Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

proch czarny jako paliwo

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
fox



Do陰czy: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk康: Wielkopolska

PostWys豉ny: Sro Cze 02, 2004 6:48 pm    Temat postu: proch czarny jako paliwo Odpowiedz z cytatem

Witam!
A no w豉郾ie czy proch czarny ma lepsze osiagi niz karmelka ?
A je瞠li tak to czy ktos m鏬 by przybli篡c jakie dane odno郾ie prochu

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora Adres AIM
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Sro Cze 02, 2004 8:20 pm    Temat postu: sam nie wiem Odpowiedz z cytatem

Trudno rzec. W ksi捫ce Toreckiego Iw prochu okre郵ono na 50 - 140 Ns/kg. Ale to chyba efekt cenzury lub b陰d, bo z przelicze Ic i masy paliwa w prochowych rakietowych silnikach modelarskich, Iw prochu wydaje si by wy窺ze, najcz窷ciej jest to warto嗆 ko這 800 Ns/kg. W niekt鏎ych prochowych Iw skacze a do 1200 Ns/kg, ale s to prochy domieszkowane cholera wie czym. Cz瘰tym dodatkiem jest dwuchromian potasu. Zwi瘯sza pr璠ko嗆 palenia prawie dwukrotnie. generalnie karmelek w wypadku por闚nania ze zwyk造m prochem czarnym ma kilka zalet: Nie wymaga prasowania (twardy blok uzyskuje si przez zwyk貫 odlewanie), ma do嗆 powtarzalne parametry, ma chyba jednak wi瘯szy Iw, jest ta雟zy, 豉twiejszy w kupieniu (odpada siarka).
Zalety prochu: jest szybki w paleniu (mo積a robi silniki o spalaniu czo這wym), jest EFEKTOWNY w dzia豉niu.
Generalnie dla amator闚 karmelek chyba jest lepszym rozwi您aniem ni proch czarny
P.S. O prochu czarnym jest sporo na forum
P.S.2 je郵i ju robi proch, to o zwi瘯szonej ilo軼i w璕la. Zamiast CO2 mamy cz窷ciowo CO, czyli wi璚ej gaz闚 i ich mniejsz mas cz御teczkow co powinno zapewni wi瘯szy Iw.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Pingwin



Do陰czy: 19 Mar 2004
Posty: 110

PostWys豉ny: Sro Cze 02, 2004 9:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zaczijmy od tego, ze Pcz jest bardzo niestabilnym paliwem... Dziala jak chce Neutral... Raz Ci poleci pieknie, a drugi raz rozwali silnik... Ogolnie czasami tez sie "dlawi" i zbacza z kursu... Ogolnie i tak karmelka lepsza...

PS. Robil ktos paliwo do silnikow na NH4NO3+C+PAM+(NH4)2Cr2O7+Lepiszcze (na stronie Pinota widzialem) ? Bo mi dzisiaj nawet, a nawet paliwko wyszlo, ale bylo za mokre i sie nie palio szybko... Ale uwazam, ze ciekawa pozycja... A jak w praktyce sie sprawuje?

Pozdro
Pingwin

_________________
Pirotechnika to przeszlosc w moim zyciu.


Ostatnio zmieniony przez Pingwin dnia Pon Lip 12, 2004 8:09 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
GUN_1917
Go嗆





PostWys豉ny: Czw Cze 03, 2004 4:56 pm    Temat postu: o Odpowiedz z cytatem

czego jak czego ale prochu to bym do silnika nie dawal do dzis pametam jak zrobilem rakiete rurka tekturowa scianki 2mm grube dzysza gips zabezpieczona gwozdzikami kanalik przez polowe polecial moze ze 2m w gore z ogromna predkoscia i jak pierdyknelo to az sie echem odbilo i kaczki pospieprzly w promnieniu 300m
Powr鏒 do g鏎y
fox



Do陰czy: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk康: Wielkopolska

PostWys豉ny: Czw Cze 03, 2004 5:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Czy dobrym rozwi您aniem b璠zie zrobienie kana逝 w silniku na pcz
czy bez z odpalaniem czo這wym?
A z tym prasowaniem to nie rozumiem sk康 taki problem, Bo瞠 przecie to trwa chwil .

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora Adres AIM
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Czw Cze 03, 2004 6:49 pm    Temat postu: Czy瘺y ? Odpowiedz z cytatem

Mo瞠 i chwil. Nie problem w czasie, ale w sile zgniotu. Dla malutkich silniczk闚 mo瞠 wystarczy這 by imad這, ale dla troch wi瘯szych to ju trza kombinowa. Mo積a wykorzysta np. podno郾ik hydrauliczny do samochodu razem z jak捷 zespawan z ceownik闚 ram. Dodatkowo trzeba mie rozpinany korpus (najlepiej metalowy), w kt鏎y mo積a w這篡 silnik przed prasowaniem. Chodzi o to, by zgniot nie rozepcha za bardzo obudowy (lub 瞠by jej nie rozwali). Tak s robione klasyczne prochowe silniki. Si豉 zgniotu musi by naprawd du瘸, bo inaczej uzyskujemy porowaty 豉dunek prochu o du瞠j pr璠ko軼i spalania pod ci郾ieniem. W zale積o軼i od stopnia sprasowaniw mamy r騜ne krzywe pr璠ko軼i palenia od w funkcji ci郾ienia. Wystarcz drobne r騜nice zgniotu i masz efekty: raz Ci si wypali, a raz walnie !!! Razz . Lepszym rozwi您aniem jest zaprasowa proch na roztworze jakiego lakieru lub lepiszcza. Ja stosowa貫m rozcie鎍zony w nitro celuloid, ale wtedy pr璠ko嗆 palenia na tyle maleje, 瞠 potrzeba odpala w kanale. W fabrycznych silniczkach stosuje si kana, ale oko這 1 mm 鈔ednicy. Ma za zadanie lekko przyspieszy i ustabilizowa palenie. W sumie du穎 k這potu, trudno o powtarzalno嗆 i...trzeba raczej zapomnie o du篡ch silnikach na proch.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
fox



Do陰czy: 10 Lis 2003
Posty: 192
Sk康: Wielkopolska

PostWys豉ny: Czw Cze 03, 2004 9:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nom w sumie masz racje si造 troch trzeba ale ja mam do tego warunki (fizyczne Wink i maszynowe Cool . A prasowanie na mokro to masz racj o wiele lepiej. W nalblizszym czasie b璠 stara co zmajsterkowa
zastanawia貫m si tylko czy uda mi si zrobic sr na pcz 250g-mowy.
B璠 pr鏏owa.

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora Adres AIM
KURCZAK



Do陰czy: 29 Pa 2003
Posty: 16

PostWys豉ny: Pon Lip 12, 2004 6:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja tam wole pcz bo si go 豉twiej wk豉da do silniczka. Karmelka szybko zastyga i 豉two poparzy pauchy, ale to prawda 瞠 proch jest nie stabilny niestety... Sad
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
PINOT



Do陰czy: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk康: Wroc豉w

PostWys豉ny: Pon Lip 12, 2004 10:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To zale篡 jak robisz karmelka....mo積a zrobi tak, aby si 豉dnie la i topi ju w 80-90 stopniach.....to kwestia kilku drobnych dodatk闚
_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
KURCZAK



Do陰czy: 29 Pa 2003
Posty: 16

PostWys豉ny: Wto Lip 13, 2004 8:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa:
... to kwestia kilku drobnych dodatk闚
a jakich konkretnie je瞠li mo積a spyta? Smile
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
υdygin



Do陰czy: 22 Maj 2004
Posty: 277

PostWys豉ny: Wto Lip 13, 2004 8:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

chocia瘺y gliceryny? nie robi貫m tego-czy taki karmelek nie jest bardziej higroskopijny? i ile jej doda- tak na~100g "karmelka"?

POZDRAWIAM

_________________
Nieskonczony jest wszechswiat i ludzka glupota choc co do tego pierwszego nie mam pewnosci A.E.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Pingwin



Do陰czy: 19 Mar 2004
Posty: 110

PostWys豉ny: Wto Lip 13, 2004 9:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pinot bardzo ladnie opisal karmelek na sorbitolu+sacharozie+kno3 na swojej stronie. Topi on sie na zwyklej lazni wodnej SmileSmile. Proporcje chyba byly 65:15:20 (KNO3:Sorbitol:Sacharoza)... Tzw. toffi Pinota;). Oczywiscie na samym sorbitolu moze byc, wtedy latwiej sie topi itp., ale tak wieksza oszczednosc:)

Wystarczt zobaczyc jego strone;P http://www.pinot.webpark.pl/

Pozdro
Pingwin

_________________
Pirotechnika to przeszlosc w moim zyciu.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Fercart



Do陰czy: 14 Kwi 2007
Posty: 11
Sk康: Sanok

PostWys豉ny: Sob Kwi 14, 2007 9:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Proch do silnika to jest nie przewidywaln rzecz, jak ktos wy瞠j powiedzia, raz poleci raz wybuchnie, i zbacza z kursu jak wida na tym filmiku poni瞠j Very Happy dobrze 瞠 sie 幢e nie sko鎍zy這 ;p
http://poziomek.1lo.sanok.pl/piro/filmy/cel-dodo.avi
gdyby wyd逝篡這 sie dysze to mo瞠 by pro軼iej polecia豉, za du篡 rozrzut by, za ma豉 dysza. I stateczniki do >ty貫k< ale tam..

Og鏊nie zaczyna貫m od petard, i po zrobieniu jednej, a robilem roznego rodzaju i z roznych mieszanek, pewnego dnia wzi掖em i sprawdza貫m, jedna petarda (prawie pe軟a prochu) zachowa豉 sie jak rakietka i poszybowa豉 w dom Very Happy a by on jakies 10m od niej).
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Delirius



Do陰czy: 31 Sie 2007
Posty: 61

PostWys豉ny: Sob Gru 22, 2007 7:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Generalnie nie ma co kombinowa. Rakietki robili鄉y z kolegami na karmelku, z kilku wzgl璠闚:
- tanie, 豉two dost瘼ne sk豉dniki
- 豉two嗆 przygotowywania... najlepiej na dobrym, domowym palniku + odrobina wprawy Wink
- nie trzeba by這 si zbyt pitoli z tworzeniem segment闚 itp. po prostu daje si karmelek do silniczka, szybko robi kana i wsio, gra maszyna

Oczywi軼ie, m闚i tu o maych popierowych rakietkach, na wi瘯szych si nie znam.... a p.cz.? Znacznie lepiej nadaje si do innych rzeczy Wink

PS. Pozdrowiam wszystkich sanoczan Wink
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
max



Do陰czy: 31 Mar 2007
Posty: 11

PostWys豉ny: Sob Sie 23, 2008 2:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Pozwol sobie o篡wi temat a zarazem obali wi瘯szo嗆 napisanych tu wypowiedzi. Jako paliwo w amatorskich silnikach rakietowych, paliwo to odpowiednio przygotowane zdaje sw鎩 egzamin celuj帷o a co za tym idzie mo積a uzyska 100% powtarzalno軼i, mi jak r闚nie innym uda這 si to osi庵n望. Czytaj帷 ten temat jak i podobny w tym dziale "stary dobry p.cz" dziwi si 瞠 wi瘯szo嗆 z was neguje jego zastosowanie. Zacznijmy mo瞠 od tego i absolutn podstaw jest otrzymanie jak najwy窺zej jako軼i prochu czarnego jak na warunki amatorskie, wyprodukowane partie prochu musz by identyczne, 瘸dne tam przegryzanie i inne cuda wam nic nie pomog je郵i nie macie m造na kulowego. Druga sprawa to oczywi軼ie odpowiedni w璕iel, najlepiej z wierzby lub olchy, sosna te si nadaje ale to ju nie to samo. Nie wiem czemu nikt nawet nie wspomnia o tak podstawowych mieszankach opartych na prochu czarnym jak 7/3/1, 6/3/1 oraz innych modyfikacjach paliwa opartym na czarnym prochu z zastosowaniem r闚nie dodatk闚 takich jak proszki metali maj帷e na celu zwi瘯szenie pr璠ko軼i spalania paliwa b康 te w celu zwi瘯szenia efektu wizualnego silnika rakietowego i co najwa積iejsze sprawdzonych w odpowiedniej klasie silnik闚. Id帷 dalej musimy okre郵i typ silnika, tu mamy ich dwa podstawowe rodzaje typu "end burning" czyli silnik bez kana逝, w kt鏎ym stosujemy bardzo drobno zmielony proch czarny oraz "core burning" z kana貫m w paliwie, gdzie mamy o wiele wi瘯sze mo磧iwo軼i zastosowania prochu czarnego, mowa tu o po陰czeniu r騜nych formu 6/3/1 oraz bardzo drobnego prochu czarnego z uwzgl璠nieniem dodatk闚 w璕la o odpowiedniej gradacji, kombinacji jest sporo a co za tym idzie mamy naprawd wielkie pole do popisu. Istnieje r闚nie inna klasa silnik闚 pod nazw „nozzleless” i jak sama nazwa na to wskazuje s to silniki ca趾owicie pozbawione dyszy, w obecnym czasie jest to klasa ma這 znana jednak ciesz帷a si coraz wi瘯szym zainteresowaniem z uwagi na znaczne uproszczenia konstrukcji samego silnika jak te stosowanego w nim paliwa na bazie bardzo drobnej m帷zki prochowej z dodatkiem oleju mineralnego. Nast瘼n spraw jest podzia silnik闚 na odpowiednie klasy typu : bottle rocket, 2oz, 4oz, 8oz, 1lb, 2lb, 3lb, 4lb oraz 6lb. Na pewno wi瘯szo嗆 zada pytanie po co akurat taka klasyfikacja, po to aby wprowadzi pewien standard nios帷y za sob moc i wielko嗆 silnika oraz odpowiednio przygotowane paliwo jakim jest proch czarny jak te inne paliwa rakietowe typu "whistle" czy "strobe" uwzgl璠niaj帷 r闚nie silniki hybrydowe kt鏎e to s po陰czeniem r騜nego rodzaju cz這n闚 paliwa w jednej komorze silnika. Kolejn bardzo wa積 spraw s odpowiednie narz璠zia s逝膨ce do wykonania odpowiedniego silnika czyli s造nne "rocket tools", prasa hydrauliczna to r闚nie podstawowy element przy produkcji silnik闚 opartych na czarnym prochu. Pami皻ajmy 瞠 幢e zaprasowane paliwo posiadaj帷e w sobie szczeliny jest r闚noznaczne z bardzo szybkim i nie kontrolowanym wzrostem ci郾ienia w komorze spalania silnika rakietowego a co za tym idzie b璠zie skutkowa這 to rozerwaniem silnika. Podstawowym elementem silnik闚 na proch czarny jest odpowiedni papierowy korpus z odpowiednio grubymi 軼iankami, nios帷y za sob bardzo du瞠 bezpiecze雟two u篡tkowania. Papierowe korpusy to nie tylko bezpiecze雟two ale r闚nie odpowiednio poddaj帷y si pod wp造wem si造 nacisku prasy hydraulicznej materia, co sprawia i rurka papierowa odpowiednio "utrzymuje" w sobie zaprasowane paliwo. W przypadku rurek z PCW ju tego nie uzyskamy, zreszt apeluj o nie u篡wanie na korpusy silnik闚 z zastosowaniem jako paliwa prochu czarnego tworzyw sztucznych, o metalach nie wspomn. Pozostaj帷 chwil przy papierowych rurkach nale篡 pami皻a o zastosowaniu rurek nawijanych r闚nolegle a kt鏎e to s znacznie mocniejsze i zdo豉j utrzyma znacznie wi瘯sze ci郾ienie w komorze spalania ni rurki papierowe kt鏎e s nawijane spiralnie, chocia testy wykazuj i zastosowania rurek spiralnych nie nale篡 ca趾owicie wyklucza, warunkiem jest ich jako嗆 wykonania tzn. grubo嗆 軼ianki, rodzaj u篡tego papieru oraz sztywno嗆 konstrukcji. Id帷 dalej napotykamy temat dyszy, w przypadku prochu czarnego idealnie nadaj si tu wszelkie mieszanki tzw. "nozzle mix" typu bentonit, szamoty, wszelkiego rodzaju ognioodporne glinki a nawet cement CX-5 opisywany ju na forum, jednak zdecydowanie najlepszym i ekonomicznym jest bentonit w po陰czeniu z kilku procentowym dodatkiem py逝 grafitowego daj帷 idealnie szklist i wytrzyma陰 pow這k. Tak wi璚 podsumowuj帷 proch czarny nie jest to wcale kapry郾e paliwo lecz wr璚z bardzo efektowne, stabilne i przede wszystkim bardzo bezpieczne w u篡ciu, wymagaj帷e jedynie odpowiedniego zaplecza technicznego oraz wiedzy. Na pewno te nie jest paliwem dla napalonych "nowicjuszy" co z wielkim naciskiem pragn stanowczo podkre郵i. Tak wi璚 zdecydowanie polecam proch czarny jako bezpieczne, tanie oraz efektowne paliwo silnik闚 rakietowych i mam nadziej 瞠 o篡wi w was ch璚i stosowania go bo zdecydowanie warto.

P.s. Silniki na proch czarny wykorzystuje g堯wnie do nap璠u rakiet-fajerwerk闚 ale jestem przekonany 瞠 w modelarstwie rakietowym r闚nie znalaz造by zastosowanie, wtedy tylko wystarczy przeprowadzi stosowne obliczenia i wykona testy na hamowni, maj one naprawd spor moc tkwi帷 w豉郾ie w paliwie jakim jest proch czarny.

Pozdrawiam

_________________
Docendo discimus


Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon Kwi 27, 2015 4:23 pm, w ca這軼i zmieniany 29 razy
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
A_O
Go嗆





PostWys豉ny: Pon Gru 07, 2009 3:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

max napisa:
Pozwol sobie o篡wi temat a zarazem obali wi瘯szo嗆 napisanych tu wypowiedzi. Wi璚 je郵i chodzi o proch czarny jako paliwo w amatorskich silnikach rakietowych, paliwo to odpowiednio przygotowane zdaje sw鎩 egzamin w 100% a co za tym idzie mo積a uzyska 100% powtarzalno軼i, mi uda這 si to osi庵n望. Czytaj帷 ten temat jak i podobny w tym dziale "stary dobry p.cz" dziwi si 瞠 wi瘯szo嗆 z was neguje jego zastosowanie. Zacznijmy mo瞠 od tego i absolutn podstaw jest otrzymanie jak najwy窺zej jako軼i pcz jak na warunki amatorskie, wyprodukowane partie prochu musz by identyczne, 瘸dne tam przegryzanie i inne cuda wam nic nie pomog je郵i nie macie m造na kulowego.


Troch stary temat ale w 100 % si zgadzam. Tylko SR na PCz ma g瘰to嗆 豉dowania r闚n 1 Exclamation . W temacie "Por闚nanie jako軼i prochu czarnego - pr鏏a TNK" ( komnata PIROTECHNIKA ) pokaza貫m filmik Fors_2. Tulejka ca豉 by豉 zaelaborowana PCz z grubymi opi趾ami. Usuwaj帷 opi趾i, zwi瘯szaj帷 ci郾ienie prasowania, dobieraj帷 fi krytyczny dyszy mo積a uzyska silnik o g瘰to軼i 豉dowania 1. Gdyby dorzuci kilka % proszku stopu Al_Mg ( nie mo積a u篡 proszku magnezu ) to silniki na paliwie 篡wicznym i karmelce si chowaj ( nawet bez dodawania proszu Al-Mg ).

Bez kulowca jednak si nie obejdzie ( g堯wnie do w璕la drzewnego ). Maks Iw dla PCz wynosi oko這 133, uwzgl璠niaj帷 maks. g瘰to嗆 豉dowania 1, otrzymamy bardzo dobry silnik. Tylko im wi瘯sza 鈔ednica komory silnika, tym 豉twiej silnik mo瞠 ulec eksplozji ale trzeba to zbada.


A.
Powr鏒 do g鏎y
ARKO



Do陰czy: 17 Mar 2012
Posty: 286
Sk康: Radom

PostWys豉ny: Nie Sty 07, 2018 9:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odnalaz貫m stary silniczek wykonany na bazie pcz plus kilka % proszku Mg.
To na nim wynios貫m Ten fajerwerk

Ten sam odnaleziony silniczek W te軼ie na wadze

Na lewo czas, na prawo (po znaku /) ci庵 w N

12.26 / 0
12.40 / 0.88
12.48 / 0.88
12.64 / 3.9
12.88 / 3.11
12.96 / 8.02
13.04 / 8.02
13.12 / 8.02
13.20 / 18.04
13.28 / 18.04
13.36 / 11.50
13.84 / 11.50
14.00 / 0.2

Z filmiku jak wida, paliwa by這 34 gram.

Z grubsza klasa D, impuls ca趾owity ok. 10-12 Ns

Edit => Drugi pomiar ci庵u, jak wida F maks. ok. 1,9 kG
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚 na tym forum
Nie mo瞠sz pobiera plik闚 z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP