Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Ró¿ne paliwa sta³e - zbiór przepisów.
Id¼ do strony 1, 2, 3, 4  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Sob Sie 23, 2003 10:39 am    Temat postu: Ró¿ne paliwa sta³e - zbiór przepisów. Odpowiedz z cytatem

pirotechmaan
PROFI

pirotechmaan napisa³:

Witam

Tak, nauka, teoria jest dobra gdy trzeba co¶ wyja¶niæ. A najwa¿niejsze to samemu umieæ co¶ zrobiæ. ¯adna teoria nie wspomo¿e mnie abym odzyska³ kamerê video gdy bêdzie l±dowa³a Wink . Z jednym siê z Tob± nie zgodzê. W necie 99 % paliw to karmelka. Czas by to zmieniæ *. Zaproponowa³em swoje paliwo na bazie lepiszcza ¯E ( naturalnie paliwo pirotechmana* Cool ) czy karmelkê magnezow± ( poda³em technologie przygotowania ) a i dopracowania wymaga paliwo na bazie aa. Jest to w zasadzie dobry utleniacz. Trzeba zabezpieczyæ jego tylko przed wilgoci± no i dobraæ sk³ad paliwa. Ju¿ widzê w necie np. paliwo knoda albo kermita * Razz


Pozdr. A
* podkre¶lenie moje Kermit


pirotechmaan napisa³:
Ja zrobilem paliwo : cukier 45 , saletra 55. Cukru mo¿e i o 5 % za du¿o ale chcialem aby siê ³atwiej topi³o. .


pirotechmaan napisa³:
Te¿ ciekawi mnie dodanie z 5 % proszku Mg. Jestem oczarowany latwo¶cia robienia tego paliwa choæ nie zadawala mnie niska temperatura palenia. Dla mnie urok lotu rakiety to te¿ ogieñ Wink . No i dodatek Mg zwiêkszy nam impuls. Mieszanki na Mg nie maj± niskiej temperatury zap³onu ( s±dzê, ¿e powy¿ej 300 C ) ale w razie gdyby co "posz³o nie tak" robi siê gro¼nie. Mg zwiêksza prêdko¶æ palenia siê "karmelki". Ja mam ma³± butlê na gaz i paliwko robiê "w terenie" Wink . Palnik ustawiam na maly gaz i szeroki rondelek. Ca³y czas mieszam. Na pewno dodam te 5 % Mg.
Pozdr. A

pirotechmaan napisa³:
Witam

A wiêc Szanowni Uzytkownicy forum uprzejmie informujê Was, ¿e dzi¶ zrobilem karmelkê z 5 % Mg. Nie co trudniej siê to paliwo topi³o ale ogolnie i tak nie ¼le. Sk³ad : 45 % cukier puder, 5 % proszek Mg, 50 % KNO3. Niestety musia³em zachowaæ te 45 % cukru aby nie straciæ p³ynno¶ci paliwa. Hm ... niech bêdzie nazwa tego paliwa "karmelka magnezowa"

pirotechmaan napisa³:

Powtorze siê jak ja robiê.

1. Karmelka

Odwa¿am 90 g cukru pudru i 110 g KNO3 ( drobno mielony ). Mieszam i do garnka o grubym dnie . Na malym ogniu caly czas mieszam. Mieszanka robi siê jakby wilgotna , zaczyna brunatnieæ. Szczegoln± uwagê zwracam aby na mieszaæ przy dnie. Topi sie bez zadnych bulgotów i sensacji. Wychodzi pastelowy kolor karmelki.


2. Karmelka magnezowa.


Odwa¿am : 80 g cukru pudru , 10 g proszku Mg , 100 g KNO3 i 10 g KNO3.

Do 10 g Mg dodaje 10 g KNO3 i mieszam.

80 g cukru pudru mieszam ze 100 g KNO3. Topiê jak wy¿ej. Jak ca³o¶æ jest stopiona wsypujê 20 g mieszanki Mg / KNO3. Grzejê jeszcze ze dwie minuty i paliwo jest gotowe. Paliwo jest do¶æ plynne. £atwo siê odlewa.


Pozdr. A .

Sk³ad paliwa Karmelka Pirotechmana:
Cukier - 45%
Saletra potasowa 55%

Sk³ad paliwa Karmelka magnezowa Pirotechmana:
Cukier - 40%
Saletra potasowa - 55%
Py³ magnezowy - 5%


Pirotechman napisa³:

Podstawowe info dam Wink

1. Dysza - szamot, fi kryt. 8 mm,
2. Paliwo KNO3/Mg/Skrobia/¯E 58/12/14/16

gdzie : ¯E - ¿ywica epoksydowa.

czyli "Paliwo Pirotechmana Nr 1" Wink ( tzn. zawieraj±ce : KNO3, Mg, Skrobiê, ¯E )
Pozdr. A

Sk³ad Paliwo Pirotechmana nr 1:
Skrobia - 14%
¯ywica epoksydowa - 16%
Py³ magnezowy - 12%
Saletra potasowa - 58%



Ksard
PROFI


Paliwo Amonowe Ksarda

ksard napisa³:

Dwa lata temu przeprowadzi³em jedn± próbê stacjonarn± z paliwem:
Azotan amonowy 70%
Aluminium 5%
Epidiam 18 %
Dwuchromian potasu 5%
Wêgiel drzewny 2%

pozdrawiam


leszek
******

leszek napisa³:
Ja robiê karmelek na sorbitolu. [...] Proporcje typowe 65:35.
pozdrawiam. L.

Sk³ad paliwa Sorbitolka Leszka
Sorbitol - 35%
Saletra potasowa - 65%



leszek napisa³:
W kosztach ogólnych paliwa sorbitol robi ok. jednej trzeciej stosuj±c proporcje 65:35 ale wtedy nie ma mowy o odlewaniu tylko o "wygniataniu" o czym pisa³em wcze¶niej. Ale chyba jeszcze lepsze jest paliwo KNO3:sorbitol:siarka 64:27:9. Robi³em je tylko na "sucho" bo nie zna³em metody "wygniatania" ale kopa ma suuper.
pozdrawiam. L.

Sk³ad paliwa Sorbitolka siarkowa Leszka
Sorbitol - 27%
Siarka - 9%
Saletra potasowa - 64%



leszek napisa³:
Ja robi³em kiedy¶ takie paliwo (65:26:9 wagowo kno3 cukier siarka)
Leszek

Sk³ad paliwa Karmelka siarkowa Leszka
Cukier - 26%
Siarka - 9%
Saletra potasowa - 65%


leszek napisa³:
CZERWONA KARMELKA LESZKA(otrzyma³em tlenek ¿elaza od ma³ego - z my¶l± o p.kompozytowych ale sprawdza³em na razie na zwyk³ych)
1.mieszanka saletry z cukrem 60:40 nie karmelizowana
- próbka z dodatkiem ok 2 % tlenku ¿elaza zawiniêta w rulonik papierowy pali³a siê ok. 1.5 do 2 razy szybciej


Sk³ad Czerwona Karmelka Leszka
Cukier - 39,22%
Saletra potasowa - 58,82%
Tlenek ¿elaza Fe2O3 - 1,96%



knod
PROFI


knod napisa³:
Sklad paliwa Zn/S (2.04/1) wynika z prostej reakcji redoks ktora zachodzi: Zn+S=ZnS.

Sk³ad paliwa Cynkosiarkowego Knoda
Py³ cynkowy - 67,1%
Siarka - 32,9%


knod napisa³:
Przeprowadzilem w koncu proby z wysmazaniem paliwka na bazie KNO3/sacharoza (65/35). Okazalo sie ze temp. 150C jest za niska. .

Sk³ad paliwa Karmelka Knoda
Cukier - 35%
Saletra potasowa - 65%


knod napisa³:
Obecnie stosuje inny sklad: 35%cukru 60%KNO3 5%Mg Taka mieszanka nawet nieco "przegrzana" podczas karmelizacji charakteryzuje sie optymalna szybkoscia palenia (przegrzanie tradycyjnego karmelka powodowalo drastyczne obnizenie tego parametru).
Pozdry
knod


Sk³ad paliwa Karmelka magnezowa Knoda
Cukier ( lub sorbitol) - 35%
Py³ magnezowy - 5%
Saletra potasowa - 60%




kermit
PROFI


kermit napisa³:
Ostatnio ¶wie¿o wyprubowane z dobrym kopem paliwko niekarmelizowane
C35S
cukier 3cz.
saletra potasowa 5cz.
WAGOWO KONIECZNIE
cukier i saletrê zmieliæ b.drobno I OSOBNO, razem zmieszaæ i na sucho przesiaæ przez sito.
Nadaje siê na mniejsze rakietki kalibru do 16 mm ( a tak¿e na wiêksze kalibry ale po skarmelizowaniu )*

Sk³ad paliwa Karmelka Kermita
Cukier 37,5%
Saletra potasowa - 62,5%



Cytat:
Oraz nie wypróbowane jeszcze w loce paliwo KNO3, sacharoza, S (52/25/7) ( paliwko niez³e na fajerwerki daje ³adny p³omieñ )*

Sk³ad paliwa Karmelka siarkowa Kermita
Cukier - 29,7%
Siarka - 8,3%
Saletra potasowa - 62%


kermit napisa³:
(07.09.2003r) *
C1533S2W
2cz. Wêgiel drzewny mielony
15cz. Cukier
33cz. Saletra potasowa
Po skarmelizowaniu wychodzi czarny karmelek, przypominaj±cy w wygl±dzie tworzywo sztuczne. Szybko¶c cpalania do¶æ du¿a, na rakiety siê nadaje, daje mniej dymu od zwyk³ej karmelki i wyra¼ny p³omieñ wylotowy.

Sk³ad paliwa Czarna Karmelka Kermita
Cukier - 30%
Wêgiel drzewny - 4%
Saletra potasowa - 66%


kermit napisa³:
cukier 31,25%
saletra 63,75%
glin 5%


co odpowiada formule:
C25 51SG4

Sk³ad paliwa Aluminiowa Karmelka Kermita
Sk³ad i formu³a jak wy¿ej^

PINOT
PROFI

PINOT napisa³:
]Z mojego katalogu kilkunastu paliw, które próbowa³em polecam nastêpuj±ce:
19% Zywicy epoksydowej im mniejsza lepko¶æ tym lepiej
1% Rokafenolu N-* (nie jest niezbêdnie konieczny) wtedy +1% ¿ywicy
5% proszku Al
40% KNO3
35%KClO3


PINOT napisa³:


http://www.pinot.webpark.pl/
Powiecie, ze sorbitol jest drogi i trudno dostepny...tak, z pewnoscia jest drozszy do cukru, ale ma niewatpliwa nad nim przewage topi w bezpiecznej temperaturze. Opracowalem zatem nastepujacy sklad, aby "wilk byl syty i owca cala":

TOFFI PINOTA:
20% ............. cukier
15% ..............sorbitol
65% ..............KNO3


Paliwo takie wciaz mozna topic w garnuszku do mleka na lazni wodnej. Nie potrzebny jest jednak dodatek wody. Sorbitol topi sie jako pierwszy, przyspieszajac topnienie i obnizajac temperature topnienia cukru, dzieki czemu mieszanina po stopieniu nie jest ciekla, ale ma konsystencje rzadkiego ciasta, ktore latwo mozna wprowadzic do silnika. Masa jest na tyle miekka, ze z latwoscia mozna w niej zanurzyc trzpien formujacy kanal


PINOT napisa³:
10% PCV (proszek) a jeszcze lepiej tzw. pasta plastizolowa (wtedy paliwo jest elastyczne i nieco inaczej siê je preparuje)
20% Al proszek
2% dwuchromianu amonu
3% wêgla drzewnego
65% azotan amonu

To paliwo ma bardo wysoki ISP nawet powy¿ej 250, wiêc musi byæ przygotowane starannie bo inaczej spala siê zbyt niestabilnie.


z czystego lenistwa wklejam tylko linki
http://www.pinot.webpark.pl/efekt.html
http://www.pinot.webpark.pl/karmel.html
http://www.pinot.webpark.pl/hpr.html
jest co poczytaæ i próbowaæ



(*dopiski i podkre¶lenia moje) Kermit
zmieniony i uaktualniony 27 09 2005

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"


Ostatnio zmieniony przez dziadek kermit dnia Wto Wrz 27, 2005 7:16 am, w ca³o¶ci zmieniany 20 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
eltopsj



Do³±czy³: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys³any: Pon Wrz 01, 2003 6:08 pm    Temat postu: Sk³ady sta³ych materia³ów pêdnych (amatorskich) Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Oto sk³ady amatorskich paliw rakietowych pochodz±ce z ksi±¿ki in¿. Bohdana Wêgrzyna pt. "Amatorskie rakiety do¶wiadczalne" (Wydawnictwo MON 63 r, nak³ad - tylko 4000 egzemplarzy):

(sk³ad w czê¶ciach wagowych w gramach)

Paliwo nr 1

Azotan potasu KNO3...................... 76
Siarka S....................................... 6
Wêgiel C...................................... 18

Paliwo nr 2

Azotan potasu KNO3....................... 40
Azotan amonu NH4NO3...................160
Pak CH.......................................... 26
Dwuchromian amonu (NH4)2Cr2O7.. od 2 do 4

Paliwo nr 3

Azotan potasu KNO3....................... 43
Cukier puder ................................ 15
Klej biurowy (bia³y rzadki) ............. 3

Paliwo nr 4

Nadchloran potasu KClO4................ 48
(nie myliæ z wybuchowym chloranem potasu KClO3)
Parafina (¶wiece)............................ 12
Sadza kominowa ............................ 2

Ksi±¿ka jest mniej znana od "M³odego modelarza rakiet" P. Elszteina, ukazuj±cego siê w wiêkszych nak³adach (10000 egzemplarzy)

Co s±dz± o tych paliwach (szczególnie o 2-gim i 4-tym) "chemiczni guru" z forum

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
eltopsj



Do³±czy³: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys³any: Pon Wrz 01, 2003 6:29 pm    Temat postu: Paliwa rakietowe Odpowiedz z cytatem

A to jeszcze jeden sk³ad paliwa opracowanego niegdy¶ w USA i jego w³a¶ciwo¶ci (jednostki w uk³adzie CGI - jak kto¶ chce to niech przelicza na SI Wink 0:

Paliwo GALCIT-161:

KClO4.........(78% - 70%)
Asfalt..........(22% - 30%)

Sposób formowania ³adunku...................................... lany
Adiabatyczna temperatura p³omienia [°C]...................2100 do 1850
Impuls w³a¶ciwy [sek]...............................................180 - 195
Dopuszczalny zakres ci¶nieñ w komorze [kG/cm2].......35 - 700
Szybko¶æ palenia siê pod ci¶nieniem 70 at w temp. 20°C
[cm/sek]..................................................................3,3 - 4,3
Wyk³adnik n .............................................................0,7 do 0,8
Gêsto¶æ [g/cm3]........................................................1,74
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
eltopsj



Do³±czy³: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys³any: Czw Lis 20, 2003 11:31 pm    Temat postu: Ró¿ne paliwa rakietowe. Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Klawe to Twoje paliwko "niekarmelizowane" Pred Wink . Trzy g³ówne silniki wahad³owca, spalaj± w czasie startu co¶ ko³o 1,5 tony tego "paliwka" na sekundê, o ile siê nie mylê, to chyba jedno z najlepszych obecnie znanych, ale raczej nie dla Mephisto. Je¶li znudzi³ Ci siê typowy "karmelek" Mephisto, to zainteresuj siê paliwami na bazie ¿ywic epoksydowych (takimi zajmuje siê aktualnie pirotechman). S± to obecnie bardzo modne paliwa sta³e przyrz±dzane na "zimno". Jak masz du¿o wolnego czasu i trochê "kasy", to bierzesz dowolny utleniacz z grupy azotanów, lub lepiej nadchloranów, ¿ywicê epoksydow± chemoutwardzaln± (kupion± razem z utwardzaczem w supermarkecie budowlanym), która pe³ni podwójn± funkcjê (substancji spalanej i jednocze¶nie wi±¿±cej paliwko w tward± bry³ê) i ju¿ mo¿esz zacz±æ eksperymentowaæ.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez eltopsj dnia Sob Lis 22, 2003 10:37 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Go¶æ






PostWys³any: Pi± Lis 21, 2003 9:15 am    Temat postu: Re: Ró¿ne paliwa rakietowe. Odpowiedz z cytatem

eltopsj napisa³:
..... to zainteresuj siê paliwami na bazie ¿ywic epoksydowych (takimi zajmuje siê aktualnie pirotechman). S± to obecnie bardzo modne paliwa sta³e przyrz±dzane na "zimno".
........ to bierzesz dowolny utleniacz z grupy azotanów, lub lepiej nadchloranów, ¿ywicê epoksydow± chemoutwardzaln±...........


Witam

Na stronie Nakky pisze o paliwach azotan potasu / ¯E
- nie wiem tylko od kiedy. Ale z moich obserwacji wynika, ¿e je¶li nie dacie tam nie mniej jak 8 % proszku Mg to nie zrobicie SR. Wiêc nie wiem czy te rozwa¿ania Nakki to teoria bo w praktyce kicha Rolling Eyes . Po drugie : paliwa KNO3 / ¯E / Mg opisa³em ( krótko ) z rok , pó³tora temu na forum Megalomani i paliw tych nie zer¿na³em z ¿adnej strony Wink . Ewetualnie to mnie bêd± wiêc na¶ladowaæ Razz . Ruskim te¿ to opisa³em Wink

¯E nie l±czymy z AA tylko z KNO3. Z AA dajemy ¯P ( ¿ywica poliestrowa ).


Pozdr. A

PS. Nowe paliwa to ju¿ TAJEMNICA bo zacz±³em zabawê o nazwie Rocket Motor Company Razz
Powrót do góry
dziadek kermit



Do³±czy³: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"

PostWys³any: Nie Lis 23, 2003 10:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

K³aniam siê piêknie Very Happy Exclamation
Do³±czy³em kilka przepisów do ksiêgi wiedzy nietajemnej w pierwszym po¶cie.

W odpowiedzi dla Mephisto mogê powiedzieæ, ¿e jest piêæ takich przepisów: C35S i Czerwona karmelka Leszka, które mo¿na tak¿e stosowaæ bez karmelizacji ale na mniejsze rakietki (W wiêkszych Question patrz serial Xplozja Laughing ), oraz paliwo nr 1, 2 i 3 zaproponowane przea EltopsJ

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Wto Lis 25, 2003 1:52 pm    Temat postu: proste paliwo nr. 1 z mojej kolekcji Odpowiedz z cytatem

Z mojego katalogu kilkunastu paliw, które próbowa³em polecam nastêpuj±ce:
19% Zywicy epoksydowej im mniejsza lepko¶æ tym lepiej
1% Rokafenolu N-* (nie jest niezbêdnie konieczny) wtedy +1% ¿ywicy
5% proszku Al
40% KNO3
35%KClO3

Sk³ad jest wiêc prosty i tani. Przygotowanie te¿: utleniacze dobrze zmieliæ we m³ynku do kawy, dodaæ proszek Al i przetrzeæ razem przez drobne sitko lub tkaninê. Nastêpnie zawiesiæ wszystko w ¿ywicy (wstêpnie wymieszanej z utwardzaczem), i zostawiæ do utwardzenia w korpusie silnika. Paliwo ma Kn=150, wiêc o spalaniu czo³owym nie ma mowy. Musi byæ kana³. ISP teoret oko³o 130 (przy 200 psi). Zapala siê ³atwo od g³ówki zrobionej z KNO3/Al/lakier celulozowy.
Mimo obecno¶ci chloranu z pewno¶ci± nie eksploduje. Daje ³adny br±zowawy dym. W przeciwieñstwie do Mg, proszek Al jest ³atwy do zdobycia (dodatek do betonów komórkowych) i nie reaguje z azotanami w obecno¶ci wilgoci.

Mam te¿ kilka sk³adów na NH4NO3 o bardzo wysokim ISP (ponad 200), ale s± one raczej ma³o widowiskowe (zero trace'u) ale za to baaaaaardzo wysoko lataj±.


Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Pon Pa¼ 18, 2004 10:27 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Wto Lis 25, 2003 2:21 pm    Temat postu: Re: proste paliwo nr. 1 z mojej kolekcji Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
.....Mam te¿ kilka sk³adów na NH4NO3 o bardzo wysokim ISP (ponad 200), ale s± one raczej ma³o widowiskowe .


Witam

Widowiskowo¶æ ma drugorzêdne znaczenie choæ te¿ siê liczy
( szczególnie gdyby zechcieæ sprzedaæ SR ). Wiec "zapodaj" te sk³ady , sprawdzimy Wink . A moze masz jakies filmy , zdjêcia Question


Pozdr. A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Wto Lis 25, 2003 2:52 pm    Temat postu: Chyba zacznê pisaæ podrêcznik....:) Odpowiedz z cytatem

OK, s±dz±c po szybko¶ci reakcji to forum cierpi na brak dobrych sk³adów na paliwa zasilane saletra amonow±. Zacznê wiêc od paliwa, które opracowa³em jako pierwsze dziêki któremu mój azotan amonu "d¼wign±³ siê nad chmury". Uprzedzam, potrzeba trochê odczynników, jednak ³atwych do kupienia.

10% PCV (proszek) a jeszcze lepiej tzw. pasta plastizolowa (wtedy paliwo jest elastyczne i nieco inaczej siê je preparuje)
20% Al proszek
2% dwuchromianu amonu
3% wêgla drzewnego
65% azotan amonu

To paliwo ma bardo wysoki ISP nawet powy¿ej 250, wiêc musi byæ przygotowane starannie bo inaczej spala siê zbyt niestabilnie.
Wszystko razem wrzuciæ do m³ynka do kawy i mieliæ przez oko³o 1 minuty. zwil¿yæ ca³o¶æ odrobin± THF (uwaga na ten odczynnik - palny jak cholera i nieprzyjemny przy inhalacji) a¿ do uzyskania gêstego kitu. Kit ten nale¿y uformowaæ w odpowiedni ³adunek rurowy i odstawiæ w formie do wysuszenia. THF paruje ³atwo, wiêc kaloryfer w niezamieszka³ym pomieszczeniu jest OK. Uwaga, podczas parowania THF ³adunek siê kurczy i lekko deformuje.
Dalej ju¿ ³atwo inhibitujemy (lub nie) ziarno, pakujemy do motorka. Kn=250-300. Zapala siê trudno, wymaga wysokiej temperatury. Je¶li Al jest drobny, nie sypie iskier a jedyny tracer to bia³a jasna kropka na niebie. Dobre efekty daje wype³nienie przedniej czê¶ci silnika w 1/3 wcze¶niej omówionym paliwem (na KNO3+KClO3) - UNIKAÆ MIESZANIA OBU !!!. To znakomicie poprawia stabilno¶æ spalania, a balast nie jest a¿ tak du¿y.
Acha, aby unikn±æ przemian fazowych AN, zastêpujê go w 2% przez KNO3 i drugie 2% przez b³êkit pruski. Jednak, je¶li suszenie odbêdzie siê w temp. wy¿szej ni¿ 38stopni, to nie jest konieczne.
Uff, roboty co nie miara, ale w tym ca³a przyjemno¶æ. Potem opracowa³em prostsze i jeszcze tañsze paliwa. Ale teraz nie mam ju¿ w³adzy w palcach.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Wto Lis 25, 2003 7:23 pm    Temat postu: Re: Chyba zacznê pisaæ podrêcznik....:) Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
OK, s±dz±c po szybko¶ci reakcji to forum cierpi na brak dobrych sk³adów na paliwa zasilane saletra amonow±.


THF , a tfu. No i trudno kupiæ. . Wolê wiêc kauczuk Wink . No i na razie nie bawiê siê z AA bo starannie trzeba zabezpieczyæ SR przed wilgoci±. A czasami SR lezy 2 miechy w oczekiwaniu na start. A masz filmy, zdjêcia Question Question . "Wygl±dasz" mi na "obcykanego" a wtedy powiniene¶ mieæ co najmniej zdjêcia Wink .


Pozdr. A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Wto Lis 25, 2003 10:17 pm    Temat postu: Bez paniki z tym THF em. Odpowiedz z cytatem

THF ? Wcale nie tak trudno go kupiæ. To jest podstawowy rozp. laboratoryjny. Jedyna kwestia to dobra wentylacja.
Co do wilgoci, te¿ bez przesady. Wystarczy zamkn±æ dobrze dyszê motoru miêkkim woskiem lub plastelin±. No i oczywi¶cie tuby - nie papierowe (b±d¼ impregnowane). AN to nie jest nadchloran magnezu, zeby sie rozciekac po kilku miesiacach. Zreszt± zgodnie z moim do¶wiadczeniem ten stuff dzia³a doskonale nawet po roku sk³adowania w piwnicy. Mo¿na te¿ ziarno zanurzyæ w lakierze nitrocelulozowym (albo pomalowaæ sprayem)
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Wto Lis 25, 2003 10:36 pm    Temat postu: acha, no i ten kauczuk Odpowiedz z cytatem

jedyny dostêpny mi kauczuk to w butaprenie ( a i to chloropren). Chyba, ze masz dojscia do HTPB. To te¿ da siê z wtedy zrobiæ. Ale butapren skre¶lam ,nie mam zamiaru suszyæ tego przez dwa tygodnie (i mimo to nie byæ pewnym zawarto¶ci wêglowodorów w paliwie). Dla ma³ych motorów mo¿na te¿ spróbowaæ twardego asfaltu (takie motorki te¿ da siê uruchomic, choæ parametry sa du¿o gorsze). Dla wiêkszch i mniejszych jest dobry poliurtetan, ale trzeba "umiec go kupiæ". Mnie siê kiedys uda³o Smile Od razu radzê - pianki PU - forget it.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sro Lis 26, 2003 10:16 pm    Temat postu: Pytanie do PINOT'a Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:

10% PCV (proszek) a jeszcze lepiej tzw. pasta plastizolowa (wtedy paliwo jest elastyczne i nieco inaczej siê je preparuje)
20% Al proszek
2% dwuchromianu amonu
3% wêgla drzewnego
65% azotan amonu

To paliwo ma bardo wysoki ISP nawet powy¿ej 250, wiêc musi byæ przygotowane starannie bo inaczej spala siê zbyt niestabilnie.


Zastanawiam siê, czy zmiana dwuchromianu amonu na dwuchromian potasu wp³ynie niekorzystnie na na parametry paliwa. Pytam dlatego, poniewa¿ w tej chwili nie dysponujê dwuchromianu amonu.
Co o tym s±dzisz. Czy du¿o przeprowadzi³e¶ prób z silnikami na tym paliwie i czy wiesz jaka jest jego liniowa prêdko¶æ palenia?

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:38 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Lis 26, 2003 10:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

generalnie, katalizatorem jest (Cr2O7)2-. Wiêc teoretycznie nie powinno to mieæ znaczenia. Pozostaje sprawa przeliczenia stosunku chrom/utleniacz, tak, aby zosta³ zachowany stosunek MOLOWY. Dalej, jak s±dzê to kwestia dopracowania Kn do cisnieñ (nie wiem jakimi korpusami silników dysponujesz).

Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Wto Gru 28, 2004 3:44 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Lis 26, 2003 10:37 pm    Temat postu: Re: Pytanie do PINOT'a Odpowiedz z cytatem

Czy du¿o przeprowadzi³e¶ prób z silnikami na tym paliwie i czy wiesz jaka jest jego liniowa prêdko¶æ palenia?

Posz³o jakie¶ osiem silników w korpusie 3/4 cala. Dw=20 mm, kana³ 8mm. Czas palenia oko³o 2-3 sekund. Przy ci¶nieniu nie wiêkszym ni¿ oko³o 150 psi.

Nie ukrywam, ¿e powtarzalno¶æ by³a najlepsza na motorze dwupaliwowym (dodatkowe 4 silniki).
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sro Lis 26, 2003 10:42 pm    Temat postu: AN+MG cd. Odpowiedz z cytatem

No w³a¶nie. Przy tak wysokim Kn=300 nale¿y siê spodziewaæ wysokiego ci¶nienia w silniku. Z tego co wiem - z teorii o paliwach na bazie azotanu amonowego wysokie ci¶nienia wydaj± siê byæ podstaw± sukcesów z tymi paliwami. Poza tym problem z ich zapaleniem i utrzymaniem stabilnego palenia (zalewanie paliwa roztopionym utleniaczem - co doprowadza do urywania p³omienia).
Dwa lata temu przeprowadzi³em jedn± próbê stacjonarn± z paliwem:
Azotan amonowy 70%
Aluminium 5%
Epidiam 18 %
Dwuchromian potasu 5%
Wêgiel drzewny 2%

Zacisk Kn=200
£adunek rurowy nieinhibitowany o masie 65g.

No i co?
1.Zap³on by³ utrudniony - silnik "rozkrêca³" siê bardzo powoli.
2.Brak dymu i p³omienia.
3.Korpus silnika wytrzyma³.

Ale wydaje mi siê, ¿e ci±g nie by³ zachwycaj±cy - nadawa³by siê mo¿e na silnik marszowy.
Teoretyczny impuls w³a¶ciwy wyliczona na 160.

to tyle uwag na gor±co

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:37 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sro Lis 26, 2003 11:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Racja, KSARDzie, problemów z tym An co nie miara, a ja sie upar³em, ze zmuszê AN do latania, chocia¿ miejscami strasznie mnie wkurza³ do ³ez.
Gdzie jest szkopu³? Po pierwsze musi byæ du¿o Al - drastycznie przyspiesza on szybko¶æ spalania. Musi byæ dobry wêgiel - bo poprawia stabilno¶æ palenia. No i to, co najbardziej mnie wkurza³o - wysokie ci¶nienie potrzebne do stabilnej pracy. Muszê przyznaæ, ¿e 150 PSI to by³ motor bezpieczny Wink...(który polecia³ sam - ale rakiety by nie napêdzi³). poszed³em wiêc ostatecznie w kierunku rozwi±zania najprostszego czyli wewnêtrznego boostera (1/4 d³ugo¶ci ³adunku) z³o¿onego z do¶æ "gor±cego" i bardzo dobrze przeze mnie rozpracowanego paliwa opartego na KNO3/KClO3 (z pewno¶ci± KClO3 mo¿na zast±piæ dla bezpieczeñstwa KClO4). Laskê paliwa AN inhibitowan± na zewn±trz wsuwa³em przed dyszê. Testami statycznymi doprowadzi³em do osi±gniêcia max. cisnienia pracy korpusu tj oko³o 400 psi (14 psi= 1 atm). Wtedy Kn dosz³o do 1500 (tak, motor jest do¶æ smuk³y) ale to nie problem, bo rury PCV s± tanie. Wysoki Kn nie jest totaj problemem, bo paliwa AN maja zwykle niskie eksponenty ci¶nieniowe (w wysokich zakresach p), co i tutaj siê sprawdzi³o.
Wydaje mi siê, ¿e równie¿ moje lepiszcze pozwoli³o na osi±gniêcie dobrego ISP, bo daje bardzo dobry bilans tlenowy (có¿, g³ównym sk³adnikiem jego masy jest chlor, który nie zabiera tlenu przy spalaniu). Fizycznie, wêgla i wodoru jest w paliwie mo¿e ze 6%

Co do u¿ycia samego paliwa AN - hmmm tutaj sprawa by³a trudna. Kn - zbli¿one do tego jak wy¿ej, ale do rozruszania paliwa w czê¶ci kana³u musia³em zapodaæ mieszankê typu metalizowanego Galcitu (ginekologiczna robota - ma³a pewno¶æ powtarzalno¶ci). Silniki sprawowa³y siê cudnie, ale rozwi±zanie pierwsze polubi³em bardziej.

Co do ognia - to paliwo spala siê podobnie do nitrocelulozy - prawie zero dymu, krótki, oslepiajacy, ¿ó³ty p³omieñ. Przy wyj¶ciu z dyszy formuje tylko ma³y jasno ¶wiec±cy regularny sto¿ek. Jest zadziwiaj±co "ciche" - a moze zbyt szybkie...Wink dlatego napisa³em, ¿e atrakcje rakietowe sa minimalne, jedynie kop jest znakomity.

ISP, który poda³e¶ dla swojego paliwa AN rzeczywi¶cie mo¿e byæ prawdziwy przy niskim ci¶nieniu rzêdu 100 psi. Kiedy patrze na te symulacje http://stud4.tuwien.ac.at/~e9525414/bluesky_rocket/propel1.htm myslê, ¿e masz racjê.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Go¶æ






PostWys³any: Czw Lis 27, 2003 8:37 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
..... Po pierwsze musi byæ du¿o Al - drastycznie przyspiesza on szybko¶æ spalania. Musi byæ dobry wêgiel - bo poprawia stabilno¶æ palenia. No i to, co najbardziej mnie wkurza³o - wysokie ci¶nienie potrzebne do stabilnej pracy. Co do ognia - to paliwo spala siê podobnie do nitrocelulozy - prawie zero dymu, krótki, oslepiajacy, ¿ó³ty p³omieñ. Przy wyj¶ciu z dyszy formuje tylko ma³y jasno ¶wiec±cy regularny sto¿ek. Jest zadziwiaj±co "ciche" - a moze zbyt szybkie...Wink dlatego napisa³em, ¿e atrakcje rakietowe sa minimalne, jedynie kop jest znakomity.....


Witam Wink

Hm .......... wypowiedzi PROFI Wink . Szkoda, ¿e nie masz filmów , zdjêæ bo podnosi to wiarygodn¶æ. Co do utleniacza AA. Prawda. Dodatek proszku Al czy Mg ponad 15 % silnie zwieksza prêdko¶æ palenia. Wg mnie przy paliwach na bazie AA bez korpusu metalicznego jednak siê nie obejdzie a do metalu jestem "okoniem" ustawiony bo starty rakiet filmujê maks. z odl. 20 m Wink . Wg moich obserwacji stosuj±c wegiel drzewny i proszki Mg ( czy Al ) nie trzeba stosowaæ dwuchromianu ( bo nie mam Rolling Eyes ) . Obecnie szukam zastosowania dla k. pikrynowego ( mam nie wielk± ilo¶æ i szkoda mi jego zmarnowaæ ) jako paliwa - mo¿e addukt z urotropin± Question .

Pozdr. A
Powrót do góry
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Czw Lis 27, 2003 7:02 pm    Temat postu: witam jeszcze raz Odpowiedz z cytatem

Mam jeszcze jeden pomys³ co do nieudanej próby KSARDa (a uwielbiam siê uczyæ na b³êdach). Mówi³e¶, ¿e do zlepienia AA u¿y³es ¿ywicy epoksydowej. Ha, mówimy o epoxy, ale nie pamietamy o ma³ym, podstêpnym Z-1. A jest to poliamina alifatyczna...hmmm...aminy alifatyczne s± silniejszymi zasadami niz amoniak. Co siê wiêc sta³o - wypar³a amoniak z AN. Czy miesznka nie cuchne³a koñskim moczem? Je¶li tak, to s±dzê, ¿e powsta³ azotan Z-1 Wink, który pozosta³ na AN. No i tutaj mamy rozwi±zanie...KSARD, zreszt± bardzo s³usznie, za³o¿y³, ¿e AN zalewa³ paliwo, dlatego kaszla³o. Powody s± dwa:
1. Eutektyk AN / azotan Z-1
2. higroskopijno¶æ (gigantyczna) azotanów amin.

Ad. 1. To jest kwestia stara jak ¶wiat - np. przy pomiarach Ttopnienia. Zanieczyszczenie tworzy z AN eutektyk, przez co temp. topnienia gwa³townie spada (z tego co pamiêtam czysty AN topi sie oko³o 135 stopni). Wiem, bo próbowa³em, ¿e przez dodatek azotanów amoniowych mo¿na doprowadziæ AN do bezpiecznej temp. topnienia oko³o 80 stopni i np. odlewaæ ³adunki AN...hmmm AN jako lepiszcze...chyba za kruche. Ale na lachy MW mo¿e siê nadaæ (mam nadziejê, ¿e do pobudzenia nie bedzie potrzebna atomówka)

Co do pytania o addukty kwasu pikrynowego...nie wiem...Kiedy¶ stosowa³em pikrynian amonu jako katalizator palenia AN, ale nie lubie trzymaæ MW w domu, wiêc da³em sobie spokój. Wiem, ze s± kompozycje APikr. / KNO3 uzywane na paliwa rakietowe. ..
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Czw Lis 27, 2003 7:58 pm    Temat postu: Re: witam jeszcze raz Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
Mam jeszcze jeden pomys³ co do nieudanej próby KSARDa (a uwielbiam siê uczyæ na b³êdach). Mówi³e¶, ¿e do zlepienia AA u¿y³es ¿ywicy epoksydowej. Ha, mówimy o epoxy, ale nie pamietamy o ma³ym, podstêpnym Z-1. A jest to poliamina alifatyczna...hmmm...aminy alifatyczne s± silniejszymi zasadami niz amoniak. Co siê wiêc sta³o - wypar³a amoniak z AN. Czy miesznka nie cuchne³a koñskim moczem? Je¶li tak, to s±dzê, ¿e powsta³ azotan Z-1 Wink, który pozosta³ na AN. No i tutaj mamy rozwi±zanie...KSARD, zreszt± bardzo s³usznie, za³o¿y³, ¿e AN zalewa³ paliwo, dlatego kaszla³o. Powody s± dwa:
1. Eutektyk AN / azotan Z-1
2. higroskopijno¶æ (gigantyczna) azotanów amin.


No... to mi siê podoba! Pe³ny profesjonalizm.
Opisane "zjawisko z koñskim moczem" wyst±pi³o. Rzeczywi¶cie zapach ten by³ bardzo wyra¼nie wyczuwalny. Nawet mia³em wra¿enie, ¿e ³adunek paliwa nie wysycha³, a wrêcz przeciwnie - wykazywa³ tendencjê do wilgotnienia.
Czas na wnioski.
Azotan amonu + ¿ywica epoksydowa z utwatdzaczem Z1 nie mog± koegzystowaæ w paliwie.
Niby nieudana próba z silnikiem a jednak co¶ da³a.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2, 3, 4  Nastêpny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP