Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

S³odka tajemnica PINOTa
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 7:31 pm    Temat postu: S³odka tajemnica PINOTa Odpowiedz z cytatem

Poniewa¿ spotka³em siê na tym forum z osobami, których umiejêtno¶ciom mogê ufaæ, a dodatkowo w przysz³± sobotê biorê ¶lub z pewn± cudown± osob±, która bywa³a ¶wiadkiem eksperymentów (tak...dzielê swój czas miêdzy wami a ni±) chcia³bym wam zrobiæ przyjemno¶æ - prezent.

Otó¿ mówili¶my tu wiele o tym, ¿e AN jest wyjatkowo niewdziêczny je¶li chodzi o dobór lepiszcza. Sprawdzi³em wiele....plastyfikowanych i nie, zywice chemoutwardzalne i roztwory polimerów...przez d³ugi czas rozwija³em paliwa z lepiszczami na bazie poliuretanów (poliuretan obuwniczy - je¶li kto¶ wie co to s± "buty na s³oninie", to wie jak wyglada poliuretan obuwniczy). jednak zawsze szuka³em czego¶ prostego, co mozna kupiæ w ka¿dym sklepie. Po kilku latach znalaz³em...raptem pó³ roku temu.

W³asciwie trudno na to wpa¶æ, bo jak co¶ stoi przed nosem, to siê tego nie widzi....Wink. Kilka lat temu wprowadzono do sprzeda¿y tzw. silikony N (oksymowe) firmy Soudal. Oczywi¶cie, klasyczny silikon octanowy jest nieu¿yteczny, gdy¿ paliwa metalizowane natychmiast zaczynaj± "buzowaæ", co niszczy ich w³asno¶ci mechaniczne, jednak silikon N - nie !

Wypróbowa³em to lepiszcze na kompozycjach z chloranami K, nadchloranami K, NH3, a co dla mnie najwa¿niejsze na azotanach NH3. Wyniki by³y ¶wietne...po prostu zawsze dzia³a³o.

Ponadto, jak wiecie, silikon utwardzaj±c siê wi±¿e wodê ! Pirotechman juz siê cieszy, bo woda to jego najwiêksze utrapienie. Lista zalet jest d³uga:

1. Wi±¿e wodê
2. Paliwo formuje siê przez ugniatanie (przy mniejszych zawarto¶ciach silikonu potrzebny jest emulgator)
3. Czas wi±zania jest tak d³ugi, ¿e mo¿na z paliwem robiæ wszystko,
4. Nie klei siê - wiêc ³atwo mo¿na formowaæ inne niz cylindryczne kana³y
5. po zwi±zaniu paliwo jest mas± o postaci gumki myszki
6. lepiszcze to przyjmuje plastyfikatory organiczne
7. Lepiszcze to ma bardzo dobry bilans tlenowy (g³ównie tlen i reszty alifatyczne)

powiecie, ¿e silikon - materia³ na termoodporne pokrycia paliwem ? A tak !!!

Ma³o tego...zastanawia³em siê jak to jest, ze paliwa AN sprawiaj± wra¿enie palacych siê nawet lepiej. Czemu ? Odpowiedzi dostarczy³ mi niezawodny KETEN (równie¿ uczestnik tego forum), który dostarczy³ mi ksi±zke o chemii paliw rakietowych. Znalaz³em tam informacje, ¿e grupa R-O-Si katalizuje reakcje spalania. Bingo !!! czym innym jest silikon jak nie zwi±zkiem siloksanowym ?

Czas zatem na przyk³adowe kompozycje...

Niech paliwo siê nazywa PI-S-15/K1 i PI-S-15/K2:
Utleniacz jest kombinowany:
w K1 - 50%AN, 25% AP, 25% KP
w K2 - 70%AN, 30% KP

Paliwo wersja K1/K2 wzorowane na moich klasykach PU (gdzie %PU=20%)
60% utleniacz
15% Al
25% binder (nie ma obaw, nie za du¿o - binder podobnie jak PCV ma sporo balastu Si, O)

Testy prowadzi³em w silnikach PCV 1/2" (Dw=16 mm) o d³ugo¶ci 100 mm i kanale 8 mm. Kn jest bezpieczne dla rury przy warto¶ci 340.
Wk³adka dyszy: glina modelarska+akryl, Dkr = 4mm. Tutaj uwaga! Kn jest liczone dla max powierzchni paliwa i nominalnej ¶rednicy dyszy. Nie wzia³em pod uwagê erozji.

Bardzo proszê o wypróbowanie paliw i ew. uwagi. Potem powiem co¶ o paliwach na samym AN, choæ jak was znam sami szybko co¶ swojego "ukrêcicie". Nawet je¶li tak, dajcie znaæ. W³±czm sledzenie tego tematu.
Pirotechmanie, tym razem magnez+AN powinien siê sprawdziæ, tylko wysusz (bo bedzie ci "zalewa³o" i puch³o) Wink

Ps. czy kto¶ mo¿e mi wyliczyæ ISP moich PI-S-ów przy 400 psi ?

PINOT
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 8:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jestem bardzo podniecony tymi doniesieniami wiêc na gor±co przesy³am
wyliczenia teoretyczne dla paliwa K1 o nastêpuj±cym sk³adzie:

AMMONIUM NITRATE = 30g
AMMONIUM PERCHLORATE =15 g
POTASSIUM PERCHLORATE (KCLO4) = 15 g
SILICONE = 25 g
ALUMINUM = 15 g

Gêsto¶æ = 1.6228 GM/CC
Temperatura palenia = 2685 K
Ci¶nienie w komorze spalania =23.13 atm (340 PSI)
Entalpia = - 98,36
Entropia = 219,67
Cp/Cv = 1.1651

M = 25,43
Ax/At = 4,35

Isp = 202,5

Pó¼niej to skomentujê
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 8:34 pm    Temat postu: Wyliczenia teoretyczne dla K2 Odpowiedz z cytatem

Wyliczenia teoretyczne dla paliwa K2 o nastêpuj±cym sk³adzie:

AMMONIUM NITRATE = 42g
POTASSIUM PERCHLORATE (KCLO4) = 18 g
SILICONE = 25 g
ALUMINUM = 15 g

Gêsto¶æ = 1.6110 GM/CC
Temperatura palenia = 2616 K
Ci¶nienie w komorze spalania =23.13 atm (340 PSI)
Entalpia = -104.64
Entropia = 220.57
Cp/Cv = 1.1632

M = 24,848
Ax/At = 4,35

Isp = 201,4

Parametry teoretyczne bardzo podobne.
Teraz policzê przyk³adowy silnik w rurce PVC 3/4''

To narazie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 8:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

to potwierdza moje obserwacje, one pracuj± niemal¿e tak samo. Ciekawe czy Kn bedzie równe 340 przy p=400 psi.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 8:43 pm    Temat postu: Re: S³odka tajemnica PINOTa Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
... a dodatkowo w przysz³± sobotê biorê ¶lub z pewn± cudown± osob±.........Kilka lat temu wprowadzono do sprzeda¿y tzw. silikony N (oksymowe) firmy Soudal. ..........Wypróbowa³em to lepiszcze na kompozycjach z chloranami K, nadchloranami K, NH3, a co dla mnie najwa¿niejsze na azotanach NH3. Wyniki by³y ¶wietne...po prostu zawsze dzia³a³o.

Ponadto, jak wiecie, silikon utwardzaj±c siê wi±¿e wodê ! Pirotechman juz siê cieszy, bo woda to jego najwiêksze utrapienie. ........3. Czas wi±zania jest tak d³ugi, ¿e mo¿na z paliwem robiæ wszystko................
Pirotechmanie, tym razem magnez+AN powinien siê sprawdziæ, tylko wysusz ......


1.Gratulujê, widzê, ¿e jeste¶ m³ody ( choæ ¶lub mozê braæ kawaler z "odzysku" Wink ). Za 5 lat bêdziesz siê kryæ z próbami. To masz jak w banku ( mnie nie dotyczy , bo mam bardzo wyrozumia³± ¿onê i przez 6 lat pracowa³em przy MW ).

2. Silikon N - cenna informacja. Szukam tego. Sprawdzê. Pozostaje cena. U mnie paliwo ma od 350 gram. A teraz robiê po 700 gram. Szukam do AA bo do paliw na bazie KNO3 - ¯E jest bardzo dobre i z przyzwoita cen± co wa¿ne.

3. Ta wilgoæ to po prostu mój b³±d. Nast. razem wysuszê. No i dam wiêcej utwardzacza bo czê¶æ jego i tak "znika" Rolling Eyes . ZP jest dobre dla AA z proszkami metali tylko nie co uci±¿liwy jest smród ulatniaj±cego siê styrenu ( na szczê¶æie znika po czasie ).

Silikon N i tak zu¿yje tylko do paliw na AA. Co do parametrów dziêki za info od ksarda Wink . Co¶ czujê, ¿e silikon N jest sporo dro¿szy od ¯E. Dodam jeszcze , ¿e mam gotowy SR "SZOKER" z mas± paliwa 700 gram i bez testów na nim wystrzelê kamerê. SR ma wewnêtrzy zap³onnik umieszczony u góry SR ( wewn±trz ) . Zap³on elektryczny. Kable wychodza od góry SR bo na jednej z prób resztlki kabla zatka³y mi dyszê i zaliczy³em BUM ( film na stronie www ) Wink



Pozdr. A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 8:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

silikon N nie jest dro¿szy ni¿ 15 z³otych za standardow± tube 310 ml
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Charly



Do³±czy³: 31 Sie 2003
Posty: 14
Sk±d: Gdañsk

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 9:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Gratulacje! i wszystkiego najlepszego z okazji ¶lubu PINOT Cool
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 10:30 pm    Temat postu: Symulacje rakietowe Odpowiedz z cytatem

Dla zaproponowanych paliw przez PINOT’a pokusi³em siê
o wyliczenie parametrów przyk³adowego silnika
wykonanego z rury PVC D =3/4 ”

Za³o¿y³em, ¿e:

¦rednica wewnêtrzna silnika 20 mm
£adunek paliwa inhibitowane na powierzchni bocznej (rurowy):
¦rednica D = 19 mm
¦rednica kana³u wewnêtrznego dw= 8 mm
D³ugo¶æ ziarna l = 35 mm
Ilo¶æ lasek paliwa = 4
Ca³kowita masa paliwa m = 0,051 kg

¦rednica krytyczna dyszy dkr=8,7mm
Zacisk ¶redni Kn = 100
Wykres zacisku


Wykres ci¶nienia

Wykres ci±g

Warto¶æ ¶rednia ci±gu F = 188 N
Czas trwania ci±gu silnika t = 0.5 s

Impuls ca³kowity 94 Ns
Impuls w³a¶ciwy = 190
Klasa silnika G188

Gdyby wszystko by³o zgodne z teori± to rakieta o masie 500g (bez silnika) i wspó³czynniku oporu Cd = 0,6
powinna osi±gn±æ wysoko¶æ 406 m.
Maksymalna prêdko¶æ wynios³aby 155 m/s (559 km/h)
Rakieta osi±gnie t± wysoko¶æ po 7,5 sek.

Tyle mówi teoria. Teraz nale¿y j± sprawdziæ. I to ju¿ nale¿y do nas.

Uwagi koñcowe:
Mam jedynie w±tpliwo¶ci co do za³o¿onego wspó³czynnika Kn
(za niski jak dla mnie). Wy¿sze warto¶ci powoduj± wzrost ci¶nienia do warto¶ci przekraczaj±cej wytrzyma³o¶æ komory spalania
w wykonaniu z PVC. Dla zacisku sugerowanego przez PINOT’a Kn=300 ci¶nienie osi±gnie 2150 PSI czyli 14 MPa !!!
Co Wy na to? Zapraszam do dyskusji.

Pozdrawiam

PS.
Gratulacje dla PINOT’a z okazji ¶lubu. Mam nadziejê,
¿e po miodowym miesi±cu w³±czysz siê do prac z paliwami
z silikonem i bêdziesz siê nadal dzieli³ swoj± wiedz± chemika
w zakresie paliw rakietowych na co nie ukrywam bardzo liczê.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 11:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wspania³e i profesjonalne obliczenia, KSARDZIE. Jestem przede wszystkim chemikiem, wiêc w obliczeniach silników nie jestem or³em. Stawiam raczej na optymalizacje eksperymentaln±.

Jak mówi³em w moim opisie Kn=340 zosta³ wyliczony na podstawie maksymalnej powierzchni spalania (czyli powierzchni wewnêtrznej rury) dla koñcowej fazy spalania, przy za³o¿eniu, ¿e ¶rednica dyszy jest jak na poczatku (czyli 4 mm). Oczywi¶cie jest to wysoce nieprofesjonalne i nie bedzie odpowiada³o obliczeniom. Pomin±³em erozjê dyszy, która w moim przypadku jest istotna. Jednak spróbuje tutaj oszacowaæ Kn jakie by³o w rzeczywisto¶ci.

Moge co¶ powiedzieæ o dwóch fazach pracy:

1. KONIEC PRACY :Zak³adaj±c, ¿e moja "prymitywna" dysza podwoi swoj± ¶rednicê w fazie koñcowej spalania do 7-8 mm (bo tak to mierzy³em) Kn by³o minimum 85
2. POCZ¡TEK PRACY: Zak³adaj±c, ¿e spala siê powierzchnia kana³u 8mm, a ¶r dyszy jest 4mm, Kn przy starcie by³o = 180

Zatem, KSARD przek³adaj±c moje liche szacunki na twój profesjonalizm srednio w trakcie ca³ej pracy silnika Kn powinien byæ 132. A to jest bardzo blisko !!!

Przy tym myslê, ¿e powinienem siê zgodziæ na Kn = 180 przy zap³onie, gdy¿ spalanie nie rozgrzanego paliwa nie musi daæ od razu pe³nego impulsu. Co zbli¿a moje skromne szacunki do Twoich obliczeñ.

KSARDZIE, czy mogê liczyæ na TWOJE obliczenia przy testach innych paliw ? Wiem, ¿e moje wyliczenia Kn bazuj±ce na Smax/Skryt min s± u¿yteczne dla mnie (przy silnie eroduj±cych dyszach), ale nie mog± byæ publikowane, gdy¿ s± po prostu nie prawdziwe.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 12:35 am    Temat postu: Re: Symulacje rakietowe Odpowiedz z cytatem

ksard napisa³:
Dla zaproponowanych paliw przez PINOT’a pokusi³em siê
o wyliczenie parametrów przyk³adowego silnika
wykonanego z rury PVC D =3/4 [...]

Z obrazkow wynika ¿e u¿y³e¶ srm.xls Nakki. ¯eby wyniki tych obliczeñ mia³y sens, trzeba znaæ zale¿no¶æ prêdko¶ci spalania od ci¶nienia dla danego paliwa. Czy dysponujesz tak± charakterystyk± czy raczej zgadujesz parametry a i n?
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
KML



Do³±czy³: 02 Maj 2003
Posty: 73

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 1:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam... Wszystkiego najlepszego na nowej drodze ¿ycia Smile
... ale do tematu: Paliwa Rakietowe na silikonach typu N opracowa³em jusz latem, to by³a moja s³odka tajemnica, choæ podawa³em recpte kilku forumowiczom. Na takim lepiszczu wychodzi silne paliwko i fajne paliwko Smile

_________________
Take a look to the sky... just before you die!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 3:38 pm    Temat postu: Re: Symulacje rakietowe Odpowiedz z cytatem

pablo napisa³:

Z obrazkow wynika ¿e u¿y³e¶ srm.xls Nakki. ¯eby wyniki tych obliczeñ mia³y sens, trzeba znaæ zale¿no¶æ prêdko¶ci spalania od ci¶nienia dla danego paliwa. Czy dysponujesz tak± charakterystyk± czy raczej zgadujesz parametry a i n?

Bardzo, bardzo celne uwagi!!!

Rzeczywi¶cie obliczenia przeprowadzi³em w programie R. Nakki.
Teraz odpowiadam na drugie pytanie PABLO .
Milcz±co przyj±³em parametry „a” i „n” takie jak dla paliw KNO3 + cukier co mo¿na uznaæ za dyletanctwo, ale na swoje usprawiedliwienie powiem tak:
1. na pocz±tek nie chcia³em wdawaæ siê w zawi³e dyskusje akademickie
2. na obecn± chwilê nie znamy charakterystyk prêdko¶ci spalania „u” w funkcji ci¶nienia „p” dla K1 i K2 i aby szybko zobrazowaæ przybli¿one charakterystyki w obliczeniach przyj±³em:
- a = 8 mm/sek
- n = 0,319
co da³o taki efekt, ¿e warto¶æ Kn wysz³a bardzo zani¿ona (takie jest moje zdanie czego da³em wyraz we wnioskach).

Aby zbli¿yæ siê do rzeczywistych warto¶ci „a” i „n” PINOT powinien podaæ nam czas pracy jego silnika przy znanym Kn.
Sk±din±d ró¿ne ¼ród³a podaj±, ¿e pope³nia siê mniejszy b³±d przyjmuj±c do obliczeñ n=0,5.
Nie mogê w tej chwili odnale¼æ warto¶ci tego parametru dla podobnych paliw w fachowej literaturze i gdyby kto¶ je zna³ to proszê o podanie.
Mo¿na by dokonaæ nowych obliczeñ i zbli¿yæ siê bardziej do prawdziwych parametrów silnika.
Na swoje usprawiedliwienie powiem jeszcze, ¿e na dzieñ dzisiejszy nie znaleziono teoretycznego równania pozwalaj±cego na jednoznaczne okre¶lenie prawa szybko¶ci spalania.
Do najbardziej znanych nale¿y teoretycznie opracowana przez SURHERLANDA zale¿no¶æ:
1/u=a/p + b/p^1/3
ale i tak wspó³czynniki w równaniu musz± byæ okre¶lone empirycznie.
Nie chcê ju¿ przeginaæ z t± teori± wiêc koñcz±c, zapraszam do dyskusji na temat paliw PINOT’a, gdy¿ wydaj± siê bardzo interesuj±ce i pozwol± na stworzenie profesjonalnego silnika.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 6:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Co prawda nie mam filmu video z testem statycznym, ale dobrze pamiêtam, ¿e z pewno¶ci± czas spalania jest d³u¿szy ni¿ 0,5 sekund. Z rêk± na sercu za³ozy³bym nawet 2 sekundy od pojawienia siê pierwszych ¶ladów zap³onu. Na prawdê przy tak sma³ym silniku nawet z filmem trudno jest powiedzieæ, kiedy spalanie odbywa siê w warunkach zrównowa¿onych.
Wychodzi mi, ze przy 4mm grubo¶ci paliwa r= (¶rednio) 2mm/sek, co wydaje mi siê za ma³o.
Silnik pracowa³ w rurze 1/2" (zaprojektowanej na dopuszczalne ci¶nienie krótkotrwa³e 600 psi), wiêc nie jestem w stanie odgadnac jakie by³o w rzeczywisto¶ci, tym bardziej, ¿e pocz±wszy od 100 psi na pewno by polecia³. Zakres zgadywania jest za du¿y
Co do wyk³adnika, je¶li za³o¿y³e¶ zbli¿ony do karmelka, to wydaje mi siê sensowne. Przeciez nic wiêcej w tej sytuacji, na teraz nie mo¿emy zrobiæ. Chyba, ¿e kto¶ z was ma bombê ci¶nieniow±, to chetnie prze¶lê kilka niedu¿ych ³adunków do testowania szybko¶ci spalania. Wyk³adnik w paliwach AN/PU lub PB jest w ca³ej literaturze podawany jako niski 0,35-0,4(niewielkie dodatki AP lub KP drastycznie go nie zmianiaj± - za³ó¿my 0,42). Np jedno z moich paliw bazuj±cych na podobnej recepturze z PU i identycznej geometrii, by³o z powodzeniem przetestowane w locie w zakresie ¶rednicy krytycznej dyszy od 3 do 5 mm (co za zakres Kn)!

OK, ¿eby nie zanudzaæ gdybaniem - przeliczmy, proszê taki silnik dla K1:

Dwew = 16 mm
Dkan = 8mm
L = 100 mm, jedno ziarno. Spalanie tylko w kanale, bez powierzchni czo³owych
p = ? psi (*co¶ bedziemy musieli za³o¿yæ, b±d¼ zasymulowaæ)
dkryt = 4mm (na koñcu spalania : erozja dkryt + 2mm)
n = 0,42

jutro podam wam szybko¶æ spalania (14,7 psi). Zaraz przygotujê próbki.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 6:31 pm    Temat postu: Re: Symulacje rakietowe Odpowiedz z cytatem

czy mo¿ecie mi wys³aæ srm.xls Nakki z kilkoma s³owami pomocy co do trudnocsi, jakie moga mnie spotkaæ ?
Wczoraj zaqssa³em GUIPEPA..nareszcie chodzi. Czy kto¶ mo¿e mi wyja¶niæ znaczenie parametrów, obliczanych wraz z ISP w pliku wynikowym? ciê¿ko zgadn±æ, bo nie wiadomo czy wyniki s± w SI, czy innych jednostkach? Program jest wyj±tkowo ma³o user friendly, ale przynajmniej tym razem dzia³a bez b³êdów
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
knod



Do³±czy³: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Sk±d: 3miasto

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 7:07 pm    Temat postu: Re: S³odka tajemnica PINOTa Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
w przysz³± sobotê biorê ¶lub z pewn± cudown± osob±
PINOT

Tylko gratulowac i zyczyc WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO Laughing

Patrzac na ta dyskusje to coraz bardziej przekonuje sie do paliw innych niz karmelek - bede musial cos w najblizszym czasie tez upichcic.
Pozdry
knod
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
v-21



Do³±czy³: 24 Lip 2002
Posty: 834
Sk±d: Kaszuby

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 7:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Laughing Laughing Laughing
oj Knod a by³es taki koserwatywny tak jak sier dorasta to czyzby s³odycze(karmelki ) przesta³y smakowac Question Wink

_________________
....a reszta niech se jaja li¿e.....
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 7:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
Witam,

OK, ¿eby nie zanudzaæ gdybaniem - przeliczmy, proszê taki silnik dla K1:

Dwew = 16 mm
Dkan = 8mm
L = 100 mm, jedno ziarno. Spalanie tylko w kanale, bez powierzchni czo³owych
p = ? psi (*co¶ bedziemy musieli za³o¿yæ, b±d¼ zasymulowaæ)
dkryt = 4mm (na koñcu spalania : erozja dkryt + 2mm)
n = 0,42


Dzisiaj mam trochê wolnego czasu wiêc z przyjemno¶ci± obliczam.

Przy dyszy o ¶rednicy 4 mm i erozji 2mm pocz±tkowe Kn=200 a ¶rednie Kn¶r=184 ( to siê zgadza z Twoimi obliczeniami)

Przejd¼my teraz do ci¶nienia
za³o¿y³em, ¿e a=4,108 mm/s
i n=0,42 co daje liniow± prêdko¶æ spalania r~4,7 mm/s
Ci¶nienie ¶rednie P=390 PSI (2,51 Mpa)
Czas trwania ci±gu t=0,6 s

Ci±g ¶redni F=58 N
Impuls w³=186,8 s
Impuls ca³kowity 35,8 Ns
Klasa silnika E59

No i co Ty na to?

Pozdrawiam
PS.
Dokona³em zmian w postcie - bo pomyli³em warto¶ci
teraz jest dobrze - model prawie pasuje do do Twojego silnika.



Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sob Lis 29, 2003 8:26 pm, w ca³o¶ci zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 8:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ci±gle co¶ nie tak....

>za³o¿y³em, ¿e a=8,875 mm/s
- nie ma szans na tyle na "¶wierzym powietrzu". 2-3 mm to bêdzie maximum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
knod



Do³±czy³: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Sk±d: 3miasto

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 11:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wyznaczenie wspolczynnikow a i n to w warunkach amatorskich prawie niemozliwe. A czy nie lepiej Panowie zamiast rozwazac to wszystko teoretycznie nie wstawic silnika na hamownie Question To przynajmniej pozwoli Wam na doswiadczalne zweryfikowanie Isp (o ile pominiemy zaleznosc paramettru od cisnienia...) oraz przydatnosci silnika.

Z tego co pamietam to aby zapobiec erozji dyszy wykonanej z glinki (i podobnych materialow) niektorzy wstawiaja w przewezenie metalowe podkladki - chyba ze zalezy Wam na tym zjawisku aby w ten sposob utrzymac w miare stale Kn.
Pozdry
knod
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Sob Lis 29, 2003 11:52 pm    Temat postu: Badania?? Odpowiedz z cytatem

Cze¶æ i Uszanowanie Very Happy Exclamation Exclamation
Czemu uwa¿asz ¿e weryfikacja tych parametrów nie jest mo¿liwa Question
Je¶li jest hamownia i powtarzalne silniki z ró¿nymi dyszami to my¶lê, ¿e mo¿na to wykonaæ, ale to ju¿ normalna praca badawcza Exclamation
Niemniej CO WY NA TO Question Idea Idea Idea

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2  Nastêpny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP