Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Testy SR KSARDa z paliwami typu HP
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
YagYelskY



Dołączył: 08 Gru 2002
Posty: 90
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Kwi 13, 2006 10:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Aleście się uwzięli! A ja chciałem tylko spytać jak stal znosi warunki panujące w dyszy silnika spalającego paliwo HP...
Jeśli chodzi o palnik A-T to faktycznie do cięcia zwiększa się ilość tlenu, co chwila stopione żelazo zapala się wtedy, wyskakując radosną fontanną prosto w twarz spawacza (charakterystyczny strzał). Zwróćcie jednak uwagę, że w silnikach raczej nie używa się mieszanek o dodatnim bilansie tlenowym (co nota bene jest możliwe w palniku) więc ilość tlenu w gazach wylotowych jest pomijalna. Jest to warunkiem stosowalności dyszy z grafitu, inaczej ona sama stawałaby się paliwem Very Happy
Jeśli chodzi o stal Cr-Ni to rzeczywiście jest ona lepsza tak z powodu większej wytrzymałości cieplnej jak i chemicznej, że o mechanicznej nie wspomnę (kiedy mamy kilkadziesiąt atmosfer gazu o temp. kilku tysięcy stopni, przepływającego z prędkością paru km/s to chyba o tarciu gazu o metal też należy pomyśleć - przynajmniej we wlotowej części dyszy).
Cytat:
Warto sprawdzić w propep-e ilości tlenu O i O2 w komorze spalania

Tylko czy Propep nie oblicza stanu równowagowego? Wtedy nie powinno wogóle być tlenu atomowego...
Pozdrawiam i życzę dobrej nocy!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pią Kwi 14, 2006 9:04 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

YagYelskY napisał:
A co z samą wkładką? Czy stal (chyba, że to nie była stal) nie wykazuje erozji w takich warunkach?


Witam
Wkładka wykonana była ze zwykłej stali -> normalna podkładka z otworem pod śrubę M6.
Nie zauważyłem znaczącej erozji wkładki a tym samym zmiany średnicy otworu.
Brzegi otworu były lekko nadtopione i pokryte warstewką nagaru i rdzy.
To, co pisał Nakka dotyczyło może bardziej dyszy stalowej w zastosowaniach wielokrotnych. Zmiana składu karmelki w stronę zwiększania udziału utleniacza owocuje rzeczywiście zwiększeniem impusu wł. ale jednoczesnie prowadzi do wzrostu temperatury spalania.
Nakka w swoich badaniach nad paliwem karmelkowym doszedł do wniosku, że optymalnym składem jest 65/35.
Świetnym przykładem z naszego pdwórka, był test silnika KNODA. Na filmie nadesłanym przez Kermita pieknie widać, jak gardziel dyszy rozgrzewa się do czerwoności (szukałem, ale nie znalazłem tego postu).

Co do teorji o tlenie w produktach spalania - to zgadzam się całkowicie z przedmówcami - jest z gruntu fałszywa.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Czw Paź 05, 2006 12:21 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Duas



Dołączył: 28 Mar 2006
Posty: 5
Skąd: Z Wrocławia

PostWysłany: Sob Kwi 15, 2006 2:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Jeśli ktoś się uprze są jeszcze stale żaroodporne…
Jest wiele materiałów które można zastosować np. węglik krzemu (przykręcany do noży - to tylko pomysł)
Materiał na wkładkę jest najmniejszym problemem Very Happy


Przykład zdjęcie dysz wykonanych na granicy – w tym zastosowaniu jest satysfakcjonujące - jest to sztuka kompromisu

_________________
Absens Carens...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sob Kwi 15, 2006 3:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dodatkowa zaleta stali nierdzewnej jest to, ze nie rdzewieje Wink i to jest rowniez bardzo wazne w przypadku gdy silnik mosi troche poczekac na swoj start. Prosze nie zapominac, ze utleniacze to glownie sole i reaguja bardzo chetnie z metalami.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Kwi 26, 2006 8:00 pm    Temat postu: SR125 - historyczny silnik Odpowiedz z cytatem

Witam

A więc - do trzech razy sztuka.
24-04-2006 historyczna data - moja pierwsza całkowicie udana naziemna próba dużego silnika z paliwem wysokoenergetycznym (HP). Exclamation Very Happy

Oto zdjęcie pracującego silnika SR 125



Zastosowałem dyszę grafitową wykonaną przez Paula S. do silnika WU - PSKS 170 - tym razem wszystko poszło zgodnie z planem.

Polecam -> Film z testu (3 Mb) - wersja z dźwiękiem.

Pozdrowienia
UWAGA: Wymieniłem plik filmowy na nowy - o lepszej kompresji.


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Czw Kwi 27, 2006 9:26 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
egzekta



Dołączył: 19 Sie 2005
Posty: 38

PostWysłany: Sro Kwi 26, 2006 9:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Super Razz , kiedy próba na hamowni?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Kwi 26, 2006 9:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ciesze sie bardzo, ze proba silnika na paliwie HP przebiegla wedlog Twoich oczekiwan. Ja nawet sie nie zabieram do czegos takiego-zbyt ryzykowne Wink . Moje dzialania skupiaja sie raczej w kierunku rozwiazan konstrukcyjnych. Z tad tez bardzo by mnie interesowalo jak sprawila sie ta dysza. Wystapily jakies problemy? Erozja? Nadpalenie obudowy Al?
Prosil bym o opinie w tym kierunku.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
skałt



Dołączył: 22 Cze 2004
Posty: 93
Skąd: lud

PostWysłany: Sro Kwi 26, 2006 10:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wygląda to super ! Mam jeszcze pytanie do pana Ksarda a mianowicie czy nie mógl pan kiedyś zaprezętować swojego silnika od strony konstrukcyjnej chodzi mi o to jak jest dokładnie zbudowany np. mocowanie dyszy .
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Kwi 27, 2006 9:33 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paul S napisał:
Moje dzialania skupiaja sie raczej w kierunku rozwiazan konstrukcyjnych. Z tad tez bardzo by mnie interesowalo jak sprawila sie ta dysza. Wystapily jakies problemy? Erozja? Nadpalenie obudowy Al?
Prosil bym o opinie w tym kierunku.Paul


Witaj Paul

Zastosowanie w silniku SR 125 Twojej dyszy, spowodowana była głównie chęcią wypróbowania silnika z profesjonalną dyszą, no i przekonaniem się, czy takie rozwiąznie konstrukcyjne sprawdzi się w ekstremalnych warunkach, jakie stwarza paliwo wysokoenergetyczne.
Miałem mieszane uczucia, gdyż w przypadku niepowodzenia, mogłem stracić dyszę i tym samym zdekompletować jedyny silnik wielokrotnego użytku, jaki posiadam.
Jak widać udało się a dysza zniosła ciężką próbę Very Happy - co mnie zaskoczyło.
Po jej oczyszczeniu okazało się, że powierzchnie zarówno grafitowe, jak i aluminiowe nie wykazały najmniejszych oznak erozji, czy nadtopienia.
Trochę to dziwne, ale pocieszające.
Stwarza bowiem możliwość zastosowania tego typu konstrukcji dysz do amatorskich silników nawet z PVC.
Oczywiście, że jedna próba nie przesądza jeszcze o sukcesie. Konieczne będą dalsze testy.
Jedynym elementem, który ucierpiał, to uszczelka gumowa (oring), lecz to chyba nikogo nie dziwi.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Czw Kwi 27, 2006 4:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moje gratulacje !

Widać i słychać /lubię filmy z dźwiękiem Wink /, że silnik ma powera.

Podoba mi sie dynamiczny zapłon. Zaskoczony jestem wybuchem zapłonnika - czy tak było w zamyśle. Zastanawia mnie tez stosunkowo długie dopalanie paliwa.

Nasuwa się również kilka pytań raczej typowych: co, jak i ile ???
Jeśli możesz to napisz coś więcej o konstrukcji paliwa i silnika.


Pozdrawiam
wojtek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Duas



Dołączył: 28 Mar 2006
Posty: 5
Skąd: Z Wrocławia

PostWysłany: Czw Kwi 27, 2006 4:38 pm    Temat postu: Re: Duży silnik HP z Paliwem BA Odpowiedz z cytatem

Witam
Na wstępie zapowiada się nam wspaniały sukces HP + PCV gratuluje

ksard napisał:

Przy okazji chciałbym wyrazić podziękowania Pinotowi za wsparcie, cenne informacje i rady.
Obaj pracujemy nad paliwami HP na nowych lepiszczach (Poliolach).

No właśnie poliole są całą grupą związków – min. półproduktów w produkcji Poliuretanów może coś więcej na interesujący temat „lepiszcza” można by było się od kolegi dowiedzieć jeśli nie stanowi to problemu … Question

Jeszcze jedno pytanie jakie było KN Question

Dopisane:
Czy czasami nie chodzi o erytrytol

_________________
Absens Carens...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Maj 04, 2006 1:24 pm    Temat postu: SR 126p Odpowiedz z cytatem

Duas napisał:

No właśnie poliole są całą grupą związków – min. półproduktów w produkcji Poliuretanów może coś więcej na interesujący temat „lepiszcza” można by było się od kolegi dowiedzieć jeśli nie stanowi to problemu … Question
Jeszcze jedno pytanie jakie było KN Question


Witam
Zacisk w tych silnikach ustawiłem na 200. Co do lepiszcza - to ja się nie wypowiem w tej kwestii. Proponuję kontakt z Pinotem - on to wyłoży profesjonalnie. Very Happy

A tym czasem wczoraj przeprowadziłem kolejny test silnika z paliwem HP o innym składzie. Jest to kompozycja wzorowana na paliwie do rakiet wspomagających wahadłowców (SRB).

Fot.1 Fazy pracy silnika SR 126




Celem testu było sprawdzenie:
- nowej kompozycji paliwa HP.
- nowego zapalnika
- dyszy z wkładką grafitową

Wszystko wyszło pięknie - mam także film.
Paliwo jest szybsze od testowanego wcześniej paliwa Blue Angel.
Charakteryzuje się bardziej jasnym złocistym płomieniem i obecnością białego dymu - czego nie ma w paliwie BA.
Część dyszy wykonana z grafitu zniosła próbę bez najmniejszego uszczerbku. CX-5 nie wytrzymał, został wymyty z części końcowej dyszy, ale nie miało to większego znaczenia. Optymalnym rozwiązniem bedzie zastosowanie dyszy wykonanej w całości z grafitu.

To tyle. Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Luk



Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 101
Skąd: Libiąż

PostWysłany: Pią Maj 05, 2006 11:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.

No, no, no Exclamation . Rośnie nam konkurencja dla Aerotecha Very Happy . Mam nadzieje że niebawem obejrzymy start rakiety na tych silnikach. Mysle że te paliwa mogły by być zastosowane do projektu Hipersonal , który jakby troche obumarł Wink . Życze dalszych sukcesów z paliwami HP i pozdrawiam.

P.S
Czekam z niecierpliwoscią na filmik z ostatniego testu Very Happy .

Pozdr.Luk
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Nie Maj 07, 2006 7:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Luk napisał:
Mam nadzieje że niebawem obejrzymy start rakiety na tych silnikach. Mysle że te paliwa mogły by być zastosowane do projektu Hipersonal , który jakby troche obumarł.
Czekam z niecierpliwoscią na filmik z ostatniego testu Very Happy


Witam
Przedstawiam Film z testu SR 126 (1,4 Mb) - wersja z dźwiękiem.

I owszem - być może już za tydzień wystartuje rakieta napędzana silnikiem z paliwem Blue Angel.
Będzie to, co prawda ryzykowne, ale chyba warto spróbować.
Co do projektu HIPERSONAL - jeśli nadal silniki na nadchloranach będą mi wychodzić, to projekt moze być zrealizowany.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Nie Maj 07, 2006 9:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moje gratulacje !

Kolejny film z dźwiękiem /uwielbiam to/ i świetna praca silnika
Widzę u kolegi ogromną determinację a przy tym coraz lepsze efekty
Trzymam kciuki za powodzenie dalszych testów !

Mam jeszcze pytanie odnośnie zapłonnika, czyli gabaryty i skład oraz ewentualne wskazówki którymi się kierować w wyborze takiego a nie innego.


Pozdrawiam
wojtek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Pon Maj 08, 2006 8:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

fiu fiu Exclamation pikny silniczek Very Happy az milo popatrzec i posluchac jak pracuje Very Happy
czekam z niecierpilwoscia na charakterystyke z proby na hamowni - ciekawe jaki Iw udalo Ci sie z niego wycisnac
pozdrawiam i zycze dalszych sukcesow
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pon Maj 15, 2006 12:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

I oto finał badań nad paliwami HP - a właściwie nad paliwem Blue Angel.
Przedstawiam zdjęcie startującej rakiety LACERTA napędzanej moim silnikiem SR 129 właśnie na paliwo BA.
Historyczny moment miał miejsce 13 maja 2006r. na poligonie pod Krakowem.
Oto moment startu rakiety LACERTA uchwycony po mistrzowsku przez Marka Nickel - fotografującego wszystko, co działo się na pickniku rakietowym.


Przy tej okazji chciałbym przekazać specjalne podziękowania dla PINOTA za współpracę i pomoc materiałową, dzięki którym mogłem zrealizować to zadanie.

Więcej szczegółów po opracowaniu bogatego materiału fotograficzno-filmowego.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pon Maj 15, 2006 1:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Moje gratulacje!!! Szkoda, ze nie moglem osobiscie byc przy starcie tej rakiety- troche daleko Wink
Interesowalo by mnie pare danych odnosnie tego silnika oraz tej rakiety. Na zdjeciu prazentuje sie ta rakieta bardzo interesujaco. Pogratulowac wytrwalosci oraz sukcesu - SUPER !!!

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Pon Maj 15, 2006 3:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moje gratulacje !

Ta fotka to taka przystawka przed dalszymi emocjami Smile czekam z niecierpliwością.
Powiem nawet, że jestem dumny że to w naszym kraju osiagnięto taki sukces /przypuszczam, że nie ostatni/

Tak trzymać !!!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Arkadiusz
Gość





PostWysłany: Wto Maj 16, 2006 1:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zdjęcie Full Gites , Super Wypas Wink . Czekamy na więcej.

Przy okazji nie rozumiem jednej rzeczy a chodzi o pro forma. Czy dysza grafitowa była od profi silnika czy zrobił ją Paul Question . Jak zrobił Paul to mamy na forum pokazany pierwszy w Polsce amatorski SR na paliwie HP. Jak dysza jest od profi silnika ( podebrana ) to czekamy na kontynuację Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 4 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP