Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SAFETY CODE czyli bezpieczne loty rakiet modelarskich

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> BHP w modelarstwie rakietowym.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Wto Mar 09, 2004 5:52 pm    Temat postu: SAFETY CODE czyli bezpieczne loty rakiet modelarskich Odpowiedz z cytatem

W USA i krajach ościennych przyjeto takie oto zalecenia odnośnie bezpieczeństwa oblatywania modeli rakiet:

ZASADY BEZPIECZNYCH LOTÓW RAKIETOWYCH
(tłumaczenie z SAFETY CODE zaaprobowanego przez :
The National Association of Rocketry
The National Fire Protection Association
The Hobby Industries Association of America oraz przez wszystkich (w USA) producentów modeli rakiet)

Jest to wersja dla rakiet modelarskich.

1. KONSTRUKCJA- mój model rakiety wykonany będzie z lekkich materiałów jak : papier, balsa, plastik, drewno, guma. Nie będę używał metalowych części do budowy korpusu, głowicy lub stateczników,

2. STABILNOŚĆ MODELU- zawsze przed startem sprawdzę stateczność modelu,

3. SILNIKI- będę używał fabrycznych certyfikowanych (atestowanych) silników, nie będę ich przerabiał i używał ponownie,

4. SYSTEM ODPALANIA- będę stosował zdalny elektryczny system odpalania rakiety i używał w tym celu fabrycznych zapłonników, włącznik startowy po zwolnieniu nacisku powinien wracać w pozycję wyłączony, obserwatorzy będą się znajdować minimum 5 metrów od wyrzutni w przypadku używania silnika o IC poniżej 30Ns lub powyżej 9 metrów jeśli IC jest większe niż 30 Ns,

5. BEZPIECZEŃSTWO STARTÓW- przed startem upewnię się, że osoby będące w pobliżu są świadome startu rakiety, start poprzedzę odliczaniem, nie będę wykonywał lotów przy prędkości wiatru powyżej 30 km/h lub w innych niesprzyjających okolicznościach,

6. NIEUDANY START (NIEWYPAŁ)- w przypadku gdy silnik nie odpali odłączę całkowicie zasilanie startera i odczekam 60 sekund przed sprawdzeniem co było tego przyczyną,

7. WYRZUTNIE- będę stosował wyrzutnię (pręt lub wieża startowa) do startu modeli rakiet, jej długość będzie dobrana do parametrów modelu i stosowanego napędu, maksymalne odchylenie od pionu może wynosić 30 stopni, koniec pręta startowego będzie się znajdować powyżej linii oczu oraz zabezpieczę go kapturkiem jeśli nie będzie używany, wyrzutnia będzie zaopatrzona w deflektor chroniący podłoże przed bezpośrednim płomieniem z silnika rakiety,

8. LIMIT MASY I CIĄGU- masa startowa mojego modelu rakiety będzie mniejsza niż 1500 gram, oraz całkowita masa paliwa nie przekroczy 125 gram lub impuls całkowity nie przekroczy 320 Ns, Jeśli masa startowa mojej rakiety przekracza 453 gramy lub masa paliwa przekracza 113 gramów to uzgodnię moje loty z Federalną Administracją Lotów,

9. BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW- nie będę wycelowywał rakiety w jakiekolwiek cele, w chmury lub w pobliże samolotów, nie będę przenosił rakietą wybuchowych łatwo palnych substancji, nie będę wykonywał lotów przy silnym wietrze,

10. MIEJSCE STARTU- na miejsce startu wybiorę otwartą przestrzeń, bez wysokich drzew z dala od zabudowań oraz linii energetycznych, nisko przelatujących samolotów, obszar bezpiecznej przestrzeni jest warunkowany parametrami stosowanego silnika (patrz tabela), podłoże startowe powinno być oczyszczone z suchych roślin, które mogą się zapalić,

11. ODZYSKIWANIE- zawsze będę używał systemu odzyskiwania rakiety: taśmy hamującej lub spadochronu, który pozwoli bezpiecznie wrócić na ziemię oraz umożliwi następny lot modelu, przegroda między silnikiem a spadochronem (taśmą hamującą) będzie wykonana z niepalnych materiałów (np. wata z talkiem, tłoczek separujący),

12. BEZPIECZEŃTWO ODZYSKIWANIA - Jeśli rakieta zawiesi się na linii energetycznej, wysokim drzewie lub utkwi w innym niebezpiecznym miejscu nie będę jej stamtąd zdejmował osobiście,


WIELKOŚĆ BEZPIECZNEGO OBSZARU STARTOWEGO:




Na podstawie : http://www.nar.org/NARmrsc.html#sitedimensions
http://www.rockets.co.nz/mrsafetycode.htm
http://www.greathobbies.com/document/rocket_safety_code.html
http://www.canadianrocketry.org/
itd., itd.....pod hasłem model rocketry safety code
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Wto Mar 09, 2004 9:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dobra robota. 5 -ta * ( nie tylko za to ) jest . Także dla rtoipb Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
nebo



Dołączył: 22 Lip 2004
Posty: 12

PostWysłany: Pon Sie 09, 2004 9:37 am    Temat postu: Re: SAFETY CODE czyli bezpieczne loty rakiet modelarskich Odpowiedz z cytatem

Cytat:
8. LIMIT MASY I CIĄGU- masa startowa mojego modelu rakiety będzie mniejsza niż 1500 gram, oraz całkowita masa paliwa nie przekroczy 125 gram lub impuls całkowity nie przekroczy 320 Ns, Jeśli masa startowa mojej rakiety przekracza 453 gramy lub masa paliwa przekracza 113 gramów to uzgodnię moje loty z Federalną Administracją Lotów,


a co jest polskim odpowiednikiem federalnej administracji lotów ????
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Sob Sie 21, 2004 6:56 pm    Temat postu: Re: SAFETY CODE czyli bezpieczne loty rakiet modelarskich Odpowiedz z cytatem

nebo napisał:
....a co jest polskim odpowiednikiem federalnej administracji lotów ????


Wygląda na to, że

W Polsce zadania kierowania i nadzoru nad lotami komunikacyjnymi powierzono Agencji Ruchu Lotniczego znajdującej się w strukturze Przedsiębiorstwa Państwowego "PORTY LOTNICZE".

Agencja Ruchu Lotniczego, zarządza ruchem lotniczym nad całym obszarem kraju.

Więcej


Co ciekawe można znaleźć mapki z korytarzami powietrznymi. Dla własnej ciekawości Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
nebo



Dołączył: 22 Lip 2004
Posty: 12

PostWysłany: Wto Sie 24, 2004 10:31 am    Temat postu: Re: SAFETY CODE czyli bezpieczne loty rakiet modelarskich Odpowiedz z cytatem

Pyrotechman napisał:
.....Co ciekawe można znaleźć mapki z korytarzami powietrznymi. Dla własnej ciekawości Wink


a w którym miejscu to widziałeś te mapki ??? bo nie znalazłem......
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Wto Sie 24, 2004 11:58 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie co inny link : http://www.amc.pata.pl/

Klikasz - Mapy, potem - elementy przestrzeni.


Pozdr. A
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> BHP w modelarstwie rakietowym. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP