Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

rakieta R5 "E-1"

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
MIROR



Do³±czy³: 06 Maj 2006
Posty: 264

PostWys³any: Pi± Sie 24, 2007 5:26 pm    Temat postu: rakieta R5 "E-1" Odpowiedz z cytatem

R5, bo to moja pi±ta rakieta, a E-1 bo to moja pierwsza rakieta z elektronik± na pok³adzie. Celem tej rakiety jest przetestowanie prostego elektronicznego systemu odzysku. Za³o¿enia projektu s± takie ¿e rakieta:
1. Poleci.
2. Jej lot bêdzie prosty i stabilny
3. Bezpiecznie wróci na ziemiê dziêki uk³adowi odzysku
4. bêdzie przyzwoicie wygl±daæ

E-1 ma bardzo wiele nie stosowanych wcze¶niej przeze mnie rozwi±zañ. Miêdzy innymi plastikowy kad³ub, plastikowe stateczniki, kszta³t stateczników (bez k±ta 90*), dzielenie rakiety na cz³ony, nie stosowany wcze¶niej w rakiecie silnik, wyrzucanie spadochronu za pomoc± MWM, elektroniczny SOS.

Stateczniki s± wykonane z p³yt CD, maj± kszta³t czworok±ta o wymiarach 6x4,2x2,5x4,7cm.

Kad³ub wykonany jest z plastikowej (PCV?) rury do os³aniania kabli o ¶rednicy 3,7cm i grubo¶ci ¶cianki ok. 0,1cm. Sk³ada siê z trzech cz³onów, w pierwszym znajdowaæ ma siê silnik, w drugim elektronika, a w trzecim £M i spadochron. Pierwszy cz³on ma d³ugo¶æ 17,5cm. W jego wnêtrzu znajduj± siê 3 papierowe rurki d³ugo¶ci 3cm, fi wew. 2,5cm, zew. 3,5cm. S± one wci¶niête na si³ê, umieszczone w odstêpach od siebie i s± odpowiedzialne za mocowanie silnika. Na górze jest wklejona d³u¿sza rurka zatkana z jednej strony która odpowiada za to ¿eby silnik nie „wlecia³ w rakietê” oraz za po³±czenie cz³onu 1 z 2. Pomiêdzy mocowaniem silnika a zewnêtrzn± rurk± idzie kabelek, element SOS. Komora silnika ma wymiary 2,5x15cm. Cz³on drugi ma d³ugo¶æ 22cm. Znajduje siê na nim elektronika na specjalnym stela¿u. Na górze wklejona jest papierowa rurka zaklejona z obu stron odpowiadaj±ca za mocowanie trzeciego cz³onu. Cz³on trzeci ma d³ugo¶æ 21cm. Na dole ma otwór przez który przechodzi wkrêt mocuj±cy go do „korka” wklejonego w cz³on 2. Na górze od wewn±trz ma przyklejony na cyjanopan pasek z bawe³ny do którego ma byæ przymocowany spadochron.

G³owica ma wysoko¶æ 7,5cm. Jest to papierowy sto¿ek z przyklejon± papierow± rurk± zatkan± tektur± w której jest zamontowane kó³ko z drutu.

Silnik jaki ma byæ u¿yty przy pierwszym starcie rakiety to PE_20, czyli z rurki HDPE o ¶rednicy 20mm. Paliwo to oczywi¶cie karmel 65:35. Komora spalania ma 7,5cm d³ugo¶ci, kana³ przez ca³± d³ugo¶æ ziarna o ¶rednicy 7mm. Dysza ma mieæ ¶rednicê 5mm i eroduje do ok. 7mm. Koñcówki i powierzchnia zewnêtrzna inhibitowane. Dziêki testom na hamowni mniejszej wersji SR oraz arkuszowi SRM wyliczy³em ¿e SR ma 2,5kg ci±gu maksymalnego i czas pracy równy jednej sekundzie. Trochê za s³aby, ale rakieta mia³a byæ mniejsza, wê¿sza i l¿ejsza.

Uk³ad odzysku to timer EL-01 zakupiony oczywi¶cie od Eltopsja w postaci zestawu. Uk³ad ma 2 drobne zmiany: bateria jest na oddzielnej p³ytce i jumper jest skrócony (nie mie¶ci³y siê do kad³uba). Teraz jak ma dzia³aæ: na dole rakiety jest kabelek z wtyczk± na któr± jest za³o¿ona zworka, rakieta startuje, zworka zsuwa siê, zaczyna siê odliczanie po okre¶lonym czasie zap³onnik z mikro¿arówki odpala MWM znajduj±cy siê na „korku”, Ci¶nienie wypycha spadochron, ona g³owicê, spadochron rozk³ada siê, a dalej wiadomo.

Spadochron wykonany jest z folii o rzucaj±cym siew oczy kolorze. Ma kszta³t kwadratu z wyciêtym na ¶rodku kwadratowym „kominem”.

I trochê zdjêæ:







Na rakiecie ju¿ schnie farba.

Wszelkie komentarze i sugestie mile widziane.
Very Happy

_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
adibeat



Do³±czy³: 09 Lip 2006
Posty: 101
Sk±d: Ozorków

PostWys³any: Pi± Sie 24, 2007 5:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam!
widac, ¿e wszystko dobrze przygotowa³e¶!
mam pytanie, ile wa¿y rakieta Question

_________________
Zwiezdoczka - Bohater Podniebnych Szlaków 2006 -04.11.2008
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Adres AIM
eltopsj



Do³±czy³: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys³any: Pi± Sie 24, 2007 6:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!

Aby mieæ pewno¶æ, ¿e system odzysku zadzia³a poprawnie, musisz przeprowadziæ jeszcze test statyczny (przynajmniej jedna próbê, aby mieæ pewno¶æ, ¿e zadzia³a tak jak w zamy¶le) Twojego uk³adu otwierania spadochronu. Wiem, ¿e m³odzi s± niecierpliwi i narwani, ale taka powinna byæ kolejno¶æ realizacji projektu, aby pó¼niej nie by³o niespodzianek. Szczególnie wa¿ne jest to u Ciebie, bo po raz pierwszy testujesz taki uk³ad, wiêc próby statyczne przed lotem s± KONIECZNE. Zobacz jak to robi± PROFI. Test statyczny uk³adu SOS rakiety RD-M1 "TANDEM" Ma³ego:

film - test statyczny SOS

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
MIROR



Do³±czy³: 06 Maj 2006
Posty: 264

PostWys³any: Pi± Sie 24, 2007 6:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bez stateczników, farby i kilku innych drobnych elementów wa¿y³a 330g, wiêc my¶lê ¿e masa startowa wyniesie nie wiêcej ni¿ 360g.
_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
MIROR



Do³±czy³: 06 Maj 2006
Posty: 264

PostWys³any: Pon Sie 27, 2007 9:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rakieta ju¿ dokoñczona i nawet po pierwszym starcie.
By³o tak:
Koniec spalania siê opó¼niacza, energiczne oderwanie siê od ziemi, CATO silnik wypada z rakiety nadaj±c jej bardzo du¿e przy¶pieszenie a sam odlatuje na bok, po chwili nad g³ow± s³ychaæ „pu” (przy wybuchu mia³a tak ogromne przy¶pieszenie ¿e ka¿dy straci³ j± z oczu i tak naprawdê nie wiadomo w którym etapie lotu zadzia³a³ SOS) i pojawia siê rakieta spadaj±ca ju¿ na roz³o¿onym spadochronie.

Teoretycznie wg. z³o¿eñ wcze¶niej podanych przeze mnie projekt w 100% udany, no ale jednak lepiej by by³o gdyby trochê d³u¿ej polecia³a z silnikiem... A wiêc jednym pozytywnym faktem jest prawid³owe zadzia³anie SOS, a drugim to ¿e rakieta jest prawie niezniszczona, wypchnê³o tylko 2 dolne rurki trzymaj±ce silnik i oderwa³o 1 kabelek, tak¿e nied³ugo rakieta bêdzie znowu gotowa do startu.

pomalowana


zdjêcia ze startu


Filmik nagrywany komórk± na którymi tak praktycznie jest tylko oderwanie siê rakiety od ziemi CATO i g³upi tekst „operatorki” ( rakieta spada³a kilkadziesi±t metrów od niej)
http://rapidshare.com/files/51692071/1._start.3gp.html

Co do testu SOS to mia³em zamiar taki zrobiæ tylko ¿e z rakiet± rzucon± z rêki. Niestety nie zd±¿y³em, zreszt± muszê siê przyznaæ ¿e ca³a rakieta by³a wykonywana w po¶piechu.

Masa startowa wynios³a 345g.


PS Jeszcze raz podziêkowania dla Eltopsja za rady przy robieniu timera.

_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
eltopsj



Do³±czy³: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWys³any: Wto Sie 28, 2007 8:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!

Noo, szkoda, ¿e operator, przepraszam: operatorka "zdziebko" nawali³a i nie wytrzyma³a trochê d³u¿ej z tym filmowaniem - mia³by¶ udokumentowane l±dowanie modelu na spadochronie. Wniosek na przysz³o¶æ: lepiej dobieraæ operatora (operatorki) Smile Wink .

Je¶li chodzi o start, to faktycznie "niekonwencjonalny" Wink , ale mimo wadliwego silnika (CATO), model zaliczy³ "oderwanie od matki Ziemi" i to z niez³ym przyspieszeniem. Nastêpnym razem bêdzie lepiej! Cieszy fakt, ¿e coraz wiêcej "m³odych" sta¿em userów forum przechodzi do KONKRETNYCH czynów (popartych dokumentacj± video/foto z testów).

Masz ode mnie prezent, w postaci wszystkich niezbêdnych czê¶ci do z³o¿enia Timera EL-02 i bêdê zabiega³ o pierwsze gwiazdki dla Ciebie.

Pozdrawiam.
PS Je¶li chodzi o testy statyczne, to nic nie musisz rzucaæ. Rakieta ma byæ na wyrzutni. W przypadku timera EL-01 uruchomienie jest banalne i obserwujesz, czy SOS zadzia³a poprawnie, czy ilo¶æ podsypki jest w³a¶ciwa, czy cz³ony (g³owica) roz³±cz± siê na tyle aby uwolniæ spadochron i czy spadochron ma szansê rozwiniêcia siê (czy by³ poprawnie z³o¿ony). Wszystko to poka¿e test statyczny, dziêki któremu bêdzie mo¿na zmodyfikowaæ zawczasu, jeszcze przed lotem elementy systemu, które zawiod³y oczekiwania.

(dopisek z 29-08-2007) "Wielkie Konsylium" zdecydowa³o, ¿e dostajesz ****, my¶lê, ¿e zas³u¿enie. ¯yczê nastêpnych udanych startów.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
MIROR



Do³±czy³: 06 Maj 2006
Posty: 264

PostWys³any: Nie Lut 17, 2008 12:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Po d³ugiej przerwie od rakiet postanowi³em zrobiæ nowy SR do mojej rakiety. Ma on mieæ du¿y ci±g, aby wyrzutnia nie musia³a byæ zbyt d³uga, ale krótki czas pracy, ¿eby rakieta nie odlecia³a za daleko. Postanowi³em przetestowaæ tak± konstrukcjê:
Dysza:
-mocowana przez zagiêcie rurki
-bez czê¶ci zbie¿nej, czê¶æ rozbie¿na o ¶rednicy 8mm
-¶rednica krytyczna 3mm
-d³ugo¶æ 2,5cm
-wykonana z CX-5, dwukrotnie pomalowana szk³em wodnym
Korpus:
-rurka PCV do zimnej wody
-ci¶nienie znamionowe 3,3Mpa
-d³ugo¶æ 11,5cm
Zatyczka:
-d³ugo¶æ 2,5cm
-CX-5
Paliwo:
-2 ziarna rurowe inhibitowane na powierzchni bocznej przez pomalowanie ¿ywic± poliestrow±
-d³ugo¶æ ziarna 30mm
-¶rednica 19mm
-¶rednica kana³u 5mm
- masa ok. 26g
-sk³ad:
65% KNO3
17,5% glukoza
17,5% sacharoza
+1% Fe2O3

Po udanych testach statycznych postanowi³em 2 silniki przetestowaæ na hamowni (z wagi kuchennej). Jeden silnik niestety wybuch³, ale drugi ³adnie zagada³.
http://rapidshare.com/files/92568934/pcv26g.wmv.html
Patrz±c siê na wskazówkê wagi widaæ ¿e ci±g maksymalny wynosi 1,5kg. Wyda³o mi siê to ¶miesznie ma³o jak na taki silnik wiêc zacz±³em uwa¿niej przygl±daæ siê filmowi. I zauwa¿y³em pewien ciekawy szczegó³, a mianowicie ¿e na filmie kiedy wskazówka wskazuje 1,5kg to ta „podstawka” na której znajduje siê SR opiera siê o tak± bia³± ¶rubê na wadze. Niby nic w tym dziwnego, tylko ¿e ¿eby ta podstawka opar³a siê potrzebne jest 5kg a nie 1,5. Tak wiêc mo¿na wywnioskowaæ z tego ¿e ci±g maksymalny przekroczy³ 5kg. Nie mam pojêcia dlaczego na filmie wskazówka w tym momencie wyra¼nie wskazuje 1,5kg.

Impuls paliwa liczony dla ¿ó³tej linii na wykresie wyszed³ mi 28s, dobrze to policzy³em?

Ciekawy jest te¿ du¿y p³omieñ widoczny na filmie, który osi±ga d³ugo¶æ ok. 15cm. W rzeczywisto¶ci i na filmie nagrywanym komórk± nie by³ on widoczny.

I jeszcze jedna sprawa. Czy jest mo¿liwe, i je¶li tak to przy pomocy jakiego programu, zrobiæ tak ¿eby klatki z filmu na którym jaki¶ obiekt porusza siê szybko nie by³y zamazane?

Zak³adaj±c ¿e ¿ó³ty wykres jest najbli¿szy prawdzie, policzy³em parametry lotu rakiety w SpaceCADzie. Wysz³o ¿e silnik da radê poci±gn±æ rakietê, a ta poleci na ca³e 15m, ale na razie wiêcej mi nie trzeba

_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
MIROR



Do³±czy³: 06 Maj 2006
Posty: 264

PostWys³any: Nie Mar 09, 2008 9:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odby³ siê drugi start rakiety.
Jednostk± napêdow± by³ opisany ju¿ silnik z rurki PCV, z t± ró¿nic± ¿e inhibitorem by³ papier klejony i malowany szk³em wodnym. Cz³on rakiety w którym znajdowa³ siê silnik by³ zbudowany od podstaw. 0,5 cm krótszy od poprzedniego i l¿ejszy przez co liczba stateczników zosta³a zredukowana do 3.

Start niestety okre¶lam jako nieudany. Silnik podobnie jak w pierwszej próbie opu¶ci³ swoje miejsce podczas lotu. Niestety nie uda³o mi siê go odnale¼æ, ale uwa¿am ¿e powsta³a nieszczelno¶æ miêdzy ¶ciank± rurki a zatyczk±, raz w testach wyst±pi³ taki defekt. Na szczê¶cie rakieta praktycznie nie ucierpia³a przez to. Ale na dok³adkê, spadochron siê nie otworzy³, i tutaj ju¿ nie umiem tego w taki prosty sposób wyt³umaczyæ. Uk³ad przed startem by³ w 100% sprawny, na zap³onniku te¿ nie by³o przerwy. Przypuszczam ¿e albo jest to win± jakiego¶ spiêcia (chocia¿ to ma³o prawdopodobne bo druciki ¿arówki by³y dobrze zaizolowane), albo s³abej baterii która by³a ju¿ wykorzystana do pierwszego startu.

Rakieta po twardym l±dowaniu by³a wbita na ok. 15cm w ziemiê. Ca³a g³owica schowa³a siê w korpus, a spadochron czê¶ciowo bokiem wyszed³. Elementy timera by³y znacznie wygiête w kierunku g³owicy, niektóre ¶cie¿ki poodrywane, p³ytka na oko³o ¶ruby mocuj±cej po³amana, ale uk³ad jest sprawny, zap³onnik tak¿e nie mia³ przerwy.

2. start
[img]http://img141.imageshack.us/my.php?image=elementyuszkodzonepodrupm8.jpg[/img]
[img]http://img152.imageshack.us/my.php?image=londowaniepo2starcieqk2.jpg[/img]

Jak widaæ na zdjêciu cz³on silnikowy nie jest jeszcze pomalowany – nie chcia³em zmarnowaæ takiej ³adnej pogody.

PS Dlaczego funkcja img mi nie dzia³a?

_________________


Ostatnio zmieniony przez MIROR dnia Nie Mar 09, 2008 9:14 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
MIROR



Do³±czy³: 06 Maj 2006
Posty: 264

PostWys³any: Sro Lip 23, 2008 8:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Do trzech razy sztuka Very Happy

Rakieta odby³a swój trzeci lot i jednocze¶nie pierwszy w 100% udany. Oczywi¶cie nie oby³o siê bez komplikacji. Podczas przygotowywania rakiety do startu wystrzeli³ mi spadochron. Przyczyn± tego by³o to ¿e gdy timer by³ ju¿ w³±czony przypadkowo poci±gn±³em kabelek w³±czaj±cy odliczanie, co spowodowa³o po 4,5 sekundy odpalenie £M podczas gdy rakietê trzyma³em w rêce. Na szczê¶cie pomy¶la³em o tym i mia³em za³o¿one okulary ochronne, oraz rakiet± ’celowa³em’ w woln± przestrzeñ. Przy okazji mog³em siê przekonaæ, ¿e 2 zap³onniki z ¿arówek choinkowych (oba odpali³y) + wacik ¶redniej NC to za du¿o. Wybuch by³ na tyle silny ¿e oderwa³ g³owicê od linki.
Mia³em przy sobie 1 zapasowy zap³onnik i NC wiêc ten wypadek nie uniemo¿liwi³ przeprowadzenia startu.
Sk³adniki na paliwo nie by³y suszone przed karmelizacj±, oraz zastosowa³em inhibitacjê powierzchni bocznych poprzez pomalowanie ich emali± ftalow± przez co paliwo mia³o czas na z³apanie wilgoci z powietrza podczas wysychania farby, wynikiem czego by³o to ¿e paliwo by³o nieco zawilgocone. W po³±czeniu z dysz± szersz± o 0,5mm w stosunku do poprzedniego startu, da³o to wolny rozruch i stosunkowo d³ug± pracê silnika. Pomimo tego ¿e SR nie zadzia³a³ w 100% tak jak powinien z ³atwo¶ci± da³ radê rakiecie. Spadochron zosta³ wyrzucony prawie w idealnym momencie, ale nie otworzy³ siê od razu rakieta przez chwilê spada³a ze zwiniêtym spadochronem, prawdopodobnie by³o to spowodowane tym ¿e od poprzedniego startu prawie ca³y czas by³ zwiniêty. G³owica jako ¿e nie by³a przymocowana do spadochronu nie zosta³a odnaleziona. Przy l±dowaniu rakiety od³ama³y siê 2 stateczniki.

start


O zmianach w rakiecie
Ma³±12V bateryjkê zasilaj±c± timer zmieni³em na akumulatorek 6f22, dziêki czemu nie muszê zmieniaæ baterii po ka¿dym starcie oraz mogê zastosowaæ 2 zap³onniki z ¿arówek choinkowych. Po ostatnim twardym l±dowaniu skróci³em tak¿e p³ytkê timera (pozby³em siê z³amanej czê¶ci) oraz ca³y uk³ad wzmocni³em distalem. Jako ¿e zmian± uleg³o zasilanie jak i sam uk³ad zrobi³em te¿ nowy stela¿ po nie. Teraz wykonany jest z PCV (wyprostowana rurka, taka jak u¿yta do budowy korpusu) klejonego klejem cyjanoakrylowym.
Cz³on silnikowy zosta³ nieco inaczej pomalowany ni¿ w pierwszej wersji i g³owica zosta³a zrobiona w technologii ‘styropian-szpachla’, ze wzglêdu na to ¿e poprzednia, tekturowa zosta³a zniszczona.



_________________
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP