Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Silniki z PIS20 w locie
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Gru 24, 2003 2:29 pm    Temat postu: Silniki z PIS20 w locie Odpowiedz z cytatem

Witam w ten mi³y wigilijny wieczór. Rodzinka pichci karpika, a my pichcimy silniki Wink

Zrobi³em próby w locie silników na paliwach z azotanem amonu jako utleniaczach. Jest to element programu testowania lepiszczy, lepiszczem testowanym jest silikon N.
Jako pierwszy zosta³ wystrzelony silnik 1 calowy, d³ugo¶æ 160 mm z kana³em fi8 przez po³owê d³ugo¶ci (wiêcej nie starczy³o mi wiert³a, a szkoda). Waga paliwa 100 gramów.
Film z odpalenia PI-S20/AN:
Silnik piêknie wystartowa³, ale z wyra¼nym oci±ganiem (a nie powinien). Wysz³a tutaj niestety zbyt ma³a d³ugo¶c kana³u, przez co Kno by³o zbyt niskie. Dodatkowo wia³ bardzo silny wiatr, który ustawi³ silnik do lotu hiperbolicznego...Wink Mam zamiar tym razem wykonac ten silnik zgodnie z za³o¿eniami, gdyz ten start udowadnia, ¿e paliwo jest dobre.

Jako drugi poszed³ znany wam silnik 1/2" na paliwie PIS20/K1.
Film z odpalenia PI-S20/K1:

Ten widzieli¶cie ju¿ w testach statycznych, gdzie przy fikryt=3 dzia³a³ krótko a skutecznie. Tym razem tak samo - po prostu by³ i znikn±³ !!! Wink

Jako¶æ filmu jest niewystarczaj±ca do zaobserwowania ma³ego ¶wiec±cego punktu na niebie (widaæ go w koñcowej fazie filmu jako maleñki punkt w centrum kadru). Jak mówi³em, paliwa te nie zostawiaj± trace'u wiêc sa niewidoczne kiedy zgubi sie moment staru z oczu. Nie ma te¿ d¼wiêku, ale mam ju¿ aparat cyfrowy i nastêpne próby bêdê dokumentowa³ lepiej.

Wkrótce kolejne próby....

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Czw Lis 18, 2004 10:35 pm, w ca³o¶ci zmieniany 9 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Sro Gru 24, 2003 4:01 pm    Temat postu: Re: Silniki z PIS20 w locie Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
Witam w ten mi³y wigilijny wieczór. Rodzinka pichci karpika, a my pichcimy silniki Wink

Zrobi³em próby w locie silników na paliwach z azotanem amonu jako utleniaczach. Jest to element programu testowania lepiszczy....



1. A ja pichcê SR - we i karpia.
2. Testuj, testuj, Ciekawy temat. Jak przejdziesz na paliwa o masie 1 kg to poznasz koszta Shocked - je¶li nie znajdziesz co¶ tañszego ni¿ silikon Wink
3. Po doborze paliwa zabezpiecz je idealnie przed wilgoci±. Inaczej "badania" nie maj± sensu. Paliwo po czasie puchnie i ¶mierdzi amoniakiem je¶li tego nie zrobiæ. Pamietaj te¿ o zabezpieczeniu przed przemianami krystalograficznymi ( dodaj kilka % KNO3 ). Paliwa na KNO3 pod tym wzglêdem s± idealne. Mo¿na zrobiæ, rzuciæ w k±t na pó³ roku a SR dzia³a ( wra¿liwa te¿ na wilgoæ jest karmelka ).
4. Zbli¿ siê do rakiety je¶li krêcisz film , chyba , ¿e :
a) jeste¶ strachliwy Wink
b) rakieta zawiera czê¶ci metalowe.
Pomy¶l co by by³o gdy bym ja krêci³ Pol-Jetexa na "¶lizgaczu" z odleglo¶ci 50 m Shocked Razz
5. Przy wiekszych SR ( za³ó¿my masa paliwa wiêcej jak 300 gram ) SR nie mo¿e dostawaæ od razu maksymalnego POWERA je¶li na rakiecie zainsnstalowaæ nie co masy w postaci : kamera, inne urz±dzenia. Rakieta dobrze jak z wyrzutni szybko schodzi ale potrzebny jest te¿ tu umiar.
6. Ogólnie 3 z plusem Wink . Ale jak na poczatek nie jest ¼le.

Przy okazji Idea . Jestem po pierwszej próbie zrobienia SR metod± na rêcznik Razz . Po uformowaniu paliwa , formê zawijacie w rêcznik. Do paliwa dodaje siê wcze¶niej 3 % wody. Paliwo rozgrzewa siê ( nie wolno robiæ tego w domu Exclamation ) i po 2 godzinach mam uformowany blok paliwa. S± te¿ pewne wady tego procesu ( mam nadziejê, ¿ê je wyeliminujê ) ale wyniki s± obiecuj±ce Rolling Eyes . Paliwo jest zupe³nie bez porów powietrza i ¿adnych ¿ywic.



Pozdr. A

PS. A teraz do karpia Wink
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Czw Gru 25, 2003 12:39 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ciekawe, ale przytoczone rady wymieni³em w moim wcze¶niejszym poscie na ten temat...Smile
http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?p=21598&highlight=#21598

wiêc nie bardzo rozumiem po co mi powtarzasz moje w³asne s³owa ? Moja rozumieæ co wcze¶niej mówiæ !!! Smile no có¿, rozumiem....ja swoj± wiedzê te¿ zaczerpn±³em z ksi±¿ki, zanim wykorzysta³em praktycznie. Dodam jeszcze, ¿e nie doczyta³e¶...nie tylko KNO3 (bo to nie wystarcza), ale co¶ jeszcze by³oby wskazene....Smile. Jak mówi³em miesi±c temu, przy utwardzaniu powy¿ej 38 stopni to nie jest potrzebne (patrz mój post)....a wiêc bez defetyzmu...Sad


Im wiêksza rakieta, tym wolniej mi sie rozpêdza .. nie projektujê silników do wynoszenia kamer - nie robiê sprzêtu uniwersalnego !!! Zreszt± za³o¿enia przedstawi³em dawno temu - ... 2-3 sekundy i pe³na prêdko¶æ - z tego wynika wprost przeci±zenie..... to da siê zrozumieæ ? Smile Smile Smile

Trója za co¶ co lata ze 100 % skuteczno¶cia (jeden silnik - jeden start) ? Wolne ¿arty....Smile z±dam wiêcej obiektywizmu !! Wink No ...to na ile oceniæ "szokera", który nie polecia³ jeszcze ani razu i s³uzy g³ównie do napêdzania skorupy ziemskiej ? Pi±tka za wielko¶æ (no ale moje paliwo daje 50% wiêcej energii z jednostki masy ni¿ paliwo szokera) ?

Eeech, a zreszt± ja nie czujê sie bogiem forum, ¿eby oceniaæ cudze dokonania... ta krytyka to zazdro¶æ to, czy z³o¶liwo¶c waæpanie !!??? Smile

Co do odleg³osci filmowania...hmmm zgadzam siê, ale to kwestia pewnego obycia, a ja dopiero zaczynam. A raz rakieta posz³a mi równolegle do gruntu na wysoko¶ci jakies 1,5 metra - Embarassed to mog³a byæ tragedia

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Czw Gru 25, 2003 11:53 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
Ciekawe, ale przytoczone rady wymieni³em w moim wcze¶niejszym poscie na ten temat...Smile ...nie tylko KNO3 .........z±dam wiêcej obiektywizmu !! Wink .......



Witam

Na forum czêsto piszê siê 5 razy o tym samym
Wink . Zabawê z AA "zaliczy³em" z rok temu. Zobacz post http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=438&postdays=0&postorder=asc&start=0 czy inny http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?p=10813#10813
Wiêc nie dziw sie, ¿e za pó³ rolu kto¶ napisze, ¿e paliwa z AA "puchn±" albo "¶mierdz±" .
Wiem wiêc, ¿e Ty wiesz sporo o paliwach na aa Wink . To co napisa³em to przypomnienie innym ( a nie Tobie ) o wadach paliwa z AA. Moje Szokery napêdzaj± skorupê ziemsk± ze wzglêdu na bhp Wink . Nie jeden szoker by ju¿ "pociagn±³" rakietê . Niestety brak czasu , odwracenie mojej uwagi na inny temat ( Pol-Jetex itp. ) powoduje, ¿e czasami zabawê z du¿ymi SR porzucam.

Tak jak napisa³em. AA to dobry utleniacz ale nie co k³opotliwy w u¿yciu. Cena na KNO3 nie jest wysoka a SR mo¿na robiæ bardzo dobre. A za film trója z plusem. Gdyby film nakrêci³ jaki¶ "dwugwiazdkowiec" to mia³by 5 ale dla Ciebie mam inna poprzeczkê Wink



Pozdr. A
Powrót do góry
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Nie Lut 08, 2004 5:34 pm    Temat postu: Siniki z paliwami PINOT'a Odpowiedz z cytatem

Witam

Przygotowa³em 3 silniki z paliwami PINOTA'a do testów naziemnych.
Masa paliwa w ka¿dym silniku 100 g.
Silnik 1 - paliwo typu Klasik z lepiszczem kauczukowym.
Silnik 2 - paliwo typu Klasik z silikonem neutralnym.
Silnik 3 - paliwo typu K1 z silikonem neutralnym.



Ciê¿ar silnika z paliwem = 250 g

Wyniki testów opublikujê na forum.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:08 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ku ku



Do³±czy³: 29 Wrz 2002
Posty: 72
Sk±d: ³ód¿

PostWys³any: Nie Lut 08, 2004 6:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

efektownie wygl±daj± i maj± Twoje logo
to¿ to prawie profi
ciekawi mnie jak bêdzie z ich osi±gami
ps
owocnych prac
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
MICHA£



Do³±czy³: 22 Lip 2003
Posty: 283
Sk±d: Centralna Polska

PostWys³any: Nie Lut 08, 2004 9:52 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Ksard mo¿esz opisaæ wymiary silników i materia³y jakich u¿y³e¶ do wykonania .A tak pozatym to potwierdzam zdanie kolegi wygl±daj± extra zrób koniecznie filmik.

_________________
WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe

WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora Adres AIM
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Nie Kwi 04, 2004 6:33 pm    Temat postu: Pierwsze testy 2004 KSARD Odpowiedz z cytatem

Witam

Wczoraj przeprowadzi³em testy stacjonarne sze¶ciu silników.



Pierwsze dwa mia³y paliwo karmelkowe w obudowie z PVC.


Fot. 1
Silnik o ciê¿arze 154 g z paliwem karmelkowym 65/35 o masie 90g.
¦rednica zewnêtrzna 34 mm wewnêtrzna 29 mm.
¦rednica dyszy 6 mm. Czas trwania ci±gu 1,3 sekundy.
Zap³on elektryczny. Próba udana.



Fot. 2
Silnik o ciê¿arze 224 g z paliwem karmelkowym 65/35 o masie 120g.
¦rednica zewnêtrzna 34 mm wewnêtrzna 29 mm.
¦rednica dyszy 7,5 mm. Czas trwania ci±gu 1,3 sekundy.
Zap³on elektryczny. Próba udana.



Fot. 3
Silnik o ciê¿arze 264 g z paliwem K1 PINOTA o masie 100 g.
¦rednica zewnêtrzna 30 mm wewnêtrzna 27 mm - korpus aluminiowy.
¦rednica dyszy 6,5 mm. Czas trwania ci±gu 1,8 sekundy.
Zap³on elektryczny. Próba udana.
By³a to moja pierwsza próba z paliwem wysokoenergetycznym.
Paliwo to jest bardzo obiecuj±ce - moc by³a widoczna i s³yszalna.
Ryk silnika imponuj±cy. Dopracowania wymaga zapalnik, poniewa¿ silnik nie zapali³ natychmiast ale dopiero po chwili.

Dwa silniki na paliwo Klasyk Pinota z lepiszczem kauczukowym i silikonowym niewypali³y podobnie jak z paliwem K0.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:29 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Kwi 04, 2004 7:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Fantastycznie ! A wiêc PIS-20-K1, zgodnie z moimi za³o¿eniami zadzia³a³ !!! Rzeczywi¶cie paliwa te wymagaja dobrego zap³onu, mieszaniki o wysokiej temperaturez zap³onu.

Równie¿ silniki aluminiwoe ¶wietnie siê sprawdzi³y...Smile

GRATULACJE !!!

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Paul S



Do³±czy³: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWys³any: Nie Kwi 04, 2004 8:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hallo,
Ja moge sie tylko dolaczyc do gratulacji PINOTA. Ciesze sie bardzo z Twoich udanych prob. Z mojej strony moge Ci tylko pozazdroscic mozliwosci jakie posiadasz ( w Polsce) .
Po tych ostatnich zamachach terrorystycznych w Hiszpani oraz zapowiedzi dalszych atakow nie odwazyl bym sie na cos takiego. Policja tylko czeka by pokazac , ze nie proznuja.

Paul
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Nie Kwi 04, 2004 8:51 pm    Temat postu: Wyznanie pacyfisty Odpowiedz z cytatem

Witam

Dziêkujê Wam za s³owa uznania, ale jest jeszcze du¿o do zrobienia.

Paul - trochê mnie przestraszy³e¶ s³owami o terorystach. Embarassed
Przyznajê, ¿e o tym nie pomy¶la³em - jestem z natury pacyfist± i nie mam z³ych intencji - ale rzeczywi¶cie nie wszyscy o tym musz± wiedzieæ.
Prace nad silnikami rakietowymi prowadzê tylko i wy³±cznie pod k±tem zastosowania ich w modelach rakiet, czyli w celach - powiedzmy - naukowych a nie militarnych.

No có¿ - ten nasz ¶wiat jest chory - Shocked Exclamation


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:29 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
wojtek



Do³±czy³: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWys³any: Pon Kwi 05, 2004 2:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do terroryzmu to w USA po zamachach na WTC zakazano lotów rakiet HPR. Obecnie trwaj± prace aby znacznie ograniczyæ lub wogóle zablokowaæ prawnie mozliwo¶æ budowy i oblatywania rakiet wielkiej mocy.
Choæ jak do tej pory to w³a¶nie w Stanach najprê¿niej rozwija³ siê ten rodzaj (b±d¼ co b±d¼ bardzo koztownego) modelarstwa.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Lis 16, 2004 10:56 pm    Temat postu: Silnik na zmodyfikowane paliwo typu PIS Odpowiedz z cytatem

Witam
13 listopada 2004 r. przeprowadzili¶my razem z Jaskiniowcem próbê mojego silnika z paliwem typu PIS.
Jest to kontynuacja badañ paliw PINOTA. (pozdrowienia Smile ).

(warunki by³y fatalne).
Silnik sk³ada³ siê z 4 segmentów paliwa opartego na kompozycji utleniacza typu K1 (68%) oraz lepiszcza silikonowego (20%).
Zawarto¶æ Al.=9% ; wêgla 2% oraz 1% tlenku ¿elaza
Ca³kowita masa paliwa 100 g.
Paliwo uformowane by³o w bloczki 25 mm inhibitowane na powierzchni zewnêtrznej.
Kana³ wewnêtrzny o ¶rednicy 8 mm.
Projektowany zacisk ¶redni Kn=200
Odpalenie elektryczne.
Silnik wyposa¿y³em dodatkowo w ³adunek zap³onowy, którego zadaniem mia³o byæ wytworzenie temperatury i ci¶nienia dla podtrzymania stabilnej pracy.
Zastosowa³em karmelek glukozowy.

Wyniki testu mo¿na zobaczyæ na filmie

FAZY PRACY SILNIKA
(na podstawie analizy klatek filmu)


0 sek. – zap³on silnika
2,4 sek. – pocz±tek pracy silnika – widoczne jest palenie tylko ³adunku wspomagaj±cego (karmelek glukozowy)
4,133 sek. - zap³on ³adunku g³ównego paliwa
5,000 sek. – paliwo ga¶nie ( widoczne jest palenie jedynie ³adunku glukozowego)
9,600 sek. – ponowny zap³on paliwa
9,770 sek. – paliwo ga¶nie
10,667 sek. – ponowny zap³on paliwa
12,773 sek. – koniec niestabilnego palenia paliwa
13,200 sek. – ponowny zap³on paliwa
13,733 sek. – koniec ostatniej fazy palenia siê paliwa – silnik pali siê ma³ym p³omieniem
16,267 sek. – ca³kowite zakoñczenie pracy silnika

Podsumowanie Idea
Tym razem nie by³o tak dobrze. Silnik nadal pracuje bardzo niestabilnie. Paliwo jest trudnozapalne - odpalenie w 2-ej próbie.
Korpus silnika wytrzyma³ ci¶nienie oraz temperaturê ale ceramiczna, rozbie¿na czê¶æ dyszy uleg³a czê¶ciowemu uszkodzeniu. (pierwsza faza pracy). Crying or Very sad
Zasadniczy czas pracy silnika (faza miêdzy 10 a 12 sekund± testu) wyniós³ 1,8 sek co pokrywa siê z wyliczeniami teoretycznymi.
Wiêcej przemy¶leñ po oglêdzinach wnêtrza silnika.

A jakie s± wasze spostrze¿enia Question

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:31 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Lis 17, 2004 11:10 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,

Problemy z paliwem przede wszystkim wi±za³bym z tym, ¿e utleniacze mog³y byæ niedostatecznie wysuszone przed dodaniem lepiszcza...
W rozmowie z Ksardem u¶wiadomi³em sobie oczywisty fakt, na który nie wpad³em...niewystarczaj±co mocno podkre¶li³em jak wa¿n± spraw± jest dok³adne wysuszenie i zmielenie utleniaczy, gdy¿ wilgotno¶æ AN mo¿e byæ g³ównym czynnikiem warunkuj±cym powodzenie testu.
Tak to bywa, ¿e kiedy d³ugo pracuje siê (nawet z trudnym) odczynnikiem wyrabia siê okre¶lone nawyki i procedury prowadz±ce do otrzymania prawid³owego paliwa...to jednak nie musi byæ tak oczywiste dla innych eksperymentatorów...

A wiêc spróbujê precyzyjniej opisaæ krytyczne momenty produkcji paliwa:

Mielenie prowadziæ we m³ynku elektrycznym (choæ zdecydowanie polecam kulowy) w obecno¶ci kilku % wêgla. Materia³ musi byæ dok³adnie sproszkowany i sypki przed koñcowym suszeniem i mieleniem. Materia³ suszymy bardzo dok³adnie. Wêgiel poprawia sypko¶æ i separuje kryszta³y.

Suszenie jest kwesti± bardzo wa¿n±. Nale¿y je przeprowadziæ w nastêpuj±cy sposób: piekarnik rozgrzaæ do oko³o 120 stopni celsjusza i wy³±czyæ ogrzewanie. Wstawiæ do gor±cego piekarnika zmielony materia³ rozprowadzony w cienkiej warstwie na tacce papierowej. Drzwiczki piekarnika zostawiæ uchylone na 1-2 cm. Po osi±gniêciu temperatury takiej, ¿e blachê piekarnika mo¿na swobodnie dotkn±æ (wci±¿ ciep³y) wyj±æ suchy utleniacz. Natychmiast wsypaæ do m³ynka i przemieliæ. Kontakt z powietrzem powinien byæ jak najkrótszy. Najlepiej od razu po zmieleniu ostatecznym dodaæ wszystkie dodatki, lepiszcze i od razu uformowaæ ziarno paliwa. Lepiszcze znakomicie zabezpiecza utleniacz przed wilgoci±. Suszenie ju¿ uformowanego ziarna nie daje ¿adnych dobrych rezultatów. Nie polecam te¿ u¿ywania d³u¿ej przechowywanego utleniacza z AN...konieczne jest ponowne przesuszenie.

Wilgotno¶æ powietrza podczas pracy powinna byæ mo¿liwie niska (najlepiej zima, b±d¼ lato w gor±cy dzieñ po d³u¿szych upa³ach). Najlepszym wska¼nikiem wilgotno¶ci s± ¶cinki paliwa na AN po³o¿one na spodeczku (lub higrometr oczywi¶cie – wilgotno¶æ mniej ni¿ 50%). Je¶li ¶cinki s± pokryte kroplami wody, nale¿y pracowaæ bardzo szybko lub poczekaæ na lepsze warunki.

Z³e wysuszenie poci±ga za sob± negatywne skutki:

1. Lepiszcze ¼le wi±¿e utleniacz i ziarno jest s³abe mechanicznie
2. Wilgoæ powoduje rozk³ad metali i puchniêcie paliwa
3. Spalanie materia³u mo¿e byæ niestabilne i niepowtarzalne.

Mam nadziejê, ¿e w ten sposób wyja¶ni³em pewne niejasno¶ci, co pozwoli osi±gn±æ sukces w kolejnych testach paliw zawieraj±cych azotan amonu...

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Czw Lis 18, 2004 10:31 am    Temat postu: Suszenie AP Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
Problemy z paliwem przede wszystkim wi±za³bym z tym, ¿e utleniacze mog³y byæ niedostatecznie wysuszone przed dodaniem lepiszcza...


Witam

Tak - wydaje mi siê, ze to jest chyba g³ówna przyczyna niepowodzeñ (dodajmy - chwilowych Very Happy ).
Niestety - receptura na dobre paliwo, to jeszcze nie gwarancja na sukces. Pozostaje jeszcze technologia wytwarzania.
Rzadko siê o tym mówi³o a to jest byæ mo¿e klucz do sukcesu.
Paliwa bazuj±ce na AN nale¿± w³a¶nie do grupy "paliw trudnych"ze wzglêdów na zjawisko higroskopijno¶ci.
Wyja¶nia to byæ mo¿e fakt, dlaczego tak ma³o tego typu paliw stosowanych jest przez amatorów rakietnictwa na ¶wiecie.
Jedyn± znan± mi firm± jest CP Technologies, która opanowa³a produkcjê paliw na AN i magnezie - dlatego w HPR króluj± paliwa na AP.
Wracaj±c do moich prac nad paliwem typu PIS 20/K1, to planujê wykonanie kolejnego silnika ale tym razem stosuj±c siê do wskazówek jego twórcy Smile

Nie jest to ³atwe zadanie ale pocieszaj±cy jest fakt, ¿e opracowana przeze mnie obudowa silnika wytrzumuje parametry pracy tego paliwa.

Dziêkujê za fachowe wyja¶nienia i cenne wskazówki.

PS.
Podam mo¿e jeszcze informacje o paliwach CP Technologies:

Propellant 1 (Dec. 26, 2003)

19.27% (20%) R20LM HTPB
19.27% (20%) Magnesium (-650 to 1000 mesh)
57.8% (60%) PSAN-I Blend C Ammonium Nitrate
3.66% (Curing ratio = 0.19) Mondur MR MDI Curing Agent
Burn rate coefficient = 0.0061
Burn rate exponent = 0.507
Propellant density = 0.0527 lbm/inch**3
C-star range = 4100 to 3300 feet/second depending on motor size.
Gamma = 1.23

Propellant 2 (Dec. 26, 2003)

19.27% (20%) R45HT or R45M HTPB
19.27% (20%) Magnesium (-650 to 1000 mesh)
57.8% (60%) PSAN-I Blend C Ammonium Nitrate
3.66% (Curing ratio = 0.19) Mondur MR MDI Curing Agent
Burn rate coefficient = 0.0032
Burn rate exponent = 0.6
Propellant density = 0.0527 lbm/inch**3
C-star range = 4100 to 3300 feet/second depending on motor size.
Gamma = 1.23

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:30 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Go¶æ






PostWys³any: Czw Lis 18, 2004 2:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Na AN robi³em paliwa ale "rozpoznawczo".
Nie s±dzê aby ksard u¿y³ wilgotny utleniacz i zak³adam, ¿e mia³ maks. do 1 % wody. Ta ilo¶æ wody jest wad± je¶li chcemy detonowaæ AN. Je¶li robimy paliwo rakietowe i jako lepiszcze u¿ywamy poliester i jako utwardzacz nadtlenek - to wilgoæ uniemo¿liwia sieciowanie ¿ywicy na skutek obecno¶ci w masie paliwa proszku metalu ( reaguje ze ¶ladami wody i powstaje wodór atomowy bardzo silny reduktor , który redukuje nam nadtlenek u¿yty do sieciowania ¿ywicy ). Paliwa takie wychodzi³y mi wiêc nieusieciowane pomimo dwukrotnego nadmiaru utwardzacza Rolling Eyes . Z ¯E jest inna sytuacja i wiadomo dlaczego nie sieciuje. Przy lepiszczu silikonie to nie wiem jak jest ale chyba przy jego utwardzaniu wi±¿e on wodê wiêc ma dzia³anie co najmniej lekko osuszaj±ce.

Osobi¶cie bêdê suszy³ AN tylko na piecu kaflowym ( u mojego te¶cia Wink ). Je¶li zostanie w AN do O,5 % wody to wg mnie nie zaszkodzi to. Jak napisa³ ksard - bardzo wa¿na jest technologia wykonania paliwa Exclamation a jak napisa³ PINOT - hermetyzacja paliwa na bazie AN Exclamation . Wkrótce rozpocznê testy z paliwami na AN bo w koñcu jest o co walczyæ. Liczê na to , ¿e impuls w³. bêdê mia³ wy¿szy i to o 30 - 40 % ( na oko Wink ).

Z filmiku ksarda widaæ, ¿e jest za du¿a ¶rednica krytyczna dyszy. Mamy spalanie przerywane " kichanie".

Gdybym co przeoczy³ to - czytam szybko i czasami nie dok³adnie posty Crying or Very sad


Pozdr. A Wink
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Czw Lis 18, 2004 9:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dok³adnie ! wszystko siê zgadza...dodam jeszcze, ¿e utleniacz typu K1 to jest mieszanina 25% NH4ClO4 (AP), 25% KClO4 (KP) i 75% NH4NO3 (AN). Pojawia siê tutaj pewien fakt zwi±zany z jako¶ci± NH4ClO4:
Materia³ którym my dysponujemy zwykle nie jest produkowany fabrycznie, lecz przez naszych nieocenionych dostawców poprzez zobojêtnianie kwasu nadchlorowego. Produkt dostajemy od nich w postaci du¿ych kryszta³ów, w których na pewno s± okluzje cz±steczek wody. Po zmieleniu wraz z AN woda siê uwalnia i silnie zwil¿a ca³y utleniacz.
Przypuszczam, ¿e zawarto¶æ wody (jako ¿e ca³o¶æ ³atwo siê zbryla wrêcz skleja) mo¿e nawet przekraczaæ 1%. Dlatego, po zmieszaniu AP i AN jeszcze wiêksz± wagê przywi±zywa³bym do suszenia...

Byæ mo¿e warto te¿ zastanowiæ siê nad kwesti± zwiêkszenia ilo¶ci silikonu w kompozycji. Oryginalnie, kompozycja zawiera³a 25% silikonu. Uzna³em, ¿e warto daæ go wiêcej ze wzglêdu na zdecydowanie lepsz± wytrzyma³o¶æ ziarna ni¿ przy 20% (co faktycznie jest standardem je¶li chodzi o zawarto¶æ lepiszcza). Byæ mo¿e fontanny iskier widoczne na filmie, to by³y wyrywane z silnika fragmenty paliwa....

A, no i ¶rednica krytyczna by³aby dobra gdyby paliwo by³o bardzo suche, a jego szybko¶æ spalania sporo wiêksza. Zreszt±, letnie testy KSARDA to potwierdzaj±

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Wto Lis 29, 2005 12:15 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Sob Lis 20, 2004 10:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

czesc !

gdybyscie mogli mnie doinformowac (zebym nie musial za duzo myslec Wink gdzie mozna sie zaopatrzyc w substraty do produkcji paliw kompozytowych ? i bylbym bardzo wdzieczny za sporzadzienie faq ze skrotami ktorych uzywacie na forum Smile ps. jestem tu nowy, ale nie do konca bo forum czytam od dluzszego czasu Smile ewekty moich eksperymentow przedstawie w nowym roku Smile

pozdrawiam !
Powrót do góry
Go¶æ






PostWys³any: Sob Lis 20, 2004 11:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

bylbym zapomnial Smile
od czego proponujecie rozpoczecie doswiadczen z kompozytami ? tak aby odbylo sie to mozliwie bezpiecznie... o czym nalezy pamietac, podstawowe zasady ktorych trzeba przestrzegac ?

z pewnoscia jest tego sporo na forum i nie jest moim zamierzeniem je zasmiecac ale przegladanie wszystkich postow i wyciaganie informacji majacych wartosc merytoryczna byloby z oczywistych wzgledow bardzo pracochlonne Wink
Powrót do góry
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Lis 20, 2004 11:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Od czego zacz±æ? Od rozszerzenia wiedzy w tym temacie, sk³ady, katalizatory, lepiszcza itp. Bez wiedzy, to jak Ci próba nie wyjdzie, to nawet nie bêdziesz wiedzia³ dlaczego i co mo¿na zmieniæ. A co do prób, to zacznij od paliw typu "¿ywiczne pirotechmana", albo jak kto woli RNX Nakki. A dok³adniej to od paliw na bazie ¿ywicy epoksydowej, saletry potasowej, proszków metali, katalizatorów itp. Chyba najpewniejsze i w miarê powtarzalne, chocia¿ o nie za wielkim impulsie. Co do paliw HP (high power), to na razie odradzam, je¶li nie masz za du¿ego do¶wiadczenia i nie chcesz siê zniechêciæ. Paliwa na AP (nadchloranie amonu), KP (nadchloranie potasu) s± trudne do opanowania i ciê¿ko o powtarzalno¶æ. Paliwa na AA (azotanie amonu) i NaN (azotanie sodu) jako ¿e utleniacze s± higroskopijne, daj± jeszcze wiêksz± masê k³opotów. Jak komu¶ siê wydaje, ¿e przecie¿ wystarczy wymieszaæ sk³adniki, daæ paliwko w rurkê z dziurk± i powinno lataæ, to da tylko dowód na brak do¶wiadczenia w tym temacie.
P.S. Sporawe i powtarzalne silniki na karmelce, to ju¿ jest spory sukces Very Happy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP