Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

Materia堯wka - z czego robi korpusy silnik闚

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Sro Sty 18, 2006 4:30 pm    Temat postu: Materia堯wka - z czego robi korpusy silnik闚 Odpowiedz z cytatem

Panowie, du穎 tutaj rozmawiamy o tym, 瞠 kto zrobi silnik z tego a tamten z owego. Materia堯w jest wiele, ale jak wiadomo jeden drugiemu nie r闚ny.

By豉 o tym mowa na forum, 瞠 parametrem charakteryzuj帷ym jako嗆 materia逝 na korpus silnika jest napr篹enie na granicy plastyczno軼i (Re) lub po prostu napr篹enie zrywaj帷e (Rm). Im sa one wi瘯sze, tym lepiej cho pami皻a nale篡, 瞠 substancje kruche maj bardzo du瞠 warto軼i napr篹e zrywaj帷ych wi璚 kiepsko sprawuj si w warunkach obci捫e dynamicznych, na kt鏎e r闚nie nara穎ne s silniki.

Mam tak oto tabelk skopiowan ze strony internetowej pt. Wytrzyma這嗆 cia sta造ch na rozci庵anie (zrywanie):

Metale
Beryl -300/20
Cyna -14/70
Cynk -123/22
Glin - 64/45
Kobalt-240/4
Magnez-200/-
Mied-200/60
Molibden-320/25
O堯w-14/50
Platyna-142/30
S鏚-10/-
Srebro-140/45
Tytan-250/70
Wolfram-1715/2
Z這to-120/40
疾lazo (czyste)-250/50

Stopy metali
Br您 berylowy-1000/<50
Br您 cynowy-450/60
Br您 fosforowy-500/<60
Duraluminium-500/10
Elektron (MgA110)-200/-
Monel-1200/-
Mosi康z-200/-
Stal zwyk豉-400/20
Stale specjalne-2000/5
Stopy magnezu-250/15
Struny stalowe-4200/-
Szk豉 metaliczne-2000/5

W堯kna
Azbestowe - 300/-
Bambusowe-350/-
Bawe軟a (tkanina)- 70/30
Bawe軟iane-400/8
Borowe-3000/0,8
Grafitowe-3000/1
Jedwabne -450/25
Karborundowe-3000/0,4
Kevlar-49/3600
Korundowe-/2000 -
Lniane-600/2,5
Nylonowe-500/25
Paj璚zyna-180/-
Polioctan celulozy-70/-
Szklane-4000/4
Teflonowe-900/8
Cyrkoniowe (ZrO2)-500/-
W璕lik boru-2400/-
W璕lik boru-2400/-
Wiskozowe specj.-700/20

Tworzywa sztuczne
Nylon - 44 / 100
PCW - 55 / 2-40
Pleksi - 75 / 3-8
Polietylen (HDPE) - 30 / 300
Polietylen (LDPE) - 10 / 100
Polipropylen - 30 / 600
Polistyren - 50 / 1,5
Styropian - 0,3 / -
Teflon - 20 / 300

1-sza cyferka to Rm - wytrzyma這嗆 na rozci庵anie w MPa
2-ga cyferka - wzgl璠ne wyd逝瞠nie w chwili zerwania w % (je郵i ta cyferka jest niemierzalna lub bardzo ma豉 to Re=Rm)

Gdyby doda do tego informacje, 瞠 stopy aluminium np. AlMg4 osi庵aj 150-250 MPa, stal najlichsza to 350 MPa a najlepsza to 2000 MPa a kompozyt szklany to nawet 3000-4000 MPa 豉twiej porusza si w sprawach doboru materia堯w korpus闚.

Z tabeli wi璚 wynika jasno, 瞠 marna rurka ze zwyk貫go aluminium jest gorsza od rurki PCV (nawet przy tej samej grubo軼i 軼ianki). Za rura z HDPE zast瘼uje rur z pod貫go Al gdy jej 軼ianka jest tylko 2x grubsza. Na dodatek rura z czystego Al jest gorsza mechanicznie od miedzianej i cynkowej...
Interesuj帷e, cho nie tanie i pracoch這nne s kompozyty szklane. Dla amator闚, gdzie praca nad korpusem jest przyjemno軼i nie obowi您kiem s 鈍ietne, zw豉szcza 瞠 nie wymagaj specjalnych narz璠zi a elementy silnika mog by klejone b康 zalewane spoin w堯kna szklanego.

Warto wzi望 to pod uwag i czasem zastanowi si czy CATO nie jest spowodowane przecenieniem mo磧iwo軼i materia逝 z kt鏎ego wykonali軼ie silnik.

Dodam od razu tutaj pewn istotn uwag, nasuwaj帷 si w trakcie analizy tabelki, a dotycz帷 paliw HP: jaka jest konsekwencja doboru zbyt s豉bego materia逝 silnika dla paliwa HP?
- Paliwa HP maj tzw. graniczne ci郾ienie spalania (zwykle 10 bar, czasem du穎 wi璚ej), poni瞠j kt鏎ego pal si niestabilnie czyli ciufaj;
- S豉by korpus silnika powoduje, 瞠 przed osi庵ni璚iem granicznego ci郾ienia spalania mamy CATO. Ewentualnie nast瘼uje CATO w chwili ciufni璚ia. Zatem pewne kombinacje paliwo/korpus nie zadzia豉j nigdy;
- my郵帷, 瞠 mamy za du瞠 ci郾ienie (no bo jest CATO) zmniejszamy zacisk co powoduje, 瞠 silnik pali si powolutku nie rozwijaj帷 瘸dnego ci庵u i wtedy wydaje nam si, 瞠 paliwo jest do kitu.

Kr鏒ko - aby nie ciufa這, aby silnik HP osi庵n掖 pe軟 moc u篡wajmy dobrych materia堯w na korpusy i zwi瘯szajmy zacisk.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Pi Sty 20, 2006 12:04 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pi Sty 20, 2006 11:51 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A teraz jak obliczy rur:

Zak豉damy, 瞠 mamy rur o 鈔ednicy zewn皻rznej (D) i grubo軼i 軼ianki (s), w kt鏎ej panuje dopuszczalne ci郾ienie (P) w wyniku kt鏎ego powstaje napr篹enie na granicy plastyczno軼i to (Re)

Najpierw wyliczmy 鈔ednic u鈔ednion, kt鏎a wynosi:

D鈔 = D - s/2

A teraz napr篹enie na granicy plastyczno軼i:

Re = P D鈔 / 2s

lub obliczenie ci郾ienia dopuszczalnego za pomoc Re:

P = 2 Re s / D鈔

PRZYKxD:
Rura Aluminiowa 30x1,0 warto嗆 Re dla Al wynosi 65 MPa, jakie jest ci郾ienie dopuszczalne ?

P = 2*65*1,0 / 30,5 = 4,26 MPa

a jak to wyjdzie dla rury PCV 30x3,0 gdy Re = 55 ?

p = 10,4 MPa

PAMI邛A:
Obliczenia s dla obci捫e statycznych, a silnik rakietowy pracuje w warunkach wibracji i gwa速ownych skok闚 ci郾ienia. Czasem jest te "li幡i皻y" przez p這mie. Warto wzi望 poprawk i podzieli sobie wynik jeszcze przez 1,5.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Wto Lut 07, 2006 10:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z braku dyskusji dalszy ci庵 materia堯wki. Par s堯w na temat kompozyt闚. Kto o to pyta, lecz usuni皻o temat. Poniewa mam par przydatnych trick闚 jak robi korpusy kompozytowe, postaram si ca造 proces opisa w podpunktach.

Korpus z kompozytu szklano-epoksydowego zwini皻ny na rurze PE

1. Przygotowujemy 篡wic w proporcjach zaleconych przez producenta. Ja na 40cm rury o 軼iance 4mm i 鈔ednicy wewn皻rznej 32mm bior TYLKO 44 gramy 篡wicy
2. Bierzemy rur PE b康 wa貫k z PE lub PP o d逝go軼i przekraczaj帷ej wymagan d逝go軼 silnika,
3. Za pomoc p璠zla nak豉damy na wa貫k 篡wic na ca造m obwodzie (malujemy 篡wic);
4. Przygotowujemy pas tkaniny z tzw. rowingu szklanego (mi瘯ka i daje si 豉two uk豉da) o g瘰to軼i 200-300 g/m2 i d逝go軼i 3,5 x obw鏚 rury
5. Zak豉damy gumowe r瘯awiczki i delikatnie, ciasno nawijamy tkanin szklan na rur PE. Oko這 3 warstw tkaniny wystarcza;
6. Po nawini璚iu tkaniny od razu bierzemy rolk tzw. rowingu szklanego (jest to mi瘯ka ta鄉a z這穎na z prz璠zy szklanej - jedwabiu szklanego) i zgodnie z kierunkiem nawini璚ia tkaniny nawijamy go pod k徠em oko這 30 stopni do osi rury; Rowing nawijamy w t i z powrotem (krzy簑j帷 nawoje jak na szpulk nici) pasek ko這 paska, a osi庵niemy wymagan grubo嗆 zewn皻rzn rury. Co dwie warstwy rowingu malujemy ca這嗆 warstw 篡wicy;
7. Po na這瞠niu ostatniej warstwy 篡wicy bierzemy ta鄉 szklan o szeroko軼i 20-50mm, wadze 100-200 g/m2 i podobnie jak rowing ciasno nawijamy j na rur pod k徠em 30 stopni w t i z powrotem. Sploty oczywi軼ie krzy簑j si pod k徠em 60 stopni.
8. Rozgrzewamy piekarnik do temperatury oko這 100 stopni celsjusza
9. Pakujemy do niego rury i wy陰czamy. Jest to bardzo wa積a operacja. kto chce, mo瞠 utwardza rury w temperaturze pokojowej, ale w piekarniku jest lepiej. W temperaturze 80-90 stopni, ze wzgl璠u na du膨 rozszerzalno嗆 termiczn PE rura-forma zwi瘯sza swoj 鈔ednic. Poniewa w這kno szklane ma bardzo ma造 wsp馧czynnik rozszerzalno軼i, nawoje szklane bardzo mocno si napinaj, a z pomi璠zy nich zaczynaj uchodzi p璚herzyki wyciskanego powietrza, po chwili warstwy zewn皻rzne si "poc" i wyp造wa na ich powierzchni ciek豉 篡wica, kt鏎a szybko wi捫e.
10. Po p馧 godziny 篡wica jest ju zwi您ana i mo積a ca這嗆 wyj望 z piekarnika
11. Zostawiamy rur na noc w temperaturze pokojowej
12. Rano korpus jest twardy, ale rura nie chce wyj嗆. Aby wysz豉 ca這嗆 wyrzucamy na balkon na mr霩.
13. Nast瘼uje odwrotno嗆 rozszerzalno軼i PE, rura forma si kurczy. Po godzinie bierzemy j do r瘯i i stukamy czo貫m rury PE o pod這g. Nawini皻y na ni korpus sam z niej spada
14. Powierzchnia rury nie wygl康a zbyt 豉dnie, wi璚 j szlifujemy
15. Przygotowujemy 鈍ierz 篡wic i nak豉damy j na rur, pozostawiamy na noc do zwi您ania. Je郵i dodamy pigmentu (np. py逝 Al) rurra wygl康a 豉dniej.
16. Odcinamy nieregularne ko鎍e rury i uzyskujemy oko這 40mm rury fi 40x4,0 o wadze oko這 100 gram. W niej 40% stanowi 篡wica, 60% w堯kno szklane

Do takiej rury po wewn皻rznym zmatowaniu lub zatoczeniu rowk闚 豉two mo積a klei za pomoc epoksyd闚 dysze i zatyczki ceramiczne. Rura o podanych przeze mnie wymiarach bez problemu wtrzymuje parametry projektowe silnika na oko這 100 atmosfer tj. oko這 1500 psi

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Sro Lut 08, 2006 12:38 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Arkadiusz
Go嗆





PostWys豉ny: Wto Lut 07, 2006 11:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wzory jakie poda貫 om闚ili鄉y TU, s takie same :- ). W豉snie to mnie zniech璚i這 do korus闚 na 浩. Bardzo du穎 pracy. Robi貫m inaczej. Szkielet z cie鎥iej rury papierowej kr璚i貫m na wikolu. Na to - po wyschni璚iu rury - nawijam tkanin AGROW粊NIN DO 列I茛KOWANIA CZARN 50G/M2 , do 軼i馧kowania gleby. Tkanin smaruj ZE i rozprowadzam szpchelk. Potem nawijam ca造 czas maj帷 napi皻 tkani. Na ko鎍u owjam workiem PE na 鄉ieci i owijam ( 軼iskam ) ta鄉 pakow. Generalnie silink robi貫m na gotowo na tym cie鎥im korpusie i dopiero na ko鎍u nawija貫m w堯knin na 浩.


O Agrow堯kninie

Mi貫go Wieczoru A
Powr鏒 do g鏎y
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Wto Lut 07, 2006 11:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moje rozwi您anie konstrukcji jest takie, bo musi spe軟ia pewne za這瞠nia:

1. Za這瞠nie optymalizacji wytrzyma這軼i w堯kna: zgdodnie z obliczeniami Kermita, w堯kno dla optymalnej wytrzyma這軼i musi by u這穎ne tak, aby podobnie napr篹a這 je napr篹enie liniowe i obwodowe. Ten warunek jest spe軟iony przy k帷ie nawini璚ia oko這 30 stopni do osi rury.

2. Za這瞠nie minimalizacji ilo軼i 篡wicy: 篡wica jest w zasadzie balastem, por闚nuj帷 j z w堯knem szklanym nie daje prawie wytrzyma這軼i. Pe軟i rol kleju uniemo磧iwiaj帷ego rozwini璚ie w堯kien, nadaje sztywno嗆 i uszczelnia.

3. 畝dnych materia堯w o marnej wytrzyma這軼i: dotyczy to zw豉szcza powierzchni wewn皻rznych, kt鏎e musz by super wytrzyma貫 aby wytrzyma napr篹enia 軼inaj帷e spoin po wklejeniu zatyczek.

Dlatego w moich korpusach: nie ma materia堯w s逝膨cych do czego innego ni laminowanie, jest minimum (tylko niezb璠ne) 篡wicy, nie ma papieru, szk豉, jaki innych plastyk闚 zw豉szcza poliolefin.
Wykonanie korpus闚 do 4 silnik闚 laminatowych WU zajmuje mi 2 x po godzinie.

Pod tym adresem: http://www.havel-composites.com/index0.php?newlang=pl znajdziecie r騜ne materia造 w ofercie wysy趾owej. Jest to jeden z dosawc闚, ale uwa瘸m, 瞠 maj wszystko czego potrzeba.

Ze wzgl璠u na dobr adhezj 篡wic epoksydowych do PCV uwa瘸m za ca趾iem sensowne wzmacnianie rurek PCV nawojami laminatu.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Wto Lut 07, 2006 11:23 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
fox



Do陰czy: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk康: Wielkopolska

PostWys豉ny: Nie Maj 14, 2006 5:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!

Na pocz徠ku chc podzi瘯owa Pinotowi za linka do "Havel - Composities" znalaz貫m tam wiele potrzebnych mi produkt闚 kt鏎e normalnie skompletowanie po przez sklepy uliczne by這 wysoce k這potliwe.

Mam do was pytanie odno郾ie 篡wic epoksydowych, poniwa firma ta oferuje bogaty wyb鏎, ich ceny wachaj si do嗆 znacznie. Nie znam si, a ciekawi mnie r騜nice mi璠zy nimi. Przyznam si 瞠 szuka貫m Epidiamu 5 bo na nim opiera貫m si preparuj帷 paliwa 篡wiczne. Ta oferta troch mi namiesza豉 w "鈍iatopogl康zie", dlatego chcia豚ym prosi osoby kompet皻ne o przyst瘼ne wyja郾ienie r騜nic mi璠zy nimi, mo瞠 warto b璠zie zainwestowa sporo pieni璠zy w lepsz i dro窺z formu喚 by polepszy嗆 w豉sno軼i balistyczne paliw na 浩 nad kt鏎ymi pare os鏏 z tego forum pracuje, sam przymierzam si do budowy powtarzalnego silnika na tych kompozycjach oraz do zmiany korpus闚 modeli ( czas porzuci obciachowe PCV).

pozdrawiam Smile

_________________
CAST AWAY
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora Adres AIM
v-21



Do陰czy: 24 Lip 2002
Posty: 832
Sk康: Kaszuby

PostWys豉ny: Pi Kwi 06, 2007 8:57 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Rura Aluminiowa 30x1,0 warto嗆 Re dla Al wynosi 65 MPa, jakie jest ci郾ienie dopuszczalne ?


Re to wartosc oznaczana na zywarce ....do obliczen to tylko wartosc.... w zaleznosci od warunk闚 pracy danego materia逝 zb cis bezcinieniowe.. oraz a przedewszytkim w zaleznosci jakim obciazeniom dany materia ulega :sta貫, jednostronnie zmiene dwustronie zmienne zminie wsp bezpieczenstwa .... dla zbiornik闚 cis jest to 2,5 dla urzdzen specjalnych 7 jesli sie wezmie to po uwage to wartosc Re np dla stali st 3 kt鏎a wynosi ok 230 MN/m2 spada do 70-30 a zate4m wzrasta grubosc scianki...


Cytat:
Czasem jest te "li幡i皻y" przez p這mie. Warto wzi望 poprawk i podzieli sobie wynik jeszcze przez 1,5.

ta wartosc nietety usalana jext dowswidczalenie i moze ona wynosic wiele wiecej niz 1,5 ale nie ma ona nic wsp鏊nego z wsp bezpiczenstwa uzytym podczas obliczen...

_________________
....a reszta niech se jaja li瞠.....
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Hack



Do陰czy: 15 Cze 2006
Posty: 336

PostWys豉ny: Pi Kwi 06, 2007 8:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

skoro juz temat zostal odgrzebany, to powiem, ze natknalem sie na ciekawa amatorska obudowe weglowo kevlarowa http://www.dark.dk/Exhibition/Motor/Carbon/Carbon.html na dunskiej stronie. Cala strona jest imponujaca i ich dokonania. Widac kulture techniczna.
_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Sylwek



Do陰czy: 17 Sty 2007
Posty: 236

PostWys豉ny: Pi Kwi 06, 2007 8:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo 豉dne rozwi您anie i pewnie bardzo dobry stosunek masy do wytrzyma這軼i, ale stosunek ceny do wytrzyma這軼i w naszych warunkach ekonomicznych nie pozwala powa積ie my郵e o takich SR.
Nie s康z by wielu amator闚 by這 sta na takie rozwi您ania niestety 篡jemy w biednym kraju.

Hack napisa:
Widac kulture techniczna.


Ja bym powiedzia, 瞠 jednak czynnik ekonomiczny gra tu wielk rol my郵, i my jako konstruktorzy nie powinni鄉y mie kompleks闚 niestety bieda u nas i robimy, co mo瞠my by jako 篡 z t nasz pasj. Gdyby鄉y mieli takie warunki ekonomiczne jak nasi koledzy to pewnie i u nas konstrukcje by造 by r闚nie zaawansowane a tak ci庵le stoimy w cemencie i PVC, co wcale nie jest takie z貫 tak na marginesie.


Ale popatrze mo積a, czemu nie.

_________________
Zapraszam Single po 30 http://singlepotrzydziestce.pl/
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
pessos



Do陰czy: 27 Cze 2004
Posty: 153
Sk康: Trinneck

PostWys豉ny: Pi Kwi 06, 2007 9:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Sylwek napisa:
(...)Ja bym powiedzia, 瞠 jednak czynnik ekonomiczny gra tu wielk rol my郵(...)

ekonomia swoj drog, a prawo swoj - oni tam maj prawnie dzia豉j帷得rganizacj i nikt ich nie tknie, a my kryjemy si po k徠ach Rolling Eyes
dodatkowo http://www.dark.dk/sponsors/

P.S
Sylwek wyczy嗆 tak ko這 niedzieli 瞠by ot nie by這 Wink

_________________

plany na dzi s takie, 瞠 ich nie ma
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora
Hack



Do陰czy: 15 Cze 2006
Posty: 336

PostWys豉ny: Czw Maj 03, 2007 1:32 pm    Temat postu: zwijarka do korpus闚 papierowych Odpowiedz z cytatem

Strasznie sie sralem ze zwijaniem korpus闚 papierowych wiec postanowilem zrobic maszynke do ich zwijania.Prosta konstrukcja, zamieszcze ponizej jej opis.

Potrzeba do tego:
2 rurki aluminiowe PA3 (u mnie L=220 mm Dz= 40 mm) - 6,5 PLN
4 zaslepki , sklejka gr 10 mm - bliskie 0 PLN
2 prety stalowe St0S gr. 9 mm L=260 mm i 320 mm - ~0,5 PLN
2 dowolne prety stalowe -prowadnice spre篡n L= 180 mm - ~0,5 PLN
2 zawiasy od drabiny z castoramy 1188 - ocynk 鄴速y(KAPRYS MET; Rreszotary 589 32-040 安i徠niki G鏎ne, tel 012 270 50 60) - 20 PLN
2 k徠owniki meblowe 3,6 PLN
4 Drewnowkr皻y i 4 sruby 6 mm - 3 PLN
P造ta V100 200 x 400 mm - ~2 PLN
2 spr瞛yny (ja mialem za zlomu - 0 PLN, polecam lazic po zlomach) skok kolo 40 mm 2 x ~5 kG L=~130 mm

narzedzia:
wiertarka
wiertlo do stali 9 mm
nakladka do wycnania otworow w np. sklejce
szlifierka- niekonieczna ale wskazana
flex - wskazany, ta sama uwaga co powyzej
srubokret
pilka do metalu
pilnik do metalu prostokatny

robocizna:

zalezy od obycia w warsztacie, mi to zajelo z godzinke , koszt- bezcenny;)

maszynka zacisnieta na pusto



maszynka rozwarta



wyjmowany waleczek na ktory nawijamy warstwy



Uwagi:

pierwsza wartstwa na sucho zawijamy, potem jeszcze kilka zwojow dla pewnosci ze idzie nam prosto, jesli nie idzie to odwijamy i poprawiamy ustawienie, wazne aby wlozyc jak najbardziej prostopadle.

Moja technologia wyglada tak, ze po zawinieciu jednego zwoju na sucho reszte kartonu-tektury malarskiej mocze ciepla woda i nakladam rownomiernie wikol.Karton sie nam rozciaga, odpreza i latwo chlonie klej.Po zawinieciu porzadanej ilosci zwojow zdejmuje walek gorny i zsuwam korpus.Susze po czym dodaje do szkla wodnego 10% wody i nasaczam tym wnetrze i od zewnatrz korpus.Bez dodatku wody szklo wodne nie wnika w glab warstw.Kiedy wysycha dodatkowo sie zaciska.
Kiedy juz nam wyschnie, jest naprawde pancerny, bez porownania ze zwijanym zupelnie recznie oraz z kupnymi.Kupne maja kleje o wiele mniej wytrzymale od wikolowych, poza tym mozna sobie dozowac ile sie chce kleju oraz mozna sobie dolozyc np. siatke szkalna do warstw w dokladny sposob.

Zakres grubosci korpusu w moim przypadku do max 65 mm, czyli bardzo duzo.Jesli komus potrzeba dluzszy to poprostu zwieksza dlugosc walkow i pretow prowadzacych.

Jesli ktos sie do tego zabierze musi pamietac o dokladnosci wykonania by nie bylo zjawiska krzywego prowadzenia zwoju, niedopuszczalne sa mimosrody, bicie na poziomie 0,3 mm moim zdaniem to max i zalezy od grubosci kartonu czy tektury.Jesli ktos chcial by uzyc papieru gazetowego bicie musi byc znacznie mniejsze.

oto schemat pogladowy dzialania:



rozpisalem sie bo chcialem wyczerpac temat.
ktos chce zrobic zwijarke?

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Arkadiusz
Go嗆





PostWys豉ny: Czw Maj 03, 2007 5:23 pm    Temat postu: Re: zwijarka do korpus闚 papierowych Odpowiedz z cytatem

Hack napisa:
Strasznie sie sralem ze zwijaniem korpus闚 papierowych wiec postanowilem zrobic maszynke do ich zwijania.


W Pronicie wielokrotnie ogl康a貫m prace na tulejarni. By automat i zwijanie r璚zne. Robota r璚zna jest szybka. Zwini璚ie jednej tulejki o grubo軼i 軼ianki np. 1 mm trwa na oko kilkana軼ie sekund. Jak wa貫k jest wypolerowany i z bardzo lekkim skosem to tulejk 豉two si 軼iaga. Przy tej pracy mamy co najmniej lekkie chlapanie klejem i nie ma si造 aby Tw鎩 wynalazek po miesi帷u nie by usmarowany. Do tego wa積e aby ka盥a warstwa papieru nasaczona by豉 klejem i to z obu stron Exclamation czego u Ciebie nie ma. Znacznie szybciej wi璚 zrobi tulejk r璚znie ni na Twoim wynalazku ale ................ napisa貫 bardzo 豉dny i warto軼iowy post, sporo pracy w niego w這篡貫, do tego pokaza貫 zdj璚ia nie mniej to 郵epa uliczka Wink . Automat - zwijarka by豚y git i mo積a jego robi jak bys potrzebowa setki tysi璚y rurek Rolling Eyes
Powr鏒 do g鏎y
Hack



Do陰czy: 15 Cze 2006
Posty: 336

PostWys豉ny: Czw Maj 03, 2007 9:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Sluszna uwaga jesli chodzi o obustronne smarowanie klejem.Powiedz jak to zrealizowac kiedy zwijamy recznie?Wlasnie moja maszynka umozliwila mi to w koncu.Chlapalem sie jak kaczka kladac na calej powierzchni warstwe kleju dociskajac calosc do stolu.
A teraz zrobilem w kuwecie wyciecie na szerokosc kartki papieru o grubosci 1cm i wkleilem tam gume rozcinajac ja wzdloz.Kiedy nalewam klej nieprzecieka wkladam w te szczeiline papier i jak go podaje na walek jest caly zmoczony klejem, nadmiar kapie do kuwety pod spodem.
Klej po zwijaniu starannie wycieram, zachowanie czystosci to podstawa.
Zastanawialem sie czy oplaca sie to robic, poniewaz korpusy reczne tez sa niezle ale postanowilem sprawdzic.
Konkluzja jest dosc wyrazna, korpusy sa naprawde staranniejsze, poza tym kiedy dociaze docisk na walkach jakims ciezarem rurka jest tak sprasowana, ze nawet faldy nie graja tu roli, poprostu sa zapraswoane.
MAsz wiele racji w tym co piszesz, ale ja to sprawdzilem i biorac pod uwage swoje zdolonoci zwijanie recznego jak dla mnie jest to dobre rozwiazanie.MA jeszcze jadna zalete...mozesz robic wiekse srednice niz walek, tez to sprawdzilem, zakleszczasz ile chcesz papieru i zawijasz, postaje luz, ktory w niczym ine przeszkada a warstwy sa ubite, owal okragly.Schodza eleganco, bez zadnego problemu, to dodatkowa zaleta systemiku w odroznieniu od zwijania recznego, kiedy to czasami nie sposob zdjac rurki.
Podejzewam ze masz niezla wprawe w zwijaniu recznym.

pozdrawiam

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Arkadiusz
Go嗆





PostWys豉ny: Pi Maj 04, 2007 8:17 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hack napisa:
Sluszna uwaga jesli chodzi o obustronne smarowanie klejem.Powiedz jak to zrealizowac kiedy zwijamy recznie?...................
Podejzewam ze masz niezla wprawe w zwijaniu recznym.



1. Po prostu arkusz papieru - dwoma r瘯oma - przeci庵asz przez wann z klejem. Nadmiar kleju potem odciskasz na suchym arkuszu papieru, kt鏎y jako kolejny pow璠ruje do wanny wi璚 i chlapanie klejem jest bardzo ograniczone.

2. Na oko sam zrobi貫m kilkana軼ie tysi璚y tuleji wi璚 wpraw mam. Do SR Stru jestem w stanie samodzielnie uruchomi a la wydzia produkcji zwijanych tuleji Wink . Potem zbadam jaki ci庵 da mi silnik na mojej tulejce i na fabrycznej ( zwjanej pod k徠em i na mniejszej ilo軼i kleju ).

Rurka jak jest ca豉 zamoczona w wannie jest tak elastyczna od nadmiaru wilogoci, 瞠 nie trzeba 瘸dnych docisk闚. Sam ci篹ar wa趾a i lekki nacisk r彗 powoduje, 瞠 zwija si idaelnie. Potem sam wa貫k lekko i szybko si myje.

Pozdr. A
Powr鏒 do g鏎y
Hack



Do陰czy: 15 Cze 2006
Posty: 336

PostWys豉ny: Wto Maj 06, 2008 10:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Poruszalismy temat materialu na korpusy. W latach 60 nie udalo sie rozwiazac problemow konstrukcyjnych korpusow z melatli lekkich, dzis sprawa wyglada troche inaczej...postep:)
Moje zdanie na temat korpusow metalowych jest bardzo pozytywne, ale fajnie bylo by znalezc rozwiazanie problemow zwiazanych z konstrukcja ze stopow metali lekkich.
Przy okazji konsultacji z rzeczoznawca p.poz. odbierajac pewna konstrukcje inzynierska poprosilem o probe zabezpieczenia farba peczniejaca.Wyglada to tak, ze przy wysokiej tempetarurze powloka pecznieje i daje zabezpieczenie na tak zwane przebice ogniowe.
To naprawde zadzialalo i nie dalo sie przeciac palnikiem profila metalowego. Istnieje kilka sposobow na to: kilka wartst farby peczniejacej, "pyrogel"- czyli zel koloidalny zawierajacy okluzje wody w postaci ziarnistej oraz...powlekanie gipsem.To ostatnie daje mozliwosc zabezpieczenia przed przebiciem ogoniowym rownie dobrze co farba peczniejaca.
O ile wiem problem ze stopami Al powstaje w wyniku utraty wlasnosci przey wysokich temperaturach , na co ma wplyw przede wszystkim dobre przewodinctwo cieplne oraz wlasnoci stopu w zwiazku tez z rozszerzalnoscia cieplna.
KSARD radzi sobie z tym dobrze w silnikach jego budowy ale narazie nie sa zdolne wyniesc rakiety na 10 km, sa poprostu dosyc male jak na to.
Pisze ten post pod kontem RTP 10 km stad odgrzebanie tematu.
PINOT wspominal o detkach lub czerwonym silikonie, ale wydaje mi sie, ze wartstwa gipsu lub tej farby skuteczniej odizolowala by komore z reakcja od obudowy.
Wiemy, ze nie mozna poprostu powiekszyc proporcjonalnie silnika pompka pana kleksa i zadziala:)
W razie czego dysponuje probka tej farby.

http://www.farbyprzemyslowe-impa.pl/zabezpieczenia_ogniochronne_opis_systemu.php

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Arkadiusz
Go嗆





PostWys豉ny: Wto Maj 06, 2008 1:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hack napisa:
.....wydaje mi sie, ze wartstwa gipsu lub tej farby skuteczniej odizolowala by komore z reakcja od obudowy.


Sporo silnik闚 potraktowa貫rm seksualnie ( rozebra貫m je Wink ) i zbada貫m wzrokowo 軼ianki. Papier impregnowany klejem bardzo dobrze inhibituje korpus. Ta pr鏏a ogniowa co piszesz jest jak wida jest pod ci郾ieniem atmosferycznym. Korpsu silnika niszczy g堯wnie ci郾ienie i penetracja gaz闚 w pory i poprzez nie a dopiero potem temperatura. Raz zrobi貫m dysze drewnian i przedmucha這 mi klocek drewna o grubo軼i 3 cm w ciagu 2 sekund Rolling Eyes .

My郵 o cie鎥iej blasze, 2 wartstwy zwini皻e w korpsu wraz z tkanin agro. Nie wiem tylko sk康 takie cie鎥ie sko這wa. Mo瞠 by i Alu.

Silnik z 3 kg paliwa pod projekt 10 km mog zrobi ale musi mi kto podkr璚i zapa Wink . Czyli biznes plan przedsi瞝zi璚ia, kto co robi itp. Skoro spece od elektroniki wzi瘭i si za silniki to 幢e wr騜 projektowi bo przy elektronice jest w ch...j roboty.

Widz to tak :

elektronika - r&a plus eltopsji

silniki : ja plus drugi zesp馧 ksard i by mo瞠 Ma造.

Mo瞠 Ty ( czyli Hack ) 篡ro Question

itp. itp.

Brakuje wi璚 menad瞠ra. Mo瞠 przyda豉by si do tego kobieta czyli smerfetka Question . Kobieta zawsze sporo za豉godzi swoim trze德ym i zwykle cieplym spjrzeniem na rzeczywisto嗆 Wink

Polecam rury ci郾ieniowe firmy PippeLife albo inne. Potem poczytam o nich i policz co si da.

Dopisane --> Znalaz貫m ciekawe opracowanie o kompozytach polimerowych NET i kopia www2 ( 軼i庵a z netu ).


Kompozyt to co nowego ni wyj軼iowe materia造. Jest znacznie bardziej wytrzyma造 od ka盥ego z komponent闚 kompozytu. By mo瞠 rurki paierowego po wzmocnieniu to nie rurki a kompozyt celulozowo - polioctanowinylowy. To by t逝maczy這 sporo patrz filmik Stru跛JTM_152. A rurka by豉 fabryczna plus wzmacniana przez nas帷zanie. Rurka w豉sna to prawie kompozyt ( bez aluzji do "prawie" z reklamy "prawie" piwo ).


Pozdr. A
Powr鏒 do g鏎y
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚 na tym forum
Nie mo瞠sz pobiera plik闚 z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP