Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pytanie o silnik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
trefl
Gość





PostWysłany: Sob Lip 24, 2004 10:52 pm    Temat postu: Pytanie o silnik Odpowiedz z cytatem

Witam,
Mam w planie wykonanie malego (wzgledem tego, co ogladam na forum)silnika:

Obudowa: Rura do zimnej wody 3/4"
Paliwo: KN/Sorbitol 65/35 karmelizowane
Srednica paliwa: 22 mm
Dlugosc paliwa: 80 mm
Kanal dlugosc: 80 mm (czyli przez calosc)
Kanal srednica: 5 mm
Dysza srednica krytyczna: 5 mm
Masa paliwa: 54 g

Z programu SHJ wynika (arkusza xls SRM nie uzywam, bo tam jest jeszcze sporo -jak dla mnie- momentow w ktorych moge sie pomylic):

Zacisk max: 300
Czas palenia: 0,75 s
Cisnienie max: prawie 5 MPa
Ic: 71 Ns

I tu pytania:
Jaki powinien byc zacisk dla takiego paliwa i tego typu rury jako obudowy?
Jakie powinno byc max. cisnienie w komorze spalania dla danej obudowy?
Co Wy byscie zmienili?
Rozsadzi czy bedzie OK, czy tez bedzie slabiutki?
Czy "toto" nadaje sie do jakiejs rakiety?

Prosze nie odsylac mnie do przycisku "szukaj" (wiem, ze istnieje - uzywalem). Smile
Powrót do góry
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie Lip 25, 2004 2:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Powinno zadziałać i to w miarę nieźle. Propozycja warta próby. Mnie w tej samej wielkości rurze przy długości paliwa 10 cm i średnicy kanału 8 mmm, średnicy krytycznej dyszy 5,5 silnik zagadał krzepko. Jako paliwo używałem karmelki na glukozie. Tylko rozwiercało mi dyszę do śr. końcowej 7 mm. To daje mniejsze zmiany Kn w czasie, tak więc akurat to trochę pomogło. Z obliczeń w SRM wychodzi ciśnienie 1,2 do 2,5 Mpa , ciąg 30 do 60 N, czas pracy . Ic rzędu 40 Ns.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
trefl
Gość





PostWysłany: Pon Lip 26, 2004 10:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tylko jakos nie jestem pewien, czy nie przesadzilem z zaciskiem, a co za tym idzie z cisnieniem w komorze....
Powrót do góry
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon Lip 26, 2004 11:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak zaprojektowany silnik zadziała na pewno prawidłowo. Robiłem bardzo podobne o niemal identycznej geometrii. Dysza powinna lekko erodować (jakieś 1-2 mm), gdyż jesli nie, zacisk Kn=300 jest za duży dla silnika z rury PCV.
Sugerowałbym też (jako dobrą regułę) ciut większą średnicę kanału niż dyszy. Kanał nie powinien "robić" za dyszę.....

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
trefl
Gość





PostWysłany: Wto Lip 27, 2004 10:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A jakie Kn powinna teoretycznie wytrzymac rura 3/4"? Moze jednak zwieksze dysze do 6mm, bo zastanawiam sie nad podkladka w dyszy.
Powrót do góry
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sro Lip 28, 2004 12:04 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Podaj jeszcze grubość ścianki, to będzie można wyliczyć teoretyczną wytrzymałość takiej rurki.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
trefl
Gość





PostWysłany: Czw Lip 29, 2004 10:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pablo napisał:
Podaj jeszcze grubość ścianki, to będzie można wyliczyć teoretyczną wytrzymałość takiej rurki.


Grubosc scianki rowno 2mm.
Powrót do góry
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Pią Lip 30, 2004 12:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Arkusz casing.xls dla rurki PVC fi zewn. 26mm, grubość ścianki 2mm i współczynnika bezpieczeństwa 1,5 wylicza bezpieczne ciśnienie równe ok. 4,2MPa. Na tej stronie można zobaczyć jakiemu Kn odpowiada to ciśnienie dla trzech paliw karmelkowych: KN/sorbitol - ok. 310, KN/dekstroza- ok. 250, KN/sacharoza - ok. 190. Wykresy z tej strony są użyteczne dla paliw przygotowanych tak, jak opisał to Nakka na innych stronach swojej witryny. Wszelkie odstępstwa od podanych proporcji składników, sposobu mielenia utleniacza, mieszania itp. to już "wycieczka w nieznane"...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
trefl
Gość





PostWysłany: Pią Lip 30, 2004 9:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzieki za arkusz i link. Tak mysle, ze powieksze dysze do 6mm. Kn bedzie wtedy = 200 i Cisnienie jakies 2,7MPa. Oczywiscie kanal tez powieksze.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP