Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

Procesy i zjawiska fisyko-chemiczne w silnikach rakietowych
Id do strony 1, 2, 3  Nast瘼ny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Nie Sty 09, 2005 6:43 pm    Temat postu: Procesy i zjawiska fisyko-chemiczne w silnikach rakietowych Odpowiedz z cytatem

Witam

Chcia豚ym zapocz徠kowa nowy dzia dotycz帷e SR a po鈍i璚ony zjawiskom wyst瘼uj帷ym w silnikach rakietowych na paliwa sta貫.
Mam tu na my郵i takie zagadnienia jak:
o Wp造w ci郾ienia na pr璠ko嗆 spalania
o Spalanie erozyjne
o Spalanie rezonansowe
o Wp造w geometrii paliwa na prac silnika
o Zap這n a praca silnika
i wiele, wiele innych, czyli temat rzeka.

Zainspirowa造 mnie do tego wyniki pr鏏y z silnikami na paliwach wysokoenergetycznych czyli nazywanych czasami HP,
na bazie utleniaczy nadchloranowych i azotanie amonu.
Mo瞠 wsp鏊nymi si豉mi uda si doj嗆 do ciekawych rezultat闚 i przy okazji uzupe軟i nasz wiedz o tych paliwach.
Paliwo karmelkowe jest ju bardzo dobrze rozpracowane a paliwa HP sprawiaj ci庵le k這poty i jak dot康 ma這 komu uda這 si uzyska pozytywne rezultaty w budowie tego typu silnik闚.

Jako przyczynek do dyskusji proponuj zapozna si z wynikami testy mojego silnika o numerze SR 48.
Paliwem by豉 kompozycja PINOTA nazywana przez niego BIG BIRD.
Sk豉d paliwa:
AP = 40% (nadchloran amonu)
SN = 30% (azotan sodu)
Al. = 10%
Fe2O3 = 1%
C = 3%
Lepiszcze = 16% ( pinolep)



Dane silnika:
1. masa silnika = 90 g
2. masa paliwa = 25 g
3. 鈔ednica ziarna = 25 mm
4. 鈔ednica kana逝 = 8 mm
5. 鈔ednica dyszy = 6.6 mm
6. silnik sk豉da si z jednego ziarna

Zacisk Kn = 50

By to pierwszy test tego paliwa. Paliwo poza silnikiem spala這 si bardzo dynamicznie. Dlatego te, postanowi貫m zacz望 od ma貫go zacisku.

Przebieg testu:


Zap這n SR – od lontu.

Film z testu

A tak wygl康a to, co pozosta這 po te軼ie we wn皻rzu silnika.


Wyra幡ie mo積a zauwa篡 wyst徙ienia zjawiska spalania erozyjnego.
Praktycznie paliwo zosta這 tylko „li幡i皻e”.
Spali這 si raptem ok. 5-6 gram闚 paliwa a kana zmieni kszta速 na sto磬owy.
Czas pracy silnika 1,8 sek.

Wnioski:
Przyczynami mog造 by:
- za niski zacisk
- ma這 energetyczny zap這n


Napiszcie, co o tym my郵icie.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:42 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
zombek



Do陰czy: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys豉ny: Nie Sty 09, 2005 11:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
co do ga郾i璚ia paliw to mam pewien pomys - gdyby zastosowa pot篹ne zap這nniki, kt鏎e dzia豉造 by tak samo d逝go jak przewidywany czas spalania paliwa. Proponowa豚ym zastosowa zastosowa stary "Zap這nnik Pirotechmaana". Film jest na forum, podobnie jak sk豉d i mniej wi璚ej wykonanie zap這nnika. Dzia豉 d逝go - m鏬豚y spali tak瞠 silnik, ale osobi軼ie wola豚ym, 瞠by mi rur przypali這 ni paliwko zosta這 nie naruszone Laughing .

PS. Spr鏏uje na mojej nowej partii EPA2 Smile .
PS2. Mimo wszystko gratulacje Ksard, pi瘯ny p這mie.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Qba



Do陰czy: 04 Lut 2003
Posty: 104
Sk康: Podkarpacie - okolice Rzeszowa

PostWys豉ny: Pon Sty 10, 2005 7:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja tu moze za wiele do powiedzienia nie mam, bo z paliwami HP to stycznosci nie mialem (brak funduszy), ale mam wra瞠nie, ze to w豉郾ie za ma貫 ci郾ienie, czyli za ma造 zacisk. A do do zap這nnik闚 to robie na KMnO4 siarce, Al i butaprenie.

KMnO4 45%
Siarka 20%
Al 10%
butapren 25%
i doda troszke rozpuszczalnika, zeby by這 troszke zadsze.
Jeszcze mnie nie zawiod造 Smile

Pozdro

_________________
Qba
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Pon Sty 10, 2005 9:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Uwagi moich przedm闚c闚 s bardzo cenne.
Jedno wydaje si pewne - zacisk by grubo za ma造.
Teraz zmontowa貫m silnik o zacisku 3-krotnie wy窺zym od pierwszego silnik.
Wykorzysta貫m 3 identyczne ziarna wyprodukowane razem z tym u篡tym do pierwszej pr鏏y.
Zombek napisa:
Cytat:
Proponowa豚ym zastosowa stary "Zap這nnik Pirotechmaana".

Tak - widzia貫m zapalnik Arka w akcji (na filmie). Dzia豉 bardzo dobrze i my郵, 瞠 mo積a by zastosowa podobne rozwi您anie, chocia wydaje mi si, ze jest to dobre rozwi您anie szczeg鏊nie w du篡ch silnikach.
Natomiast propozycja Qby, kt鏎y napisa:
Cytat:
...A do zap這nnik闚 to robie na KMnO4 siarce, Al i butaprenie.
tak瞠 jest ciekawa.
Stosuj podobn mieszanin, tyle ze zamiast KMnO4 stosuj nadchloran potasu a jako lepiszcze lakier nitrocelulozowy.
Butapren ma swoje zalety - zapalnik jest bardziej elastyczne i mo積a 豉twiej uformowa grub "g堯wk" zapalcz.

Silnik jest gotowy - czekam na okazj aby wykona test.
Mam nadziej, ze wniesie co nowego do sprawy.

Pozdrawiam
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
pablo



Do陰czy: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk康: 堯dzkie

PostWys豉ny: Pon Sty 10, 2005 11:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisa:
Witam

Uwagi moich przedm闚c闚 s bardzo cenne.
Jedno wydaje si pewne - zacisk by grubo za ma造.
Teraz zmontowa貫m silnik o zacisku 3-krotnie wy窺zym od pierwszego silnik.
Wykorzysta貫m 3 identyczne ziarna wyprodukowane razem z tym u篡tym do pierwszej pr鏏y. [...]

Czyli nie zwi瘯szy貫 stosunku 鈔ednicy kana逝 do 鈔ednicy krytycznej? Teraz, kiedy dojd jeszcze gazy spalinowe z 2 segment闚, predko嗆 przy ostatnim segmencie b璠zie jeszcze wi瘯sza i spalanie erozyjne chyba te bardziej intensywne, ni w poprzednim te軼ie. Moim zdaniem mog by problemy z tym silnikiem.

Dopisane przez Ksarda - 2005-01-14
Przepraszam, ale zapomnia貫m jeszcze napisa, 瞠 w tych 3 segmentach zwi瘯szy貫m 鈔ednic kana逝 do 11 mm.
Zobaczymy, czy zwi瘯szenie zacisku wyeliminuje niestabilne palenie - tak co mi si wydaje, 瞠 problem nie le篡 tylko w samej warto軼i ci郾ienia w silniku.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pon Sty 10, 2005 11:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,

Zdolno嗆 paliw o duzym impulsie do nag貫go ga郾i璚ia jest znanym mi zjawiskiem Smile i nie do ko鎍a uda這 mi si z nim we wszystkich przypadkach poradzi. S na to p馧鈔odki, cho od dawna poszukuj rozwi您ania ostatecznego.

Oczywi軼ie stosowanie pot篹nych mas zapalaj帷ych na przedzie silnika rozwi您uje problem, ale jest to leczenie pbjaw闚 a nie przyczyn. Np. mog przyzna si bez bicia, 瞠 w systemie nap璠owym Hipersonala szcz窷liwie przetestowa貫m metod silnego zap這nnika dzia豉j帷ego przez ca造 okres dzia豉nia silnika. Ostatecznie, nieco prze豉dowuj帷 paliwo katalizatorami i stabilizatorami uda這 mi si zjawisko wyeliminowa.

Ostatnio maj帷 du穎 czasu na przegl康anie netu (niestety nie mam go na pr鏏y i testy) poszukiwa貫m przyczyn tych przykrych zjawisk. Chcia豚ym je te nieco usystematyzowa i sprawdzi, kt鏎e z nich jest istotne, kt鏎e mniej. Mam nadziej na dyskusj z waszej strony, bo maj帷 do鈍iadczenie, mo瞠cie sobie przypomnie nieudane starty i odtworzy warunki, w jakich one mia造 miejsce.

Patrz帷 na test Ksarda nasuwa si podobie雟two do zjawiska ga郾i璚ia kompozyt闚 spowodowanego nag造m rozhermetyzowaniem silnik闚. Dlatego warto sobie na serio zada pytanie, kt鏎e zada貫m w dziale BHP "Dlaczego kompozyty gasn"...nagle okazuje si, 瞠 odpowied na nie staje si istotn spraw dla opracowania pewnych paliw HP.

testuj帷 APAN-4, Big-Birda i inne paliwa HP o ISP powy瞠j 190 zauwa篡貫m pewne prawid這wo軼i:
1. W璕iel, b喚kit milori, tlenek 瞠laza maj wp造w (+). Zwi瘯szaj one absorpcj ciep豉 do g喚bszych warstw paliwa, b康 katalizuj rozk豉d sk豉dnik闚;
2. Porowato嗆 paliwa (-). Obecno嗆 obszar闚 porowatych powoduje chwilowe zwi瘯szenie szybko軼i spalania i ci郾ienia. Gwa速owne zmniejszenie ci郾ienia, maj帷e miejsce zaraz po gwa速owniejszym rozb造sku cz瘰to powoduje zga郾i璚ie. Ja np. bardzo d逝go mieszam paliwo z lepiszczem, ubijam je dodaj帷 ma貫 porcje.
3. Paliwo s豉be mechanicznie - mo積a to skombinowa z p.2 (-). W ekstremalnych przypadkach zerwana zostaje p這n帷a warstwa. Cz瘰to w豉郾ie udzia w tym ma spadek ci郾ienia w komorze spalania.
4. Zwi瘯szona ilo嗆 lepiszcza- (+). Wydaje si, 瞠 dodatek lepiszca zminiejsza porowato嗆, a tak瞠 ISP - co po鈔ednio poprawia stabilno嗆 spalania;
5. Niewielkie pulsowanie (chyba zwi您ane g堯wnie z absorpcj ciep豉 wg陰b paliwa) podczas spalania paliwa przy normalnym ci郾ieniu staje si pot篹ne w komorze spalania silnika i prowadzi do ga郾i璚ia. Rzecz do zauwa瞠nia ju we wst瘼nych testach - je郵i widzicie, ze paliwo pali si pulsuj帷, mo瞠cie by pewni, 瞠 w silniku sko鎍zy si to kilkoma podskokami uwie鎍zonymi cz瘰to CATO;
6. Niska temperatura paliwa (to potwierdzaj te modelarze z USA) (-). Paliwo zbyt zimne ga郾ie. Czasem efektem jest tylko tzw. chuffing czyli "ciuf-ciufanie". Wielu kompozytowc闚 pisze, ze nie odpalaj swoich silnik闚 w temperaturach poni瞠j 5 stopni (czsem nawet wi璚ej) bo ciuf-cianie jest wtedy pewne...:8
7. Wysokie napi璚ie mi璠zyfazowe pomi璠zy sk陰dnikami paliwa (-). kr鏒ko - je郵i proszek metaliczny jest woskowany - s豉bo trzyma si lepiszcza. Je郵i utleniacz jest wilgotny - r闚nie. St康 wa積a rola surfaktant闚 jako niewielkich dodatk闚 w kompozycjach paliwowych.
8. Wreszcie erozja dyszy - je郵i erozja nie jest powolnym 軼ieraniem, a bardzej przypomina odpryskiwanie (dysze ceramiczne cz瘰to p瘯aj w miejscu wyp造wu spalin) mamy gwa速owne spadki ci郾ienia w komorze, wi璚 czasem i ga郾i璚ie. Ma to miejsce zwykle przy paliwach o wy窺zych warto軼iach wyk豉dnika eksponentu r=f(p).
O przyczynach wymienionych wcze郾iej (zap這n, ci郾ienie pracy) nie mniej wa積ych nie wspominam.

Jedno jest pewne - wi瘯szo嗆 zabieg闚 maj帷ych na celu ustabilizowanie spalania paliw HP wi捫e si ze zmniejszeniem ich ISP i oczywi軼ie wieloma 禦udnymi testami.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
dziadek kermit



Do陰czy: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk康: z okolicy "畝bido趾a"

PostWys豉ny: Wto Sty 11, 2005 9:58 pm    Temat postu: spalanie erozyjne Odpowiedz z cytatem

K豉niam si pi瘯nie:)
teoretycy stwierdzaj, 瞠 spalanie erozyjne nast瘼uje z tego powodu, 瞠 pr璠ko嗆 spalania jest funkcj nie tylko ci郾ienia ale i jego pochodnej.
Czyli narastanie ci郾ienia przy酥iesza spalanie, a opadanie ci郾ienia zwalnia spalanie.
Mo積a z tym stwierdzeniem polemizowa, ale fakt dziwnego zachowaniea si silnik闚e przy ciasnych kana豉ch, jest niew徠pliwie stwierdzony.

Pi瘯nie napisa na ten temat PINOT.
Wed逝g mnie przygl康aj帷 si opisywanym przez PINOTA czynnikom os豉biaj帷ym i wzmacniaj帷ym to zjawisko, dochodz do wniosku, 瞠 nie pr璠ko嗆 ruchy gaz闚 jest tutaj czynnikiem g堯wnym.
Spalanie warstw paliwa zale篡 od wymiany ciep豉 pomi璠zy gazami spalinowymi i powierzcni ziarna. Przekazywanie ciep豉 faktycznie jest uzale積ione od pr璠ko嗆i rychu gaz闚 i to w kwadracie ( czynnik znacz帷y ), ale po mojemu w warynkach panuj帷ych w komorze spalania decyduj帷e jest promieniowanie i to proporcjonalnie do czwartej pot璕i temperatury Shocked Exclamation. St康 nie ujawnia si to znacz帷o w paliwach o niskiej temperaturze spalania.
Je郵i si przyjrze opisanym przez PINOTA dzia豉niom maj帷ym na celu unikni璚ie tego zjawiska , to mo積a zauwa篡 輳 wszystkie one zmierzaj do ogranicznia przekazywania ciep豉 przez promieniowanie do jak najcie雟zej warstwy ziarna paliwowego. St康 d捫enie do przeniesienia jak najwi瘯szej energii w zakresie UV ( dodatek 瞠laza ) i zastosowanie barwnik闚 ( ograniczenie wnikania w materia promieniowania w zakresie widzialnym). Jak wida nie s to dzia豉nia zmierzaj帷e do ograniczenia pr璠ko嗆i przep造wu gaz闚 ( niemniej skoro to pomaga wi璚 nale篡 to uczyni ).
Pozostaje jednak jeszcze inny niewidzialny zakres promieniowania ( podczerwie ) w kt鏎ym to zakresie w temperaturach spalania wyst瘼uje maksimum energii, a przy tym na tyle upierdliwy 瞠 trudno go opanowa i ograniczy wnikanie w ziarno paliwowe. Wnikanie promieniowania podczerwonego w materia ziarna nast瘼uje na najwi瘯sz g喚boko嗆, a wed逝g mnie jedynym wyj軼iem by這by tutaj zrobienie idealnie czarnego ziarna. Jeden z czynnik闚 opisany przez PInota ( dodatki ciemnych pigment瞝 ) ma za zadanie ogrqaniczenie wnikania podczerwieni w materia ziarna.

Rerasumuj帷 co nale瘸這by zrobi aby unikn望 tego zjawiska:
1. zwi瘯szenie zdolno軼i poch豉niania energii przez ziarno paliwowe zw豉szcza w zakresie IR

2. zwi瘯szenie termoluminescencji i chemiluminescencji gaz闚

i jeden i drugi czynnik zwi瘯sza dodatek SADZY
drugi czynnik zwi瘯sza zastosowanie ZELAZA

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa瘸m, 瞠 Kartagina powinna by zburzona!"
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Wto Sty 11, 2005 10:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Paliwa HP, g堯wnie na nadchloranie amonu nie s zbyt proste w ujarzmieniu. Mam wra瞠nie, jednym z problem闚 jest kwestia kinetyki reakcji, czyli r騜nic w pr璠ko軼i reakcji rozk豉du paliwa do mieszaniny palnych gaz闚 i cz御tek sta造ch, a pr璠ko軼i spalania si tych瞠. S這wem, pomiedzy paliwem a warstw reaguj帷ych gaz闚 (p這mieniem) powstaje pewna przestrze, poprzez kt鏎 musi przedosta si energia zwrotna do 豉dunku paliwa, by poprzez jego dalszy rozk豉d podtrzyma palenie. Tak wi璚 (logicznie) do polepszenia w豉軼iwo軼i takich paliw wydaj si by przydatne takie lepiszcza (i og鏊nie sk豉dniki paliw), kt鏎e podwy窺z temperatur rozk豉du i og鏊nie obni膨 pr璠ko嗆 rozk豉du termicznego takiego paliwa. To akurat stwierdzi Pinot w trakcie kt鏎ej tam Naszej rozmowy i chyba...ma racj. A wi璚, wzgl璠nie odporne lepiszcza i w sporej ilo軼i. Drug przydatn rzecz, by豉 by taka kataliza reakcji w fazie gazowej, aby przyspieszy spalanie gaz闚, a co za tym idzie zmniejszy grubo嗆 warstwy po鈔edniej. Cho熲y sprawa rozdrobnienia aluminium. Zbyt gruba "ciemna strefa" (jak to obrazowo okre郵i kiedy Kermit) daje na pewno wi瘯szy wsp馧czynnik n i zwi瘯sza ryzyko kichania i ga郾i璚ia silnika. Jako przyk豉d doswiadczalny podam moje i (g堯wnie) Ksarda pr鏏y z paliwkiem mojego pomys逝, a mianowicie karmelk nadchloranow. Konkretnie: 55% AP, 30%glukozy, 7%KN, 7%Al i 1% Fe2O3. Paliwko w warunkach atmosferycznych pali sie nadzwyczaj dobrze, r闚no i stabilnie. Po zamontowaniu w silniku mamy rozpalanie si, wystrza p這mienia i HUK, a chce uszy oberwa. Podejrzewam, 瞠 wzrost ci郾ienia w silniku powoduje tak szybki rozk豉d paliwa, 瞠 reakcja w warstwie gazowej nie nad捫a i nast瘼uje po prostu wydmuchni璚ie p這mienia na zewn徠rz. Tam dopiero zapala si ta mieszanka gaz闚, daj帷 wybuch. A wi璚 huk jak diabli, a silnik ca造 Razz Dzia這 si tak przez kilka pr鏏, a do wypalenia sie paliwa. A wi璚 powi瘯szenie 鈔ednicy kana逝 w stosunku do 鈔ednicy krytycznej NIE MIAΜ W TYM PRZYPADKU 涉DNEGO POZYTYWNEGO WPΧWU. Najprawdopodobniej pod wp造wem ci郾ienia nast瘼uje szybszy rozk豉d paliwa i takie poszerzenie "ciemnej strefy", a nast瘼uje zgaszenie paliwa (dok豉dnie wyrzucenie p這mienia poza silnik). By mo瞠 paliwko jest do bani, albo wymaga du瞠go ci郾ienia do stabilnej pracy. Jako potwierdzenie "ciemnej strefy" podam eksperyment Ksarda. W trakcie naszych rozm闚 stwierdzi貫m, ze je郵i jest tak, jak my郵, to paliwko powinno da si zdmuchn望. Ksard sprawdzi. Zapali pr鏏k paliwka, dmuchn掖 i......zgasi. Shocked Z tego typu mechanizmu palenia (sporej "ciemnej strefy") wynika te jeszcze jeden problem, czyli tzw, spalanie erozyjne. Nie jest to (chyba) dzia陰nie strikte mechaniczne, czyli 軼ieranie paliwka, tylko na skutek przesuwania si frontu p這mienia wzd逝 kana逝 przep造w staje si coraz bardziej turbulentny oraz bardziej wzrasta efekt cieplny (aluminium nie spala si natychmiast), a co za tym idzie, dolne fragmenty paliwa s poddawane silniejszemu bod嬈owi cieplnemu, w zwi您ku z tym paliwo rozk豉da si szybciej w tych cz窷ciach ziarna. St康 by mo瞠 taki kszta速 Ksardowego Big Birda.
Ufff...og鏊nie jakie bym wysnu wnioski? Zapalnik i zacisk umo磧iwiaj帷e prawie od razu start silnika na wysokim ci郾ieniu, spora (jednak) r騜nica mi璠zy 鈔ednic krytyczn, a kana逝, wi瘯sza ilo嗆 bardziej odpornych termicznie lepiszczy (mo瞠 tu jest 廝鏚這 wzgl璠nie dobrych efekt闚 na silikonach), drobne aluminium. Wymagania co do braku porowato軼i i du瞠j wytrzyma這軼i mechanicznej ziarna wydaj si by tu oczywiste.
S jeszcze inne pomys造: zastosowanie np. w璕la, saletry potasowej. To umo磧iwia utrzymanie warstwy p這n帷ej ni瞠j, a nawet doprowadzenie do palenia si powierzchniowego (jak to ma miejsce w klasycznej karmelce). Ale...to wszystko obni瘸 impuls. Ja do karmelki z AP musia貫m doda minimum 5% KN lub 3% w璕la, by si to w og鏊e chcia這 pali. Sama karmelka AP i glukoza zachowuje si tak: podpalam zapalniczk-jara si, gasz zapalniczk-ga郾ie paliwo. TAK SZYBKIE WYTWARZANIE DU玆CH ILOSCI GAZ紟, 浩 AUTENTYCZNIE ZRYWAΜ PΜMIE i dopiero dodatki umo磧iwi造 "normalne" palenie si.
Ufff....mam nadziej, 瞠 nikt nie wywali tego posta za.....d逝go嗆 Embarassed

P.S. Dla takich paliwek niez造m rozwi您aniem mo瞠 okaza si spalanie 豉dunku...czo這wego Exclamation Jeszcze nie testowane...

P.S.2 Robienie takiej karmelki jest do嗆 bezpieczne, ale z wykorzystaniem glukozy, (krystalicznej!) i na kuchence elektrycznej z regulacj. Przy nastawie (na mojej kuchence !) 2, paliwko zw璕li這 sie, a nie zapali這. Nie polecam ABSOLUTNIE robi tego na cukrze i na gazie.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Tetrazen



Do陰czy: 29 Lis 2004
Posty: 38
Sk康: z nitrozwi您ku

PostWys豉ny: Sro Sty 12, 2005 9:33 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak od pewnego czasu czytam wasze posty i musz stwierdzi, 瞠 m康rze piszecie. Moja wiedza jest chyba jednak zbyt skromna w tej materii, ale pozwol sobie dorzuci co od siebie.

My郵, 瞠 bez dobrego zplecza naukowo badawczego (obejmuj帷ego analiz spalin, ci郾ienia, temp. itp.) trudno b璠zie 豉two dobra optymalny sk豉d paliwa, cho rozwa瘸nie teoretyczne mog w tym bardzo pom鏂.

W paru miejscach odnios貫m wra瞠nie, 瞠 panuje opinia i aby uzyska wysoki impuls w豉sciwy potrzeba du穎 produkt闚 gazowych w spalinach, Z tym si raczej nie zgadzam. (W takim razie nie powinny by dzia豉 silnikina Zn i S, kt鏎e produkuj tylko sta貫 produkty "spalania").
Jak mamy mniej gaz闚 to poprostu zmniejszamy 鈔ednic dyszy - liczy si masa i predko軼 wyrzucanych spalin a nie obj皻o軼.
Wed逝g mnie (mog si myli - je郵i tak to mnie poprawcie) je郵i chodzi o sk豉d paliwa to na impuls wp造wa tylko temp. (im wy窺za tym lepiej) i sk豉d spalin (im wi璚ej cz御teczek gazowych dwu lub mniej atomowych tym lepiej) - osi庵amy wtedy wy窺ze pr璠ko軼i krytyczne.
Zauwa盧ie, 瞠 w SRB wachadowc闚 mamy tak瞠 azot w lepiszczu (nitryl kwasu polibutadienoakrylowego) , co my郵 瞠 poprawia w豉sno軼i spalin. (azot jest dobry bo jest dwuatomowy i ma wysok energi wi您ania).
Teoretycznie im wi璚ej wodoru tym... gorzej, mo瞠 to brzmi dziwnie, ale para wodna nie jest najatrakcyjniejszym produktem spalania (dysocjuje w wysokich temp. i jest tr鎩atomowa). Kto mo瞠 zarzuci, 瞠 pisz herezj - przecie g堯wne silniki wahad這wca s na tlen i wod鏎 (g堯wne to ich nazwa bo ci庵 w por闚naniu do SRB to daj ma造) - ale to my郵e, 瞠 licz sie wzgl璠y eologiczne - na orbicie si ju z tym nie "sraj" i jako paliwo daj bogate w azot mieszaniny (czterotlenego azotu i jakie pochodne hydrazyny o ile dobrze pamietam).

Moim skromnym zdaniem.
AP to fajny utleniacz ale zawiera sporo wody - wprawdzie nie zwi您anej, ale my郵 瞠 lepiej ju nie pcha za du穎 wodoru do lepiszczy.
No i my郵 瞠 paliwo jednak powinno pali si samo na wolnym powietrzu bez problemu, bo faktycznie ryzyko zdmuchni璚ia i wyplucia go w czasie niestabilnego spalania w komorze jest zbyt wysokie.
Jeszcze jedno: my郵e, 瞠 trzeba jednak paliwo bardzo dobrze prasowa aby unikn望 porowato軼i, cho z drugiej strony gdy stosuje si ponad 10% lepiszczy to mocne zaprasowanie wyci郾ie nam lepiszcze. z ziarna...

pozdrawiam
Tetrazen

p.s. Jesli post nic nie wnosi w tym temacie to do kosza z nim Smile

ad p.s
s康z, 輳 do kosza to ten post si absolutnie nie nadaje Wink
/-/ kermit
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Sro Sty 12, 2005 7:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przyznam, 瞠 zamiast "m康rze" pisa, wola豚ym "m康rze" robi, czyli mie w ko鎍u jakie sukcesy w paliwach HP. W propepie paliwka wychodz super, niekt鏎e w warunkach normalnych nawet si pal, 瞠 豉 Wink I co? I nic.
mam wra瞠nie, 瞠 trudno軼i wzrastaj w proporcji pot璕owej wzgl璠em spodziewanego impulsu Rolling Eyes Rolling Eyes Ale do rzeczy:
Cytat:
aby uzyska wysoki impuls w豉sciwy potrzeba du穎 produkt闚 gazowych w spalinach, Z tym si raczej nie zgadzam. (W takim razie nie powinny by dzia豉 silnikina Zn i S, kt鏎e produkuj tylko sta貫 produkty "spalania").

No niestety, tu akurat sie mylisz. R闚nanie ci庵u okre郵a, 瞠 jego warto嗆 zale篡 g堯wnie od masy gaz闚 i pr璠ko軼i ich wyp造wu. A pr璠ko嗆 gaz闚 zale篡 od ich ci篹aru cz御teczkowego i temperatury. Im l瞠jsze gazy i im gor皻sze, tym wi瘯sz pr璠ko嗆 mo積a uzyska. Co do Zn+S, to z dyszy wyp造waj GAZY, bo w temperaturze palenia nastepuje sublimacja.
Cytat:
Teoretycznie im wi璚ej wodoru tym... gorzej, mo瞠 to brzmi dziwnie, ale para wodna nie jest najatrakcyjniejszym produktem spalania

Akurat woda jest jednym z najatrakcyjnieszych gaz闚 wylotowych, bo powstaje w reakcjach spalania daj帷ych duzo ciep豉 i ma ma造 ci篹ar cz御teczkowy
Cytat:
Kto mo瞠 zarzuci, 瞠 pisz herezj - przecie g堯wne silniki wahad這wca s na tlen i wod鏎 (g堯wne to ich nazwa bo ci庵 w por闚naniu do SRB to daj ma造) - ale to my郵e, 瞠 licz sie wzgl璠y eologiczne

Akurat Ameryka鎍e olewaj ekologi, jak czuj interes. W ko鎍u nie chcieli podpisa porozumie z Kioto. Tak wi璚 paliwko H2 + O2 jest u篡wane ze wzgl璠u na WYBITNIE wysoki impuls w豉軼iwy, pomimo wielu wad (ma豉 g瘰to嗆 paliwa, paliwo kriogeniczne) Dodatkowo jest wzgl璠nie tanie. To paliwo daje akurat dow鏚, co jest potrzebne do du瞠go Iw. Ma造 ci篹ar cz御teczkowy spalin i dobry efekt energetyczny.
Tak wi璚 od sta貫go paliwa rakietowego wymaga si podobnych rzeczy: by efekt energetyczny by zacny, by dawa這 jak najwi璚ej gaz闚 o jak najmniejszym ci篹arze cz御teczkowym. I juz. Nie na darmo najlepsze w sumie utleniacze to sole amonu. Powstaj z nich tylko gazowe produkty, sam ich rozk豉d jest 穋鏚貫m energii, dodatkowo mamy z nich gazy o ma造m ci篹arze cz. Ciekaw spraw jest dodatek lekkich metali. Jak powszechnie wiadomo, zwiekszaj one Iw pomimo zwi瘯szania ci篹aru cz御teczkowego gaz闚 wylotowych. Po prostu ich dodatni wp造w na bilans energetyczny paliwa jest wi瘯szy, ni strata wynikaj帷a ze zwi瘯szenia masy cz御teczkowej gaz闚. Ale tak jest tylko do pewnej ilo軼i metalu. Potem ju Iw zaczyna spada. Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 do paliw HP w warunkach amatorskich dodatek 7% metalu jest wystarczaj帷y. Powy瞠j zaczynaj si problemy konstrukcyjne wynikaj帷e z wysokich temperatur palenia.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Czw Sty 13, 2005 10:56 am    Temat postu: Informacja o przeniesieniu post闚. Odpowiedz z cytatem

Witam

Pozwoli貫m sobie na przeniesienie ostatnich post闚, kt鏎e nie dotyczy造 bezpo鈔ednio tematu SR na sta貫 paliwa rakietowe do nowej grupy tematycznej.
To, o czym dyskutujemy tutaj jest - jak ju zauwa篡 Kermit - na tyle obszerne, 瞠 sprawy dotycz帷e paliw ciek造ch powinny by wyodr瑿nione jako nowy temat.
Pozwoli to na unikni璚ie ba豉ganu i "wypadni璚ia" z nurtu tematycznego.

Pozdrawiam

KSARD
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
szpaner



Do陰czy: 11 Pa 2004
Posty: 561

PostWys豉ny: Czw Sty 13, 2005 3:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jaskiniowiec napisa:
Ale do rzeczy:
Cytat:
aby uzyska wysoki impuls w豉sciwy potrzeba du穎 produkt闚 gazowych w spalinach, Z tym si raczej nie zgadzam. (W takim razie nie powinny by dzia豉 silnikina Zn i S, kt鏎e produkuj tylko sta貫 produkty "spalania").

No niestety, tu akurat sie mylisz. R闚nanie ci庵u okre郵a, 瞠 jego warto嗆 zale篡 g堯wnie od masy gaz闚 i pr璠ko軼i ich wyp造wu. A pr璠ko嗆 gaz闚 zale篡 od ich ci篹aru cz御teczkowego i temperatury. Im l瞠jsze gazy i im gor皻sze, tym wi瘯sz pr璠ko嗆 mo積a uzyska. Co do Zn+S, to z dyszy wyp造waj GAZY, bo w temperaturze palenia nastepuje sublimacja.
Cytat:
Teoretycznie im wi璚ej wodoru tym... gorzej, mo瞠 to brzmi dziwnie, ale para wodna nie jest najatrakcyjniejszym produktem spalania

Akurat woda jest jednym z najatrakcyjnieszych gaz闚 wylotowych, bo powstaje w reakcjach spalania daj帷ych duzo ciep豉 i ma ma造 ci篹ar cz御teczkowy
Cytat:
przecie g堯wne silniki wahad這wca s na tlen i wod鏎 (g堯wne to ich nazwa bo ci庵 w por闚naniu do SRB to daj ma造)

Tak wi璚 paliwko H2 + O2 jest u篡wane ze wzgl璠u na WYBITNIE wysoki impuls w豉軼iwy, pomimo wielu wad (ma豉 g瘰to嗆 paliwa, paliwo kriogeniczne) Dodatkowo jest wzgl璠nie tanie. To paliwo daje akurat dow鏚, co jest potrzebne do du瞠go Iw. Ma造 ci篹ar cz御teczkowy spalin i dobry efekt energetyczny.
Tak wi璚 od sta貫go paliwa rakietowego wymaga si podobnych rzeczy: by efekt energetyczny by zacny, by dawa這 jak najwi璚ej gaz闚 o jak najmniejszym ci篹arze cz御teczkowym.I juz . Ciekaw spraw jest dodatek lekkich metali. Jak powszechnie wiadomo, zwiekszaj one Iw pomimo zwi瘯szania ci篹aru cz御teczkowego gaz闚 wylotowych. Po prostu ich dodatni wp造w na bilans energetyczny paliwa jest wi瘯szy, ni strata wynikaj帷a ze zwi瘯szenia masy cz御teczkowej gaz闚.



poczytaj jeszcze raz to co zabarwilem na niebiesko. temperatura i objetosc gazow sa czynnikami majacymi wplyw na skutecznosc silnika, ale to nie one decyduja. to samo dotczy 'gazow o lekkich czasteczkach'

jezeli nie spales na fizyce, to powinienes wiedziec, jaka jest tresc zasady zachowania pedu.
widze jednak ze chyba spales, wiec:
'jezeli na uklad cial nie dziala zadna niezrownowazona sila, jego ped nie ulega zmianie' - w tym przypadku ukladem jest silnik i spaliny. ped zalezy od masy i predkosci zgodnie ze wzorem P=m*V im wiekrzy ped uzyskaja gazy wylotowe, tym wiekrzy ped moze uzyskac silnik/rakieta
jedna z zasad dynamiki Newtona:
'jezeli cialo A dziala z pewna sila na cialo B, to cialo B dziala na cialo A sila rowna co do wartosci i kierunku, ale o przeciwnym zwrocie' - czyli jezeli silnik wtwarza jakas energie i wykorzystuje ja do przyspieszenia spalin, odpycha je od siebie, to spaliny z taka sama sila odpychaja silnik.

P-m*V
gdzie:
P-ped
m- masa
V-przedkosc

temperatura ma wplyw na cisnienie, wiec i na przedkosc, ale nie bezposrednio. gazy sa scisliwe. jezeli cisnienie rosnie, to rosnie rowniez przedkosc gazu, ale rosnie ruwniez gestosc gazu.- w kazdej jednostce objetosci jest wiecej gazu niz przy nizszym cisnieniu. masa czasteczek gazu jednak powinna byc dosyc znaczna, aby uzyskac wiekszy ped gazu przy nizszym cisnieniu.temperatura jest miara energii kinetycznej czasteczek. w wyzszej temperaturze czasteczki chca miec wiecej miejsca dla siebie, obiawia sie to wzrostem cisnienia.
niektorzy stosuja dysze la vala, aby wykozystac scisliwosc gazow. rozszerzenie dyszy zmniejsza opory, gaz rozpreza sie, tak gwaltownie, osiaga przedkosc nawet 3X wieksza niz w punkcie krytycznym

ps do moderatorow: nic nie wycinajcie, jezeli pisze zle, to dopiszcie swoje poprawki w tekscie albo ponizej.[/quote]

_________________
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
zombek



Do陰czy: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys豉ny: Czw Sty 13, 2005 5:10 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
dzi testowa貫m silnik na NH4NO3 sk豉d by mniej wi璚ej taki:
NH4NO3 - 65 %
Poliuretan - 15 %
C drzewny - 3 %
PAM - 14 %
K2Cr2O7 - 3 %

Zapakowa貫m to do silnika o KNmax = 125
Silnik zapali貫m od g鏎y, po zap這nie silnik zacz掖 pulsowa przy przerwach ok. 0,75 sek. Po ok. 4 skokach ci郾ieniowych - bo mniej wi璚ej tak to wygl康a這, silnik przesta pracowa. Na pocz徠ku my郵a貫m, 瞠 jest to wp造w zalewania kana逝 przez stopiony AN. Ale po "sekcji zw這k" stwierdzi貫m, 瞠 paliwo zacze這 si dopiero pali. Prawdopodobnie na skutek gwa速ownej zmiany ci郾ienia p這mie zgas.
Przy te軼ie mieszanki AN/PAM 66/33% zauwa篡貫m identyczne zjawisko. Paliwo by這 bez 瘸dnych por闚 Confused ,a wi璚 to tak瞠 nie jest przyczyn.
Mam tak瞠 pewn teori : czy robili軼ie kiedy mieszank KNO3/Mg(magnez fatalnie zmielony kawa趾i 4mm)?? Je郵i tak to z pewno軼i jest wam znane zjawisko stroboskopu. Konkluzj jest rozdrobnienie kt鏎e ma znacz帷y wp造w na "cz瘰totliwo嗆 utleniania i b造skania mieszaniny". Tak wi璚 dla otrzymania paliwa nie-pulsuj帷ego jest konieczne zastosowanie jak najlepiej rozdrobnionych sk豉dnik闚. Zgodnie z za這瞠niem, 瞠 przy zwi瘯szeniu ci郾ienia mieszanina pali si szybciej, przy... A raczej po "impulsie" mamy do czynienia z wyj徠kowo niskim ci郾ieniem. Kt鏎e powoduje gwa速owne spowolnienie palenia, a poniewa gazy wylatuj z du膨 szybko軼i mamy zjawisko "wydmuchni璚ia paliwa w stanie gazowym". Osobi軼ie sprawdza貫m czy da si zdmuchn望 takie paliwo, lekko rozpalone : faktycznie, bez problemu p這mie zgas. Co jest moim zdaniem potwierdzeniem istnienia szerokiej czarnej strefy w paliwach HP.

Mam jednak kilka teorii jak si tego pozby ( opieraj帷 si na w豉snych do鈍iadczeniach i opiniach przedm闚c闚 ).
Co do paliwa:
- maksymalnie zmniejszy stopie rozdrobnienia sk豉dnik闚.
- zwi瘯szy temperatur palenia si paliwa dodaj帷 metalu dzi瘯i czemu zwi瘯szymy tak瞠 przenikalno嗆 ciepln ziarna.
- u篡 stabilizator闚 spalania.
- d捫y do zmniejszania "czarnej strefy" przenosz帷 spalanie do fazy ciek貫j lub sta貫j.
- u篡 du瞠j zawarto軼i lepiszcza w paliwie (najlepiej o niskiej g瘰to軼i)
Co do konstrukcji silnika:
- stosowa wysokie warto軼i zacisku Kn.
- zachowywa du膨 r騜nic mi璠zy 鈔ednic krytyczn dyszy a kana貫m
- stosowa spore zap這nniki, lub paliwa rozpalaj帷e (jeden segment HP, drugi RNX lub Paliwo Pirotechmana).
- stosowa nisko eroduj帷e dysze.

PS. Mam pytanie ksard : jaki stopie rozdrobnienia AP u篡貫 w SR 48-BIG BIRD. Bo je瞠li AP by s豉bo rozdrobniony mog這 by to przyczyn minimalnego pulsowania ( zauwa篡貫m minimalne i bardzo szybkie zmiany po這瞠nia p這mienia - ale bardzo mo磧iwe, 瞠 si myl )
PS2. Jak si myl to prosz mnie poprawi Embarassed .

Dopisane przez Ksarda 2005-01-14
Utleniacz by bardzo rozdrobniony (w m造nku elektrycznym), czyli najbardziej jak to by這 mo磧iwe w moich warunkach. Smile .
Silnik pracowa niestabilnie - jak zauwa篡貫 - zako鎍zy prac mocnym wystrza貫m i zgas.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Czw Sty 13, 2005 6:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
temperatura i objetosc gazow sa czynnikami majacymi wplyw na skutecznosc silnika, ale to nie one decyduja. to samo dotczy 'gazow o lekkich czasteczkach'

Chyba czyta貫 mojego posta co trzecie s這wo. Podtrzymuj: R闚nanie ci庵u okre郵a, 瞠 jego warto嗆 zale篡 g堯wnie od masy gaz闚 i pr璠ko軼i ich wyp造wu. A pr璠ko嗆 gaz闚 zale篡 od ich ci篹aru cz御teczkowego i temperatury. Im l瞠jsze gazy i im gor皻sze, tym wi瘯sz pr璠ko嗆 mo積a uzyska. Za mas gaz闚 rozumiem w tym przypadku masow pr璠ko嗆 wyp造wu
Cytat:
jezeli cisnienie rosnie, to rosnie rowniez przedkosc gazu, ale rosnie ruwniez gestosc gazu.

Chyba wiesz, 瞠 ci庵 powstaje w dyszy, a tam zjawiska akurat stawiaj na g這wie to, co napisa貫. A mianowicie: g瘰to嗆 gaz闚 i ich ci郾ienie SPADA, a pr璠ko嗆 tych gaz闚 ro郾ie.
Cytat:
masa czasteczek gazu jednak powinna byc dosyc znaczna, aby uzyskac wiekszy ped gazu przy nizszym cisnieniu

P璠 to nie tylko masa, ale i predko嗆, dlatego w豉郾ie d捫y si g堯wnie do zwi瘯szenia PR犵KO列I wyp造wu, bo dzi瘯i temu mo積a "obskoczy" ten sam ci庵 wykorzystuj帷 do tego mniejsz mas gaz闚, czyli mniejsz mas spalonego paliwa. Co Nam to daje? Bingo! Wi瘯szy impuls w豉軼iwy. I o tym g堯wnie pisa貫m.
Cytat:
rozszerzenie dyszy zmniejsza opory

Question Question Question
Cytat:
widze jednak ze chyba spales


A, zdarza這 mi si Wink Ale w niczym mi to nie przeszkadza這, i tak by貫m jednym z lepszych w te klocki w klasie. Ale to by這 20 lat temu Shocked

Podsumowuj帷:
Dzi瘯i za Tw鎩 post, ale mam wra瞠nie 瞠 namiesza貫 wiele poj耩 na raz. Masa cz御teczkowa, masa gaz闚 (jako masowa predko嗆 wyp造wu), temperatura, ci郾ienie, obj皻o嗆 i ca陰 masa innych. Masz racj co do jednego: To s wszystko wzajemnie ze sob powi您ane czynniki. Ale trzeba pami皻a, najlepsze paliwo w marnym silniku b璠zie gorsze, ni s豉be paliwo wykr璚one w silniku do granic mo磧iwo軼i. Idea貫m jest rozpr篹enie gaz闚 w dyszy do ci郾ienia otoczenia (najlepiej to w pr騜ni) i ich sch這dzenie w trakcie tego do temperatury zera. Gdyby tak jeszcze zrobi z wodorem, to masz najwy窺zy mo磧iwy Iw.

P.S. Soro jest tak jak piszesz, to dlaczego Zn+S ma tak ma造 impuls w豉軼iwy?

P.S.2 A mo瞠 by tak jako utleniacz da azotan uranu? To dopiero by造 by ci篹kie gazy i wykorzystuj帷 zasad p璠u mieliby鄉y extra ci庵. Razz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Czw Sty 13, 2005 6:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zombek, witamy w krainie paliw HP
Ciuf, Ciuf, Ciuf Razz Razz Razz
Rozdrobnienie, na pewno wa積a rzecz. Wiadomo, 瞠 tam gdzie wykombinowali sobie, 瞠 najlepiej jest u篡 AP granulowanego, o sporej wielko軼i ziarna + niewielka ilo嗆 bardzo rozdrobnionego AP. Zastanawia貫m si, dlaczego. Ot騜 wydaje mi si, 瞠 przy du瞠j wielko軼i ziarna utleniacza nast瘼uje wyd逝瞠nie czasu jego rozk豉du, i co za tym idzie pr璠ko嗆 spalania w fazie gazowej troch zaczyna dogania pr璠ko嗆 rozk豉du sk豉dnik闚 paliwa. Czyli mamy sp豉szczenie ciemnej strefy. A po co ten drobny AP? Ano, najprawdopodobniej, by ustabilizowa spalanie, czyli ograniczy (jak to Zombek nazwa) "efekt stroboskopowy". Proporcjonalnie tego drobnego AP nie jest du穎 i nie przyspieszy to za bardzo rozk豉du paliwa. Sumarycznie powinno by dobrze. Tylko zastanawiam si, po co w takim razie stosuje si czasami katalizatory przyspieszaj帷e liniow pr璠ko嗆 spalania. Przyjmuj帷 aktualnie dyskutowany mechanizm "ciufania". powinny one mocno zwi瘯sza ten niekorzystny efekt.
Ej, chyba se zaczn struga 鈍i徠ki....chyba to prostsze....
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
dziadek kermit



Do陰czy: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk康: z okolicy "畝bido趾a"

PostWys豉ny: Pi Sty 14, 2005 12:46 pm    Temat postu: Katastrofa!! Re Odpowiedz z cytatem

K豉niam si pi瘯nie Very Happy

Reynolds napisa:
Re=(ρvl)/mi
gdzie: ρ - g瘰to嗆, v - pr璠ko嗆 przep造wu, l - charakterystyczny wymiar liniowy (np. 鈔ednica rury), mi - wsp馧czynnik lepko軼i dynamicznej.


wed逝g mnie to jest g堯wny podejrzany Exclamation

A dlaczego to pokrutce postaram si uzasadni.

1. Ciufcianie jest zjawiskiem o charakterze katastrofy wi璚 spowodowane by musi czynnikem kt鏎y mo瞠 w pewnej chwili zmienia skokowo swoj warto嗆.

2.Czynnikiem zmieniaj帷ym skokowo swoj warto嗆 jest burzliwo嗆 przep造wu (dla Re<2100 przep造w jest laminarny czyli burzliwo嗆 = 0, dla Re>2100 przep造w turbulentny i burzliwo嗆 = 1)

3. Od charakteru przep造wu zale篡 wsp鏊czynnik przejmowania ciwep豉, kt鏎y dla przep造wu burzliwego jest znacznie wi瘯szy ni dla laminarnego.

4. W zakresier krytycznej liczby Reynoldsa przep造w mo瞠 by i taki i taki, a zmiana jednego na drugi odbywa si w spos鏏 katastrofalny (czyli stany przej軼iowe s bardzo szybkie).

5. Przy rozruchy silnika nast瘼uje zybki wzrost ci郾ienia a wi璚 i ρ, szybki wzrost v i spadek mi, a wi璚 gwa速owny wzrost liczby Reynoldsa i jednocze郾ie intensywno軼i przekazywania ciep豉 od gaz闚 do 豉dunku nap璠owego.

6.Powoduje to impuls erozyjny ci郾ienia na pocz徠ku pracy silnika, a po ustaleniu si wyp造wu z dyszy ci郾ienie spada, a wi璚 i spada ρ oraz v i w konsekwencji Re Exclamation



8.Spadek Re poni瞠j warto軼i krytycznej powoduje zmian przep造wu na laminarny, zmniejszenie drastyczne wsp鏊czynnika przejmowania ciep豉 od gaz闚 do 豉dunku i spadek temperatury powierzchni poni瞠j temperatury zaplonu,

9. zga郾i璚ie silnika!

Przypuszczalnie spalanie rezonansowe jest tak瞠 efektem zmian charakteru przep造wu w okolicy krytycznej liczby Reynoldsa.

Mo瞠 co pomin掖em??

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa瘸m, 瞠 Kartagina powinna by zburzona!"
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Pi Sty 14, 2005 8:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zaiste, prawd rzecze. G這wa to zacna, chocia srebrem zachodzi zaczyna Razz Razz Razz
Ano fakt. Mechanizm przedstawiony przez Kermita jest wielce prawdopodobny. Wiadomo, 瞠 drgania i zniekszta販enia powstaj z wykorzystaniem nieliniowych charakterystyk. Przypomnia豉 mi si rakietka Micha豉, na zwyk貫j karmelce, kt鏎a okresowo ciufa豉. A to przygasa豉, a to zrywa豉 si do lotu, sadz帷 susy po poligonie. Podejrzewam, 瞠 pracowa豉 na odcinku krzywej p/kn, kt鏎a z szybkiego wzrostu zaczyna si powoli "k豉嗆". Tak wi璚 spraw wyja郾i豉 by dla paliw HP znajomo嗆 charakterystyk, ale te, to trzeba by sobie najpierw "zdj望" z jakiego konkretnego paliwka. Rzecz w tym, 瞠 cao嗆 przyczyn ciufania jest na pewno baaardzo z這穎na i maj帷a powi您anie z wieloma r騜nymi czynnikami. Truizm, no c騜...My郵, 瞠 wiele daje do my郵enia sto磬owe wypalenie ziarna Ksardowego Big Birda. Jest to (cz窷ciowo) udowodnienie teori o wp造wie liczby Reynoldsa. W miar przep造wu w d馧 kana逝 wzrasta turbulentny charakter przep造wu i przyspiesza to rozk豉d paliwa w tych cz窷ciach. Jednocze郾ie uwa瘸m, 瞠 jest tam tez wp造w pr璠ko軼i spalania (g堯wnie aluminium) w fazie gazowej. Bo zastanawia mnie jedno....Dlaczego niezauwa瘸lny jest wp造w liczby Reynoldsa dla karmelki. Bez ma豉, jakby to nie zapali, to zagada. Wyj徠ek (a jak wiadomo, wyj徠ki potwierdzaj regu喚) to ta rakietka Micha豉. Czyli musi tu byc powi您anie innego charakteru palenia si paliw HP (ciemna strefa) z wp造wem charakteru przep造wu tych gaz闚.
P.S. Wszystko fajnie, ale co z tym fantem robi dalej... Confused
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pi Sty 14, 2005 9:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Liczba Reynoldsa i teoria przep造w闚 owszem jest pomocna w wyja郾ieniu ca貫j sprawy. Moim zdaniem mamy w豉軼iwie zesp馧 zjawisk dzia豉j帷ych w pewnych sprz篹eniach zwrotnych a jednym z nich s turbulencje, kt鏎e wywo逝j.....no w豉郾ie, co ?.
Przep造w turbulentny owszem, zwi瘯sza drastycznie wymian ciep豉 mi璠zy faz gazow a sta陰 i pewnie zwi瘯sza szybko嗆 palenia ale te zmienia wiele innych parametr闚. Sto磬owy przekr鎩 kana逝 mo積a zapewne wyja郾i erozj, kt鏎e by豉 (lub nie) skutkiem turbulencji. Sto瞠k te mo瞠 si wi您a z lokalnym wzrostem szybko軼i spalania wywo豉nej przez dynamiczn sk豉dow ci郾ienia u wylotu kana逝 (takie sobie dwa opisy tego samego zjawiska). Skoro tak - tak czy owak najlepiej zrobi ze trzy silniki o identycznym paliwie i r騜nych 鈔ednicach kana堯w. Por闚nanie ich zachowania mo瞠 wiele powiedzie o przyczynach ciufania....

pozostaj jeszcze kwestie zaobserwowane na filmie Ksarda;
czy zauwa篡li軼ie, 瞠 zga郾i璚ie paliwa po najwi瘯szym ciufni璚iu mia這 miejsce zaraz po gwa速ownym rozb造sku (polecam analiz poklatkow). Czy to znaczy, 瞠 turbulencja (bo nie wierz, by przep造w m鏬 by w jakiejkolwiek cz窷ci kana逝 laminarny), kt鏎a pojawi豉 si nagle przy du瞠j szybko軼i wylotowej przekroczy豉 JAK’ warto嗆 krytyczn zabieraj帷 ze sob warstw p這n帷 ? Przep造w turbulentny przyspieszy spalanie, co doprowadzi這 do takiego wzrostu ci郾ienia i szybko軼i gaz闚, kt鏎e wywo豉lo erozj warstwy p這nacej w kanale, kt鏎a w konsekwencji wylecia豉 przez dysz. Paliwo za zgas這, bo zaraz po wyrzuceniu p這n帷ej warstwy gwa速ownie spad這 ci郾ienie....a warstwa p這n帷a tak silnie zaburzona nie potrafi豉 si odtworzy (wcze郾iej si odtwarza豉, bo pr璠ko嗆 gaz闚 nie by豉 do嗆 du瘸 by warstw ca趾owicie zerodowa, b康 spadek ci郾ienia w silniku nie by wystarczaj帷o du篡).

Ciekawe jest to, 瞠 ciufanie w silnikach czo這wych jest faktycznie zjawiskiem do嗆 rzadkim ( w ka盥ym razie ja rzadko si z nim spotylkam)....no, ale to te mo瞠 by kwestia specyfiki paliw.

Co tyczy karmelka - no tak, tutaj ciufanie jest rzadsze, bo jaka jest pr璠ko嗆 wylotowa gaz闚 w por闚naniu z paliwami HP. Do tego w karmelce mamy do czynienia z przep造wem dwufazowym, a zale積o嗆 r od p ma niski wyk豉dnik....Micha, co takiego zrobi貫, 瞠 ci karmel ciufa....Smile twoje zeznania mog nam pom鏂 Rolling Eyes...Wink

Chyba najpierw spr鏏owa豚ym du穎 wi瘯szej 鈔ednicy kana逝 w paliwie. Potem mo積a popr鏏owa dodatk闚 stabilizuj帷ych warstw p這n帷...

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Nie Sty 16, 2005 4:20 pm    Temat postu: Co zasz這 w silniku SR 48? Odpowiedz z cytatem

Witam

A zatem, co zasz這 w silniku SR 48?
Oto m鎩 pogl康 na ten temat.
Na pocz徠ek troch teorii.
Jest rzecz oczywist, 瞠 pr璠ko嗆 spalania paliwa w silniku rakietowym „u” jest zale積e od:

- Tp - Temperatury pocz徠kowej
- p - Ci郾ienia panuj帷ego w komorze spalania silnika
- w - Pr璠ko軼i gaz闚 w komorze spalania silnika

czyli jest funkcj (Tp, p, w)

Aby spalanie by這 stabilne, oddzia造wanie cieplne pochodz帷e od fazy gazowej na powierzchni spalania musi by w r闚nowadze ze strumieniem cieplnym pochodz帷ym z masy produkt闚 rozk豉du fazy sta貫j.
Je瞠li tej r闚nowagi zabraknie zachodzi przypadek spalania nier闚nomiernego.
W豉郾ie w tym zjawisku upatruj g堯wn przyczyn niepowodzenia silnika SR 48.
Rozk豉d fazy sta貫j paliwa limituje dalsze reakcje w fazie gazowej tym samym decyduje o szybko軼i spalania.
Brak r闚nowagi w wymianie ciep豉 pomi璠zy stref gazow a paliwem wg mnie jest odpowiedzialny za niestabiln prac silnika.
Chcia豚ym r闚nie zwr鏂i uwag na zjawisko spalania niezupe軟ego.
Wyst瘼uje ono w闚czas, je瞠li ci郾ienie w komorze spalania jest ni窺ze ni ci郾ienie graniczne, kt鏎e gwarantuje stabiln prac silnika.
Jak podaj niekt鏎e 廝鏚豉* – szybko嗆 niekt鏎ych reakcji chemicznych, a w szczeg鏊no軼i mi璠zy CO oraz H2 a NO w znacznym stopniu zale膨 od ci郾ienia.
Zbyt niskie ci郾ienie uniemo磧iwia zako鎍zenie si tych reakcji a do chwili wylotu z komory spalania palnych produkt闚 reakcji cz窷ciowych (np. CO oraz H2).
Tak wi璚 z silnika wyp造wa czynnik roboczy zawieraj帷y sk豉dniki palne, a temperatura w komorze spalania nie osi庵a wielko軼i temperatury spalania zupe軟ego (patrz rozb造sk w silniku SR 48 a potem jego zga郾i璚ie).
Jednocze郾ie z obni瞠niem temperatury gazu w silniku s豉bnie oddzia造wanie cieplne strefy gazowej na powierzchni spalania paliwa. To z kolei powoduje znaczne zmniejszenie szybko軼i spalania, wyd逝瞠nie czasu pracy silnika i w konsekwencji w pewnych warunkach prowadzi do zga郾i璚ia silnika.
To moim zdaniem mia這 miejsce w przypadku silnika SR48.

U podstaw niepowodzenia le膨 przede wszystkim:
- niew豉軼iwy zap這n, kt鏎y nie wytworzy na wst瘼nie odpowiedniego ci郾ienia i temperatury. Paliwo zapali這 si jedynie na powierzchni kana逝 wewn皻rznego a powierzchnie czo這we pozosta造 nienaruszone
- niew豉軼iwa geometria paliwa –zbyt ma豉 鈔ednica kana逝 wewn皻rznego w stosunku do 鈔ednicy krytycznej dyszy, zbyt kr鏒kie ziarno – utrudni這 to wymian ciep豉 pomi璠zy faz gazow a powierzchni paliwa

Zjawisko erozji zaobserwowane w ziarnie nie by這 – moim zdaniem, bezpo鈔edni przyczyn niestabilnej pracy i zga郾i璚ia silnika. Wyst徙ienie tego zjawiska raczej potwierdza fakt zbyt ma貫j pocz徠kowej pr璠ko軼i spalania.
Silnik pracowa poni瞠j ci郾ienia r闚nowagi i st康 te zjawiska pulsacji ci庵u.

To co napisa貫m, pokrywa si z wcze郾iejszymi spostrze瞠niami przedm闚c闚.
Mam nadziej, i kolejne pr鏏y pozwol na potwierdzenie lub weryfikacj tych przemy郵e.

Jest jeszcze jedno spostrze瞠nie:
Moje pr鏏y z paliwami zawieraj帷ymi poliuretan w lepiszczu ko鎍zy造 si niepowodzeniem – czy to przypadek?

Pozdrawiam

-----------------------------------------------------------------
* 穋鏚這 - Stanis豉w Torecki "Silniki rakietowe" W-wa 1984r.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
zombek



Do陰czy: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys豉ny: Nie Sty 16, 2005 6:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Jest jeszcze jedno spostrze瞠nie:
Moje pr鏏y z paliwami zawieraj帷ymi poliuretan w lepiszczu ko鎍zy造 si niepowodzeniem - czy to przypadek?


Witam,
ksard jakiego poliuretanu u篡貫?? Wg. mnie to do嗆 wa積e gdy sprawa "czarnej strefy" mog豉 by si wi您a z doborem lepiszcza Confused .
Np. nie mia貫m ani jednego przypadku zga郾i璚ia moich paliw EPA kt鏎e opiera造 si na Poliuretanie ( Domalux ) i Nitrocelulozie. Og鏊nie moje pr鏏y w tym temacie wygl康a造 w ten spos鏏:

- Silnik oparty na domaluxie z nitroceluloz - Silnik nie ga郾ie i nie pulsuje. Kana taki sam jak dysza!! Pr鏏a pozytywna
- Silnik oparty na silikonie N - Silnik ga郾ie ok. 0,3 sek po zap這nie ( gwa速owny rozb造sk i koniec ). Kana taki sam jak dysza.
- Silnik na Domaluxie ( bez NC ) - Nie ga郾ie. Kana taki sam jak dysza.
- Silnik oparty na Domaluxie i AN ( Paliwo opisane w moim poprzednim po軼ie ) - Pulsuje... Po ok. 4 "ciufach" ga郾ie - ostatnie ciufni璚ie by這 najsilniejsze co potwierdza teorie, 瞠 aby silnik zgas musi by przekroczona warto嗆 krytyczna. Kana wi瘯szy ni dysza ( o 3mm ).
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id do strony 1, 2, 3  Nast瘼ny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚 na tym forum
Nie mo瞠sz pobiera plik闚 z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP