Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Jak bezpieczne s± silniki zawodnicze ?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> BHP w modelarstwie rakietowym.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
rtoipb



Do³±czy³: 18 Lut 2004
Posty: 87
Sk±d: Gliwice

PostWys³any: Nie Lis 14, 2004 11:26 pm    Temat postu: Jak bezpieczne s± silniki zawodnicze ? Odpowiedz z cytatem

Przegl±da³em zdjêcia z Mistrzostw ¦wiata Modeli Kosmicznych w Dêblinie,
zastanawia mnie na ile s± bezpieczne silniki zawodnicze/fabryczne, bo na zdjêciach ze startów
zawodnicy stoj± zaraz ko³o startuj±cych modeli.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
darektbg



Do³±czy³: 24 Sie 2004
Posty: 32
Sk±d: Podkarpacie

PostWys³any: Pon Lis 15, 2004 7:40 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moim zdaniem jaki by nie by³ bezpieczny to nie powinno siê stac tak blisko, zreszt± sami to wiecie naprawde sam nie wiem czym to mo¿na wyt³umaczyc

PS. morze im kabla szkoda Razz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
alpha



Do³±czy³: 24 Mar 2004
Posty: 51

PostWys³any: Pon Lis 15, 2004 2:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

w sumie to sa pewnie silniki seryjne i z atestem wiec raczej pewne
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
GUN_1917
Go¶æ





PostWys³any: Pon Lis 15, 2004 3:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dlatego stoja tak blisko bo sa to silniki wlasnie fabryczne sa na nie nalozone bardzo restykcyjne normy ktore silnik taki musie spelniac dlatego w tym przypadku mozna mowic o wzgledym bezpieczenstwie
Powrót do góry
rtoipb



Do³±czy³: 18 Lut 2004
Posty: 87
Sk±d: Gliwice

PostWys³any: Pon Lis 15, 2004 4:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat z regulaminu zawodów:
"4.3.5.Procedura startu z wyrzutni
Start modelu z wyrzutni lub zap³on musz± byæ dokonywane zdalnie za pomoc±
instalacji elektrycznej z odleg³o¶ci co najmniej 5 metrów od modelu"
Co chyba nie by³o przestrzegane ogl±daj±c zdjêcia
Silniki s± rzeczywi¶cie wzglêdnie bezpieczne Wink
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Paul S



Do³±czy³: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWys³any: Pon Lis 15, 2004 7:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Mam pare uwag co do wypowiedzi moich przedmowcow a mianowicie:
Cytat:
w sumie to sa pewnie silniki seryjne i z atestem wiec raczej pewne

Silniki zawodnicze sa "atestowane" a moze dokladniej, probowane przez producenta az do uzyskania wlasciwych parametrow. W tym wypadku nie mozna mowic o atestacji silnikow gdyz w Polsce nie istnieja zadne normy odnosnie ich wymogow. Silniki te musza jedynie spelniac wymagania kodeksu sportowego FAI tzn. silnik ten nie moze zawierac zadnej czesci z metalu , musi sie miescic w odpowiedniej klasie oraz czas jego pracy nie moze byc krotszy jak 0,2s.

Cytat:
dlatego stoja tak blisko bo sa to silniki wlasnie fabryczne sa na nie nalozone bardzo restykcyjne normy ktore silnik taki musie spelniac

Widzial ktos te normy? Ja nie.
W przypadku silnikow sportowych a to sa silniki przede wszystkim wklasach "A" oraz "B" ( wyjatek stanowi jedynie klasa S7)ilosc paliwa jaka zawieraja jest tak znikoma ( ok. 2 do 5 g), ze wlasciwie ta wymagana odleglosc 5m jest wystarczajaca.

Wyroby atestowane musza posiadac numer atestu a tego z pewnoscia na polskich czy na czeskich silnikach nie znajdziecie.

Paul
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Czw Lis 25, 2004 10:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mnie osobi¶cie zdarzy³o siê, ¿e explodowa³ silnik modelarski. Ale to by³o lata temu. Silnik WT5 przechowywany w domciu kilka lat, po za³o¿eniu do modelu waln±³ na wysoko¶ci oko³o metra. Co do silników pana Sornowskiego to ryzyko niewielkie, choæby ze wzglêdu na proporcjonalnie cienkie ¶cianki (oko³o 1,5 mm). Fakt, te¿ nic nie wiem o ¿adnych normach i certyfikatach na silniki. Ale sami wiecie jak to jest z atestami. Produkt mo¿e mieæ atest, a byæ akurat wadliwym egzemplarzem, a inny producent nie maj±c szmalu na certyfikacjê mo¿e robiæ nawet bezpieczniejsze silniki. Faktem jest bliskie podchodzenie do startuj±cych modeli. Sam to widzia³em na zawodach pod Krakowem (vide mój post w dziale "inne").
P.S. A swoj± drog± ciekawe, ¿e tak zbiurokratyzowana instytucja jak UE jeszcze sie za to nie wziê³a. Mo¿e juz nied³ugo pojawi siê na silnikach znaczek CE
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Joker
Go¶æ





PostWys³any: Sob Pa¼ 29, 2005 4:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Smile


Jakie¶ miesi±c temu mia³em silnik WT-5 i jak go odpala³em z lontu to zagapi³em sie i trzyma³em zapa³ke a lont sie pali³ i rakieta wystartowa³a mi
z rêki czyli trzyma³em reke pod silnikiemi czu³em tylko ciepa³o spalin jak rakieta startowa³a nie oparzy³em siê nic mi sie nie sta³o my¶le ze one s±bezpieczne ale 1 z nich mi wybuch wiec sa nie do koñca bezpieczne

Silnik mia³ 3 lata
Powrót do góry
w±glik



Do³±czy³: 06 Lis 2005
Posty: 9
Sk±d: a bo ja wiem

PostWys³any: Sob Lis 12, 2005 12:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ja kupi³em kiedy¶ seryjny silnik 15Ns, zrobi³em rakiet i odpali³em, rakieta mia³a osiagnaæ 100m na wysoko¶ci 20m nagle wybych³a Crying or Very sad niewiem czemu Question
_________________
"Kropla mi³o¶ci warta jest wiêcej ni¿ ocean m±dro¶ci"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Kacper



Do³±czy³: 17 Maj 2003
Posty: 180
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Lis 12, 2005 5:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!

Kiedy by³em na jaki¶ zawodach modelarskich to puszczali tam rakietki, ko³o 50 startów by³o i tylko jeden sr wyrzuci³ spadochron odrazu po skoñczeniu pracy ale to raczej rzadko¶æ. Po za tym wszystkie starty by³y prawid³owe.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
Joker
Go¶æ





PostWys³any: Sob Lis 12, 2005 5:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam



Zdarza siêze silniki i nawet fabryczne wybuchn± ale nie wiadomo dlaczego
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Mar 09, 2007 3:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Joker napisa³:
.....Zdarza siêze silniki i nawet fabryczne wybuchn± ale nie wiadomo dlaczego



Dlatego wa¿ny jest korpus Wink . Poka¿cie od³amki od Waszych SR .

1. SR "Stru¶"



Mozna staæ 1 m od miejsca jego explozji ( dysza "idzie" w dó³ ) Wink . Zak³adam, ¿e to zjawisko ma byæ sporadyczne ale trzeba je uwzglêdniæ Exclamation


Pozdr. A
Powrót do góry
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> BHP w modelarstwie rakietowym. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP