Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Projekt Zenit HP
Id¼ do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Sro Lis 24, 2004 3:02 pm    Temat postu: Projekt Zenit HP Odpowiedz z cytatem



Od d³u¿szego czasu pracuje nad projektem o nazwie: "Zenit HP". Jego g³ównym za³o¿eniem jest budowa rakiety i wyrzutni typu high-power; czyli zespo³u startowego spe³niaj±cego okre¶lone wrunki, oraz oczywisæie rakiety napêdzanej silnikiem minimum kasy H - za³o¿enie projektu to g³ównie silniki klasy I.

Charakterystyka modelu rakiety:

Du¿o czasu zajê³o mi przygotowanie ostatecznego projektu rakiety, który mo¿na pobraæ TUTAJ. Rakieta bêdzie zbudowana z dwóch cz³onów. W pierwszym cz³onie (z g³owic± i z³±czk± cz³onów rakiety) mam zamiar umie¶ciæ uk³ad odzyskiwania modelu - zak³adam u¿ycie uk³adu Denta - Mag - w taki sposób, ¿e ³adunek miotaj±cy bêdzie skierowany w stronê silnika rakiety czyli do wewn±trz rakiety... takie rozwi±zanie ma s³u¿yæ "jakby odstrzeleniu" cz³onu z elektronik±, po czym nastêpuje wyci±gniêcie spadachronu mocowanego na linkach i schockband'zie - gumie amortyzuj±cej naprê¿enie linki w chwili roz³o¿enia spadachronu. Masa startowa rakiety bez silnika nie powinna przekroczyæ 2500g; jej d³ugo¶æ wyniesie 1,32m; kaliber rakiety: 90mm


Widok 3D projektu rakiety Zenit:




Charakterystyka zespo³u startowego:

Zespó³ startowy bêdzie tworzy³a wyrzutnia oraz instalacja elektryczna, s³u¿±ca do odpalenia silnika rakietowego. Wyrzutnia rakietowa ma byæ wyrzutni± szynow± (tak± jakich czêsto u¿ywaj± niemieccy modelarze) o d³ugo¶ci prowadnicy ok. 1,75m - d³ugo¶æ szyny uzale¿niona jest od zastosowanego silnika.

Charakterystyka silnika rakietowego:

Silnik dla rakiety Zenit mo¿e mieæ maksymaln± ¶rednicê równ± 50mm (wg za³o¿eñ projektu) i powinien charakteryzowaæ siê wysokim ci±giem w pierwszych u³amkach sekund pracy. Szacujê, ¿e powinien byæ to silnik klasy ok. I150 o impulsie ca³kowitym ok. 400 N-sec. Powinien on mieæ du¿ego "kopa" aby ud¼wign±æ rakietê wa¿±c± przecie¿ ponad 2kg (bez silnika)...

Stan projektu na dzieñ 24.10.2004r.

Zespó³ startowy:
Szynowa wyrzutnia rakiet projektu Zenit jest niemal skoñczona - nie posiadam jedynie aluminiowej szyny, któr± mo¿na kupiæ w Niemczech...

Model rakiety:
Rozpocz±³em ju¿ pracê nad budow± modelu - mam gotow± czê¶æ elementów konstrukcyjnych modelu - aktualnie czekam na g³owicê, któr± ma dla mnie wykonaæ tokarz. Prowadzê tak¿e rozmowê z Paulem w na temat systemu odzyskiwania rakiety (Denta-Mag). Byæ mo¿e Paul odsprzeda mi jeden ze swoich uk³adów, ale narazie muszê czekaæ...

Silnik:
Przeprowadza³em ju¿ testy silników z paliwem na bazie AN wg receptury Pinota, gdy¿ taki mam zamiar wykonaæ i zastosowaæ w Zenicie. Pierwsze testy silników o masie paliwa 250g wykaza³y na b³êdn± ocenê warto¶ci Kn=200 dla tego paliwa. Paliwo przy tym zacisku spala³o siê zbyt wolno aby uzyskaæ rz±dany ci±g lecz stabilnie i efektownie. W nastêpnym silniku prawdopodobie zastosujê Kn=300... <-prace nad tym silnikiem chwilowo zawieszone

Opracowanie w³asnego silnika, niemal niezawodnego, który móg³bym zastosowaæ w rakiecie Zenit wymaga du¿o czasu i pewnie nieprêdko uda mi siê to zrealizowaæ... Dlatego wci±gnê³em do udzia³u w projekcie Arka, który zobowi±za³ siê do wykonania SR, który spe³ni wymogi projektu.

Wiem jak trudne zadanie stoi przede mn± i jak wiele czasu zajmie mi zrealizowanie tego projektu. Ukoñczenie prac planujê na wiosnê/lato przysz³ego roku g³ównie ze wzglêdu na d³ugi czas oczekiwania na uk³ad elektroniczny...

Serdecznie zapraszam wszystkich do dyskusji na temat tego projektu i jego za³o¿eñ technicznych.

pozdrawiam Jasiaczeq

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Sro Lis 24, 2004 9:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cze¶æ

Mnie osobi¶cie pomys³ bardzo ciekawi. Ciekawa koncepcja no i fajnie ¿e masz plan, samo przedsiêw¼iêcie te¿ wymagaæ bêdzie du¿o pracy no i forsy dlatego zyczê ci powodzenia.
Paul s³usznie zauwa¿y³ jednak ¿e to miezwylke trudne zw³aszcza ¿e jak widze robisz zbyt wiele rzeczy naraz. Wed³ug mnie przy tym projekcie narpierw powinienie¶ skupiæ siê na silniku. Jak juz opracujesz go to bierz siê za rzecz nastêpn±. Ten typ pracy to sprawdzony radziecki system dlatego rosjanie osi±gneli owiele wiêcej ni¿ amerykanie, a dlaczego?
Bo nie robili wszystkiego naraz, bo zachowali spokój

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Lis 24, 2004 10:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uwa¿am, ¿e ka¿dy powinien spróbowaæ zrobiæ swój w³asny projekt...ja tam Bartka podziwiam, a bêdê jeszcze bardziej, je¿eli ten projekt zostanie zakoñczony choæby po³owicznym sukcesem.
Prawdê mówi±c nie uwa¿am go za zbyt wybuja³y (no, mo¿e skala mnie nieco zaskoczy³a) raczej ambitny i bardzo konkretny, aczkolwiek zrobienie wszystkiego zajmie sporo czasu i, byæ mo¿e, konsultacji. O ile pozna³em Bartka jest on do¶æ systematyczny i wierzê, ¿e dopnie swego. Bynajmniej nie uwa¿am go za teoretyka, bo wiem, ¿e sporo robi i ma du¿o praktyki, ale siê nie chwali. Wystarczy mu wiedzy i do¶wiadczenia...

Co do Kn=300 dla PI-S-20/AN- ca³kowita zgoda (przy dobrym i mocnym korpusie silnika mo¿na siê pokusiæ nawet o 350). Kn=200-250 jest dobre dla PIS20-K1 (nieco szybsze), ale za ma³e dla silnika na samym AN.

A co do innych projektów, spoko....prace na razie zawieszone z powodu zbyt wielu zajêæ, ale zostan± na pewno wznowione.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Czw Lis 25, 2004 11:59 am    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Witam,

Paul: Mówisz ci±gle o przesadzaniu tak jakby by³ bym ogrodnikim... - nie podajesz ¿adnych konkretów, ani zarzutów. Uwierz mi, ¿e tabliczkê mno¿enia dawno ju¿ mam za sob± i tak samo je¶li chodzi o modelarstwo. Czy s±dzisz, ¿e brakuje mi mo¿e do¶wiadczenia, wiedzy lub lat, aby móc zrealizowaæ to co sobie zamierzy³em?? Je¶li tak to zobaczymy...

fox: My¶lisz, ¿e budowa rakiety i odpowiedniej wyrzutni to jest "zbyt wiele rzeczy na raz"?? Zdajê sobie sprawê, ¿e budowa odpowiedniego silnika jest niezmierne czasoch³onna, dlatego - jak pisa³em wy¿ej - udzia³ w projekcie w zakresie SR zadeklarowa³ Pirotechman (Arek).

Mia³em nadziejê na rzeczow± dyskujê, a nie na temat tego: czy jestem w stanie to zrobiæ, czy nie... Nie mogê mówiæ na temat zastoju w pracach nad innymi projektami bo o to trzeba zapytaæ ich wykonawców. Uwa¿am, ¿e w koñcu trzeba o¿ywiæ nasze forum rakietowe i dla tego powsta³ projekt Zenit HP. Mimo wszystko dziêkujê za opinie niedowiarkom i tym, którzy wierz± w powodzenie tego projektu.

pozdrawiam Bartek

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Czw Lis 25, 2004 3:24 pm    Temat postu: Do³owanie? Odpowiedz z cytatem

Paul S napisa³:
Mam male pytanko: Ten cel ktory sobie wytyczyles, jest jeszcze w zasiegu twojego wzroku????


Witam
Rakieta Bartka powinna osi±gn±æ wysoko¶æ ok. 460 metrów, a wiêc spokojnie bêdzie j± mo¿na jeszcze dostrzec. Wink

Paul - zaskoczy³e¶ minie t± wypowiedzi±. Ja osobi¶cie uwa¿am, ¿e jest to ambitny projekt i do zrealizowania ( mo¿e nie zna³e¶ wcze¶niejszych osi±gniêæ Bartka).
Uwa¿am Bartka za jednego z najbardziej obiecuj±cych konstruktorów m³odego pokolenia zarejestrowanych na forum.
Z rakiet± poradzi sobie bez trudu - problemy mog± pojawiæ siê z silnikiem.
Takiego silnika jeszcze nikt nie zbudowa³ - co jeszcze nie oznacza, ¿e Bartkowi siê nie uda.
A Ty ju¿ na wstêpnie zak³adasz najgorszy scenariusz. Exclamation

Bartku !!!
Wykonaj najpierw rakietê - bo jest dobrze zaprojektowana.
Ma oryginaln± sylwetkê i bedzie pieknie prezentowaæ siê w locie.
Co do silnika:
- temat koby³a, ale je¶li bêdziesz mia³ wsparcie ze strony do¶wiadczonych konstruktorów od silników, o których wsponinasz to jest nadzieja.
A mo¿esz ostatecznie zastosowaæ silnik na paliwie karmelkowym Question

Jedna bardzo wa¿na sprawa - BHP.
Mo¿e ten aspekt projektu mia³ na my¶li Paul - na to musisz po³o¿yæ szczególny nacisk, a dlaczego chyba nie muszê pisaæ.

Mam nadziejê, ¿e bêdziesz nas informowa³ na bie¿±co o postêpach w pracach.

Pozdrawiam
KSARD
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Czw Lis 25, 2004 5:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Piszesz, ¿e chodzi Ci o rzeczow± dyskusjê na temat za³o¿eñ projektu. No có¿, na razie nie ma za wiele do dyskusji. Ogólnie jest oki, a ca³y pies bêdzie pogrzebany w szczegó³ach. Troche jak na mój gust ciê¿ka ta rakieta. Kaliber 9 cm, d³ugo¶æ 132 cm i 2,5 kilo ? Sporo. S±dz±c z po³o¿enia ¶rodka ciê¿ko¶ci, to bêdziesz mia³ ciê¿k± g³owice, pewnie z twardego drewna. Osobi¶cie wola³bym przesun±æ spadochron bli¿ej g³owicy, bo jest w sporej odleg³o¶ci od elektroniki. Przesunie to ¶rodek ciê¿ko¶ci do przodu, co pozwoli zmniejszyæ masê g³owicy i ostatecznie odci±¿yæ rakietê. Mniejsza masa to nie tylko wy¿szy pu³ap, ale i szybszy start, a co za tym idzie mniejsze ryzyko ewentualnych zak³óceñ toru lotu po zej¶ciu z wyrzutni. Dodatkowo móg³by¶ wtedy zastosowaæ jaki¶ "stratny" materia³ na g³owicê. Mam na my¶li np. piankê poliuretanow±, styropian itp, które zwiêksz± bezpieczeñstwo poprzez amortyzacjê ewentualnego uderzenia w co¶ (np. w glebê, gdyby ze spadochronem posz³o co¶ nie tak). I nie mam pojêcia dlaczego masz dzielone stateczniki. Przecie¿ to nie dwustopniówka.

P.S. Nie dziwcie siê Paulowi, za du¿o na tym forum pustych dywagacji na temat sma¿enia karmelki i mycia garów. Gdy sie patrzy tylko na same projekty (ni ma problema zrobiæ takich nawet dziesi±tki) i deklaracje, to trudno o wiarê i zaufanie, ¿e co¶ ciekawego powstanie w realu. Ja te¿ jestem ostro¿ny (zw³aszcza je¶li chodzi o udan± konstrukcje silnika na AN z du¿ym "kopem" na dzieñ dobry). Sprawa prosta: projekt zostanie zrealizowany, to extra; nie uda siê, trudno.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Czw Lis 25, 2004 8:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Jak najwiêcej takich projektów
Wink ( choæ nadmiaru teoretyzowania nie lubiê Rolling Eyes ) bo jeden trwa rok to jak bêdzie ich 10 a z tego 5 bêdzie z moim SR to mam jeden test mojego SR na nie co ponad 2 miesi±ce Wink . Oczywiæcie jasieczkowi pomogê. Jak zrobi on SR to na jego poleci. Byc moze na starcie bêdê i przywiozê 2 SR. Decyzja na czym poleci bêdzie nale¿eæ do autora rakiety.

W ciagu dwóch dni krêcê film SR ( masa paliwa 720 gram ). Cel testu - czy da siê zrobiæ du¿y SR tylko na rurze PE do wody Question . Palenie paliwa kana³em. Jakby wysz³o to wtedy mam sporo pracy z doprowadzeniem "kultury sztabowej" takiego SR. Czyli musi wygl±daæ PROFI. Muszê te¿ wymy¶leæ jak wysun±æ dyszê po za SR Rolling Eyes . Ale ma byæ prosto , szybko, tanio, estetycznie.

Paliwa na bazie AA tez mnie ciekawi±. Ale to potem. Macie tu kilka sk³adów w tym jeden na pikrynianach .

Paliwo opracowane przez angielsk± firmê Imperial Chemical Rocket ltd

Azotan amonu ( AA ) 55 - 75 %
mrówczan wapnia 42 - 25 % ( murawinokis³yj kalcij ).
stearynian wapnia 0,5 %

Paliwo NDRS

pikrynian amonu 45 %
pikrynian sodu 45 %
lepiszcze asfaltowe 10 %


Azotan amonu 88 %
asfalt 18 %
dodatki 2 % ( nie pisze jakie ale mo¿na daæ chyba te znane jak dwuchromian amonu i inne ).

Co do paliw AA plus pikryniany ( najlepszy amonu ) potasu czy sodu . Nie s± one stabilne przy d³ugim przechowywaniu. Ale pewno ten czas to wiele, wiele miesiêcy wiêc kto wie czy nie warto nad tym "posiedzieæ" Rolling Eyes

Ciekawi mnie stopienie asfaltu z AA ( na pocz±tek ma³a próbko z 10 gram ) , plus katalizator i odlanie paliwa.

Jednak najwiêcj obiecujê sobie po paliwe : AA 60 % , Mg 20 % , lepiszcze 20 % . Ruscy pisali , ¿e mo¿na ZE utwardziæ urotropin± - w koñcu te¿ amina . Ponoæ trwa to tydzieñ. Na pewno warto sprawdziæ oraz okresliæ w jakiej temperaturze siê ZE z urotropin± utwardza bo tego nie doczyta³em. Ciekawe Rolling Eyes


Pozdr. A
Powrót do góry
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Pi± Lis 26, 2004 4:57 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Witam!

Masa rakiety, któr± poda³em (2,5kg) jest narazie za³o¿eniem czysto teoretycznym wed³ug wyliczeñ programu, co do u¿ytych materia³ów. S±dzê, ¿e wiêkszo¶æ elementów oka¿e siê znacznie l¿ejsza ni¿ to jest na projekcie i tym samym masa startowa rakiety ulegnie zmianie. Rzeczywi¶cie - g³owica bêdzie prawdopodobnie najciê¿szym z elementów rakiety, dlatego staram siê za³atwiæ drewno topoli lub lipy aby maksymalnie zmniejszyæ jej masê - nie znam siê zbytnio na rodzajach drewna, ale tokarz mi tak zaleci³... Jaskiniowcu: to, ¿e rakieta posiada dwa rodzaje stateczników, niekoniecznie musi znaczyæ, ¿e jest to rakieta dwustopniowa - w moim przypadku jest to raczej "zabieg stylistyczny", dziêki któremu rakieta ma oryginaln± sylwetkê, ale i zwiêkszona powierzchnia stateczników warunkuje stabilniejszy lot.

Bartek

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pi± Lis 26, 2004 5:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oki. Widaæ na projekcie, ¿e silnik jest jeden. Co do g³owicy (je¶li ju¿ ma to byæ drewno), to przecie¿ mo¿esz wydr±¿yæ g³owicê. Da Ci to jeszcze jedn± mo¿liwo¶æ: koñcowego wywa¿enia modelu, by uzyskaæ ¶rodek masy tam gdzie potrzebujesz. Ale my¶lê, ¿e to wszystko wiesz...
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Sob Lis 27, 2004 2:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Arkadiusz Okupski napisa³:
....W ciagu dwóch dni krêcê film SR ( masa paliwa 720 gram ). Cel testu - czy da siê zrobiæ du¿y SR tylko na rurze PE do wody Question . Palenie paliwa kana³em. Jakby wysz³o to wtedy mam sporo pracy z doprowadzeniem "kultury sztabowej" takiego SR.


Da siê Wink . Po pracy SR by³ ca³y i lekko ciep³y Rolling Eyes Shocked .

Widok SR



FILM

Dysza na razie tylko doklejona i nie by³o jej jak SR pracowa³. Dysze juz wiem jak robiæ. Jest to lekka ( ok. 40 gram ) konstrukcja zrobiona z gipsu i maty szklanej. W nastêpnym SR bêdzie wmontowana w SR. Dysza jest trwa³a i estetyczna a po pomalowaniu ma wygl±d PROFI.

Jak dodam do filmu linka z moimi danymi dam ca³y film.


Pozdr. A
Powrót do góry
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Czw Gru 02, 2004 4:49 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Teraz niestety nie mam czasu Sad na przedstawienie Wam tego co ju¿ zrobi³em, poniewa¿ jutro mam drugi etap wojewódzkiego konkursu z chemii i wolny czas zajmuje mi rozwi±zywanie zadañ, ale jestem pewien, ¿e ju¿ nied³ugo (raczej w sobotê) wrzucê pierwsze zdjêcia i wtedy bêdzie mo¿na zaj±æ siê dyskusj±... w przysz³o¶ci postaram siê na bie¿±co pisaæ o postêpach w pracach. Cool

Paul: Wcale nie wprowadzi³em zmian w za³o¿eniach projektu - mo¿e gdy och³on±³e¶ to projekt ten wyda³ Ci siê mniej straszny Wink

Bartek

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Sob Gru 04, 2004 7:54 pm    Temat postu: Zenit HP - wyrzutnia Odpowiedz z cytatem

Czas na konkrety Wink

Mo¿e zacznê od koñca, ale jako pierwsz± przedstawiê wyrzutniê zbudowan± wed³ug mojego pomys³u i wykonania na potrzeby projektu Zenit HP.

Wyrzutnia zosta³a zbudowana na bazie szkieletu, który stanowi metalowa konstrukcja. Statyw szyny zosta³ przytwierdzony do p³yty wiórowej obitej grub± blach±, która spe³nia dwie istotne funkcje:
- gruba blacha stanowi rodzaj opromiennika, który chroni pod³o¿e przed zap³onem
- do¶æ ciê¿ka p³yta umieszczona po ¶rodku konstrukcji w zasadniczy sposób polepsza stabilno¶æ wyrzutni jako ca³o¶ci (eliminuje powstawanie niekorzystnych zjawisk podczas startu modelu)

fot. elementy sk³adowe wyrzutni


Wyrzutnia zosta³a przystosowana do startu rakiet pod k±tem 90 stopni, oraz w przedziale: od ok. 80 do 65 stopni.



Regulacja k±ta startu jest mo¿liwa dziêki zastosowaniu "nó¿ek" - po przez ich wyd³u¿anie lub skracanie.



Jak widaæ na zdjêciach wyrzutnia nie zosta³a wyposa¿ona (narazie) w jej najistotniejszy element - czyli szynê. Byæ mo¿e w przysz³o¶ci wyposa¿ê tê wyrzutniê w dodatkowy opromiennik mocowany do statywu...

fot. aluminiowa szyna


Ca³o¶æ zosta³a tak skonstruowana, ¿e (przy pomocy narzêdzi) z³o¿enie i roz³o¿enie wyrzutni nie zajmuje d³u¿ej ni¿ kilka minut, oraz zajmuje niewiele miejsca - co jest wa¿ne je¶li chodzi o warunki polowe.

C.D.N Wink

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Sob Gru 04, 2004 10:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cze¶æ
No, no- wyrzutnia super tylko pozazdro¶ciæ schludno¶ci wykonania Rolling Eyes
A no w³a¶nie kiedy¶ by³ poruszany temat odno¶nie wyrzutni i pojawi³y siê twierdzenia jako by rodzaj wyrzutni mia³ du¿y wp³yw na osi±gnietê wyniki lotu rakiety. Ja osobi¶cie u¿ywam wy¿utni "prêtowej" montowanej na platformie z przykrêcanymi nó¿kami( prêt 180cm). Bardzo podoba³a mi siê wyrzutnia Ksarda chodzi mi o t± "kratow±". Zauwa¿y³em jednak na zdjêciach ¿e wyrzutnie s± odchylone od pionu no i w³a¶nie dlaczego?

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Sob Gru 04, 2004 10:58 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Nad tym te¿ ju¿ pomy¶la³em Rzeczywi¶cie - zak³adanie rakiety na d³ug± prowadnicê mo¿e wydawaæ siê z pozoru k³opotliwe... oczywi¶cie, ¿e mo¿na by siê pokusiæ o budowê wyrzutni na wzór tej, z której startowa³a rakieta Vision, gdzie prowadnicê mo¿na przechylaæ do poziomu wokó³ osi obrotu, ale mo¿na zrobiæ to ³atwiej. Rozwi±zanie tego problemu jest proste: wystarczy chwyciæ za "nó¿ki" wyrzutni i unie¶æ jedn± stronê do góry (co¶ jakby równia pochy³a), aby druga osoba mog³a spokojnie wsun±æ zaczepy startowe w szynê. Nastêpnie stawiamy wyrzutniê do pozycji wyj¶ciowej i gotowe. Smile

Cytat:
Zauwa¿y³em jednak na zdjêciach ¿e wyrzutnie s± odchylone od pionu no i w³a¶nie dlaczego?


Moim zdaniem chodzi tu g³ównie o BHP - czyli poprostu o to ¿eby rakieta nie spad³a w razie niepowodzenia w pobli¿u miejsca, z którego startowa³a.

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Gru 04, 2004 11:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dlaczego odchylone, w któr± stronê odchylone i o ile odchylone - to zale¿y od wielu czynników.
1) Maj±c okre¶lony rozmiarowo "poligon" mo¿na (a chwilami trzeba) startowaæ nie z punktu po³o¿onego centralnie, ale z brzegu i skierowaæ rakietê nad pola. Wariant umo¿liwia lepsze wykorzystanie przestrzeni miejsca, gdzie puszcza siê rakietê. Tak by³y puszczane np. rakiety RM. Mo¿na tak robiæ tylko wtedy, gdy ma siê praktyczn± pewnoæ stabilnego lotu rakiety i szybkiego startu.
2) Gdy zna sie kierunek wiatrów, mo¿na model pu¶ciæ "pod wiatr" po to, by potem po opadniêciu na spadochronie znalaz³ siê w miarê blisko miejsca startu. Za³o¿enia do takiego rozwi±zania: teoretyczna znajmo¶æ toru lotu rakiety, pewno¶æ wyrzucenia spadochronu, szybki start.
3) W wiêkszo¶ci przypadków startów rakiet (wybitnie)amatorskich, nale¿y ustawiæ wyrzutniê lekko ...z wiatrem (gdy podczas startu na poziomie ziemi jest wiatr). Przy krótkiej wyrzutni lub s³abym ci±gu silnika (czyli przy ma³ej prêdko¶ci na zej¶ciu z wyrzutni) dochodzi do zjawiska skrêcania modelu pod wiatr. Gdy wyrzutnia jest ustawiona z wiatrem, to wtedy nastêpuje wyprostowanie toru lotu rakiety. Je¶li sie nie mylê, to taki by³ mechanizm wybitnie widowiskowego wahniêcia siê rakiety podczas startu modelu "Hermes"
P.S. Zasady jakie¶ istniej±, pisac to ³atwo. W rzeczywisto¶ci rzadko sie udaje dobraæ idealnie k±t i kierunek nachylenia wyrzutni.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Gru 04, 2004 11:12 pm    Temat postu: Re: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Jasiaczeq napisa³:
[
Moim zdaniem chodzi tu g³ównie o BHP - czyli poprostu o to ¿eby rakieta nie spad³a w razie niepowodzenia w pobli¿u miejsca, z którego startowa³a.

Te¿ ¶wiêta prawda, ale prawdopodobieñstwo, ¿e rakieta poleci po idealnym pionie i w idealnym pionie spadnie (na rozdziawione z zaciekawienia gêby rakieciarzy) wydaje mi sie bardzo ma³e. Prawdopodobieñstwo tym mniejsze, im wy¿szy pu³ap.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Pon Gru 13, 2004 5:43 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Rakieta - wed³ug projektu - zbudowana jest z dwóch cz³onów. Korpus rakiety wykonany jest z rury PVC: ¶rednica 90mm, grubo¶æ ¶cianki wynosi 2mm. Dok³adne parametry (np. masa, d³ugo¶æ) mo¿na odczytaæ z projektu, gdy¿ jest on aktualizowany - o ile zajd± jakie¶ zmiany.



Stateczniki zosta³y wykonane ze sklejki, grubo¶æ: 4mm. Polakierowa³em je dwukrotnie lakierem bezbarwnym po to by farba nie wsi±ka³a w drewno.



C.D.N.

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
Bartosz J.



Do³±czy³: 30 Mar 2004
Posty: 73
Sk±d: pomorze

PostWys³any: Sob Gru 25, 2004 9:13 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Witam! Wink

Oto najnowsze zdjêcia:

fot. pierwszy cz³on rakiety wraz ze z³±czk±


Z³±czka - rura kartonowa (grubo¶æ ¶cianki: 5mm) dziêki której cz³ony rakiety stanowi± ca³o¶æ, a przy tym ich rozdzielanie nie stanowi rzadnego problemu - opór jest bardzo ma³y. Wewnêtrzn± stronê z³±czki pokry³em warstw± szk³a wodnego, aby nie ulega³a niszczeniu przez dzia³anie ³adunku miotaj±cego.

fot. drugi cz³on rakiety wraz ze statecznikami




Przy budowie modelu, do mocowania elementów u¿ywam FIX ALL'a firmy Soudal - jest trochê z nim k³opotu (d³ugo schnie i jest lepki) ale po utwardzeniu wszystko jest niesamowicie mocno sklejone Razz

Kolejnym etapem budowy bêdzie: przedzia³ silnikowy - komora silnika i pier¶cienie.

Pozdrawiam serdecznie

Jasiaczeq

Ps: Znacie jakie¶ inne okre¶lenie elementu ³±cz±cego cz³ony rakiety Question bo jako¶ termin "z³±czka" nie przypada mi zbytnio do gustu...

_________________
www.hpr.blo.pl


Ostatnio zmieniony przez Bartosz J. dnia Czw Kwi 07, 2005 5:35 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
wojtek



Do³±czy³: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWys³any: Nie Gru 26, 2004 2:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo ³adnie zapowiada siê ta rakieta !

Co do nazwy "z³±czka" to mo¿na j± zastapiæ np. : sprzeg³o, lub wpust

Pozdrawiam i ¿yczê wytrwa³o¶ci w realizacji ambitnego zadania.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Tomek J.



Do³±czy³: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWys³any: Nie Gru 26, 2004 7:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam,
musze powiedzieæ, ¿e rakieta prezentowaæ sie bedzie super. A co do lotów, na ile teoretycznie model wyleci?? Trzymaæ tak dalej.

Pozdro.


Ostatnio zmieniony przez Tomek J. dnia Sob Lip 26, 2008 11:11 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nastêpny
Strona 1 z 7

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP