Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Lepiszcza do AP [ammonium perchlorate]
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Nie Lut 18, 2007 7:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Arkadiusz napisa³:
Co do profi lepsizcza mo¿e spróbujesz ¯E ( paliwo ¯EPA ). Iskry u Ciebie s± inne i jest ich mniej bo stosujesz Mg a ja Al i tak juz zostanie bo Al jest ³atwiej kupiæ.


Very Happy a my¶lisz, ¿e nie próbowa³em ? Paliwo nazywane przeze mnie FCP - to w³a¶nie kompozycja AP z ¯P.
I jeszcze jedno sprostowanie - ja równie¿ stosowa³em Al a nie Mg (mówiê tu o paliwie SRB, które by³o stosowane w Ksardzikach i SR 77).
Mg stosujê w paliwie Blue Angel.

Co do testu z wiert³em - jak nie trudno zauwa¿yæ, silnik nie wytworzy³ na tyle du¿ego ci±gu, aby unie¶æ je w górê. Paliwa z AP ukazuj± swoje prawdziwe oblicze niestety dopiero w momencie, kiedy parametry w komorze spalania osi±gaj± pewien krytyczny poziom ci¶nienia. To za¶ mo¿e mieæ miejsce tylko w odpowiednio mocnych korpusach.
Papier na to nie pozwoli - ale to nie znaczy, ¿e nie mo¿na stworzyæ SR- papierowca dla potrzeb komercji - jak widaæ to zreszt± po Twoich ostatnich dokonaniach. Tu g³ówn± przeszkod± i trudno¶ci± jest poradzenie sobie ze zjawiskiem "ciufania". Ty to jako¶ min±³e¶ Very Happy .

Poczekajmy do testów na hamowni - to powinno wiele wyja¶niæ.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Nie Lut 18, 2007 7:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wiert³o wa¿y 1.5 kG :- ). AP bez wczesniejszej obróbki Z1 nie wi±¿e z ¯E bo wyci±ga z niego Z1. Albo trzeba dac spory nadmiar Z1 i czekac na odgazowanie ale czeka¼ te¿ ¼le bo wi±¿e juz nam ¯E. Paliwo warte testów.

Nie mam ksi±¿ki Sta³e PR - Syczewskiego. Pinot pisa³ o oksymach ( w tej ksi±¿ce pisze ) jako - chyba - regulatorach n w prawie szybko¶ci spalania - maja powstawaæ z utwardzacza ( ? ) silikonu w czasie jego spalania. Wg mnie jednak bardzo korzystny wp³yw na palenie siê AP ma obecno¶æ ciek³ego ¿u¿la ( byle nie za du¿o, st±d trzeba daæ nie co wiêcej Al ). Byc mo¿e ³atwo to sprawdziæ i do paliwa typu ZEPA dodaæ kilka % mielonego piasku Wink

ZEPA u mnie nieco ciufcia³a Wink


Mi³ego wieczoru A

PS. Ma kto¶ ksi±¿kê SPR ?
Powrót do góry
B&G



Do³±czy³: 12 Wrz 2003
Posty: 275
Sk±d: Uæ

PostWys³any: Pon Lut 19, 2007 12:39 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Arkadiusz napisa³:
Nie mam ksi±¿ki Sta³e PR - Syczewskiego.PS. Ma kto¶ ksi±¿kê SPR ?


No to ju¿ masz Wink
http://rapidshare.com/files/596579/Krowicki_K__Syczewski_M_-_Stale_Paliwa_Rakietowe_-_Wyd_1_-__WMON_Warszawa.djvu
a tu znajdziesz programik do djvu i kilka innych pierdó³
http://forum.vmc.org.pl/viewtopic.php?t=11077
pozdrawiam G.M.

Senks :- ). W djvu mam 99 % ksi±¿ek w wersji elektronicznej.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sro Lut 28, 2007 7:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
PINOT napisa³:
Silikony Polskie wprowadzi³y na rynek elastomer poliuretanowy:

http://www.silikonypolskie.pl/ps/produkty/pro_w/produkty_gumofix_a_b.htm

Czy kto¶ robi³ jakie¶ testy tego lepiszcza? G³ównie interesuje mnie to jak Gumofix sprawdza siê w paliwach wysokoenergetycznych...
Jego cena nie jest wygórowana i mo¿liwe jest zamówienie wysy³ki od producenta.
Dajcie znaæ czy warto sobie g³owê zawracaæ...
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
simsigver
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Mar 02, 2007 12:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dobrym materia³em wi±¿±cym do stopin i byæ mo¿e paliw rakietowych jest klej tapicerski Bonaterm (kauczuk polichloroprenowy i ¿ywica reaktywna) schnie w takim czasie jak butapren ale jest znacznie elastyczniejszy. Zap³aci³em 64z³ za 5dm3 (4kg). Sk³ad rozpuszczalników - frakcja heksanowa 80%, toluen 30%, aceton do 16%, octan etylu do 12% - zawiera ³±cznie do 80% rozpuszczalników.
Strona producenta www.bochemia.com.pl
Dostêpne s± tam te¿ inne kleje w tym poliuretanowe doskona³e dla modelarzy rakiet.

pozdr Wink
Powrót do góry
Sylwek



Do³±czy³: 17 Sty 2007
Posty: 236

PostWys³any: Pi± Mar 02, 2007 3:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mo¿e byæ problem z tym lepiszczem z powodu du¿ej ilo¶ci rozpuszczalników a co za tym idzie bêd± pory w paliwie. Ale to ju¿ by³o Wink patrz prace Pirotechmana i s³ynne zalewanie SR denaturatem jak dobrze pamiêtam Wink
_________________
Zapraszam Single po 30 http://singlepotrzydziestce.pl/
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sob Mar 03, 2007 6:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

simsigver napisa³:
Sam toluen wystarczy Wink


Ka¿dy rozcieñczalnik lub rozpuszczalnik nie rozpuszczaj±cy lepiszcza w paliwe.


Pozdr. A
Powrót do góry
robercik



Do³±czy³: 15 Mar 2007
Posty: 101
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Pon Wrz 03, 2007 11:55 am    Temat postu: IMPULS W£A¦CIWY 200 PRZEKROCZONY Odpowiedz z cytatem

Cze¶æ
Chcia³em podzieliæ siê wra¿eniami z testu statycznego silnika z paliwem opartym na AP. Paliwo i silnik zbudowa³ Knod Cool jakie¶ dwa lata temu wiêc bloki paliwowe zd±¿y³y dobrze wyschn±æ Laughing
Paliwo w sk³adzie 75AP5Al1CuO19Polibutadien dostarczy³o impulsu w³¶ciwego 203,3 z hukiem który zrywa czapkê z g³owy Twisted Evil .
Fala uderzeniowa wywo³a³a wra¿enie krótkiego bulu w uszach z odleg³o¶ci 40m Exclamation
Silnik zawiera³ 160g paliwa i wykonany jest z rurki alluminiowej a dysza ze stali wklejana jest na silikon i zabezpieczana ¶róbkami.



Na filmie s³ychaæ "wystrza³" silnika, widaæ te¿ jak dyszê opuszczaj± kawa³ki lu¼no wsypanej masy zapalaj±cej: http://www.rakiety.pomorze.pl/AP/AP.160g.Kn200.avi

Hamownia ponownie spisa³a siê znakomicie. Na rysunku wykres pracy slinika.


Knod przesadzi³ z mas± zap³onow± - pik zap³onowy przesterowa³ hamowniê na poziomie 170kg, potem jednak praca silnika odby³a siê bez zak³óceñ.
Pierwszy raz widzia³em zawodowe paliwo w akcji - to ju¿ nie s± przelewki - zerodowa³o dyszê z nierdzewki Shocked a to przecie¿ tylko 160g Exclamation

pzdr

_________________
nie ma takiej rury na ¶wiecie, której nie mo¿na wystrzeliæ w kosmos


Ostatnio zmieniony przez robercik dnia Czw Mar 27, 2008 9:14 am, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Pon Wrz 03, 2007 3:44 pm    Temat postu: w³osy dêba 8) Odpowiedz z cytatem

To raczej chyba wytopienia dyszy ni¿ erozja na skutek ¶cierania. Bardziej trafnym okre¶leniem by³aby ABLACJA
_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Wrz 04, 2007 7:07 am    Temat postu: Re: IMPULS W£A¦CIWY 200 PRZEKROCZONY Odpowiedz z cytatem

robercik napisa³:
Fala uderzeniowa wywo³a³a wra¿enie krótkiego bulu w uszach z odleg³o¶ci 40m Exclamation


To jest to ! - znam to uczucie. Do¶wiadczy³em go przy testach moich silników.
Niestety, materia³ filmowy nie oddaje zupe³nie potêgi pracy silników zw³aszcza tych z paliwami na AP.

Jednym s³owem sukces - i moje gratulacje dla KNODA.

Otrzymany impuls potwierdza wyliczenia teoretyczne dla tego paliwa.

To jest ju¿ profesjonalny silnik i profesjonalna hamownia.

Jest to kolejny dowód na to, ¿e silniki z paliwami wysokoenergetycznymi musz± byæ zbudowane z metalu ( lub ostatecznie z PVC) - czy siê to komu podoba, czy te¿ nie.

Papierowe silniki nigdy nie osi±gn± tak dobrych parametrów jak te, widoczne powy¿ej na wykresie.

pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Sro Wrz 05, 2007 10:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ech

Tylko pozazdro¶ciæ Embarassed . Czy kto¶ zna jakiego¶ przystêpnego dystrybutora kauczuków polibutadienowych, wszêdzie tylko hurtem chc± Rolling Eyes . Sam ostatnio zaaferowany jestem zastosowaniem silikonów z rodziny gumosili, niektóre maj± naprawdê godne uwagi parametry.

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Wrz 07, 2007 6:24 pm    Temat postu: Re: IMPULS W£A¦CIWY 200 PRZEKROCZONY Odpowiedz z cytatem

robercik napisa³:
..... Paliwo i silnik zbudowa³ Knod Cool jakie¶ dwa lata temu wiêc bloki paliwowe zd±¿y³y dobrze wyschn±æ Laughing
Paliwo w sk³adzie 75AP5Al1CuO19Polibutadien dostarczy³o impulsu w³¶ciwego 203,3 z hukiem który zrywa czapkê z g³owy Twisted Evil . ........Silnik zawiera³ 160g paliwa



Witam

Tak sobie my¶lê czy ma sens hamownia
w fazie wstêpnej budowy silnika skoro to co Wam wychodzi mi wyjdzie na papierze maj±c za dane ciê¿ar paliwa i czas jego pracy oraz film z pracy.

Dla silnika Paw³a ( knod ) mamy :

m = 160 G i t = 0,8 s , Impuls w³. mozna policzyæ w Properze a ja bym przyj±³ bez liczenia 200 s.

St±d maj±c na uwadze definicjê impulsu w³. otrzymujemy

F¶r = 40 kG

Poniewa¿ silnik bardziej dynamicznie pracuje w czasie pierwszych 0,5 sek wiêc F bêdzie na pewno minimum o 50 % wy¿sze. Widaæ te dane na wykresie.

Jak bêdzie dla silnika Stru¶. Mamy ciê¿ar paliwa m = 60 G, impuls w³. przyjmujê na oko 190 s , czas pracy 2 s w tym 0,5 s dopalanie siê paliwa. Za³ó¿my, ¿e dopala siê 10 % paliwa czyli 6 G. St±d m = 54 G spali siê w czasie t =1.5 s.


St±d mamy F¶r. = 6,84 kG co zgadza siê z pomiarami.

Teraz buduje silnik z paliwem ¿ywicznym ( Impuls w³. przyjmê 130 s) o ciê¿arze 1000 G. Je¶li czas pracy wyjdzie np. 3,5 s to ¶redni ci±g wyniesie F¶r = 35 kG i analizuj±c pracê silnika na filmie okrê¶lê bardziej dok³adnie F silnika dla odpowiedniego ¶redniego czasu. Na pewno ten rz±d wielko¶ci z³apa³ by robercik Wink .


Uwaga do ksarda.

Nikt nie kwestionuje tego, ¿e papier jest s³abszy od metalu i nie zrobiê takiego silnika jaki pokaza³ robercik. Pisa³em ju¿, ¿e kierujê siê bhp poniewa¿ silnik na AP lubi eksplodowaæ. Zobacz ksardzie, ¿e je¶li dasz silnik na papierze musisz wyd³u¿yæ czas pracy ale impuls ca³kowity w nie wielkim stopniu Ci spadnie ( patrz na Strusia ). Do tego moje silniki Stru¶ by³y robione na s³abej tulejce. Uwa¿am ,¿e czas pracy 1.5 s mo¿na osi±gn±æ przy 60 G paliwa ( bez dopalania ) co podniesie nam ¶redni ci±g. Jak wrócê do Strusi to dokoñczê badania.

Hamownia ma sens jak silnik jest dopracowany i chcemy w ³adny sposób pokazaæ parametry pracy silnika. Dla mnie szybki silnik daje szybk± rakietê a ja wolê majestatyke startu Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
robercik



Do³±czy³: 15 Mar 2007
Posty: 101
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Nie Wrz 09, 2007 5:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cze¶æ
Mi³o znowu widzieæ Arkadiusza w akcji Very Happy
Kilogramowy silnik ¿ywiczny o czasie pracy kilku sekund widzia³bym jako napêd drugiego stopnia rakiety. Jako silnik startowy w takiej konstrukcji wg mnie powinien byæ zastosowany raczej silnik z krótkim mocnym kopem. Niewykluczone ¿e jeszcze to sprawdzimy Razz

Mam dane z sekcji zw³ok silnika knoda. Otó¿ "ablacja" dyszy wynios³a z pocz±tkowych 9mm do 12mm Exclamation Widaæ to doskonale na wykresie. Dlatego nie zgadzam siê ¿e hamownia jest bez sensu w fazie testów - dziêki niej wiadomo w któr± stronê siê poruszaæ, przynajmniej dla kogo¶ kto nie ma takiego "nosa" jak Arkadiusz Wink
Wcale nie wykluczone ¿e silnik wybuch³by gdyby nie poszerzenie przekroju krytycznego. Niewykluczone te¿ ¿e wytrzyma³by z dysz± np. grafitow± i czas pracy skróci³ siê a impuls w³a¶ciwy jeszcze wzrós³.

pzdr

_________________
nie ma takiej rury na ¶wiecie, której nie mo¿na wystrzeliæ w kosmos


Ostatnio zmieniony przez robercik dnia Pi± Gru 03, 2010 10:55 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Nie Wrz 09, 2007 7:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

robercik napisa³:
......Jako silnik startowy w takiej konstrukcji wg mnie powinien byæ zastosowany raczej silnik z krótkim mocnym kopem. ........ "ablacja" dyszy wynios³a z pocz±tkowych 9mm do 12mm Exclamation Widaæ to doskonale na wykresie. Dlatego nie zgadzam siê ¿e hamownia jest bez sensu w fazie testów -



Zaliczy³em jeden test paliwa ¿ywicznego w silniku metalowym ---> FILM ( silnik jako jedyny zanurkowa³ w piach i powinien mieæ nazwê Krecik Wink ).

Zobacz jaki potencja³ ma to paliwo i efekt jaki daje Rolling Eyes . Zwróæ uwagê, ¿e robiê silniki papierowe plus tkanina - ca³o¶æ nas±czona bywa, ¿e ¯E albo nawet tylko papier jak Stru¶. Przej¶cie na korpus z PCV czy PE ju¿ daje wiêksze mo¿liwo¶ci w skróceniu czasu pracy czyli zwiêkszeniu ci±gu. Dla mnie karmelka jest gorsza : mniej widowiskowa i daje nieco mniejszy impuls w³.

Co do hamowni. Muszê sobie jako¶ radziæ Confused . Kiedy¶ my¶la³em, ¿e jak nie mam hamowni to mam zablokowane testy. Wiem jednak, ¿e to nie jest prawd± gdy¿ ci±g silnika jestem w stanie do¶æ precyzyjnie oszacowaæ maj±c dane jakie wy¿ej poda³em Wink

Hamowniê jak± u¿ywacie macie super i tylko pozadro¶ciæ. Nawet kiedy¶ da³em og³oszenie, ¿e bym podobn± kupi³. Liczy³em na fnmilo ( chcia³em odkupiæ od niego ) ale on pojawi³ siê na forum , b³ysna³ niczym b³yskawica i równie efektownie jak ona - znikn±³ Crying or Very sad

W silniku Stru¶ fi dyszy przed 9 , po 10,5 mm - na dyszy szamotowej.


Idê o zak³ad ( pó³ basa ), ¿e drugi silnik "knoda" wyleci w powietrze albo co¶ jemu odstrzeli Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sro Wrz 12, 2007 2:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Eeee - Arku - i Ty zrobi³e¶ silnik metalowy ?!!!!
Gdyby nie film, to nie uwierzy³bym. Very Happy

A mo¿e zaczynasz siê przekonywaæ? Wink

Silnik fajnie zadzia³a³.

pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sro Wrz 12, 2007 7:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisa³:
....A mo¿e zaczynasz siê przekonywaæ? Wink


W dziale bhp pokaza³em jak wygl±da "mój" od³amekWink

Czas pracy silnika podanego wy¿ej oceniam na 0,3 s ( reszta to rozpalanie albo dopalanie siê paliwa ). Je¶li przyj±æ, ¿e ze 160 g straci³em na te rozpa³ki 40 g to uzyska³em ci±g ok. 50 kG. Dla t = 0,2 s, F¶r = 78 kG.

Co to za przyjemno¶æ testowaæ silnik i z za "wêg³a" z sercem na ramieniu obserwowaæ silnik albo tylko nagrywaæ film bêd±c bezpiecznie schowanym Question .

Swój silnik na 1 kG paliwa poka¿ê Wam stoj±c od niego kilka m ( jako swój wynalazek z dziedziny bhp zastosujê kask motocyklowy ) Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Czw Lis 29, 2007 7:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,

PINOT napisa³:
Dodam, ¿e maj± te¿ od dawna fajny produkt silikonowy doskona³y na lepiszcze do paliw rakietowych, nazywa siê gumosil AD-1 (chyba nie pokrêci³em - w ka¿dym razie pierwszy na li¶cie gumosilów). Po usieciowaniu daje gumow± elastyczn± masê, doskona³± na lepiszcze do paliwa rakietowego.


Ostatnio zastanawia³em siê nad kupnem ww. produktu. Czy dalej podtrzymuje pan zdanie na temat tego lepiszcza - nawiasem mówi±c czy warto go kupowaæ?
Dodam jeszcze, ¿e kupuj±c ten silikon my¶la³bym raczej o wiêkszych silnikach rakietowych. Konkretnie, martwiê siê o wytrzyma³o¶æ ziarna. Czy ten Gumosil w paliwie bêdzie wytrzymalszy od powszechnego silikonu N.?

Mo¿e jednak poliole/poliuretany?
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3
Strona 3 z 3

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP