Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Silnik rakietowy STRU¦ w korpusie papierowym i AP
Id¼ do strony 1, 2, 3  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sro Lut 21, 2007 3:36 pm    Temat postu: Silnik rakietowy STRU¦ w korpusie papierowym i AP Odpowiedz z cytatem

ksard napisa³:
Poszukujê chêtnych do wspó³pracy w ramach stworzenia konstrukcji silnika wielokrotnego u¿ytku.....



Dzi¶ uzyska³em piêkny filmik z piêknej pracy silniczka. Papierowego. SR jest jednorazowy i tani w produkcji ( korpsu to ca³e 15 groszy Wink ). Poszed³em inn± droga ni¿ ksard Wink

FILM

Warto by by³o co¶ takiego robiæ , choæ wad± jest rodzaj u¿ytego utleniacza ( wy³±cznie AP ) ale mo¿na jego samemu robiæ.

Podr. A


Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Sro Lut 21, 2007 10:38 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Czw Mar 01, 2007 6:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kolejny udany test SR Stru¶ ale na w³asnej rurce czyli znacznie bardziej wytrzyma³ej. Da³em wiêkszy zacisk i jak widaæ by³o ok. Hamownia ju¿ schnie ( pomalowana ) to i bêdziemy znaæ choæby szacunkowo - parametry silnika.


FILM


Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Wto Mar 06, 2007 5:59 pm    Temat postu: Ci±g SR "Stru¶" :-) Odpowiedz z cytatem

Kolejny film

Jako hamownia pos³u¿y³a waga, filmowa³y dwie kamerki , jedna - skalê. Silnik w puszczce z piaskiem ( wokó³ silniczka luz ).






FILM

max. ci±g 8 KG Cool Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
tryt



Do³±czy³: 19 Maj 2004
Posty: 156
Sk±d: Gdañsk

PostWys³any: Wto Mar 06, 2007 9:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pierwszy raz robiê wykres na podstawie filmu Rolling Eyes
ale wychodzi to mniejwiêcej tak y-Newtony x-sekundy

wiadomo,¿e waga mo¿e siê trochê "wachaæ" je¿eli chodzi o nag³e wzrosty i spadki ci±gu

Ale sam silnik ca³kiem ca³kiem Razz

edit//
¿eczywi¶cie wysz³o podobnie Smile
takie same wachania wysz³y


Ostatnio zmieniony przez tryt dnia Sro Mar 07, 2007 9:04 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Wto Mar 06, 2007 10:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

U mnie wysz³o podobnie. Ic=78Ns. Jaka by³a masa paliwa?
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sro Mar 07, 2007 7:23 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

£adna praca silnika Very Happy i nawet niez³y ci±g jak na korpus z papieru.
Bêdzie trudno wyci±gn±æ co¶ wiêcej ale sukcesem jest to, ¿e pracuje stabilnie przy tak niskim ci¶nieniu (brak ciufania).

SR STRU¦ ma porównywalne parametry jak mój silnik typu

KS 104 F AL. 29 S na Karmelce Cukrowej

Podaje dane charakterystyczne tego silnika:
-----------------------------------------------
Masa paliwa 0,060 kg
Impuls ca³kowity 75,0 N-sec.
¦redni ci±g 103,9 N.
Czas pracy 0,722 sec.
klasa: F 104
----------------------------------------------
My¶lê, ze dalsze prace pozwol± Ci na poprawienie parametrów dla SR STRU¦ ( choæ nie spodziewam siê rewelacji).

¯yczê powodzenia
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sro Mar 07, 2007 7:49 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Poniewa¿ skoñczy³ mi siê szamot
, dysza w tym silniczku by³a cementowa i wyra¼nie mocniej przepali³o kana³ dyszy do wiêkszej ¶rednicy- na oko 1 - 1.5 mm wiêcej ni¿ dla szamotu. Dam wiêc na starcie 1 mm fi krytyczne dyszy mniej . Wg mnie wiêc parametry silniczka da radê podnie¶æ w sposób prosty np. o 10 %. Bêdzie wiêkszy ci±g na starcie i wolniej spada³. Co wyjdzie siê oka¿e :- )

Obecna konstrukcja daje mi mo¿liwo¶æ znacznego podniesienia si³y ciagu poprzez zastosowanie innego, bardziej wytrzymalego korpusu.

Bardzo dziêkujê za wykres funkcji.


Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sob Mar 10, 2007 4:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ten sam SR Stru¶, z fi dyszy 9 mm, cement ale na oko silnik mocniejszy Rolling Eyes . Niestety nie w³±czy³em drugiej kamery Confused


Na stanowisku , silniczek jeszcze le¿y



Maks. ci±g



Jak widzicie ciag przekroczy³ 10 kG Wink

FILM

Wg mnie 12 kG ci±gu na tym silniku ( korpusie papierowym ) osi±gnê. Co ciekawe silnik z dysz± fi 7.5 mm ( filmik Bañka ) by³ s³abszy ale my¶lê ,¿e to skutek bañki powietrza w kanale ( to tylko moja hipoteza ). Przez tê bañkê pali³a siê czê¶æ kana³u a reszta spali³a siê minimalnie pó¼niej . Nalezy po prostu daæ nieco mocniejszy zap³onnik.


FILM_Banka


Potem film Banka skasujê.

Pozdr. A


Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Nie Mar 11, 2007 12:52 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
beaker



Do³±czy³: 30 Lip 2006
Posty: 197

PostWys³any: Sob Mar 10, 2007 4:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam
gratulujê pieknego filmiku i bezpiecznego sr!
mam pytanie ( o ile mozna wiedzieæ) jaki jest sk³ad dyszy szamotowej wykorzystywany w srtusiu przed cementem?
pozdrawiam Bartosz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Sob Mar 10, 2007 6:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ic=80Ns. Zdradzisz masê paliwa czy siê boisz? Wink
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sob Mar 10, 2007 8:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pablo napisa³:
Ic=80Ns. Zdradzisz masê paliwa czy siê boisz? Wink


Z³ê s³owo "bojê" - ja szanuj± swoj± pracê Wink . Mogê napisaæ ¿e lepiszczem jest silikon neutralny. Dziêki za podliczenie impulsu i wykres.

Obecniê pracujê nad wzmocnieniem korpusu metod± SP£P czyli szybko, prosto, ³atwo, przyjemnie Wink .

Na oko szacowa³em wiêcej tego Ic Rolling Eyes . Wg mnie 90 - 95 Ns ( dla 63 gram paliwa ) bêdzie górn± granic± , przy pewnej i bezpiecznej pracy silniczka.

Do beaker92 ---> Szamot ze sklepu budowlanego w praktikerze. Ale wygl±da na to, ¿e cement jest lepszy.




Acha. Byæ mo¿e pomyli³em siê przy odwa¿aniu sk³adników paliwa w SR u¿ytym do filmiku B±bel, testy powtórzê.

Kilka silniczków mogê daæ do oblatania gratis ( za filmik z lotu ) , wymagam pe³noletno¶ci i do¶wiadczenia w budowie rakiet ( ze 4 * ).

SR Stru¶ wymagaj± jeszcze wielu ¿mudnych testów aby by³y w pe³ni profesjonalne ( czyli tak¿e niezawodne bo bezpieczne ju¿ s± , nawet w trakcie eksplozji ). Czy znajdê zapa³ do tych ¿mudnych testów nie wiem ale to co zrobi³em ju¿ jest git i mnie satysfakcjonuje.



Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Wto Mar 13, 2007 3:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Popraw ksardzie zap³on
bo to po³owa sukcesu. SR pracuja u Ciebie git ale ten zap³on ( SR154hi8 ) jest jak rozpalanie kot³a pod lokomotyw± Wink

W poni¿szym te¶cie sprawdzi³em rolê zap³onu w SR Stru¶ .

1. Z bardzo s³abym zap³onnikiem, silnik ledwo co "zaskoczy³". Max. ci±g poni¿ej 4 kg.

FILM1


2. Silniejszy zap³on i efekt od razu widoczny w pracy silnika. Max. ci±g ok. 7 kG.

Oba silniczki by³y jednakowe ( ta sama dysza, jednakowe fi, sposób wykonania itp. ).

FILM2

Zap³on w filmiku 2 by³ i tak nieco za s³aby ale nie chcia³em "przeszar¿owaæ" Wink


Pozdr. A


Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Wto Mar 13, 2007 7:29 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
Powrót do góry
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Sro Mar 14, 2007 8:38 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Arkadiusz napisa³:
Popraw ksardzie zap³on bo to po³owa sukcesu. SR pracuja u Ciebie git ale ten zap³on ( SR154hi8 ) jest jak rozpalanie kot³a pod lokomotyw± Wink


Witam Arku
Nie musisz mi tego mówiæ - to przecie¿ elementarz ka¿dego konstruktora silników rakietowych Wink

Wiadomo - wp³yw zap³onu jest ogromny dla prawid³owej pracy.
Powo³am siê tu na R. Nakke


Wykresy dla zap³onnika z prochu czarnego o masie:
a) 3 gramy
b) 7 gramów
c) 15 gramów

Wnioski s± chyba oczywiste.

Bardzo mi siê spodoba³o porównanie do tej lokomotywy .... Very Happy
Faktycznie mo¿e nie by³o wszystko idealne w pacy tego silnika, ale celem testu -jak ju¿ wspomina³em - by³o zbadanie nowych rozwi±zañ konstrukcyjnych. Teraz przyjdzie czas na dopracowanie szczegó³ów.
Mo¿e bêdzie ³atwiej, bo mam ju¿ hamowniê do 60 KG ci±gu. Z jej pomoc± bêdzie mo¿na poznaæ charakter poszczególnych paliw i zoptymalizowaæ wszystkie czynniki maj±ce wp³yw na prawid³ow± pracê silnika. Ale to ju¿ inna historia.

Wracaj±c do Twoich ostatnich testów - w³a¶nie pokazuj± one to, co widaæ na wykresach.
Z uwag± ¶ledzê poczynania z SR Stru¶, bo ciekaw jestem, ile uda Ci siê wycisn±æ ci±gu z tej konstrukcji.
Je¶li mia³oby zostaæ na poziomie impulsu 80-100 sek. to szkoda czasu i kasy.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sro Mar 14, 2007 1:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisa³:
.....Je¶li mia³oby zostaæ na poziomie impulsu 80-100 sek. to szkoda czasu i kasy.



AP nalezy do surowców na którê s± ograniczenia co do swobodnego zakupu. W Chinach ponoæ kosztuje 1 $ za 1 kg i po pracy nie których np. ma³ych wulkaników chiñskich widze, ¿e w nich jest ( ma³o dymu ). Z tego wzglêdu u¿ycie AP do konstrukcji SR ogranicza rynkowy potencja³ tego silnika. Nale¿y pamietaæ, ¿e ten impuls w³. paliwa na AP mo¿na uzyskac przy ni¿szych ci¶nieniach ni¿ dla innych paliw co znacznie podnosi bhp. Dodam te¿, ¿e praca siniczka na AP jest bardzo widowiskowa a "widowisko" te¿ jest produktem. Nie mniej ograniczeniem jest zakup AP.

Mam te¿ wra¿enie, ¿e podawane parametry silniczków modelarskich s± naci±gane. Nie wiem czy producenci licz± parametry czy je badaj± na hamowni. Pewno i tak i tak. Pisa³em o jednym z nich wczesniej ( nie wiem gdzie wciê³o posta ).

Dopisane.

Ze strony producenta SR

mamy np.

1. Silnik PSN E60, ciê¿ar paliwa Mp = 26 Gram ( p.cz.) . Ic = 60 Ns.

Ic = Iw x Mp = 800 [Nxs/kG] x 0,026 kG = 20,8 Ns

( dla p.cz. przyj±³em Iw = 80 s )

Sk±d te 60 Ns Question . Paliwko by musia³o mieæ Iw = ok. 230 s czyli jak dla paliwa na AP w korpusie metalowym Rolling Eyes

2. Silnik PSN E35-6 , ciê¿ar paliwa Mp = 20 Gram , Ic = 40 Ns.

Ic = 800 [Nxs/kG] x 0,02 kG = 16 Ns

Sk±d te 40 Ns Question


Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Sob Mar 17, 2007 7:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Koñcowe testy Strusia
. W tym te¶cie bada³em dwie dysze. Centowa i szamotow±. Szamot jest jednak lepszy a te¿ siê wypala co utrzymuje mi zacisk const. Przy cemencie mia³em mniejszy ci±g ( bardziej ro¶nie fi dyszy ).

1. W czasie pracy, dysza szamotowa



Maks. ciag ok. 8 kG



FILM_szamot


2. Teraz dysza cementowa, w czasie pracy



Maks. ci±g. ok. 6 kG




FILM_cement

Reasumuj±c. Dysza bêdzie szamotowa, zbadam jeszcze czy mo¿na zwiekszyæ ci±g daj±æ bardziej mielony AP.


Pozdr. A

PS. Poprawi³em oznaczenie filmików i zdjêæ na w³a¶ciwe.
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Nie Mar 18, 2007 3:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Je¶li silniki Stru¶ ma prawdopdobieñstwo P ( CATO ) równe 0,2 i zastosujemy w rakiecie 2 albo 3 lub 4 silniki to jakie jest P ( CATO ) dla ca³ej rakiety Question

Korzystamy z w³asno¶ci prawdopodbieñstwa

P(A lub B) = P(A) + P(B) - P(A i B)

Czyli prawdopodobieñstwo ,¿e nast±pi CATO silnika A lub B równe jest sumie pradopodobieñstwa CATO dla ka¿dego silnika minus prawdopodobieñstwu, ¿e CATO ulegn± razem dwa silniki A i B

Je¶li dla jednego silnika P ( CATO ) = 0,2 ( na 100 silników 20 ulegnie CATO ) i damy te same silniki do rakiety to przy 3 silnikach mamy P( CATO_R) rakiety ( musi wybuchn±æ co najmniej jeden silnik aby zniszczy³o nam rakietê )


P(CATO_R) = 1/5 + 1/5 + 1/5 - ( 1/5 * 1/5 * 1/5 ) = 3/5 - 1/125 = 74/125 = 0,592


Dla 2 silników

P(CATO_R) = 1/5 + 1/5 - (1/5 * 1/5 ) = 0,36

Wniosek :

Dla jednego silnika P zniszczenia rakiety P(CATO_R)

P(CATO_R) = 0,2

Dla 2 SR

P(CATO_R) = 0,36

Dla 3 SR

P(CATO_R) = 0,592

Jak sami widziecie przy niesprawdzonych w pe³ni silnikach, pakowanie ich w ilo¶ci 2 i wiêcej jest ryzykowne dla powodzenia misji Wink


Zbyt ma³o przetestowa³em Strusi ( mam zbyt ma³y zbiór zdarzeñ elementarnych czyli CATO lub brak CATO ) aby mieæ dane co do jego P ( CATO ).

W ostatnich 10 testach nie mia³em CATO tylko pojawia³ siê mniejszy ci±g ale to skutek testowania dysz. Na szamocie mam wiekszy ci±g i takie teraz bêde robi³. Czas poka¿e ile warte s± Strusie - ale jestem dobrej my¶li Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pon Mar 19, 2007 7:26 pm    Temat postu: Nowe tematy, nowe pomys³y. Odpowiedz z cytatem

Witam

Jak wiecie mam nowy
i widowiskowy silnik Stru¶. Co nie którzy z Was planuj± robiæ rakiety i jak widzê najchêtniej by je "zapu¶cili" w stratosferê Wink . Uwa¿am ,¿e jest wiele ciekawszych i bezpieczniejszych tematów, na które dam gratis Strusie.

1. Rakieta z 3 SR u góry, spadochron tu¿ nad nimi a na dole kamerka. Inne mo¿liwe wersje- byle by te 2 - 3 SR by³y u szczytu rakiety.

2. Rakieta z 3 silnikami startowymi. Byæ mo¿e temat wdro¿y And¿ej.

3. Rakieta dwustopniowa


4. Film OSZ


Po co macie robiæ w³asne metalowe SR ( Micha³_R ) o du¿ym ciagu Question Po co Wam to skoro s± bardziej bezpieczne i bardziej widowiskowe i nowatorskie tematy Question . Po co macie kopiowaæ Nakkê i innych Question . Dajcie od siebie co¶ nowatorskiego, niech inni Was kopjuj±. W pracy and¿eja i robercika nowatorskie podej¶cie jest a jest to - jak dla mnie - sposób pomiaru wysoko¶ci wzlotu rakiety i ten trik z lusterkiem.

Reasumuj±c. Ograniczcie apetyt na masê SR i wysoko¶æ lotu rakiety a macie gratis Strusie i poka¿cie co¶ co bêdzie czym¶ nowym , tu na polskim forum rakietowym a byæ mo¿e nie tylko tu w Polsce.

Tak podchodz±c do SR pierwszy pokaza³em ( na pewno w Polsce )

- udany silnik na paliwie ¿ywicznym ( paliwo tez autorskie ),
- udany silnik w korpusie papierowym i na utleniaczu AP



Pozdr. A
Powrót do góry
Micha³_R



Do³±czy³: 03 Sty 2006
Posty: 212
Sk±d: Mazowsze

PostWys³any: Pon Mar 19, 2007 7:52 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jakie wymiary ma stru¶ tzn. jakie fi. zew. korpusu i jak± d³ugo¶æ Question
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Arkadiusz
Go¶æ





PostWys³any: Pon Mar 19, 2007 8:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Micha³_R napisa³:
Jakie wymiary ma stru¶ tzn. jakie fi. zew. korpusu i jak± d³ugo¶æ Question




fi zewn. 33,5 mm, d³. 110 mm, ciê¿ar 120 Gram, inne dane na wykresach i filmikach. Ci±g maks. przyj±æ 8 kG.

Silniczek bêdzie jeszcze gites pomalowany Wink


Pozdr. A

Powrót do góry
and¿ej
Go¶æ





PostWys³any: Wto Mar 20, 2007 2:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
4. Film OSZ

Rakieta DUKE3 ju¿ na ukonczeniu, lusterka atom nie ruszy Very Happy Je¶li pogoda pozwoli strzelimy w sobotê.
Cytat:
2. Rakieta z 3 silnikami startowymi. Byæ mo¿e temat wdro¿y And¿ej.

Sobotni silnik wazy 700g/300g karmelka. Nie mo¿emy siê doczekaæ trzech strusi które polec± w tej samej rakiecie, a wa¿± po³owê naszego silnika. Bêdzie próba porównawcza napêdów nowatorskich i "oklepanych".
Exclamation

PS: Dla nas i tak najwa¿niejsza jest radocha a nowatorskie rozwi±zania w naszym wydaniu to przypadek (s± ca³kowicie niezamierzone Laughing Laughing Laughing )
Powrót do góry
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony 1, 2, 3  Nastêpny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP