Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Praktyczny kształt ziarna
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 12:22 pm    Temat postu: Praktyczny kształt ziarna Odpowiedz z cytatem

Wczoraj robiłem segemenciki srobitolki - nie ukrywam, że za tym nie przepadam. W związku z tym, wpadł mi do głowy pomysł na nieco praktyczniejszy kształt ziarna (złożony z 3-5 walców):

Niestety - takie paliwo ma zbyt mocno degresywną charakterystykę, przez co praktycznie nie nadaje się do użycia.

Pomysł więc ewoluował do takiego kształtu:

Przy czym czerwony kolor oznacza powieszchnie inhibitowane. Niestety obliczenie pow. spalania w funkcji czasu przekracza moje możliwosći (dla tego kształtu ziarna) - może ktoś pomoże? Domyślam się, że kształt wykresu przypomina literę "u", ale przydały by się konkrety.

Domyślam się, że zaczniecie protestować - spore marnotrastwo miejsca, etc, etc. Mimo to (nawet z inhibitowaniem powieszchni), wydaje mi się praktyczniejsze niż odlewanie ziarna z kanałem.

PS. Ten sam temat dałem na forum rakietowym, ale tu prawdopodobnie jest więcej matematyków Wink .
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Zbigniew



Dołączył: 11 Cze 2004
Posty: 202
Skąd: z Piekła

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 5:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wg. mnie lepiej by zrobic kanał w kształcie tej gwiazdy....

A co do powierzchni spalania wzgędem czasu: Na początku wzrośnie po tem(mniejwiecej od polowy) zacznie dosc rowno i powoli spadac. Wykresu nienarysuje, zaduzo obliczen Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piroman



Dołączył: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 5:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A może po prostu nie umiesz tego policzyć? Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pessos



Dołączył: 27 Cze 2004
Posty: 153
Skąd: Trinneck

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 6:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czołem
Zastanówmy się wspólnie Very Happy Wink
Paliwo zaczyna się palić. Pali się i pali, a gdy płomień przekroczy połowę wałków - czyli zaraz po zapłonie - mamy pełno w miarę jajowatych bloczków, z jednym tylko punktem zaczepu do ścianki silnika (punkt styczności dwóch okręgów/walców). I co teraz Rolling Eyes Question Nasze kochane "łatwiej" wykonane bloczki paliwa (a raczej to co z nich zostało w tym momencie czyli ładniutkie "coś" patrząc z góry ) zaczynają się odrywać i świrować i pękać w komorze spalania Laughing Twisted Evil A całość żeby to zobrazować onomatopejycznie wygląda tak 3... 2... 1... sssss SSSS szzzzzz SZZ DUP Exclamation Exclamation Exclamation
Czy trzeba coś więcej mówić Idea Question
Jeżeli się mylę to mnie poprawcie Wink
Pozdrawiam

_________________

plany na dziś są takie, że ich nie ma
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 6:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hę? a inhibitor tego w kupie nie będzie trzymał (myślałem o inhibitorze w postaci papier/bawełna nasączonej żywicą poliestrową - tak ze 2-3 warstwy)?

Zresztą - tu nie ma co pier** trzeba testy zrobić.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Zbigniew



Dołączył: 11 Cze 2004
Posty: 202
Skąd: z Piekła

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 8:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Specjalnie dla Ciebie piroman :



Warunki do spełnienia:
idealna inhibitacja
nie przyspieszające wraz z ciśnieniem paliwo

W obliczeniach podstawiłem 2cm srednice walców i 1cm długość (dla latwiejszych obliczen) i V spalania 2mm/s


dodam, że jednostek nie dalem bo i tak chodzi tylko o wykres(czas co 0,2 s powierzchnia co 1). Dla innych parametrów będzie bardzo podobny ( chyba ze przyspieszajace paliwo, wtedy trzeba znac parametry danego paliwa i silnika )


Ostatnio zmieniony przez Zbigniew dnia Wto Sie 16, 2005 9:46 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piroman



Dołączył: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 8:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzieki Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Wto Sie 16, 2005 11:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zbigniew napisał:

Wydaje mi się, że wykres jest nie poprawny - pow. spalania powoli rośnie (jak powoli, to zależy od ilości segmentów), a potem niezbyt szybko spada. Wykres w dalszej części posta.

Paliwo w teorii pali się tak (tu pokazana opcje z 4 segmentami: zainhibitowane 3/4 powieszchni). Kreska nad obrazkiem to v spalania*czas, czyli ilość mm spalonego paliwa.







Polecam też rzucić okiem na arkusz który zrobił pablo i zamieścił na forum rakietowym:
Arkusz
Liczy Kn dla danej długości ziarna, średnicy silnika i śr. dyszy, przy okazji podając nam średnicę pojedynczego segmentu. Wersja dla 5 segmentów.
Wypełniamy tylko czerwone pola.

Tak wygląda przykładowy wykres Kn dla 5 segmentów, wg. powyższego arkusza:

Ogólnie - ujdzie, choć wydaje się być gorszy od zwykłego ziarna z kanałem.

PS. Mam nadzieję, że pablo nie ma nic przeciwko, że prezentuje tu jego arkusz.

PS2.
Już niedługo pierwsze testy - a nieco później testy na hamowni.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Zbigniew



Dołączył: 11 Cze 2004
Posty: 202
Skąd: z Piekła

PostWysłany: Sro Sie 17, 2005 1:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tak pisałem wcześniej, ze nieco wzrosnie pozniej bedzie spadac... ten moj wyres jest liczony dla troche innego spalania.
Najlepiej będzie, jeśli ktoś kto ma hamownię przeprowadzi testy...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Sro Sie 17, 2005 3:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zabieram się do testów - na pierwszy ogień pójdzie niewielki silniczek na 20g paliwa.

Mam już wałeczki, prowizoryczne narzędzie do toczenia, a teraz zabieram się do inhibitowania.

EDIT: toczenie wałeczków dosyć komfotowe, inhibitowanie to masakra - głownie powodu, że zabrakło mi żabek do wieszania prania, idealnie nadających się do utrzymywania papieru. Ogólnie paliwo prawie gotowe - jak wyschnie, przeszlifuje je delikatnie, aby pozbyć się resztek kleju, skleje je aby tworzyło jedną całość, potem zapakuje do prowizorycznego silnika i przeprowadze pierwszą próbę statyczną.

Problemy z inhibitowaniem biorą się też z dosyć niewielkiej średnicy wałków - 6mm dla pierwszej próby.

Edit3: zdjęcia - z telefonu, ale są

Maszynka do toczenia wałków - konstrukcja banalna: 2 deski i 2 pręty o średnicy jakiej ma powstać wałek. Wymaga dopracowania, bo paliwo się do niej za bardzo klei. Na marginesie - pewnie zainteresuje maniaków szelek Wink


Maszynka i jeden z prętów.


Soribolka poddana wałkowaniu - przetopione resztki z przedwczorajszego odlewania paliwa.



Gotowy wałek


Pocięte wałki - niestety deseczki na których toczyłem paliwo nie były pierwszej czystości Wink. Paliwo odzyska biały kolor po przeszlifowaniu końcowym.


Inhibitowanie wałka - 2 warstwy papieru+distal.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sro Sie 17, 2005 8:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

crave napisał:

Mam nadzieję, że pablo nie ma nic przeciwko, że prezentuje tu jego arkusz.

Absolutnie nic Smile

Wydaje mi się, że ta przestrzeń między inhibitorem i ścianką korpusu powinna być czymś wypełniona, albo powinien być tam zapewniony swobodny przepływ gazów, bo inaczej któryś segment może trachnąć z powodu różnicy ciśnień w trakcie zapłonu.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Sro Sie 17, 2005 11:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem


Gotowe ziarno.
Zrezygnowałem z dodatkowego owijania papierem nasączonym żywicą, z powodów tak prozaicznych jak lenistwo. Zastąpiłem je taśmą maskującą - mam nadzieje, że wałki nie wypadną z silnika Razz.

A co do wykonywania całości, to nie wiem na ile jest to praktyczne - przy małych silnikach trudno operować wałeczkami, ale myślę, że przy większych nie będzie to tak skomplikowane.

A - i jeszcze jedno - prawdopodobnie prościej będzie najpierw inhibitować, potem ciąć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Czw Sie 18, 2005 2:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wrzucam w odzielnym poście, bo inaczej nikt by nie zauważył - później moderator może scalić.

Otóż:

Próba nr.1

Silnik:
Arrow Dł.: 120 mm
Arrow Średnica zew.: 25 mm
Arrow Średnica wew.: 21 mm
Arrow Materiał: PE
Arrow Śr. kryt. dyszy: 4 mm
Arrow Teoretyczny Kn początkowy: 160
Arrow Teoretyczny Kn maksymalny: 200


Paliwo:
Arrow Rodzaj: Sorbitolka 65/35
Arrow Masa: 20g
Arrow Ilość wałków: 5
Arrow Śr. wałka: 6mm


Inhibitor:
Arrow Materiał: 2 warstwy papieru pokryte distalem
Arrow Pow. zainhibitowana: 60%

Uwagi:
1. Nie przeprowadzać próby kiedy w pobliżu jest pies. Laughing
2. Długi czas rozruchu.
3. Długi czas palenia pod koniec (najprawdopodobniej inhibitor).
4. Słabo wykonana dysza (zupełnie roszczelniona po bokach).
5. Dobrze wykonana zatyczka (dodałem papier po bokach w ramach uszczelnienia)
6. Dziwny dym (prawie przezroczysty).
7. Nie wywaliło kabla od zapalnika.
8. Inhibitor wydaje się być w porządku (patrz zdjęcia)
9. Rurka podtopiła się troszkę

Wnioski:
AD.1. Zostawić psa w domu.
AD.2. Zmienić mieszankę odpalającą z P.Cz. na ZnS.
AD.3. N/d
AD.4. Uszczelnić dyszę.
AD.5. N/d
AD.6. N/d
AD.7. Poprowadzić kabel przez zatyczkę.
AD.8. N/d
AD.9. Patrz A.D.2.

Komentarze:
Po rozcięciu silnika inhibitorki były wciąż sklejone taśmą, mozna je było dosyć łatwo wyjąć i były wciąż w całości.
Mam mieszane uczucia co do rozwiniętego ciągu. A odpowiedzi na zamówienie tensometrów jeszcze nie dostałem Crying or Very sad
Poza tym jak zwykle zapomniałem wyłączyć wyświetlanie daty (niepoprawnej)

Zdjęcia:

Spalanie - zwróćcie uwagę na ledwie widoczny dym.


Po spaleniu.


Inhibitorki po wyjęciu z silnika.

FILM (2mb)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maslak666



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Skąd: Radom

PostWysłany: Sro Sie 24, 2005 12:18 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Crave, moim zdaniem za dużo zachodu z takim ziarnem. Lepiej koncentrować się na tym, jak uczynić proces odlewania paliwa 'bezbolesnym'.

Rozumiem Twoje kombinacje, bo sam mam dokładnie taki sam problem, a mimo, że juz poruszana była na foum sprawa sorbitolki, to niestety najlepsi rocket-maker'zy skąpią nam swoich rozwiązań Sad .

Ja ostatnio bawiłem się sposobem z http://www.jamesyawn.com/38mm/index.html , ale jednak często w paliwie pozostają widoczne miejsca między kolejnymi porcjami paliwa, co moze spowodować pęknięcie w tych miejscach ziarna.

Ktoś próbował sposobu Nakki? Podaję moje tłumaczenie jego tekstu, jak wyjmować trzpień:
Trzpień jest usuwany poprzez mocne ściśnięcie jego wystającego końca w imadle lub kombinerkach. Chwytamy wtedy, a następnie obracamy ziarno, łamiąc jego słabe więzy(ciężko mi to przetłumaczyć, ale chyba rozumiecie o co chodzi) z trzpniem (trzpieniem?).
Nakka jeszcze dodatkowo rozgrzewał trzpień w ok. 150C przez 15 minut zanim wsadził go w paliwo.

Przepraszam, że mój post nie wiąże się bezpośrednio z tematem, ale także dotyczy łatwiejszego przygotowania paliwa, a chyba o to nam chodzi.

Pozdrawiam i życzę powodzenia
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Sro Sie 24, 2005 1:22 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jedni mrożą, drudzy ogrzewają Confused
Jak tylko kupie sobie wiertarkę stołową, to będewiercił. W d* mam pęknięcia (przy wolnych obrotach, stopniowym rozwiercaniu większymi wiertłami i wierceniu nie do końca zastygniętego paliwa, może nie pęknie).
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Qba



Dołączył: 04 Lut 2003
Posty: 104
Skąd: Podkarpacie - okolice Rzeszowa

PostWysłany: Sro Sie 24, 2005 6:12 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Lepiej wiercić juz dobrze zastygniete, bo ono i tak sie rozgrzewa podczas wiercenia i wtedy sie robi taki głut, który skleja nam całe wiertło i wtedy to sie juz naprawde zajebiście wierci....


Pozdro

_________________
Qba
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sro Sie 24, 2005 1:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

NOrmalnie nie zajmuje się karmelką, ale dzisiaj wypróbowałem wariację karmelkową techniki, której używam przy paliwie RNX.

Owinąłem pręcik metalowy do utworzenia kanału 3 warstwami papieru do pieczenia (brązowy, obustronnie powlekany - taki miałem pod ręką, nie wiem jakie to ma znaczenie). Końcówke papieru, trochę zmatowioną papierem ściernym, przykleiłem wikolem coby się ten rulonik nie rozwijał. Pręcik powinno się dać wysunąć z tej papierowej rurki.
Po odlaniu ziarna i całkowitym ostygnięciu wyciągnąłem najpeirw sam pręt, następnie wsunąłem w paru miejscach igłę między papier i paliwo, z obu stron ziarna. Pociągnąłem za papier z jednej strony ziarna i niestety urwał się. Wyszła tylko ta część którą odsunąłem igłą od paliwa. Więc się wkurzyłem i pręcikiem z drugiej strony ziarna zagniotłem tą część papieru którą odgiąłem igłą i zacząłem popychać papier wgłąb kanału. Przepchnąłem w ten sposób cały papier przez kanał. POwierzchnia kanału po tej operacji wyglądała całkiem ładnie.
Ziarno wykonane tą metodą miało średnicę kanału 3.5 mm i długość 70mm. I to są chyba graniczne wartości jak dla mnie. Jeśliby ziarno miałoby być dłuższe, to musiałby być szerszy kanał.
Teraz myślę, że zamiast igły powinienem użyć jakiegoś cienkiego drucika i przeciągac go między papierem i powierzchnią kanału przez całą jego długość, może nie miałbym wtedy problemów z wyjęciem papieru.

Może komuś pomoże ta metoda, albo da impuls do wymyślenia czegoś lepszego Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maslak666



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Skąd: Radom

PostWysłany: Sro Sie 24, 2005 6:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zastanawiałem się nad czymś podobnym, ale z użyciem tworzywa sztucznego - myślałem konkretnie o butelce plastikowej. Łatwo by odchodziło od paliwa, możnaby użyć wielokrotnie, kanał byłby idealny. Rulon możnaby zrobić tak, że owijamy na pręcie metalowym i podklejamy od środka taśmą samoprzylepną.

Sam jednak nie wiem - sposób Nakki wydaje mi sie zupełnie niezły, szkoda że dopiero wczoraj sobie o nim przypomniałem.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Sro Sie 24, 2005 6:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A może pręt owinąć taśmą teflonową?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Zbigniew



Dołączył: 11 Cze 2004
Posty: 202
Skąd: z Piekła

PostWysłany: Sro Sie 24, 2005 7:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

a moze do butelki przykleic pret, a tego obsmarowac smalcem? zalać butelke karmelkiem, dno zorbić z tekturki zeby po wystygnieciu mozna bylo wyjac karmelke, a pret ze smalcem by latwo wyszedl...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP