Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Parę pytań dot. silnika rakiety
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 12:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czego najlepiej użyć jako materiału opóźniającego??
_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 3:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rakieta poleciała, nisko wprawdzie (ok. 40 - 50 m.). Lot przypominał lot Farosa - tyle że zamiast przepalonego korpusu wypadło pół zatyczki (za cienka była), a gorąc paliwa wylatującego przez powstałą dziurę przepalił sznurki spadochronu. Paliwo roztopiło też dyszę - wspawany metalowy krążek (4mm grubości!) - otwór się rozszeszył w jedną stronę (patrz zdjęcie).
Oczywiście z powodu nie rozłożonego spadochronu z korpusu został "kalafiorek".


Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tungsten



Dołączył: 16 Kwi 2002
Posty: 529

PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 3:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Silnik na styk wszedł do rury po ręczniku papierowym. Oczywiście wcześniej posmarowałem rure od wewnątrz wikolem. Rakieta miała z ok 880 mm długości.
Jako paliwa użyłem czarny karmelek kermita z tym że dałem 35 % cukru i 1 % Fe2O3. Cukier wcześniej wysuszyłem w piekarniku. Karmelek ogrzewałem aż stał się gęstą mazią i jak zauważyłem śladowe ilości białych dymów. Niestety wlać tego nie mogłem i musiałem to upychać. Szybko twardniało i z elaboracją był problem. Ale jakoś wyszło. Może za słabo ogrzałem Question Słyszałem że to sie wlewa. Średnica krytyczna dyszy wynosiła 5 mm. Niestety na wysokości ok 3 m dysze odstrzeliło i dalej pisać nie muszę. Wyleciała też zatyczka. Albo materiał który użyłem źle się klei z dekturą albo dysza i zatyczka były za cienkie. I tu mam do was pytanie: jak gruba powinna być dysza przy tej wielkości silniku Question
Wpad mi do głowy pomysł by wkręcić parę krótkich śrub w korpus (w miejscu gdzie znajduje się dysza i zatyczka) jeszcze gdy masa jest miękka. Co o tym sądzicie Question
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 4:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zdecydowanie używaj wkrętów (bądź drutu) do zbrojenia dyszy. Jak widać po moim silniku jeden drut nie wystarczy. I w moim przypadku zatyczka też była za cienka - następnym razem zatyczke zrobie gdzieś 1,5 cm, tobie polevam ze 2 cm.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 7:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Biały napisał:
....Jako paliwa użyłem czarny karmelek kermita.......Niestety wlać tego nie mogłem.....


Prośba do ksarda aby wrzucił dane do programu i policzył impuls paliwa :

1. KNO3 / cukier 60/40

2. KNO3 / cukier / węgiel 60 / 35 / 5

Bo wg mnie zysk na IPS będzie śladowy za to dodatek węgla drzewnego uniemożliwi nam operowanie stopionym karmelkiem.


Pozdr. A
Powrót do góry
Tungsten



Dołączył: 16 Kwi 2002
Posty: 529

PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 9:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pyrotechman napisał:
... Bo wg mnie zysk na IPS będzie śladowy za to dodatek węgla drzewnego uniemożliwi nam operowanie stopionym karmelkiem...


Wg mnie karmelek czarny nie ma gorszych właściwości lejnych od karmelka tradycyjnego . Ten "tradycyjny" karmelek (opisany np. na stronie nakki) ma skład ok 34% cukier i 66% KNO3. A z tego podobno odlewają. Był to mój pierwszy karmelek więc mogłem coś spieprzyć (może za niska temp). Następnym razem spróboje karmelka z 45% cukru (pirotechman go chyba stosował).
Jak jest tym "tradycyjnym" karmelkiem można nim odlewać Question

Biały
[/list]
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 9:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zauważyłem że jeżeli saletre z cukrem wstawimy do mokrego garnka, karmelek jest płynniejszy.
Polecam karmelek C35S (3 cz cukru, 5 cz. saletry - wagowo) Jest płynny i wydaje mi się że nieco lepszy niż karmelek pirotechmana.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tungsten



Dołączył: 16 Kwi 2002
Posty: 529

PostWysłany: Nie Lis 30, 2003 10:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na stronie nakki pisze jednak że karmelek 35% cukier, 65% KNO3 nie da sie wlewać.

Biały
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Pon Gru 01, 2003 9:13 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Biały napisał:
Na stronie nakki pisze jednak że karmelek 35% cukier, 65% KNO3 nie da sie wlewać.


To aż Nakki trzeba na to Shocked. No ale Ty ponoć od niedawna interesujesz się SR Wink . I aby poprawić płynność paliwa chcesz zamiast cukru dodać węgla drzewnego Shocked . Aż strach aby nie "oskarżono" mnie o sarkazm Razz . Wg mnie "czarna madonna kermita " Wink to tylko egzotyka. Nie wiele zyskujemy , sporo tracimy Rolling Eyes


Pozdr. A
Powrót do góry
Tungsten



Dołączył: 16 Kwi 2002
Posty: 529

PostWysłany: Pon Gru 01, 2003 1:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pyrotechman napisał:
I aby poprawić płynność paliwa chcesz zamiast cukru dodać węgla drzewnego Shocked .


Ja nic takie nie napisałem. Twierdzę tylko że te 4% węgla nie pogorsza (zauważalnie) lejności karmelka. Bardzo ciekawym (eleganckim Wink) paliwem wydaje się być żywicaepoxy/utwardzacz+KNO3+Fe2O3. Postaram się go wypóbować.

Biały[/list]
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tungsten



Dołączył: 16 Kwi 2002
Posty: 529

PostWysłany: Pon Gru 01, 2003 3:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak grube ścianki (z dektury) robicie dla SR w którym paliwo jest o średnicy 25 mm Question


Biały
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Pietruszkin



Dołączył: 21 Mar 2003
Posty: 188
Skąd: /dev/null

PostWysłany: Pon Gru 01, 2003 7:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Biały napisał:
Pyrotechman napisał:
I aby poprawić płynność paliwa chcesz zamiast cukru dodać węgla drzewnego Shocked .


Ja nic takie nie napisałem. Twierdzę tylko że te 4% węgla nie pogorsza (zauważalnie) lejności karmelka. Bardzo ciekawym (eleganckim Wink) paliwem wydaje się być żywicaepoxy/utwardzacz+KNO3+Fe2O3. Postaram się go wypóbować.

Biały[/list]


Jakoś nie widzi mi się ta mieszanka na SR... O wiele lepsza byłaby z dodatkiem Al lub Mg.

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pon Gru 01, 2003 9:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pyrotechman napisał:
[Prośba do ksarda aby wrzucił dane do programu i policzył impuls paliwa :

1. KNO3 / cukier 60/40

2. KNO3 / cukier / węgiel 60 / 35 / 5

Bo wg mnie zysk na IPS będzie śladowy za to dodatek węgla drzewnego uniemożliwi nam operowanie stopionym karmelkiem.


Witam
Skoro zostałem wywołany do tablicy to postaram się odpowiedzieć na pytanie.
Wyliczenia pokazują:

Dla paliwa 1 - Isp=131,2
Dla paliwa 2 - Isp= 122,2

To wszystko dla ciśnienia w komorze spalania 300 psi.

Natomiast dla KNO3 / cukier 65/35 Isp= 133,8.
To potwierdza fakt, że nie przypadkowo Nakka swoje silniki wykonywał w takich proporcjach saletra-cukier.
Dlatego chyba nie ma sensu wyważać otwartych drzwi i szukać lepszych kompozycji dla tego paliwa. Wszystko zostało "już powiedziane".

Obserwuję na forum próby modyfikowania tego paliwa przez dodanie magnezu lub aluminium.

Co mówi o tym teoria?

Rozważmy dodatek magnezu do tego paliwa (65/35) [ciśnienie nadal 300 psi]
5% - Isp= 139,7
10% - Isp= 143,7

Pirotechman ma jednak rację Exclamation -

I co Wy na to ? Question

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Pon Gru 01, 2003 10:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:
.....Natomiast dla KNO3 / cukier 65/35 Isp= 133,8.
To potwierdza fakt, że nie przypadkowo Nakka swoje silniki wykonywał w takich proporcjach saletra-cukier.
Dlatego chyba nie ma sensu wyważać otwartych drzwi i szukać lepszych kompozycji dla tego paliwa. Wszystko zostało "już powiedziane".


Czy wszystko Question . Kilka razy robiłem "karmelek" i tylko skład 55/45 ( KNO3/cukier ) ma bardzo dobrą "lejność". Nakka swoje paliwa formuje w piecu z nastawioną temp. Nie każdy to ma. Dla karmelki wolę "zejść" z impulsu w zamian mam prostą technologię odlewania. No i szybką. Odlanie paliwa 1 kg zajęło mi 20 minut Wink .


Pozdr. A
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP