Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Segmenty->Jak uzyskaæ sta³yc ci±g silnika na karmelkê
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
maslak666



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Sk±d: Radom

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 10:34 am    Temat postu: Segmenty->Jak uzyskaæ sta³yc ci±g silnika na karmelkê Odpowiedz z cytatem

Witam Exclamation

Dot±d, gdy odlewa³em paliwo, wlewa³em je po prostu do silnika, lub lepiej do formy. Gdy dawa³em do formy, to zawsze robi³em paliwo jednosegmentowe. Czyta³em wiele Waszych postów, gdzie mówicie, ¿e robicie silniki z paliwem np. z 3 segmentów. My¶lê sobie - OK, takie krótkie segmenty jest ³atwiej wykonaæ ni¿ ca³y jeden d³ugi, bo wiadomo, trzpieñ ³atwiej wyj±æ, etc. Ale w³a¶nie przegl±da³em jaka¶ zagraniczn± stronkê, na której go¶æ najpierw odla³ paliwo do formy, robi±c jeden segment, a potem... poci±³ go na 3 mniejsze Shocked .

1)Ciekawi mnie, jaki mia³ w tym cel Question Czy to jako¶ zwiêksza moc silnika, bo mi siem nie wydaje...

2)Zdaje mi siem, ¿e u¿ywanie paliwa w segmentach stwarza dodatkowe ryzyko, bo jak siem kana³u nie umie¶ci idealnie prosto, to zmienia to geometriê ziarna, poza tym paliwo mo¿e siem zapaliæ w przerwach miêdzy segmentami, a na tej stronce go¶æ nie inhibitowa³ tych powierzchni...

Co Wy na to?

Dodane: Przed chwilk± zrobi³em ma³y test, tzn. w arkuszu Nakki zrobi³em obliczenia dla 2 silników - pierwszy z 1 segmentem 160x38mm, drugi z 3 segmentami po 53x38mm, w obui przypadkach powierzchnie boczne inhibitowane, koñce nie. Rzeczywi¶cie, tak jak s±dzi³em, chocia¿ w obu przypadkach ci±g silnika nie ulega zmianom, to zmienia siem sposób spalania. W tym z 1 segmentem jest bardziej progresywny, w tym z trzema juz na pocz±tku silnik uzyskuje max. ci±g.

Móg³by to kto¶ skomentowaæ?

Pozd.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
heksogen pl



Do³±czy³: 09 Cze 2004
Posty: 157
Sk±d: ma³opolska

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 11:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W³a¶nie podzia³ na segmenty ma zwiêkszyæ powierzchniê spalania o powierzchnie czo³owe segmentów przez co silnik ma wiêkszego kopa; paliwo spala siê o wiele szybciej, drastycznie zwiêksza siê Kn. Mo¿na wtedy te¿ zwiêkszyæ ¦r. kryt. aby zachowaæ odpowiedni zacisk. Po prostu silnik jednosegmentowy spali siê w np. 5sekund powoli rozpêdzaj±c rakietê, a taki sam silnik z 3 segmentami spali siê w 2sekundy, rakieta strzeli z wyrzutni z olbrzymim przyspieszeniem.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 11:40 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paliwo segmentowe ma do¶æ specyficzn± charakterystykê spalania. Kiedy¶ Kermit zrobi³ obliczenie, ¿e przy okre¶lonym stosunku d³ugo¶ci segmentu do ¶rednicy mo¿na uzyskaæ neutralny profil spalania.

Zwróæcie uwagê, ¿e podczas spalania wewn±trz kana³u powierzchnia palenia siê powiêksza. Jednak w wyniku jednoczesnego palenia powierzchni czo³owych dochodzi do skracania siê kana³u. A wiêc do zmniejszenia powierzchni.
Przy odpowiedniej geometrii wzrost powierzchni spalania wewn±trz kana³u jest kompensowany spadkiem powierzchni w wyniku skracania kana³u, co pozwala na uzyskanie niemal sta³ego ci±gu w czasie.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 12:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Podzia³ na segmenty jest podyktowany w³a¶nie konieczno¶ci± utrzymania sta³ego zacisku, który okre¶la ci¶nienie wewn±trz komory spalania. Jako ¿e zacisk to stosunek powierzchni spalania do powierzchni przekroju krytycznego dyszy, to przy sta³ej (je¶li pomin±æ erozjê) ¶rednicy krytycznej dyszy, nale¿y siê staraæ o sta³± powierzchniê spalania. I dlatego podzia³ na ziarna jest jednym z najprostszych i skutecznych sposobów uzyskania sta³ej powierzchni. Z powodów opisanych przez Pinota, przy odpowiednim zaprojektowaniu ziarna uzyskuje siê w miarê sta³± powierzchniê spalania. I ot co.
P.S. A ziarna maj± siê w³a¶nie zapalaæ nie tylko w kanale, ale i na bocznych powierzchniach (czyli na tzw. koñcach. Vide post Pinota)
P.S.2 Posymuluj sobie silniczki w SRMie, to bêdziesz wiedzia³. Prawie p³askiemu wykresowi zacisku na pierwszej zak³adce odpowiada prawie p³aski wykres ci±gu w czasie. Wtedy masz najlepsze efekty, najlepsze wykorzystanie impulsu paliwa (oczywi¶cie przy jakim¶ konkretnym ci¶nieniu)
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 12:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

I ja wtr±cê swoje trzy grosze choæ wszystko wydaje siê byæ powiedziane. Budowa segmentowa pozwala na obni¿enie ci¶nienia i wyrównanie go w komorze odpowiednio dobrane parametry pozwalaj± zrobiæ silnik o prawie p³askiej charakterystyce pracy co wydaje siê celem. To proste gdy kana³ powiêksza siê jednocze¶nie skraca siê ziarno je¶li dobierzemy wszystko dobrze to uzyskamy prawie p³aski wykres ci¶nienia.
Powrót do góry
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 1:01 pm    Temat postu: ??? Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy
W rzeczy samej tak jak PINOT napisa³, pope³ni³em onegdaj takowe przeliczenia, ale w tej chwili nie mgê tego odszukaæ. Pewnie siê gdzie¶ t³ucze na forum, w ma³o ogl±danym temacie. Niemniej je¶li znajdê to niew±tpliwie wklejê odno¶nik.

Ca³y temat przesun±³em do komnaty silników, gdy¿ kszta³t ziarna bardziej pasuje do konstrukcji silnika, ni¿ do sk³adu i technologii paliwa.
Zreszt± kszta³t ziarna jest parametrem konstrukcyjnym silnika i w³a¶ciwie to nie ma o czym gadaæ, pasuje lepiej w tej komnacie Wink

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Kapucino



Do³±czy³: 18 Gru 2004
Posty: 52

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 1:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jak macie sagmenty:
__ __
:_|.|_:
:_|.|_:
:_|.|_:
:_|.|_:

to jak widaæ nie pali sie tylko powierzchnia kana³u ale tak¿e styków poszczególnych segmentów. czyli spala sie podad po³owe szybciej i daje wiêcej gazów które wypychaj± rakiete. tak mi sie zdaje przynajmniej Very Happy czy to jest rakietka segmentowa?
http://chemik.vitnet.pl/articles.php?id=80&page=1

tak, ale jednosegmentowa Wink /-/kermit

_________________
GG: 3575667
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
maslak666



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Sk±d: Radom

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 5:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to sprawa jasna - czas siem przebran¿owiæ na segmenty Wink . Thx za rzeczowe odp.

Kermit te obliczenia by³yby bardzo przydatne - jak znajdziesz to uprzejmie prosze o zamieszczenie w tym temacie, mogê udostêpniæ server.

Pozd.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 6:26 pm    Temat postu: segment Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy

EUREKA Exclamation ( cytat z Pitagorasa)

dajê linka do tematu:

Opis segmentu

Kto chce niechaj cprawdzi moje obliczenia.

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 8:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wzór OK., ale ma³o dok³adny nie liczy³em na piechotê tylko podstawi³em do arkusza Nakkaki i rêcznie doprowadzi³em do lepszego wyniku (ró¿nica algebraiczna miêdzy Kn maksymalnym i minimalnym).
Powrót do góry
maslak666



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Sk±d: Radom

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 9:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W³asnie u mnie to samo... S±dzê, ze arkusz Nakki siem myli, bo Kermit jest uznanym autorytetem, a z tym arkuszem sporo k³opotów Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Poza tym kszta³t wykresu i warto¶æ ci±gu w 1/2 okresu palenia paliwa s± mniej wiêcej na jednakowym poziomie, mo¿e potem silnik ju¿ siem tylko dopala....

A zacisk na równym w przybli¿eniu poziomie mi wyszed³ dopiero przy bardzo szerokim kanale - np. fi kana³u 30 fi ziarna 34 i inaczej siem chyba nie da...

Pozd.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 10:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To co¶ pokrêcili¶cie, bo wzór jest dobry i arkusz Nakki dobrze liczy.
Oczywi¶cie to wszystko teoria, bo spalanie erozyjne, albo niejednoczesny zap³on wszystkich powierzchni wyko¶lawia t± idealn± ch-kê ci±g-czas.
Do tego co podali przedpi¶cy mo¿na dodaæ, ¿e tak± konfiguracjê ziarna (spalanie od w kanale i koñców) w ¼ród³ach zachodnich nazywa siê BATES.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Nie Maj 29, 2005 11:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kermit napisa³ :


segment paliwa o wymiarach:
¶rednica zewnêtrzna D,
¶rednica kana³u d
d³ugo¶æ L = D + 1/2 ( D - d )
o inhibitowanej powierzchni zewnêtrznej daje tak± sam± pocz±tkow± i koñcow± powierzchniê spalania, czyli ca sta³y Kn.


Mi wysz³o : jak d³. paliwa L = 3 + 4r to mamy w miare sta³y Kn.

r - promieñ kana³u.
R - promieñ ³adunku
L - d³. paliwa

I nie ma sta³ego Kn a tylko "w miare sta³y". Zak³adaj±c, ¿e nie ma erozji dyszy.

Pozdr. A

PS. Policzcie dla R = 3 cm, r = 1 cm, L = 7 cm. Po spaleniu siê 0,5 cm , 1 i 1,5 cm paliwa . Odpowiednio wyjdzie S palenia : na pocz±tku 30 pi, 31,5pi , 30 pi, 22,75 pi.
Powrót do góry
Go¶æ






PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 1:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

maxlam napisa³:
Wzór OK., ale ma³o dok³adny nie liczy³em na piechotê tylko podstawi³em do arkusza Nakkaki i rêcznie doprowadzi³em do lepszego wyniku (ró¿nica algebraiczna miêdzy Kn maksymalnym i minimalnym).

Widzê ¿e Kto¶ zauwa¿y³ … swojego czasu bardzo zainteresowa³ mnie wzór podany przez Kermita wiêc zmajstrowa³em sobie programik





Faktycznie jest mo¿liwo¶æ lepszego dobrania parametrów bloku
Przyk³ad blok D = 54 ,d=10 wed³ug wzoru Kermita L=76 a zobaczcie na wykres przy L=83
Powrót do góry
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 1:23 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dobra, dosyæ tego zamieszania...

Wzór na powierzchniê spalania segmentu:

S=Pi*(-6*x^2 + 2*(L - 2*d)*x + d*L + (D^2 - d^2)/2)
x - grubo¶æ warstwy spalonej,
reszta oznaczeñ jak w poscie Kermita.

Mamy tu trójmian kwadratowy, jego wykresem bêdzie parabola z ramionami do do³u, bo wyraz przy x^2 jest ujemny.
Wspó³rzêdna x wierzcho³ka tej paraboli bêdzie mia³a warto¶æ:

x=(L - 2*d)/6

Coby ch-ka segmentu by³a maksymalnie zbli¿ona do neutralnej (S na pocz±tku i na koñcu spalania by³o równe), wierzcho³ek tej paraboli musi wyst±piæ w x równym po³owie grubo¶ci warstwy palnej segmentu równej

(D - d)/2

St±d

(L - 2*d)/6 = (D - d)/4

wiêc

L=D + (D + d)/2

Czyli wzór podawany przez Kermita jest jednak b³êdny (albo prawid³owy z dok³adno¶ci± do plusa Wink )
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 9:00 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pablo napisa³:
.......

Wzór na powierzchniê spalania segmentu:

S=Pi*(-6*x^2 + 2*(L - 2*d)*x + d*L + (D^2 - d^2)/2)
x - grubo¶æ warstwy spalonej,
reszta oznaczeñ jak w poscie Kermita.
)


Mam wra¿enie, ¿e co¶ zgubi³e¶ a chodzi o - x*d za ma³o. Bêdzie tam - 3*x*d. Sprawd¼ przekszta³cenie bo wg mnie bêdzie (2*L-3*d)* x jako drugi cz³on równania.

Wzór ogólny :

S = Pi/4* ( D2 - d2 )*2 + Pi*d*L
Po spaleniu paliwa o grubo¶ci x mamy nowe S = S1

d teraz wynosi d+ 2x a nowe L = L-2x

Ja zrobi³em szacunkowo. Po wypaleniu x obie powierzchnie ( sprzed paplenia i po wypaleniu pewnej warstwy ) za³o¿y³em, ¿e s± jednakowe i policzy³em to co chcia³em. Analizowa³e¶ dok³adniej funkcjê ale sprawd¼ przekszta³cenie.

Reszta ok. Fukcja ma maksimum dla (wzia³em Twój wzór Wink ):


dS/dt = - 12 * x + 2 (L - 2 *d ) = O

St±d :

X = ( L - 2*d )/6

Jedno jest pewne. Skoro S jest funkcj± kwadratow± ( choæby i liniow± ) X to nie mo¿na napisaæ , ¿e [...]segment .....daje tak± sam± pocz±tkow± i koñcow± powierzchniê spalania[...]



Pozdr. A

PS. Wieczorem sam sprawdzê, moze ja siê "r±bn±³em" Rolling Eyes. W razie czego skaujê fragment gdybym siê w rachunkach pomyli³.
Powrót do góry
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 3:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Tak jak pisa³em istnieje pewna niedok³adno¶æ obliczeñ gdy stosuje siê wzór Kermita. Ja oblicza³em dla silnika r=10mm i r=4mm dla kana³u (taka ma³a abstrakcja) i o ile dobrze pamiêtam (liczy³em wczoraj) to ze wzoru kermita wychodzi³o l=28mm i ró¿nica Kn by³a (miêdzy max i min) 59

A dla l=32 ta ró¿nica wynosi³a 41

Nie zag³êbia³em siê jeszcze w ten problem ale dyskusja robi siê ciekawa.
_________________
kupuj visco 2mm u maxlam'a szybka mi³a obs³uga
Powrót do góry
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 4:04 pm    Temat postu: wyprowadzenie & sprostowanie Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy

postanowi³em daæ ca³e wyprowadzenie wzoru, aby nie by³o ¿adnych niejasno¶ci:

pocz±tkowa powierzchnia spalania:

Sp = 2TT/4(D^2 - d^2) + TTdL

koñcowa powierzchnia spalania:

Sk = TTD[L - (D - d)]

za³o¿eniem by³a rowno¶æ pocz±tkowej i koñcowej powierzchni Sp = Sk, a wiêc powstaje równanie:

2TT/4(D^2 - d^2) + TTdL = TTD[L - (D - d)]

które stronami dzielimy przez TT, co daje:

2/4(D^2 - d^2) + dL = D[L - (D - d)]

mno¿±c strnani przez dwa otrzymujemy:

(D^2 - d^2) + 2dL = 2D[L - (D - d)]

a po otwarciu nawiasów []:

(D^2 - d^2) + 2dL = 2DL - 2D(D - d)

porz±dkuj±c niewiadome L i dane D oraz d otrzymamy:

(D^2 - d^2) + 2D(D - d) = 2DL - 2dL

rozk³adam teraz ró¿nicê kwadratów po lewej stronie równania, a po prawej wyci±gam przed nawias wspólny czynnik 2L:

(D + d)(D - d) + 2D(D - d) = 2L(D - d)

jak widaæ ka¿dy z cz³onów równania pomno¿ony jest przez (D - d),które ma zawsze dodatni± warto¶æ ( bo fizycznie kana³ nie mo¿e mieæ wiêkszej albo równej ziarnu ¶rednicy), wiêc dziel±c to równanie stronami przez (D - d) otrzymamy:

(D + d) + 2D = 2L

sk±d po podzieleniu przez 2 wychodzi:

D + (D + d)/2 = L
i to by by³o na tyle Very Happy

Co siê za¶ tyczy podanego przeze mnie wzoru to faktycznie pomylony jest znak, chul±c wiêc czo³a przed spostrzegawczo¶ci± pabla i duasa, muszê ten wzorek sprostowaæ. Uczyniê to jednak oznaczaj±c zmianê widocznym kolorem, aby by³a znakiem owocnej dyskusji nas wszystkich Very Happy

Szkoda, ¿e muszê w ten sposób zakoñczyæ ciekaw± dyskusjê ale....

mo¿e by tak pokombinowaæ na temat C -slota Question Question Question

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 6:45 pm    Temat postu: Re: wyprowadzenie & sprostowanie Odpowiedz z cytatem

kermit napisa³:
....za³o¿eniem by³a rowno¶æ pocz±tkowej i koñcowej powierzchni Sp = Sk



Mhm. W rzeczywisto¶ci przebieg funcji S = f(x) , gdzie x- grubo¶æ spalonej warstwy paliwa - jak ju¿ napisa³ Pablo - jest parabol± skierowanej "brzuszkiem" do góry. Poda³e¶ warto¶æ S ( minimalne ) dla krañcowych warto¶ci X=0 i X = d. S max jest dla dS/dx = 0. W rzeczywisto¶ci warto¶æ S ci±gle zmienia siê raz pod górkê ( pocz±tkowo ro¶nie ) potem z górki ( maleje ) Wink - po zarysie paraboli. Reszty nie czyta³em, wierzê Ci Wink .


POzdr. A
Powrót do góry
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 8:47 pm    Temat postu: Re: wyprowadzenie & sprostowanie Odpowiedz z cytatem

kermit napisa³:

D + (D + d)/2 = L


Very Happy

Noo i teraz wychodzi jak przy moim rêcznym kombinowaniu w arkuszu Wink


I teraz nasuwa siê jedno zasadnicze pytanko jak jeszcze bardziej wyprostowaæ ten Kn...
Powrót do góry
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP