Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Lakier NC jako lepiszcze?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Go¶æ






PostWys³any: Sro Wrz 07, 2005 11:18 am    Temat postu: Lakier NC jako lepiszcze? Odpowiedz z cytatem

Elo!
Zamierzam bawiæ siê mieszankami na bazie KN/AN.
Nie mogê do tego dawaæ ¿ywicy epoksydowej, poliestrowa by³aby nie wskazana gdybym chcia³ dodaæ Al, silikon- hm PINOT na nim robi i siê sprawdza ale tak sobie my¶le ( tylko my¶le nie kojarzyæ z krytyk±): Si w cz±steczce, b.du¿a lepko¶æ co utrudnia 'penetracje' ziaren, nie za niska cena.
Wiem ¿e ( mo¿e sie mylê Rolling Eyes ) nie powinno siê stosowaæ lepiszczy na rozpuszczalnikach np: lakiery, kleje; bo rozpuszczalnik z du¿ej masy bêdzie do¶æ d³ugo odparowywa³ no i podczas tego procesu tworz± siê mikropory w paliwie co obni¿a jego wytrzyma³o¶æ mechan. i podnosi wyk³adnik n Rolling Eyes .
Teoretycznie nie powinno sie stosowaæ lakieru NC. St±d moje pytanie: czy kto¶ z Was robi³ ju¿ jakie¶ próby z tym¿e lepiszczem Question Je¶li bym dodawa³ lakieru do paliwka to 1. do¶æ ma³o, tak by calo¶æ by³a nim zwilrzona( wtedy mo¿na co¶ takiego ³atwo ubiæ do w miare rozs±dnej gêst., szybciej schnie), 2. tyle by powsta³a gêsta papka któr± mogê wlaæ do silnika ( mo¿e d³ugo schn±æ, wiêcêj rozpuszczalnika to wiêkszy skurcz, mikropory i pêkniêcia)
Za wszelkie korekty jak i sugestie bede wdziêczny Smile
POZDRO
Powrót do góry
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sro Wrz 07, 2005 12:11 pm    Temat postu: Re: Lakier NC jako lepiszcze? Odpowiedz z cytatem

leon81 napisa³:
Zamierzam bawiæ siê mieszankami na bazie KN/AN.


¯yczê powodzenia - a pomys³ nie nowy - ja to robi³em 30 lat temu, a z tego co wiem Jaskiniowiec tak¿e w latach 80-tych testowa³ NC jako lepiszcze do paliw na bazie prochu czarnego.

Ale dobrze kombinujesz. Wink

Na forum w dziale "Paliwa Rakietowe" znajdziesz du¿o na ten temat, chocia¿by kompozycje NC z PC.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Wrz 07, 2005 7:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do silikonu - nie tylko Pinot na tym robi³, choæ przyznajê, ¿e efekty by³y raczej ma³o zadowalaj±ce. Lepko¶æ silikonu jest pewnym problemem, ale mo¿na mieszaæ silikon z gor±cym ¶wierzo, wyjêtym z piekarnika utleniaczem, co skutecznie zmniejszy lepko¶æ, zwiêkszy penetracjê, a kurcz±cve siê powietrze - jak w weku zassie lepiszcze wg³±b ziarna. Dodatkowo czas mieszania - do sieciowania jest bardzo d³ugi, co pozwala na modelowanie ziarna i d³ugie, dok³adne ugniatanie. Problemem tego lepiszcza jest zbyt niska wytrzyma³o¶æ, porowato¶æ i zastosowanie raczej w ma³ych silnikach. Ilo¶æ Si w cz±steczce (zwa¿ywszy na ca³o¶æ atomów) jest znikoma s± to pojedyñcze procenty i kompletnie nie przeszkadza w uzyskaniu dobrego paliwa.

Lakier NC, w zale¿no¶ci od rodzaju paliwa ma pewne zastosowanie (do 5%) - w paliwach prasowanych, do spalania czo³owego. Je¶li my¶lisz o u¿yciu 15-20% to siê gorzko rozczarujesz, bo uzyskana masa bêdzie sch³a bardzo d³ugo. Dodatkowo nast±pi ogromny jej skurcz, gdy¿ lakier NC sk³ada siê w 80% z rozpuszczalników, które ulatniaj±c siê doprowadz± do skurczu i pêkniêæ ziarna. Schniêcie ziarna odbywa siê od powierzchni, która twardnieje najszybciej - wg³±b masy. Zatem skurcz nast±pi g³ównie wewn±trz, a co za tym idzie skorupka na powierzchni ulegnie naprê¿eniom i spêkaniom. Je¶li ona wytrzyma, powstan± wewn±trz ziarna du¿e puste przestrzenie i szczeliny.

Moim zdaniem jedynym sensownym rozwi±zaniem do znalezienia od zaraz jest silikon, MS-Polimer (te¿ rodzaj zwi±zku silikonu) lub poliuretan, czyli zwi±zki sieciuj±ce chemicznie a nie twardniej±ce poprzez odparowanie rozpuszczalnika

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Sro Wrz 14, 2005 12:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam pytanko: Czy lakier akrylowy mo¿e s³u¿yæ jako lepiszcz, np. zamiast lakieru nc. Zawiera ksylen, wiêc pod wzglêdem porowato¶ci, pêcherzyków i kurczenia powinien zachowywaæ siê jak lakier nc. A jak pod innymi wzglêdami? Sad Confused
_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
wojtek



Do³±czy³: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWys³any: Sro Cze 14, 2006 9:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moim zdaniem lakier NC nadaje siê jako lepiszcze do paliwa. Jest to paliwo sk³adem podobne do PCz na razie trwaj± próby.
Paliwo prasowane /ubijane jak kto woli/ z kana³em przez ca³± d³ugo¶æ i ¶rednicy zewn.odpowiadaj±cej rurce PCV 1``

Docelowo paliwo to powinno zast±piæ karmelka /dotyczy to ma³ych silniczków < 50 g paliwa/

-Paliwo podczas suszenia kurczy siê nieznacznie
-Schniêcie paliwa : wystarczy tydzieñ w pokojowej temperaturze
-Formowanie paliwa poza silnikiem
-Stosowany lakier Domalux - Nitrolak
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
wojtek



Do³±czy³: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWys³any: Sob Cze 17, 2006 12:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

S³owo siê rzek³o....
Poni¿ej podjê sk³ady przetestowanych paliw na bazie lakieru NC /Nitrolak f-my Domalux/

Paliwo Black-2

KNO3-64%
C drzewny- 16%
LNC- 20%

Paliwo Black-6

KNO3-65%
C drzewny- 15%
LNC- 20%


A dziale z silnikami jest opis silnika BMP z tym paliwem
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Nie Wrz 23, 2007 8:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pozwolicie, ze powroce do tematu.
NA forum lepiszcze NC jest jakies niemodne, a szkoda.BYc moze po poscie PINOTA nastapilo zniechecenie tym tematem.
Problem skurczu nie jest az tak bardzo powazny, to zauwazylem podaczas formowania ziaren nastepujacych paliw: KP, salicylan sodowy(lub benzoesan sodowy), CuO,Fe; Zn,S,Al; AN,KNO3,PAM,K2Cr2O7 w bloczkach srednicy 50mm, czyli niemalych. Zawartosc NC w postaci rozpuszczonej w acetonie dochodzla do 15% a skurcz wynosil tylko ~0,25 mm na strone, porownujac do obudowy w ktorej byl formowany.
Przekroj po polerce pod lupa nie pokazal pekniec lub porow.
Wyniki takie wyszly po zaprasowaniu po raz 2 gi po wstepnym odeschnieciu rozpuszczalnika.
Innym sposobem moglo by byc sieciowanie nitrocelulozy o zawartosci N do 12,6 przy pomocy ich grup -OH, ktore nie ulegly nitracji stosujac 2-izocjaniany lub pokrewne utwardzacze i im wiecej paliwa tym mniej utwardzacza aby nie przekroczyc temp. utleniania ktoregokolwiek ze skladnikow-- 0,5-20%.Unikniemy porow i skurczu.


Powstaje pytanie na ile taki NC jest lepszy lub gorszy pod wzgledem energetycznym od ciezko dostepnych polibutadienow HT?

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Nie Wrz 23, 2007 11:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przeszkod± w stosowaniu NC lakierniczej jej jest struktura w³ókinista co czyni paliwo niestabilnym przy spalaniu. ¯elowanie NC przy pomocy rozuszczalnika jest wiêc konieczne. Taka NC skawalona ( po wyschniêciu rozuszczalnika ) jest twarda i nie podatna na mielenie, kruszenie itp. Je¶li rozpuszczalnika bêdzie do 5 % to stosuj±c prasowanie pod znacznym ci¶nieniem uzyskamy bardzo dobre rezultaty. Ja jednak nie mam prasy wiêc nie stosujê tej technologi jak i NC lak.

Prochy zawieraj±ce NC, jako surowiec do paliw to temat ¶liski poniewa¿ taki proch formalnie jest MWK ( czasami wymagaj± solidnego detonatora ) i ryzyko o tym pisaæ je¶li kto¶ ma tak± praktyczn± wiedzê Wink .

Wykorzystanie grup -OH do seciowania mia³o by sens gdyby NC by³a ciecz± Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Nie Lis 11, 2007 11:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zauwazylem pewna analogie w technologiach.Do 1968 roku ie mozna bylo otrzymac zapraw betonowych wytrzymalszych niz B400, przelom nastapil we francuzkim laboratorium w Lionie, kiedy dodano tam bardzo drobnej frakcji krzemionki wypalniajac mikropory w ilosci sladowej. Mozna z powodzeniem dodac pylistej miki lub kruszonego krzemienia w podobnym celu wypelniajac mikropory w blokach paliw.
_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP