Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

Procesy i zjawiska fisyko-chemiczne w silnikach rakietowych
Id do strony Poprzedni  1, 2, 3  Nast瘼ny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
dziadek kermit



Do陰czy: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk康: z okolicy "畝bido趾a"

PostWys豉ny: Nie Sty 16, 2005 8:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

K豉niam si pi瘯nie Very Happy
PINOT napisa:
Micha, co takiego zrobi貫, 瞠 ci karmel ciufa.... twoje zeznania mog nam pom鏂 ...

Rozmaweia貫m z Micha貫m kiedy na ten temat i zezna, i przyczyn by Ciep造 karmelek.
Poprostu wiedziony niesamowit ciekawo軼i odpali silnik zaraz po zalaniu i wst瘼nym zestaleniu 豉dumku. Efekt jak wiadomo bardzo efektowny silnik pulsacyjny. Micha potwierd czy tak by這 Question

Wniosek Question Arrow ciufanie jest zale積e od pocz徠kowej temperatury 豉dunku.

i nawet tak odporne paliwo jak karmelek mo積a do tego zmusi

( wychodzi z tego 瞠 jednak jest to sprawa przekazywania ciep豉 i jego dzia豉nia na 豉dunek, skoro ujawni si wyra幡y wp造w temperatury !! 18 01 2005 /-/kermit )

Zgadzam si z Ksardem i Pinotem co do wa積o軼i wymiany ciep豉 pomi璠zy gazami i 軼iank 豉dunku. Nic doda nic uj望.

Ja te zauwa篡貫m podobny rozb造sk o kt鏎ympisze PINOT w przypadku kilku silnik闚 , mi璠zy innymi przy nieudanej pr鏏ie odpalenia silnika HP przez knoda. Filmowane to by這 z dw鏂h kamer i wspomniany rozb造sk pojawi si tylko na jednej klatce jednego filnu, a wi璚 czas jego by poni瞠j 1/30 s bo inaczej zarejestrowa豚y si na obu kamerach.

Pytanie do Ksarda czy w tym przypadku ter by taki rozb造sk, bo mnie te si wydaje 瞠 przed zga郾i璚iem b造sn窸o ale nie mam mo磧iwo軼i obejrzenia filmu po jednej klatce Sad

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa瘸m, 瞠 Kartagina powinna by zburzona!"


Ostatnio zmieniony przez dziadek kermit dnia Wto Sty 18, 2005 9:38 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
YagYelskY



Do陰czy: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Nie Sty 16, 2005 11:19 pm    Temat postu: ciuf ciuf ciuf... Odpowiedz z cytatem

Witam!
Jestem jeszcze laikiem w sprawach silnikowych ale moje ostatnie obserwacje: Karmelek, dobrze ostygni皻y, inhibitowany, kana 6mm przez ca這嗆, d. ziarna:80mm, zew. 鈔ednica:29mm. Efekt: spokojne rozp璠zanie, jakie 2-3 sekundy ciufania, koniec. Czas pracy oko這 5 sek. Ci庵 "na ucho" nieszczeg鏊ny.
Druga pr鏏a: podobnie jak powy窺za ale nieinhibitowany. Efekt: szybki rozp璠, ryk jak trzeba:-), 4-5 ciufni耩 dopiero przy ko鎍u pracy (po spadku maksymalnego ci庵u). Czas pracy oko這 2,5 sek.
Jak zacz掖 kaszle to my郵a貫m, 瞠 wybuchnie ale okaza這 si, 瞠 powy瞠j pewnego ci郾ienia ju nie kicha. Cho mo瞠 to nie ci郾ienie tylko kszta速 ziarna albo co...
Pozdrawiam.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Wto Sty 18, 2005 9:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

kermit napisa:
Pytanie do Ksarda czy w tym przypadku te by taki rozb造sk, bo mnie te si wydaje 瞠 przed zga郾i璚iem b造sn窸o ale nie mam mo磧iwo軼i obejrzenia filmu po jednej klatce Sad


Witam
Przed samym zga郾i璚iem silnika zaobserwowa貫m na filmie, analizuj帷 go klatka po klatce, najsilniejszy rozb造sk. Widoczne jest to na wy瞠j prezentowanej mozajce zdj耩 (dolne zdj璚ie z prawej strony). Na nast瘼nej klatce (czyli po 0.06 sekundy) ju p這mienia nie wida - silnik zgas.
Co ciekawe - nie pisa貫m o tym - ale jeszcze 2 razy pr鏏owa貫m odpala silnik.
Po zap這nie silnik rozpala si, lecz dzia豉 znacznie kr鏂ej ni za pierwszym razem i ko鎍zy prac rozb造skiem, po czym gas.
O czym mo瞠 to 鈍iadczy Question

Nale篡 r闚nie zwr鏂i uwag na fakt, 瞠 powierzchnie czo這we ziarna nie wykazywa造 najmniejszego 郵adu dzia豉nia p這mienia - nie zapali造 si Exclamation
Dzi瘯i temu, 瞠 silnik zgas przed wypaleniem paliwa, mo磧iwe by這 zaobserwowanie zjawiska sto磬owatego wypalenia kana逝 wewn皻rznego w ziarnie.
Nie by to jedyny przypadek wyst徙ienia zjawiska nier闚nomiernej pracy silnika i p騧niej jego zga郾i璚ia - niestety Laughing
Kilka silnik闚 z utleniaczami innymi ni KNO3 tak瞠 dzia豉造 w podobny spos鏏.

Reasumuj帷 - wyniki bada paliwa Big Bird s ma這 wiarygodne, poniewa:
1. zap這n za pomoc lontu by do "luftu" - nie mo積a zapala paliw HP w ten spos鏏. Embarassed
2. sama konstrukcja silnika te wydaje si by delikatnie m闚i帷 nietrafiona - moim zdaniem 豉dunek paliwa powinien mie znacznie wi瘯sze wyd逝瞠nie.

Tak wi璚, jest okazja do kolejnego testu. Very Happy
Silnik mam gotowy (Sr 55) - tylko jeszcze zastanawiam si nad zapalnikiem.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 12:54 pm, w ca這軼i zmieniany 3 razy
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Wto Sty 18, 2005 10:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Po zap這nie silnik rozpala si, lecz dzia豉 znacznie kr鏂ej ni za pierwszym razem i ko鎍zy prac rozb造skiem, po czym gas.
O czym mo瞠 to 鈍iadczy

Ca趾iem prawdopodobne, 瞠 skr鏂enie czasu dzia豉nia do kolejnego rozb造sku i zgaszenia by這 spowodowane ju innym kszta速em kana逝. Taki sto瞠k, odobnie jak w 豉dunkach kumulacyjnych mo瞠 skupia gazy w w御k wi您k i os豉bia przez to cieplny wp造w na pliwo. Dodatkowo przep造w gaz闚 przy rozszerzaniu si paliwa daje efekt cz窷ciowego odrzucania ich od powierzchni sto磬a. Po prostu niejako 豉twiej to "zdmuchn望"
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
dziadek kermit



Do陰czy: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk康: z okolicy "畝bido趾a"

PostWys豉ny: Wto Sty 18, 2005 10:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

K豉niam si pi瘯nie Smile
http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=3378
co by jednak dowodzi這 cieplnego charakteru zachodz帷ych zjawisk

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa瘸m, 瞠 Kartagina powinna by zburzona!"
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
zombek



Do陰czy: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys豉ny: Pi Sty 21, 2005 5:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
nie odpalaj swoich silnik闚 w temperaturach poni瞠j 5 stopni (czsem nawet wi璚ej) bo ciuf-cianie jest wtedy pewne


Witam,
Przepr闚adzi貫m dwie pr鏏y identycznych silnik闚 w r騜nych temperaturach. Silnik w temp. -1 stopnia ciufa sobie pot篹nie wywalaj帷 iskry na 2m Shocked,Silnik w temp 1 stopienia ciufa lecz mniej intensywnie. Og鏊nie rzecz bior帷 praca du穎 stabilniejsza paliwem by這 lekko zmodyfikowane PI-S-20/K0.




PS. Czy瘺y kolejny dow鏚 charakteru cieplnego zjawiska Rolling Eyes Question Idea
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Bartosz J.



Do陰czy: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk康: pomorze

PostWys豉ny: Pon Sty 31, 2005 7:55 pm    Temat postu: Test silnika Odpowiedz z cytatem

Witam!

Chcia豚ym przedstawi Wam wyniki testu statycznego silnika rakietowego mojego wykonania na paliwo HP o nazwie BJ I36 250.

Dane techniczne silnika:
- paliwo: PI-S-20/AN
- masa paliwa: 250g
- Kn: 320
- masa ca趾owita: 480g
- stosunek kana逝 do dyszy: 4:1

Dopracowa貫m do perfekcji metod wytwarzania ziarna paliwa; sam silnik by tak瞠 wykonany z dba這軼i w najmniejsze szczeg馧y - lecz jak si okaza這 silnik ten nie wytrzyma pr鏏y...

fot. silnik tu przed testem

Tutaj mo積a pobra FILM z testu statycznego (1,14 MB - ZIP) Niestety film nie oddaje tego pi瘯na pracuj帷ego silnika - no i te nie ma d德i瘯u a szkoda bo by niesamowity:cry: ...

fot. silnik tu po te軼ie


Dysza w istoscie zosta豉 ca趾owicie zatkana szaraw substancj - ju kiedy spotka貫m si z tym nagarem na dyszy, kt鏎y jest pancerny po ostygni璚iu. Zastanawiam si nad przyczyn wyrwania dna silnika... Dwie najbardziej prawdopodobne przyczyny to jej nieodpowiednie wykonanie oraz nadmierny wzrost ci郾ienia w silniku spowodowany zatkaniem dyszy(by mo瞠 dysza zosta豉 zatkana po wyrwaniu zatyczki). Oceniam, 瞠 z ca趾owitej masy paliwa, spaleniu uleg這 ok. 80g

Czekam na Wasze opinie...

pozdrawiam Jasiaczeq

_________________
www.hpr.blo.pl
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pon Sty 31, 2005 8:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,

Czy ja dobrze widz,瞠 silnik by z rurki tekturowej ? Je郵i tak, to szczerze odradzam. Ostatnio mam dostep do rurek papierowych i zdecydowanie s豉bo sprawdzaj si one dla paliw o stosunkowo wysokim wyk豉dniku w zale積o軼i szybko軼i spalania od ci郾ienia. Zatyczka b康 dysza najcz窷ciej zostaj wyrwane wraz z cienk warstw papieru kt鏎 zdo豉 spenetrowa klej.

Szacuj, 瞠 zatyczka mog豉 by za kr鏒ka - wed逝g moich do鈍iadcze optymalna d逝go嗆 zatyczki w silnikach powinna wynosi D.

Kolejna sprawa, to jednak widoczna do嗆 niestabilna praca - co prawda nie s造cha d德i瘯u, ale wida migotanie kt鏎e 鈍idczy o tym, 瞠 spalanie nie by這 na prawd stabilne. Silnik r闚nie wyrzuca pewne ilo軼i kawa趾闚 paliwa.

Ostatnia sprawa, kt鏎a przychodzi mi do g這wy, to to 瞠 uzy貫 ma這 eroduj帷ej dyszy i ostatecznie dosz這 do nadmiernego wzrostu ci郾ienia.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Bartosz J.



Do陰czy: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk康: pomorze

PostWys豉ny: Pon Sty 31, 2005 9:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

@Pinot: Rzeczywi軼ie chyba masz racj... Wk豉dka termoodporna, kt鏎 zastosowa貫m w tym silniku, maj帷a za zadanie ochron dyszy, sprawdzi豉 si niemal w 100% - erozja dyszy praktycznie wynios豉 0 Exclamation Exclamation Exclamation Natomiast korpus silnika pozosta nietkni皻y...
_________________
www.hpr.blo.pl
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pon Sty 31, 2005 9:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Analiza poklatkowa pokaza豉, 瞠 silnik w pocz徠kowej fazie pracowa do嗆 niestabilnie i by這 wiele szarpni耩 i zryw闚. Kilka razy pokaza si piuropusz iskier, kt鏎y 鈍iadczy o zerwaniu si kawa趾闚 paliwa (to pewnie by豉 g這wna przyczyna niestabilnej pracy).

W pewnym momencie zdecydowanie ci庵 si ustabilizowa (pewnie by這by s造cha narastaj帷y huk o rosnacej cz瘰totliwo軼i) ale zatyczka nie wytrzyma豉. Poniewa na chwil przed rozb造skiem 鈍iadcz帷ym o wyrwaniu zatyczki nie zauwa篡貫m 瘸dnego prychni璚ia, zak豉dam, 瞠 mocowanie zosta這 wyrwane przez narastaj帷e cisnienie. Zatem, chyba za du瞠 Kn w momencie awarii...

Przyznaj, 瞠 w moich silnikach testowych stosuj dysz eroduj帷a, co przy 豉dunku rurowym spalanym w kanale u豉twi這 zachowanie stabilno軼i ci庵u. My郵, ze skoro silnik wytrzyma pocz徠kowe parskni璚ia - przy mocniejszej konstrukcji korpusu mia豚y szans osi庵n望 ca趾iem 豉dne parametry. W sumie, ten test uwa瘸m za udany - potwierdza on z grubsza w豉軼iwy dob鏎 Kn, wy鈔ubowa豚ym za to nieco wytrzyma這嗆 korpusu. By mo瞠 dobrze by這by jeszcze zwi瘯szy kana i wzmocni zap這n (m闚i tak dlatego, 瞠 przy parskni璚iach mog這by doj嗆 do "zeskoczenia" rakiety z wyrzutni - a potem to ratuj si kto mo瞠).

BTW ile by這 w masie lepiszcza i czy odgazowywa貫 ?.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Wto Lut 01, 2005 11:52 am    Temat postu: Re: Test silnika Odpowiedz z cytatem

Jasiaczeq napisa:
BJ I36 250.

Dane techniczne silnika:
- paliwo: PI-S-20/AN
- masa paliwa: 250g
- Kn: 320
- masa ca趾owita: 480g
- stosunek kana逝 do dyszy: 4:1


Witam

Pierwsza my郵, kt鏎a przyzsz豉 mi do g這wy po obejrzeniu Twojego filmu to: - "ju to gdzie widzia貫m" Wink
Tw鎩 silnik zachowa si dok豉dnie tak samo jak moje silniki z tym paliwem, a w豉軼iwie z paliwem na tego typu lepiszczach.
No, nie jest dobrze.
Powoli potwierdzaj si moje przypuszczenia, 瞠 przyczyn problem闚 jest lepiszcze.
Przemawiaj za tym fakty:
1. Nic nie poprawi這 zwi瘯szenie zaciski (Kn=320 - ja mia貫m blisko 200)
2. Wi瘯sza masa paliwa tak瞠 nie wyeliminowa豉 zjawiska "parskania i prychania" silnika (czyli gabaryty ziarna i teoria o zasi璕u ciemnej strefy w kana豉ch centralnych).

Zastanawiam si jeszcze nad tym, na ile cz窷ci podzielone by這 paliwo (liczba segment闚) oraz jaka by豉 鈔ednica kana逝 wewn皻rznego. Je郵i mo瞠sz to podaj - bo to bardzo wa積e parametry.

Nie zmienia to faktu, 瞠 testy coraz bardziej przekonuj o trudno軼i w zbudowaniu dobrego silnika na tym paliwie.
Tw鎩 test tak瞠 obala chyba jednoznacznie teori, o wp造wie zawilgocenia sk豉dnik闚 na prac silnika.
Niepokoj帷e jest r闚nie pozostawianie du瞠j ilo軼i twardego nagaru w silniku po spaleniu paliwa.
Jednak nie wi您a豚ym tego faktu z wyrwaniem zatyczki - dysza na pewno nie zosta豉 zatkana, a raczej korpus silnika nie wytrzyma o czym wspomina ju PINOT.

Test oceniam bardzo wysoko. Dzi瘯i niemu posuwamy si w pracach nad paliwami HP.

A - jeszcze jedno. Co znaczy zdanie:
Cytat:
Oceniam, 瞠 z ca趾owitej masy paliwa, spaleniu uleg這 ok. 80g


tzn, 瞠 w silniku zosta這 130g paliwa - czyli blisko 70 % Question Shocked

Pozdrawiam

KSARD
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
Bartosz J.



Do陰czy: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk康: pomorze

PostWys豉ny: Wto Lut 01, 2005 5:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

@Ksard: Ziarno paliwa by這 jednosegmentowe, a 鈔ednica kana逝 wynosi豉 20mm.

Cytat:
Tw鎩 test tak瞠 obala chyba jednoznacznie teori, o wp造wie zawilgocenia sk豉dnik闚 na prac silnika.


Id帷 za przestrog Pinota na temat higroskopijno軼i tego paliwa, stara貫m si ograniczy do minimum wp造w na nie wilgoci. Sk豉dniki u篡te do wyrobu paliwa w ostatnim silniku zosta造 bardzo dobrze wysuszone w ok. 110oC, a AN suszy貫m dwukrotnie, aby pozbawi j ca趾owicie wody. Jeszcze ciep貫 ziarno paliwa zosta這 umieszczone w korpusie silnika wraz z mieszank pirozap這now – silnik zosta od razu uszczelniony a dysza zatkana przepon. W przypadku, gdy silnik by nara穎ny na wp造w wilgoci, jego dzia豉nie nie by這 prawid這we – s康z wi璚, 瞠 wilgo mo瞠 mie du篡 wp造w na prac silnika.

Ilo軼i powsta貫go nagaru w okolicach dyszy jak i w niej, by造 niewielkie, lecz wystarczaj帷e do tego aby j zatka.

Po wyrwaniu zatyczki silnik zosta wystrzelony z ziemi – co wida na filmie – i spalanie zosta這 przerwane... tym samym spaleniu uleg這 nieco ponad 1/3 豉dunku pocz徠kowego - to co wida na zdj璚iu to paliwo, kt鏎e pozosta這 <-- nie nagar.

@Pinot: Chcia豚ym jeszcze doda, 瞠 widoczne w pocz徠kowej fazie pracy silnika piuropusze iskier s wynikiem spalania masy pirozap這nowej i raczej nie s to kawa趾i paliwa wyrzucane przez silnik...

pozdrawiam

Jasiaczeq

_________________
www.hpr.blo.pl
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Sro Lut 02, 2005 11:09 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witaj Jasiaczeq

Napisa貫
Cytat:
Ziarno paliwa by這 jednosegmentowe, a 鈔ednica kana逝 wynosi豉 20mm.

Oznacza to, 瞠 spalanie w Twoim silniku musia這 mie charakter mocno progresywny, zwa篡wszy na fakt minimalnej erozji dyszy, bliskiej zera - jak sam podajesz.

A wi璚, moja interpretacja testu wygl康a tak:

Nast瘼uje dobry, dynamiczny zap這n 豉dunku.
Pocz徠kowy, obliczeniowy zacisk w silniku wynosi Kn=320 (minimalny, 鈔edni, czy maksymalny Question - tego nie podajesz), ale jest to warto嗆 zbyt niska dla osi庵ni璚ia dla tego paliwa ci郾ienia pozwalaj帷ego na stabiln prac. Objawia si to typowym dla tych parametr闚 kichaniem silnika.
W miar up造wu czasu powierzchnia spalania powi瘯sza si. Zwi瘯sza si zacisk i ci郾ienie w silniku. Silnik wchodzi w zakres stabilnej pracy po osi庵ni璚iu krytycznego ci郾ienia. Widzimy to na filmie wyra幡ie, bo silnik zaczyna w miar r闚nomiernie pracowa.
Lecz ci郾ienie w silniku ci庵le ro郾ie. Dochodzi do momentu, kiedy to ci郾ienie przekracza warto嗆 krytyczn i konstrukcja silnika nie wytrzymuje. Nast瘼uje wyrwanie zatyczki, a paliwo ga郾ie.

Wnioski:

1.Wychodzi na to, 瞠 paliwo to wymaga du穎 wi瘯szego, ni pocz徠kowo przypuszczano, zacisku do stabilnej pracy.
Dobrze si z這篡這, ze akurat zaprojektowa貫 taki silnik o spalaniu progresywnym, bo dzi瘯i temu weszli鄉y w zakres ci郾ie umo磧iwiaj帷ych stabilne spalani. Wymusza to niestety solidniejsz konstrukcj silnika. Papier odpada. Exclamation
2. Niepowodze z tym paliwem nie nale篡 upatrywa w zawilgoceniu sk豉dnik闚
Cytat:
stara貫m si ograniczy do minimum wp造w na nie wilgoci. Sk豉dniki u篡te do wyrobu paliwa w ostatnim silniku zosta造 bardzo dobrze wysuszone w ok. 110oC, a AN suszy貫m dwukrotnie,

3. Powi瘯szanie przestrzeni w kanale wewn皻rznym tak瞠 nie wydaje si drog do sukcesu, poniewa w Twoim silniku wynosi on 20 mm (dla por闚nania w moim te軼ie kana mia d=8mm).

Wydaje si, 瞠 tylko radykalne zwi瘯szenie ci郾ienia pracy w silniku mo瞠 przynie嗆 pozytywne skutki.

Jeszcze ma豉 dygresja:
Na wst瘼ie napisa貫m, 瞠
Cytat:
Nast瘼uje dobry, dynamiczny zap這n 豉dunku
ale czy rzeczywi軼ie tak by這 Question
Opiera貫m si na Twoich relacjach, bo z filmu trudno jednoznacznie powiedzie. Nie pisa貫 tak瞠 nic o zapalniku jaki u篡貫. W 鈍ietle moich wywod闚 mo瞠 mie to kapitalne znaczenie.
Je郵i zap這n nie by tak dobry jak zak豉dam, to podawnie zacisku minimalnego wi瘯szego ni (szacuj 350 - 400) nie jest uzasadnione - tym bardziej, 瞠 moje testy nie do ko鎍a to potwierdzaj.

Poni瞠j przypomn m鎩 test silnika z tym paliwem - ten najbardziej udany Smile .
Silnik mia zacisk ok 200 - i po ma造m zad豉wieniu si na pocz徠ku dalej poszed jak burza.


Tu Film:

Chyba jeszcze nie wszystko stracone i uda si zrobi du篡, pewnie pracuj帷y silnik na tym paliwie.

Pozdrawiam

KSARD
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Sro Lut 02, 2005 1:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgadzam si ca趾owicie z Ksardem.
Wyja郾ienie Jasiaczka, 瞠 prychanie mog這 by spowodowane wyrzucaniem pozosta這軼i masy zap這nowej jest jak najbardziej sensowne (zw豉szcza, je郵i zastosowa moj mas zapalaj帷 z這穎n z KNO3 i PAM). Wszak i u mnie w testach nad PinoJetem takie zjawisko wyst瘼owa這 bardzo wyra幡ie, co wida by這 na filmach.

Jedna uwaga do Ksarda i Jasiaczka - poniewa wiem, ze obaj testujecie paliwa z serii PI-S-20:

Ksard testuje z utleniaczem K1 ( PI-S-20/K1 ). Testowany przeze mnie zacisk przy dyszy eroduj帷ej to 200-250

Jasiaczeq testuje z utleniaczem AN ( PI-S-20/AN) - przy czym w tym paliwie zamiast Al jest PAM. Testowany przeze mnie zacisk to 250-300.

To o czym wy瞠j wspomnia貫m oczywi軼ie nie zmienia faktu, ze zachowanie obu paliw w warunkach zbyt ma喚go zacisku b璠zie podobne. Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
kondix



Do陰czy: 27 Sty 2004
Posty: 89
Sk康: z ma逍ki po winie...

PostWys豉ny: Czw Lut 03, 2005 9:38 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zauwasz albert, 瞠 w przeciwie雟twie do SR ksarda w silniku jasieczq'a wida wyra積e iskry od py逝 metalu, tzn zapalony py Al wylatu b造skaj帷 na bia這 czego przy Pam'ie nie ma.

Silnik strasznie sie czym d豉wi, dlatego osobi軼ie dla paliw z takimi paliwami stosowa bym zacisk= 200 na wszelki wypadek

_________________
-Czy ty masz go ?
-Bo ja(a) mamgo !
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
zombek



Do陰czy: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys豉ny: Czw Lut 03, 2005 3:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
z tego co wiem w Pi-S-20/An jest zastosowany PAM - wi璚 to co powiedzia貫 wyklucza si samo z siebie zw豉szcza, 瞠 w Pi-S-20/K1 jest zastosowane Al. W obu przypadkach wida iskry - przypuszcza豚ym, 瞠 jest to rozrza穎ny 簑瞠l z Silikonu N ( przyk豉dem by這 by moje EPA w kt鏎ych nie ma a tylu iskier dzi瘯i zastosowaniu Poliuretanu w kt鏎ym nie ma 瘸dnych 簑磧i). Co do ni窺zego zacisku Kn to ca豉 dyskusja bierze w 貫b gdy ostatecznym wnioskiem jest u篡cie du瞠go Kn - zw豉szcza w paliwie z An kt鏎e z moich do鈍iadcze (i innych te) potrzebuje wysokiego zacisku do stabilnej pracy. Potwierdza to nawet pr鏏a Jasiaczq'a w kt鏎ym spalanie jest progresywne i ci庵le zwi瘯szaj帷y si zacisk prowadzi w ostateczno軼i do w miare stabilnej pracy. Jednak co do d豉wienia si Silikonem to wydaje mi si, 瞠 masz w pewnym sensie racje. Obecnie jestem w trakcie opracowywania lepiszcza opartego na Poliuretanie, Nitrocelulozie i Silikonie N z kt鏎ego wyeliminowane zosta造 by wady Domaluxu.

PS. Polecam "Sta貫 Paliwa Rakietowe" Krzysztofa Krowickiego i Micha豉 Sycza - wyja郾ione jest tam Spalanie Rezonansowe, Ga郾i璚ie i Kichanie. A zreszt co mi szkodzi podam swoje wnioski z lektury:
1.Spalanie rezonansowe:
-wiercenie w ziarnie promieniowych otwor闚
-umieszczanie w kanale niepalnego pr皻a
-kana o nieokr庵造m rdzeniu (np. Gwiazdka)
-pr璠ko嗆 spalania zwi瘯sza rezonans
2.Kichanie:
-zastosowanie wysokiego Kn
3.Ga郾i璚ie i Kichanie : przyczyny
"Grubo軼 warstwy podpowierzchniowej zale篡 od V spalania i od przenikliwo軼i dla promieniowania ze strefy p這mienia. Przy wi瘯szych przy wi瘯szych V spalania i przy mniejszych przenikliwo軼iach warstwa ta jest cie雟za. W miare zbli瘸nia si do pow. palania w kierunku fazy gazowej temp. wzrasta. Na skutek reakcji egzotermicznego rozk豉du, absorbcji promieniowania i przewodnictwa cieplnego i osi庵a ok.300 C. Przy przej軼iu do strefy p這m. gdzie gwa速ownie wzrasta do 1400 C.
Grubo嗆 strefy p這m. zwi您ana jest z obj. wydzielanych gaz闚. Nic dziwnego wi璚, 瞠 warstawa ta jest cie雟za dla wy窺zych ci郾ie. To samo dot. strefy przygotowania ze zmniejszeniem ci郾ienia grubo嗆 tej warstwy szybko wzrasta i mo瞠 si zda篡,瞠 st篹enie produkt闚 aktywowanych stanie si niewystarczaj帷e : strefa p這m znika i chocia ziarno ulega rozk豉dowi spalanie jest nie ca趾owite."

PS2. Pewnie co pomino貫m wi璚 radze samemu poczyta Wink .
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Wto Lut 15, 2005 10:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Postanowi貫m poogl康a sobie dok豉dniej stron Nakki, czuj帷 intuicyjnie, 瞠 nasze problemy i r騜nice zachowa paliw mog by te spowodowane r騜nymi sposobami przygotowania paliw, r騜nymi rozdzajami u篡tych utleniaczy.

Poniewa wiem, 瞠 Nakka jest bardzo skrupulatny zajrza貫m co te pisze o swoim nowym kompozycie (RNX)...nota bene zrobi przecudny nowy i ogromny motor na tym paliwie. Znalez貫m to:
http://www.nakka-rocketry.net/rnx_for.html

Je郵i dok豉dnie si wczyta Nakka sugeruje, 瞠 przy NIEODGZOWANYM paliwie niekt鏎e typy 篡wic epoksydowych daj paliwo o wyk豉dniku 0,7-0,9. przyczyn s mikroskopijne p璚herzyki kt鏎e dramatycznie przyspieszaj spalanie. Po odgazowaniu wyk豉dnik spada do 0,4.

Korzystaj帷 z pompy pr騜niowej do kt鏎ej mam dost瘼, zrobi貫m ma陰 walcowat pr鏏k PI-S-20/K1 z- i bez odgazowania. Wyniki test闚 s na tyle interesuj帷e, 瞠 warte powt鏎zenia...bo....pr鏏ki zachowuj si jak dwa r騜ne paliwa....Na razie, aby wyeliminowa b喚dy, testy musze powt鏎y co najmniej kilkakrotnie....zw豉szcza w silnikach (na co brak czasu). Dlatego nie b璠 pisa na razie 瘸dnych wniosk闚...ale zdaje si, 瞠 pies mo瞠 by pogrzebany w metodzie preparacji b康 porowato軼i utleniaczy....W zasadzie nie dziwi mnie to, gdy w ko鎍u mamy do czynienia z mieszninami o obliczniowym ISP oko這 200....wi璚 nawet niewielkie r騜nice w metodzie wykonania mog dawa bardzo r騜ne wyniki na stanowisku testowym.

Pr霩ni mo積a 豉two wygenerowa pompka wodn w domu. Szklana pompka daje na zimnej wodzie oko這 350 mm Hg je郵i jest dobrze wykonana. Inn mo磧iwo軼i s pompki r璚zne - wygodne w u篡ciu i daj帷e pr騜ni rz璠u 50-100 mmHg...Chyba popr鏏uj...Wink

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Sro Lut 16, 2005 9:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

W豉郾ie ko鎍z prace nad silnikiem z 300 gramami paliwa RNX.
Paliwo jest nieodgazowane, a kana gwiazdowy.
Zacisk Kn= 600.

Jestem ciekawy wynik闚 testu, zw豉szcza w 鈍ietle tego, o czym pisa wy瞠j PINOT.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Kwi 06, 2005 9:09 am, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
v-21



Do陰czy: 24 Lip 2002
Posty: 832
Sk康: Kaszuby

PostWys豉ny: Sro Lut 16, 2005 9:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

a propos wody..i higroskopijnoiesci paliwa ....

polecam szlakane naczynie lub jakie kolwiek chermetyczne jak sadze nie wielu ma exykatory wiec polecam najlepije szklane s這iki wecka te z gumka kilku litrowe lub tez platik do kanapek
na sp鏚 s這ika wsypujecie srodek do poch豉niania wilgoci na jchtach i przyczepach cempingowych kosztuje w lerua ok 20z za kg sam go uzywam do exykatora oczywiscie jakas podstwka nad dnem zeby srodek suszacy nie styka sie z paliwem

_________________
....a reszta niech se jaja li瞠.....
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
zombek



Do陰czy: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys豉ny: Wto Mar 29, 2005 10:49 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
temat nieco zamar, wi璚 podam swoje ostatnie wnioski dotycz帷e paliw wysokokalorycznych :
Cytat:
Powoli potwierdzaj si moje przypuszczenia, 瞠 przyczyn problem闚 jest lepiszcze

- my郵, 瞠 ksard ma du穎 racji. Moim zdaniem prawie wszystkie stosowane przez nas lepiszcza produkuj mikroskopijne pory kt鏎e s przyczyn b. wysokiego wsp馧czynnika n ( my郵, 瞠 n ~ 0,7 ). Id帷 dalej tym tropem, wysoki wsp馧czynnik nie pozwala na osi庵ni璚ie zadawalaj帷ego zacisku ( w sumie pozwala lecz jest to niezmiernie trudne ) kt鏎y pozwoli by na stabiln prac silnika. Silikony wg. mnie nie reaguj z 瘸dnymi sk豉dnikami paliw, i chyba nie tworz por闚 w wyniku reakcji sieciowania, jednak jak ju kto powiedzia w silikonie zawsze jest za du穎 powietrza. Kiedy ksard pisa o swoich silnikach na paliwo SRB, uwa瘸m, 瞠 wi瘯szego silnika nie mo積a by這 opracowa z powodu bardzo s豉bej wytrzyma這軼i ziarna ( kolejno - zwi瘯szenie masy, ma造 wzrost ci郾ienia, wzrost V spalania, wzrost ci郾ienia spowodowany wi瘯sz ilo軼i gazu w jednostce czasu, p瘯ni璚ie ziarna, gigantyczny wzrost pow. spalania, wzrost ci郾ienia, CATO )
Cytat:
Niepowodze z tym paliwem nie nale篡 upatrywa w zawilgoceniu sk豉dnik闚

- uwa瘸m ,瞠 jednak nale篡. Zawilgocenie sk豉dnik闚 powoduje dwa niekorzystne zjawiska - pierwsze z造 kkontakt mi璠zy utleniaczem, a lepiszczem. I drugie chyba wa積iejsze - drastyczne spowolnienie V spalania, a zatem mniej gaz闚 w jednostce czasu i mniejsze ci郾ienie kt鏎e powoduje niestabiln prac.




Wnioski
- odgazowywanie ziarna i na nowo ustalenie dobrego zacisku.
- stosowanie modyfikator闚 wsp. n ( sole o堯wiu, fosforan wapniowy )

No i to by by這 tyle na gor帷o. Chyba si bior za pompk Laughing ...
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id do strony Poprzedni  1, 2, 3  Nast瘼ny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚 na tym forum
Nie mo瞠sz pobiera plik闚 z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP