Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Napędy kosmiczne
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Czw Mar 09, 2006 6:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No właśnie, nie widać tutaj żadnych teoretycznych ograniczeń. Dlatego zastanowiło mnie stwierdzenie Tomasha:
Cytat:

Cząstki opuszczające klasyczny napęd spalinowy, poruszają się z taką prędkością że nie ma możliwości rozpędzenia statku powyżej zdajsię 3 prędkości kosmicznej.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Czw Mar 09, 2006 6:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mi też się tak wydaje raczej chodzi tu o ekonomię gdyż faktycznie wydatek energetyczny do uzyskania takich prędkości tylko z napędu bez rozpędzania wokół planet jest jak na nasze rozwiązania techniczne (obecne) raczej nie do przyjęcia.
Powrót do góry
dodo



Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 47
Skąd: z zakopalisk

PostWysłany: Czw Mar 09, 2006 7:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dalej liczac zalozmy predkosc wylotowa 20km/s czyli sredni naped jnowuy (no moze z tych nizej srednich) dla tyc samych warunkuw wychodzi ln(m/M) = 0,4395 a exp(0,4395) = 1,552 = m/M Rolling Eyes tojest 1,552 kilo masy startowej na kolo satelity galaktycznego cyli juz nie 350 a tyko o,55kilo paliwa Cool no i macie wyjasnienie cszysta ekomomia Laughing zyslk na ,masie paliqwa sedemset razy Shocked zadna magia Razz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomash
dostęp próbny do MW


Dołączył: 27 Sty 2003
Posty: 382
Skąd: Z nieba do nieba, oby nie za szybko...

PostWysłany: Sob Mar 11, 2006 12:38 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie da się przekroczyć tej 3 prędkości kosmicznej bo nie mamy odpowiedniej technologii by wykonać silnik działający w takim ciśnieniu i tak długo. No i oczywiście sprawa paliwa to kolejny problem.
Nie miałem tu na myśli jakiejś "magicznej" granicy bo moim zdaniem takie nie istnieją. Kiedyś ludzie myśleli że nie da się przekroczyć prędkości dźwięku... Cóż, mylili się.
Tsh.

_________________
Już tylko teoretyzuję, potrzeba mi rączek by rodzinę utrzymać Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sob Mar 11, 2006 2:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tomash napisał:
Nie da się przekroczyć tej 3 prędkości kosmicznej bo nie mamy odpowiedniej technologii by wykonać silnik działający w takim ciśnieniu i tak długo.

Jakim ciśnieniu i jak długo?
Cytat:

No i oczywiście sprawa paliwa to kolejny problem

Tzn. w czym problem?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
dodo



Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 47
Skąd: z zakopalisk

PostWysłany: Sob Mar 11, 2006 8:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pomyslowosc ludzka jest wielk a
juz mamy dwa pozaukladowe pojazdy z seriir vojager i to w siumie tanim kosztem wyrzucone poza uklasd sloneczny
a calu dowcip polegal na tym ze puscili ie kolo jowisza saturna i neptun azgodnie z ich ruchem orbitalnym przez co tak przuuyspieszyly ze nagbralu 3 predkosci kosmicznej opuszczajac nasz uklad sloneczny
ten myk sie nazywa proca grawitacyjna i wymaga tylko bardzo scislego obliczenia trajektorii tak zeby grawitacja wielkich planet przyspieszyla satelite
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Sob Mar 11, 2006 8:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tak, tylko że tu jest mowa o rozpędzeniu silnikiem, a nie procą grawitacyjną....
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Nie Mar 12, 2006 12:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeszcze nam uciekają Pioneer 10 i 11 a New Horizons zamierza to z robić:
http://www.heavens-above.com/solar-escape.asp?lat=0&lng=0&alt=0&loc=Unspecified&TZ=CET
Mi chodzi cały czas o to, że można przekroczyć tą III kosmiczną istniejącymi silnikami, bez asyst grawitacyjnych. Wystarczy tylko odpowiednia ilość paliwa. Ciśnienie w komorze spalania nie ma tu nic do rzeczy.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Nie Mar 12, 2006 12:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pablo napisał:
Wystarczy tylko odpowiednia ilość paliwa. Ciśnienie w komorze spalania nie ma tu nic do rzeczy.


Jak nie ma będzie większe ciśnienie to zużycie paliwa będzie mniejsze.
Powrót do góry
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Nie Mar 12, 2006 12:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

maxlam napisał:
Jak nie ma będzie większe ciśnienie to zużycie paliwa będzie mniejsze.

Możesz wyjaśnić dlaczego?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
dodo



Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 47
Skąd: z zakopalisk

PostWysłany: Pon Mar 13, 2006 12:44 pm    Temat postu: z jednej i s drugiej Odpowiedz z cytatem

pablo napisał:
Możesz wyjaśnić dlaczego?

pretkosc wupluwyu jest proporcionalna do sqrt(Po) to luckajac na wzor ciolkowskiego widac ze jednak zuzycie paliwa na jednostkemasy bediae zalezalo od csnienia w komorze sopalania niestety muu si Wink chocbys sie nawet wsciek

ale z drugiej strony to troche racii masz bo jesli tylko Vwyl>0 to mozna taka dobrac ilosc paliwa ze osiagniesz dowolna predkosc rakiety kwestia tylko ln(m/M) inna sraw a cy to bedzie oplacalne Laughing
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Wto Mar 14, 2006 11:59 pm    Temat postu: Re: z jednej i s drugiej Odpowiedz z cytatem

dodo napisał:

pretkosc wupluwyu jest proporcionalna do sqrt(Po) to luckajac na wzor ciolkowskiego widac ze jednak zuzycie paliwa na jednostkemasy bediae zalezalo od csnienia w komorze sopalania niestety muu si Wink chocbys sie nawet wsciek

Ta zależność jest bardziej skomplikowana. Policzyłem sobie Propep'em Isp dla paliwa lox/lh2 6:1 :
dla Po=500psi i Pwyj=0.01psi - Isp=451
dla Po=1000psi i Pwyj=0.01psi - Isp=460
dla Po=2000psi i Pwyj=0.01psi - Isp=468
itd.
Jak widać wzrost ciśnienia duży a zysk na sprawności niewielki.

Cytat:

ale z drugiej strony to troche racii masz bo jesli tylko Vwyl>0 to mozna taka dobrac ilosc paliwa ze osiagniesz dowolna predkosc rakiety kwestia tylko ln(m/M) inna sraw a cy to bedzie oplacalne Laughing

Ale mi chodzi cały czas o możliwości techniczne, a nie ekonomikę.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
dodo



Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 47
Skąd: z zakopalisk

PostWysłany: Sro Mar 15, 2006 10:04 am    Temat postu: a jednak ( maxgrip ) Odpowiedz z cytatem

no jasne
pablo napisał:
dla Po=500psi i Pwyj=0.01psi - Isp=451
dla Po=1000psi i Pwyj=0.01psi - Isp=460
dla Po=2000psi i Pwyj=0.01psi - Isp=468

isp sie ima samego paliwa wiec tutaj cisnienie niewiele ma do rzeczuy jak wykazales sreszta i ta nie wydusisz zpaliwa wiecej energii niz jest wnim zawarte co by przecxzylo prawu zaxchowania energi
musi miec natomiast wpluyw na predkosc wylotowa czunika a wiec i na ilosc paliwa zuzyta do rozpedzenia rakietty o jednostke predkosci co wuy nika z wzortu ciolkowskiego
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sro Mar 15, 2006 4:16 pm    Temat postu: Re: a jednak ( maxgrip ) Odpowiedz z cytatem

Prędkość wylotowa to w przybliżeniu Isp*9,81.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP