 |
FORUMPIROTECHNICZNE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Wrz 07, 2005 11:18 am Temat postu: Lakier NC jako lepiszcze? |
|
|
Elo!
Zamierzam bawiæ siê mieszankami na bazie KN/AN.
Nie mogê do tego dawaæ ¿ywicy epoksydowej, poliestrowa by³aby nie wskazana gdybym chcia³ dodaæ Al, silikon- hm PINOT na nim robi i siê sprawdza ale tak sobie my¶le ( tylko my¶le nie kojarzyæ z krytyk±): Si w cz±steczce, b.du¿a lepko¶æ co utrudnia 'penetracje' ziaren, nie za niska cena.
Wiem ¿e ( mo¿e sie mylê ) nie powinno siê stosowaæ lepiszczy na rozpuszczalnikach np: lakiery, kleje; bo rozpuszczalnik z du¿ej masy bêdzie do¶æ d³ugo odparowywa³ no i podczas tego procesu tworz± siê mikropory w paliwie co obni¿a jego wytrzyma³o¶æ mechan. i podnosi wyk³adnik n .
Teoretycznie nie powinno sie stosowaæ lakieru NC. St±d moje pytanie: czy kto¶ z Was robi³ ju¿ jakie¶ próby z tym¿e lepiszczem Je¶li bym dodawa³ lakieru do paliwka to 1. do¶æ ma³o, tak by calo¶æ by³a nim zwilrzona( wtedy mo¿na co¶ takiego ³atwo ubiæ do w miare rozs±dnej gêst., szybciej schnie), 2. tyle by powsta³a gêsta papka któr± mogê wlaæ do silnika ( mo¿e d³ugo schn±æ, wiêcêj rozpuszczalnika to wiêkszy skurcz, mikropory i pêkniêcia)
Za wszelkie korekty jak i sugestie bede wdziêczny
POZDRO |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Wrz 07, 2005 12:11 pm Temat postu: Re: Lakier NC jako lepiszcze? |
|
|
leon81 napisa³: | Zamierzam bawiæ siê mieszankami na bazie KN/AN. |
¯yczê powodzenia - a pomys³ nie nowy - ja to robi³em 30 lat temu, a z tego co wiem Jaskiniowiec tak¿e w latach 80-tych testowa³ NC jako lepiszcze do paliw na bazie prochu czarnego.
Ale dobrze kombinujesz.
Na forum w dziale "Paliwa Rakietowe" znajdziesz du¿o na ten temat, chocia¿by kompozycje NC z PC.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Wrz 07, 2005 7:22 pm Temat postu: |
|
|
Co do silikonu - nie tylko Pinot na tym robi³, choæ przyznajê, ¿e efekty by³y raczej ma³o zadowalaj±ce. Lepko¶æ silikonu jest pewnym problemem, ale mo¿na mieszaæ silikon z gor±cym ¶wierzo, wyjêtym z piekarnika utleniaczem, co skutecznie zmniejszy lepko¶æ, zwiêkszy penetracjê, a kurcz±cve siê powietrze - jak w weku zassie lepiszcze wg³±b ziarna. Dodatkowo czas mieszania - do sieciowania jest bardzo d³ugi, co pozwala na modelowanie ziarna i d³ugie, dok³adne ugniatanie. Problemem tego lepiszcza jest zbyt niska wytrzyma³o¶æ, porowato¶æ i zastosowanie raczej w ma³ych silnikach. Ilo¶æ Si w cz±steczce (zwa¿ywszy na ca³o¶æ atomów) jest znikoma s± to pojedyñcze procenty i kompletnie nie przeszkadza w uzyskaniu dobrego paliwa.
Lakier NC, w zale¿no¶ci od rodzaju paliwa ma pewne zastosowanie (do 5%) - w paliwach prasowanych, do spalania czo³owego. Je¶li my¶lisz o u¿yciu 15-20% to siê gorzko rozczarujesz, bo uzyskana masa bêdzie sch³a bardzo d³ugo. Dodatkowo nast±pi ogromny jej skurcz, gdy¿ lakier NC sk³ada siê w 80% z rozpuszczalników, które ulatniaj±c siê doprowadz± do skurczu i pêkniêæ ziarna. Schniêcie ziarna odbywa siê od powierzchni, która twardnieje najszybciej - wg³±b masy. Zatem skurcz nast±pi g³ównie wewn±trz, a co za tym idzie skorupka na powierzchni ulegnie naprê¿eniom i spêkaniom. Je¶li ona wytrzyma, powstan± wewn±trz ziarna du¿e puste przestrzenie i szczeliny.
Moim zdaniem jedynym sensownym rozwi±zaniem do znalezienia od zaraz jest silikon, MS-Polimer (te¿ rodzaj zwi±zku silikonu) lub poliuretan, czyli zwi±zki sieciuj±ce chemicznie a nie twardniej±ce poprzez odparowanie rozpuszczalnika _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Sro Wrz 14, 2005 12:30 pm Temat postu: |
|
|
Mam pytanko: Czy lakier akrylowy mo¿e s³u¿yæ jako lepiszcz, np. zamiast lakieru nc. Zawiera ksylen, wiêc pod wzglêdem porowato¶ci, pêcherzyków i kurczenia powinien zachowywaæ siê jak lakier nc. A jak pod innymi wzglêdami?  _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Do³±czy³: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wys³any: Sro Cze 14, 2006 9:41 pm Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem lakier NC nadaje siê jako lepiszcze do paliwa. Jest to paliwo sk³adem podobne do PCz na razie trwaj± próby.
Paliwo prasowane /ubijane jak kto woli/ z kana³em przez ca³± d³ugo¶æ i ¶rednicy zewn.odpowiadaj±cej rurce PCV 1``
Docelowo paliwo to powinno zast±piæ karmelka /dotyczy to ma³ych silniczków < 50 g paliwa/
-Paliwo podczas suszenia kurczy siê nieznacznie
-Schniêcie paliwa : wystarczy tydzieñ w pokojowej temperaturze
-Formowanie paliwa poza silnikiem
-Stosowany lakier Domalux - Nitrolak |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Do³±czy³: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wys³any: Sob Cze 17, 2006 12:27 pm Temat postu: |
|
|
S³owo siê rzek³o....
Poni¿ej podjê sk³ady przetestowanych paliw na bazie lakieru NC /Nitrolak f-my Domalux/
Paliwo Black-2
KNO3-64%
C drzewny- 16%
LNC- 20%
Paliwo Black-6
KNO3-65%
C drzewny- 15%
LNC- 20%
A dziale z silnikami jest opis silnika BMP z tym paliwem |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Hack

Do³±czy³: 15 Cze 2006 Posty: 349
|
Wys³any: Nie Wrz 23, 2007 8:22 pm Temat postu: |
|
|
Pozwolicie, ze powroce do tematu.
NA forum lepiszcze NC jest jakies niemodne, a szkoda.BYc moze po poscie PINOTA nastapilo zniechecenie tym tematem.
Problem skurczu nie jest az tak bardzo powazny, to zauwazylem podaczas formowania ziaren nastepujacych paliw: KP, salicylan sodowy(lub benzoesan sodowy), CuO,Fe; Zn,S,Al; AN,KNO3,PAM,K2Cr2O7 w bloczkach srednicy 50mm, czyli niemalych. Zawartosc NC w postaci rozpuszczonej w acetonie dochodzla do 15% a skurcz wynosil tylko ~0,25 mm na strone, porownujac do obudowy w ktorej byl formowany.
Przekroj po polerce pod lupa nie pokazal pekniec lub porow.
Wyniki takie wyszly po zaprasowaniu po raz 2 gi po wstepnym odeschnieciu rozpuszczalnika.
Innym sposobem moglo by byc sieciowanie nitrocelulozy o zawartosci N do 12,6 przy pomocy ich grup -OH, ktore nie ulegly nitracji stosujac 2-izocjaniany lub pokrewne utwardzacze i im wiecej paliwa tym mniej utwardzacza aby nie przekroczyc temp. utleniania ktoregokolwiek ze skladnikow-- 0,5-20%.Unikniemy porow i skurczu.
Powstaje pytanie na ile taki NC jest lepszy lub gorszy pod wzgledem energetycznym od ciezko dostepnych polibutadienow HT? _________________ tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Wrz 23, 2007 11:17 pm Temat postu: |
|
|
Przeszkod± w stosowaniu NC lakierniczej jej jest struktura w³ókinista co czyni paliwo niestabilnym przy spalaniu. ¯elowanie NC przy pomocy rozuszczalnika jest wiêc konieczne. Taka NC skawalona ( po wyschniêciu rozuszczalnika ) jest twarda i nie podatna na mielenie, kruszenie itp. Je¶li rozpuszczalnika bêdzie do 5 % to stosuj±c prasowanie pod znacznym ci¶nieniem uzyskamy bardzo dobre rezultaty. Ja jednak nie mam prasy wiêc nie stosujê tej technologi jak i NC lak.
Prochy zawieraj±ce NC, jako surowiec do paliw to temat ¶liski poniewa¿ taki proch formalnie jest MWK ( czasami wymagaj± solidnego detonatora ) i ryzyko o tym pisaæ je¶li kto¶ ma tak± praktyczn± wiedzê .
Wykorzystanie grup -OH do seciowania mia³o by sens gdyby NC by³a ciecz±
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Hack

Do³±czy³: 15 Cze 2006 Posty: 349
|
Wys³any: Nie Lis 11, 2007 11:57 pm Temat postu: |
|
|
Zauwazylem pewna analogie w technologiach.Do 1968 roku ie mozna bylo otrzymac zapraw betonowych wytrzymalszych niz B400, przelom nastapil we francuzkim laboratorium w Lionie, kiedy dodano tam bardzo drobnej frakcji krzemionki wypalniajac mikropory w ilosci sladowej. Mozna z powodzeniem dodac pylistej miki lub kruszonego krzemienia w podobnym celu wypelniajac mikropory w blokach paliw. _________________ tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|