Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Pon Lip 05, 2004 12:55 pm Temat postu: Lepiszcza do AP [ammonium perchlorate] |
|
|
Czy ma ktos w tej materii pozytywne rezultaty
Pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Pon Lip 05, 2004 8:19 pm Temat postu: |
|
|
Pinot ma
Ja osobi¶cie próbowa³em Big Birda z AP, ale trochê zmienionego. Skusi³ mnie azotan sodu. Przez sw± nisk± cenê umo¿liwia spor± oszczêdno¶æ kasy przy wci±¿ niez³ych parametrach. Generalnie w moim odczuciu Silikon N jako lepiszcze siê sprawdza, ma tylko (moim zdaniem) nie najlepsze parametry wytrzyma³o¶ci mechanicznej, aczkolwiek elestyczno¶æ jest tutaj duuu¿± zalet±. Da siê równie¿ robiæ karmelki z AP. Robi³em je na glukozie, by unikn±æ zbyt wysokiej temperatury przy karmelizacji (w³a¶ciwie to przy stapianiu). W/g wyliczeñ w programie, mo¿na by tak± karmelk± siêgn±æ impulsu rzêdu nawet 220. Tylko dla u³atwienia zap³onu i by umo¿liwiæ palenie takiego paliwa ju¿ pod ci¶nieniem atmosferycznym trzeba dodaæ w ilo¶ciach rzêdu 5% albo wêgla, albo KN. Inaczej skubaniec nie chce siê paliæ. Co do innych lepiszczy, to wydaje mi siê, ¿e dyskusja na forum dotycz±ca lepiszczy do AN ma zastosowanie w du¿ej mierze równie¿ do paliw z AP, a to ze wzglêdu na wystêpowanie w obu przypadkach grupy amonowej. Osobi¶cie zbyt wiele do¶wiadczenia z takimi paliwami nie mam, dopiero jestem w fazie testów, prób, poznawania paliw kompozytowych z AP i NaNO3. Ale na szczê¶cie s± na tym forum fachowcy, sam chêtnie poczytam, co napisz±.
POZDRAWIAM |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Pon Lip 05, 2004 8:43 pm Temat postu: |
|
|
Hej Knod !
AP pali siê ¶wietnie prawie ze wszystkim.
Znalaz³em kiedy¶ przepis pirotechniczny na paliwo stroboskopowe zlepione przez GE Silicone II, który odpowiada naszym silikonom neutralnym. W kombinacji z Al spalanie wygl±da ¶wietne, ale przy du¿ym rozdrobnieniu AP (jak we m³ynku do kawy) spalanie jest bardzo szybkie i gwa³towne, wrêcz trudne do opanowania. Trzeba byæ ostro¿nym, bo wiele przepisów z netu to amerykañskie przepisy, w których stosuje siê popularny (od Skylighter'a) AP granulowany do ziarna 200um (czyli bardzo gruby). Aby pali³o siê szybciej dodaj± AP 90um. W naszym przypadku (m³ynek do kawy) uziarnienie waha siê w granicach 50um (tak ¿e uwaga...)
Spotka³em te¿ kompozycje AP+poliuretan, AP+metakrylan metylu polimeryzowany, AP + poliester (klasyczny do laminowania), AP + asfalt (lub tzw. uszczelniacz dachowy czyli asfalt z olejem). Kn przy rozdrobnieniu - 30 sek we m³ynku do kawy waha siê 150-200 z metalami ju¿ poni¿ej 100.
Jak pisze Jaskiniowiec - aby obni¿yæ koszt i szybko¶æ spalania (nie maj±c grubego AP), mo¿na dodawaæ NaN, KN, AN co go trochê spowalnia, nieznacznie jedynie zmniejszaj±c par. balistyczne _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Pon Lip 05, 2004 9:51 pm Temat postu: |
|
|
Wielkie dzieki za info
Przebieglem sie dzis po castoramie i zaopatrzylem sie w fix all i silikon neutralny - na poczatek powinno mi to wystarczyc do testow. Skoro mowicie ze kluczowa role w takich ukladach odgrywa stopien rozdrobnienia utleniacza zastosuje wiec do testow stala wielkosc ziarna - sita na szczescie posiadam.
Bede musial jeszcze rozwiazac problem hamowni - jakby nie patrzec bez tego proby nie beda mialy za duzej wartosci. Kompa jakos mi sie nie usmiecha taszczyc na poligon (do tej pory testy silnikow byly przeprowadzane przy jego pomocy) natomiast specjalizowany przenosny uklad do zbierania danych pomiarowych ma byc gotowy dopiero na jesien.
Jak bede mial juz wyniki testow to dam znac.
Pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Lip 05, 2004 10:24 pm Temat postu: |
|
|
Co do hamowni to ja wybieram sie na z³omiarniê ( raz w miesi±cu tam jestem ). Chcê zbudowaæ metalow± rakietê choæ jej zbytnio przypominaæ nie bêdzie. SR bêdzie u góry a ¶rodek ciê¿ko¶ci uk³adu na dole. Ma siê to wznoziæ na nie wielk± wysoko¶æ ( bêdê stosowa³ odwazniki o masie zaleznej od przewidywanej si³y ci±gu SR ). Licze maks. na kilkadziesi±t m plus spadochron choæ nie jest potrzebny ( jednak bêdzie bo fajnie ma wygl±daæ ). Znudzi³y mnie próby zmiany orbity Ziemi
Mi³ych snów A
PS. Ja polubi³em ¯E jak lepiszcze. Umo¿liwia otrzymanie paliwa prawie bez porów. My¶lê, ¿e z AP te¿ siê sprawdzi. Mo¿na pokumaæ o tym aby w twardnieniu ZE nie uczestniczy³y grupy epoxy. Wtedy uk³ad pozostanie "napakowany energetycznie". Czyli do wi±zania u¿yæ jakie¶ bezwodniki kwasowe czyli bez Z1. Ciekwi mnie czy kto¶ utwrdza³ ZE bez Z1 . Mo¿na wtedy pobawiæ siê z paliwami na bazie AA bo z utwardzania ZE przy pomocy Z1 nic nie wyjdzie ( wiadomo dlaczego ).
Ostatnio zmieniony przez Go¶æ dnia Wto Lip 06, 2004 10:39 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pietruszkin

Do³±czy³: 21 Mar 2003 Posty: 188 Sk±d: /dev/null
|
Wys³any: Wto Lip 06, 2004 9:11 am Temat postu: |
|
|
Witam!
AP - azotan potasu - KNO3 tak?
(jak zobaczy³em temat to mysla³em, ¿e paliwa na AP (acetone peroxide) = TCAP
Ale jak juz na KNO3 to ok.
Znanych jest mi kilka lepiszcz do paliw bazuj±cych na saletrze potasowej:
- ¿ywica epoxydowa - z powodzeniem uzywana przez Pirotechmana
- lakier nc
- z braku laku obstawiam na krochmal/dextryna , ale nied³ugo spróbuje i dam znac - pobawie sie troszku SR
Pozdrawiam _________________ ﺖ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Wto Lip 06, 2004 10:29 am Temat postu: |
|
|
Pietruszkin napisa³: | Witam!
AP - azotan potasu - KNO3 tak? |
niestet nie
AP - ammonium perchlorate - nadchloran amonu
KNO3 to potassium nitrate czyli mozna zastosowac zapis PN
Pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Lip 07, 2004 5:00 pm Temat postu: |
|
|
Na azotan potasu najczê¶ciej spotykanym skrótem jest KN , czyli kalium nitrate. Bardziej "kumaty" skrót, bo symbolem potasu jest K
P.S. Sorry Knod, ale mnie PN nieodmiennie kojarzy siê z Polsk± Norm±  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Sro Lip 07, 2004 5:10 pm Temat postu: |
|
|
jaskiniowiec napisa³: | P.S. Sorry Knod, ale mnie PN nieodmiennie kojarzy siê z Polsk± Norm±  |
Faktycznie, gdybym ja tego PN osobiscie nie napisal to tez o normie bym pomyslal a nie o azotanie potasu
Pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Lip 07, 2004 7:07 pm Temat postu: |
|
|
No w³a¶nie, Panowie....ci±g³e problemy z tymi skrótami, a wpo¶piechu nie chce siê wklepywaæ ca³ych formu³ek i wzorków. Ja zwykle stosujê nazewnictwo anglojêzyczne....
Ja wiem, ¿e wielu siê na to obruszy, ale np. w MW powy¿ej powszechne s± PBXy, RDXy, TCAPy, HMTD, MNA, HMX...itd. a to sa wszystko skróty od s³ów angielskich i jako¶ nikogo to nie denerwuje. Dlatego na azotan amonu konsekwentnie u¿ywam skrótu AN a nie AA.
No to mo¿e by¶my za³o¿yli temat, gdzie zespó³ moderatorów pracowa³by nad ujednoliceniem terminologii.... . W sumie krótki, bo wystarczy³oby zrobiæ listê skrótów. _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Lip 07, 2004 7:48 pm Temat postu: |
|
|
No w³a¶nie. Ewidentnie brakuje tutaj s³ownika ujednolicaj±cego nazewnictwo. I to nie tylko paliw. Opracowaæ, wrzuciæ gdzie¶ na serwerek lub na forum. Brakuje te¿ bazy danych BHP paliw pod k±tem wp³ywu na organizm (gdzie maska p-py³. a gdzie niekoniecznie). Bêdê mia³ czas, to co¶ popiszê, tylko proszê o okre¶lenie miejsca, gdzie to bêdzie magazynowane i gdzie bêdzie przeprowadzana korekta ca³o¶ci. (oczywi¶cie przez w±skie grono fachowców). My¶lê równie¿, ¿e powinno tam byæ równie¿ okre¶lone niebezpieczne sk³ady paliw i wa¿ne wskazówki typu np. nie mieszaæ chloranów z solami amonu, magnez reaguje w obecno¶ci wilgoci, siarki itp. Mo¿e uniknê³o by siê pytañ w stylu: co to saletra, albo karmelek...
P.S. Dyskusjê na ten temat proponujê przenie¶æ do komnaty inne i BHP |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Czw Lip 29, 2004 2:10 pm Temat postu: |
|
|
PINOT napisa³: | AP pali siê ¶wietnie prawie ze wszystkim.
Znalaz³em kiedy¶ przepis pirotechniczny na paliwo stroboskopowe zlepione przez GE Silicone II, który odpowiada naszym silikonom neutralnym. W kombinacji z Al spalanie wygl±da ¶wietne... |
Potwierdzam
AP + silikon neutralny + Al w rurce termokurczliwej, paski kreslone co 1cm:
FILM
Odstawiam juz w kat karmelke i przerzucam sie calkowicie na paliwka z AP - latwo to przygotowac, latwo formowac....tylko czym by tu skutecznie zewnetrzne powierzchnie inhibitowac
pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Lip 29, 2004 6:04 pm Temat postu: |
|
|
Ano tym¿e samym silikonem, ale nape³nionym kred± i obtoczonym w jaki¶ drobno pokrojonych w³ókienkach (szklanych lub pociachanej we³nie stalowej)..... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Sob Sie 07, 2004 2:48 pm Temat postu: |
|
|
ksard napisa³: | Ciekaw jestem opinii Knoda, co s±dzi na ten temat i czy zamierza dokonaæ prób pod tym k±tem... |
Hi
Proby wykonam na pewno ale dopiero pod koniec sierpnia (teraz urlop wiec sie bycze ). Mam przygotowane juz segmenty paliwa o skladzie AP 70%, SN 20%, Al 10% (gestosc 1.7 g/cm3) oraz "odpowiedni" silnik. Pierwotnie zamierzalem zastosowac do pierwszej proby zacisk Kn 165-205 ale po lekturze powyzszych postow ogranicze go na poczatek do wartosci 110-138 (mam 2 dyszki wiec moge sobie pozwolic na "rozwiercenie" jednej z nich).
Mam pytanko: jaki czas pracy uzyskales dla opisanego silnika o Kn=30
pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sob Sie 07, 2004 6:23 pm Temat postu: |
|
|
Knod,...... obawiam siê ¿e ten zacisk bêdzie za du¿y. Je¶li drobno mielisz, bêdzie bardzo prawdopodobne CATO. Ja bym dla tego sk³adu, który przytaczasz zacz±³ od 50-80 (dla drobno sproszkowanego utleniacza).
Na forach amerykañskich co prawda dla paliw 20% HTPB, 20% Al, 60% AP stosuje siê Kn=200, ale dla AP granulowanego o ¶rednicy 200 mikrometrów... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Sob Sie 21, 2004 6:16 pm Temat postu: |
|
|
PINOT napisa³: | Knod,...... obawiam siê ¿e ten zacisk bêdzie za du¿y. Je¶li drobno mielisz, bêdzie bardzo prawdopodobne CATO... |
I miales racje
4 bloczki paliwa w celu utrzymania w miare stalego zacisku (Kn w zakresie 105 - 130):
[url=www.republika.pl/knod/AD3b\AD3b_test_f2.avi]Filmik[/url]
Sciete zostaly sruby zarowno przy dyszy jak i zatyczce.
Planuje teraz zmienic nieco sklad paliwa oraz zastosowac inna technologie jego formowania (segmenty sa za bardzo czasochlonne i nie do konca pewne).
pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Sie 21, 2004 8:04 pm Temat postu: |
|
|
Fajny widok, szkoda jednak, ¿e nie "zagada³o". Próba by³a w korpusie Al?
Bo je¶li tak, to faktycznie problematyczne jest zastosowanie ³adunków segmentowych. No, chyba ¿e przy zastosowaniu jakiej¶ solidnej izolacji termicznej na ¶cianki. Ale rezygnuj±c z segmentów, to zostaje Ci w³a¶ciwie tylko ³adunek z kana³em w kszta³cie gwiazdki. I tu niestety nastêpny problem. £adunki na silikonie maj± trochê za nisk± wytrzyma³o¶æ mechaniczn±, jak na takie rozwi±zania. Moim zdaniem, to zastosowaæ korpus stalowy z izolacj±, mimo wszystko ³adunki segmentowe, daæ 23% silikonu i 7% Al, dok³adnie wysuszyæ AP przed zmieszaniem z silikonem, ewentualnie dodaæ trochê rozpuszczalnika do silikonu celem lepszego pokrycia ziaren utleniacza. Mieszaæ, a¿ odparuje i dopiero formowaæ ziarna. Silikon N tak szybko nie wi±¿e. Je¶li gwiazdka, to raczej inne lepiszcze (pogadaj z Pinotem).
P.S. Jaki mia³e¶ zapalnik? Bo zadzia³a³ ¶wietnie, a ja aktualnie mam z tym du¿y problem. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Sob Sie 21, 2004 8:44 pm Temat postu: |
|
|
Korpus silnika stalowy.
Wlasnie mam zamiar przejsc na kanal gwiazdzisty i formowanie ladunku bezposrednio w korpusie silnika (taka technologie tylko ze z kanalem o przekroju kolowym stosuje z powodzeniem do karmelek). Problem bedzie tylko ze znalezieniem preta o odpowiednim przekroju...
Co do lepiszcza to moze przeprowadze proby jeszcze z poliuretanami chodz silikon N sprawuje sie wg mnie wysmienicie...
Zapalnik byl wykonany z zaroweczki 3V/50mA (do podswietlania deski rozdzielczej samochodu 40gr/szt.). Banka spilowana od gory pilnikiem i calosc zamocowana w rurce termokurczliwej wypelnionej PC - rozwiazanie malo profesjonalne ale pozwala nawet z 50m odpalic bez problemu silnik pojedyncza bateria 9V. Dodatkowo wszystkie nieinhibitowane powierzchnie paliwa pokryte zostaly wysokotemperaturowa mieszanka zapalcza pirotechmana bazujaca na chloranie potasu i Al.
pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Nie Sie 22, 2004 9:18 am Temat postu: |
|
|
knod napisa³: | . Dodatkowo wszystkie nieinhibitowane powierzchnie paliwa pokryte zostaly wysokotemperaturowa mieszanka zapalcza pirotechmana bazujaca na chloranie potasu i Al. |
No to siê wyja¶ni³o. Ja w³a¶nie ostatnio zaczê³em posypywaæ koñcowe ¶cianki ostatniego segmentu prochem czarnym, bo zapalniki dzia³aj± mi dobrze (na 3 bateriach p³askich), tylko zapalniki wype³niam p.cz. i wystrzeliwuje mi je z silnika. Ostatnio nawet silnik karmelkowy zapali³o mi w po³owie kana³u, zamiast na koñcu. Po prostu za krótki czas pracy zapalnika. Co do szybko¶ci spalania tego¿ paliwka, wychodzi na to, ¿e jest do¶æ du¿a. Chc±c wpakowaæ co nieco tego paliwa, trzeba go bêdzie jednak spowolniæ.
P.S. Ogólnie wielkie gratulacje.
P.S.2 Ciekawe, ¿e po odstrzeleniu dyszy i zatyczki paliwko nie zgas³o. Wydawa³o mi siê, ¿e powinno. Musia³e¶ chyba mieæ kosmicznie rozdrobnione AP, albo te¿ przyczyna by³a inna.
Pozdrawiam: Jaskiniowiec |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Wrz 01, 2004 10:49 pm Temat postu: Silikon? |
|
|
Witam!
Odno¶nie silikonu w paliwach.
Ostatnio widzia³em w TV jak go¶cie z uporem maniaka wypompowywali pomp± pró¿niow± powietrze z silikonu zanim go u¿yli, mówi±c ¿e w silikonach zawsze go du¿o. Tam chodzi³o o formê do odlewu ale tak sobie skojarzy³em z omawianym troszkê wcze¶niej paliwem i moje pytanie: czy kto¶ na forum z tych "m±drzejszych" teoretyków lub "do¶wiadczonych" praktyków mo¿e mi powiedzieæ czy takie zabiegi mog± wp³yn±æ na jako¶æ paliwa lub czy w ogóle na nie wp³yn±?
Pozdrawiam. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|