bo to nie przypadek ¿e pod koniec pracy silników z tym paliwem z dyszy wyfruwaj± jego partie . Ten efekt zaobserwowa³em i u siebie ,a rozwi±zaniem, sprawuj±cym siê jak do tej pory, by³o inchibitowanie przy u¿yciu ¶rodka który stanowi lepiszcz paliwa czyli w tym przypadku defakto ¯E(+mata).

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Wto Pa¼ 24, 2006 8:31 pm    Temat postu: Rasterowanie Odpowiedz z cytatem

Witam!
Rzeczywi¶cie, intryguj±ce s± te "rozb³yski". Nie jest to efekt z³ego wymieszania sk³adników, ca³y sk³ad mieli³em razem...
Skoro jednak zdarza siê to nie tylko mnie a silniki nie wybuchaj± to mo¿e nie ma siê czym martwiæ.
By³o to pierwsze odpalenie tego silnika, gotowy by³ ju¿ kawa³ czasu ale zmienia³em pewne rzeczy i trochê nad tym zesz³o (tak czasu jak i pieniêdzy...). Do karmelki muszê dorobiæ inn± wk³adkê.
Fakt, nie jest to ma³y silnik; w stanie gotowym do odpalenia wa¿y równe 900 gramów ale to cena wielkiej wytrzyma³o¶ci ci¶nieniowej i cieplnej. A propos to chcê zmusiæ AA do normalnej pracy ale to w przysz³o¶ci.
Co do inhibitowania powierzchni, ziarna by³y prasowane w rurce PCV:
http://img112.imageshack.us/img112/7798/imgp1279ll7.jpg
Takich segmentów pakuje siê siedem.
Tu fotka kamerki do zamontowania w "Paulinie 2":
http://img407.imageshack.us/img407/614/imgp1283xk1.jpg
Wa¿y 50 gramów i krêci 11 sekund filmiku, na którym ledwie co¶ widaæ Laughing
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3  Nastêpny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP