Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Rakieta Ska³t1000 i Silnik s33
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 6:37 pm    Temat postu: Rakieta Ska³t1000 i Silnik s33 Odpowiedz z cytatem

Charakterystyka Rakiety "SKA£T1000" i silnika "S33" :

Silnik:

Materia³y :
korpus :papier szary + klej vicol 50% / woda 50%
zatyczka :klej z pistoleu zbrojona co 5mm i 120stopni paytczkami o ¶rednicy 3 mm
dysza :¶ciskana pokryta 3 warstwami szk³a wodnego
paliwo :karmelka 60/40

Wymiary :
d³ugo¶c :160mm
¶rednica zew. :25mm
¶rednica wew. :20mm
grubo¶c ¶cianki ok :2.5mm
d³ugo¶æ dyszy :20mm
¶rednica dyszy :4mm
d³ugo¶c kana³u :110mm
¶rednica kana³u :4mm
d³ugo¶æ zatyczki :15mm
waga korpusu silnika bez paliwa i zatyczki :25g
waga paliwa : ( oko³o 102 g . pozdrówka Exclamation Very Happy /-/kermit )
waga zatyczki :

Korpus rakiety :

Materia³y :
korpus :papier pokryty 3 warstwami ¿ywicy epoksydowaej
g³owica :toczona w drewnie bukowym , rozwiercona , lakierowana
stateczniki :dwie warstwy balsy o grubo¶ci 1mm klejone ¿ywic±
pier¶cieñ :aluminium polerowane

Wymiary :

pier¶cieñ :
d³ugo¶æ :40mm
¶rednica 1* :27mm
¶rednica 2* :29mm
¶rednica wew. :25mm
grubosc ¶cianki :1mm
waga :22.5

* :¶rednica segmentu (segmentów) które wchodz± z dwóch stron w korpus rakiety
* :¶rednica czê¶ci która oddziela od siebie obydwie czê¶ci korpusu

1segment :
d³ugo¶æ bez pier¶cienia :180mm
d³ugo¶æ z pier¶cieniem :205mm
¶rednica zew. :29mm
¶rednica wew. :27mm
grubo¶æ ¶cianki :1mm
waga bez pier¶cienia i stateczników ok. :17.5g
waga z pier¶cieniem bez stateczników :40g

2segment :
d³ugo¶æ :440mm
¶rednica zew :29mm
¶rednica wew :27mm
waga :40g
waga na 1m ok. :95g

g³owica :
d³ugo¶æ :115mm
d³ugosæ wpustu :15mm
¶rednica wpustu :27mm
¶rednica :29mm
¶rednica wew. :20mm
grugo¶æ ¶cianki ok. :3.5mm
g³êbokosæ na któr± g³owica zosta³a rozwiercona :55mm
waga g³owicy :25g

Uwagi ogulne :
My¶le ¿e waga ca³ej rakiety nie powinna przekroczyæ 230g czas po¶wiêcony budowie to jakie¶ 3 miesi±ce stara³em siê
wszystkie elementy wykonaæ z jak najwiêksz± dba³o¶ci± o szczegó³y pozosta³ mi tylko jeden problem do rozwi±zania
a mianowicie system otwierania spadochronu (je¿eli kto¶ mo¿e mi podpowiedzieæ co by³o by najlepszym rozwi±zaniem
w takiej rakiecie , by³ bym bardzo wdziêczny).

Acha zdjêcia bêd± w niedziele albo w sobote bo kolega wyjecha³ z aparatem.


Ostatnio zmieniony przez ska³t dnia Wto Lut 01, 2005 9:54 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
piroman



Do³±czy³: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 8:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mo¿e MESOR? Moim zdaniem do¶æ pewny, ³atwy do wykonania i tani, w³a¶nie siê przymierzam bo znalaz³em kontraktor i magnes od licznika rowerowego Razz
_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 8:39 pm    Temat postu: MESOR ?? Odpowiedz z cytatem

Zupe³nie nie jestem przekonany co do prawid³owosci dzia³ania tego uk³adu.
Z tego co by³o dyskutowane nie jest to uk³ad pewny, co potwierdzaj± obserwacje Ksarda.

jednym s³owem : nie polecam ( wsomie i tak dwa s³owa Laughing )

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"


Ostatnio zmieniony przez dziadek kermit dnia Czw Sty 27, 2005 10:07 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 8:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
mo¿e Kmz51 koszt oko³o 55z³-65z³ wg. Knoda Rolling Eyes . Lub tañsza wersja: prze³±cznik rtêciowy( to samo locho co mesor tylko jeszcze bardziej szybkie, ergo odpalenie spadochronu natychmiast po ustaniu pracy silnika
/-/kermit)
.
No chyba, ¿e nie chcesz elektroniki to proponowa³bym silnik z opu¼niaczem i lontem do ³. miotaj±cego Confused .
Napewno znajdziesz opisy.
Poza tym du¿o jest o na ten temat Very Happy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
heksogen pl



Do³±czy³: 09 Cze 2004
Posty: 157
Sk±d: ma³opolska

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 9:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do elektroniki, to mam problem Crying or Very sad
Skonstruowa³em do swojej najnowszej rakiety z laminatu timer elektroniczny taki jak jest na stronie RTOIPB.
Uk³ad za cholere nie chce dzia³aæ. Sam nie znam siê zbytnio na elektronice. Czy kto¶ móg³by pomóc ????

By³bym baaardzo wdziêczny Embarassed
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 10:13 pm    Temat postu: Re: MESOR ?? Odpowiedz z cytatem

kermit napisa³:
Zupe³nie nie jestem przekonany co do prawid³owosci dzia³ania tego uk³adu.
Z tego co by³o dyskutowane nie jest to uk³ad pewny, co potwierdzaj± obserwacje Ksarda.


Witam

Potwierdzam w 100% s³owa Kermita Laughing

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Maj 11, 2005 6:58 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
piroman



Do³±czy³: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 10:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

kermit napisa³:
Zupelnie nie jestem przekonany co do prawidlowosci dzialania tego ukladu.
Z tego co bylo dyskutowane nie jest to uklad pewny co potwierzaja obserwacje Ksarda.

My¶lê ¿e mi nawet 50% prawdopodobieñstwa starczy tymbardziej ¿e moje pierwsze rakiety bêd± raczej egzempla¿ami testowymi, i je¿eli siê rozbije to nie bêdzie mi jej zbytnio szkoda, chodzi mi tu o naukê dobrego wywa¿ania i testy silników, byæmo¿e spróbujê pirotechnicznego opó¿niacza, ale jak go zrobiæ? Bo je¿eli ma byæ ro np dziurka z boku korpusu z w³o¿onym lontem to mnie to siê nie bardzo podoba Smile
PS: Postanowi³em popróbowaæ klasyków na pcz, w tym tak¿e rakiety wielostopniowej K. Siemienowicza, ale bêdzie zabawa! Wink jutro leci pierwszy silnik z serii 'Siemienowicz' ale chyba bêdziemy mieli bum z powodu za cienkiej ¶cianki tudzie¿ pêkniêcia paliwa
PS2: co do KMZ, fajnie, pewnie ale jak na moj± kieszeñ niestety do¶æ drogo Wink

_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Czw Sty 27, 2005 10:24 pm    Temat postu: Klasyk!! Odpowiedz z cytatem

Klaniam sjiê piêknie Very Happy
Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Nareszcie kto¶ siê bierze za klasyków Exclamation
Po mojemu bardzo dobrze a efekty powinny te¿ byæ dobre, je¶li siê dobrze skopiuje technologiê wykonania.
G³ówna sprawa to sto¿kowy kana³ w paliwie i bardzo silne ubicie zwil¿onego wódk± paliwa. Podkre¶lam wódk± czyli msui to byæ spirytus z wod± w stosunku 1:1. Mcno ubite w formie, ¿eby nie rozerwaæ ¶cianek rakiety i dobrze wysuszone ( test cierpliwo¶ci ).

¯yczê powodzenia, a jak poleci to daj jaki film na forum Exclamation

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Wto Lut 01, 2005 9:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja ju¿ budowa³em uk³ad elektroniczny ale nie chcia³ dzia³aæ taki jak mi Eltopsej doradzi³ z kontaktorem i proglamowalnym czasem opu¼nienia ale ni jak nie mog³em go ustawiæ chyba potencjometr by³ zepsuty albo kondenator
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Sro Lut 02, 2005 9:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ca³a rakieta:
[img=http://img161.exs.cx/img161/8855/rakietaskalt1000.th.jpg]

Elementy rakiety bez g³ównego korpusu :
[img=http://img17.exs.cx/img17/9860/elmentykorpusubezgluwnegokorpusu.th.jpg]

Dolna czê¶æ korpusu :
[img=http://img17.exs.cx/img17//dolnaczesckorpusu2.th.jpg]

Silniki s33 :
[img=http://img17.exs.cx/img17/8025/silnikis332.th.jpg]

Stateczniki przed szlifowaniem (te czarne paski to w³ókno wêglowe) :
[img=http://img152.exs.cx/img152/1159/statecznikiprzedszlifowaniem.th.jpg]

Stateczniki przed klejeniem :
[img=http://img152.exs.cx/img152/6712/statecznikiprzedklejeniem.th.jpg]

Korpus druga czê¶æ :
[img=http://img36.exs.cx/img36/6025/korpus2.th.jpg]

Dok³adny opis zrobie kiedy indziej bo nie zrobi³em jeszcze opisu stateczników . Film z lotem silnika te¿ bêdzie . Zdjêcia pomalowanej rakiety za jakie¶ 2 tygodnie .
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pasta



Do³±czy³: 07 Wrz 2004
Posty: 11
Sk±d: pruszków

PostWys³any: Pon Lut 07, 2005 3:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PIÊKNA RAKIETA ESTETYCZNIE WYKONANA GRATULACJE Laughing

czekam na film Cool

POZDRAWIAM PASTA
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Sob Maj 07, 2005 10:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przepraszam za przestuj w temacie ale brak czasu pomalowa³em ju¿ rakiete prawie skoñczy³em uk³ad otwierania spadochronu Ps. Dziêkuje za pomoc Panu Eltopsejowi zosta³ spadochron i pojawi³ siê pewien problem po testach silników doszed³em do wniosku ¿e musze pare rzeczy zmieniæ a mianowicie :

dysza silnika ma obecnie : 3mm
¶rednica kana³u : 5mm
paliwo : karmelka 55% kno3 , 35% cukier , 5% mg (py³) , 5% fe2o3
przetestowa³em dwa takie silniki i napewno s± lepsze
MAM PRO¦BE do Forumowiczów z wy¿szym stopniem o podpowiedzi co jeszcze moge zrobic by poprawiæ silnik

Zdjêcia ju¿ nied³ugo zamieszcze Smile
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Nie Maj 08, 2005 10:46 am    Temat postu: takie sobie rady Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy

1. zlikwiduj stateczniki pod g³owic± ( poza funkcj± architektoniczn±, niewiele one wnosz±, a nawet wrêcz przeszkadzaj±, przesuwaj±c do przodu ¶rodek parcia utrudniaj± tym samym wywa¿enie rakiety), przesun±³bym je nawet na styk z dolnymi statecznikami.

2.widzê, ¿e nabra³e¶ wprawy w wi±zaniu dyszy ( Klasyk ), ale mo¿na j± trochê poprawiæ, kszta³tuj±c czê¶æ wylotow± na sto¿kowym rdzeniu.

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Pon Maj 09, 2005 10:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

1. Wszystkie silniki jakie robie nawet te które maj± 25 cm d³ugo¶ci i 3,5 ¶rednicy tak robie uwa¿am ¿e do takich paliw jak karmelka te silniki s± naprawde dobre zastanawiam siê czy nie daæ tam mojego nowego silnika pcv ¶rednica idealna prawie na wcisk ale jeszcze siê zobaczy ..
z tym silnikiem jest jeden problem jak wy ¶ciskacie dysze oddzielnie i dopiero wklejacie w korpus czy mo¿e odrazu w silniku ?

2. Zamieszcze filmik taki 6 sekund z pracy silnika jak kto¶ powie gdzie moge to zamie¶ciæ

3. Dzisiaj skoñczy³em system otwierania spadochronu
Skorzysta³em z tej konstrukcji : http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=5001
Ps. Bardzo polecam tani i bardzo skuteczny uk³ad nie sprawia ¿adnych k³opotów przy budowie

4. Panie Kermicie stateczniki pod g³owic± s± niestety niezbêdne poniewa¿ bez nich (przynajmniej tak twierdzi³ spacecad , rakieta nie by³a by zbyt stabilna a tak nie musze dawaæ nawet grama obci±¿enia Smile
Bez stateczników podaje 5.90 kalibra (overstable) a z statecznikami 2.55 (stable) ...
A co da³ by ten stozkowy kszta³t dyszy ?

5. Planowany start tej rakiety na koniec czerwca bardzo chcia³bym zd±¿yæ ale jeszcze troche roboty
Ps. moge siê myliæ je¶li tak to proszê mnie poprawiæ
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
szpaner



Do³±czy³: 11 Pa¼ 2004
Posty: 561

PostWys³any: Wto Maj 10, 2005 2:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

stozkowata dysza zwieksza ciag silnika

spasecad chyba nie uwzglednil polozenia statecznikow. jezeli nie chcesz ich obciac, to przynajmniej przesun na dul korpusu, albo powieksz stateczniki tylne: byloby jeszcze lepiej.
chodzi o aerodynamike rakiety: przy dobrej bedzie stabilna, przy zlej, lepiej nie wiedziec(z wlasnego doswiadczenia)

_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Wto Maj 10, 2005 3:31 pm    Temat postu: przestabilizowanie Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy
Po mojemu zwiêkszenie odleg³o¶ci SP od SC jest korzystne, nawet pewne przestabilizowanie. Górne srareczniki natomiast mog± nastrêczyæ sporo k³opotów wykonawczych.

Taki uk³ad (kaczka) charakteryzje siê bowiem du¿± wra¼liwo¶ci±na kont zaklinowania stateczników i ma³y nawet b³±d w ich ustawieniu (np niezerowy k±t natarcia któregokolwiek z nich) spowoduje destabilizacjê lotu rakiety. Dlatego poradzi³em Tobie aby je zlikwidowaæ. Nadstabilno¶æ z kolei wychodzi g³ównie podczas startów przy silnym wietrze, kiedy to rakieta przestabilizowana skrêca silniej pod wiatr na aktywnym odcinku lotu. Wydaje mi siê to mniejszym ryzykiem ni¿ odpalenie tañcz±cej po niebie rakiety.

Co do kszta³tu dyszy to dysza zbie¿no rozbie¿na daje, tak jak wspomnia³ "szpaner" wiekszy ci±g silnika ( zwiêksza siê prêdko¶æ wylotowa gazów powy¿ej prêdko¶ci d¿wiêku w przekroju krytycznym)

ps:
Mo¿na zajrzeæ do Arrow Twardowskiego , je¶li niejasno siê wyrazi³em.

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Sro Maj 11, 2005 12:00 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziêkuje ju¿ wszystko rozumiem lepiej ¿eby by³a nadstablina ni¿ wogóle nie stabilna obetne przednie stateczniki niech strace Smile zdjêcia ju¿ w krótce

Testowa³em dzisiaj to paliwo na którym poleci moja rakieta da³em chyba jednak zadu¿o fe2o3 wiêt tam jest zmiana bo silnik plu³ i siê d³awi³ chyba z powodu du¿ej ilo¶ci sta³ych produktów teraz bêdzie o tak :
KNO3-55%
cukier-35%
MG-7%
FE2o3-3%
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Go¶æ






PostWys³any: Sro Maj 11, 2005 3:52 pm    Temat postu: Re: przestabilizowanie Odpowiedz z cytatem

kermit napisa³:

Co do kszta³tu dyszy to dysza zbie¿no rozbie¿na daje, tak jak wspomnia³ "szpaner" wiekszy ci±g silnika ( zwiêksza siê prêdko¶æ wylotowa gazów powy¿ej prêdko¶ci d¿wiêku w przekroju krytycznym)


Je¶li siê nie mylê:
Konkretnie w przekroju krytycznym prêdko¶æ jest mniejsza lub równa prêdko¶ci d¼wiêku ..
[ Masz racjê w przekroju krytycznym prêdko¶æ strumienia gazów zrównuje siê z lokaln± prêdko¶ci± d¼wiêku czyli M*=1, co wcale nie oznacza, ¿e prêdko¶æ d¼wiêku nie zmienia siê w dalszej czê¶ci dyszy. Tak wiêc liczba macha dla strumienia gazów wzrasta powy¿ej 1 na skutek przy¶pieszania gazów i jednocze¶nie spadku lokalnej prêdko¶ci d¼wiêku.]
/-/kermit

Dopiero w czê¶ci rozbie¿nej gazy mog± osi±gn±æ lub przekroczyæ 1M.
Ale wiêcej tu :
http://www.engapplets.vt.edu/fluids/CDnozzle/cdinfo.html

Je¶li zdecydowa³e¶ siê na kaczkê i wiesz co robisz to nie ma problemu . W kaczce ze ¶rodkiem masy trzeba uciec do przodu , czasami bardzo do przodu Laughing
Zawsze mo¿esz zwiêkszyæ tylne usterzenie (masz malutkie).

Ps. sprawd¼ model z silnikiem "na sznurek" i wszystko siê wyja¶ni
Powrót do góry
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Sro Maj 11, 2005 11:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zobaczymy jeszcze ja siê naprawde nad t± rakiet± zastanowie bo jeszcze nie wszystko jest jasne np. nie wiem mo¿e zastosuje silnik z pcv moja nowa konstrukcja nie chce nic mówiæ poka¿e zdjêcia to wtedy co¶ napisze
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ska³t



Do³±czy³: 22 Cze 2004
Posty: 93
Sk±d: lud

PostWys³any: Sob Cze 04, 2005 6:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wreszcie pomalowa³em uk³ad te¿ gotowy teraz pracuje na tymi silnikami pcv wytoczy³em prase z kwasówki do dysz :
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP