Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

dysza [dokleić co tematu przyklejonego]

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RAKIETOMAN



Dołączył: 07 Maj 2003
Posty: 38
Skąd: Poligon

PostWysłany: Pon Gru 08, 2003 8:17 pm    Temat postu: dysza [dokleić co tematu przyklejonego] Odpowiedz z cytatem

jakiej średnicy powinien być otwór dyszy ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Pon Gru 08, 2003 8:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No wiesz? Jeżeli bym powiedział powinna miec 5 cm - miałbym racje, ale tylko przy ogromnym silniku.

Powinieneś spytać się o wielkość dyszy i podać informacje na temat silnika, wysokości itd.

Ogólnie dysza powinna być jak najmniejsza, ale nie na tyle mała, by rozsadziło korpus.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon Gru 08, 2003 11:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,

Nie ma rozwiązania sztampowego. Musisz tę średnicę dobrać sam lub jesli paliwo, które stosujesz jest już gdzieś opisane po prostu ją wyliczyć.

Średnica dyszy powinna być dopasowana do ciśnienia, które może wytrzymać korpus, który stosujesz. Im jest mniejsza, tym większe masz ciśnienie spalin w komorze silnika. A im większe ciśnienie, tym efektywniej wykorzystana jest energia zgromadzona w paliwie. Generalnie średnica dyszy jest mała dla paliw spalających się powoli i duża dla spalających sie szybko.
Jeżeli twój korpus jest bezpieczny (np. papier lub rura PCW) i już wybrałeś skład paliwa, które z różnych względów ci sie podoba i chcesz go używać do swoich rakiet oraz masz cierpliwość do przeprowadzania eksperymentów, zrób kilka identycznych silników z różnymi średnicami dyszy i spróbuj dobrać dyszę nieco większą, niż ta, przy której silnik twój zostanie rozerwany.
Jednak ważna jest tutaj jedna rzecz - wykonanie silników musi być powtarzalne tj. zawsze identyczne: ta sama rura, ten sam skład i rozdrobnienie składników paliwa, dokładne odlanie ziarna paliwa (bez pęknięć).

Aby wyliczyć dyszę, dla wielu składów paliw podajemy tzw parametr Kn(p) (zwany też zaciskiem). Kn(p) = powierzchnia "palenia się" paliwa / powierzchnia przekroju dyszy. Gdzie p oznacza cisnienie, przy jakim Kn ma podaną wartość. Mając Kn, ciśnienie, które moze wytrzymać twój korpus i znając kształt twojego ziarna możesz łatwo wyliczyć średnicę krytyczną dyszy.

Jeśli pytasz o paliwo karmelkowe, poczytaj dokładnie to forum. Koledzy zamieścili wystarczajaco dużo danych, aby łatwo wyliczyć średnicę dyszy dla róznych kształtów i wielkości motorów. Aby jeszcze ułatwić sprawę, niejaki Richard Nakka przebadał te paliwa od stóp do głów a dane szczegółowe zamiescił w necie.

Pzdr. Pinot

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
tnt
Gość





PostWysłany: Czw Gru 11, 2003 5:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Very Happy !

Ma pytanie na temat tych dysz.Dlaczego one maja ksztalt stoszka?
Powrót do góry
yetihehe



Dołączył: 26 Paź 2002
Posty: 459
Skąd: Znienacka

PostWysłany: Czw Gru 11, 2003 6:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Niby jest troszkę lepsza, ale ja robię cylindryczną i działa. Jak zrobisz dobrą rakietę, to możesz zmienić kształt dyszy, ale to pewnie niewiele da.
_________________
Motyle trotylem pachną jak nigdy.
oglądający, niepraktykujący Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Gru 11, 2003 6:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Niekoniecznie stożka, sa profile paraboliczne, hiperboliczne i w kształcie innych krzywych.

Ktoś wspomniał o cylindrycznych....erozja i tak formuje ją w kształt zbliżony do stożka, więc natura cię "poprawia". No, chyba, że używasz dysz nieerodujących

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Niewiem Jak
&& ( 2-gie ostrzeżenie )


Dołączył: 24 Lip 2007
Posty: 5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Lip 26, 2007 10:07 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisał:
Witam,
Aby wyliczyć dyszę, dla wielu składów paliw podajemy tzw parametr Kn(p) (zwany też zaciskiem). Kn(p) = powierzchnia "palenia się" paliwa / powierzchnia przekroju dyszy. Gdzie p oznacza cisnienie, przy jakim Kn ma podaną wartość. Mając Kn, ciśnienie, które moze wytrzymać twój korpus i znając kształt twojego ziarna możesz łatwo wyliczyć średnicę krytyczną dyszy.

Pzdr. Pinot


O_o nie kapuje...za ciemny jestem
NApisałeś, że Kn=powierznia spalania paliwa/powierzchnia przekroju dyszy (w miejscu średnicy krytycznej...chyba) , a jak Kn jest wartością ciśnienienia, więc jak może dostać z tego przypisania wartość powierzni?
...bo w końcu powierznia jakamś tam/powierznia druga to nie wychodzi: N/m2 tylko po prostu m2...

Dla mnie jest to nie jasne i niezrozumiałe (to co ja napisałem pewnie też...mam probelmy z wysławianiem się), a chciałbym obiczyć se jaki mam mieć otwór w dyszce aby silnik najlepiej działał Sad(. Prosił bym o wasza pomoc....wytłumaczcie mi to dokładniej..

O! A przy okazji podam wam wymiary mojego sinika x>
No więc:

długość korpusu: 12cm
szerokość zew: 2.5cm
grupość ścianki korpusu: ok. 3mm
długośc dyszy: 2cm ( i tyle samo zatyczki z tyłu)
długość paliwa (karmelki): 8cm

_________________
Hejka! ;>
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Lip 26, 2007 11:13 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kn zwany zaciskiem jest określeniem proporcji powierzchni, nie ma więc wymiaru, czyli nie jest to wartość ani powierzchni, ani ciśnienia, ani nie jest przyporządkowane do jakiejkolwiek innej jednostki. Fakt, wartość zacisku wpływa na ciśnienie wewnątrz silnika, ale to jest zależne również od właściwości paliwa.

P.S. Na rady dotyczące Twojego silnika jeszcze za wcześnie. Poczytaj jeszcze co nieco i postaraj się to zrozumieć.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP