Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

Robimy polskiego Jetexa
Id do strony 1, 2  Nast瘼ny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pon Gru 15, 2003 11:54 pm    Temat postu: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

Witam,

Eltopsj zafundowa nam rysunek siniczka firmy Jetex. Maszynka prosta a kultowa..Wink Mai豉 dostarczyc nieduzego ci庵u (kilka N) w czasie 30 sekund. Pr鏏uj stworzy co na kszta速 prasowanych tabletek Jetexa, z tym, ze paliwo nie bedzie spala這 si czo這wo a w kanale (zachowany bedzie zatem 鈔odek ci瞛ko軼i motoru).
Jako pierwsze przetestowa貫m paliwo na bazie NH4NO3 + polimer + katalizatory/dodatki, kt鏎e w mojej nomenklaturze ma nazw OX-16. Wyliczone ISP (3 atm) = 165

Oto film - jak si spala. http://www.pirotechnika.one.pl/Pinot/Mov00089.mpg

ze wzgl璠u na ma貫 problemy techniczne (ziarno odlecia這 na kilkana軼ie centymetr闚 mimo braku korpusu i dyszy) film zosta skr鏂ony. Ziarno mia這 fi 28 mm L=80mm, kana fi 8mm. Ca趾owity czas spalania 25 sekund. Jak widzicie jest "zimne" nawet nie spali這 kawa趾a tekturki, na kt鏎ej by這 po這穎ne.
Wkr鏒ce dalsze pr鏏y nad wyd逝zeniem czasu spalania....


pinot

Ps. Tylko nie m闚cie, 瞠 Pinot robi najgorsze filmy pod s這鎍em, bo sam to wiemmm;)

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Go嗆






PostWys豉ny: Wto Gru 16, 2003 9:45 am    Temat postu: Re: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa:
.......Ziarno mia這 fi 28 mm L=80mm, kana fi 8mm. Ca趾owity czas spalania 25 sekund.


Ale przy ci郾ieniu atmosferycznym Exclamation Exclamation .
Ma豉 uwaga. Obecnie nad SR typu Jetex pracuje PINOT i kermit ( w ramach RMC Wink ). Tak my郵 jakie da gabaryty Question . Wg mnie ci篹ar SR max. 70 gram. 字ednica zewn. max. 30 mm. Czas pracy minimum 30 sekund. Bez cz窷ci metalowych. Info ( film i inne ) zamieszcz na stronie o RMC Wink . Sam jestem ciekaw czy zostanie zrobiony ten SR Shocked Wink. Ale musi by technologiczny ( czyli dac si zrobi w skali masowej ) a nie "naukowy" ( pojedy鎍ze sztuki ). Z 50 g paliwa o IPS 150 uzyskacie :
F = 7.5 kG ciagu w czasie 1 sek ( calkowite spalenie paliwa 50 gramowego ). "Rozci庵aj帷" t do 30 sek. uzyskamy 鈔edni ciag
F = 250 Gram. Jest to teoretycza, maks. si豉 ciagu.


Pozdr. A
Powr鏒 do g鏎y
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Nie Gru 21, 2003 10:52 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

morpiel napisa:
Jestem 鈍ierzo po ogl康ni璚iu Wink
ζdnie 豉dnie si spala! Fajny kolorek i czas.
Polimer?? Wiele my郵i mam na temat polimeru.
Mo瞠 sk豉d podasz??

Mi這 s造sze, 瞠 ci si podoba. Wczoraj wypr鏏owa貫m OX-17. Pali這 si duzo wolniej (1 min i 5 sek) - tym razem ciut za wolno.
Dzisiaj zrobi貫m co w po這wie mi璠zy 16 a 17 i od razu w這zy貫m do korpus闚. Wyniki juz wkr鏒ce - niech wszystko wyschnie....Wink.

Sk豉dy tez dopiero jak silnik zostanie zako鎍zony Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
morpiel



Do陰czy: 26 Pa 2003
Posty: 104
Sk康: l康ek, l康ek zdr鎩

PostWys豉ny: Pon Gru 22, 2003 1:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W豉軼iwie nie wiem o co chodzi za bardzo z tym "kultowym?? jatexem. JAki to ma cel i czemu kultowy??
Moja gwiada-piro betleyemska spisa豉 si 鈍ietnie. Wszyscy (ok. 90os) byli zachwyceni Wink
Czas pracy ok 20sec. ci璕 s豉by aczkolwiek nie za s豉by Wink
Chcia豚ym wiedzie co wi璚ej o tym to mo瞠 zaczne pracowa nad tym??
Jakby kto m鏬 mi wyt逝maczy:
- czemu kultowy?
- czym takim si wyr騜nia?
- w czym jest stosowane (ma貫 rakietki??)
Pozdrawiam.
Maciej.
Ps. Za 2-3 dni jak mi kole przerzuci to zamieszcze filmik ciekawy... Twisted Evil

_________________
gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Nie Gru 28, 2003 5:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uzupeniono. Zosta貫m s逝sznie upomniany, 瞠 opis jest zbyt ma這 dok豉dny

Witam,
Kompletnie zapomnia貫m o moim polskim Jetexie czyli PINOT-JETcie !!!. Zrobi貫m test na prowizorycznej hamowni wahad這wej, aby przyjrze si profilowi ci庵u.
Silniczek zrobiony zosat nast瘼uj帷o:
1. Korpus - rurka z papieru o 鈔ednicy oko這 20 mm i 軼iance oko這 3 mm. Kana fi 8, zapalany lontem z g堯wk zapalaj帷.
2. Paliwo OX-18 bazuj帷e na AN
3. Dysza z gliny wypalanej - bardzo niska erozja (zmiana sr. krytycznej z fi 4 na fi 5 mm po wypaleniu.
4. Czas spalania za這篡貫m minimum 30 sekund.

Film z testu (UWAGA 4,12 MB !!)
Ze wzgl璠u na ograniczone miejsce ten plik pozostawi tylko przez trzy tygodnie.

Opis sytuacji na filmie.
Silnik zosta przymocowany do prowizorycznego wahad豉 (chyba nieco zbyt ci篹kiego) zrobionego z pilnika. Dysza silnika znajduje sie po prawej stronie (gazy wylotowe sa niewidoczne w s這鎍u). Od samego pocz徠ku filmu s造chac, ze silnik powoli sie rozkr璚a, co wida poprzez delikatne wychylenie wahad豉, wychylenie zwi瘯sza sie stopniowo (co mo積a zobaczy w programach do przegl康ania video poprzez szybie przesuwanie filmu). Po przepracowaniu oko這 2/3 czasu z dyszy wystrzeliwuje k喚bek iskier, a silnik dostaje niekontrolowanego zrywu. To znak, ze paliwo "rozpad這 si" lokalnie - dok豉dniej cienka jego warstwa odpad豉 od korpusu silnika, powoduj帷 chwilowy wzrost powierzchni spalania. Dowodem na to, 瞠 nie by to du篡 k瘰 paliwa jest to, 瞠 zosta wyrzucony przez dysz.
W momencie zrywu silnika (wzrost cisnienia) dochodzi do przerwania os豉bionego p這mieniem korpusu w okolicy zatyczki (po lewej stronie). Od tej pory do ko鎍a filmu w tym miejscu "s帷zy si dymek", kt鏎y jednocze郾ie wytwarza przeciwci庵 dla ci庵u dyszy.



Obserwacje:
1. Zgodnie z oczekiwaniem silnik mia rosn帷y ci庵 z czasem, ze wzgl璠u na progresywne ziarno i nieeroduj帷 dysz
2. Po kilkunastu sekundach prawid這wej pracy dosz這 do przepalenia si warstwy paliwa do korpusu. Kawa趾i paliwa 幢e przylega造 do 軼ianki, oderwa造 si i spowodowa造"zryw" i pekniecie korpusu silnika, co oczywi軼ie jest nieprawid這we
3. Silnik przepali si przy g這wicy ( w miejscu zap這nu) a mocno zwegli przy dyszy.
4. Wed逝g pomiaru si這mierzem si造 potrzebnej na wychylenie wahad豉 (czyli pilnika..Smile..) tuz pzed zerwaniem ciag wyni鏀 oko這 40 gram闚 (0,4 N)
5. Czas spalania jest idealny, nie ma potrzeby d逝zej pracowa nad sk豉dem paliwa.
6. Jak zwykle paliwo jest idealnie bezdymne...Smile - nie licz帷 pal帷ego si korpusu Embarassed

Jakie wnioski z testu:
1. Korpus silnika mia za cienk 軼iank. Trzeba zastosowa typow tub do silnik闚 pirotechnicznych o 軼iance min. 5mm;
2. Paliwo 幢e przylega do 軼ianki i odpada od niej w ko鎍owej fazie spalania, powoduj帷 niekontrolowany wzrost ci庵u. B璠zie konieczne wst瘼ne wysmarowanie wn皻rza korpusu samym lepiszczem, lub lepsze zaprasowanie paliwa
3. Trzeba zastosowa dysz erodujac np. z gipsu i zwi瘯szy jej pocz徠kowy zacisk. Dzi瘯i temu od zapalenia rozwini皻y zostanie optymalny ci庵 i bedzie on utrzymywany bez wzrostu, dzi瘯i erozji dyszy.

Podsumowujac, pozosta豉 ju ostatnia faza..czyli zmontowanie silnika pozbawionego wad obecnie testowanego....Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Nie Lis 21, 2004 9:20 pm, w ca這軼i zmieniany 4 razy
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Go嗆






PostWys豉ny: Nie Gru 28, 2003 8:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa:
Witam,
Kompletnie zapomnia貫m o moim polskim Jetexie czyli PINOT-JETcie !!!. Zrobi貫m test na prowizorycznej hamowni wahad這wej, aby przyjrze si profilowi ci庵u...........3. Dysza z gliny wypalanej ....Smile



Film 軼i庵a si, ch皻nie zobacz. Rozwi您anie z dysz porzuci貫m. Zobacz, 瞠 po wypaleniu si paliwa 鈔odek ci篹ko軼i wg mnie w istotny spos鏏 si przesunie. Mo瞠sz to zmierzy ( po wypaleniu paliwa ). Jak zrobisz dobry SR to zmierz to i napisz nam ILE Question . Ile si przesuna 鈔odek ci篹ko軼i. Sam nie wiem ile mo積a dopu軼i t zmian. Jak na razie u mnie nie trzeba mierzy tego, bo 鈔odek ci篹ko軼i w og鏊e si nie zmienia przy moim Pol-Jetexie. Na pewno mo積a dopu軼i przesuni璚ie si tego 鈔odka tylko sam jeszcze nie wiem o ile Shocked .

Obejrza貫m film. Do wersji prototypowej jeszcze daleka droga Wink . Film ten wrzuc na serwer HNIW i dam zmiany w Twoim po軼ie.

Pozdr. A


PS. Usi逝j wrzuci moj nowy film na : http://www.pirotechnika.one.pl/PolJetex/AO3.mpg
albo http://pirotechman.republika.pl/AO3.mpg
Film ma 540 kB

Zmieni貫m paliwo i si nie sprawdzi這 Rolling Eyes . Za to ci庵 szacuj na 300 gram ( masa SR i reszty - razem ok. 160 gram ). A ci庵 musi by nie co mniejszy, kosztem wyd逝瞠nia czasu pracy.
Powr鏒 do g鏎y
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pon Gru 29, 2003 6:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak si zastanawiam jak zrobi przekonuj帷y pomiar zmian srodka ci篹kosci...
Wiem, ze to teoria, ale paliwo w PinoJet'cie ma kszta速 rurowy, wi璚 powinno sie spala nie wywaieraj帷 wp造wu na 鈔odek ci瞛ko軼i silnika...jest jeszcze kwestia odst瘼stw. No tak, ale jaki moga by dopuszczalne ?

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
leszek



Do陰czy: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk康: TORU

PostWys豉ny: Pon Gru 29, 2003 6:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A czy to jest a tak wa積e?
Prawid這wo wywa穎na rakieta srodek ci篹ko軼i ma przed 鈔odkiem parcia wi璚 w miar spalania si paliwa 鈔.c. przesuwa si jeszcze bardziej przed 鈔.parcia... tak my郵.
Pozdr.L.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
crave



Do陰czy: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys豉ny: Pon Gru 29, 2003 7:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wa積e. Bo to nie tylko silnik rakietowy do rakiety - ma g堯wnie nap璠za 堯dki, samoloty, samochody, itd. Pomy郵 jak lecia by samolot z kt鏎ego nagle z ty逝 uby這 40 gram - run by na dziub.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
leszek



Do陰czy: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk康: TORU

PostWys豉ny: Pon Gru 29, 2003 9:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

crave napisa:
堯dki, samoloty, samochody, itd. Pomy郵 jak lecia by samolot z kt鏎ego nagle z ty逝 uby這 40 gram - run by na dziub.


堯dki - du瘸 powierzchnia przylegania do tali wody wi璚 tak bardzo nie wp造nie na wywa瞠nie,
samoch鏚 - stoi na... 4 ko豉ch i raczej zapieprza do przodu (kto przy tak ma造m ci庵u wpakuje do samochodziku sterowanie i mechanizmy wykonawcze?)
samoloty - maja najcz窷ciej silniki z przodu wi璚 nie runie na dzi鏏 a raczej b璠zie "pompowa" ale tylko w locie swobodnym bo dop鏦i pracuje silnik to lot jest inny...
Pozdr. L.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pon Gru 29, 2003 9:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja si zgadzam z Leszkiem. Od pocz徠ku nie bardzo wiedzia貫m o co chodzi z tym wywa瞠niem, ale mniejsza o to przy lekkich modelach to te mo瞠 mie jaki wp造w.
Problemem wywa瞠nia samolotu jest raczej ubytek masy paliwa - w og鏊e.

Pami皻am, ze Jetex by 豉dowany pastylkami paliwa ( a wi璚 spalanie po ca貫j powierzchni) - czy ten silnik m鏬 utrzyma sta造 鈔odek ci瞛ko軼i ?

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Nie Sty 11, 2004 2:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam raz jeszcze,

Ponowilem test silnika pinojet z poprawkami, ktore opisalem w poprzednim poscie tj.:
1. Wzmocnilem korpus,
2. Wstepnie pokrylem scianki motoru lepiszczem przed upakowniem paliwa;
3. Zwiekdzylem nieco zacisk, aby pokazac wam, ze silnik moze miec kopa i jego korpus tez wytrzyma.


Silniczek zrobiony zosat nast瘼uj帷o:
1. Korpus - rurka z papieru o 鈔ednicy oko這 25 mm i 軼iance oko這 6 mm. Kana fi 8, zapalany lontem z g堯wk zapalaj帷.
2. Paliwo OX-18 bazuj帷e na AN, 22 gramy w silniku;
3. Dysza z gliny wypalanej - bardzo niska erozja, fi kryt 3 mm.
4. Czas spalania z zasady musi byc krotszy niz 30 sek.

Film z testu (UWAGA ponad 4 MB !!)

Opis sytuacji na filmie.
Pierwszy etap, okolo 3 sek to dopalanie sie lontu i odpalenie silnika - slychac gasnacy dzwiek gazow a potem znow wzrost szybkosci gazow i iskry z pozostalosci glowki zapalajacej, co sygnalizuje zapalenie paliwa.
Stabilna praca silnika na niemal stalym poziomie ciagu trwa okolo 12 sek. Wygasniecie 2 sek. Na koniec pojawia sie dymek produktow pirolizy korpusu.


Obserwacje:
1. ze wzgledu na mala dkryt (tylko 3 mm) silnik pracowal krocej i intensywniej;
2. praca bardzo stabilna, bez gwaltownych skokow i zrywow;
3. korpus wytrzymal znakomicie caly cykl pracy;
4. zmierzony ciag max. wyniosl okolo 120 gram闚 (1,2 N)

Jakie wnioski z testu:
1. paliwo potwierdzilo swoja przydatnosc w duzym zakresie fikryt
2. mozemy regulowac czas spalania i oczywiscie ciag za pomoca zacisku dyszy;
3. Mozemy zaproponowac zestawy silnikow o stalym impulsie i zmiennym czasie pracy, do napedzania pojazdow o roznej masie. Im wieksza masa zabawki, tym krotszy czas napedzania;
4. Masa paliwa 50 gram jak w zalozeniu poljetexa (czyli rowno 2 razy wiecej niz w tym tescie) powinna zapewnic ciag 120 gram (1,2N) w ciagu 30 sekund pracy;

Silnik i paliwo uwazam za wystarczajaco scharakteryzowane, aby przejsc do bardzo konkretnych zalozen - tj. co dokladnie chcemy osiagnac, po to aby napedzic konkretny model.
Zakladajac ciag okolo 1 N i mase paliwa 50 gramow, nie ma problemu, aby wykonac silnik o czasie pracy okolo 40 sekund.

Sklad paliwa OX-18 zostanie w swoim czasie opublikowany na mojej stronie, a wiec kazdy bedzie mogl zweryfikowac moje dane i zbudowac wlasny silnik. Maj帷 zakresy parametrow mozna sie pokusic o tabele wymiarowe silnikow/dysy dla uzyskania bardzo konkretnego ci庵u lub bardzo konkretnego czasu dzialania silnika.
Ale to juz bedzie temat dla kogos innego, kto bedzie mial ochote pobawic sie paliwem OX-18.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Nie Lis 21, 2004 9:22 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
eltopsj



Do陰czy: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys豉ny: Wto Sty 13, 2004 6:17 pm    Temat postu: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie wszystkich Jetexoman闚 ! Very Happy

Niezbyt cz瘰to zagl康am ostatnio na forum, bo aktualnie "篡cie daje mi nie幢e w ko嗆" i nie mam czasu, ani ochoty na zabawy, ale widz, 瞠 wywo豉貫m niez貫 zamieszanie ruszaj帷 temat Jetexa - istna "burza", a raczej "wojna" - wystarczy przeczyta temat: R瘯awica:-) i Pol-Jetex - przyznaj si "bez bicia" Razz , 瞠 nie by這 to moim zamiarem. Chocia, patrz帷 z drugiej strony, w豉郾ie na wojnie (czy raczej dzi瘯i wojnie) powstaj nowe wynalazki i najlepsze rozwi您ania techniczne. Wink .

Je郵i chodzi o pytania, kt鏎e zada troch wy瞠j morpiel (dotychczas bez odpowiedzi) - przeczytaj moje archiwalne posty w tematach: Samolot na SR i Modelarski silnik odrzutowy, teraz powiem kr鏒ko: je瞠li do dzisiaj tworzy si strony internetowe na temat wyrobu, wymy郵onego w 1948 roku to ju o czym 鈍iadczy, a z punktu widzenia biznesowego Jetex w tamtych czasach to by przys這wiowy "strza w dziesi徠k".

Pozdr. J
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
eltopsj



Do陰czy: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys豉ny: Wto Sty 13, 2004 7:08 pm    Temat postu: Robimy polskiego Jetexa Odpowiedz z cytatem

G堯wne (cho nie jedyne Cool ) zastosowanie Pol-Jetexa (tak jak wspomnia wy瞠j pirotechman) to nap璠 lekkich modeli lataj帷ych zar闚no swobodnie lataj帷ych, jak i zdalnie sterowanych. Silnik taki m鏬豚y by niez陰 (TANI) alternatyw dla nap璠u elektrycznego stosowanego w modelach lataj帷ych, przeznaczon dla pocz徠kuj帷ych modelarzy, niedysponuj帷ych "zasobnym portfelem". Popularne obecnie, lekkie modele lataj帷e tzw. SlowFlayery, ParkFlayery robione z depronu (kiedy w czasach Jetexa, gdy era tworzyw sztucznych dopiero nadci庵a豉 - modele takie robi這 si z balsy) nap璠zane s drogimi silnikami elektrycznymi (od 50 PLN + 50-100 PLN pakiet akumulator闚 i jeszcze inne niezb璠ne gad瞠ty np. regulator). Ze wzgl璠u na wysok cen silnik闚 i akcesori闚 do nich (przynajmniej dla przeci皻nego m這dego modelarza) nikt nie robi dzisiaj takich modeli swobodnie lataj帷ych - zbyt du瞠 ryzyko uszkodzenia drogiego modelu, a wi璚 model musi by zdalnie sterowany, co zasadniczo podnosi koszty ca貫j zabawy i staje si ona dost瘼na tylko dla "gruboportfelowc闚". Dobry Pol-Jetex m鏬豚y o篡wi dawno zapomnian zabaw w modele swobodnie lataj帷e i by mo瞠 ponownie spopularyzowa tanie modelarstwo lotnicze w鈔鏚 m這dego pokolenia. Lot modelu trwaj帷y od 30 do 60 sekund to nie jest wcale ma這 - kto nigdy nie puszcza modeli to oczywi軼ie nie mo瞠 mie tutaj 瘸dnego wyobra瞠nia. Nawet modele z nap璠em elektrycznym lataj g鏎a do paru minut, po czym trzeba wymienia pakiet akumulator闚, lub 豉dowa szybk 豉dowark z wi瘯szego akumulatora). Silnik Jetex zrobi w swoim czasi furor, bo by wielokrotnego u篡tku. Wystarczy這 raz kupi silnik, a p騧niej dokupowa tylko "tabletki" nap璠owe. Czy to mo瞠 wypali w przypadku jednorazowego Pol-Jetexa? Jak My郵icie?

Pozdr. J
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
ksard



Do陰czy: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys豉ny: Wto Sty 13, 2004 10:01 pm    Temat postu: Re: KSARD moja opinia o polskim Jetex'sie Odpowiedz z cytatem

eltopsj napisa:
Czy to mo瞠 wypali w przypadku jednorazowego Pol-Jetexa? Jak My郵icie?


Niestety obawiam si, 瞠 nie.
Chc podkre郵i, i jest to tylko moja opinia - ale wydaje mi sie, 瞠 idea tego silnika i jego sukces komercyjny wynika z mo磧iwo軼i jego wielokrotnego wykorzystania.


Fot.1 Przyk豉dowe zastosowanie silnika Jetex

Natomiast jestem pod wra瞠niem osi庵ni耩 zwi您anych z opracowaniem paliwa do tego typu silnika. A mo瞠 mo積aby je zastosowa w silnikach do rakietoplan闚, czyli uskrzydlonej odmiany rakiet Question
Nast瘼nym etapem prac powinno by zaprojektowanie korpusu silnika dla paliwa X-18.
I wtedy dopiero mo積a b璠zie nazwa to silnikiem POL-JETEX.


Fot.2 A tak wygl康a silnik Jetex

Zdj璚ia ze strony http://jetex.org/index.htm

Pozdrawiam
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Wto Sty 13, 2004 11:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przejrza貫m silniczki firmy Jetex i pr鏏owa貫m znale潭 co zblizonego do ostatnio testowanych pinojet闚. Najbardziej podobnym okaza si model 200 (http://rsi.home.att.net/motors-200.html).
Jakie ma on parametry:
czas spalania 24 sekundy
max masa paliwa 17,7 gram
鈔edni ciag: 77 do 92 gram (鈔ednio 0,8N)
ISP oko這 110.

Zatem najbardziej zbli穎ny do jetexa by model spinojeta palaj帷y si przez oko這 30 sekund o ci庵u rz璠u 0,4 N i masie paliwa ok. 15 gram (prezentowany na pierwszym zamieszczonym filmie).
Wygl康a na to, 瞠 przy odpowiednim wykonaniu Pinojet osi庵n掖 by podobne parametry.

Niestety, obawiam si, 瞠 pastylki (czy wk豉dki) paliwa z這zonego g堯wnie z AN nie nadaj si na 豉dunki wymienne. Konieczne jest wykonywanie hermetycznych naboj闚 lub jednorazowych silniczk闚 papierowych. No, ale takie by這 nasze wst瘼ne za這瞠nie.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Go嗆






PostWys豉ny: Sro Sty 14, 2004 4:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa:
...lub jednorazowych silniczk闚 papierowych. No, ale takie by這 nasze wst瘼ne za這瞠nie.



Nie tylko nasze Wink

To s jednorazowe Jetexy



Link do strony we w豉軼iwo軼iach zdj璚ia. Nawi您a ze mna kontak Arek ( bardzo 豉dne imi Wink ). Testowa kupne Jetexy , filmy dwa na stronie Arka czyli http://www.modelarz.com/pliki.php?itp=4&w=lista&offset=20





Z Jetexem s : messerschmit 262 i mig 15 ( orzeszek)


A ja Idea . Niestety chwilowo nie mam czasu na SR Crying or Very sad Crying or Very sad Confused Sad Sad Confused Crying or Very sad Sad Sad

Proponuj nawiaza kontak z Arkiem i jemu dwa Pol-Jetexy do test闚 ( w zamian za filmy - lepszej reklamy nie ma ).


Pozdr. A

PS. Dzi瘯i tym zdjeciom przekona貫m si do klasycznych SR typu "cygaro" ale swojego pomys逝 na dysz w 鈔odku nie porzucam Exclamation . Ponadto problem 鈔odka ci瞛ko軼i SR jest chyba ma這 wa積y poniewa i tak wi瘯szym zmianom ulega po這瞠nie 鈔odka ci篹ko軼i uk豉du : model - Jetex.
Powr鏒 do g鏎y
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Sro Sty 14, 2004 8:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

hmmm...odzyska貫m wiar....Smile

A wi璚 mog zrobi papierowego PinoJeta o masie paliwa 20 gram (na wi瘯sze nie mam papierowych korpus闚, chyba 瞠 mo瞠 by PCV).
W wersji 1 czas dzia豉nia by豚y 30 sekund, ci庵 oko這 0,5 N;
W wersji 2 czas dzia豉nia by豚y 15 sekund, ci庵 oko這 1,0 N.

Mog zrobi maszynk hermetyzowan do d逝giego przechowywania, odpalan jak na zdj璚iach lontem visco zielonym. Ile i kt鏎ych oraz komu przes豉 do testowania ?

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Sob Sty 17, 2004 11:42 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A oto co wyrabia pinojet na jeszcze wiekszym zacisku dyszy....
http://www.pinot.serwer.us/pinojet10sek.avi
i po przekroczeniu bariery grawitacyjnej...Smile

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Nie Lis 21, 2004 9:16 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Go嗆






PostWys豉ny: Sob Sty 17, 2004 12:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa:
.........A wi璚 mog zrobi papierowego PinoJeta o masie paliwa 20 gram (na wi瘯sze nie mam papierowych korpus闚, chyba 瞠 mo瞠 by PCV).


Rurki szybko sam robisz na wikolu rozcie鎍zonym 30 : 70 ( wikol : woda ). Jak dopracujesz SR to mo瞠sz wtedy zam闚i dowoln ilo嗆 , jakich chcesz rurek. S w cenie ( na Jetexa ) poni瞠j 8 gr/sztuka.


Pozdr. A

PS. SR typ cygaro nie nadaje si do plastyku
Powr鏒 do g鏎y
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id do strony 1, 2  Nast瘼ny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚 na tym forum
Nie mo瞠sz pobiera plik闚 z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP