Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Saletra Amonowa, NH4NO3 (AN)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Czw Lis 27, 2003 10:18 pm    Temat postu: Dziêki panowie ! (czy s± tutaj Pirotechniczki ?) Odpowiedz z cytatem

Bardzo mi³o mi siê z wami gada, tym bardziej, ¿e mnie chwalicie...;P
Dziêki serdeczne Pyrotechmanowi za wej¶ciówke na strony zakazane !
Z góry przepraszam, ze cytujê co¶ z g³owy (nie potrafi±c podaæ tytu³u) ale robi³em notatki w Bibliotece Politechniki, gdzie czytywa³em artyku³y dla Organików- Syntetyków, które nie s± powszechn± wiedz± udostêpnian± w ksi±¿kach. W ksi±zkach o MW jest zwykle kwintesencja - przepisy zoptymalizowane do surowców przemys³owych, które nie sa nam czêsto dostepne. A wiêc sorka za udawanie czasem wied¼my ple, ple...
Nie wiem jak to siê sta³o, ze dopiero teraz znalaz³em to Forum i mogê pogadaæ z "równymi sobie"...jaka¶ lipna wyszukiwarkê mia³em, czy co ?

Dziêki, za to, ze rozpatrujecie mnie (mo¿e na razie jedna nog± jako PROFI...Wink)

Co do bur¿ujów - z ust mi to wyj±³e¶ Pyrotechmanie. Kupowanie siników i rakiet trzepanych maszynowo to zwyk³a strata czasu i zero rozwoju. (Nie rozumiem np. ludzi, którzy je¿d¿± japoñskimi choperami - bez urazy)Mo¿na zacz±æ od "Kitów", ale trzeba i¶c w swoj± strone. Jednakowo¿ mozna siê od burzujów uczyæ....oni maj± kasê na badania, my nie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Czw Lis 27, 2003 11:01 pm    Temat postu: Re: Silniki z PVC Odpowiedz z cytatem

ksard napisa³:
....Ta technologia w krêgach konstruktorów na ca³ym ¶wiecie jest bardzo popularna.


Nie ¿artuj sobie, piszê o paliwie z metalem. Tam jest pewno ponad 2500 C. SR z pcv do karmelki znam, ponadto knod da³ linka do strony o SR z pcv na paliwie AA/ proszek Al i inne sk³adniki. Mi rozrywa korpusy z tkaniny szklanej nasaczone ZE. Nie pisze o dyszy bo to co innego. Chodzi mi o korpus. Jak paliwo siê pali na ca³ej powierzchni ( a nawet tylko od wewnetrznego kana³u przy lu¼no wlozonej lasce ) to na ¶cianke dzia³aj± gazy o wysokiej temperaturze i ci¶nieniu. I na to pcv Question Question Question


Pozdr. A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Czw Lis 27, 2003 11:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Fakt, zapomnia³em o wa¿nej rzeczy, któr± uswiadomi³ mi Pirotechman. Laska jest dopasowana pilnikiem do rury (wióry mog± zostaæ zawrócone, choæ nie polecam) i wklejona na "czerwony" silikon. Oczywi¶cie, ¿adnego kontaktu ¶cianki z gazami spalinowymi. paliwo pakowane w rury PCV mo¿e siê paliæ tylko w kanale. Np. spalanie czo³ewe jest tu niemozliwe.
Ponoæ wy¶cie³aja ludziska ¶cianki klasyczna, wulaknizowan± gum±, ale komu sie chce....
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Pi± Lis 28, 2003 9:36 am    Temat postu: Wg Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
.....Laska jest dopasowana pilnikiem do rury (wióry mog± zostaæ zawrócone, choæ nie polecam) i wklejona na "czerwony" silikon. Oczywi¶cie, ¿adnego kontaktu ¶cianki ....


Wg tego modelu robiê SR "Predator". Ale jako¶ one mizernie siê "rozkrêcaj±" Wink .


Pozdr. A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Gru 20, 2004 7:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

có¿, tego siê mo¿na by³o spodziewaæ. To potwierdza, ¿e proch aminowy stosowany w rakietach amatorskich jest pojêciem czysto teoretycznym. Nigdy nikomu takowa rakieta nie polecia³a...Razz Z pewno¶ci± przy ma³ym dodatku dwuchromianu amonu twoje paliwo pali³oby siê to znacznie lepiej, jednak bez rewelacji.

Co do suszenia AN w mikrofalówce: pewne rzeczy trzeba robiæ powoli, dok³adnie i starannie. Nawet w przemy¶le proces suszenia odpowiednio d³ugo trwa, bo je¶li chcesz co¶ zrobiæ "lepiej" czyt. szybciej mo¿na sobie narobiæ k³opotów. Je¶li chcesz robiæ dobre silniki, które wogóle bêd± lataæ naucz siê cierpliwo¶ci i zdrowego rozs±dku.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Pon Gru 20, 2004 8:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
o lepiszczach by³o ju¿ na forum, ale nigdy siê nie spotka³em z lepiszczami do czystego AN ( z katalizatorami i stabilizatorami ). Wiem ,¿e dobrze sprawdzaj± siê:

Poliuretany ciek³e : ale jakie (byle ³atwo dostêpne).
Poliizobutyleny : ale jakie .
PCV : chyba ka¿dy wie .

Ale te wypisane przeze mnie to (dla mnie...) bardzo ma³o .

I tu kilka pytañ, czy:
1. Czy Silikony N siê nadaj± Question
2. Czy lakier DOMALUX ( poliuetanowy lakier, utwardzany wilgoci± ) siê nadaje
3. Czy Fe2O3 nadaje siê jako katalizaror AN

PS. http://www.space-rockets.com/psan-i.html - Jakby co to, oni robi± paliwa na AN...
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Gru 20, 2004 10:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PCV niestety trzeba kupiæ w postaci proszku. Trzeba popatrzyæ w dziale gie³da. Niestety niedogodno¶ci± jest konieczno¶æ rozpuszczania PCV w THF. Zalet± PCV jest to, ¿e zawiera stosunkowo du¿o obojêtnego chloru, przez co do spalenia PCV potrzeba bardzo ma³o utleniacza.

Z dostêpnych na rynku rzeczy dobre s± wszelkiej ma¶ci silikony neutralne i szczeliwa akrylowe, o których ju¿ pisano. Ja np. z powodzeniem u¿ywa³em Silikonu Sanitarnego (to jest w³a¶nie neutralny) produkcji Soudala.
Z lakierem Domalux, je¶li siê nie mylê mia³ do¶wiadczenia Jaskiniowiec, ale nie by³ zadowolony, bo lakier "puch³" podczas sieciowania w paliwie.
Rzuæ te¿ okiem tutaj http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=5322

Fe2O3 nie nadaje siê jako katalizator spalania AN. Najlepszy jest dwuchromian amonowy lub b³êkit milori. Jako stabilizatora spalania u¿ywa siê najczê¶ciej sadzy b±d¼ wêgla drzewnego.
Do metalizowania paliw najlepiej u¿yæ magnezu (jak Wickmann), ale zrobi³em udane do¶wiadczenia z u¿yciem PAM'u. Wiêcej na mojej stronie.

Pozdrawiam. PI

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pon Gru 20, 2004 10:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:

Z lakierem Domalux, je¶li siê nie mylê mia³ do¶wiadczenia Jaskiniowiec, ale nie by³ zadowolony, bo lakier "puch³" podczas sieciowania w paliwie.

Ano w³a¶nie. Nie ma duzo tego gazu, ale jednak paliwko staje sie lekko porowate. Szkoda, bo by³o by to fajne rozwi±zanie. Lakier tani (wzgl±dnie), sieciuje wilgoci±, ¶wietnie rozpuszcza nitrocelulozê i daje pancernie twarde ziarno. Sprawê czê¶ciowo rozwi±za³em. Po wymieszaniu z lepiszczem trzeba paliwo zostawiæ na kilkana¶cie godzin, czêsto go mieszaj±c. Lakier ju¿ zaczyna wi±zaæ, mocno gêstnieje, ewentualny gaz nie zamyka sie a¿ tak w paliwie. Pod koniec wi±zania dopiero ubijaæ w korpusie. W efekcie rozwiazanie nie nadaje sie do higroskopijnych utleniaczy. Jak sie to zachowuje w silnikach jeszcze nie wiem. Zalet± tego lakieru jest te¿ jego du¿a ciek³o¶æ, co pozwala zastosowaæ z dobrym skutkiem ilo¶ci lepiszcza nawet rzêdu 15%. Uzyskuje siê do¶æ sypki, lekko tylko wilgotnawy proszek, który po ubiciu jest twardy i prawie bez porów. W sumie sporo z tym zabawy.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
DJ MHz



Do³±czy³: 06 Sie 2004
Posty: 380
Sk±d: z domu do lasu z Minelabem Sovereign GT i fiskarsem :)

PostWys³any: Sro Gru 22, 2004 9:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To ju¿ kapuje Very Happy . Mikrofalówka dzia³a na wodê i daltego mi siê morze zadymiæ. A piekarnik grzeje i odparowuje z AA wodê powoli. AA zostaje sucha i ju¿.

P.S.
Jak ju¿ wysuszê AA to potem zalaæ ¿ywic±, któr± kupie w malarskim??
Jaka ¿ywica lub jakie co¶ czym mam AA zalaæ.

Pozdro
DJ MHz

_________________
www.polkowice.xbr.pl
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
piroman



Do³±czy³: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWys³any: Sro Gru 22, 2004 10:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Musisz zrozumieæ jedno.Nie dostaniesz gotowego przepisu tak jak na karmelka, bo paliwo na AA jest bardzo problematyczne je¶li chodzi o przygotowanie, za³adowanie do silnika, przechowywanie gotowego oraz prawid³owy zap³on.
Tak¿e musisz próbowaæ, ja mam trochê wolnego czasu to byæmo¿e pokombinujê z ma³ymi silnikami na bazie AA wi±zanego ¿ywic± epoxy lub lakierem nc (wydaje mi siê ¿e mo¿e zadzia³aæ)
Co do zap³onu to dedukujê ¿e potrzeba do¶æ wysokiej temperatury i stosunkowo d³ugiego czasu dzia³ania zap³onnika
W ka¿dym razie poprubujê

_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Sro Gru 22, 2004 11:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
AA wi±zanego ¿ywic± epoxy

Witam, nie radzê Wink .
¯ywice przewa¿nie nie nadaj± siê do tego celu. ¯ywice Epoxydowe utwardzane s± Z1 który jest silniejsz± zasad± od NH3 i powstaje nam Azotan trójetylenotetraaminy który zachowuje siê jak zbêdny balast w paliwie Laughing . A dotego w wyniku reakcji powstaje gazowy NH3 który robi nam "bumble w ziarnie" Shocked . Chyba ,¿e uzywasz innego utwardzacza ni¿ Z1. Natomiast ¯ywice poliestrowe reaguj± z proszkami metali które s± w AN praktycznie niezbêdne. Poza tym ¯P kurczy siê podczas sieciowania i ma niski bilans tlenowy oraz zawiera styren.

Moim zdaniem ,kiedy wyeliminujemy wilgoæ z paliwa mo¿emy u¿yæ DOMALUXU - ciek³ego poliuretanu. Ma on dobry bilans tlenowy tak jek pisa³ Jaskiniowiec ziarno jest pancerne. Lecz z tym jest du¿o zabawy.
Mniej jest chyba z silikonami neutralnymi ( ja zakupi³em firmy SOUDAL ).
Bardzo dobrym lepiszczem jest PCV,który zastosowa³ z powodzeniem PINOT w jednym z swoich paliw.

Generalnie paliwa oparte na NH4NO3 maj± sk³ad :
Utleniacz 60/70 %
Katalizatory 2/7 %
Py³y Metali 5/20 %
Lepiszcza 10/20 %
Stabilizatory 2 %





PS. Tym siê w³a¶nie zajmujê Very Happy .
PS2. Jak wam siê uda to dajcie znaæ.
PS3. Je¶li u¿ywacie Mg to zabespieczcie megadobrze SR przed wilgoci± Exclamation
PS4:lol:. Co my¶licie o zastosowaniu ¯ywic Mocznikowo-Formaldechydowych.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Wto Maj 17, 2005 8:54 pm    Temat postu: Sr83 - prze³amuje stereotypy ? Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisa³:
Chemiked napisa³:

raczej amonowa do tych celów siê nie nadaje

Raczej sie nadaje. Tylko trzeba odpowiedniej techniki wyrobu. Ale na naszym forum. Ludzie nie maja tego opanowanego.


Witam

Wykona³em test silnika oznaczonego jako Sr83 z 100 g ³adunkiem paliwa opartego ca³kowicie na czystym azotanie amonu + ¿ywica poliestrowa.

Jak widaæ silnik zadzia³a³ Very Happy .


Ale i tutaj okaza³o siê, ¿e zastosowany zacisk by³ za ma³y.
Nie pomog³o zastosowanie ³adunku wspomagaj±cego zap³on.
Zastosowanie karmelka nie da³o pozytywnych efektów.
£adunek zbyt szybko siê wypali³ - (patrz dwie pierwsze sekwencje na zdjêciu).
Zasadniczy ³adunek napêdowy silnika sk³adaj±cy siê z 3 segmentów powoli, ale jednak zapali³ siê.
Pocz±tkowo widaæ by³o sam dym wydobywaj±cy siê z dyszy ze ¶ladowym p³omieniem (czwarte zdjêcie od lewej).
W pewnym momencie silnik rozwin±³ pe³ny ci±g i lekko pulsuj±c wypali³ siê nie uszkadzaj±c korpusu.
Spalanie przebiega³o odmiennie, ani¿eli w paliwach opartych na KNO3.
Charakterystycznym jest brak dymu - widoczny jest z³ocisty p³omieñ.
Paliwo to ma impuls teoretyczny ok 160 s.
My¶lê, ¿e zacisk mo¿na zwiêkszyæ spokojnie jeszcze o 100%.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
v-21



Do³±czy³: 24 Lip 2002
Posty: 834
Sk±d: Kaszuby

PostWys³any: Czw Maj 26, 2005 9:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

a propos paliw na AA to nie wiem czy sie nie wcinam ale ona mam te wspania³a zalete dla wybuchowców Wink ze wystepuje w kilku odmianach krystal..... w zwiazku z tym w temp 32 C zmiania ona wsoje w³asciwosci -poprzez gestosc pisze o tym poniewaz w urbanie zdaje sie wby³a wzmianka ze niestety prochy oprte na AA po przegrzaniu na s³oncu zamiast miotac pociski rozrywa³y dzia³a takie przemiany krystaliczne moga zmieniac charkrerystyki paliwa o ile nie wiem ale to takamoja uwaga ....zreszta to chyba nie prblem sprawdzic jak zachowuje sie pliwo po 3 dniach wygrzewania w temp 40C a to chyba nie trodne do osiagniecia Rolling Eyes
_________________
....a reszta niech se jaja li¿e.....
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Czw Maj 26, 2005 11:06 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To prawda, do tej pory powodowa³o to powa¿ne problemy z paliwami na AN. Przeniany fazowe wywo³uj±ce zmiany gêsto¶ci kryszta³ów powodowa³y powstawanie mikropêkniêæ i odstawania ziaren utleniacza od lepiszcza.

Jednak nauka idzie do przodu i umie sobie z tym radziæ:
dodatek KNO3 w ilo¶ci oko³o 4% podwy¿sza temperaturê przemiany fazowej AN do (chyba powy¿ej 40 stopni), dodatek ZnO w ilo¶ci 1,5-2% (jest to robione w roztworze) podwy¿sza temp. przemiany fazowej powy¿ej 50 stopni.
Dodatkowo opracowano lepiszcza elastyczne i odgazowanie paliw, co powoduje jedynie czasowy wzrost/spadek objêto¶ci ziarna bez ¿adnych trwa³ych skutków wytrzyma³o¶ciowych.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
v-21



Do³±czy³: 24 Lip 2002
Posty: 834
Sk±d: Kaszuby

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 5:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

sole mg jeszcze wyzej ...temu na AA rolniczej [pisze z dodatkami magnezu ale poco Rolling Eyes Rolling Eyes Question Idea Cool
_________________
....a reszta niech se jaja li¿e.....
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 7:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na pewno Mg nie jest po to w rolniczej saletrze, aby zapobiegaæ przemianom fazowym
_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
v-21



Do³±czy³: 24 Lip 2002
Posty: 834
Sk±d: Kaszuby

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 7:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

z tego co mi wiadomo to tak zwieksza temp przemiany do..... nie istotne Cool
_________________
....a reszta niech se jaja li¿e.....
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 7:51 pm    Temat postu: dynx Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy
W rolniczej jest prawdopodobnie chlorek magnezu, którego g³ównym zadaniem jak s±dzê, jest podniesienie higroskopijno¶ci mieszanki, dla jej lepszego rozprowadzenia w glebie. A przy okazji jest to doskona³y dynx czyni±cy nawóz niey¿ytecznym do innuch pozarolniczych zastosowañ.

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 8:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie, no panowie - bez jaj nie mo¿liwe, ¿e chodzi o takie sprawy jak mówicie, mo¿na to zrobiæ ³atwiej i taniej. Przecie¿ Mg to jest niezbêdny mikroelement do chlorofilu i u³atwia przyswajanie azotu przez ro¶liny !!!. Po to chyba dodaj± go do nawozu mineralnego, aby saletra by³a bardziej po¿ywna dla ro¶linek...ju¿ sam nie wiem, mo¿e siê mylê... Rolling Eyes

nie mylisz siê, a przy okazji....
klasyczny przypadek wielofunkcyjno¶ci Laughing Laughing /-/kermit
ps nie z³o¶c siê za dopisek Wink

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
v-21



Do³±czy³: 24 Lip 2002
Posty: 834
Sk±d: Kaszuby

PostWys³any: Pon Maj 30, 2005 9:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mylisz sie do celu wzbogacania w mg s³uza nawozy takie jak "polimag" "do,lomit" wapno magnezowe lub dolomitowe to sa nawozy wzbogacajace w mg glebe dodsatek w AA zedu 2 % ma tylko zastosowanie stratyegiczne
_________________
....a reszta niech se jaja li¿e.....
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Nastêpny
Strona 2 z 5

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP