Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Projekt HIPERSONAL - propozycja wspó³pracy
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Kwi 05, 2004 6:52 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Panów!

Od jakiego¶ czasu nie odzywa³em siê w sprawie silnika do Hipersonala. By³em do¶c mocno zajêty, a do tego musia³em pokonaæ wiele trudno¶ci technicznych.

Pierwsz±, najwiêksz± by³ dotkliwy, niestety, brak poliuretanu, który mi siê skoñczy³. Zacz±³em wiêc od opracowania nowego lepiszcza, które musi byæ elastyczne jak guma i jednocze¶nie bazowaæ na ³atwo dostepnych sk³adnikach. Po miesi±cu prób uda³o siê znale¼æ recepturê, która sieciuje pod wp³ywem wilgoci i tworzy elastyczn±, wytrzyma³± mase o konsystencji ¿ó³tego sera. £atwo siê ona spala w obecno¶ci wszystkich znanych mi utleniaczy. Wygl±d masy widoczny jest na filmie Lepiszcze PINOTA czyli PINO-LEP...Smile.

Drug± trudno¶ci± by³o opracowanie paliwa spalaj±cego siê zgodnie z za³o¿onymi szybko¶ciami. Silnik ma spalaæ siê w ci±gu 1-2 sekund, co w przypadku paliwa bazuj±cego na drobno sproszkowanym AP jest trudne.
Mieszaniny takie spalaj± siê bardzo szybko i gwa³townie, w sposób trudny do kontrolowania. Próbne silniki na AP lub z du¿ym udzia³em AP w wiêkszo¶ci zakoñczy³y pracê malowniczym CATO !
Obliczenia termodynamiczne dowodz±, ¿e AP mo¿na jednak zast±piæ przez AN bez wiêkszej utraty mocy paliwa. Ostatecznie przetestowa³em
mieszaniny sk³adaj±ce siê z 15% lepiszcza, 15% Al i mieszanin AP/AN jako utleniacza (st±d nazwa grupy paliw APAN-1 do 5) w proporcjach:
60/10: APAN-0
50/20: APAN-1
40/30: APAN-2
30/40: APAN-3
20/50: APAN-4
10/60: APAN-5
Do dalszych testów wykorzysta³em paliwo APAN-4, które zosta³o poddane testowi statycznemu w silniku PCV przy Kn=160.
Film pokazuje czas pracy oko³o 1,5 sekundy i spe³nia oczekiwania w stosunku do paliwa silnika rakiety Hipersonal.

Ostatnim etapem testów w ma³ej skali by³ silniczek PCW z 30 gramami paliwa przetestowany w locie. Jak przy tescie statycznym Kn=160 w silniku wyposa¿onym w dyszê z gliny. [url=http://www.pirotechnika.one.pl/Pinot/apan_4.avi]
[/url]. Start by³ udany i jak siê tego spodziewa³em silnik po prostu znikn±³ po odpaleniu w u³amku sekundy. Czas spalania silnika wynosi³ wg. obliczeñ oko³o 0,6 sekundy. Parametry spalania:
r=r0 + 0,028*(psi)^0,32 najlepiej pasuj± do zachowania testowych paliw.
Uwaga do wszystkich, którzy oczekuj± majestatycznego wzlotu rakiety hipersonal: ¶ledzenie lotu nie bêdzie trwa³o d³ugo - spodziewam siê, ¿e rakieta zachowa siê podobnie jak na filmie powy¿ej. Zniknie w u³amku sekundy.

Nastêpny etap to konstrukcja silnika z kompozytu szklanego, przy Kn=200 i masie paliwa oko³o 130 gram. Bêdzie to ju¿ silnik analogiczny do silnika hipersonala, ale oko³o 2 x krótszy. ¦rednica, rozmiar ziarna zostan± zachowane. Mam nadziejê wkrótce przeprowadziæ test statyczny.

PINOT.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Kwi 05, 2004 9:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cze¶æ Paul !

Przypuszczalnie preci±¿enie nie przekroczy 50 G choæ bêdzie blisko. Ostatecznej wersji silnika jeszcze nie zrobi³em, a chcia³bym "wydusiæ" z moich przydzia³owych 300 gram paliwa maksymaln± moc. Dlatego my¶la³em o dodaniu 1-2 mm na ¶ciance kompozytu obudowy, aby podnie¶æ ci¶nienie w komorze spalania. Jednak, rzeczywi¶cie przesadzaæ nie mogê, s± w koñcu za³o¿enia konstrukcyjne rakiety i osprzêtu. Spróbujê zmie¶ciæ siê poni¿ej 50 G nawet, je¶li mia³oby to oznaczaæ straty na warto¶ci ISP.

Herzlige grusse,
Pinot....Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
Strona 4 z 4

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP