Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Księga Twardowskiego o rakietach i nie tylko

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Wto Paź 12, 2004 10:08 am    Temat postu: Księga Twardowskiego o rakietach i nie tylko Odpowiedz z cytatem

UWAGA!!! Nowa, bardziej efektywna i rozbudowana wersja Księgi Twardowskiego znajduje się pod adresem: http://www.republika.pl/ksiega_rakiet/index.html

Jeszcze nie wszystko działa, strona będzie wciąż w rozbudowie. Dzisiaj dodałem llinkownię. Serdecznie zapraszam do lektury.
Longinus Twardowski.




AZOTAN AMONU, saletra amonowa, NH4NO3 (ang. Ammonium Nitrate, AN)
Coraz bardziej popularny utleniacz w paliwach rakietowych. Ma jednak głównie zastosowanie jako utleniacz i materiał wybuchowy zarazem w technikach materiałów wybuchowych. Substancja higroskopijna ulegająca rozkładowi (w pewnych warunkach wybuchowemu) wyłacznie do produktów gazowych. Stabilny i szybki rozkład AN wymaga katalizatora (np. dwuchromian amonu), inaczej spalanie mieszanin zawierających AN jest bardzo powolne i niestabilne. Paliwa z AN wytwarzają wysoki impuls właściwy a to dzięki wyłącznie gazowym produktom rozkładu. Paliwa z AN w składzie są z reguły bezdymne. Azotan amonu to popularny nawóz rolniczy i ogrodniczy.


AZOTAN POTASU, saletra potasowa, KNO3 (ang. Potassium Nitrate, KN)
Popularny utleniacz w paliwach rakietowych. Pierwszy znany utleniacz stały - stanowiący 75% zawartości prochu czarnego. Stosowany głównie w paliwach bedących mieszaninami z cukrami oraz sorbitem. Sprawdza się również dobrze w paliwach kompozytowych. Utleniacz do paliw wytwarzających niski impuls właściwy. Popularny nawóz ogrodniczy.


AZOTAN SODU, saletra sodowa, chilijska, NaNO3 (ang. Sodium Nitrate, NaN)
Niezbyt popularny utleniacz w paliwach rakietowych ze względu na jego higroskopijność. Dobry i efektywny utleniacz którego mieszaniny spalają się żółtym płomieniem. W niektórych kompozycjach może zastępować azotan potasu, wymagają one jednak dokładnego suszenia i przechowywania pod szczelnym zamknięciem.


AZOTANY NIEORGANICZNE
Sole kwasu azotowego, użyteczne jako utleniacze do paliw rakietowych. Oprócz głównych: potasowego, sodowego, amonowego znaczenie praktyczne mają strontowy, barowy (barwią płomień na czerwono i zielono). Inne azotany są mało praktyczne ze względu na dużą higroskopijność i stosunkowo małą zdolność utleniania.


BAWEŁNA STRZELNICZA
Patrz ---- nitroceluloza


BILANS TLENOWY PALIWA (mieszaniny pirotechnicznej)
Różnica pomiędzy rzeczywistą i stechiometrycznie wystarczającą do utlenienia palnych składników mieszaniny ilośćią tlenu, zawartego w mieszaninie. Czyli po naszemu mówiąc, jeśli w skłdzie mieszaniny jest taka ilość tlenu, że palne składniki mogą się utlenić do CO2, H2O, SO2, a każdy inny składnik do swojego odpowiedniego tlenku ( np Na do Na2O ) to mieszanka ma zerowy bilans tlenowy bo tlenu jest dokładnie tyle ile potrzeba.
W każdym innym przypadku bilans tlenowy nie będzie równy zero, czyli albo tlenu będzie za dużo i wtedy nadmiar wystąpi w postaci O2, albo za mało i wtedy palne składniki jakoś będą się musiały między sobą podzielić, na czym najczęściej traci węgiel utleniając się do CO. Sad


CAL (ang. Inch)
Jednostka długości równa około 2, 54 centymetra. Często stosowana do określenia średnic rur (np. z PCW)


CELULOID
Tworzywo sztuczne produkowane z nitrocelulozy i plastyfikatorów. Tworzywo zdolne do egzotermicznego rozkładu. Podpalone pali się dużym, świecącym płomieniem. Celuloid zamknięty w korpusie silnika stanowił stałe paliwo rakietowe stosowane w silnikach amatorskich. Obecnie tworzywo rzadko stosowane (względy p.poż), ale jeszcze spotykane (np. piłeczki do ping - ponga). Dawniej celuloid był stosowany jako podłoże błon filmowych i fotograficznych, stąd też czasem można się spotkać z określeniem: silnik kliszowy.


CIĄG -
siła przeciwna do kierunku wypływu gazów będąca reakcją na ten wypływ.
Ha, kto choć raz trzymał w rękach strażacką sikawkę (lub chociaż węża do podlewania ogródka Cool ), ten wie, o czym mowa. Ciąg to ta tajemnicza siła, która umożliwia lot rakiety. Zasada prosta: gazy w dól, rakieta w górę. Ciąg najczęściej podawany jest w niutonach


CIEKŁE PALIWO RAKIETOWE
Paliwo rakietwe, którego składniki występują pod postacią cieczy. Póki co, to są paliwa o najwyższych wartościach impulsu właściwego i są powszechnie stosowane do napędzania dużych, kosmicznych rakiet. Paliwa takie są przechowywane w zbiornikach i wtłaczane pod ciśnieniem do komory silnika rakietowego, gdzie dopiero reagują ze sobą. Najczęściej stosuje sie ciekły tlen i paliwa typu nafty, spirytusu, ciekły wodór itp.


CIŚNIENIE PRACY SILNIKA RAKIETOWEGO
Jest to wartość ciśnienia panującego wewnątrz silnika rakietowego w czasie jego pracy. Im ta wartość większa, tym lepiej. Wartość siły ciągu, impulsu właściwego, liniowej prędkości spalania, czasu pracy zależą bezpośrednio od ciśnienia. Oznaczeniem ciśnienia jest: p. Są paliwa, które do pełnego oddania energii wymagają wysokich ciśnień (np. jednorodne paliwa rakietowe oparte na nitrocelulozie) i takie, które palą się dopiero pod pewnym ciśnieniem. Generalnie ciśnienie to miara siły działającej na jednostkę powierzchni. I tu kilka jednostek: Paskal (oznaczany: Pa), to siła 1 niutona siły działającego na 1 metr kwadratowy powierzchni, czyli N/m2. Jest to jednostka bardzo mała, więc najczęściej spotyka się megapaskal, czyli MPa. MPa = 1 000 000 Pa. Inną jednostką jest jednostka trochę nam obca, ale za sprawą netu (i podglądu co tam na zachodzie) trzeba ją znać. To psi, czyli jeden funt siły działający na cal kwadratowy powierzchni. Przelicznik: 1 MPa = 145.0377 Psi.
Wartość ciśnienia pracy silnika jest bezpośrednio zależna od zacisku.


CUKRY (węglowodany, sacharydy)Jest to nazwa węglowodanów, występujących szeroko w przyrodzie. Występują jako pojedyncze cząsteczki, lub jako polimery, czyli cząsteczki powiązane ze sobą w łańcuch. Stąd też podział na cukry proste, dwucukry oraz polisacharydy (np. skrobia, celuloza). Chemicznie są to substancje zbudowane z węgla, wodoru i tlenu, czyli jakby z węgla i wody (stąd nazwa: węglowodany). Stosowane jako lepiszcze (po roztopieniu) w paliwach określanych jako karmelka. Spalanie cukrów powoduje powstanie gazów jak: tlenek i dwutlenek węgla oraz dużych ilości wody. Stosowanie cukrów jako lepiszczy i składników palnych jest korzystne ze względu na wysoki bilans tlenowy cukrów oraz ze względu na fakt obecności w spalinach dużych ilości wody, które mając bardzo mały ciężar cząsteczkowy umożliwiają uzyskanie wysokich impulsów właściwych. Niestety, to korzystne zjawisko jest w dużej mierze neutralizowane przez nie najlepsze właściwości energetyczne spalania. W zależności od zastosowanej kombinacji cukru i utleniacza można uzyskać paliwa i różnym impulsie właściwym. Najczęściej stosowanymi cukrami jest glukoza, sacharoza, skrobia.


CZAS PRACY SILNIKA RAKIETOWEGO
Czas, w którym silnik rozwija swój ciąg. W zależności od tego, jaki jest czas pracy silnika rakietowego, można wyróżnić dwa typy silników: startowe silniki rakietowe i marszowe silniki rakietowe. Czas pracy pozostaje w bezpośrednim powiązaniu z ciągiem, masową prędkością spalania, impulsem całkowitym i masą paliwa.


DEGRESYWNE SPALANIE
Jest to takie spalanie stałego paliwa rakietowego, w czasie którego powierzchnia spalania ulega ciągłemu zmniejszaniu. W takim przypadku mamy do czynienienia ze zmniejszającym się zaciskiem i ciśnieniem pracy silnika . Jako że jest to zjawisko niekorzystne, stosuje się takie konstrukcje ziarna paliwa, by uzyskać w miarę niezmienną powierzchnię spalania, a co za tym idzie stałe warunki pracy. Często stosuje się w tym celu specjalne powierzchnie kompensujące by progresywne spalanie na tych powierzchniach rekompensowało spalanie degresywne. Ze zjawiskiem spalania degresywnego mamy często do czynienia pod koniec spalania się paliwa (wypalanie się jego resztek).


DWUCHROMIAN AMONU (ang. ammonium bichromate)
Jeden z najpopularniejszych katalizatorów rozkładu azotanu amonu. Pomarańczowa substancja krystaliczna, mająca właściwości rakotwórcze (unikać wdychania i styczności ze skórą) dodawana w ilościach od 1 do 10% paliwa. Jest również stosowana w pirotechnice do wulkanów i węży faraona.


DWUFAZOWE SILNIKI RAKIETOWE

Patrz----hybrydowe paliwa rakietowe


DYSZA -
urządzenie zamieniające energię potencjalną ciśnienia gazu, na energię kinetyczną ruchu jego strumienia. Tyle definicji. Tak naprawdę dysza to poniekąd właściwy silnik rakietowy. Tu powstaje siła umozliwiająca ruch rakiety. To dysza rozpędza i ukierunkowuje strumień gazów powstałych ze spalenia paliwa w korpusie silnika. W najprostszej wersji dysza to po prostu przewężenie umożliwiające sprężenie gazów i ich wyrzut pod ciśnieniem na zewnątrz. Ważnym parametrem dyszy jest: średnica krytyczna.[


DYSZA LAVALA-
dysza składająca się z części zbieżnej ( gdzie następuje przyśpieszenieruchu gazu do prędkości dźwięku) i rozbieżnej (gdzie następuje dalsze przyśpieszanie gazy do prędkości naddżwiękowej)
przekrój dyszy gdzie następuje zrównanie prędkośći ruchu gazu z prędkością dźwięku nazywa się przekrojem krytycznym.
Wyglądem przypomina dwa lejki połączone ze sobą przewężeniami, z częścią zbieżną o dużym kącie rozwarcia i częścią rozbieżną o małym kącie rozwarcia. Jest to powszechnie stosowane rozwiązanie dyszy silników rakietowych (tych duuużych też).


a tk wygląda przekrój dyszy z wypalonego silnika crawe'a




DYSZA SIEMIENOWICZA-
pierwowzór DYSZY LAVALA tylko że z XVII wieku.
A jak to wykonać ( czyli quo modo facit ? ) opisał EltopJ na swojej stronie, skąd właśnie pochodzi ten rysunek:


HIGROSKOPIJNA SUBSTANCJA
Substancja mająca zdolność wiązania wilgoci z powietrza. Efektem jest to, że substancja pozostawiona bez zamknięcia robi się wilgotna a w skrajnych wypadkach rozpływa sie na powietrzu. Wiązanie wody ma charakter fizyczny a nie chemiczny dlatego jej usunięcie jest łatwe - poprzez proste wysuszenie.


HYBRYDOWE PALIWO RAKIETOWE
Paliwo rakietowe, którego część jest w formie ciekłej, a część w formie stałej. Najczęściej spotyka się rozwiązanie polegające na wtryskiwaniu ciekłego utleniacza do korpusu silnika z paliwem w formie stałej.


IMPULS-
Iloczyn siły i czasu jej działania, czyli inaczej mówiąc ile siła zdziałać może
I = F x t


IMPULS WŁAŚCIWY
Wielkość charakteryzująca właściwości pędne (energetyczne) danego paliwa rakietowego. Jest to wartość impulsu całkowitego, który można uzyskać ze spalenia 1 kilograma paliwa. Parametr oznaczany jako Iw . Jednostką jest Ns/kg. Im ta wartość jest wyższa, tym "mocniejsze" jest dane paliwo rakietowe. Często spotykamy się z określaniem wartości Impulsu Właściwego w sekundach. Jest to wtedy oznaczane jako Isp. Tak podana wartośc impulsu określa: przez ile sekund można z jednego kilograma paliwa uzyskać ciąg o wartości jednego kilograma (siły Exclamation ). I przydatny wzorek łączący Iw i Isp: Iw = Isp * 9,81


IMPULS CAŁKOWITY
Miara energii danego konkretnego silnika rakietowego z określoną i stałą masą paliwa. Jest to iloraz ciągu i czasu pracy i jest oznaczany jako Ic.
Ta wartość jest podstawą np. podziału silników rakietowych na klasy. Jako że jest to iloczyn siły ciągu i czasu pracy, to np. silnik o ciągu 100 N i czasie pracy 1s, ma tyle samo energi co silnik o ciągu 10 N i czasie pracy 10 s. Za każdym razem jest to 100 Ns. Chyba logiczne, silnik może "ciągnąc" słabiej, ale dłużej, lub "mocniej", ale krócej, zużywając za każdym razem tą samą ilość określonego paliwa.


INHIBITOR SPALANIA ZIARNA
Inhibitorem jest substancja niepalna lub spalająca się powoli, której cienka warstwa naniesiona na powierzchnię ziarna paliwa ma na celu zabezpieczenie powierzchni ziarna przed dostępem płomienia. Robi się to po to, aby uzyskać odpowiednią geometrię ziarna. Inhibitorami są najczęściej ciekłe lakiery, którymi maluje się powierzchnię do inhibitowania. Bardzo często, jeżeli w paliwie kompozytowym stosowane są ciekłe lepiszcza, które są utwardzane chemicznie, właśnie tych lepiszczy uzywa się jako inhibitorów.


JEDNORODNE STAŁE PALIWO RAKIETOWE
Stałe paliwo rakietowe, które w każdym miejscu posiada jednakowy skład. Najczęściej są to paliwa oparte na nitrocelulozie i trudnolotnym razpuszczalniku. Paliwa dziś dość rzadko stosowane, ale jak ktoś widział Katiuszę (zwaną też organami Stalina Twisted Evil ) w akcji, ten wie co potrafią rakiety napędzane takim paliwem. Posiadają one dość wysoki impuls właściwy, ale wymagane są wysokie ciśnienia pracy tych paliw.


KARMELEK
Popularne określenie niejednorodnych stałych paliw rakietowych, które przygotowuje się poprzez zmieszanie rozdrobnionych utleniaczy (najczęściej azotanu potasu) oraz różnych innych dodatków (np. katalizatorów), z roztopionymi w podwyższonej temperaturze cukrami (najczęściej sacharozą, glukozą, sorbitolem), będącymi lepiszczem i składnikiem palnym tych paliw.
Najbardziej popularnym paliwem z grupy karmelków jest azotan potasu (saletra potasowa) z sacharozą w proporcji 65% / 35% i zwyczajowo pod pojęciem karmelek rozumie się paliwo o podanym składzie. Paliwo takie posiada dużą wytrzymałość mechaniczną, temperaturę palenia rzędu 1300 0C i impuls właściwy do około 1200 Ns


KATALIZATOR
Substancja, dodawana z reguły w niewielkim stężeniu do masy paliwa, mająca na celu zwiększenie liniowej prędkości spalania. Za katalizatory spalania mogą być również uznane substancje modyfikujące wartość współczynnika n.

KIJANKA -
Żartobliwa nazwa na określenie małej rakiety ze stabilizatorem prętowym ( kijkiem )



KOMORA SILNIKA RAKIETOWEGO
Przestrzeń wewnątrz korpusu silnika


KOMPENSUJACE POWIERZCHNIE SPALANIA
Specjalne powierzchnie spalania w które wyposaża sie ziarna paliwa, aby uzyskać dla nich w miarę stałą w czasie sumaryczną powierzchnię spalania. Czyli: progresywne spalanie ziarna jest rekompensowane degresywnym spalaniem powierzchni kompensujących (lub na odwrót). Najczęstszymi rozwiązaniami jest stosowanie stożkowych bądź szczelinowych powierzchni kompensujących


KORPUS SILNIKA
Wytrzymała ciśnieniowo i termicznie obudowa silnika rakietowego, wewnątrz której następuje spalanie paliwa rakietowego. W przypadku silnika rakietowego na stałe paliwo rakietowego, korpus silnika stanowi jednocześnie zbiornik paliwa.


LEPISZCZE
Jest to substancja wiążąca rozdrobnione składniki niejednorodnego stałego paliwa rakietowego w jeden blok paliwa, zwanego również ziarnem, o określonych rozmiarach i wymaganej wytrzymałości mechanicznej. W praktyce najczęściej lepiszcze jest jednocześnie składnikiem palnym paliwa, które wiąże w sobie rozdrobniony utleniacz. Najczęściej stosowanymi lepiszczami są żywica epoksydowa, żywica poliestrowa, silikon, asfalty, karmel
Arrow http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?p=55590#55590


LICZBA MACHA -
M = v/a* liczba określająca stosunek prędkości ruchu obiektu lub gazu do lokalnej prędkości dźwięku.


LINIOWA PRĘDKOŚĆ SPALANIA
Jest to prędkość przesuwania się frontu płomienia, wyrażana najczęściej w cm/s. Najczęściej jej symbolem jest: u. Jeśli masz np. laskę paliwa o długości 7 cm i zapalona z jednego końca spala sie w ciagu 14 sekund, to prędkość spalania wynosi 7 cm/14 s = 0,5 cm/s. Dla paliw stałych rakietowych wartości te wahają się od około 0,3 do około 2,5 cm/s. Dla stałych paliw rakietowych wartość liniowej prędkości spalania jest zależna od stopnia rozdrobnienia składników, składu paliwa, ciśnienia pracy . Liniowa prędkość spalania stałych paliw rakietowych jest powiązana z ciśnieniem pracy silnika wzorem u = A*p^n , gdzie A jest pewną stałą charakterystyczną dla danego paliwa, a współczynnik n określa kształt krzywej przyrostu predkości spalania w zależności od ciśnienia w komorze silnika, inaczej mówiąc określa stopień szybkości przyrostu predkości spalania w zależności od ciśnienia.


MARSZOWY SILNIK RAKIETOWY
Silnik rakietowy, który charakteryzuje się stosunkowo niewielkim ciągiem wytwarzanym przez długi czas. Ma on za zadanie pokonywanie oporów atmosfery w czasie lotu i ciągłe zwiększanie prędkości lotu, ze względnie niewielkimi przyspieszeniami.


MASA
- miara bezwładności równa stosunkowi siły ciężkości do wartości przyspieszenia ziemskiego. Właściwość materii, którą zachowuje ona również w stanie nieważkości.


MASA CZĄSTECZKOWA - MASA ATOMOWA -
Masa cząsteczki, albo atomu wyrażona w jednostkach masy atomowej j.m.a
Każdy atom, mimo iż jest prawie niewyobrażalnie mały jednak swoje waży, jak wszystko na tym świecie, z atomów zbudowanym.
Aby więc poważyć to co niewyobrażalnie małe, utworzono niewyobrażalnie młą jednostkę masy, właśnie tą jednostkę masy atomowej.
Dzięki temu można dokładnie określić jaka jest masa każdej cząsteczki albo atomu, bo atom od atomu ręóżni się właśnie także masą.
Każdy z pierwiastków ma przypisaną sobie masę atomową i teraz jeśli cząsteczka składa się z określonej liczby atomów jakiegoś pierwiastka, to jej masa będzie tyle razy większa od masy atomowej ile tego pierwiastka wchodzi do cząsteczki.
Przykładowo masa atomowa tlenu ma.( O ) = 16 ,a cząsteczka tlenu składa się z dwóch atomów, co zapisujemy w postaci O2, więc masa cząsteczkowa cząsteczki tlenu będzie wynosiła mcz.( O 2 ) = 2 x 16 = 32.
Wten sposób można każdą cząsteczkę zważyć.
Pytanie tylko po co to nam potrzebne? Odpowiedź jest prosta pierwiastki reagują ze sobą w ilościach odpowiadających zawsze jakiemuś prostemu ułamkowi, więc wiedząc ile mamy masy jednego pierwiastka, możemy obliczyć ile drugiego do reakcji nam potrzeba.Przydatne jest tutaj jeszcze inne pojęcie: Mol, albo gramoatom lub gramocząsteczka


MASOWA PRĘDKOŚĆ WYPŁYWU GAZÓW -
Masa gazów wypływająca w jednostce czasu przez dyszę silnika rakietowego. Mierzona w kg/s, oznaczana jako m'( em prim ) Jest jednym z głównych czynników wpływających na ciąg silnika rakietowego. Patrz równanie ciągu


MPa
Megapaskal, jednostka ciśnienia w układzie SI odpowiada milionowi niutonów działającemu na powierzchnię 1m2
Patrz----Ciśnienie pracy silnika rakietowego


NIEJEDNORODNE STAŁE PALIWO RAKIETOWE
Stałe paliwo rakietowe będące mieszaniną drobnych proszków złączonych w jednolity blok paliwa, poprzez sprasowanie (ubicie) lub przy pomocy lepiszcza. Czasem paliwa określane nazwą: paliwa kompozytowe. Najczęściej w amatorskiej praktyce właśnie z takimi paliwami mamy do czynienia. Są to wszystkie paliwa które przygotowywane są ze zmielonych utleniaczy, pyłów metali, sproszkowanych katalizatorów itp. Do tej grupy paliw należy np. proch czarny, karmelek, pył cynku z siarką, a nawet... paliwo silników startowych wahadłowców.


NITROCELULOZA
Właściwie to azotan celulozy. Substancja powstała na skutek reakcji celulozy z kwasem azotowym, w wyniku której grupy -OH zostają zamienione na grupy -O-NO2. W wyniku tej przemiany celuloza potrafi się rozkładać (po zainicjowaniu wysoką temperaturą) w reakcji egzotermicznej z wydzieleniem dużych ilości gazów. Charakter nitrocelulozy określany jest poprzez procentowe określenie ilości azotu w substancji. Wysoko podstawiona nitroceluloza (zwanej też bawełną strzelniczą) spala się bardzo szybko, w zamknięciu ma właściwości wybuchowe. Jest podstawowym surowcem stosowanym do produkcji prochu bezdymnego i jednorodnych stałych paliw rakietowych. Niżej podstawiona nitroceluloza przejawia gorsze właściwości energetyczne jako paliwo do rakiet, jest substancją bezpieczniejszą w użyciu i jest surowcem do produkcji celuloidu i lakierów nitrocelulozowych


NIUTON
Jest to jednostka siły, która działając na masę jednego kilograma nadaje jej przyspieszenie równe 1 m/s2 (jeden metr na sekundę do kwadratu)
Symbolem jednostki jest N (nie mylić z azotem Laughing ). Cóż, siła to siła, każdy ma wyobrażenie co to takiego. A dla naszych ziemskich warunków prosty przelicznik: aby podnieść z ziemi coś, co waży kilo, trzeba użyć siły 9,81N, gdyż przyspieszenie ziemskie ma wartość 9,81 m/s2. Często dla uproszczenie przyjmuje się wartość przelicznika równą 10. Mamy np. silnik rakietowy o ciągu 142 N co po podzieleniu przez 9,81 daje nam ciąg 14,5 kilo. A to już łatwiej sobie wyobrazić.


PALIWO RAKIETOWE
Substancja lub mieszanina substancji chemicznych, które reagując wytwarzają duże ilości gazów o wysokiej temperaturze. Gazy te przyspieszone i ukierunkowane w dyszy dają nam ciąg silnika. Generalnie wykorzystywane są tutaj reakcje rozkładu (np. paliwa oparte na nitrocelulozie, nadtlenku wodoru) lub reakcje syntezy (np. reakcje z tlenem, fluorem). W zależności od postaci mamy paliwa: stałe, ciekłe lub hybrydowe(dwufazowe)


PĘD-
iloczyn masy poruszającego się obiektu i jego prędkości, wielkość zachowawcza, to znaczy nie można jej zmienić bez ingerencji zewnętrznej
p = m x V


PLASTYFIKATOR
Substancja dodawana do tworzyw, żywic lub innych substancji, celem ich uplastycznienia, czyli zmiany ich właściwości fizycznych. Przykładowo: dodanie odpowiedniej ilości plastyfikatorów do twardego PCW powoduje powstanie tworzywa o właściwościach gumy. Plastifikatory dość często stanowią dodatek do stałych paliw rakietowych, gdyż ich zbyt duża twardość i sztywność grozi (pod obciążeniem) np. pęknięciem ziarna. W przypadku paliw jednorodnych, plastyfikatory są niezbędne do wytworzenia paliwa i stanowią często nawet ponad 20% ich składu. Dla takich paliw plastyfikatorem jest np. nitrogliceryna, która dodatkowo poprawia bilans tlenowy takich paliw. W większości innych paliw stosuje się plastyfikatory typu ftalanów, cytrynianów, oleje mineralne itp.


POWIERZCHNIA SPALANIA PALIWA
Powierzchnia ziarna paliwa ale wyłącznie ta, na której ma miejsce spalanie. Np. część dostępnej powierzchni mozna zabezpieczyć przed płomieniem poprzez inhibitor spalania ziarna, wtedy nie jest ona wliczna do powierzchni spalania paliwa.
Jeśli w trakcie spalania ziarna paliwa powierzchnia spalania się zwiększa, mówimy o spalaniu progresywnym, jeśli zmniejsza o spalaniu degresywnym.


PRĘKOŚĆ -
Prędkością nazywa się przyrost drogi następujący w jednostce czasu.
Czyli im większa droga zostanie pokonana w jednostce czasu tym większa jest prędkość. Wyraża się to prostym wzorem matematycznym:
v = s/t gdzie:
v- prędkość w [m/s]
s- droga w [m]
t- czas w [s]
można jeszcze dyskutować na temat funkcji drogi w czasie i jej pochodnej ale to już całkiem inna historia


PROGRESYWNE SPALANIE
Jest to takie spalanie stałego paliwa rakietowego, w czasie którego powierzchnia spalania ulega zwiększaniu. W takim przypadku mamy do czynienienia ze zwiększjącym się zaciskiem i ciśnieniem pracy silnika . Jako że jest to zjawisko niekorzystne, stosuje się takie konstrukcje ziarna paliwa, by uzyskać w miarę niezmienną powierzchnię spalania, a co za tym idzie stałe warunki pracy. Często stosuje się w tym celu specjalne powierzchnie kompensujące, by degresywne spalanie na tych powierzchniach rekompensowało spalanie progresywne.


PRZYROST PĘDU -
Zmiana pędu poruszającego się obiektu pod wpływem działającej siły, równy impulsowi siły oddziałującej na obiekt
dp = F x t = I


PSI
Patrz---Ciśnienie pracy silnika rakietowego


REGUŁA KRZYŻOWA MIESZANIN
Reguła ułatwiająca znalezienie proporcji w jakiej należy zmieszać dwa roztwory o znanym stężeniu aby otrzymać roztwór o stężeniu zadanym.
24% 9 = (18 - 6)
\ /
\ /
18 %
/ \
/ \
6% 6 = (24 - 1Cool
aby więc z roztworów o stężeniu 24 i 6 % uzyskać roztwór o stężeniu 18 % trzeba te roztwory zmieszać w proporcji 9/6 czyli 3/2


RÓWNANIE CIĄGU
Równanie określające siłę ciągu silnika rakietowego. Składa się z dwóch członów: dynamicznej i składowej statycznej. Składowa dynamiczna pochodzi od wypływu czynnika roboczego z dyszy ( iloczyn m' * vw ), natomiast składowa statyczna od ciśnienia w wylotowym przekroju dyszy, iloczyn (pw - pz) * Sw.

Fc = m' * vw + ( pw - pz ) * Sw

Fc - siła ciągu [N]
m' - masowa prędkość wypływu [kg/s]
Vw - prędkość wylotowa gazów [ m/s]
pw - ciśnienie w przekroju wylotowym dyszy [N/m2]
pz - ciśnienie na zewnątrz silnika [N/m2]
Sw - przekrój wylotowy dyszy [m2]

Inaczej mówiąc: ciąg jest tym większy, im większa masa gazów wypływa z dyszy w określonym czasie (np., 100 gram gazów na sekundę da mniejszy ciąg, niż 300 gramów na sekundę), oraz im większą prędkość uzyskają one na wylocie z dyszy. Ale to nie wszystko. Gazy wypływające z dyszy mają
też określone ciśnienie. Ciśnienie to zmniejsza się przepływając od przekroju krytycznego dyszy do wylotu dyszy, gdyż gazy rozprężają się w dyszy
(i przyspieszają). Jednak na wylocie dyszy mają jeszcze określone ciśnienie, które to ciśnienie pomnożone przez powierzchnię przekroju dyszy na jej wylocie daje dodatkową siłę.


SIEMIENOWICZ KAZIMIERZ-

Rodak Very Happy Exclamation
Wielce wykształcony człowiek żyjący w XVII w. Prekursor wielu rozwiązań w dziedzinie techniki rakietowej , artylerii i pirotechnice. Wynalazł m innymi rakietę wielostopniową, wielosegmentową, i stabilizowaną za pomocą płatów aerodynamicznych. W dziedzinie artylerii prowadził badania balistyczne nad torem lotu pocisków, a także rozważania dotyczące wagomiaru pocisków, co nieomal doprowadziło do odkrycia ciężaru właściwego substancji. W pirotechnice opracował wiele mieszanin pirotechnicznych wytwarzających efekty świetlne ( kolorowe światło a także iskry ). Opracował wiele rozwiązań fajerwerków wystrzeliwanych z moździerzy, które to rozwiązania do dzisiaj są stosowane. Dziełem jego jest "Artis magnae artyleriae pars prima ", w której pokazał rozwiązania o wiele lat wyprzedzające stosowane w tamtych czasach

Arrow http://www.mt.com.pl/num/07_01/tatar.html


SILNIK KLISZOWY
Dawniej popularny typ amatorskiego silnika rakietowego, w którym paliwo stanowiła zwinięta rolka błony filmowej lub fotograficznej, które to błony były produkowane na podłożu z celuloidu.


SILNIK ODRZUTOWY-
Silnik działający na zasadzie zachowania pędu, czyli siła napędowa powstaje na skutek nadania części masy prędkości w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu.
Arrow http://www.polatca.pata.pl/papierki/hist_lotn/h_jet.htm


SILNIK RAKIETOWY-
Jeden z rodzajów silnika odrzutowego którego działanie nie wymaga pobierania z otoczenia żadnych substancji. Może doskonale działać w próżni. Słowem, jest to silnik odrzutowy, który wszystko co potrzebuje do pracy, ma ze soba. A żeby było ciekawiej, jest to pierwszy silnik cieplny, jaki poznała ludzkość (i to laaata wcześniej niż poznano silnik parowy). Silnik rakietowy można opisać różnymi parametrami, ale najważniejsze to: ciąg, czas pracy silnika rakietowego, impuls całkowity


STAŁE PALIWA RAKIETOWE
Paliwa rakietowe pod postacią stałą (twardego bloku, np. karmelek). Dzielimy je na paliwa stałe jednorodne i niejednorodne


ŚREDNICA KRYTYCZNA
Najmniejsza średnica otworu dyszy. Występuje w niej przepływ gazów z prędkością równą lokalnej prędkości dźwięku. Jest to element dyszy pracujący w extremalnych warunkach. Tu występują najwyższe temperatury i obciążenia mechaniczne. Średnica krytyczna jest wręcz "rozwiercana" przez gorące i sprężone gazy płynące z dużą prędkością. Od wielkości tego otworu zależy zacisk, ciśnienie pracy silnika rakietowego, ciąg, masowa prędkość wypływu gazów


UTLENIACZ (ang. oxidiser)
Związek chemiczny rozkładający się z wydzieleniem tlenu lub innych substancji utleniających. Najczęściej są to sole kwasów: azotowego, chlorowego, nadchlorowego, nadmanganowego, nadtlenki i inne.


WSPÓŁCZYNNIK N-Wykładnik potęgowy we wzorze u = A * p^n do potęgi n, wiążącym liniową prędkość spalania paliwa (u) z ciśnieniem pracy silnika rakietowego (p).Od wartości tego wykładnika zależy kształt krzywej zależności przyrostu liniowej prędkości spalania w funkcji ciśnienia. Ogólnie im wartość n jest niższa, tym łatwiej skonstruować silnik. Dlaczego? No cóż, jak wzrośnie ciśnienie, to wzrośnie prędkość spalania paliwa. Jak paliwo pali się szybciej, to powstaje więcej gazu w jednostce czasu, a co za tym idzie dalej wzrasta ciśnienie, bo gazy nie nadążają z opuszczaniem komory spalania przez otwór dyszy. W skrajnym przypadku ten mechanizm wywołuje CATO, albo tzw. Jeeep. Jeśli współczynnik n jest niski, to silniki dobrze pracują w szerokim zakresie zacisku. Inaczej mówiąc, czy damy duzy zacisk, czy mniejszy, to i tak poleci. Jeśli współczynnik n jest duży, to gdy damy mały zacisk – silnik wypali się bez wzlotu. Damy większy zaciska – silnik wybuchnie. Dla wysokiego współczynnika n dobór właściwego zacisku jest bardzo trudny, stąd też tak chętnie stosuje się paliwa o niskiej wartości współczynnika n. Najczęściej współczynnik n przyjmuje wartości od około 0,2 do 0,9 i jest on cechą charakterystyczną dla danego paliwa.


WYRZUTNIA Jest to urządzenie, którego celem jest zapewnienie stateczności rakiety i nadanie jej pożądanego kierunku, aż do momentu, gdy rakieta uzyska na tyle dużą prędkość, że może już dalej kontynuować lot samodzielnie. Zdecydowana większość rakiet amatorskich wykorzystuje do stabilizacji lotu stabilizatory aerodynamiczne, inaczej mówiąc, po prostu lotki. A te działają dopiero wtedy, gdy rakieta ma już określoną prędkość. Dlatego, by lot był prawidłowy, na samym początku coś musi rakietę "podtrzymać" i ukierunkować. I do tego właśnie służy wyrzutnia. Można spotkać różne rozwiązania wyrzutni: prętowe (najprostsze i najczęściej stosowane), szynowe lub kratownicowe. czasem jeszcze można spotkać wyrzutnie rurowe, ale to rzadko spotykane rozwiązanie.



ZACISK
Jest to proporcja powierzchni spalania paliwa do powierzchni przekroju dyszy w najwęższym jej miejscu, czyli w średnicy krytycznej. Wartość bardzo ważna, bo właściwy dobór tej proporcji umożliwia nam uzyskanie właściwego ciśnienia pracy silnika rakietowego. A wiadomo: za małe ciśnienie - nie poleci, za duże - Buum! Wielkość zacisku jest dla założonego ciśnienia pracy zależne od rodzaju stosowanego paliwa rakietowego


ZIARNO PALIWA
Jednolity i odporny mechanicznei blok paliwa uformowanego w bryłę o określonym kształcie geometrycznym. Odpowiednio dobrana geometria takiej bryły pozwala na uzyskanie korzystnej powierzchni spalania paliwa. Typowe ziarna mają kształt cylindra o średnicy takiej jak średnica komory silnika. Zdarzają się ziarna o kształcie cylindrycznym z wewnętrznym kanałem, który może mieć różne kształty: od cylindrycznego (ziarno rurowe), poprzez szczelinowy do gwiazdowego trój- i wieloramiennego.[img][/img][img][/img][img][/img]
Powrót do góry
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon Mar 21, 2005 10:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Duża prośba do forumowiczów. Proszę o podawanie uwag, haseł których brak a które chętnie widzieli byście w Księdze Twardowskiego. Dla bardziej zaawansowanych: mile widziane dobrze napisane hasła, które można by zamieścić w księdze. Sądząc z listy odwiedzin pomysł z Księgą Twardowskiego wypalił i tym bardziej widzę sens w rozbudowie tej strony.
P.S. jak ktoś ma fajowe fotki rakiet (swoich), startów itp. a tym bardziej jak nie ma własnej stronki lub nie umie zamieścić ich w necie, niech mi prześle. Jest w księdze odnośnik do galerii i myślę, że taka (wspólna) galeria powstanie.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
maxlam
Gość





PostWysłany: Czw Lip 14, 2005 5:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Wydaje się że temat zapłonu silnika jest na forum traktowany trochę po macoszemu choć prawidłowy zapłon jest gwarancją prawidłowej pracy silnika, osiągnięcia założonych parametrów i bezpieczeństwa.

Więc tak na szybkiego bo za bardzo nie mam czasu posiedzieć nad tym podam przetłumaczony przez automat ( Confused niestety) artykuł Nakka z tym problemem. Zastanawiam się także nad założeniem nowego tematu co wy na to?? Czy jest taka potrzeba??

A cha to jest link do ciekawego arkuszu w którym można obliczyć ilość PCz do zapłonu jak będzie zapotrzebowanie to opisze jak z niego korzystać choć to banalna sprawa Wink

http://members.aol.com/nakkarocketry/soft/igniter.xls

Orginał arta jest na http://members.aol.com/nonillion/igniter.html

A jak ktoś ma czas i ochotę to może to na polski przetłumaczyć bo to to nie jest za bardzo ;-/


Krótka Historia

Pierwsze rozruszniki, że użyłem do moich motorów rakiety były całkiem proste, składając się z pary elektrycznych drutów, z krótką długością nichrome drut zlutował dwa prowadzi. Odkąd to pojęcie nie gwarantuje zapłonu, chyba, że drut nichrome właściwie kontaktuje się z propellant ziarnem, późniejsze rozruszniki miały, że mała "piłka" paliwa rzuciła na drut nichrome. Ta metoda zapłonu była bardziej godny zaufanie, jednakże, były nadal inne niedociągnięcia oddziałujące na solidność. Na przykład , jeżeli zasilacz był, dla jakiegoś powodu niskiego (albo, jeżeli to było zimno, takie jak podczas zimowego rozpoczęcia), propellant piłka na rozruszniku posprzątałaby, ale nie zapaliłaby. Również , odkąd drut nichrome jest kruchy, złamanie czasami nastąpiłoby. Było inne bardziej znaczące niedociągnięcie. Znalazłem, że, po zapłonie, motor spaliłby się dla kilku sekund to "zbudować ciśnienie" przed nagle pchnięciem z pełną siłą. Była wyraźnie propellant istota zmarnowana podczas tej fazy z spalić się. To nastąpiło z powodu burnrate charakterystycznego tego paliwa (i najwięcej inne paliwa). Tempo palenia jest silnie zależne na ciśnieniu. W atmosferycznym ciśnieniu, paliwo spala się powoli i tylko zaczyna spalić szybko raz dostateczne ciśnienie urósł w motorze rakiety. Tylko wtedy robi motor produkuje pokaźne pchnięcie.

Aby rozwiązać ten problem zmarnowanego palenia ziarna i dlatego zmniejszył określony impuls, najpierw spróbowałem instalowanie " diafragmy wybuchu" w motorze. To jest cienkim arkuszem mosiądza, który blokuje gardło dyszy i pozwala ciśnienie, by urosnąć w motorze, by osiągnąć skuteczne palenie. W tym punkcie, diafragma powinna wybuchnąć i zostać katapultowana z ot dysza. Zaeksperymentowałem z takim pojęciem, ale to nie pracowało zadowalająco. Faktycznie , takie przygotowanie spowodowało motorowy defekt na jeden z moich lotów ( C Lotu -18, lipcu 1980), problem w domu oceniał diafragmę, by wybuchnąć (wiarygodnie) w dokładnie właściwe ciśnienie, które było nie prosty, by osiągać, przynajmniej nie tak z moimi small throated motorami. Opuściłem to pojęcie i spróbowałem alternatywne podejście - zapisać rozrusznik, który zrobiłby wiarygodniej i skutecznie zapaliłby paliwo i odsiedzieliby dodatkowy zadziałać - równocześnie zwiększać ciśnienie motor. Proste Czarne oskarżenie Proszku osiągnęłoby to. Czarny proszek jest łatwy, by zapalić i przez umieszczanie oskarżenia w przypieczętowanej szpulce filmu, to spaliłoby się prawie natychmiast, wypuszczając spory tom gorących gazów. To służyło zwiększać ciśnienie motor kiedy bardzo skutecznie zapalając ziarno. Motor wtedy osiąga pełne pchnięcie prawie natychmiast.

Przez kilka lotów i statyczny przetestowuje, ten pirotechniczny rozrusznik okazał się wysoce godny zaufanie i znacząco podwyższył osiągi motorów rakiety.

Pirotechniczny Rozrusznik



Zgadza się 1 -- rozrusznik motoru Rakiety

To jest ilustracja czego jest zwany pirotechnicznym rozrusznikiem, który został użyty do zapalania B -200, C -400 i podobnej cukrowy propellant motoru rakiety. To składa się z długości picia plastiku polietylenu, które słoma napełniła jako pokazane z oskarżeniem Proszku Zapłonu i jako taki, często jest zwany " rozrusznikiem słomy".

Rozrusznik jest przypieczętowany w obu końcach z polietylenem "gorącym - topić klej". Nichrome ( nikiel nikiel - chrom chrom, wysoki opór) drut służy jako włókno ogrzewania (bridgewire) i jest zlutowany do końców drutu miedzi prowadzi używanie "niesplamionej stali" zlutowują. Drut Nichrome jest całkiem niedrogi (około $ 0.20 / stopa.) . Alternatywnie, brzeg morza (albo dwa) grubej " wełny stalowej" może zostać użyty na miejscu drutu nichrome, albo nawet brzegu morza piękna miedź "głośnik" drutu.

Drut Nichrome może być podstępny, by zlutować. Łatwa i pewna droga, by przymocować drut nichrome do elektrycznych ołowianych drutów jak jest zilustrowana poniżej:





Gdy obnażanie izolacji od elektrycznego prowadzi, forma zamknęła pętle używające szczypce needlenose. Nitka drut nichrome przez pętle.

Dostosuj rozmieszczenie taki, że rozpiętość drutu nichrome między pętlami jest około 5 mm.

Wyszczotkuj pętle lekko z kwaśnym lutowaniem kleją. Używając lutownice, ogrzewania pętli i napełniania z lutem. Mechanizm naczynia włoskowatego zrobi to łatwe, by zrobić. Drut nichrome teraz będzie wbity w lucie. Użyj lupy, by zbadać, by zrobić pewny, że pętle w pełni są napełnione z lutem. Zbędny lut kleją wtedy jest usunięty przez obracanie rozrusznika w alkoholu.

Oskarżenie Proszku Zapłonu, którego użyłem było "Czarny Proszek" mieszaniną, która została objęta mieszaniny 75% azotanu potasu, 15 % węgla drzewnego i 10% siarki. Teraz używam zmodyfikowanej mieszaniny, opisanej poniżej.

Dla dodanych bezpieczników podczas przechowywania, obnażonych końców drutu prowadzi jest przetoczony, (wił się razem) by wyeliminować możliwość nieuważnego aktualnego strumienia przez rozrusznik

Elektryczne źródło władzy dla mojego systemu wymiany ognia złożyło się z czterech 1.25 baterii nicad V (widzą, jak Rozpoczęcie Popiera System http://members.aol.com/ricnakk/launch.html#Ignition System ), ale wtedy przełączyłem DURACELL Ultra 223 http://www.duracell.com/oem/Primary/Lithium/default.asp baterii zdjęcia dzięki jego doskonałej aktualnej pojemności dostawy i zimnemu pogodowemu osiągi. Bardziej ostatnio, użyłem do ładowania niklowanych baterii wodorku metalu, dwóch 3.6 ogniw V (300 mAh każdy) szeregowo, który dostarcza hojny prąd w 7.2 V. These " telefon ogniwa" http://www.gpbatteries.com.hk/Consumer/Specialty/Cordless_Phone/Cordless_phone.asp bateriach też mają doskonałego zimny - pogodowego osiągi.

Ważna notatka: Użycie rozrusznika zawierającego wielkie oskarżenie BP niż pokazany w Liczbie 1 może wywołać początkowe ciśnienie "kolcu". Ten overpressurization motoru rakiety podczas rozpoczęcia działalności może wywołać motor, który defekt scharakteryzował przez strzyżenie rygli bezpieczników zachowujących głowę motoru rakiety. Skutek wielkości rozrusznika na motorowej krzywej ciśnienia izby może być znaczący dla "small" motory rakiety ( takie jak -100, B -200 & C -400). To jest zilustrowane w Liczbie 2 dla szczególny BEM (Balistycznego Motoru Oceny).



Figure 2 -- Effect of igniter size on motor pressure-time trace and burn time.
a) 3 gram igniter
b) 7 gram igniter
c) 15 gram igniter
Ref. Rocket Propulsion Technology, Vol.1, A Technique for Measurement of Rate of Burning and Specific Impulse of Solid Propellants.

http://members.aol.com/nonillion/bemref.html

gnition Proszek

Proszek Zapłonu, którego aktualnie używam jest zmodyfikowaną Czarną mieszaniną Proszku i składa się z 80% Azotanu Potasu i 20% Węgla drzewnego, przez wagę. Siarka nie jest dodana do tej mieszaniny. Funkcja siarki w konwencjonalnym Czarnym Proszku ma pozwolić proszek, by zapalić więcej chętnie przez iskrę. To jest wielkie dla pistoletów flintlock, ale dla powodów bezpieczników, to jest nie taka dobra cecha dla rozruszników motoru rakiety, ani to jest konieczne.

Przygotowanie Proszku Zapłonu

Węgiel drzewny musi być "naturalny las" rozmaitością (nie brykiety). Węgiel drzewny może zostać włamać się do mniejszych kawałków przez zawijanie w arkuszu bawełny, wtedy uderzając z młotkiem. Te kawałki mogą wtedy zostać proszkowane przez użycie naładowanego młynku kawy. Azotan potasu też jest zmielony do pięknego proszku używającego młynek kawy. Dwaj wyborcy wtedy są zważeni z do 80/20 (KN / Węgiel drzewny) proporcji, wtedy zmieszanych gruntownie razem. Utylizuję ten sam obracający się mikser jako używam do mieszania mieszanin paliwa. Polecił, że mieszanie czas jest 3 godzinami na 100 gramach.

Po zmieszaniu, proszek jest umieszczony w plastycznej misce i wystarczająca woda jest dodana, by utworzyć płyn kleją. Sklej być zdrowy jest zmieszany ręcznie, wtedy jest rozciągnął się na arkusz papieru pergaminu i jest pozwolony do suchy zupełnie. Moździerz i tłuczek wtedy są użyte, by rozbić wynikające kępy do grubej formy granular. Przesiewacz mąki wtedy jest użyty, by przesiać ziarnka do wymaganej wielkości cząstki.

Ciśnienie izby dzięki Zapłon Rozrusznika

Zapłon oskarżenia rozrusznika służy dwóm ważnym celom:

Aby wygenerować cieplną niestabilność w formie gorących, gęstych gazów, które szybko zapalają propellant ziarno na wszystkim wystawiony (nie - wstrzymującym albo wolnocłowym) powierzchnie. Transfer gorąca Convective będący skutkiem gazów płynących w wysokiej szybkości przez powierzchnię ziarna do wyjścia dyszy pomaga procesowi zapłonu.

Aby zwiększać ciśnienie izba do poziomu takiego, że spalić tempo paliwa jest dostateczny, by utrzymać to ciśnienie. Logicznie, ten poziom ciśnienia powinien być ciśnieniem projektowania motoru.

Ciśnienie, które jest wygenerowane przez zapłon oskarżenia rozrusznika może zostać określone przez poszły za równaniem:

(Ref. SP NASA -8051 Stałych Rozruszników Motoru Rakiety)





tutaj

P = ciśnienie w izbie zapłonu w czasie, lbf t / in2

r = gęstość lbm materiału oskarżenia / in3

D = gęstość ładowania = C / V lbm / in3

C = oryginalny masa lbm oskarżenia

V = wolny tom izby zapłonu w czasie, t in3

l = T R / M "efektywna siła" (energia), w - lbf / lbm

R = uniwersalny gaz stały w - lbf /° R - lbm

M = efektywna molekularna waga spalin ( masa systemu rozwidliła się około liczba kretów gazu) lbm / kret

T = temperatura płomienia adiabatic ° R

G = ułamek oryginalnej masy oskarżenia zużył do czasu, t bezwymiarowego

Tata = atmosferyczny lbf ciśnienia / in2

Efektywna siła, l ("lambda"), może zostać obliczona od wartości M i T skłonił się od analiza zapłonu ( programu PEP używania e.g.) dla jakiegoś materiału oskarżenia. Alternatywnie, to może chętnie zostać określone, jeżeli impet dla szczególnego materiału oskarżenia jest rozpoznany. Impet dla Czarnego Proszku (handlowy stopień) jest w przybliżeniu 100 000 stopa stopą - lbf / lbm. W ten sposób, efektywna siła dla Czarnego Proszku ma 100 000 lat * 12 = 1 200 000 w domu - lbf / lbm.

Jeżeli Czarny Proszek komercyjnie nie jest zrobiony, raczej przygotował się jako opisany wcześniejszy w tej Stronie Brzeszczotu, impet prawdopodobnie będzie daleko mniej, powiedzieć, między 50-75% z tej wartości.

Pochodzenie tego równania

Przykład obliczenie

http://members.aol.com/riccnakk/ign_ex1.html

Dla wygody, Przewyższ arkusz kalkulacyjny jest uchwytny, który określa ciśnienie zapłonu używające tę metodę:

http://members.aol.com/nakkarocketry/softw.html

Pyrogen Zapłon

Pirotechniczny rozrusznik, jako opisał powyższy, pracuje bardzo dobrze dla zaczynania mniejszych o danym rozmiarów motorów rakiety. Jednakże, dla większe motory (i.e. K - klasa klasa & większy), system zapłonu pyrogen dostarczają wyższych motorowych początków. Pyrogen jest zasadniczo małym motorem rakiety wsiadanym na w przegrodzie. Prawie natychmiastowy zapłon motorowego ziarna jest ubezpieczony przez wysoką szybkość, cząstka obciążony płomień, który emanuje od pyrogen. Pyrogen użył do motor rakiety Kappa http://members.aol.com/kappadx/kappa.html jest pokazany w Liczbie 3.





Zgadza się 3 -- Pyrogen / przegroda zgromadzenie dla motoru Kappa

Ziarno użyło do ten szczególny pyrogen jest rzucony paliwem KNSU, wybranym dla jego spokoju zapłonu i szybkim spalają tempo. Ziarno pyrogen jest zapalone przez czarne oskarżenie proszku, początkowo zawarte w puszce pyrogen przez diafragmę wybuchu. To oskarżenie dodatkowo pomaga pressurization motoru.

Mini - bulb Rozrusznik





Zgadza się 4 -- Mini - bulb rozrusznik

Łatwy, by robić pirotechniczny rozrusznik może zostać wyprodukowany w sposobie podobny do rozrusznika pokazany w Liczbie 1, oprócz tego zamiast utylizowania bridgewire nichrome, Xmas drzewo mini - bulb może zostać użyty w jego miejscu. Ta szczególna żarówka ma zaletę minimalnego kosztu i bardzo małej wielkości, która dogodnie pasuje w słomie sody i wymaga tylko małego prądu elektrycznego, by strzelać oskarżenie. 9V baterii, na przykład, pracuje dobrze. To projektowanie rozrusznika jest oparte na pojęciu torowanym drogę przez eksperymentatora rocketry Rob Furtak, który użył Xmas - narobić problemów żarówka z wielkim sukcesem w jego pracy rocketry.

Rozrusznik opisany tutaj może zostać użyty do albo zapłon motoru albo dla strzelania oskarżenia wyrzucenia spadochronu.

Aby zrobić, że ten rozrusznik jest (pokazany w Liczbie 4), plastyczna podstawa mini mini - żarówki najpierw jest usunięta i jest zrzucona. To wystawia dwa drut miedzi prowadzi, który wtedy jest oskrobany czysty tlenku i zlutowany do elektrycznych ołowianych drutów. Inne końce ołowianych drutów powinny wtedy zostać obnażone i są przetoczone (wił się razem) dla bezpieczników.

Szklana żarówka wtedy ostrożnie jest rozbita otwarta. Wskazówka najpierw jest odłamać się, który łagodzi próżnię w. Para koparek drutu (albo inne odpowiednie narzędzie) może wtedy zostać użyty, by oderwać pozostawaną zwężoną porcją szklanej żarówki, zostawiając porcja prostej głównie nietknięta. Troska musi zostać wzięta, by zapobiec uszkodzenie bridgewire włókna albo rozbić niższą porcję żarówki. Początkowo zawijanie żarówki z kasetą pomaga uniknąć tego rodzaju uszkodzenia. Omomierz powinien później zostać użyty, by zapewnić, że włókno pozostało nietknięty ( zmierzony opór powinien tylko być kilku omami). Nie łącz baterii przez prowadzi -- włókno może rozpalić się jako to teraz jest wystawione do atmosferycznego tlenu.

Xmas żarówki większości mają bardzo piękny drut albo łączą folii, która jest zawinięta dookoła podstawy dwóch prowadzi, że włókno jest przymocowane do. Cel tego "przetaczania" jest utrzymuje ciągłość w przypadku, który jedna żarówka w sznurze żarówek wypala. To przetaczanie powinno zostać usunięte z pięknym kilofem albo parą pincety. Inaczej, próba omomierza może fałszywie wskazywać, że włókno żarówki jest nietknięte.

Mini mini - żarówka wtedy jest umieszczona w 2 cal (5 cm) długości słomy sody polietylenu i końca najbliższego prowadzi przypieczętowany z gorącym - utopić klej polietylenu.

Proszek zapłonu (w przybliżeniu 1 gram) wtedy ostrożnie jest załadowany i jest ubity każdy tak często, by wyeliminować unieważnia. Końcowy krok w przygotowaniu rozrusznika ma ubić w małej piłce wełna szkła ( szkła światłowodu) i przypieczętować koniec z gorącym - utopić klej.

Wbrew kruchemu pojawieniu się mini - bulb włókno, testowanie zademonstrowało, że to jest bardzo krzepkie. W jednym eksperymencie, 20 Xmas - narobią problemów żarówki został wsiadany na (radially na zewnątrz) na obwodzie 8 cala (20 cm) dysku, który później został złowiony ryby na błyszczkę w wysokiej obrotowej szybkości na tokarce, poddając żarówki do przez 120 g. Potem, żarówki zostały przetestowane i wszystko zostało znalezione, by zadziałać normalnie.

Ultra - nisko Aktualny Rozrusznik

Co następuje jest opisem rozrusznika, który wymaga bardzo niskiej elektrycznej władzy, wymagając tylko 20 mA o 1.2 V (= 25mW) strzelać. Jako taki , to projektowanie jest wyjątkowo godny zaufanie i specjalnie przydatne w zimnej pogodowej operacji, która znacznie zmniejsza uchwytną władzę typowej baterii.

Ten rozrusznik może zostać użyty do albo zapłon motoru albo dla strzelania oskarżenia wyrzucenia spadochronu.

"Ultra - nisko Aktualny Rozrusznik" został rozwinięty dla EARco (Doświadczalnego Badania Przestrzeni powietrznej) przez Ken Tucker, by powiększyć bezpieczniki Rocketry.

Opis

Bezpieczniki są nadrzędne w wzlecieć eksperymentowanie i tak, ponieważ godny zaufanie operacja spadochron wyrzucanych systemów, 2nd sceniczny zapłon i, ponieważ trochę systemowy that may tworzą niebezpieczny warunek ostatecznie błędu rozrusznika, bardzo godny zaufanie, zbyteczny rozrusznik może być pożądany. Bazowany na Radio Części Chałup # 272-1139 Mini Lampa (albo ekwiwalent), 1.5 Wolta, 25 Milliamp elektryczny rozrusznik jest opisany. Te lampy przychodzą zaopatrzony z pre - przymocowanym drutem prowadzi, by ułatwić łącze (widzą Liczbę 5). W praktyce , lampa tylko będzie wymagała 1.2 Woltów i 20 Milliamps działać.

Konstrukcja:

Zapis opór żarówki używającej metr omu, czytanie z, 20 -30 omów jest zwykły. Dziura jest zmielona przez żarówkę lampy przez ostrożnie mielenie żarówki na pięknym pliku albo polerowanie kamienia. Lupa jest zręcznym narzędziem, by sprawdzić postęp harówki. To wymaga jakiejś cierpliwości ale, gdy mała praktyka wymaga sumy 5 minut. Ponieważ szkło jest zmielone, dziura nastąpi, w tym momencie próżnia w żarówce wciąga powietrze i trochę szklanych kawałków. Aby zapobiec szklane kawałki od impacting włókno żarówki, szkło powinno zostać zmielone z linią prostopadła włókna do dziury.

Raz dziura jest przestrzeżona, sprawdzić ponownie omy czytające o żarówce. To powinno być tym sam jako poprzedni.

Ostrożnie umieść jakiś czarny proszek do żarówki przez dziurę. Tylko wystarczająco być luźny jest piękny, pakowanie zbyt ciasno mogłoby uszkodzić bridgewire. Bridgewire będzie eksplodował kiedy grzany i wylądowany na proszku, więc proszek nie potrzebuje być w bezpośrednim kontakcie z bridgewire. Weź omy czytające znów, by zrobić pewny, którymi żadne uszkodzenie nie zostało zrobione włóknu. Mała szkocka kaseta przez dziurę zatrzymuje proszek w domu.

Kiedy strzelany, rozrusznik wyprodukuje ekwiwalent meczu zapalającego, wyczerpując przez dziurę. To może być niewystarczające, więc wtórny spalić się może być pożądany. Miejsce rozrusznik w rurce mniej więcej cal długo, o tej samej średnicy jako rozrusznik. Napełnij to czarnym proszkiem i przypieczętuj końce. To wzmacnia potencję rozrusznika (widzieć mini - bulb rozrusznik, opisany powyżej).

Ten rozrusznik jest całkiem wstrząsnąć - dowód. Twarde dane brakują, ale ten rozrusznik przeżywa bycie rzuconym przeciw konkretnej powierzchni, która powoduje kilka 100g's z zmniejszenia szybkości. Jego bardzo niski aktualny i wymagania napięcia uwzględniają liczne zbyteczne rozruszniki w paraleli z zasilaczem zapłonu. Na przykład 3 rozruszniki tylko będzie wymagało 1.2 woltów i 60 mamy (3 x 20 mamy) by zadziałać.

Zimny Wymocz Próbę

Semi całkowicie "9V" baterii (5.1 Wolta z mini x x - mamy żarówka ładunkiem przed zamarzaniem) został umieszczony w zamrażalniku w -4F przez 6 godzin. Używając mini x x - mamy żarówkę, z ładunkiem oporu rozrusznika znalezioną napięcie, by być 2.5 woltami. To było bardzo przyćmione używanie mini x x - mamy żarówka.

Łącząc "Ultra - nisko Aktualny Rozrusznik" do tej całkowicie zamarzłej baterii i to eksplodowało natychmiast.

Techniczne Szczegóły:

Używając mini x x - mamy żarówkę jako elektryczny ładunek:

Nowy 9V baterii....żaden ładunek 9.8 V......załadował 8.2 V

Użył 9V baterii.....żaden ładunek 8.8 V......załadował 5.1 V (prawie martwy, nie dobry dla detektorów dymu)

Zimna Użyta bateria..żaden nie załadowuje 5V.........załadował 3V





Zgadza się 6-- Lampa Mini dla Ultra - nisko Aktualny Rozrusznik

"Dziki" Rozrusznik

Podczas fazy rozwoju RNX epoksydowego złożonego paliwa, to zostało nauczył się wcześnie dalej, że "słoma" rozrusznik (opisał powyżej) był nie odpowiedni dla zapalania ziaren paliwa RNX. Jako ten epoksydowy - oparłeś paliwo ma wyższą temperaturę rozkładu, gorętszy i trwalszy spal się jest konieczny. Rozwiązanie, które powstało było rozrusznikiem, który użył bardziej energicznego utleniacza razem z epoksydowym jako spoiwo. Wynikający produkt, trafnie zwany "Dzikim" rozrusznikiem, spala się z gorącym płomieniem dla trwania z około dwie sekundy, wiarygodnie zapalając RNX złożone propellant ziarno.

Rozwojowe sformułowanie zutylizowało chlorate potasu (KC) jako utleniacz, ale to później zostało zastąpione z perchlorate potasu (KP) dla powodów bezpieczników. Dziki rozrusznik jest zrobiony jak następuje:

Bridgewire nichrome jest zlutowany do pary z elektryczny prowadzi, podobny do tego użyty do "słoma" rozrusznika. Dla motorów, które mają małą średnicę gardła, albo, jeżeli rozrusznik ma zostać zainstalowany w ziarnie na zewnątrz powierzchnia ( niż w rdzeniu ziarna), świetnie miara drutują takie jak 30 AWG "zawijanie drut" ( p RS / n 278-501) powinno zostać użyte. Warstwa pyromix wtedy jest przygotowana, używając poszły za materiałami:

Perchlorate potasu, bardzo świetnie zmielony używający moździerz & tłuczek

Siarka, też świetnie zmielona

Wysoki stopień epoksydowy, takie jak Zachodni System (przylegający stopień jest nie zadowalający)

Mała ilość epoksydowej mieszaniny jest przygotowana, używanie producenta poleciło żywica / utwardzacz stosunek. Jeden half gram z epoksydowy jest dostateczny dla 4 albo 5 rozruszników. Pokropienie siarki wtedy jest dodane do epoksydowego, tylko wystarczająco do koloru mieszanina odmienny żółty albo lekki bursztyn. Mieszanina wtedy jest zmieszana dobrze używaniem drewnianego kija cechu, dla minimum dwóch minut. Plastik "patelnia" ucięła z 2 prac butelki sody litra dobrze jako jednorazowa mieszająca patelnia. Następny krok ma dodać KP, trochę jednocześnie, aż wynikająca mieszanina jest podobna sztywny skleić.

Kwadraty arkusza polietylenu , 1" x 1" (25x25 mm) jest wyłączony od plastycznej torby kanapki (albo podobny), dwa na rozruszniku. Rozrusznik elektryczny prowadzi jest umieszczony takim, że bridgewire jest skoncentrowany na jednym z tych kwadratów politechniki. Dotknięcie pyromix (w przybliżeniu równoważny ilości gumce - myszce ołówka) jest umieszczony na bridgewire, jako pokazany w Liczbie 7., który drugi kwadrat politechniki wtedy jest umieszczony przez pyromix i ostrożnie jest naciśnięty w dół taki, że bridgewire w pełni jest wbity. Wynikająca grubość powinna być nie większa niż 3 mm, by zapobiec złamanie warstwy pyromix na wymianie ognia. Jeżeli rozrusznik ma zostać zainstalowany w ziarnie na zewnątrz powierzchnia, pyromix powinien zostać naciśnięty takim, że cienki dysk jest utworzony z w przybliżeniu 2 mm grubość maksimum. Forma dysku jest polecona dla zarówno motoru Epoki i motoru Paradygmatu.

Rozrusznik wtedy jest ustawiony na bok, by wyleczyć w nocy w temperaturze pokoju. Kwadraty politechniki po prostu są rozebrać się po wyleczeniu. Wyleczone rozruszniki mogą chętnie zostać uporządkowane jako konieczny. Dla szybszej kuracji, rozruszniki mogą zostać umieszczone wewnątrz oddanego kompletu piekarnika sklepu o 65oC. (150oF.). Leczenie w tej nadziemnej temperaturze jest kompletne po w przybliżeniu 1/2 godziny. .

Dziki rozrusznik okazał się wysoce godny zaufanie. W przez 30 motorowych wymian ognia, nie pojedynczy niewypał nastąpił.





Zgadza się 7 -- Najlepszy odeszły: Zwracający pyromix

Dno odeszło: Naciskając między arkuszami politechniki

Dobrze: Dziki rozrusznik w działaniu

"Choleryk" Rozrusznik

Pewnie najlepszy rozrusznik, którego kiedykolwiek używałem, ponieważ zapalanie złożonego paliwa jest Cholerykiem. Ten rozrusznik jest ostatnim rezultatem przedłużonego projektu badań do rozwijania gorącego palenia, godny zaufanie rozrusznik prowadził przez Rob Furtak. Ten rozrusznik jest oparty na rozruszniku Minibulb, ale zamiast używania Czarnej kompozycji Proszku jako agent zapłonu, pyromix jest użyty, by okryć bridgewire (włókno). Pyromix składa się z spoiwa neoprene łączony z poszły za kompozycją zwanym Proszek Thermex:

65% Perchlorate Potasu (KP), świetnie zmełło (200 siatki)

20% Węgla drzewnego, piłka zmełła

10% proszku Aluminium, 400 siatki

5% Czerwonego Tlenku Ferric

Proszek Thermex musi najpierw być zdrowy zostać zmieszany. Umieszczam wyborców do pojemnika tupperware, który jest wsiadany na do następującego po sobie "kubka" i pozwalam mieszanie, by nastąpić dla jednego albo dwóch godzin, zależąc od wielkości wypieku.

Minibulb (Xmas żarówka) musi zostać rozbita otwarty, by wystawiać włókno. Znalazłem, że najbardziej godny zaufanie metoda robienia tego ma umieścić szklanego ampule żarówki do szczęk wizy zakładu, wtedy ostrożnie i powoli zamknięty wiza. Ampule szkła żarówki nagle złamie i zostawi włókno całkowicie wystawione. Szkło skłania się, by rozbić się więc żarówka jest pokryta zupełnie odpowiednią szmatką, by schwycić szklane fragmenty. Noś szkła bezpieczników kiedy grające ten krok. Wyklarowałem się otwarty około stu żarówek używających tę metodę, bez uszkadzania pojedynczego włókna. Zauważ, że Xmas żarówki większości mają bardzo piękny drut albo łączą folii, która jest zawinięta dookoła podstawy dwóch prowadzi, że włókno jest przymocowane do. Cel tego "przetaczania" jest utrzymuje ciągłość w przypadku, który jedna żarówka w sznurze żarówek wypala. To przetaczanie powinno zostać usunięte z pięknym kilofem albo parą pincety. Inaczej, próba omomierza może fałszywie wskazywać, że włókno żarówki jest nietknięte.

Pokryj miedzią - pozłacany elektryczny prowadzi, który typowo całkiem jest utleniony, powinien wtedy lekko zostać oskrobany z nożem hobby albo papierem ściernym, by zapewnić dobre elektryczne przewodzenie.



Zgadza się 8 -- Minibulb pokazany, gdy odrywając ampule szkła wystawić włókno

Proszek Thermex wtedy jest dodany do małej ilości skontaktować się neoprene z cementem w stosunku z w przybliżeniu 2:1 przez masę i używając kij cechu, być zdrowy jest zmieszany. Wynikająca mieszanka pyromix powinna być tak sztywna jak pasta do zębów. Używając wykałaczkę, pyromix wtedy ostrożnie jest umieszczony na włókno minibulb ( kręcący ruch dookoła włókna wydaje się pracować dobrze). Włókno powinno zupełnie zostać przykryte i pomóc zrobić, że wynikający rozrusznik jest elastyczniejszy, pyromix powinien też rozciągnąć w dół do podstawy minibulb. Trwałość jest całkiem krótka, tylko kilka minut dzięki wysokiemu tempu parowania rozpuszczalnika, tak tylko kilka rozruszników powinno zostać zrobione o jednym razie. Rozrusznik wtedy jest ustawiony na bok, by wyleczyć. Leczenie ma miejsce kilka godzin albo bardziej nawet mniej w środowisku z nieznacznie wyniesioną temperaturą. Gdy kuracja jest kompletna, rozrusznik jest przetestowany dla ciągłości używającej omomierz. Opór powinien mieć w przybliżeniu 3 lat do 5 omów. Przed przechowywaniem skończonego rozrusznika, prowadzi powinien zostać przetoczony (wij się prowadzi razem) dla bezpieczników.





Zgadza się 9 -- Odeszły: Skończony rozrusznik Choleryka Right: Choleryk sprosta jego imieniu

Dla alternatywa "Naładowany Mecz" rozrusznika, kontrolować Wysoki Rocketry Władzy Dave -- Robiąc Twoje Własne Rozruszniki http://sparksrocketry.com/igniters.htm. Te rozruszniki utylizują lakier nitrocellulose dla gorący i szybki spalić się.
Powrót do góry
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Lip 14, 2005 6:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rany, Maxlam, jesteś świetny Exclamation Ale się kurna ubawiłem Laughing Razz Jaki kabaret opracowywał tego tłumacza? Od razu jestem ich fanem. Od dziś zapalnik nazywam "rozrusznikiem słomy". Genialne określenie. Albo to "Lupa jest zręcznym narzędziem, by sprawdzić postęp harówki.". Rewelacja. Albo to określenie zapalnika: "Zimny Wymocz Próbę". Cholera, popłakałem się ze śmiechu Embarassed
P.S. Polecam wręcz obowiązkowo przeczytanie tego artykułu. Niekoniecznie będziecie mądrzejsi, ale na pewno humor Wam się poprawi.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
maxlam
Gość





PostWysłany: Czw Lip 14, 2005 7:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jaskiniowiec napisał:
Rany, Maxlam, jesteś świetny Exclamation


Dzięki Wink

jaskiniowiec napisał:
Jaki kabaret opracowywał tego tłumacza?


English Translator 3.2

Na początku napisałem że jest to zrobione automatem i że z polskim ma niewiele wspólnego Wink ale cieszę się że ci się podoba szczerze to nie czytałem tego jak przetłumaczyło tak wkleiłem gdyż trochę brak czasu na ręczne przetłumaczenie tego co zrobił translator...

Edit:// dodał maxlam--> Jak ktoś ma czas to może pomoże w tłumaczeniu ja obiecuję dopracować txt ale to potrwa oczywiście bo mało czasu lepiej robić SR Wink

Chciałem zasygnalizować jedynie problem i zbadać zainteresowanie nim.

Pozdrawiam maxlam

P.S.

Ponawiam pytanie czy myślicie że potrzebny jest temat: Zapłonniki.... czy coś w tym stylu gdzie można by omówić np. ten arkusz (patrz wyżej) i oczywiście własne doświadczenia... Na forum jest temat o SRM.xls wiec można i IGNITER.XLS

Moim skromnym zdaniem problem jest duży i złożony warty tematu...


Ostatnio zmieniony przez maxlam dnia Czw Lip 14, 2005 9:11 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
piroman



Dołączył: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWysłany: Czw Lip 14, 2005 8:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Umieszczam wyborców do pojemnika

Very Happy Nieee nie umieszczajcie nas do pojemnika Razz
Cytat:
Tylko wtedy robi motor produkuje pokaźne pchnięcie.

Wink
Cytat:
zarny proszek jest łatwy, by zapalić i przez umieszczanie oskarżenia w przypieczętowanej szpulce filmu, to spaliłoby się prawie natychmiast

To jest świetne Very Happy Shocked
Uśmiałem sie Very Happy[/quote]
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Lip 14, 2005 10:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Myślę Maxlam, że się nie gniewasz. Cenię intencje i Twój wkład pracy. Temat ważny i ciekawy. Ale To Nasze forum i lepiej było by opisywać Nasze własne doświadczenia w tym zakresie. Przynajmniej takie jest moje zdanie. Uczyć się od innych, ale nabierać doświadzcenia samemu.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
maxlam
Gość





PostWysłany: Pią Lip 15, 2005 4:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Jasne że się nie gniewam bo za co Wink faktycznie ten translator to super maszynka... Ale przechodząc do meritum myślę że można pokusić się o założenie nowego tematu tyczącego się początku pracy silnika. Moderujesz tu więc myślę że możesz usunąć to sianko z twojego tematu a ja postaram się przez weekend coś sklecić samemu na temat zapłonu silnika. I jestem tego samego zdania nic nie zastąpi praktyki można mieć teorię w jednym palcu a praktycznie nic nie zdziałać.

Pozdrawiam maxlam

P.S.

Na forum w tej komnacie są dwa podobne tematy lecz za bardzo nic nie wnoszą. Myślę że można by je scalić i nadać nowy tytuł dla tematu Zapłon Silnika

Zaplonnik http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=3016

Zapłonniki http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=3195
Powrót do góry
maslak666



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Skąd: Radom

PostWysłany: Pią Lip 15, 2005 5:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na pewno warto założyć taki temat.

Co do artykułu - najlepiej nie tłumacz wszystkiego, przełóż na polski tylko wnioski i najważniejsze rzeczy, bo tu jest troszkę gadania o tym i owym, a nam jest potrzebna tylko esensja tekstu.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
maxlam
Gość





PostWysłany: Nie Lip 17, 2005 9:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Zgodnie z obietnicą trochę potłumaczyłem tylko arkusz choć i on nie do końca do następnego weekendu postaram się zrobić coś więcej (ten weekend stał pod znakiem bieganie z wykrywaczem po lesie trochę złomu się znalazło Wink ) wiec nie zakładam tematu choć kusi ale jak będzie coś więcej to będzie uzasadnione.

Do pobrania na:

http://cennik-maxlam.prv.pl/

Nie bijcie za tłumaczenie angielski miałem 15lat temu wiec jak jakieś konstruktywne propozycje proszę na @ albo na PW

Pozdrawiam maxlam
Powrót do góry
Mystic Vintage



Dołączył: 13 Lip 2005
Posty: 9
Skąd: Seattle

PostWysłany: Sob Lip 23, 2005 10:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odnośnie samej strony:

Trochę wygląd zachacza, tzn. grafika...i na początku myślałem że to strona jakiejś bajki Smile Proponuję gdzieś na index'ie umieścić jakąś rakietę, najlepiej w stylu rysunku Leonarda da Vinci, coby wam opini publiki uronić nie mogło Laughing Laughing Laughing
Poza tym pomysł jest ekstra, wykonanie też nie zawiodło Smile Wystarczy ją zapełnić równie dobrym towarem, do tego mały download i jeszcze oczywiście dokończyć menu bo coś nie łazi Smile pzdr chłopaki Smile

_________________
Grunge is dead but live in us.
gg:9293512
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią Gru 09, 2005 11:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

HISTORIA ZMIAN

9.XII.2005 Zaktualizowano linki
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sro Lut 28, 2007 12:14 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

UWAGA. Rzecz może nie dotyczy księgi twardowskiego, ale służy podobnym celom. Jest do pobrania książka pana Bohdana Węgrzyna pt "Modelarstwo rakietowe". Plik o wadze 4,7Mb jest do pobrania pod adresem: http://jaskiniowiec.strefa.pl/literatura/MR.djvu
Plik jest w formacie djvu. Gdyby ktoś nie znał formatu, to program do przeglądania tego formatu można pobrać pod tym adresem internetowym:
http://www.djvu.com.pl/download/WinDjView-0.4.3.exe
Jest to mały programik który działa bez instalowania. Po prostu wystarczy go otworzyć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Czw Lip 26, 2007 11:38 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!

Świetna robota jaskiniowiec. Te książki trzeba zachować, bo dostęp do oryginałów coraz trudniejszy. Dla "młodych" to nieoceniona skarbnica wiedzy o rakietach. Książki te są co prawda "staruśkie", ale B. Węgrzyn bardzo dobrze opisuje w nich balistykę wewnętrzną i zewnętrzną rakiet. Jeśli chodzi o elektronikę i elektrotechnikę zawartą w tych książkach to rzecz jasna - "trąci myszką", ale nie dziwota, książki te napisane były w latach 60/70 ubiegłego wieku, ale z samej ciekawości warto przeczytać (bo mozna się zainspirować do nowszych rozwiązań). Mam w swoich zasobach "Amatorskie rakiety doświadczalne" B. Węgrzyna. Może uda mi się wygospodarować trochę czasu i udostępnić również tę pozycję.

Pozdrawiam.


Ostatnio zmieniony przez eltopsj dnia Pią Lip 27, 2007 6:20 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Niewiem Jak
&& ( 2-gie ostrzeżenie )


Dołączył: 24 Lip 2007
Posty: 5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Lip 26, 2007 6:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uważam, że powinno być takie pojęcie jak: środek ciężkości w rakiecie i jak się go oblicza! Bo wielu osobom to się przyda np. mi!...Wytłumaczy mi to ktoś teraz?
_________________
Hejka! ;>
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Pią Lip 27, 2007 6:19 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Niewiem Jak napisał:
Uważam, że powinno być takie pojęcie jak: środek ciężkości w rakiecie ...


... a pewnie, że jest! Proponuję trochę więcej wysiłku włożyć w samoedukację. Przecież wszystkie materiały masz na tym forum (nie licz na to, że ktoś po raz setny będzie chciał sobie strzępić język, a raczej "wygniatać" klawiki w kompie Wink ). Jeśli nie umiesz znaleźć, lub nie możesz wejść do wszystkich działów, bo masz póki co jako "leszcz" blokady, to ściągnij sobie powyższą książkę, poczytaj i wszystko będzie jasne. A jak wtedy czegoś nie zrozumiesz, to DOPIERO spróbuj zadawać pytania, powołując się na być może niezrozumiałe dla Ciebie teksty (cytuj), ale nie zdziw się jeśli na jakieś proste zagadnienia, których Ty akurat nie rozumiesz, nie otrzymasz odpowiedzi - może jeszcze za wcześnie na zabawę z rakietami??

Pozdrawiam
eltopsj
PS Tu masz jeszcze inne przydatne książki, które za free udostępnił jaskiniowiec:

http://www.nieboloty.fora.pl/literatura-t142.html

"Modelarstwo rakietowe" B. Węgrzyn:
str. 117 Środek ciężkości
str. 126 Środek parcia

Nikt Ci lepiej tego nie wyjaśni. Jak nie zrozumiesz, to oznacza, że jeszcze za wcześnie dla Ciebie (tak jak pisałem wyżej) na zabawę rakietami.

Ściągnij i bierz się do NAUKI
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Niewiem Jak
&& ( 2-gie ostrzeżenie )


Dołączył: 24 Lip 2007
Posty: 5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią Lip 27, 2007 9:02 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Aaa! niee nieee dla mnie nie jest za wcześnie! Jaaa..mogę się uczyć! x]
Dzięki za te linki...choć już je widziałem na tym forum ale nie zajżałem do nich wtedy...
Ejjjj? Mam takie małe pytanie....(zadawałem już je niedawno w nowym temacie ale nikt mi nie odpowiedział..) Jeśli mam silnik z rurki PCV...to z czego wtedy musi (może Smile) być zrobiony korpus? Też z rurki PCV? Ale to by było trudne bo jak znaleść taką rurkę do korpusu, która musi mieć światło rury o ciut większa?! Przecież już prędziej znajde 5-pięciolistną koniczynkę niż tak dopasowaną rurę!!! Plax pomocy!


------------
OO nieee! ;(( Co to za dziwny format tych książek u jaskiniowca na tamtym forum? W jakim programie moge to otworzyćć??

_________________
Hejka! ;>
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Pią Lip 27, 2007 10:29 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Niewiem Jak napisał:
OO nieee! ;(( Co to za dziwny format tych książek u jaskiniowca na tamtym forum? W jakim programie moge to otworzyćć??


... jestem wyjątkowo cierpliwy (ale każdy ma jakieś granice Evil or Very Mad Exclamation ), więc ostatni raz Ci podpowiem - jaskiniowiec wraz z linkami do plików książek podał link do ściągnięcia przeglądarki djvu. Ściągnij ten program zainstaluj w kompie i pliki djvu będą się otwierać. Moja dobra uwaga na przyszłość, jesli nie chcesz podpaść jeszcze bardziej i "polecieć" na dobre z tego forum (tak jak napisał lamerwd ), to zanim zadasz pytanie, 1000 RAZY sprawdź, czy na pewno nie ma tego o co się pytasz w necie (a jest tam prawie wszystko - zapewniam). Naucz się tylko korzystać z sieci www.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
beaker



Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 197

PostWysłany: Nie Mar 09, 2008 11:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

max napisał:
Witam

Bohdan Węgrzyn - "Modelarstwo Rakietowe"
Ponizej zamieszczam linki, skany są bardzo dobrej jakości w rozdzielczości
3496x2552. Chyba dwa lub trzy lata temu wysyłałem je Leszkowi, był bardzo zadowolony. Myślę więc że znajdą się chętni którym materiał ten może się przydać.

http://rapidshare.com/files/42894980/Bohdan_Wegrzyn_-_Modelarstwo_Rakietowe.part1.rar
http://rapidshare.com/files/42897255/Bohdan_Wegrzyn_-_Modelarstwo_Rakietowe.part2.rar

Hasło do archiwum : Prometheush

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
p8p8



Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 180
Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D

PostWysłany: Sro Mar 12, 2008 6:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pomyślałem sobie że warto tu zżucić kilka tematów ponieważ zawierają właśnie te informacje których początkujący najczęściej poszukują, zakładają nowe tematy bo im sie nie chce zaglądać na 3 czy 4 strone forum a potem trza to wywalać Wink Wybrałem akurat ten temat ponieważ sam na początku najwięcej tu zaglądałem poszukując odpowiedzi i wydaje mi się że inni też tak robią. A te posty co się tu przeniesie będzie można usunąć i zmniejszyć zagracenie forum.
zacznę od podstawy. KLASY SILNIKÓW

cyberian napisał:
Dobre pytanie bo ja też się nie spotkałem z tym na forum a niektórzy sa tego ciekawi a wiec:
Cytat z kodeksu modelarstwa lotniczego i kosmicznego.
„W zawodach modeli kosmicznych zezwala się na uzywanie silników o całkowitym impulsie:
A/2 – 1.25 Ns
A – 2.5 Ns
B – 5 Ns
C – 10 Ns
D – 20 Ns
E – 40 Ns
F – 80 Ns”
Koniec cytatu.
Reszta klas to nic innego jak klasa poprzednia razy 2

KARMELKA NA KCLO3
jaskiniowiec napisał:
Dziwne, że nie znalazłeś odpowiedzi. Ale na to pytanie odpowiadam szybciutko:
WYBIJ TO SOBIE Z GŁOWY

Od moderatora: I niech komentaż Jaskiniowca wystarczy w tym temacie. Ta mieszanina z łatwością wybucha i jest niemożliwa do kontrolowania.

PRZECHOWYWANIE KARMELKI I JEJ "MOŻLIWOŚĆ PRZETERMINOWANIA" Very Happy
browcio napisał:
Witam Wszystkich. Jestem tu nowy i jest to moj pierwszy post:] lecz doswiadczenie w produkcji paliw i silnikow rakietowych mam. oczywiscie na bazie KNO3 i cukru:D
Wiec moje pytanie brzmi tak:
Jak długo mozna przechowywac karmelke zeby nie nasiakla woda i trudniej sie niezapalala?? Wiem ze jesli karmelke bedziemy trzymac z dostepem do powietrza to sie nam przeterminuje:P Jak mozna temu zapobiec??
pozdrawiam i czekam na odpowiedz.

Michał_R napisał:
Przeterminowana karmelka-błahahahaha dobre!
Przechowuj w suchym miejscu i polezy bardzo długo.A temat do smietnika.

dodo napisał:
wustarczy dodać trochękalafonii ale nie wiecejniz 0,05% bo sie nie bedzie chcialo zapalac kiedys taki przepis spotkalemi to zabzpiecxa przed nasiakaniem woduy a kalakonie trzeba rozpiuscic w dynksie i dodac do karmelki przed grzaniem ale wuysusic przedtem bo sie inaczej dynks zapali

pali sie nawet po paru miesiiancach Wink

MOCOWANIE SILNIKA W KORPUSIE
Ge_Ja_Danton napisał:
W jaki sposób mocujecie swoje silniki do korpusu rakiety, by się trzymał i łatwo można go wyjąć po fakcie?

dodo napisał:
SzakalSC napisał:


Super Glue Laughing Laughing Laughing


Jak sam widzisz po tych lolach że bzdurę napisałeś.
A tak do rzeczy, to powinno się mocować silnik w korpusie rakiety na lekki wcisk. Czyli zamocowanie jest kwestią odpowiedniego dopasowania tulei zamocowania silnika do jego korpusu. Jeśli silnik jest za luźny, to zawsze można sobie poradzić przy pomocy kilku warstw papieru. Co du wyciągania silnika po wypaleniu to niektórzy stosują specjalne haki wstawione pomiędzy korpus silnika i tuleję mocującą w rakiecie. Ja osobiście nie miałem z wyjęciem silnika problemów, bo jak napisałem można wyregulować wcisk tak aby można było łatwo silnik wyciągnąć po wypaleniu, a do środka rakiety przecież nie wpadnie bo jest przed tym zabezpieczony. Jak to jest zrobione?
A to już całkiem inna historia Smile

pozdrowienia od nielota

maxlam napisał:

CZYNNOŚCI PRZEDSTARTOWE - BHP
beaker92 napisał:
witam pisze ten post poniewaz nie mam dostepu do dzialu bhp, jezli artykul bedzie wedlug modow do bani do prosze skasowac, a jesli nie zostawic lub przeniesc Wink warto zajrzeć
http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=6193

CZYNNOSCI PRZEDSTARTOWE, CZYLI O CZYM KAZDY MLODY RAKIETNIK WINIEN PAMIETAC:
Odpalanie elektryczne

1 Nieuzbrojona rakiete niesiemy na wczesniej upatrzony poligon*
* poligon musi spelniac warunki

-duza powierzchnia, niezabudowana, zdala od zbiornikow wody, lin napiecia, upraw latwopalnych.
2 Rakiete i podzespoły kladziemy w bezpiecznym miejscu, idziemy montowac wyrzutnie, po zamontowaniu sprawdzamy czy jest stabilna.Jesli tak, pkt nastepny
3.Przeciagamy przewody od wyrzutni do miejsca obserwacyjnego, nie podpinamy zrodla pradu!
4. Do rakiety wkladami podzespoly(sprawdzamy je) i silnik, do silnika nie wkladamy zaplonnika, sprawdzamy zaczepy startowe i ponownie stabilnosc wyrzutni, nakladamy rakiete na wyrzutnie.
5.Przy wyrzutni jeszcze raz sprawdzamy czy przez przewody nie plynie prąd,(np diodką), jezeli nie, podpinamy przewody pod pod zaplonnik
6 Idziemy na nasze wczesniej upatrzone miejsce, rozgladamy sie czy nie ma nikogo w strefie ewentualnego zagrozenia (czytaj w poblizu startu rakiety) sprawdzamy czy jestesmy w dobrym lokum.
7. Rozpoczynamy odliczanie, od 5 do 0, zamykamy obwod i patrzymy na start rakiety.
8. Odlaczamy zrodlo zasilania, i kiedy widziymy spadajca rakiete, pedzimy w jej kierunku.
9 Przynosimy rakiete na miejse startu, skladamy ja, zwijamy przewody, zbieramy wszystko, nie zostawiamy smieci ( kultura zwsze obowiazuje mimo ze jest to teran niezamieszkany)
10 Wracamy.

ODPALANIE LONTOWE

1 Nieuzbrojona rakiete niesiemy na wczesniej upatrzony poligon*
2 Rakiete i podzespoły kladziemy w bezpiecznym miejscu, idziemy montowac wyrzutnie, po zamontowaniu sprawdzamy czy jest stabilna.Jesli tak, pkt nastepny
3.Sprawdzamy czy zaczepy strartowe dobrze sie trzymaja.Jesli tak nakladamy rakiete na wyrzutnie.
4.Do silnika wkladamy lont, dlugosc palenia lontu- dobieramy tak abysmy mieli czas odbiec w bezpieczne miejsce.Zabezpieczamy lont przed wypadnieciem kawalkiem waty
5.Przygotowujemy zapalniczke lub zapalki, rozgladamy sie czy nie ma nikogo w strefie zagrozenia.
6Odpalamy lont, uwazajac na iskry podczas zapalania. Po zapaleniu lontu szybko uciekamy.
7 Patrzymy na start rakiety, kiedy widzimy ja spadajaca, biegniemy po nia.
8 Przynosimy ja na miejsce startu, skladamy wszystko nie zostawiamy balaganu.
9 Wracamy
mysle ze komus sie przyda.
pzdr
przykladowo moj poligon


DOSTĘPNOŚĆ ŻYWICY EPOKSYDOWEJ
Fireland napisał:
Jako że nie mogę pisać w dziale "Paliwa Rakietowe" zapytam tutaj.A więc , czy może mi ktoś podać konkretne nazwy sklepów , w których dostanę ową żywicę epoksydową??Byłem w Praktikerze i Brico Marshe.
A więc podawajcie nazwy sklepów :]

Z góry dzienx.

skałt napisał:
Każdy modelarski i w chemicznych ;] też kupisz

MIELENIE KARMELKA
GutekG17 napisał:
Witam zastanawiałem się czy po zrobieniu karmelka można go po wyschnięciu zmielić i później wsypać do silnika ? Jeżeli powtórzyłem temat
to przepraszam

Sylwek napisał:
Mielony karmelek w SR to całkowite nieporozumienie... SR wybuchnie.

Temat zamykam, bo nie ma, co dyskutować bloki paliwa muszą być zwarte i o odpowiedniej wytrzymałości na ciśnienie, erozję itd. By utrzymać zakładany reżim pracy.

SILNIK KLISZOWY
Dawidq napisał:
Właśnie jak go wykonać ??

YagYelskY napisał:
Jest to silnik wykorzystujący jako paliwo celuloidową taśmę filmową bądź kliszę fotograficzną. Ponieważ takie taśmy zostały wycofane z użycia już parę ładnych lat temu (ze względu na łatwopalność oczywiście Very Happy ) i zastąpione przez octan celulozy, obecnie może być bardzo ciężko znaleść tę taśmę. Skoro zaś paliwa nie można zdobyć to chyba szkoda sobie głowy zawracać tym silnikiem. Zresztą poza paliwem to silnik taki jak każdy inny...
Pozdrawiam.

jaskiniowiec napisał:
Silnik kliszowy, jak sama nazwa wskazuje, był konstruowany z celuloidowej taśmy fotograficznej lub filmowej (dawniej). Teraz (jak ktoś juz to zauważył) taśmy filmowe są z octanu celulozy, który na paliwo się nie nadaje. Jakby się uparł, to można robić takie silniki z nitrocelulozy np. lakierniczej, celuloidu z innych źródeł itp. Najbliżej takim paliwkom do tzw. paliw jednorodnych lub (jak ktoś woli) paliw koloidalnych. Impulsy na tym można uzyskać sporawe, ale będą to paliwka kłopotliwe do okiełznania i kapryśne, zwłaszcza jeśli zwiększy się silniki rozmiarowo. Na pewno jest to jakaś ciekawostka i możliwość, lecz w Naszych warunkach proponuję silniki kliszowe zostawić historykom. Jednak roztwór celuloidu choćby w rozpuszczalniku nitro, jest całkiem fajnym klejem, lepiszczem do wiązania innych paliw. Jeśli ktoś nie ma np. możliwości wystarczająco mocnego ubicia prochu czarnego w silniku, moze skorzystać właśnie z takiego lepiszcza. Trochę informacji o silnikach kliszowych, celuloidzie i paliwach nitrocelulozowych można znaleźć w Księdze Twardowskiego


Narazie tyle znalazłem ale jeszcze potem przeszukam kilka tematów
pozdro
p8p8
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP