Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Troll_u
Do³±czy³: 21 Kwi 2003 Posty: 110 Sk±d: stolica
|
Wys³any: Nie Mar 14, 2004 4:29 pm Temat postu: |
|
|
tFUu
DEBIL ZE MNIE chcia³em napisaæ utleniaj±ce a napisa³o sie redukcyjne kretyn ze mnie |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 14, 2004 6:19 pm Temat postu: Re: Zn + S |
|
|
ksard napisa³: | .....Impuls w³a¶ciwy tego paliwa autorzy szacuj± na 35-60s.
Liniowa prêdko¶æ spalania jest bardzo du¿a 3- 10 cm/sek.
Przygotowanie paliwa polega na jego topieniu w temperaturze 112 C.
Uzyskuje siê t± metod± ciê¿ar w³a¶ciwy 3,4 - 4,4 g/cm3.
|
Co dla mnie jest bardzo ciekawe to mo¿na robiæ paliwa - cygara, czyli bez kana³u. SR szybki w produkcji no i efektowny. To topienie to dziwna sprawa. Ma³o siarki aby uzyskaæ stan ciek³y. Chyba, ¿e lekko plastyczny i mo¿e to wystarczy
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Pon Mar 15, 2004 9:00 am Temat postu: Re: Zn + S |
|
|
Pyrotechman napisa³: |
Co dla mnie jest bardzo ciekawe to mo¿na robiæ paliwa - cygara, czyli bez kana³u. |
Witam
Rzeczywiscie - masz racje, ze mozna robic silniki palace sie od czola.
Przy tak duzej predkosci spalania jest to mozliwe.
Widzialem projekt rakiety na paliwo Zn + S bez dyszy, która osigala wysokosc 1000 m.
Bez dyszy, poniewaz to paliwo spala sie stabilnie przy cisnieniu atmosferycznym i dysza nie jest konieczna.
Ciekaw jestem, czy ktos z kolegów podejmie sie
proby zrobienia takiego silnika
Kiedys, probowalem, ale mieszanina nie zapalila sie.
Cos musialem zrobic nie tak.
Jeszcze sprawa technologii sporzadzania paliwa i kwestja jego topienia.
Mnie takze wydaje sie to dziwne ale w starych recepturach tez byla o tym mowa.
Widzialem przepisy, gdzie stosowano niewielkie dodatki woskow.
Reasumujac:
Paliwo niezbyt nowoczesne o niskim impulsie - ale za to:
Bardzo widowiskowe
Malo popularne
Tanie
Bezpieczne (jedyne paliwo amatorskie, o którym tak mowiono)
a wiec, dobra okazja do eksperymentowania
Pozdrawiam
KSARD |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 15, 2004 11:14 am Temat postu: Re: Zn + S |
|
|
ksard napisa³: | .....Bez dyszy, poniewaz to paliwo spala sie stabilnie przy cisnieniu atmosferycznym i dysza nie jest konieczna........ |
Dysza zawsze musi byæ. To w dyszy nastêpuje zamiana energi potencjalnej paliwa rakietowego na energie kinetyczn± produktów spalania a w konsekwencji na energiê kinetyczn± rakiety. To w dyszy gazy nabieraj± prêdko¶ci W i z t± prêdko¶cia opuszczaj± przekrój krytyczny dyszy. A si³a ci±gu zale¿y od warto¶ci W x dM/dt , gdzie M masa paliwa. Fakt . Je¶li nie damy dyszy to warto¶æ dM/dt czasami ma³o zmieni siê ( dla nie których paliw ) ale spadnie znacznie wrato¶æ W co z koleji poci±gnie za sob± znaczny spadek ci±gu SR. Dla paliw rakietowych na bazie mieszanin gwi¿d¿±cych s±dzê, ¿e w ¶rodku strumienia nastêpuje znaczny wzrost prêdko¶ci gazów. Ponadto mieszaniny gwi¿d¿±ce szybko siê spalaj± ale sam fakt sporej prêdko¶ci spalania jeszcze nie jest warunkiem wystarczaj±cym aby SR na takim paliwie dobrze dzia³a³.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Pon Mar 15, 2004 4:02 pm Temat postu: Re: Zn + S |
|
|
K³aniam siê piêknie
ksard napisa³: | Witam
Mam nadziejê, ¿e te informacje rozbudz± zainteresowanie
i zaowocuj± podjêciem eksperymentów z tym 35 letnim paliwem.
Pozdrawiam
|
widok silnika imponuj±cy ale zainteresowa³o mnie bardziej t³o tego widoku, a wypalona ziemia wokó³ tej dziwnej konstrukcji upewni³a mnie w tym
có¿my tam widzimy??
silnik rakietowy na paliwo p³ynne z ci¶nieniowym uk³adem zasilania!!!!!
a moje podejrzenia potwierdzi³y siê w ca³ej rozci±³o¶ci po odwiedzeniu
http://www.vro.be/research/propellants/h2o2/index.html
widaæ ¿e faceci maj± niesamowicie naukowe zaciêcie
szczerze mówi±c to im zazdroszczê _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 9:29 am Temat postu: Zn + S Co z ta dysza ? |
|
|
Pyrotechman napisa³: | Dysza zawsze musi byæ. |
Witaj Pirotechmanie
Czy mam Ci udowodnic, ze nie koniecznie ...
Mam materialy na ten temat - to nie moj wymysl.
Zastanow sie nad tym czy, dysza zawsze musi byc
W Twoich wywodach pod koniec sam zaprzeczasz temu o czym mowiles na poczatku.
Zasada lotu rakiety oparta jest przeciez na prawie zachowania pedu.
Pozdrawiam
KSARD |
|
|
Powrót do góry |
|
|
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 11:28 am Temat postu: |
|
|
Czy aby zawsze musi byæ dysza ?
Jest prosta i logiczn odpowiedz NIE ale to zale¿y do jakiego paliwa chcemy to zastosowaæ . Prosty przyk³ad silnik na swiszczale (nie lubie tego okropnego swisku) tam nie ma dyszy i przy niektórych moich silniczkach tak siê zda¿y³o ¿e one polecia³y bez dyszy na prochu czarnym.
A wracaj±c do paliwa na Zn i S to nie wiem dlaczego ale te paliwo mi sie nie chce paliæ dlaczego? zmiesza³emwszystko dok³adnie i b³o rozdrobnione na py³ek ale siê pali³o ale siarka takim leciutkim p³omienem niebieskawym. Co zrobi³em ¼le. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 2:02 pm Temat postu: czy musi byæ dysza? |
|
|
K³aniam siê piêknie
Jak Pirotechman zauwa¿y³ ci±g silnika zale¿y od warto¶ci iloczymu
W x dM/dt
id±c dalej tym tropem widzimy, ¿e mo¿na na warto¶c tego iloczynu pw³ywaæ zmieniaj±c W lub dM/dt.
Podczas spalania w otwartej rurze dochodzi w przekroju wylotowym do osi±gniêcia przez gazy prêdko¶ci krytycznej ( czyli zrównania prêdko¶ci ruchu z lokaln± prêdk¶ci± d¼wiêku), wiêc wylot staje siê jakby gardziel± dyszy.
Osi±gniêta wtedy prêdko¶æ W nie ulega ju¿ dalszej zmianie na skutek rozprê¿ania gazów i niesiona przez nie energia idzie w gwizdek.
zmianie mo¿e tak¿e ulegaæ jak napisa³em czynnik dM/dt a zale¿y on od generalnie trzech parametrów:
dM/dt = ro x Fsp x Usp
[ kg/m3 x m2 x m/s ] --> [kg/s]
ro - masa w³a¶ciwa ( gêsto¶æ ) ³adumku napêdowego
Fsp - powierzchnia spalania
Usp - prêdko¶cæ spalania
Jak widaæ na conajmniej jeden z tych czynników mamy wp³yw jako na parametr konstrukcyjny, a mianowicie na powierzchniê spalania ³adunku.
s±dzê wiêc ¿e mo¿na wykonaæ ( a potwierdza to moje do¶wiadczenie ) silnik bez dyszy zdolny do uniesienia w³asnej masy, je¶li zapewnimy odpowiednio du¿± powierzchniê spalania, przy do¶æ du¿ej prêdko¶ci spalania samego paliwa.
Przyk³adem mo¿e byæ PC na którym mo¿na zrobiæ rakietê bez dyszy.
Wracaj±c do g³ównego w±tku rozwa¿añ, przy tak du¿uch prêdko¶ciach spalania mieszaniny Zn + S oraz jej du¿ej gêsto¶c, jest mo¿liwe wykonanie silnika bez dyszy.
Bêdzie tylko jeszcze bardziej widowiskowy ni¿ pokazane na powy¿szych filmach.
Ca³± par± naprzód ale gwizdek zabiera 80% pary. Czy warto wtedy gwizdaæ _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 2:07 pm Temat postu: Re: Zn + S Co z ta dysza ? |
|
|
ksard napisa³: | .....Zastanow sie nad tym czy, dysza zawsze musi byc
W Twoich wywodach pod koniec sam zaprzeczasz temu o czym mowiles na poczatku.
Zasada lotu rakiety oparta jest przeciez na prawie zachowania pedu.
|
1. Jak robisz dobry ( fachowo ) SR musisz daæ dyszê. Dysz± mo¿e byæ tylko sam otwór ale chodzi o to aby w komorze SR by³o wysokie ci¶nienie. W zasadzie jak najwy¿sze, uwarunkowane w³a¶ciwo¶ciami paliwa i wytrzyma³o¶ci± korpusu. To dziêki ci¶nieniu gazy nabieraj± odpowiedniej prêdko¶ci wylotowej W. Mo¿esz nie dawaæ dyszy ale wtedy musisz czym¶ rozpêdziæ gazy. Robi sie to w ten sposób, ¿e formuje siê w paliwie kana³. Wtedy gazy maj± "kszta³" co¶ a la strumieñ kumulacyjny. ¦rodek strumienia ma najwiêksz± prêdko¶æ. Ale taki SR bez dydszy to atrapa silnika. Leci ale ma ma³o "pary"
2. Zasada zachowania pêdu. Masz racjê. Iloczyn masy i prêdko¶ci U rakiety = iloczynowi masy i prêdko¶ci W gazów wylotowych . Jak pisa³em wy¿ej bez dyszy W ma nisk± warto¶æ wiêc i nisk± warto¶æ ma prêdko¶æ rakiety U .
Np. SR na mieszance gwi¿d¿±cej bez kana³u nie rusza siê a z kana³em zasuwa. Chodzi nie tylko o wzrost masy spalanego paliwa w jednostce czasu ( wzrost warto¶ci dM/dt ) ale i formê rozk³adu prêdko¶ci cz±seteczek gazu w strumieniu gazów wylotowych. Paliwo to jednak tak ³atwo exploduje, ¿e ka¿dy SR z dysz± i na takim paliwie ulega explozji.
Reasumuj±c. SR mog± byæ bez dyszy ale taki silnik ma znacznie gorsze parametry ni¿ SR z dysz± na podobnym paliwie. Pisz±c, ¿e SR mo¿e byæ bez dyszy trzeba o tym pamiêtaæ bo kto¶ mo¿e sobie pomy¶leæ
- Po co mi dysza skoro mo¿e jej nie byæ
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 3:41 pm Temat postu: |
|
|
No tak to teraz wszystko siê wyjasni³o
Chodzi³o nam oto ¿e uwa¿asz ¿e sr bez dyszy nie istnieje ale jak siê zzgodzi³e¶ ¿e jst to ok:) owszem nie widzi³em ¿adnego wiêkszego sr bez dyszy a w tych skosno okich zabaweczkach to jest tak rurka ma d³ugo¶æ ko³o 6cm z jednej strony jest zatkana ca³kowicie a z drugiej nie ma nic jest 2cm paliwa areszta wiecie do czego ju¿ teraz i tak jak napisa³e¶ jest ten sto¿ek zrobiony taki ala kumulacyjny do tego lont i leci rura jest dosyæ grubawa do tych wiêkszych silniczków a i te silniki jak na swoj± mase paliwa nisko lataj± ale jest jeden + s³ychaæ owoc naszej pracy na dobre 500m
Pozdrawiam Micha³
Ps. nie widzia³em ¿eby jaki¶ silnik na mieszance swiszczacej mia³ kana³ widzia³em tylko sto¿ki _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
|
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 3:45 pm Temat postu: |
|
|
A jescze bym zapomnia³ mnie kiedy¶ samo ziarno paliwa goni³o i co na to powiecie .
Kermi mi te¿ mówi³ ¿e on mia³ takie prze¿ycia z samym karmelkiem
WIêc jest nastepne potwierdzenie tego ¿e bez dyzy poleci a nawet i bez korpusu _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 4:06 pm Temat postu: |
|
|
GmIcHaL napisa³: |
Ps. nie widzia³em ¿eby jaki¶ silnik na mieszance swiszczacej mia³ kana³ widzia³em tylko sto¿ki |
a sto¿ek to te¿ przecie¿ kana³
bo tu chodzi o zwiêkszenie Fsp wiêc czy walec czy sto¿ek czy sfera to jest wszystko jedno, zamys³ i funkcja siê liczy _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Wto Mar 16, 2004 5:29 pm Temat postu: |
|
|
. Cytat: | A wracaj±c do paliwa na Zn i S to nie wiem dlaczego ale te paliwo mi sie nie chce paliæ dlaczego? zmiesza³emwszystko dok³adnie i b³o rozdrobnione na py³ek ale siê pali³o ale siarka takim leciutkim p³omienem niebieskawym. Co zrobi³em ¼le |
Z tego co wiem od znajomego, który siê kiedy¶ w to bawi³, py³ cynku bardzo szybko siê starzeje i utlenia. A wtedy jest do niczego, nie zagada. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
fox
Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Sro Mar 17, 2004 2:17 pm Temat postu: |
|
|
Dzisiaj przeprowadzi³em ma³y te¶cik, tyle ¿e zamiast Zn u¿y³em Al
Sk³ad mieszanki to 70%Al i 30%S. By³o tego 20g w postaci sypkiej
Ku mojemu zaskoczeniu wysz³a mieszanka fotob³yskowa która spala³a sie wolno du¿ym p³omieniem. Gapi³em siê na to z opadniet± szczenk±.
Zastanawiam sie teraz nad u¿yciem tej mieszanki jako paliwa mo¿e w innej postaci ciekawe bêdê próbowa³ dalej.
Pozdrawiam _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bilow
Do³±czy³: 15 Gru 2003 Posty: 31 Sk±d: Rybnik
|
Wys³any: Sro Mar 17, 2004 3:11 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Rzeczywi¶cie dzia³a ale daje po oczach. chyba sie na sr nie nada bo za wolne troche, ale mo¿na spróbowaæ.
pozdro |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Mar 17, 2004 10:20 pm Temat postu: Re: czy musi byæ dysza? |
|
|
kermit napisa³: | ...Podczas spalania w otwartej rurze dochodzi w przekroju wylotowym do osi±gniêcia przez gazy prêdko¶ci krytycznej ( czyli zrównania prêdko¶ci ruchu z lokaln± prêdk¶ci± d¼wiêku), wiêc wylot staje siê jakby gardziel± dyszy.
Osi±gniêta wtedy prêdko¶æ W nie ulega ju¿ dalszej zmianie na skutek rozprê¿ania gazów i niesiona przez nie energia idzie w gwizdek.
|
kermit, zazdroszczê Ci wiedzy.
Próbowa³em wczoraj zg³êbiæ z termodynamiki technicznej, termodynamikê przep³ywów ¶ci¶liwych i muszê siê przyznaæ ¿e po nocy czytania wymiêk³em .
Taka wiedza, a tu niestety braki (wtórny analfabetyzm) w aparacie matematycznym (za du¿o tych funkcji stanu i ró¿niczek zupe³nych ).
Ale trzymaj rêkê na pulsie .
Pozdr. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Mar 19, 2004 9:26 pm Temat postu: Hydrosilnik |
|
|
My¶lê, ¿e mo¿na siê pokusiæ o taki SR bez typowej dyszy.
Paliwo wysokoenergetyczne , minimum 35 % proszku Mg. W zbiorniku z woda , u góry musi byæ otwór ( albo stworzone nadci¶nienie ). Po zapaleniu paliwa , ogieñ przepala przeponê z cienkiego polietylenu na rurce z wod±. Woda zwieksza nam warto¶æ dM/dt. Jest tak¿e czynnikiem roboczym , podnosz±cym ci¶nienie w silniku. Woda zamienia sie w parê , reszta jasna
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Wto Mar 23, 2004 7:49 am Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
Teoretycznie ma to sznse zadzia³aæ, ale proponowa³bym pewne modyfikacje.
1. po³aczyæ przestrzeñ spalania ze zbiprnikiem wody od góry dla wyrównania ci¶nieñ i umo¿liwienia przep³ywu tej¿e.
2. zastosowaæ paliwo o wysokiej temperaturze spalania np mieszanki Mg z utleniaczami albo Al.
warunkiem rozpêdzenia czynnika roboczego do prêdko¶ci w > 1M jest osi±gniêcie parametrów krytycznych ( w = 1M ) przed wtryskiem wody, wówczas w strefie odbioru ciep³a przea paruj±c± wodê jest mo¿liwe rozpêdzanie gazów do du¿ych prêdko¶ci _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Wto Mar 23, 2004 8:43 am Temat postu: |
|
|
kermit napisa³: | .......warunkiem rozpêdzenia czynnika roboczego do prêdko¶ci w > 1M jest osi±gniêcie parametrów krytycznych ( w = 1M ) przed wtryskiem wody...... |
Eeeeeeeeeee . Silnik wodny ( butelka plus pomka ) tez dzia³a i leci a gdzie tam jakie¶ parametry krytyczne . Z reszt± masz racjê. Dlatego napisa³em o nadci¶nieniu w butelce albo daæ uj¶cie z wod± tu¿ po za przekrój krytyczny dyszy i zrobiæ a la rurkê Petiego ( jako¶ tak to sie nazywa³o ). Najlepiej jednak wtryskiwaæ wodê pod ci¶nieniem. Tak, Mg czy Al 40 - 50 %.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Piroman2
Do³±czy³: 12 Maj 2002 Posty: 834 Sk±d: z mo¼dzierza ;)
|
Wys³any: Sob Kwi 03, 2004 3:51 pm Temat postu: |
|
|
Robi³em wczoraj te paliwo Zn62 S26 Al7 ZnO5 na ³a¼ni olejowej, oczywiscie topi siê tylko siarka i lekko uplastycznia mieszankê, najgorsze jest to ze trzeba nak³adaæ bardzo ma³ymi porcjami bo stygnie bardzo szybko, odrazu po wyci±gniêciu z garka robi siê zaraz twarde jak ska³a.
Ale ogólnie nie ma ¿adnych wiêkszych problemów. Na³adowa³em silniczek i postanowi³em zrobiæ próbê statyczn±.
Korpus silnika wykonany z rurki polipropylenowej(PPR)
o ¶rednicy zew. 20mm i ¶rednicy wew. 13mm,
dysza szamotowa o fi=4,5mm.
Masa paliwa ok. 50g. Bez kana³u,
odpalane stopin± Pirotechmana.
Po odpaeniu przez chwilke by³ zielony p³omieñ po czym nagle ca³a rurka(chyba ca³a) eksplodowa³a przy czym by³ jeden zielony b³ysk i resztki dopalaj±cego siê paliwa w powietrzu. Najciekawsze to ze nie znalaz³em ¿adnej resztki silnika a by³ do 1/3 w piachu podczas odpalania, zosta³y tylko takie bia³o-szarawe ¶lady po spaleniu paliwa. Muszê w takim razie powiekszyc dyszê. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|