Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Silnik i rakieta "Herkules1"
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Pirotechman
Go¶æ





PostWys³any: Wto Gru 10, 2002 6:33 pm    Temat postu: Silnik i rakieta "Herkules1" Odpowiedz z cytatem

Poka¿ê na razie zdjêcie.



Na prawo tulejka na bazie , której robiê SR "Olusia1" i "Predator". Na lewo "Herkules1" Wink No i nie bêdzie ¿adnych prób. Jak zrobiê SR to zrobiê i od razu rakietê ( ok. 2 m wysoko¶ci i waga ok . 5 kg ) . No i nakrêcê film. Eksploduje czy nie - film bêdzie Wink


Pozdr. A

PS. Potem ( w miarê postêpów przy robieniu SR ) bêdê tylko podmienia³ zdjêcia bez nowych postów
Powrót do góry
!Det!



Do³±czy³: 10 Gru 2002
Posty: 12
Sk±d: ¦l±skie

PostWys³any: Sob Gru 14, 2002 12:21 am    Temat postu: Sk³ad paliwa Odpowiedz z cytatem

Jaki sk³ad paliwa bêdzie posiadaæ ta dwu metrowa rakietka? Wink
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
knod



Do³±czy³: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Sk±d: 3miasto

PostWys³any: Sob Gru 14, 2002 10:07 pm    Temat postu: Re: Silnik i rakieta "Herkules1" Odpowiedz z cytatem

Pirotechman napisa³:
... No i nie bêdzie ¿adnych prób. Jak zrobiê SR to zrobiê i od razu rakietê ...


Wlasnie tak zrobilem dzis: 0 prob z nowym wiekszym silnikiem i od razu do wypieszczonej rakiety. Efekt jest taki ze po eksplozji na prowadnicy tylko przelacznik rteciowy i drewniana glowic nadaja sie do ponownego uzycia Crying or Very sad Na szczescie (nieszczescie) wiem co bylo tego przyczyna - pospiech Laughing
Pozdrawiam
knod
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Pirotechman
Go¶æ





PostWys³any: Nie Gru 15, 2002 12:01 pm    Temat postu: Re: Silnik i rakieta "Herkules1" Odpowiedz z cytatem

knod napisa³:
Pirotechman napisa³:
... No i nie bêdzie ¿adnych prób. Jak zrobiê SR to zrobiê i od razu rakietê ...


Wlasnie tak zrobilem dzis: 0 prob z nowym wiekszym silnikiem i od razu do wypieszczonej rakiety. Efekt jest taki ze po eksplozji .....



No ale moja uwaga dotyczy³a takiego SR Wink




Tego SR nie mogê testowaæ stacjonarnie ze wzglêdu na koszta Wink
Silnik jest ju¿ gotowy.

Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pon Sie 21, 2006 6:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ten Herkules to ju¿ historia ale poka¿ê tu dzisiejsz± próbê SR Olusia_max ( tak jak by Herkules ) pod rakietê Vector. Próba w zasadzie udana. Na sam koniec przepali³o korpus i trzeba to wyeliminowaæ.

Paliwko 500 gram, jak zwykle ¿ywiczne .

Widok ogólny



W czasie pracy



Zbli¿enie




FILM


Silnikowi brakuje jeszcze "mocy" , zrobiê wiêc szybsze paliwo i dam grubszy korpus wewnêtrzny aby jego nie przepali³o. Silnik ma pracowaæ maks. 3 sekundy.


Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sro Sie 23, 2006 7:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Podkrêci³em paliwko ( 2 % wiêcej Mg ) ale by wyeliminowaæ pory w paliwie - zala³em silnik denaturatem - 5 minut przed startem . Poka¿ê Wam to tylko po to aby¶cie widzieli co siê wtedy dzieje. A dzieje siê to ,¿e silnik pracuje stabilniej. Explozja by³a ale kolejnym razem zabijê zatyczkê na maxa a pomy¶leæ ,¿e w tym te¶cie wyprostowa³o z niej 6 gwo¼dzi na oko fi 3 x 10 Evil or Very Mad Shocked



Z denaturatem



Pozbywanie siê nadmiaru denaturatu



Widok od strony dyszy - po explozji ( jest ca³a )




FILM

Paliwo - 515 gram, 65/20/12. Przygotowano 550 gram ( 105 ¯E plus 10 Z1 ).

Silnik wchodzi³ na super "obroty" Rolling Eyes . Nie odpuszczê Wink


Pozdr. A


PS. Kupie PROFI hamowniê, pomiar elektroniczny.


Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Sro Sie 23, 2006 10:08 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Sro Sie 23, 2006 9:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
aliwo - 515 gram, 65/20/12. Przygotowano 550 gram ( 105 ¯E plus 10 Z1 )


Czy ta formu³a paliwa zawiera wy³±cznie trzy sk³adniki to znaczy KNO3, Mg i ¯E; nie ma w niej sacharozy?

Widzê ¿e strasznie Pan obstaje przy korpusach z PE Rolling Eyes . Mo¿e czas na wytrzymalsze korpusy, z tego co sam zaobserwowa³em to wiem ¿e efektywno¶æ tego paliwa widaæ przy wy¿szych ci¶nieniach.

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sro Sie 23, 2006 9:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

fox napisa³:
....Czy ta formu³a paliwa zawiera wy³±cznie trzy sk³adniki to znaczy KNO3, Mg i ¯E; nie ma w niej sacharozy?...........................
Mo¿e czas na wytrzymalsze korpusy, z tego co sam zaobserwowa³em to wiem ¿e efektywno¶æ tego paliwa widaæ przy wy¿szych ci¶nieniach.



Skoro potem dodajê denaturatu to dajê wiêcej KNO3 kosztem cukru pudru - czyli nie ma jego wcale. Wg mnie ciê¿ko o co¶ taniego i tak wytrzyma³ego jak rura PE do wody. Nie mam nic innego "na oku".

Jeszcze piêkny widok p³omienia tu¿ przed odstrzeleniem zatyczki.






Pozdr. A
Powrót do góry
QbaS



Do³±czy³: 19 Pa¼ 2005
Posty: 97
Sk±d: Z Internetu

PostWys³any: Czw Sie 24, 2006 9:43 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Wg mnie ciê¿ko o co¶ taniego i tak wytrzyma³ego jak rura PE do wody. Nie mam nic innego "na oku".


Witam.

Jakie jest wy³o¿enie wewnêtrznej strony korpusu silnika ??
Mo¿e kosztem odrobiny miejsca warto zastosowaæ inn± ochronê ¿aroodporn±.
Mo¿e to w znacznym stopniu podnie¶æ wytrzyma³o¶æ korpusu.
(szczególnie przy tej ilo¶ci Mg)

Pozdrawiam,
QbaS.

ps. Rura PE czy PVC ??
PE chyba staje siê plastyczne w znacznie ni¿szej temperaturze.
Tym bardziej trzeba zastosowaæ dobr± izolacjê.[/quote]
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pessos



Do³±czy³: 27 Cze 2004
Posty: 153
Sk±d: Trinneck

PostWys³any: Czw Sie 24, 2006 5:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Je¿eli mogê siê wtr±ciæ to wtr±cê siê do sto¿ka wylotowego dyszy - za du¿y k±t rozwarcia. Negatywny wp³yw tak zaprojektowanej dyszy widaæ zaraz na samym pocz±tku, gdy silnik rozwija moc. W koñcowym fragmencie filmu kiedy to p³omieñ wrêcz przykleja siê do jednego boku dyszy i najgorêtsze gazy lec± bokiem "klejone" w prawo, podczas gdy ¶rodkowa czê¶æ p³omienia dyszy po czym nastêpuje wyrwanie zatyczki. To w³a¶nie dysza mo¿e byæ powodem niepowodzenia - p³omieñ kleji siê do ¶cianki dyszy i powoli odrywa siê od dyszy dzieki powietrzu zassanemu lew± stron±, nastêpstwem tego jest przytkanie silnika mas± zassanego powietrza, ciufniêcie i CATO silnika Rolling Eyes
Nie wiem mo¿e siê mylê, ale tak to widzê na filmie ¿e p³omieñ nie jest centryczny tylko wra¿ ze wzrostem ci±gu wêdruje w prawo opuszczaj±c centraln± o¶ wylotow± Rolling Eyes
Jak co¶ nie tak napisa³em to mnie poprawcie
Pozdrawiam
Szymon

_________________

plany na dzi¶ s± takie, ¿e ich nie ma
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Czw Sie 24, 2006 7:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Radzi³bym tak¿e skróciæ sto¿ek wylotowy dyszy.
_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
QbaS



Do³±czy³: 19 Pa¼ 2005
Posty: 97
Sk±d: Z Internetu

PostWys³any: Pi± Sie 25, 2006 7:17 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pessos napisa³:
Je¿eli mogê siê wtr±ciæ to wtr±cê siê do sto¿ka wylotowego dyszy - za du¿y k±t rozwarcia. Negatywny wp³yw tak zaprojektowanej dyszy widaæ zaraz na samym pocz±tku, gdy silnik rozwija moc. W koñcowym fragmencie filmu kiedy to p³omieñ wrêcz przykleja siê do jednego boku dyszy i najgorêtsze gazy lec± bokiem "klejone" w prawo, podczas gdy ¶rodkowa czê¶æ p³omienia dyszy po czym nastêpuje wyrwanie zatyczki. To w³a¶nie dysza mo¿e byæ powodem niepowodzenia - p³omieñ kleji siê do ¶cianki dyszy i powoli odrywa siê od dyszy dzieki powietrzu zassanemu lew± stron±, nastêpstwem tego jest przytkanie silnika mas± zassanego powietrza, ciufniêcie i CATO silnika Rolling Eyes
Nie wiem mo¿e siê mylê, ale tak to widzê na filmie ¿e p³omieñ nie jest centryczny tylko wra¿ ze wzrostem ci±gu wêdruje w prawo opuszczaj±c centraln± o¶ wylotow± Rolling Eyes
Jak co¶ nie tak napisa³em to mnie poprawcie
Pozdrawiam
Szymon

Witam.
Co do du¿ego rozwarcia mogê siê zgodziæ.
Nie mniej nie powoduje to "zassania" powietrza do silnika.
Nie przesadzaj.
Wewn±trz silnika panuje nadci¶nienie wiêc nie ma mo¿liwo¶ci "zassania" powietrza z otoczenia.
"Klejenie" siê p³omienia odbywa siê w rozbie¿nej czê¶ci dyszy.
Jest prawdopodobnie spowodowane odrobinê nieosiowym po³o¿eniem czê¶ci krytycznej w stosunku do czê¶ci rozbie¿nej.
Przyczyn± mo¿e byæ te¿ nierównomierne spalanie siê paliwa w silniku.
Co do skrócenia dyszy to nie wiem sk±d ta sugestia (nic nie wiemy na temat jej d³ugo¶ci.
Na zdjêciu nie wygl±da na przesadnie d³ug±.

Pozdrawiam,
QbaS.


------dopisane po chwili------------
ps. za du¿y k±t rozwarcia dyszy mo¿e powodowaæ pojawienie siê wstecznej fali d¼wiêkowej (przemieszczanie siê zak³óceñ zewnêtrznych do silnika) w wyniku tego do wzrostu ci¶nienia w komorze.
Nie mniej jednak jest to zjawisko maj±ce charakter cykliczny o jakiej¶ czêstotliwo¶ci (narastaj±cej najczê¶ciej).
Jako¶ nie mogê dopatrzeæ siê "ciufania" na filmie.
Silnik rozpêdza siê ³adnie i p³ynnie.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
prm
Dostêp próbny


Do³±czy³: 09 Sty 2006
Posty: 17
Sk±d: Poznañ

PostWys³any: Pi± Sie 25, 2006 8:30 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
K±t rozwarcia dyszy wylotowej jest faktycznie za du¿y.
Moim skromnym zdaniem nie ma to wp³ywu na spalanie paliwa jak siê w niektórych postach sugeruje.
Sto¿ki wlotowe i wylotowe s³u¿± do odpowiednio kompresji i przyspieszenia gazów.
Wielokrotnie w moich testach przy za du¿ych k±ta sto¿ka strumieñ gazów przylepia³ siê.
Nawet p³ynnie zmienia³ strony z lewa na prawo ... co ¶wiadczy³o o raczej osiowej budowie mojej dyszy.
My¶lê ¿e bêdzie to mie³o jedynie wp³yw na to ¿e nie uzyskamy tych dodatkowych paru procent mocy ci±gu
oraz jedynie mo¿e to mieæ wp³yw na minimalne wyboczenia kierunku ci±gu je¿eli ju¿. Nic wiêcej bym siê nie doszukiwa³.

pozdrawiam
prm
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pessos



Do³±czy³: 27 Cze 2004
Posty: 153
Sk±d: Trinneck

PostWys³any: Pi± Sie 25, 2006 4:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

QbaS napisa³:
Jako¶ nie mogê dopatrzeæ siê "ciufania" na filmie.
Silnik rozpêdza siê ³adnie i p³ynnie.

Nie ciufania tylko jednego "ciufniêcia" - przytkanie dyszy bocznym strumieniem powietrza a nie zassanie (gdzie takie co¶ napisa³em Question ) Idea. Tu¿ przed CATO p³omieñ wylotowy nagle ro¶nie i zarazem prawie siê przerywa, cykliczno¶æ fali wstecznej mog³a sobie spokojnie narastaæ i tak jej nie zobaczymy Idea.

Konstrukcja nie pracowa³a na granicy swoich mo¿liwo¶ci ale zareagowa³a natychmiastowo na skok ci¶nienia. W silniku dziej± siê ró¿ne dziwne rzeczy drgania turbulencje itp itd. ca³o¶æ zjawisk fizycznych jest z³o¿ona i nie pozostaje mi nic innego jak poprosiæ Arka o powtórzenie testu na silniku z dysz± o k±cie rozwarcia max 15* (7,5* od osi wzd³ó¿nej dyszy) - wtedy bêdziemy pewni. Ponadto d³ugo¶æ czê¶ci rozbierznej MA znaczenie jednak w tym wypadku wydaje mi siê, ¿e nie jest przesadzona i tego bym nie zmienia³ Wink
Pozdrawiam
Szymon

_________________

plany na dzi¶ s± takie, ¿e ich nie ma
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
QbaS



Do³±czy³: 19 Pa¼ 2005
Posty: 97
Sk±d: Z Internetu

PostWys³any: Pi± Sie 25, 2006 8:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pessos napisa³:



No w³a¶nie to nie ciufniecie tylko przyklejenie siê p³omienia do boku dyszy.
W silniku panuje nadci¶nienie.
Nie ma mo¿liwo¶ci by silnik "zasysa³" powietrze z zewn±trz i to przez dyszê.

Z powa¿aniem,
QbaS.[/list]
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pessos



Do³±czy³: 27 Cze 2004
Posty: 153
Sk±d: Trinneck

PostWys³any: Pi± Sie 25, 2006 8:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Cokolwiek by¶my nie pisali nie zmieni to faktu ¿e czê¶æ dyszy która widnieje na zdjêciach nadaje siê ew. tylko na czê¶æ zbie¿n± - a tak w³a¶nie Arku powiedz nam co¶ o tym silniku najlepiej zapodaj jaki¶ rys. techn bom ciekaw Wink
Pozdrawiam
Szymon

_________________

plany na dzi¶ s± takie, ¿e ich nie ma
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Sob Sie 26, 2006 11:46 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie ma co gdybaæ dlaczego dosz³o do CATO, najprawdopodoniej popêka³o ziarno. Pan Arkadiusz zdaje siê w poprzednich konstrukcjach ubija³ paliwo z nieiwlkim naciskiem, nie wiem czy czasem nie rêcznie. Zalewanie denaturatem z do¶wiadzczenia wiem ¿e daje tylko powierzchowny efekt, tym bardziej ¿e ¶rednica przekroju jest du¿a. Sprawdziem na kilku próbkach jak wygl±daj± poszczególne ziarna, zastosowa³em denaturat, prasowanie przy u¿yciu imad³a oraz formowania z wcze¶niejszym u¿yciem prowizorycznego aparatu do odgazowania. Okaza³o siê ¿e najlepiej wypad³o imad³o a nastêpnie odgazowywanie, ale taki wynik to wina prowizorycznego aparatu odgazowuj±cego. Bez niego najlepszym rozwi±zaniem do tej pory by³o dla mnie prasowanie imad³em z tym ¿e ziarno w formie pozostawiam zaci¶niête na d³u¿szy czas.

Mo¿naby wiele jeszcze napisaæ ale wed³ug mnie najlepszym rozwi±zaniem jest wej¶æ w posiadanie maszynki do VD (odgazowywania)- nad czym aktualnie pracujemy.

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sob Sie 26, 2006 4:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odpiszê Wam jak wrócê z krótkiego urlopu. Dysze robiê na tyym co mam ( zawór od silnika ). Pokombinujê z paliwem ( sk³ad , inhibitowanie czê¶ci powierzchni itp ). Po prostu muszê daæ mocniejsz± zatyczkê.

Pozdr. A
Powrót do góry
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pon Sie 28, 2006 1:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Fajnie, ¿e wznowi³e¶ próby.
Moim zdaniem, niepowodzeñ nale¿y szukaæ przede wszystkim w samej technologii wytwarzania paliwa a nie w kszta³cie dyszy (wp³ywa ona tylko na sprawno¶æ silnika).
Podejrzewam wadliwe inhibitownie powierzchni oraz zbyt s³ab± wytrzyma³o¶æ korpusu silnika.
To paliwo pracuje prawid³owo przy zaciskach powyzej 300.
Ciekawe, ani jeden mój silnik na paliwie ¿ywicznym jeszcze nie uleg³ CATO.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Pon Sie 28, 2006 3:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W moich próbach prasowanie za pomoc± imad³a w zupe³no¶ci wystarcza³o, a piszê tu o konstrukcjach do 290g paliwa.
PE nie spe³nia swoich zadañ jako materia³ na korpus przy tego typu konstrukcji i paliwie.
Zgadzam sie z tym co pisze Pan Ksard. Powy¿ej KN300 to ju¿ inna bajka.
Co do materia³u na silnik to proponuje znan± juz metodê "sklejanych z³±czek" pcv.

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP