Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

S³odka tajemnica PINOTa
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Nie Lis 30, 2003 11:44 am    Temat postu: Powrót na ziemiê Odpowiedz z cytatem

Witam

No w³a¶nie trochê rozteoretyzowali¶my siê Laughing .
Czas przej¶æ do praktyki Exclamation .
Wydaje mi siê, ¿e parametry dla silnika s± ju¿ bardzo zbli¿one do rzeczywistych. (Isp - nie budzi w±tpliwp¶ci - jest bardzo wysokie)
Je¶li sinik bêdzie pracowa³ prawid³owo to nie ma co traciæ czasu na wyliczanie parametrów a i n i dalsz dyskusje.
Trzeba teraz wykonaæ parê testów przy ró¿nych warto¶ciach Kn.
Propnujê Kn=100 ; 200 ; 300
Wa¿ne aby zmierzyæ czas trwania ci±gu. Dobrze by³oby to wszystko zarejestrowaæ na filmie - wówczas wszysczy mieliby¶my mo¿liwo¶æ oceny.
No i jeszcze kwestia zap³onu - to bardzo wa¿ne Rolling Eyes

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Lis 30, 2003 1:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam wszystkich
Racja, troche sie rozteoretyzowalismy, wszak Kn jest ju¿ wyznaczone experymentalnie...Wink. Ja jednak uwa¿am, ¿e zawsze jest to dobra okazja, aby naoliwiæ trybiki w g³owie...Wink
Mam wyniki szybko¶ci spalania przy 14, psi. Próbki paliwa PI-S-20/K1 L=2 cm, najpierw 1 cm spalania bez pomiaru:

próbka 1: 1,41 mm/sek
próbka 2: 1,34 mm/sek
próbka 3: 1,31 mm/sek
próbka 4: 1,31 mm/sek

próbowa³em liczyæ przy n=0,26 (n ma byæ zbli¿one do 0,3, ale raczej dla AN ni¿sze, tak sugeruje literatura) - przeliczy³em materia³ Wickmanna (nie wiem czy dobrze) i tam n oscyluje wko³o tego;
Kn=180
szybk spal=1,33 mm/sek

wysz³y mi parametry zbli¿one do tych otrzymanych eksperymentalnie (p= oko³o 350 psi). Ksard, mo¿esz potwierdziæ moje wyliczenia ? Nie wiem, czy wsytawi³em dobre wyniki z Guipepa.
pozdrawiam.

Ps. Dziêkujê wszystkim za ¿yczenia !!!!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Gru 03, 2003 4:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam ponownie,

Przprowadzi³em próby statyczne motorów na paliwie PI-S-20/K1. Dwa motory o geometrii jak podana wcze¶niej.
Dla Dkryt=3,0 mm
http://www.pirotechnika.one.pl/Pinot/PiS20K1Dkryt3.avi
i Dkryt=4,0
http://www.pirotechnika.one.pl/Pinot/PiS20K1Dkryt4.avi

Problemem w obu przypadkach jest erozja dyszy, która w koñcowej fazie pracy powoduje spadek ci¶nienia na tyle du¿y, ¿e ostatnie 10-20% paliwa spala siê pod niskim ci¶nieniem.
Drug± spraw± s± ¿u¿le pochodz±ce ze stopionego Al203 z krzemionk±.
Objawia siê to prychaniem. Korpusy wytzyma³y bez szwanku - PCV nieco zmiêk³o, ale ju¿ wtedy, kiedy ci¶nienie by³o niskie.
Kolejn± spraw± jest precyzja wykonania tak ma³ego motorka. Z powodu nieidealnej centryczno¶ci kana³u powstaje charakterystyczne zjawisko powolnego dopalania na koñcu.

Jednakowo¿, jak widaæ czas ciagu to oko³o 1 sek, a wiêc silnik wygl±da na u¿yteczny do zastosowania w rakiecie.
Prychanie znika przy motorach o wiêkszych masach (ten mia³ tylko 30 gramów paliwa w 1/2" w rurze PCV). Kawa³ki ¿u¿la nie zaburzaj± wtedy przp³ywu przez dyszê.

Ps. Przepraszam za jako¶æ, ale musia³em siê nauczyæ filmowania i obs³ugi aparatu w ekspresowym czasie dwóch minut Wink Sorry te¿ za obrócony obraz...
Czê¶ci komentarzy nie autoryzujê, bo nie moje Wink

Pinot.


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Sob Gru 06, 2003 9:39 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pon Cze 26, 2006 9:20 am    Temat postu: K1 - zdobyte Odpowiedz z cytatem

Minê³o ju¿ sporo czasu od ostatnich wpisów na temat tego paliwa.
Wiele mówiono na Forum na temat paliw z lepiszczami silikonowymi.
Mniej natomiast by³o testów - a udanych prawie zero.
Wiêkszo¶æ z nas skre¶li³a ju¿ to paliwo, jako ma³o wytrzyma³e mechanicznie, co wi±za³o siê z du¿ym prawdopodobieñstwem wyst±pienia CATO – chyba przedwcze¶nie.
Id±c niejako za ciosem po ostatnich moich sukcesach z paliwami wysokoenergetycznymi, postanowi³em powróciæ do testów paliwa Pinota typu PIS-13/K1 o sk³adzie:

AMMONIUM NITRATE = 30%
AMMONIUM PERCHLORATE =15%
POTASSIUM PERCHLORATE (KCLO4) = 15%
SILICONE = 25%
ALUMINUM = 13%
C=2%

Wykona³em silnik w obudowie z PVC sk³adaj±cy siê z 5 segmentów paliwa PIS-13/K1 oznaczony jako SR 135.
Silnik zawiera³ 140 g paliwa z kana³em 10 mm.
Dysza grafitowa o ¶rednicy 6.5 mm, co da³o ¶redni zacisk ok. 300.

Przebieg testu:


Silnik zaopatrzy³em w dodatkowy niewielki ³adunek rozpalaj±cy, poniewa¿ z poprzednich do¶wiadczeñ wiedzia³em, ¿e paliwo nale¿y do tych trudno zapalnych. Odpalenie nast±pi³o elektrycznie.
Widoczne by³y trzy fazy pracy silnika:
1. Rozpalanie
2. Praca zasadnicza
3. Piroliza obudowy – czarny dym.

Silnik zadzia³a³ imponuj±co – zw³aszcza pod wzglêdem akustycznym, choæ i p³omieñ nie by³ ma³y. Dodatkowym efektem by³ czarny dym, wydobywaj±cy siê z silnika po ustaniu ci±gu, a spowodowany piroliz± PVC. By³o to niezamierzone, ale gdyby ten efekt uda³o siê powtarzaæ, to rewelacyjnie poprawi mo¿liwo¶æ ¶ledzenia lotu rakiety.
Patrz±c na pracê silnika (widoczna lekka fluktuacja ci±gu) wydaje siê, ¿e zacisk mo¿na jeszcze zwiêkszaæ – mo¿e nawet do warto¶ci 500.
Przy takim za³o¿eniu, czas pracy silnika powinien zej¶æ z 3 sek. w tej próbie do 2,2 sek.( liniowa prêdko¶æ spalania 3,6 mm/sek).
Wg moich przewidywañ teoretycznych, ci¶nienie w silniku powinno osi±gn±æ wówczas maksymalnie 4,7 MPa (680 psi), a Isp = 197.
Silnik taki powinien rozwin±æ ci±g maksymalny 143 N, co daje klasê H.
Rakieta o masie 2kg na tym silniku powinna teoretycznie polecieæ na wysoko¶æ 500m.

Je¶li przyj±æ takie parametry paliwa (a=0.15 i n=0,35), to przy Kn=300 ci¶nienie pracy w silniku mia³o warto¶æ max=3,37 MPa a liniowa prêdko¶æ spalania = 2,7 do 2,8 mm/sek.

Udana próba SR 135 jest znakomit± wiadomo¶ci± dla wszystkich konstruktorów silników, poniewa¿ silikon neutralny jest powszechnie dostêpny i mo¿e byæ u¿yty jako lepiszcze z azotanem amonu.

Bartku – my¶lê, ¿e powiniene¶ ponownie spróbowaæ przetestowaæ to paliwo i zastosowaæ go w przysz³o¶ci w projekcie ZENIT.

Film z testu (2,43 Mb) - wersja z d¼wiêkiem.


Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
tryt



Do³±czy³: 19 Maj 2004
Posty: 156
Sk±d: Gdañsk

PostWys³any: Sro Sty 10, 2007 7:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
A co powiecie na paliwo
KClO3 60%
Benzoesan Na 15%
Sylikon 25%
(dopracowujê te proporcje Wink )

pomijaj±c wra¿liwo¶æ która w gotowym paliwie jest minimalna
to jest super
jak narazie robi³em pruby spalania ziaren na powietrzu i nie spala³y siê w cale
za szybko jak to jest w przypadku ¶wiszcza³y

testowa³em ziarno fi -18mm h-50mm
z kana³em typu c-slot i miodzio (przy w³a¶ciwo¶ciach sylikonu nie ma mowy
o pêkniêciu ziarna)
spalaniu towa¿yszy wielki p³omnieñ
no i jakby nie patrzeæ paliwo bez metalu Laughing


wkrótce test w SR
z takim ziarnem

co my¶licie o takim paliwie?
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
fox



Do³±czy³: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk±d: Wielkopolska

PostWys³any: Sro Sty 10, 2007 8:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

O stary, ty robisz bombkê na FB-ku czy silnik rakietowy Laughing
_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora Adres AIM
Teo



Do³±czy³: 13 Lut 2006
Posty: 101
Sk±d: 123456

PostWys³any: Sro Sty 10, 2007 10:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z fb'kiem to niewiele ono ma wspólnego Smile

Nie znam siê dobrze na pliwach rakietowych ale to paliwo, bior±c pod uwagê, ¿e opiera siê na kclo3 bêdzie prawdopodobnie zbyt "wybuchowe"...raczej tak bêdzie...ale nic nie jest na tyle dobre co praktyczny test.

_________________
Koniec z piro..
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Czw Sty 11, 2007 12:19 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A ja proponujê dla bezpieczeñstwa nawet nie robiæ testów. Dopóki ziarna sk³adników bêd± izolowane lepiszczem, to mo¿e nic nie bêdzie, ale na bank gdzie¶ tam bêd± konglomeraty sk³adników wspólnie zamkniête w lepiszczu, czyli....uderzenie, przesuniêcie czy co¶ i.... JEEEEP!!!
Podsumowuj±c....nie radzê robiæ prób. Nie warto. Impulsu du¿ego siê raczej nie wyci±gnie, a ryzyko jak cholera.
P.S. Moim zdaniem temat do kosza
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Czw Sty 11, 2007 8:18 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Jeszcze raz apelujê o rozs±dek - wystrzegajcie siê chloranów w paliwach rakietowych.
Mia³em kiedy¶ niemi³e zdarzenie z KClO3 i od tej chwili nie stosujê tego utleniacza.
Jaskiniowiec ma racjê, ¿e nie ma o co walczyæ, bo impulsy s± nie wiele wiêksze od paliw na saletrze potasowej.
To, ¿e mieszanka spala siê piêknie na wolnym powietrzu, to jeszcze o niczym nie ¶wiadcz, a wrêcz powiedzia³bym, i¿ jest to z³a wiadomo¶æ.
Niektóre kompozycje paliw na wolnym powietrzu pal± siê mizernie, a w silniku pracuj± stabilnie i daj± du¿e impulsy.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
tryt



Do³±czy³: 19 Maj 2004
Posty: 156
Sk±d: Gdañsk

PostWys³any: Czw Sty 11, 2007 2:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

skoro odradzacie to mo¿e jednak nie warto siê w to bawiæ
ale choæ jedn± chyba zrobie na ma³ym silniku z papieru, tak z ciekawo¶ci Rolling Eyes
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Czw Sty 11, 2007 6:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pisalem gdzies o podobnym paliwie, ale opartym na nadchloranie i PU.
Krazki tego paliwa lataly same wydzielajac wielkie ilosci dymu i wielki plomien.
To sa scinki z ziaren L=300 mm sklad: nadchloran potasowy 70, salicylan sodowy 18 , PU 12 oraz tlenek zelaza III 3% do calosci. Oraz podobnie tylko ze z benzoesanem.




niestety SR na tym paliwie o spalaniu czolowym przy zacisku pocz 100 CATO , srednica wew 32 mm dl. komory 400 mm.

pzyczyna tego prawodopodobnie byla porowatosc ziarna (nie odparowalem rozpuszczalnika przed zaprasowaniem). Mysle, ze przy zywicy epoxy uda sie sztuka.
Charakterystyczne dla tego paliwa jest jego dosc niska temp. palenia, dozua ilosc dymu oraz specyficzny glosny "halas".

Waleczki o sr 15 mm i dl. 80 mm zawiniete w folie alu lataly jak opetane.



ps. podobne sklady gdzie utleniaczem byl chloran potasu orbabialem mechanicznie po stwardnieniu z zachowaniem ostroznosci, liczac na poczatku na to ze uklad sie zapali, nie stalo sie tak jednak.Obrobka polegala na ostroznym cieciu pilka do metalu zieren i wiercenie otworu.
TE proby skonczyly sie tym, ze powstaly gwiazdki do starmine, komety do wyrzutni komet i tym podobne.

Zniechecajace odrobine jest to,ze niegdzie nie spotkalem sie z probami tego skladu i nie ma zadnego porownania. KIlka razy pisalem na forum, czy ktos nie ma doswiadczen z takimi skladami paliw do SR. I nic.

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pi± Sty 12, 2007 9:11 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hack napisa³:

Zniechecajace odrobine jest to,ze niegdzie nie spotkalem sie z probami tego skladu i nie ma zadnego porownania. KIlka razy pisalem na forum, czy ktos nie ma doswiadczen z takimi skladami paliw do SR. I nic.


Witam
Nie testowa³em tego typu paliw.
Szkoda, ¿e Pinot wycofa³ siê z forum - on chyba testowa³ podobne paliwa.
My¶lê, ze znasz jego stronê www - mo¿e tam co¶ znajdziesz na ten temat.

Z tego co piszesz, to to paliwo nadaje siê raczej do ma³ych silników (klasa A,B,C,D) o spalaniu czo³owym.
Je¶li zast±pisz silikon ¯E - bêdzie lepiej .

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Sty 12, 2007 12:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Testy na paliwe AP robi³em i to sporo. 99 % wynik ujemny Rolling Eyes . Na pewno Hack - pory musisz usun±æ. Do tego mam wra¿enie i muszê to sprawdziæ, ¿e do paliwa na bazie AP oprócz zacisku wa¿ny jest - jak by to nazwaæ - wspó³czynnik zape³nienie komory silnika. Czyli stosunek objêto¶ci zajmowanej przez paliwo do objêto¶ci komory. Bêd± to wkrótce sprawdza³.

Testujê paliwa - cygara czyli ze spalaniem czo³owym. Mimo, ¿e zacisk jest bardzo ma³y- przy zapaleniu sie paliwa tu¿ przed przekrojem krytycznym dyszy - od razu mam CATO Rolling Eyes . Muszê wiêc daæ 1 albo 2 cm wolnej przestrzeni pomiêdzy dysz± a czo³em paliwa. Wg mnie jest to bardzo wa¿ne dla paliw na AP. Ta wolna objêto¶æ wg mnie zmniejsza amplitudê pulsacji ci¶nienia co ma korzystny wp³yw na stabilno¶æ palenia siê paliwa na AP.

Ksard ma dobre wyniki na paliwe AP ale wiem , ¿e u niego ten wspó³czynnik jest na pewno mniejszy od jedno¶ci ( na oko szacujê 0,6 - 0,7 ). Czyli zacisk plus ta wolna przestrzeñ.



Pozdr. A
Powrót do góry
Hack



Do³±czy³: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWys³any: Pi± Sty 12, 2007 3:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziekuje za zainteresowanie tematem i odpowiedzi ludzi z bardzo dobrym doswiadczeniem z zakresu miedzy innymi silnikow i paliw rakietowych.

Cytat:
Z tego co piszesz, to to paliwo nadaje siê raczej do ma³ych silników (klasa A,B,C,D) o spalaniu czo³owym.


w tym stadium do ktorego doszedlem nawet nie. Zamyslem bylo docelowo osiagnac wymiary wewnetrzne SR D=58 mm L= ~ 600 mm i zastosowanie dla rakiet niekierowanych lecz stabilizowanych pewnym systemem zapewniajacym bardzo dokladny tor lotu opartym na piezoelektrycznym zyroskopie modelarskim, takim jak w mini smiglakach.Rakieta miala by zastosowania pocztowe na wlasny uzytek.
To byla taka mala dygresja.

Cytat:
Na pewno Hack - pory musisz usun±æ. Do tego mam wra¿enie i muszê to sprawdziæ, ¿e do paliwa na bazie AP oprócz zacisku wa¿ny jest - jak by to nazwaæ - wspó³czynnik zape³nienie komory silnika. Czyli stosunek objêto¶ci zajmowanej przez paliwo do objêto¶ci komory. Bêd± to wkrótce sprawdza³.


Tak, a najlepszym sposobem jaki mi przychodzi do glowy to sieciowanie pod cisnieniem, przeprowadzilem 2 proby mierzac gestosc, ktora zwiekszyla sie o ~10% , to dobry wynik. Po wymieszaniu powstaje lekko wilgotna papka, sypka w zasadzie przy 12% zywicy a po zparasowaniu podgrzanej i pozostawieniu w ten sposob tworzy sie ziarno nie zawierajace por mam nadzieje.LEpiszcza bez rozpuszczalnikow i nie zmieniajace obejtosci mam tu na mysli. Wspolczynnik wypelnienia, tez o tym myslalem ale sadzilem ze wystarczy objetosc stozka wejsciowego dyszy lav. Sugerujesz jakies wartosci dla tej dodatkowej objetosci Arku?


Cytat:
Szkoda, ¿e Pinot wycofa³ siê z forum - on chyba testowa³ podobne paliwa.

obrazalski, trudno ...ale wydaje mi sie ze nie bral pod uwage reduktorow soli wyzszych kwasow tluczowych albo cykloidow czy salicylanow, chyba prefoerowal wysokowodorowe lepiszcza jako reduktory.


Sprawdz Arkadiusz to zapelnienie, mysle ze masz material porownawczy w postaci tych nieudanych prob.
JA sprawdze wplyw metafosforanow i soli olowiu na wspoolczynnik.
Ksard ma to juz za soba i wiele udanych cacek:)


pozdrawiam

[dopisane] 3 SR y o kant >ty³ek<;/ w pierwszym fosforan 3% drugim 2% fosforan 2% dwutlenek Pb a w 3 cim sam zolty tlenek olowiu. Troche sie zakrecilem bo pisalem o KP a Ty Arkadusz robiles testy na AP.Wygoaszony azotenem stronntu w ilosci 30% na tyle skutecznie wygasil paliwo, ze 100g palilo sie 25 sek.Juz sie balem ze to bedzie bomba ale oczywiscie nie byla.PINOT pisal o trudnosci w okielznaniu wybuchowosci tego zestawu, ja mam calkiem inne doswiadczenia przy zaw wody 1,5%.

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie


Ostatnio zmieniony przez Hack dnia Pi± Lut 16, 2007 12:40 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Sty 12, 2007 4:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja tam bym nie przyk³ada³ wiêkszej roli do sk³adu paliwa na AP . Jest to tak dobry utleniacz, ¿e z ka¿dym reduktorem ³adnie siê spali. Spora jednak rola jest tu modyfikatorów wspó³czynnika n w prawie szybko¶ci spalania i dobrze by by³o aby to n by³o jak najmniejsze. Nie przyk³ada³ bym te¿ wielkiej wagi do idealnego odgazowania paliwa , szczególnie je¶li jego masa wynosi mniej ni¿ 150 gram. Wystarczy, ¿e paliwo bêdzie "wilgotne" od tych 15 - 17 % p³ynnego lepiszcza i ubije siê to git a potem zsieciuje. Pory jeszcze bêd± ale jednak bardzo wa¿ne jest dla mnie zacisk i ta wolna objêto¶æ w komorze silnika.

Paliwo na AP przy kichniêciu ga¶nie. ¦wiadczy to o tym, ¿e reakcje egzotermiczne przebiegaja g³ównie w fazie gazowej. Je¶li j± zdmuchniemy od mini eksplozji wewn±trz silnika to paliwo ga¶nie. Sporo zale¿eæ bêdzie tu od ci¶nienia zap³onu ( wa¿ny zap³onnik Exclamation ). Wiêksze ci¶nienie pwooduje, ¿e ta cieñka przypowierzchniowa warstwa gazowa ( w której zachodzi reakcja chemiczna ) przy paliwie jest jeszcze cieñsza i bardziej odporna na zak³ócenia ci¶nienia. Czyli paliwo pali siê bardziej równomiernie.

Kluczem do sukcesu przy paliwach na AP jest :

1. Jak najmniej por
2. Obni¿enie n
3. W³a¶ciwa masa zap³onnika.
4. Odpowiedni stosunek objêto¶ci paliwa do objêto¶ci komory silnika
5. Odpowiedni zacisk.



No ale diabe³ siedzi w szczegó³ach Rolling Eyes Wink

Dopisane

1. Na lewo korpus silnika, na prawo odcinek rurki czyli krótka tulejka "nabita" paliwem rakietowym. D³. odcinka 14 mm, fi zewn. 25 mm. Masa w rurce ma sk³ad :

AP - 55%
KCLO4- 5%
lepiszcze - 20 %
wêgiel drzewny - 10 %

Masa po spolimeryzowaniu lepiszcza ( 60 C ) jest twarda "jak ska³a"



2. Od koñca silnika wsuwam krótk± tulejkê



3. Od strony dyszy wsuwam prêt i do niego dopycham krótk± tulejkê. W taki sposób ustalam odleg³o¶æ czo³a tulejki z paliwem od gardzieli dyszy.
Na zdjêciu pokaza³em sam± dyszê.



4. Widok czo³a paliwa w krótkiej tulejce. Powierzchnia czo³± jest "chropowata" aby ³atwiej uleg³o zap³onowi. Odcisn±³em po prostu paliwo na rêczniku papierowym i odwzorowa³o strukturê recznika :- )




Wnêtrze tulejki smaruje wikolem zanim wcisne krótka tulejkê. Po wyschniêciu wikolu do wnêtrza silnika wciskam masê

AP - 60 %
Lepiszcze - 20 %
wêgiel drzewny 10 %

Po spolimeryzowaniu lepiszcza masa jest jest twrada "jak ska³a". Na oko bez por powietrza.

Jutro dam filmiki bo mam 3 silniczki z ró¿na odleg³o¶ci± czo³a paliwa od gardzieli dyszy.


Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sob Sty 13, 2007 3:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No wiêc juz po testach Wink

1. Silnik wygl±da tak



Do tej pory u mnie H by³o = 0. I uzyskiwa³em taki efekt albo gorsze bo CATO by³o natychmiast przy zap³onie paliwa.

CATO

2. Test 3 silniczków a na koñcu palenie siê krótkiej tulejki.

Pierwszy na filmiku H = 1 mm, drugi H = 3 mm, trzeci H = 13 mm.

Testy

Wygl±da na to, ¿e pewna objêto¶æ wolnej przestrzeni w silniku jest bardzo wa¿na i konieczna ale nie musi byæ du¿a ( dla H=1 wynik jest taki sam jak dla H=13 mm ). Zrobiê jeszcze jeden identyczny silniczek z H= 0 czyli tak jak robi³em do tej pory. Dla pewno¶ci prawid³owo¶ci wniosków.


Teraz pod³ubie przy sk³adzie paliwa aby zwiekszyæ prêdko¶æ palenia paliwa. Ale pewien sukces i tak jest bo by³y to pierwsze silniczki nie eksploduj±ce mi przy zap³onie Rolling Eyes Wink .

Paliwa by³y typu cygaro.

Ca³y filmik palenia siê jednego silniczka wygl±da

TAK

Nie jest to jeszcze silniczek bo za d³ugo pracuje. Do silniczka typu Jetex brakuje jemu minus 15 sekund Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Sty 13, 2007 11:02 pm    Temat postu: ?? Odpowiedz z cytatem

Witam!
Arkadiusz napisa³:
Do tej pory u mnie H by³o = 0 (...)dla H=1 wynik jest taki sam jak dla H=13 mm

Jednej rzeczy nie rozumiem. Je¶li mówimy o przypadku H=0 to mamy punktowy zap³on i spalanie nastêpuje na powierzchni po³owy sfery wiêc wiêkszej ni¿ gdy pali siê p³aska powierzchnia (jak wtedy, gdy H>0). W zwi±zku z tym wnioski z tych testów s± b³êdne, to nie "objêto¶æ kompensacyjna" zapobieg³a CATO tylko zmniejszenie powierzchni spalania. Proponujê taki sam test (H=0), tylko przy 2x mniejszym zacisku pocz±tkowym (powierzchnia po³owy sfery jest 2x wiêksza ni¿ ko³a o takim samym promieniu). Je¶li bêdzie CATO, posypiê sobie g³owê popio³em, je¶li nie bêdzie Arrow teoria o owej objêto¶ci jest b³êdna.
Je¶li czego¶ nie doczyta³em albo gdzie¶ siê mylê to przepraszam.
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Czw Sty 18, 2007 4:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jednak porowato¶æ paliwa na AP ma ogromne znaczenie. Ma byæ ona jak najmniejsza.

Zrezygnowa³em z paliwa - cygara na rzecz paliwa z kana³em. Paliwo nie ma prawie por poniewa¿ jest plastyczne jak gêsta plastelina ( ju¿ siê kruszy ).


FILM

Rozerwa³o korpus ale nadal upieram siê nad nim. Chcê aby by³ papierowy.

Paliwo : 70/20/10 ( 50 gram ) plus 10 ( bez proszku metali ). Sieciowanie 60 C. Dysza fi 4 mm. Kana³ 4 mm na ca³± d³ugo¶æ paliwa.



Test z H=0 i paliwem - cygaro by³ ok czyli bez eksplozji. Byæ mo¿e jednak poztytywny wynik by³ skutkiem tego, ¿e zastosowa³em paliwo bardziej "wilgotne" wiêc mia³o mniej por. Wg literatury jednak, SR z paliwem typu "cygaro" posiadaj± woln± przestrzeñ w komorze silnika. No ale na razie nimi siê nie bawiê.



Pozdr. A
Powrót do góry
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP