Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej
Id¼ do strony 1, 2, 3  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 7:32 pm    Temat postu: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej Odpowiedz z cytatem

Z góry przepraszam za to, ¿e wiêcej dyskusji zaczynam niz koñczê, co wedle teorii Premiera niedobrze ¶wiadczy o mojej
"mêsko¶ci", ale nurtuje mnie nastêpuj±cy temat:
Niewa¿ne s± okoliczno¶ci, ale bra³em udzia³ w amatorskich pracach nad korpusem (i doradztwem w sprawie paliwa) silnika o wyj±tkowo wy¶rubowanych parametrach, wy¶rubowanych tak, ¿e rakieta (jesli by³aby mocna i lekka mog³aby osi±gaæ prêdko¶ææ HSonic). Paliwo do tego celu (co oczywiste zaproponowa³em sk³ad zblizony do SRB) bazowa³o na nadchloranie amonu, poliuretanie i aluminium. Aby osi±gnaæ wysokie ISP, musia³em zaprojektowaæ i przetestowaæ specjalne korpusy z kompozytów:




Korpus ze zdjêcia jest zrobiony z tkaniny szklanej, przek³adanej siatk± z miêkkiej stali (dla wzmocnienia i wyeliminowania ryzyka szrapneli). Wszystko nas±czone jest ¿ywic± epoksydow± o sci¶le dobranych parametrach utwardzania (tak, aby naprêzenie zrywaj±ce by³o maksymalne).
http://www.zch.sarzyna.pl/Epoxy/glownaepoksydy.html
Srednica wewnetrzna korpusu by³a 32 mm, grubo¶æ scianki min. 10 mm. Badania ci¶nieniowe wskazuj±, ¿e kazdy taki korpus mo¿e wytrzymaæ 100 atm. (oko³o 1500 psi !) przez co najmniej 5 minut.
Korpus, po za³adowaniu paliwa mo¿e byc zaslepiany na obu koñcach zatyczk± o grubo¶ci min 20 mm. Dysza ze stali nierdzewnej) i zap³onnik montowane w wierconych i gwintowanych otworach.


Pozostaje kwestia do obliczenia: czy taki silnik, o wadze 200 g (korpus) + 300 g (paliwo o ISP=230) jest w stanie napêdzic rakietê ( i jak± ona powinna mieæ max. wagê) do szybkosci, powiedzmy 1,5 Ma ?

Ksard obiecal mi ze policzy (bo ja jestem za cienki). Zobaczymy co z tego wyjdzie....i czy da siê co¶ takiego zrobiæ w warunkach amatorskich. Co o tym sadzicie ? Mo¿e pomys³ nale¿a³oby zarzuciæ ju¿ teraz ?
[/img]

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Pon Gru 29, 2003 7:55 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ku ku



Do³±czy³: 29 Wrz 2002
Posty: 72
Sk±d: ³ód¿

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 7:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

moim skromnym zdaniem ma to sens [chodzi mi tu oczywi¶cie o korpus silnika]bo na tym paliwku ma³o siê znam
1 pytanie
ta ¿ywica jest klejem na sztywno czy ma mo¿liwo¶æ ewentualnych zmian po zaschniêciu [chodzi mi o to czy po zaschniêciu mo¿e siê poszerzaæ czy jest sztywna na amen?
równie dobrze mo¿naby bazowaæ na kijach teleskopowych wêdkarskich i w dodatku maj± ju¿ kszta³t sto¿kowaty co mo¿e byæ pomocne
mo¿na na nie dokleiæ kilka warstw wzmacniaj±cych z maty szklanej lub jak piszesz siateczki drucianej
ps.
ale chyba nie potrzebnie tyle napisa³em
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 7:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

¿ywica nie jest w sumie wa¿na (tylko utrzymuje w³ókno w formie korpusu), bo ca³e naprê¿enie bierze na siebie w³ókno szklane....moznaby weglowe (ale ile to kosztuje !)
_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
leszek



Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk±d: TORUÑ

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 9:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Korzystaj± z programu Nakki -EZALT- czasami uzyskiwa³em wynik rakieta jest ponadd¼wiêkowa, wynik mo¿e byæ wadliwy
Leszek
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Go¶æ






PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 9:45 pm    Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
.....bra³em udzia³ w amatorskich pracach nad korpusem (i doradztwem w sprawie paliwa) silnika o wyj±tkowo wy¶rubowanych parametrach....


"Przerabia³em to" Rolling Eyes . Wszystkie moje korpusy to m.in. mata szklana i ¯E. "Poleci" Ci to na zatyczce albo dyszy . Wg tego s±dzê co widzê. A mo¿e SR Impulsowy Question . W komnacie FORA ZAGRANICZNE co¶ o nim jest. Do tego SR ten ( impulsowy ) jest u mnie nastêpny w kolejce. Poczekam na wyniki. Na 99,9 odstrzeli Ci zatyczkê ( albo dyszê).


Pozdr. A Wink
Powrót do góry
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 10:08 pm    Temat postu: HIPERSONIC WOW!!!! Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy Exclamation
Po mojemu jest to realne nawetdla mniejszych rakietek pod warunkiem, ¿e generalnie zmieni siê stosunek masy startowej do masy koñcowej rakiety.
Wynika to ze wzoru cio³kowskiego Shocked Exclamation

V = w x ln(ms/mk)

w - prêdko¶æ wylotowa czynnika ( która jest jak s±dzê ponadd¼wiêkowa bior±c tylko na s³uch odg³os pracy silnika )
ms - masa stertowa rakiety
mk - masa koñcowa rakiety

aby wiêc uzyskaæ V = w musi byæ ln(ms/mk) = 1 czyli ms/mk = e = 2,71828...
czyli powinno wystarczyæ ¿e masa paliwa bêdzie ok 3/4 masy pustej rakiety.
ale to teoria i trzeba experymentalnie zweryfikowaæ

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 11:17 pm    Temat postu: Nadd¼wiêkowa ? Odpowiedz z cytatem

Witam

Prêdko¶æ wylotowa produktów spalania zale¿y od ipulsu w³a¶ciwego paliwa

w = Iw x g
gdzie:

Iw – impuls w³a¶ciwy paliw
g- przyspieszenie ziemskie

Dla paliwa karmelkowego w waha siê ona w przedziale 800-1000 m/s

Przybli¿ony wzór na prêdko¶æ maksymaln± rakiety (bez stosowania logarytmów) wynosi:

Vmax = Iw * g * mp / (Q – mp/2)

gdzie:
mp – ciê¿ar materia³u pêdnego
Q – ciê¿ar startowy rakiety

Niestety, jest to wzór dla warunków idealnych, gdy nie uwzglêdnia siê oporów powietrza, a te dla prêdko¶ci ponadd¼wiêkowych gwa³townie wzrastaj±.

Aby lepiej zobrazowaæ ten problem przytoczê parê warto¶ci charakterystycznych dla rakiet amatorskich:

Otó¿, maj±c silnik na paliwo karmelkowe o impulsie ok. 120 s (warto¶æ bardzo wy¶rubowana), masie paliwa 150 g i ci±gu ok. 150 N i rakietê o masie startowej 800 g - to rakieta osi±gnie maksymaln± prêdko¶æ 180 m/s. czyli 640 km/godz. i pu³ap 590 m.

Widzimy jak daleko jeszcze do osi±gniêcia prêdko¶ci nadd¼wiêkowej.
Nie oznacza to, ¿e siê poddajemy Razz
Prace trwaj±.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Gru 30, 2003 11:13 pm    Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:

Pozostaje kwestia do obliczenia: czy taki silnik, o wadze 200 g (korpus) + 300 g (paliwo o ISP=230) jest w stanie napêdzic rakietê ( i jak± ona powinna mieæ max. wagê) do szybkosci, powiedzmy 1,5 Ma ?

Ksard obiecal mi ze policzy (bo ja jestem za cienki). Zobaczymy co z tego wyjdzie....i czy da siê co¶ takiego zrobiæ w warunkach amatorskich. Co o tym sadzicie ? Mo¿e pomys³ nale¿a³oby zarzuciæ ju¿ teraz ?
[/img]



Oto odpowied¼ na postawiony problem

Projekt: Rakieta nadd¼wiêkowa

Dane wyj¶ciowe:
D³ugo¶æ wyrzutni [m]: 1.50
K±t startu rakiety [Deg]: 80.00

Ciê¿ar rakiety bez paliwa [kg]: 1.00
¦rednica rakiety [mm]: 66.00
Wspó³czynnik oporu: 0.60
Czas pracy silnika [s]: 1.00
Masa paliwa [kg]: 0.30
Impuls w³a¶ciwy [s]: 220.00
Impuls ca³kowity [Ns]: 647.51 (Silnik klasy J )

Fazy lotu:

gdzie
t = Czas(s)
h = Wysoko¶æ (m)
v = Prêdko¶æ (m/s)
a = Przyspieszenie (m/s2)

1. Zap³on: t=0.00 h=0.00 v=0.00 a=0.00
2. Zej¶cie z wyrzutni:
t=0.08 h=1.51 v=38.94 a= 496.42
3. Koniec pracy silnika
t= 1.00 h=238.69 v= 454.77 a=9.28
Apogeum lotu:
t=13.40 h=1479.41 v=16.19 a=9.81
4.Przyziemienie
t=35.87 h= -0.04 v=89.51 a=0.32

Warto¶ci ekstremalne:
Prêdko¶æ 454.7760m/s
Przyspieszenie 505.8873m/s2

Ta rakieta osi±gnie prêdko¶æ 1.5 M

Osobi¶cie uwa¿am, ¿e projekt jest do zrealizowania. Shocked

Ciekaw jestem Waszych komentarzy Laughing

PS.
Do obliczeñ wykorzysta³em program Hansa Olafa LUNCH 2D z DARK
Pozdrawiam:


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:07 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Gru 31, 2003 12:17 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo ciekawe wyniki !!! przyspieszenie 50G, szybko¶æ 1,5 Ma, h=oko³o 1,5 kM !!!
Ola-la toz to mo¿e byæ monster !!!
Ziarno paliwa powinno bez problemu wytrzymaæ takie przeci±¿enie.
Ale jak bêdzie z rakiet± i ca³± reszta w momencie przekraczania bariery d¼wiêku?
- Czy przej¶cie bariery d¼wiêku nie uszkodzi (oderwie) lotek ?
- Jak du¿e bêd± si³y dzia³aj±ce na usterzenie przy szybko¶ci 1,5 Ma. Wiem, ze to funkcja ich powierzchni...ale jaki rz±d ?
- Czy konieczne bêdzie wyg³adzenie (do kszta³tu kropli wody) wszystkich powierzchni natarcia rakiety (zw³aszcza profilu kad³ub-lotka) za pomoc± dodatkowego laminatu ?
- jaki mo¿e byæ wp³yw fali uderzeniowej (je¶li ona w ogóle jest istotna) na silnik, korpus i ew. elektronikê rakiety ?
- czy np. bior±c prêdko¶æ detonacji prochu czarnego oko³o 350 m/s, znaczy to, ¿e rakieta z zewnatrz musi przenie¶æ obci±¿enie podobn± fal± uderzeniow± ?
- jak udowodnimy, ¿e rakieta przekroczy³a 1 Ma ?

Ksardzie, czy cx=0.60 bêdzie odpowiedni dla prêdko¶ci nadd¼wiêkowych ? Rakieta przekroczy 1 Ma na wysoko¶ci nie wiêkszej ni¿ 200 m a wiêc w gêstej atmosferze....

Ale rzeczywiscie, zgadzam siê z Ksardem. Przy solidnym wykonaniu mamy szansê na powodzenie..Smile

Po nowym roku biorê siê za studia nad paliwem....

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Sro Gru 31, 2003 12:24 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
crave



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys³any: Sro Gru 31, 2003 12:21 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paliwo ¿eczywi¶cie ciekawe, szkoda tylko ¿e z nadchloranem amonu - koszty za du¿e jak dla amatora Sad. A mo¿e da siê to jako¶ zsyntezowaæ w domowych warunkach?

A ¿e rakieta przekroczy³a barierê d¼wiêku, to chyba po d¼wiêku (huku) mo¿na rozpoznaæ.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Go¶æ






PostWys³any: Sro Gru 31, 2003 11:24 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
......- Czy przej¶cie bariery d¼wiêku nie uszkodzi (oderwie) lotek ?
- Jak du¿e bêd± si³y dzia³aj±ce na usterzenie przy szybko¶ci 1,5 Ma. Wiem, ze to funkcja ich powierzchni...ale jaki rz±d ?
- Czy konieczne bêdzie wyg³adzenie (do kszta³tu kropli wody) wszystkich powierzchni natarcia rakiety ........- jaki mo¿e byæ wp³yw fali uderzeniowej (je¶li ona w ogóle jest istotna) na silnik, korpus i ew. elektronikê rakiety ?
- czy np. bior±c prêdko¶æ detonacji prochu czarnego oko³o 350 m/s, znaczy to, ¿e rakieta z zewnatrz musi przenie¶æ obci±¿enie podobn± fal± uderzeniow± ?
- jak udowodnimy, ¿e rakieta przekroczy³a 1 Ma ?....



1. Same pytania Rolling Eyes
2. Nie trzeba studiów i symulacji komputerowych aby przewidzieæ , ¿e tylko lotka metalowa ( mo¿e wlókna wêglowe ) wytrzyma obci±¿enie przy przekraczaniu d¼wiêku Rolling Eyes
3. 350 m/s to nie detonacja
4. Us³yszysz huk ( najpewniej przy rozerwaniu silnika albo rakiety a nie od przekroczenia prêdko¶ci d¼wiêku Wink )
5. Nie przeczê, ¿e temat ciekawy ale
a) gdzie zrobisz testy Question
b) u¿yjesz metal na rakietê Question . Co z bhp dla ludzi i mienia Question

Wiêc:
6. Zejd¼ na ziemiê Mr PINOT Rolling Eyes . Zrób najpierw co¶ wolniejszego i poka¿ nam to Razz . Temat tylko teoretyczny. Je¶li tak to chêtnie poczytam co napiszecie. Teoria te¿ moze byæ ciekawa. I poka¿ nam Mr PINOT pierw Pinot-Jetexa ( film jak jaki¶ pojazd napêdza ) bo szukam okazji aby¶ by³ na forum PROFI Razz )


Pozdr. A



Szczê¶liwego Nowego Roku i udanych testów
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Czw Sty 08, 2004 12:03 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

- Ja my¶le, ze niekonieznie lotka metalowa...takie pude³kowate co¶ o siê nazywa chyba Raptor ma wiêkszo¶c kad³uba z kompozytów...no, mo¿e na niektóryh powierzchniach kompozytów kevlarowych
- W³okna C nie sa jako¶ szczególnie mocne - sa po prostu lekkie w porownaniu ze szklanymi.
- No tak, proch nie detonuje...ale chodzi mi o falê uderzeniow±. Je¶li tyle co 350 m/s, to kompozyt szklany z ³atwo¶ci± wytrzyma (nie porównujê tego do wybuchu prochu wewn±trz korpusu, gdzie dzia³a jeszcze ci¶nienie.
- Co do silnika i jego rozerwania by³bym akurat najbardziej spokojny...ten wytrzyma. Dajê g³owê, ¿e wystrzelony z armaty (prêdko¶c wylotowa te¿ HS) taki korpus gdyby go zabezpieczyæ przed dzia³aniem gazów nie dozna³by najmniejszego uszczerbku.
-W±tpiê te¿ aby np. os³ony Ariane (chroni±ce ³adunek) by³y pancerne...a ona leci pewnie kilka machow,

No, ale czy jestesie pewni, ze przy tak ma³ym obiekcie podczas przekraczania 1 Ma bedzie co¶ s³ychac ? Nie jestem pewny...w kazdym razie bêd± w±tpliwo¶ci...

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Pi± Sty 09, 2004 6:30 pm    Temat postu: przy¶pieszenia letalne Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy Exclamation
czyta³em z zainteresowaniem wszystkie posty na temat hipersonicznej rakiety i s±dzê i¿ jest mo¿liwe zbudowanie takowej, lecz Confused
przypuszczam , ¿e zabójcze jest zw³aszcza przy¶pieszenie startowe rzêdu 50 g.
nie wiem czy jeste¶cie w stanie to sobie wyobraziæ ale ka¿dy gram takiej rakiety wa¿y nie 1G ale 50G podczas pracy silnika.
Zak³adaj±c masê rakiety 1 kg si³a dzia³aj±ca na silnik ( pchaj±ca rakietê wyniesie
50 x 9,81 x 1 = 490,5 N
czyli na stare jednostki 50 kG ( si³y )
Z dzia³aniem tych w³a¶nie przy¶pieszeñ bêd± zwi±zane g³ówne problemy konstrukcyjne.
A jest ich kilka
1 wytrzyma³o¶æ ziarna paliwowego ( mo¿e popêkaæ i wtedy BUUUM )

2 zamocowanie silnika ( dzia³anie praktycznie udarowej si³y na zamocowanie )
w mojej Xplozji 2 przy przeci±¿eniu 30g silniczek wcisn±³ siê 5 mm w rakietê uszkadzaj±c przetyczkê na której by³ zamocowany

3 zamocowanie stateczników ( zw³aszcza dzia³anie momentów si³ bezw³adno¶æi mog±ce spowodowaæ nie tyle urwanie co deformacjê statecznika czyli zwichrzenie a w konsekwencji niesterowno¶æ rakiety )

i to by by³o na tyle zrzêdzenia Laughing Laughing Laughing
niemniej Question patrz ni¿ej Arrow

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sob Sty 10, 2004 12:53 pm    Temat postu: Wytrzyma³o¶æ konstrukcji przy prêdko¶ciach > 1M Odpowiedz z cytatem

Jak dot±d w swoich „eksperymentach” rakietowych stara³em siê raczej oddalaæ ni¿ zbli¿aæ do prêdko¶ci d¼wiêku ze zrozumia³ych wzglêdów.
Skupia³em siê na projektowaniu takich modeli rakiet, które by osi±ga³y jak najwy¿sze pu³apy a nie koniecznie ekstremalne prêdko¶ci.
Ale temat zosta³ wywo³any i zainteresowa³ mnie od strony teoretycznej – jako¶ nigdy wcze¶niej nie zastanawia³em siê nad tym problemem.
Mam pe³n± ¶wiadomo¶æ wystêpuj±cych problemów i rozumiem wasze w±tpliwo¶ci.
Przewertowa³em biblioteczkê w poszukiwaniu przyk³adowych parametrów lotu rakiet badawczych. I co znalaz³em ?
Polska rakieta METEOR 1 osi±ga³a maksymaln± prêdko¶æ = 1100 m/s. Czas pracy silnika tylko 2,3 sek. przy masie paliwa 18 kg – a wiêc jakie mia³a ogromne przyspieszenie przy starcie!!! (Wiêcej informacji mo¿na znale¼æ na mojej stronie - http://www.ksard.republika.pl/meteory_c.htm
Tak wiêc przekraczanie bariery d¼wiêku dla rakiet to zjawisko normalne.
Moje obawy budzi nie du¿e przyspieszenie lecz sama prêdko¶æ. To ona bêdzie gro¼na dla konstrukcji a w³a¶ciwie wystêpuj±cy opór aerodynamiczny (falowy i denny zwany inaczej wirowym).
Rakiety ponadd¼wiêkowe powinny posiadaæ profile ponadd¼wiêkowe odznaczaj±ce siê ostr± krawêdzi± natarcia.
Nie bez znaczenia mo¿e tak¿e mieæ zjawisko nagrzewania siê konstrukcji.
Przy prêdko¶ci ok. 400 m/sek. przyrost temperatury dt =100 C, przy której miêknie szk³o organiczne a urz±dzenia elektroniczne przestaj± dzia³aæ.
Zastosowanie materia³ów kompozytowych pozwoli pokonaæ te trudno¶ci.

I jeszcze jeden temat.
Podczas naszych dyskusji poza forum z PINOT’em pojawi³a siê w±tpliwo¶æ co do wytrzyma³o¶ci samego ziarna paliwa opartego na lepiszczach typu silikon.
Obawy wydaj± mi siê nieuzasadnione, poniewa¿ prêdko¶æ przep³ywu gazów wzd³u¿ ¶cianek paliwa w kanale wewnêtrznym nie s± „zbyt” du¿e i nie bêdzie to mieæ znaczenia dla reologii i w³asno¶ci mechanicznych paliwa a sam wp³yw przyspieszenia rakiety i si³ z tym zwi±zanych na pewno nie przekrocz± dopuszczalnych warto¶ci modu³u Jounga, naprê¿eñ, udarno¶ci itp.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:06 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ku ku



Do³±czy³: 29 Wrz 2002
Posty: 72
Sk±d: ³ód¿

PostWys³any: Sob Sty 10, 2004 1:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

p. ksard a czy ten METEOR1 to czasami nie by³ napêdzany paliwem na bazie nitrogliceryny
laski prochowe nitroglicerynowe
je¿eli siê nie mylê to mieli dawniej spore problemy z budow± tych rakiet
a próby by³y robione w parku s³owieñskim na polskiej pustyni z ruchomymi wydmami
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sob Sty 10, 2004 9:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ku ku napisa³:
p. ksard a czy ten METEOR1 to czasami nie by³ napêdzany paliwem na bazie nitrogliceryny
laski prochowe nitroglicerynowe
je¿eli siê nie mylê to mieli dawniej spore problemy z budow± tych rakiet
a próby by³y robione w parku s³owieñskim na polskiej pustyni z ruchomymi wydmami


Wszystko pomiesza³e¶.

Rzeczywi¶cie by³a taka rakieta napêdzana silnikiem na proch nitroglicerynowy ale nazywa³a siê RM a nie METEOR. Silniki w tej rakiecie stanowi³y adaptacjê dawnych rakiet bojowych M8 i M13 z okresu II wojny ¶wiatowej znanej jako Katiusza. Próby odbywa³y siê na pustyni B³êdowskiej.
Natomiast starty rakiet METEOR przeprowadzane by³y w okolicach Ustki w dawnej bazie nimieckich rakiet V2.
Silniki w rakietach typu METEOR mia³y paliwo zupe³nie innego typu z kana³em wewnêtrznym w kszta³cie gwiazdy.
Nie wiem czy wiesz, ¿e polska rakieta METEOR 2 osi±gn± wysoko¶æ zaliczan± ju¿ do obszaru kosmosu, dziêki czemu Polska znalaz³a siê w doborowym gronie krajów, które wys³a³y w³asne obiekty w kosmos.
Ma³o kto dzisiaj o tym pamiêta. Niestety po tym sukcesie nasi bracia z za wschodniej granicy nakazali naszym w³adzom wstrzymanie programu rakietowego. Przyst±pili¶my wtedy do programu INTERKOSMOS.
To tyle historii - trochê nie na temat, ale Ku Ku mnie sprowokowa³.

PS.
Polskie rakiety badawcze mo¿na zobaczyæ w muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie - dawne lotnisko w Czy¿ynach.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:06 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Sob Sty 10, 2004 10:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy Exclamation
ksard napisa³:

Silniki w rakietach typu METEOR mia³y paliwo zupe³nie innego typu z kana³em wewnêtrznym w kszta³cie gwiazdy.
Nie wiem czy wiesz, ¿e polska rakieta METEOR 2 osi±gn± wysoko¶æ zaliczan± ju¿ do obszaru kosmosu, dziêki czemu Polska znalaz³a siê w doborowym gronie krajów, które wys³a³y w³asne obiekty w kosmos.
Ma³o kto dzisiaj o tym pamiêta. Niestety po tym sukcesie nasi bracia z za wschodniej granicy nakazali naszym w³adzom wstrzymanie programu rakietowego. Przyst±pili¶my wtedy do programu INTERKOSMOS.
Pozdrawiam

To siê wszystko zgadza a jeszcze do³o¿ê ze swojej paki, ¿e ten inny rodzaj paliwa jest mocno podobny do napêdzaj±cego silnikistartowe promu kosmicznego.
( ka³czuk polibutadienowy z py³em aluminiowym i nadchloranem amonu)

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ku ku



Do³±czy³: 29 Wrz 2002
Posty: 72
Sk±d: ³ód¿

PostWys³any: Nie Sty 11, 2004 2:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dziêki za sprostowanie i przypomnienie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
DJArnold



Do³±czy³: 24 Gru 2003
Posty: 46
Sk±d: ja mam to wiedzieæ

PostWys³any: Czw Sty 22, 2004 11:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!!!

Je¶li mowa jest o osi±gniêciu i przekroczeniu bariery d¼wiêku my¶lê, ¿e warto by³oby zastanowiæ siê nad problemem jak najszybszego przekroczenia tej¿e bariery. O ile mi wiadomo dawniej uwa¿ano, ¿e przekroczenie jej jest niemo¿liwe. Wszystkie konstrukcje osi±gaj±ce predko¶æ d¼wiêku poprostu nie wytrzymywa³y zbyt d³ugiej fazy lotu przy tej prêdko¶ci i poprzez zbyt d³ugi nacisk fali dzwiêkowej rozpada³y siê. Dlatego w samolotach przy zbli¿aniu siê do bariery dodatkowo w³±cza siê dopalanie aby jak najkrócej przebywaæ w tej krytycznej prêdko¶ci.
Efekt dzwiêkowy rakiety przekraczacej j± napewno by powsta³, wydaje mi siê ¿e zaleza³o by to od jej gabarytów.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Pi± Sty 23, 2004 12:21 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Efekt d¼wiêkowy towarzyszy³by rakiecie tak¿e po przekroczeniu prêdko¶ci d¼wiêku. I cos mi siê wydaje ¿e trzeba byæ ustawionym w odpowiednim miejscu, ¿eby go us³yszeæ.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2, 3  Nastêpny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP