Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SRM.xls, czyli obliczanie parametrów silnika na karmelku
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Sro Lut 25, 2004 8:18 pm    Temat postu: SRM.xls, czyli obliczanie parametrów silnika na karmelku Odpowiedz z cytatem

Zabawe z programem rozpoczynamy od jego ściągnięcia Smile:
http://members.aol.com/nakkarocketry/soft/SRM.zip
Odpakowywujemy archiwum i otwieramy arkusz SRM.xls w Exelu.
Przechodzimy do zakładki Data and KN (wybór zakładki odbywa się na dole okna) i wpisujemy dane, kolejno:
Title: nazwa i opis rakiety, dalej

średnica komory spalania
długość komory spalania

typ paliwa: 1 - kno3/glukoza(?), 2 - kno3/sorbitol, 3 - kno3/cukier (wszystkie paliwa w proporcjacch 65/35)

średnica ziarna paliwa
średnica kanału
długość segmentu paliwa
ilość segmentów paliwa

Po wypełnieniu tych punktów wypełni nam się poniżej "m grain" z wagą paliwa jaką będziemy musieli wlać do silnika.

Przechodzimy nieco niżej do pola KNo - tu wpisujemy parametr zależny od wytrzymałości korpusu - im mniejsza liczba tym większa średnica dyszy, tym mniejsze ciśnienie w komorze spalania. Dla KN 350 ciśnienie te wynosi około 800 PSI - jest to swoista wartość uniwersalna.
Nieco poniżej wyświetli nam się średnica dyszy dla danej wartości KN.
Nieco niżej wpisujemy przybliżoną wartość erozji dyszy (zwiększenia jej średnicy podczas pracy silnika).

Gdy wypełnimy te pola wciskamy przycisk Click to Slove (1) i przechodzimy do zakładki Pressure: tu nic nie zmieniamy, tylko naciskamy 2 przyciski (najpierw 2 potem 3) i oglądamy wykresy zmiany ciśnienia w fukcji czasu.

Przechodzimy do zakładki Preformance. Jest ona najbardziej interesująca, ponieważ zawiera dane o silniku, takie jak siła maxymalna, impusuls właściwy - tu zorientujemy się już bez problemów co jest co, ponieważ oznaczone jest to standardowymi, filzycznymi literkami jak F itd.

W zakładce Output mamy dokładny wykres funkcji siły przez czas i tabelke którą możemy przepisać do np. SpaceCada i zaprojektować rakiete z naszym silnikiem.



Temat przykleiłem proszę wyłącznie tu dyskutować o SRM i nie tworzyć nie potrzebnych wątków nowa zasada wszystko we właściwym miejscu na forum-> maxlam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
qrld



Dołączył: 30 Sty 2004
Posty: 50
Skąd: Bełchatów

PostWysłany: Czw Lut 26, 2004 7:56 pm    Temat postu: Re: SRM.xls, czyli obliczanie parametrów silnika na karmelku Odpowiedz z cytatem

Witam!
crave napisał:

Przechodzimy nieco niżej do pola KNo - tu wpisujemy parametr zależny od wytrzymałości korpusu - im mniejsza liczba tym większa średnica dyszy, tym mniejsze ciśnienie w komorze spalania. Dla KN 350 ciśnienie te wynosi około 800 PSI - jest to swoista wartość uniwersalna.

Co oznacza ta wartość uniwersalna? Czy da się obliczyć wytrzymałość korpusu mając w danych tylko grubość, materiał (w moim przypadku papier klejony wikolem) i ew. np. powierzchnię wew. lub zew.? Bo jeśli jedyną drogą jest stopniowe zwiększanie ciśnienie wew. i czekanie, aż rozerwie, to dla mnie odpada. Czy może ktoś zna wartość tego KNo dla powiedzmy 1cm. warstwy ścianki z papieru i wikolu?
Pozdro
PS. A tak korzystając z okazji wielkie dzięki Crave za opis tego arkusza. Próbowałem go wypełnić używając słownika online, ale się w tym wszystkim trochę pogubiłem. Nie zapominaj jednak, że w Twoim opisie pozostało parę białym plam na których wypełnienie czekam z niecierpliwością Very Happy
Pozdro2
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Czw Lut 26, 2004 8:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mów co jest baiłymi plamami (częśc poprostu nie wiem czym jest).

Wartość uniwerslana - dla tej wartości ciśnienie w komorze spalanie nie jest wygórowane - papier i ziarno powinno wytrzymać. Ale tródno mi dokładnie powiedzieć, nie mam tak dużego doświadczenia.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
qrld



Dołączył: 30 Sty 2004
Posty: 50
Skąd: Bełchatów

PostWysłany: Czw Lut 26, 2004 9:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No chociażby:
Outer surface: 0 1=exposed, 0=inhibite Core: 1 1=exposed, 0=inhibited Ends: 1 1=exposed, 0=inhibited

A tak poza tym, co to jest ziarno paliwa? Pojedyncza cząsteczka karmelka?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Czw Lut 26, 2004 10:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oh sorry zapomniałem:
Chodzi o to czy segment paliwa jest inhibitowany - zazwyczaj nie jest.

A ziarno paliwa to poprostu taki kawał paliwa w postaci np. walca z np. walcowym kanałem - to poprostu paliwo.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią Lut 27, 2004 11:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam pytanko, czy da się na tym programie zaprojektować silnik o spalaniu "papierosowym", czyli czołowym, bez kanału ? Bo jak daję wartość średnicy kanału równą "0", to wychodzą banialuki. Podejrzewam, że program dotyczy tylko spalania wewnątrz kanału. Brak tam też opcji sposobu zapłonu (tył-przód), nie mówiąc już o wpływie ładunku zapłonowego na charakterystykę pracy. Dzięki za opis (i za link), ale podejrzewam, że jest to program dość ogólny i nie zaprojektuje się tym silnika w sposób wystarczająco dokładny. A więc znów ta ukochana metoda prób i błędów...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Pią Lut 27, 2004 11:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Niestety - program jest bardzo ogólny i wyniki z rzeczywistością nie mają tak dużo wspólnego jakbyśmy chcieli (jak to z teorią bywa).
Program uwzglęndnia zapłon wyidealizowany - cała powieszchnia kanału spala się od początku.

Nie próbowałem projektować silnika o spalaniu czołowym w tym programie. Chyba jest to nie możliwe. A swoją drogą to silniki na karmelce o spalaniu czołowym mają marne szanse na udany lot (imho).
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
leszek



Dołączył: 27 Sty 2003
Posty: 102
Skąd: TORUŃ

PostWysłany: Czw Mar 04, 2004 6:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na stronie:
http://raketky.ebox.cz/
jest program shj i liczy on też silniki o spalaniu czołowym
Pozdr. L.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
czarles



Dołączył: 20 Sie 2003
Posty: 7

PostWysłany: Nie Lip 04, 2004 11:12 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Gdzie i jak można na neta wrzucić SRM po polsku Confused Question Question
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
qrld



Dołączył: 30 Sty 2004
Posty: 50
Skąd: Bełchatów

PostWysłany: Nie Lip 04, 2004 11:26 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeśli po spakowaniu ma mniej niż 500kb to możesz wsadzić na
http://www.yetihehe.com/piro
Jest tam skrypt, którym możesz załadować na tą stronę.
Pozdrawiam!!
QRLD

_________________
pzdr
STOP ENTROPII !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
czarles



Dołączył: 20 Sie 2003
Posty: 7

PostWysłany: Nie Lip 04, 2004 2:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z góry przepraszam za ewentualne błędy, ale rzeczy których nie potrafiłem zrozumieć z kontekstu starałem się tłumaczyć dosłownie.
http://www.yetihehe.com/piro/SRM_pl.zip
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
qrld



Dołączył: 30 Sty 2004
Posty: 50
Skąd: Bełchatów

PostWysłany: Nie Lip 04, 2004 3:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czrles jesteś WIELKI !
Big thX!

_________________
pzdr
STOP ENTROPII !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
alpha



Dołączył: 24 Mar 2004
Posty: 51

PostWysłany: Czw Lis 11, 2004 10:13 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wartosc Kno ma byc taka zeby wyszla moja srednica dyszy, dobrze mysle?
np. jak mam wpisane wszystkie dane i srednice dyszy 7mm to jak wpisze wartosc Kno=90 to mam srednice taka jak w rzeczywistosci
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Czw Lis 11, 2004 3:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie - wartość KNo ustawiamy na 150, 200, lub 300 w zależności od materiału z którego zrobiony jest silnik (im mniejsza wartość tym większa dysza). Otrzymujemy rozmiar dyszy, którą powinniśmy zazstosować w silniku.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
alpha



Dołączył: 24 Mar 2004
Posty: 51

PostWysłany: Czw Lis 11, 2004 3:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

crave napisał:
Nie - wartość KNo ustawiamy na 150, 200, lub 300 w zależności od materiału z którego zrobiony jest silnik (im mniejsza wartość tym większa dysza). Otrzymujemy rozmiar dyszy, którą powinniśmy zazstosować w silniku.

tyle ze ja juz mam silnik gotowy... no nic trudno Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piroman



Dołączył: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWysłany: Pią Lis 12, 2004 3:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Cool
Nie chcąc zakładać nowego tematu postanowiłem zapytać czy aby ktoś nie mógłby wrzucić SRM_PL na jakiś serwer i zapodać linka.Link Czarlesa juz dawno nieaktywny
pozdrawiam

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
darektbg



Dołączył: 24 Sie 2004
Posty: 32
Skąd: Podkarpacie

PostWysłany: Sob Lis 13, 2004 12:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak ktoś ma SRM po polsku to niech wyśle na maila pgpp@op.pl to wstawie na serwer
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Sob Maj 07, 2005 10:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam mam SRM_pl, więc daję go na razie na moim koncie na wp niestety jest darmowe, więc fajnie by było jakby ktoś wrzuciłby go gdzieś jeszcze.

http://maxlam.webpark.pl/SRMmaxlam01.rar

Sorrki za nazwę pliku ale ze względu na zapchanie serwerka podmieniłem En na PL a już w innym poście jest ten link a nie chce mi się teraz szukać i zmieniać go a chciałbym by był nadal aktualny.
Powrót do góry
MadMax



Dołączył: 26 Mar 2005
Posty: 24
Skąd: Trzebnica

PostWysłany: Nie Maj 08, 2005 12:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Plik umieściłem na serwerze: http://83.15.210.242/piotrek/software/SRM_pl.rar

--------------
Piotrek


Ostatnio zmieniony przez MadMax dnia Pią Maj 26, 2006 8:21 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie Maj 08, 2005 1:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Programik siedzi też pod adresem http://www.republika.pl/ksiega_rakiet/programy/SRM_pl.zip
czyli w Księdze Twardowskiego
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP