Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Testy SR KSARDa z paliwami typu HP
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
YagYelskY



Dołączył: 08 Gru 2002
Posty: 90
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon Mar 27, 2006 2:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Robiłem analogiczne dysze, tylko zamiast ŻE dawałem uszczelniacz kominowy (takie czarne paskudztwo w tubach jak silikon), gdzieś już o tym wspominałem. Robiłem na tym materiale dysze do małych silniczków w rurkach 1/2 cala. Paliwem był KP+Al+silikon N, spalanie czołowe, zawsze po kilku sekundach (3 - 15) następował wybuch. Najbardziej udany przeleciał około 200 metrów (kijanka) Smile W każdym razie dysze były dość odporne na takie warunki.
Co do utraty szczelności to PCV "nadyma" się od ciśnienia i między rurą a dyszą robi się prześwit, który gorące gazy momentalnie powiększają do dużych rozmiarów. Zaradzić temu powinno lekkie zawężenie rurki, wtedy dysza będzie się klinować nawet po zwiększeniu średnicy rury. Wtedy jednak trudniejsze będzie prasowanie dyszy.
Tylko, że Wy to już napewno wiecie... Wink
Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Pon Mar 27, 2006 4:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

YagYelskY napisał:
Zaradzić temu powinno lekkie zawężenie rurki,


a może by tak użyć np. stalowej opaski? nie wiem jak to isędokładnie nazywa, alesłuży np. do mocowania elestycznych rur i węży na metalowych "ząbkach" tak, żeby się nie zsunęły, po podniesieniu ciśnienia w wężu...

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Arkadiusz
Gość





PostWysłany: Pon Mar 27, 2006 5:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:
.... przy paliwach HP prędkość wypływu gazów dochodzi do 2500 m/sek i to powoduje "wypłukiwanie" dyszy w gardzieli.


Dlatego dobrze wymieszaj masę a wcześniej Z1 z ŻE. I daj 15 % ŻE ( 100 % to szamot ). Nie wiem co jest w tym CX-5 jakie stosujesz ale pewno jest i piasek i cement. Nic dziwnego więc ,że nie wytrzymuje wyższych temperatur. Więc poczekamy, zobaczymy bo eksperyment to musi wyjaśnić. Do tego wiązanie "na wodę" daje pory , których nie ma przy mojej dyszy.



Pozdr. A
Powrót do góry
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Mar 29, 2006 8:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam


Dokonałem przeciecia dyszy silnika SR 118.



Na zdjęciu wyraźnie można dostrzec "ścieżkę" przepływu gazów w przestrzeni między wkładką ceramiczną z CX5, a rurką z PVC, które to elementy składały się na dyszę.

Uwagę zwraca również ogromna erozja za wkładką metalową.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pon Kwi 10, 2006 7:49 am    Temat postu: SR123 - drugie podejście Odpowiedz z cytatem

Witam

Jestem już po drugiej próbie silnika z paliwem BA w obudowie z PVC.
W silniku SR 123 zastosowałem inne konstrukcję dyszy.

Tak prezentował się silnik SR 123 przed odpaleniem.



a tak pierwsze chwile pracy.



Zwraca uwagę charakterystyczny wygląd płomienia, który można zaobserwować we wszystkich silnikach na AP z dobrze pracującą dyszą.
Niestety, nowa konstrukcja dyszy także nie wytrzymała tak ekstremalnych warunków pracy.
Tym razem nastąpiło wyrwanie rozbieżnej części dyszy.
Pozostała jedynie wkładka metalowa, spełniajaca rolę bardziej kryzy niż dyszy.
Wystąpił chwilowy spadek ciśnienia w silniku, czego powodem było przygaśnięcie paliwa a póżniej nastąpił ponowny zapłon z silnym zaburzeniem przepływu przez dyszę (a raczej przez to,co po niej zostało)objawiającym się rozszerzonym płomieniem wylotowym (patrz niżej).



Było blisko - ale do 3 razy sztuka. Jaskiniowiec przygotował dla mnie 2 wkładki ceramiczne do dyszy. Może one wytrzymają.
Pozostał pewien niedosyt. Na pocieszenie pozostaje fakt, że skład paliwa można uznać za sprawdzony, a co najważniejsze udało mi się powtórzyć wykonanie ziaren o podobnych właściwościach.
No i jeszcze to, iż korpusy wytrzymują ciśnienie.

Dołączam również film - tym razem z dźwiękiem dzięki pomocy Konrada, który sfilmował eksperyment.

tu >> Film (2.2 Mb)

Pozdrawiam i oczekuję na pytania i komentarze Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pon Kwi 10, 2006 8:06 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.
Moja propozycja odnosnie dysz:
- do celow naziemnych ( prob) stosowal bym dysze ze stali nierdzewnej. W tym przypadku ciezar nie odgrywa duzej roli.
- do prob w modelach zastosowal bym dysze grafitowe.
Zalety:
Dysze tego typu wytrzymuja co najmniej 30 startow

Wady:
Problem z ich zdobyciem - ale od czego jest forum Wink ???

Jezeli chodzi o dysze ceramiczne to byly rowniez prowadzine proby ( tworca silnika BC-125) lecz testy nie zdaly egzaminu. Naprezenia mechaniczne zwiazane z tak gwaltownym wzrostem temperatury powodowaly jej pekanie. Rowniez technologia ich otrzymywania stanowi dodatkowe problemy. Przy suszeniu oraz wypalaniu ceramika zmienia swoja objetosc, kurczy sie. Z tad problemy z dokladnoscia. Wytrzymalosc na wysokie temperatury nie jest az tak wysoka jak niektorzy przypuszczaja. W zaleznosci od zawartosci MgO( w naturze MgCO3) pierwsze procesy plynnosci mozna juz zauwazyc w temp. 950°C. W temp. 1450°C jest koniec z wytrzymaloscia mechaniczna.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pon Kwi 10, 2006 1:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paul S napisał:
Jezeli chodzi o dysze ceramiczne to byly rowniez prowadzine proby ( tworca silnika BC-125) lecz testy nie zdaly egzaminu. Naprezenia mechaniczne zwiazane z tak gwaltownym wzrostem temperatury powodowaly jej pekanie...


Witaj Paul
To mnie zmartwiłeś - widzę, ze będzie problem.
Metody chałupnicze odpadają.
Mam dyszę ze stali kwasoodpornej, ale przekrój krytyczny wynosi 10 mm.
Chyba, że dołożę segmenty Very Happy .

Jest jeszcze jedna substancja stosowana z powodzeniem za oceanem - ale nie znalazłem jeszcze jej odpowiednika w naszych sklepach.

Idealnym rozwiązaniem byłaby dysza-wkładka z grafitu o wymiarach takich, żeby pasowała do rury z PVC. Można by ją stosować wielokrotnie.
Chyba muszę pomyśleć o tokarece. Wink
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Pon Kwi 10, 2006 5:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Chyba, że dołożę segmenty


Ja popieram Very Happy Very Happy Very Happy

Ps. Od czsu do czsu w skl. internetowych pojawiają się oferty sprzedaży walców grafitowych. Widziałem już parę takich ofert na Allegro, bynajmniej był to czysty grafit. Więc warto monitorować.

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
Michał_R



Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 212
Skąd: Mazowsze

PostWysłany: Pon Kwi 10, 2006 7:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam takie lamerskie pytanie- czy szczotki do silników elektrycznych są wykonane z grafitu Question bo mam 3 takie szczotki niewiem od czego ale są dośc duże 4cmX10cmX4cm jesli to sie nadaje to zaraz odpalam tokarę i robie z tego dysze Smile
_________________
http://s3.bitefight.pl/c.php?uid=79647 - kliknij!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Pon Kwi 10, 2006 8:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zazwyczaj tak. Grafit jest dobrym materiałem na szczotki, bo przewodzi prąd, i nie wymaga smarowania (sam działa jka smar)
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Wto Kwi 11, 2006 11:31 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Cytat:
Idealnym rozwiązaniem byłaby dysza-wkładka z grafitu o wymiarach takich, żeby pasowała do rury z PVC.


Niekoniecznie. Moim zdaniem wystarczy wkladka grafitowa w obudowie aluminiowej. Sposob ten jest o tyle dobry ( stosowany z powodzeniem w silnikach BC), ze chroni dodatkowo kruchy grafit.
Cos podobnego wyslalem Ci juz do tego "pierwszego" silnika.

Paul

Ps.
Jaka srednice ma ten PVC-silnik?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Michał_R



Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 212
Skąd: Mazowsze

PostWysłany: Wto Kwi 11, 2006 1:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

prubowałem toczyc ten grafit ze szczotek Smile jedna dyszka wyszła całkiem całkiem Very Happy , a drugi kawałek grafitu pękł podczas toczenia Confused jeswzcze mam trzeci ale ten to zostawie i wytocze dyszke do konkretnego silnika jak bede testował paliwa HP Wink (w tym tygodniu przyjdą mi odczynniki więc i ja się troche pobawie)
_________________
http://s3.bitefight.pl/c.php?uid=79647 - kliknij!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Duas



Dołączył: 28 Mar 2006
Posty: 5
Skąd: Z Wrocławia

PostWysłany: Wto Kwi 11, 2006 4:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Wystarczy chałupnicza dysza z wkładką lejkową z grafitu lub ze stali „lejek”od strony komory nie musi być na całej powierzchni grafitowy-stalowy wystarczy połowa promienia i wysmarowanie poniższą masą

Tips
Masa Że + proszkowany grafit 1/1 w wysokich temperaturach zmienia się w coś jakby żaroodporne brązowawo-czarne szkliwo pomimo przepływu gazu …

Co do przedmuchu masa ma doskonałe właściwości izolacyjne na to wklejałem dysze o podobnej konstrukcji…
A sam grafit to też nie problem

Duże średnice to kwestia ceny i czasu Very Happy

_________________
Absens Carens...


Ostatnio zmieniony przez Duas dnia Sob Kwi 15, 2006 2:50 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Michał_R



Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 212
Skąd: Mazowsze

PostWysłany: Wto Kwi 11, 2006 5:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Skąd bieżesz takie kloce grafitu Twisted Evil i ile kosztują Question
_________________
http://s3.bitefight.pl/c.php?uid=79647 - kliknij!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Wto Kwi 11, 2006 5:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

widać kawałki plecionki miedzianej, więc 99% z silników.
Oczywiście odpowiednio dużej mocy Very Happy

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Kwi 12, 2006 9:25 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paul S napisał:
Jaka srednice ma ten PVC-silnik?


Witaj Paul

Stosowane przeze mnie rury z PVC mają średnicę wewnętrzną 25,4 mm, zaś średnica zewnętrzna wynosi 33 mm.


Cytat:
Cos podobnego wyslalem Ci juz do tego "pierwszego" silnika.

Dokładnie - nawet myślałem początkowo, że wykorzystam jedną z dwóch otrzymanych od Ciebie dysz - tą o średnicy krytycznej 8 mm, ale Jaskiniowiec odradza - stwierdził, że szkoda ryzykować jej utratą.
Chyba ma rację - przecież to kompletny sprawdzony , silnik.

Widzę, że moimi testami pobudziłem do działania innych.
Pojawiło się dużo informacji na temat dysz. Very Happy

Ciekawie o tym pisze Duas
Cytat:
Masa Że + proszkowany grafit 1/1 w wysokich temperaturach zmienia się w coś jakby żaroodporne brązowawo-czarne szkliwo pomimo przepływu gazu …

Myślę, że warto próbować. I mam pytanie do Ciebie - czy testowałeś tą masę dla paliw zawierających AP Question
Zamieszczany obrazek przy Twoich wiadomościach świadczyłby o tym Cool Smile - ale jakoś się nie chwaliłeś Very Happy .

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Duas



Dołączył: 28 Mar 2006
Posty: 5
Skąd: Z Wrocławia

PostWysłany: Czw Kwi 13, 2006 4:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Masy nie testowałem dla AP dla gorących paliw tak
Używam w „chałupniczych dyszach” jako uszczelniacz wewnętrznego połączenia korpus dysza smaruje też część wewnętrzną dyszy … efekty zadowalające Very Happy
Obrazek to fotomontaż bardzo dobry fotomontaż Wink
Hmm …

Cześć

_________________
Absens Carens...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
YagYelskY



Dołączył: 08 Gru 2002
Posty: 90
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Kwi 13, 2006 5:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
ksard napisał:
Uwagę zwraca również ogromna erozja za wkładką metalową.

A co z samą wkładką? Czy stal (chyba, że to nie była stal) nie wykazuje erozji w takich warunkach? Jeśli tak to byłaby to bardzo dobra wiadomość, ale Nakka pisał, że jak podnieść zawartość utleniacza w karmelce a więc i temperaturę jej spalania, to stalowa dysza dość silnie eroduje. Przy paliwach HP mamy temperatury nieporównywalne z KNSU więc jak to jest Question Question Question
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
maxlam
Gość





PostWysłany: Czw Kwi 13, 2006 5:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Erozja w paliwach z większą ilością utleniacza jest związana nie tyle ze wzrostem temperatury spalania, ale z ilością wolnego tlenu w gazach spalinowych, co w połączeniu z temperaturą działa jak w palniku acetylenowo tlenowym normalnie palnik taki nie przetnie stali tylko ją rozgrzeje i stopi jak długo będziemy go męczyć, ale jak dodamy tlenu przez dodatkowy zaworek stal jest przecinana w jednej chwili Wink

I tu jest takie spostrzeżenie warsztatowe, że stal nierdzewna chromo niklowa nie ulega takiemu utlenianiu, więc z takiej stali powinno się wykonywać wkładki.

Pozdrawiam
Powrót do góry
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Czw Kwi 13, 2006 8:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jakoś trudno mi uwierzyć w te spostrzeżenia,
moim zdaniem regulując ilość tlenu w palniku A-T uzyskujemy wyższą/niższą temp płomienia i tylko tyle
Hmm poza tym w komorze spalania tlenu wolnego /atomowego/ powstaje naprawde niewiele poenieważ utlenia on co tylko popdanie czyli inne składniki paliwa a na końcu ewentualnie dyszę.

Warto sprawdzić w propep-e ilości tlenu O i O2 w komorze spalania dla danego składu paliwa i wtedy można zweryfikować powyższe twierdzenie

Pozdrawiam
wojtek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 3 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP