Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Robimy polskiego Jetexa
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Gru 15, 2003 11:54 pm    Temat postu: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

Witam,

Eltopsj zafundowa³ nam rysunek siniczka firmy Jetex. Maszynka prosta a kultowa..Wink Mai³a dostarczyc nieduzego ci±gu (kilka N) w czasie 30 sekund. Próbujê stworzyæ co¶ na kszta³t prasowanych tabletek Jetexa, z tym, ze paliwo nie bedzie spala³o siê czo³owo a w kanale (zachowany bedzie zatem ¶rodek ciêzko¶ci motoru).
Jako pierwsze przetestowa³em paliwo na bazie NH4NO3 + polimer + katalizatory/dodatki, które w mojej nomenklaturze ma nazwê OX-16. Wyliczone ISP (3 atm) = 165

Oto film - jak siê spala. http://www.pirotechnika.one.pl/Pinot/Mov00089.mpg

ze wzglêdu na ma³e problemy techniczne (ziarno odlecia³o na kilkana¶cie centymetrów mimo braku korpusu i dyszy) film zosta³ skrócony. Ziarno mia³o fi 28 mm L=80mm, kana³ fi 8mm. Ca³kowity czas spalania 25 sekund. Jak widzicie jest "zimne" nawet nie spali³o kawa³ka tekturki, na której by³o po³o¿one.
Wkrótce dalsze próby nad wyd³uzeniem czasu spalania....


pinot

Ps. Tylko nie mówcie, ¿e Pinot robi najgorsze filmy pod s³oñcem, bo sam to wiemmm;)

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Wto Gru 16, 2003 9:45 am    Temat postu: Re: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
.......Ziarno mia³o fi 28 mm L=80mm, kana³ fi 8mm. Ca³kowity czas spalania 25 sekund.


Ale przy ci¶nieniu atmosferycznym Exclamation Exclamation .
Ma³a uwaga. Obecnie nad SR typu Jetex pracuje PINOT i kermit ( w ramach RMC Wink ). Tak my¶lê jakie daæ gabaryty Question . Wg mnie ciê¿ar SR max. 70 gram. ¦rednica zewn. max. 30 mm. Czas pracy minimum 30 sekund. Bez czê¶ci metalowych. Info ( film i inne ) zamieszczê na stronie o RMC Wink . Sam jestem ciekaw czy zostanie zrobiony ten SR Shocked Wink. Ale musi byæ technologiczny ( czyli dac siê zrobiæ w skali masowej ) a nie "naukowy" ( pojedyñcze sztuki ). Z 50 g paliwa o IPS 150 uzyskacie :
F = 7.5 kG ciagu w czasie 1 sek ( calkowite spalenie paliwa 50 gramowego ). "Rozci±gaj±c" t do 30 sek. uzyskamy ¶redni ciag
F = 250 Gram. Jest to teoretycza, maks. si³a ciagu.


Pozdr. A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Gru 21, 2003 10:52 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

morpiel napisa³:
Jestem ¶wierzo po ogl±dniêciu Wink
£adnie ³adnie siê spala! Fajny kolorek i czas.
Polimer?? Wiele my¶li mam na temat polimeru.
Mo¿e sk³ad podasz??

Mi³o s³yszeæ, ¿e ci siê podoba. Wczoraj wypróbowa³em OX-17. Pali³o siê duzo wolniej (1 min i 5 sek) - tym razem ciut za wolno.
Dzisiaj zrobi³em co¶ w po³owie miêdzy 16 a 17 i od razu w³ozy³em do korpusów. Wyniki juz wkrótce - niech wszystko wyschnie....Wink.

Sk³ady tez dopiero jak silnik zostanie zakoñczony Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
morpiel



Do³±czy³: 26 Pa¼ 2003
Posty: 104
Sk±d: l±dek, l±dek zdrój

PostWys³any: Pon Gru 22, 2003 1:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W³a¶ciwie nie wiem o co chodzi za bardzo z tym "kultowym?? jatexem. JAki to ma cel i czemu kultowy??
Moja gwiada-piro betleyemska spisa³a siê ¶wietnie. Wszyscy (ok. 90os) byli zachwyceni Wink
Czas pracy ok 20sec. ciêg s³aby aczkolwiek nie za s³aby Wink
Chcia³bym wiedzieæ co¶ wiêcej o tym to mo¿e zaczne pracowaæ nad tym??
Jakby kto¶ móg³ mi wyt³umaczyæ:
- czemu kultowy?
- czym takim siê wyró¿nia?
- w czym jest stosowane (ma³e rakietki??)
Pozdrawiam.
Maciej.
Ps. Za 2-3 dni jak mi kole¶ przerzuci to zamieszcze filmik ciekawy... Twisted Evil

_________________
gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Gru 28, 2003 5:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uzupeniono. Zosta³em s³usznie upomniany, ¿e opis jest zbyt ma³o dok³adny

Witam,
Kompletnie zapomnia³em o moim polskim Jetexie czyli PINOT-JETcie !!!. Zrobi³em test na prowizorycznej hamowni wahad³owej, aby przyjrzeæ siê profilowi ci±gu.
Silniczek zrobiony zosat³ nastêpuj±co:
1. Korpus - rurka z papieru o ¶rednicy oko³o 20 mm i ¶ciance oko³o 3 mm. Kana³ fi 8, zapalany lontem z g³ówk± zapalaj±c±.
2. Paliwo OX-18 bazuj±ce na AN
3. Dysza z gliny wypalanej - bardzo niska erozja (zmiana sr. krytycznej z fi 4 na fi 5 mm po wypaleniu.
4. Czas spalania za³o¿y³em minimum 30 sekund.

Film z testu (UWAGA 4,12 MB !!)
Ze wzglêdu na ograniczone miejsce ten plik pozostawiê tylko przez trzy tygodnie.

Opis sytuacji na filmie.
Silnik zosta³ przymocowany do prowizorycznego wahad³a (chyba nieco zbyt ciê¿kiego) zrobionego z pilnika. Dysza silnika znajduje sie po prawej stronie (gazy wylotowe sa niewidoczne w s³oñcu). Od samego pocz±tku filmu s³ychac, ze silnik powoli sie rozkrêca, co widaæ poprzez delikatne wychylenie wahad³a, wychylenie zwiêksza sie stopniowo (co mo¿na zobaczyæ w programach do przegl±dania video poprzez szybie przesuwanie filmu). Po przepracowaniu oko³o 2/3 czasu z dyszy wystrzeliwuje k³êbek iskier, a silnik dostaje niekontrolowanego zrywu. To znak, ze paliwo "rozpad³o siê" lokalnie - dok³adniej cienka jego warstwa odpad³a od korpusu silnika, powoduj±c chwilowy wzrost powierzchni spalania. Dowodem na to, ¿e nie by³ to du¿y kês paliwa jest to, ¿e zosta³ wyrzucony przez dyszê.
W momencie zrywu silnika (wzrost cisnienia) dochodzi do przerwania os³abionego p³omieniem korpusu w okolicy zatyczki (po lewej stronie). Od tej pory do koñca filmu w tym miejscu "s±czy siê dymek", który jednocze¶nie wytwarza przeciwci±g dla ci±gu dyszy.



Obserwacje:
1. Zgodnie z oczekiwaniem silnik mia³ rosn±cy ci±g z czasem, ze wzglêdu na progresywne ziarno i nieeroduj±c± dyszê
2. Po kilkunastu sekundach prawid³owej pracy dosz³o do przepalenia siê warstwy paliwa do korpusu. Kawa³ki paliwa ¼le przylega³y do ¶cianki, oderwa³y siê i spowodowa³y"zryw" i pekniecie korpusu silnika, co oczywi¶cie jest nieprawid³owe
3. Silnik przepali³ siê przy g³owicy ( w miejscu zap³onu) a mocno zwegli³ przy dyszy.
4. Wed³ug pomiaru si³omierzem si³y potrzebnej na wychylenie wahad³a (czyli pilnika..Smile..) tuz pzed zerwaniem ciag wyniós³ oko³o 40 gramów (0,4 N)
5. Czas spalania jest idealny, nie ma potrzeby d³uzej pracowaæ nad sk³adem paliwa.
6. Jak zwykle paliwo jest idealnie bezdymne...Smile - nie licz±c pal±cego siê korpusu Embarassed

Jakie wnioski z testu:
1. Korpus silnika mia³ za cienk± ¶ciankê. Trzeba zastosowaæ typow± tubê do silników pirotechnicznych o ¶ciance min. 5mm;
2. Paliwo ¼le przylega do ¶cianki i odpada od niej w koñcowej fazie spalania, powoduj±c niekontrolowany wzrost ci±gu. Bêdzie konieczne wstêpne wysmarowanie wnêtrza korpusu samym lepiszczem, lub lepsze zaprasowanie paliwa
3. Trzeba zastosowaæ dyszê erodujac± np. z gipsu i zwiêkszyæ jej pocz±tkowy zacisk. Dziêki temu od zapalenia rozwiniêty zostanie optymalny ci±g i bedzie on utrzymywany bez wzrostu, dziêki erozji dyszy.

Podsumowujac, pozosta³a ju¿ ostatnia faza..czyli zmontowanie silnika pozbawionego wad obecnie testowanego....Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Nie Lis 21, 2004 9:20 pm, w ca³o¶ci zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Nie Gru 28, 2003 8:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
Witam,
Kompletnie zapomnia³em o moim polskim Jetexie czyli PINOT-JETcie !!!. Zrobi³em test na prowizorycznej hamowni wahad³owej, aby przyjrzeæ siê profilowi ci±gu...........3. Dysza z gliny wypalanej ....Smile



Film ¶ci±ga siê, chêtnie zobaczê. Rozwi±zanie z dysz± porzuci³em. Zobacz, ¿e po wypaleniu siê paliwa ¶rodek ciê¿ko¶ci wg mnie w istotny sposób siê przesunie. Mo¿esz to zmierzyæ ( po wypaleniu paliwa ). Jak zrobisz dobry SR to zmierz to i napisz nam ILE Question . Ile siê przesuna³ ¶rodek ciê¿ko¶ci. Sam nie wiem ile mo¿na dopu¶ciæ t± zmianê. Jak na razie u mnie nie trzeba mierzyæ tego, bo ¶rodek ciê¿ko¶ci w ogóle siê nie zmienia przy moim Pol-Jetexie. Na pewno mo¿na dopu¶ciæ przesuniêcie siê tego ¶rodka tylko sam jeszcze nie wiem o ile Shocked .

Obejrza³em film. Do wersji prototypowej jeszcze daleka droga Wink . Film ten wrzucê na serwer HNIW i dam zmiany w Twoim po¶cie.

Pozdr. A


PS. Usi³ujê wrzuciæ moj nowy film na : http://www.pirotechnika.one.pl/PolJetex/AO3.mpg
albo http://pirotechman.republika.pl/AO3.mpg
Film ma 540 kB

Zmieni³em paliwo i siê nie sprawdzi³o Rolling Eyes . Za to ci±g szacujê na 300 gram ( masa SR i reszty - razem ok. 160 gram ). A ci±g musi byæ nie co mniejszy, kosztem wyd³u¿enia czasu pracy.
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 6:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak siê zastanawiam jak zrobiæ przekonuj±cy pomiar zmian srodka ciê¿kosci...
Wiem, ze to teoria, ale paliwo w PinoJet'cie ma kszta³t rurowy, wiêc powinno sie spalaæ nie wywaieraj±c wp³ywu na ¶rodek ciêzko¶ci silnika...jest jeszcze kwestia odstêpstw. No tak, ale jaki moga byæ dopuszczalne ?

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
leszek



Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk±d: TORUÑ

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 6:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A czy to jest a¿ tak wa¿ne?
Prawid³owo wywa¿ona rakieta srodek ciê¿ko¶ci ma przed ¶rodkiem parcia wiêc w miarê spalania siê paliwa ¶r.c. przesuwa siê jeszcze bardziej przed ¶r.parcia... tak my¶lê.
Pozdr.L.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
crave



Do³±czy³: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 7:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wa¿ne. Bo to nie tylko silnik rakietowy do rakiety - ma g³ównie napêdzaæ ³ódki, samoloty, samochody, itd. Pomy¶l jak lecia³ by samolot z którego nagle z ty³u uby³o 40 gram - run± by na dziub.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
leszek



Do³±czy³: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk±d: TORUÑ

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 9:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

crave napisa³:
³ódki, samoloty, samochody, itd. Pomy¶l jak lecia³ by samolot z którego nagle z ty³u uby³o 40 gram - run± by na dziub.


³ódki - du¿a powierzchnia przylegania do tali wody wiêc tak bardzo nie wp³ynie na wywa¿enie,
samochód - stoi na... 4 ko³ach i raczej zapieprza do przodu (kto przy tak ma³ym ci±gu wpakuje do samochodziku sterowanie i mechanizmy wykonawcze?)
samoloty - maja najczê¶ciej silniki z przodu wiêc nie runie na dziób a raczej bêdzie "pompowa³" ale tylko w locie swobodnym bo dopóki pracuje silnik to lot jest inny...
Pozdr. L.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Gru 29, 2003 9:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja siê zgadzam z Leszkiem. Od pocz±tku nie bardzo wiedzia³em o co chodzi z tym wywa¿eniem, ale mniejsza o to przy lekkich modelach to te¿ mo¿e mieæ jaki¶ wp³yw.
Problemem wywa¿enia samolotu jest raczej ubytek masy paliwa - w ogóle.

Pamiêtam, ze Jetex by³ ³adowany pastylkami paliwa ( a wiêc spalanie po ca³ej powierzchni) - czy ten silnik móg³ utrzymaæ sta³y ¶rodek ciêzko¶ci ?

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Sty 11, 2004 2:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam raz jeszcze,

Ponowilem test silnika pinojet z poprawkami, ktore opisalem w poprzednim poscie tj.:
1. Wzmocnilem korpus,
2. Wstepnie pokrylem scianki motoru lepiszczem przed upakowniem paliwa;
3. Zwiekdzylem nieco zacisk, aby pokazac wam, ze silnik moze miec kopa i jego korpus tez wytrzyma.


Silniczek zrobiony zosat³ nastêpuj±co:
1. Korpus - rurka z papieru o ¶rednicy oko³o 25 mm i ¶ciance oko³o 6 mm. Kana³ fi 8, zapalany lontem z g³ówk± zapalaj±c±.
2. Paliwo OX-18 bazuj±ce na AN, 22 gramy w silniku;
3. Dysza z gliny wypalanej - bardzo niska erozja, fi kryt 3 mm.
4. Czas spalania z zasady musi byc krotszy niz 30 sek.

Film z testu (UWAGA ponad 4 MB !!)

Opis sytuacji na filmie.
Pierwszy etap, okolo 3 sek to dopalanie sie lontu i odpalenie silnika - slychac gasnacy dzwiek gazow a potem znow wzrost szybkosci gazow i iskry z pozostalosci glowki zapalajacej, co sygnalizuje zapalenie paliwa.
Stabilna praca silnika na niemal stalym poziomie ciagu trwa okolo 12 sek. Wygasniecie 2 sek. Na koniec pojawia sie dymek produktow pirolizy korpusu.


Obserwacje:
1. ze wzgledu na mala dkryt (tylko 3 mm) silnik pracowal krocej i intensywniej;
2. praca bardzo stabilna, bez gwaltownych skokow i zrywow;
3. korpus wytrzymal znakomicie caly cykl pracy;
4. zmierzony ciag max. wyniosl okolo 120 gramów (1,2 N)

Jakie wnioski z testu:
1. paliwo potwierdzilo swoja przydatnosc w duzym zakresie fikryt
2. mozemy regulowac czas spalania i oczywiscie ciag za pomoca zacisku dyszy;
3. Mozemy zaproponowac zestawy silnikow o stalym impulsie i zmiennym czasie pracy, do napedzania pojazdow o roznej masie. Im wieksza masa zabawki, tym krotszy czas napedzania;
4. Masa paliwa 50 gram jak w zalozeniu poljetexa (czyli rowno 2 razy wiecej niz w tym tescie) powinna zapewnic ciag 120 gram (1,2N) w ciagu 30 sekund pracy;

Silnik i paliwo uwazam za wystarczajaco scharakteryzowane, aby przejsc do bardzo konkretnych zalozen - tj. co dokladnie chcemy osiagnac, po to aby napedzic konkretny model.
Zakladajac ciag okolo 1 N i mase paliwa 50 gramow, nie ma problemu, aby wykonac silnik o czasie pracy okolo 40 sekund.

Sklad paliwa OX-18 zostanie w swoim czasie opublikowany na mojej stronie, a wiec kazdy bedzie mogl zweryfikowac moje dane i zbudowac wlasny silnik. Maj±c zakresy parametrow mozna sie pokusic o tabele wymiarowe silnikow/dysy dla uzyskania bardzo konkretnego ci±gu lub bardzo konkretnego czasu dzialania silnika.
Ale to juz bedzie temat dla kogos innego, kto bedzie mial ochote pobawic sie paliwem OX-18.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Nie Lis 21, 2004 9:22 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
eltopsj



Do³±czy³: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys³any: Wto Sty 13, 2004 6:17 pm    Temat postu: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie wszystkich Jetexomanów ! Very Happy

Niezbyt czêsto zagl±dam ostatnio na forum, bo aktualnie "¿ycie daje mi nie¼le w ko¶æ" i nie mam czasu, ani ochoty na zabawy, ale widzê, ¿e wywo³a³em niez³e zamieszanie ruszaj±c temat Jetexa - istna "burza", a raczej "wojna" - wystarczy przeczytaæ temat: Rêkawica:-) i Pol-Jetex - przyznajê siê "bez bicia" Razz , ¿e nie by³o to moim zamiarem. Chocia¿, patrz±c z drugiej strony, w³a¶nie na wojnie (czy raczej dziêki wojnie) powstaj± nowe wynalazki i najlepsze rozwi±zania techniczne. Wink .

Je¶li chodzi o pytania, które zada³ trochê wy¿ej morpiel (dotychczas bez odpowiedzi) - przeczytaj moje archiwalne posty w tematach: Samolot na SR i Modelarski silnik odrzutowy, teraz powiem krótko: je¿eli do dzisiaj tworzy siê strony internetowe na temat wyrobu, wymy¶lonego w 1948 roku to ju¿ o czym¶ ¶wiadczy, a z punktu widzenia biznesowego Jetex w tamtych czasach to by³ przys³owiowy "strza³ w dziesi±tkê".

Pozdr. J
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
eltopsj



Do³±czy³: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys³any: Wto Sty 13, 2004 7:08 pm    Temat postu: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

G³ówne (choæ nie jedyne Cool ) zastosowanie Pol-Jetexa (tak jak wspomnia³ wy¿ej pirotechman) to napêd lekkich modeli lataj±cych zarówno swobodnie lataj±cych, jak i zdalnie sterowanych. Silnik taki móg³by byæ niez³± (TANI¡) alternatyw± dla napêdu elektrycznego stosowanego w modelach lataj±cych, przeznaczon± dla pocz±tkuj±cych modelarzy, niedysponuj±cych "zasobnym portfelem". Popularne obecnie, lekkie modele lataj±ce tzw. SlowFlayery, ParkFlayery robione z depronu (kiedy¶ w czasach Jetexa, gdy era tworzyw sztucznych dopiero nadci±ga³a - modele takie robi³o siê z balsy) napêdzane s± drogimi silnikami elektrycznymi (od 50 PLN + 50-100 PLN pakiet akumulatorów i jeszcze inne niezbêdne gad¿ety np. regulator). Ze wzglêdu na wysok± cenê silników i akcesoriów do nich (przynajmniej dla przeciêtnego m³odego modelarza) nikt nie robi dzisiaj takich modeli swobodnie lataj±cych - zbyt du¿e ryzyko uszkodzenia drogiego modelu, a wiêc model musi byæ zdalnie sterowany, co zasadniczo podnosi koszty ca³ej zabawy i staje siê ona dostêpna tylko dla "gruboportfelowców". Dobry Pol-Jetex móg³by o¿ywiæ dawno zapomnian± zabawê w modele swobodnie lataj±ce i byæ mo¿e ponownie spopularyzowaæ tanie modelarstwo lotnicze w¶ród m³odego pokolenia. Lot modelu trwaj±cy od 30 do 60 sekund to nie jest wcale ma³o - kto nigdy nie puszcza³ modeli to oczywi¶cie nie mo¿e mieæ tutaj ¿adnego wyobra¿enia. Nawet modele z napêdem elektrycznym lataj± góra do paru minut, po czym trzeba wymieniaæ pakiet akumulatorów, lub ³adowaæ szybk± ³adowark± z wiêkszego akumulatora). Silnik Jetex zrobi³ w swoim czasi furorê, bo by³ wielokrotnego u¿ytku. Wystarczy³o raz kupiæ silnik, a pó¼niej dokupowaæ tylko "tabletki" napêdowe. Czy to mo¿e wypaliæ w przypadku jednorazowego Pol-Jetexa? Jak My¶licie?

Pozdr. J
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Sty 13, 2004 10:01 pm    Temat postu: Re: KSARD moja opinia o polskim Jetex'sie Odpowiedz z cytatem

eltopsj napisa³:
Czy to mo¿e wypaliæ w przypadku jednorazowego Pol-Jetexa? Jak My¶licie?


Niestety obawiam siê, ¿e nie.
Chcê podkre¶liæ, i¿ jest to tylko moja opinia - ale wydaje mi sie, ¿e idea tego silnika i jego sukces komercyjny wynika z mo¿liwo¶ci jego wielokrotnego wykorzystania.


Fot.1 Przyk³adowe zastosowanie silnika Jetex

Natomiast jestem pod wra¿eniem osi±gniêæ zwi±zanych z opracowaniem paliwa do tego typu silnika. A mo¿e mo¿naby je zastosowaæ w silnikach do rakietoplanów, czyli uskrzydlonej odmiany rakiet Question
Nastêpnym etapem prac powinno byæ zaprojektowanie korpusu silnika dla paliwa X-18.
I wtedy dopiero mo¿na bêdzie nazwaæ to silnikiem POL-JETEX.


Fot.2 A tak wygl±da silnik Jetex

Zdjêcia ze strony http://jetex.org/index.htm

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Wto Sty 13, 2004 11:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przejrza³em silniczki firmy Jetex i próbowa³em znale¼æ co¶ zblizonego do ostatnio testowanych pinojetów. Najbardziej podobnym okaza³ siê model 200 (http://rsi.home.att.net/motors-200.html).
Jakie ma on parametry:
czas spalania 24 sekundy
max masa paliwa 17,7 gram
¶redni ciag: 77 do 92 gram (¶rednio 0,8N)
ISP oko³o 110.

Zatem najbardziej zbli¿ony do jetexa by³ model spinojeta palaj±cy siê przez oko³o 30 sekund o ci±gu rzêdu 0,4 N i masie paliwa ok. 15 gram (prezentowany na pierwszym zamieszczonym filmie).
Wygl±da na to, ¿e przy odpowiednim wykonaniu Pinojet osi±gn±³ by podobne parametry.

Niestety, obawiam siê, ¿e pastylki (czy wk³adki) paliwa z³ozonego g³ównie z AN nie nadaj± siê na ³adunki wymienne. Konieczne jest wykonywanie hermetycznych nabojów lub jednorazowych silniczków papierowych. No, ale takie by³o nasze wstêpne za³o¿enie.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Sro Sty 14, 2004 4:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
...lub jednorazowych silniczków papierowych. No, ale takie by³o nasze wstêpne za³o¿enie.



Nie tylko nasze Wink

To s± jednorazowe Jetexy



Link do strony we w³a¶ciwo¶ciach zdjêcia. Nawi±za³ ze mna kontak Arek ( bardzo ³adne imiê Wink ). Testowa³ kupne Jetexy , filmy dwa na stronie Arka czyli http://www.modelarz.com/pliki.php?itp=4&w=lista&offset=20





Z Jetexem s± : messerschmit 262 i mig 15 ( orzeszek)


A ja Idea . Niestety chwilowo nie mam czasu na SR Crying or Very sad Crying or Very sad Confused Sad Sad Confused Crying or Very sad Sad Sad

Proponujê nawiazaæ kontak z Arkiem i jemu dwaæ Pol-Jetexy do testów ( w zamian za filmy - lepszej reklamy nie ma ).


Pozdr. A

PS. Dziêki tym zdjeciom przekona³em siê do klasycznych SR typu "cygaro" ale swojego pomys³u na dyszê w ¶rodku nie porzucam Exclamation . Ponadto problem ¶rodka ciêzko¶ci SR jest chyba ma³o wa¿ny poniewa¿ i tak wiêkszym zmianom ulega po³o¿enie ¶rodka ciê¿ko¶ci uk³adu : model - Jetex.
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Sty 14, 2004 8:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

hmmm...odzyska³em wiarê....Smile

A wiêc mogê zrobiæ papierowego PinoJeta o masie paliwa 20 gram (na wiêksze nie mam papierowych korpusów, chyba ¿e mo¿e byæ PCV).
W wersji 1 czas dzia³ania by³by 30 sekund, ci±g oko³o 0,5 N;
W wersji 2 czas dzia³ania by³by 15 sekund, ci±g oko³o 1,0 N.

Mogê zrobiæ maszynkê hermetyzowan± do d³ugiego przechowywania, odpalan± jak na zdjêciach lontem visco zielonym. Ile i których oraz komu przes³aæ do testowania ?

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sob Sty 17, 2004 11:42 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A oto co wyrabia pinojet na jeszcze wiekszym zacisku dyszy....
http://www.pinot.serwer.us/pinojet10sek.avi
i po przekroczeniu bariery grawitacyjnej...Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Nie Lis 21, 2004 9:16 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Sob Sty 17, 2004 12:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
.........A wiêc mogê zrobiæ papierowego PinoJeta o masie paliwa 20 gram (na wiêksze nie mam papierowych korpusów, chyba ¿e mo¿e byæ PCV).


Rurki szybko sam robisz na wikolu rozcieñczonym 30 : 70 ( wikol : woda ). Jak dopracujesz SR to mo¿esz wtedy zamówiæ dowoln± ilo¶æ , jakich chcesz rurek. S± w cenie ( na Jetexa ) poni¿ej 8 gr/sztuka.


Pozdr. A

PS. SR typ cygaro nie nadaje siê do plastyku
Powrót do góry
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP