Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

PE - To jest super!!!!!!!!!!!!!!!
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
leszek



Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk±d: TORUÑ

PostWys³any: Sob Maj 15, 2004 7:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale wed³ug obliczeñ (teoret.) i tak daje ci¶nienie ok. 5 MPa dla Kn=200
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
crave



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys³any: Sob Maj 15, 2004 7:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To muszê gruntownie zwerfikowaæ obliczenia SRM'a Nakki.
Dodam, ¿e jest to KN maksymalne, dla 3 segmentów po 5 cm.
Ci¶nienie prawie 8 Mpa (staram siê wyci±gn±æ max z wytrzyma³o¶ci korpusu i ziarna)


Ostatnio zmieniony przez crave dnia Sob Maj 15, 2004 7:33 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
leszek



Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk±d: TORUÑ

PostWys³any: Sob Maj 15, 2004 7:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

no... tego nie powiedzia³e¶ tylko d³.ziarna 150 mm a to zasadnicza ró¿nica w tym przypadku Knmax wynosi tylko... 160
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
MICHA£



Do³±czy³: 22 Lip 2003
Posty: 283
Sk±d: Centralna Polska

PostWys³any: Sob Maj 22, 2004 7:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wtam
Prace nadal trwaja (jak obieca³em) i jestem juz prawie u sukcesu
Wytoczy³em sobie maetalowa dysze oraz zatyczke co z zatyczka okaza³o sie b³edem nagrzewa sie i zostaje wyrywana a z dysza nie mam takiego problemu, dziwne no nie ?
Dzisiaj odpali³em silnik na mase paliwa 70g ca³y silnik wazy³ 170g(dzsza i zatyczka waza sporoawo)
pu¶ci³em to na duzej listfie okazuje sie ona lepsza do testowania slników niz kij i ³atwiej jest ja zdobyæ.
Ca³± moja rakietka wazy³a oko³o 400g (tak oko³o jescze nie wazy³em listwy) a jak widzaac nie mia³± problemu z oderwaniem sie od Ziemi.
Po wyrwaniu zatyczki paliwo jescze p³one³o z tego co widac to spali³a sie dopiero po³owa paliwa przed wybuchem.
A teraz fakty Very Happy :





http://rakiety.one.pl/pliki/PE/2/1.avi
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora Adres AIM
crave



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys³any: Nie Lut 27, 2005 3:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Silnik PE200 (inna wersja ni¿ na zdjêciach powy¿ej, tamta nie doczeka³a siê dokoñczenia):





Zatyczka i dysza zosta³yh zrobione z masy z kleju do kafelek Atlas, w dyszy jest umieszczona nakrêtka, by nieerodowa³a. Zbrojone s± 6 blachowkrêtami o d³ugo¶ci 1 cm i uszczelniane silikonem.

Paliwo - sorbitolka - trzy segmenty po 5 cm d³ugo¶ci z kana³em 12mm.

Przekrój z zachowanymi proporcjami (za wyj±kiem sto¿ków w dyszy).


FILM ZE STARTU - niestety lot by³ bardzo paraboliczny, na dodatek nad kamerzyst±, wiêc ca³y nie zosta³ uchwycony,

Nieudane:
- lekkie rozszczelnienie zatyczki - by³a za ma³ej ¶rednicy (spodziewa³em siê tego), poprawienie jest ¿adnym problemem
- dzwine zjawisko: dysza w miejscu za nakrêtk± pêk³a i sto¿ek wewnêtrzny, wraz z kawa³kiem sto¿ka zewnêtrznego (klejone by³o miêdzy wew. a zew.) powêdrowa³ 3 cm do góry (prawdopodobnie przy upadku).


Ostatnio zmieniony przez crave dnia Nie Lut 27, 2005 10:15 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
wojtek



Do³±czy³: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWys³any: Nie Lut 27, 2005 7:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kiedy¶ próbowa³em w dysze wklejaæ podk³adki o odpowiedniej ¶rednicy i równie¿ nastêpowa³y pêkniêcia cementowej czê¶ci dyszy. Mo¿e powodem jest rozszerzalno¶æ cieplna ró¼nych materia³ów lub samo schniêcie dyszy jako¶ inaczej przebiega i dlatego pó¼niej pêka.
A swoj± drog± to juz naprawdê du¿y silnik
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Nie Lut 27, 2005 8:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do pêkniêæ, to jestem prawie pewien, ¿e winê ponosi ró¿nica rozszerzalno¶ci cieplnej (jak to zauwa¿y³ Wojtek). Podk³adka z metalu ¶wietnie przewodzi ciep³o, nagrzewa siê ca³a do do¶æ wysokiej temperatury i niejako "wcina siê" w cementow± dyszê. Wydaje mi siê, ¿e taka podk³adka powinna mieæ w miarê niewielk± grubo¶æ i ró¿nicê ¶rednic, by ograniczyæ ten efekt. Ksard w swoich silnikach te¿ stosuje podk³adkê na ¶r. krytyczn±, ale w formie krótkiej rurki i problemu z pêkaniem raczej nie ma. Co do rozszczelnienia siê zatyczki, to problem le¿y chyba w sporej elastyczno¶ci polietylenu. Pod ci¶nieniem korpus silnika po prostu zwiêksza swoj± ¶rednicê (niewiele, ale zawsze)

P.S. Crave! Kawa³ dobrej roboty. Rozwi±zanie kompleksowe: od silnika po elektronikê.

P.S.2 Czy dobrze kumam? Elektronika nie zadzia³a³a i po model musia³e¶ wybieraæ siê z ³opat±?
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
crave



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys³any: Nie Lut 27, 2005 10:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie, na szczê¶cie to nie by³ model, tylko 'kawa³ patyka' Wink - silnik prze¿ywa³ dopiero swój pierwszy lot testowy - w koñcu nie u¿y³ bym niesprawdzonego do takiego piêknego modelu Smile. Ale mimo, ¿e to tylko 'patyk' i tak mia³em problem z wyjêciem ziemi - có¿, patykiem jest ok. 1,5 metrowa listwa.

Na marginesie, dzisiaj rano przed wyjazdem na poligon mia³em 'ma³y' problem. Otó¿ po przymocowaniu silnika do listwy, przyczepieniu rurki z której rakieta ma startowaæ do prêta mojej wyrzutni prêtowej, w³o¿y³em silnik z listw±, w rurê... a prêt siê malowniczo wygi±³... Musia³em na prêdce skonstruowaæ wyrzutniê, ale mimo ¿e prowizorka, to nie wysz³o tak ¼le ;P.

Co do rozszczelnienia zatyczki - nie jest to rozsze¿alno¶æ PE - zatyczka mia³a ~3mm mniejsz± ¶rednicê ni¿ rurka, a nadrabia³em silikonem i nie wiem czy do¶æ dok³adnie. Dysza nie uleg³a rozszczelnieniu. Co do pêkniêcia, zaznacze tylko, ¿e w dyszy jest nakrêtka, nie podk³adka. Prostym rozwi±zaniem bêdzie na³o¿enie warstwy silikonu na nakrêtkê (od zewn±trz), przed umieszczeniem jej w dyszy.

PS.
zapomnia³em podaæ wymiarów:
- d³ugo¶æ ca³kowita 230mm
- ¶rednica zewnêtrzna 40mm (grubo¶æ ¶cianek 3,7mm)
- d³ugo¶æ dyszy 50 mm, ¶rednica krytyczna 11mm
- d³ugo¶æ zatyczki 30 mm
- zacisk KN - 270, wg. arkusza SRM, ci¶nienie maksymalne (w krótkim, pierwszym impulsie) to 5,3 MPa, po tym¿e impulsie spada do 3,2 MPa.
- Teoretycznie: silnik klasy H, o impulsie ca³kowitym 233 N-sek, czyli jakby nie patrzeæ wkraczam ju¿ w HPR.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
crave



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys³any: Sob Mar 19, 2005 5:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzi¶ kolejna próba:
Silnik PE200F - od poprzednika ró¿ni siê brakiem wk³adki z nakrêtki, nieco przed³u¿on± komor± spalania (bez przed³u¿enia paliwa), poprawion± zatyczk±.

Niestety próby do najbardziej udanych zaliczyæ nie mogê. Silnik oderwa³ siê od ziemi, ale có¿, widzia³em lepsze starty Laughing .
Powodem krótkiego lotu i d³ugiego czasu spalania paliwa pradopodobnie by³o moje niedok³adne wykonanie ziarna - zrobi³em je wchodz±ce na wcisk i wib³em je m³otkiem (my¶la³em ¿e po takim potraktowaniu prêdzej ziarno pêknie i silnik wybuchnie)... Po wbiciu odkruszy³ siê kawa³ek paliwa i lata³ pomiêdzy dwoma segmentami, blokuj±c kana³. Z tego powodu zap³onnik wepcha³em tylko do granicy pomiêdzy drugim, a trzecim segmentem - no i reszte zobaczycie na filmie:
FILM (1,02 mb)

Patrz±c na start, wydawa³o mi siê, ¿e zatyczka nieco pu¶ci³a (chocia¿ oznak tego po odzyskaniu silnika nie by³o, nawet po rozpi³owaniu przez ¶rodek wydaje siê, ¿e nie rozszczelni³a siê), dla tego w kolejnym silniku przed³u¿e j± o 1 cm. Za to dysza spisa³a siê dosyæ dobrze. Erozja jak na taki czas pracy silnika te¿ w normie: nie przekracza 2mm.
Zdjêcia wypalonej dyszy:

Przed oczyszczeniem




Po oczyszczeniu. Warto zwróciæ uwagê, co powoduje lekka niecentryczno¶æ - ciemniejszy pasek po prawej stronie. Wprawdzie nie ma tam dziury, jak by siê wydawa³o na zdjêciu (gra ¶wiat³a i cienia), ale silikon czerwony siê doszczêdnie wypali³. Widaæ te¿ ró¿nice w miejscu gdzie by³ otwór na wkrêt i wlewana dodatkowa masa. Masa by³a na samym cemencie ze szk³em wodnym i wypalenie w tym miejscu jest zauwa¿alnie mniejsze.

Konkluzja:
PE i tak jest super Wink - minimalne wypalenie korpusu przy takim czasie pracy to te¿ sukces. A to co mia³em wypróbowaæ (dysza) wypróbowa³em.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
MICHAL-RAKIETOMAN



Do³±czy³: 21 Sie 2005
Posty: 68

PostWys³any: Pi± Cze 16, 2006 8:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Wiele osob pisalo mi,ze PE jest niezbyt dobry,bo nie mozna zagninac koncowek bod wplywem temp,tak jak w przypadku rur pcv... a go.. prawda ,wczoraj wieczorem podgrzalem sobie koniec takiej rurki i umiescilem w formie(kieliszek od wodki Laughing ) po wyschnieciu otrzymalem piekne zagiecie,estetyczne wiec problemu z mocowaniem dyszy i zatyczki raczej nie bedzie Wink
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wojciech G



Do³±czy³: 16 Lis 2005
Posty: 63
Sk±d: Szczecin

PostWys³any: Pi± Cze 16, 2006 9:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Podaj wiêcej szczegó³ów. ¬ród³o ciep³a, temeratura, jakie¶ znaki szczególne osi±gniêtej temperatury. Ch³odzenie czas ch³odzenia itd.

Pozdrawiam Wojciech G
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
MICHAL-RAKIETOMAN



Do³±czy³: 21 Sie 2005
Posty: 68

PostWys³any: Sob Cze 17, 2006 11:37 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
po prostu koniec rurki umiescilem nad palnikiem,obracalem rurka, rurka po takiej operacji ma fajne wlasciwosci plastyczne przez dlugi czas,schnie ok 10 min
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Daltar



Do³±czy³: 09 Pa¼ 2006
Posty: 47
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pon Pa¼ 16, 2006 6:40 pm    Temat postu: Re: Supcio, ale nie do koñca Odpowiedz z cytatem

jaskiniowiec napisa³:
Rury PE (polietylen, jakby kto¶ nie wiedzia³) maj± to do siebie, ¿e s± sprzedawane z metra, ze ZWOJU. Dlatego nie ma cudu, musi byæ lekko wygiêty. Chyba, ¿e kto¶ to wyprostuje na ciep³o.


Rurki z PE s± produkowane przez wyciskaniei jak ciasto makaronowe i w tej postaci twardniej±. Dopiero po ostudzeniu maszyna nawija je na wielki bêben. Dlatego pierwotny "naturalny" kszta³t tych rurek jest prosty. Aby go przywróciæ dobrze jest zanurzyæ tak± lekko wykrzywion± rurkê do gor±cej wody ( nawet 90 stopni C. ) i trochê j± tak potrzymaæ. Powinna z powrotem ³adnie sama siê wyprostowaæ. W ten sposób prostowa³em rury z PE o ¶rednicy wew. 65 mm. ( jako mo¼dzierze do ³adunków 2,5 calowych )

_________________
www.nakaja.com - pirotechnika, fajerwerki, pokazy sztucznych ogni - Kraków
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP