Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Czw Kwi 29, 2004 12:13 pm Temat postu: |
|
|
Rakieta po pomalowaniu (plakatówkami )
I jeszcze zdjêcie ko³o korpusu innej rakiety - do silnika na 200 gram paliwa, który mo¿na zobaczyæ obok w czê¶ciach sk³adowych.
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Pon Maj 31, 2004 3:03 pm Temat postu: Super |
|
|
Extra, rakietki piêkne, ale mam pytanka:
1) W tej rakiecie obok Ciebie s± stateczniki w górnej czê¶ci. Czy to tylko dla ozdoby, czy te¿ model by³ dwustopniowy czy te¿ dwucz³onowy.
2) Na jakich silnikach i na jakim paliwie fruwa³y te rakiety, troszkê mi to wygl±da na silniki prochowe (¿ó³to-fioletowy kolorek ognia i sporo iskier)
3) Ostatni silnik efektowny zaiste, ten fajerwerk z dyszy to tytan ?
Pozdrawiam (pe³en uznania) JASKINIOWIEC |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Pon Maj 31, 2004 5:45 pm Temat postu: |
|
|
Silniki s± produkowane w Polanicy Zdroju, tabelka z cenami jest tutaj: http://www.modelarstwo.org.pl/kosmiczne/akcesoria/emi/index.html
a bez cen (bo nie mam pojêcia po ile s± one aktualne) tutaj: http://www.republika.pl/modelekosmiczne/tabsil.shtml Na dole tej stronki masz namiar na producenta. Solidna firma, ilekroæ zamawia³em, zawsze by³o i to nawet do¶c szybko. Silniki ¶migaj± extra, jak zauwa¿ysz z tabeli Iw paliwa najczê¶ciej powy¿ej 1500 Ns/kg. Ca³kiem niez³y stosunek mas dla silników. Dla mnie jest to niedo¶cigniêty wzór. Fakt, ¿e silniki bardziej na zawody (raczej ma³e Ic), kilku kilogramów na setki metrów nie wy¶l±, chyba ¿e kilka odpalonych razem. Ale pewne w dzia³aniu. Nie wiem dlaczego, ale na tym forum nie za wiele dyskusji o silnikach, które mo¿na kupiæ. A przecie¿ (zw³aszcza dla pocz±tkuj±cych) jest to najlepsze rozwi±zanie. Mo¿na poæwiczyæ budowê modeli, wyuczyæ siê zasad stateczno¶ci itp.
P.S. Zdanie na temat firmy i silników jest moje osobiste i nie dzia³am bynajmniej z ramienia firmy EMI |
|
|
Powrót do góry |
|
|
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Sie 31, 2004 9:50 pm Temat postu: |
|
|
Witam
A oto moje w pe³ni udane zakoñczenie wakacji:
A tu filmik http://www.rakiety.one.pl/pliki/6ns/6ns.avi
Start w pe³ni udany, lot ok system odzyskiwania zadzia³a³ rakieta bezpiecznie wróci³a na ziemie
Wszystkiego najlepszego dla uczniów w nowym roku szkolnym
Pozdrawiam, Micha³ _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sob Lut 26, 2005 6:02 pm Temat postu: |
|
|
Konstrukcja mojej rakiety na silnik PE200 zbli¿a siê ku koñcowi. Pozosta³a tylko komora silnikowa i drobiazgi w systemie wyrzucania spadochronu, no i oczywi¶cie stateczniki.
Rakieta wykonana z laminatu, stateczniki z balsy pokrytej laminatem, g³owica sosnowa. Planowana masa startowa to oko³o 1100g, w tym masa silnika 375g. D³ugo¶æ ca³o¶ci to 120cm, ¶rednica 65mm.
Oto foty:
na zdjêciu widaæ korpus, g³owicê, obok le¿± silnik, modu³ elektroniki i spadochron z folii PE. Rakieta jak widaæ, w standardowej czerwono-czarnej kolorystyce
zbli¿enie na g³owicê i modu³ elektroniki (uk³ady jeszcze nie zamontowane).
modu³ elektroniki w powiêkszeniu
zbli¿enie na doln± czê¶æ rakiety
spadochron
Gotowy silnik PE200, modu³ elektroniki i bateria 9v dla porównania wielko¶ci.
Elektronika w rakiecie sk³adaæ siê bêdzie z timera zaprojektowanego przez TomkaD (na zdjêciu widaæ prze³±cznik rtêciowy z lampki choinkowej, ale zast±pie go kupnym)i beepera projektu Richarda Nakki - opis obydwu uk³adów mo¿na znale¶ na forum rakietowym (http://www.forum.rakiety.info). |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Nie Wrz 25, 2005 12:04 pm Temat postu: |
|
|
crave mam pytanie... jak robi³e¶ g³owicê z pianki poliuretanowej? ja próbujê, ale nie idzie... jest w ¶rodku pusta, no po prostu beznadzieja. Masz jaki¶ patent? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sro Lis 22, 2006 10:08 pm Temat postu: Rakieta Cer |
|
|
Wróci³em
I korzystaj±c z chwili wolnego czasu koñcze mój model, który pokazywa³em ju¿ na forum w poni¿szej postaci:
Dzi¶ zamontowa³em wszystkie kr±¿ki, modu³ elektroniki (wyjmowalny), stateczniki - narazie siê suszy i jutro planuje skoñczyæ ca³y model.
Zosta³o:
- olinowanie
- poprawienie spadochronu - oczywi¶cie okaza³o siê, ¿e w spadochronie pu¶ci³a ta¶ma mocuj±ca linki (ze staro¶ci)
- zamocowanie elektroniki w module
- wyciêcie okienka do obs³ugi elektroniki (jakie¶ porady?)
- malowanie stateczników
- mocowanie rurki do prowadnicy
- za³o¿enie wkrêtów mocuj±cych dyszê i zatyczkê w silniku, modlitwa by roczny silnik nie okaza³ siê totalnie zamokniêty
Zastosowa³em nieco inn± ni¿ standardowa koncepcjê wyrzucania spadochronu (choæ te¿ przez niektórych stosowana) - odstrzelenie górnej czê¶ci rakiety. Dziêki temu mogê modu³ elektroniki umie¶ciæ bli¿ej g³owicy, podwy¿szaj±c ¶rodek ciê¿ko¶ci. Drug± ciekawostk± w modelu jest regulowana d³ugo¶æ ³o¿a silnika, poprzez prêt fi 6mm i dwie nakrêtki.
Schematycznie pokaza³em to tu [paint bez wymiarów]:
Prawdopodobnie zrobiê drugi silnik, ¿eby nie wracaæ z poligonu bez wyników, gdyby stary okaza³ siê zamokniêty. Start planuje odbyæ w ten lub przysz³y weekend, ale nic jeszcze nie jest przes±dzone.
Model lata na silniku PE200 [próba patykowa TU] |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Pon Lis 27, 2006 12:25 am Temat postu: |
|
|
Skoñczy³em - start w przysz³y weekend je¿eli pogoda pozwoli. Fotki wrzucê w tym tygodniu, jeszcze suszy siê farba na ostatnich detalach i wszystko le¿y rozkrêcone.
Mam nadziejê, ¿e stary silnik zadzia³a, narazie robie mu terapiê odwadniaj±c± (le¿y w torebeczce strunowej razem z kup± silika¿elu), robienie drugiego narazie sobie daruje.
A je¿eli zadzia³a, to oby nic siê ze spadochronem nie sta³o... szczerze mówi±c mam z tym s³abe do¶wiadczenie, a rzeczy które mog± nawaliæ jest ca³kiem sporo: zap³onnik, segmenty mog± siê nie rozdzieliæ (chocia¿ to testowa³em i wydaje siê byæ ok), spadochron mo¿e siê przepaliæ, mo¿e siê porwaæ, albo sznurki mog± popêkaæ... w ka¿dym razie na poligon biorê ³opatê ;P |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sro Lis 29, 2006 10:36 pm Temat postu: |
|
|
Z góry przepraszam za s³ab± jako¶æ zdjêæ, ale mam do dyspozycji tylko kamerê i kartê TV, lub ewentualnie aparat w telefonie... nie wiadomo co gorsze.
Rakieta ju¿ jest gotowa do startu, wszystko zamontowane:
Mo¿e uda mi siê zamie¶ciæ jeszcze jakie¶ lepsze zdjêcia. Rakieta ma h=1,2m
EDIT:
Ju¿ po starcie... niestety silnik zawiód³, czas pracy mia³ oko³o 20 sekund. Pewnie dla tego, ¿e zamók³, ale te¿ wydaje mi siê ¿e zap³on prochem wydaje siê nie byæ wystarczaj±cy. Film TU
Jeszcze parê fotek:
[/i] |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Gru 13, 2006 10:15 am Temat postu: |
|
|
crave napisa³: | Ju¿ po starcie... niestety silnik zawiód³, czas pracy mia³ oko³o 20 sekund. Pewnie dla tego, ¿e zamók³, ale te¿ wydaje mi siê ¿e zap³on prochem wydaje siê nie byæ wystarczaj±cy. |
Witaj
Wydaje mi siê, ¿e powodem niepowodzenia by³ zap³on realizowany lontem.
Owszem, czasami takie odpalenie udaje siê, a czasami nie - loteria.
Czekam na powtórkê.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sro Gru 13, 2006 5:10 pm Temat postu: |
|
|
Tutaj nie trafi³e¶ - zap³on by³ elektryczny
A co do powtórki to ju¿ odla³em dyszê i zatyczkê, muszê jeszcze odlaæ paliwo i z³o¿yæ - generalnie z 1,5 godziny pracy, ale wiadomo jak trudno o czas.
BTW.
kupi³em dwa prêty grafitowe fi 25mm d³ugo¶ci 305mm, bêde mia³ je jutro
do tego w najbli¿szym czasie powinien przyj¶æ do mnie tensometr do 35 kilogramów, elektronikê do hamowni mam ju¿ od dawna
poza tym w nied³ugo dojdzie do mnie paczka z 2 kg nadchloranu potasu - wiem, ¿e trudno na tym zrobiæ co¶ powtarzalnego, ale bêde próbowa³ - czyli liczê na to, ¿e za jaki¶ czas [jak siebie znam to potrwa to ko³o roku ] uda mi siê opracowaæ powtarzalny silnik na paliwie HP (nadchloran potasu+silikon+dodatki) i dok³adnie udokumentowaæ jego dzia³anie.
pozdraiwam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Gru 13, 2006 5:56 pm Temat postu: |
|
|
Do KP spoko wystarczy ¿ywica epoksydowa. A co do rakiety, nie jest tak ¼le, przynajmniej po próbie jest ..... ca³a |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sro Gru 13, 2006 8:39 pm Temat postu: |
|
|
no w sumie, jest ca³a
zrobi³em rzut na ta¶mê i odla³em segmenty paliwa, wiêc pewnie w weekend bêdzie start
a co do ¿ywicy to jej specjalnie nie lubie - wolê silikon. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Gru 13, 2006 10:26 pm Temat postu: |
|
|
crave napisa³: | Tutaj nie trafi³e¶ - zap³on by³ elektryczny |
Witaj
Obejrza³em jeszcze raz film i rzeczywi¶cie zap³on by³ elektryczny.
Silnik nie za³apa³ - mia³em tak¿e podobne historie z silnikami na karmelce.
Problem tego typu wyst±pi³ w silnikach 4 segmentowych z w±skim kana³em.
Mo¿e faktycznie paliwo zawilgotnia³o?
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Czw Gru 14, 2006 8:44 pm Temat postu: |
|
|
1. skoñczy³em silnik, wiêc jak pogoda pozwoli to start w weekend
2. odebra³em dzisiaj prêty grafitowe:
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sob Gru 16, 2006 3:41 pm Temat postu: |
|
|
Rakieta Cer - start nr. 2
lot okaza³ siê byæ niezbyt udany - albo silnik jest za s³aby albo wyrzutnia za krótka - rakieta po zej¶ciu z wyrzutni przekrêci³a siê i dalej lecia³a bardziej w bok ni¿ do góry.
Poza tym niestety nie zadzia³a³ uk³ad odzysku - prawdopodobnie zawiód³ zapalnik, bo wszystko inne wydawa³o siê dzia³aæ.
film tu:
http://video.google.pl/videoplay?docid=1502446960935441877 |
|
|
Powrót do góry |
|
|
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Sob Gru 16, 2006 5:54 pm Temat postu: |
|
|
Napisz co¶ wiêcej o silniku, bo wydaje siê za s³aby do wyrzutni, bo nie podejrzewam aby¶ ¼le wywa¿y³ model, który na marginesie ³adnie wygl±da. Jak zniszczenia? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Nie Gru 17, 2006 12:02 am Temat postu: |
|
|
Silnik na ~200 gramów sorbitolki, rura PE 32 mm ¶r wewnêtrznej, 3 segmenty po 5 cm d³ugo¶ci, 11 mm kana³, 11mm dysza - nieinhibitowany. Troszkê ma za ma³y zacisk, szczególnie uwzglêdniaj±c erozjê dyszy i to ¿e pewnie nie ca³a powieszchnia paliwa siê zapala. No i mam wci±¿ problem z utrzymaniem szczelno¶ci zatyczki w rurach PE, ale rozszczelnienia s± minimalne.
No i wyrzutnia troszkê za krótka - ma 1m a model 1,20m
Zniszczenia znikome - stateczniki ca³e, g³owica ca³a (choæ brudna), korpus te¿ OK poza drobnynymi obszczypaniami.
BTW - nie wykluczone ¿e to ostatni silnik z tej serii - zabieram siê do badania paliw na nadchloranie potasu. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|