Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Silnik TOLO

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
blacklupo



Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 7

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 2:30 pm    Temat postu: Silnik TOLO Odpowiedz z cytatem

Witamy.Chcemy przedstawić silnik własnej roboty. Oto schemat jego budowy.
- paliwo- typowa karmelka 65/35
- korpus: PCV
- dysza i zatyczka: klej do glazury + szkło wodne
Składniki szuszone w piekarniku i mielone na pył.

I pytanie - jakimi parametrami może charakteryzować się ten silnik ? - proszę o uwagi.

Proszę o wyrozumiałość dla "przedszkolaków" Embarassed

Za parę dni będą zdjęcia i jakiś filmek ze startu.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Luk



Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 101
Skąd: Libiąż

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 3:10 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.

Mysle że co do parametrów to będą takie:

-Ciąg max pewnie ok 300N
-Czas pracy ok 1s
-Cisnienie ok 2,5-3 MPa
-Impuls całkowity ok 250Ns

P.S
Ścianka silnika będzie musiała mieć z 5mm grubości z powodu duzego ciśnienia wewnatrz silnika. Moim zdaniem zrób na początek paliwko 60/40 da troche mniejsze ciśnienie i osiągi ale jak przy tym rozsadzi Ci komore silnika to przy 65/35 na pewno będzie w strzępach Wink . A i jeszcze jedno odpal go elektrycznie a nie z lontu. A tak wogóle jesli nie miałes doświaczenia wcześniej z większymi silnikami to nie porywaj sie tak bardzo na taki silnik Wink .


Pozdr.Luk
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
blacklupo



Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 7

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 4:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Luk napisał:

-Cisnienie ok 2,5-3 MPa


Silnik już gotowy. Wg naszych obliczeń ciśnienie w korpusie wyniesie od ok. 1- 5,5 MPa Obliczenia wzorowane na załączonym rys. (Chyba, że wkradł się jakiś błąd)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Luk



Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 101
Skąd: Libiąż

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 4:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.

Wiesz te moje obliczenia to takie troche na oko a jak to mówią "na oko to chłop umarł" Laughing . Tak więc nie bierz tego tak bardzo do siebie szczególnie jeśli chodzi o cisnienie bo co do ciagu to daje 90 % że 300N bedzie Very Happy . Zależy też jaką dysze zastosujesz jak bedzie to tylko dziura to nie wiem czy 300N bedzie a jak tzw De Lavla (chyba dobrze napisałem Laughing ) to nawet i 350-400N. 5,5 MPa do bardzo duzo i nie wiem czy 5mm na ścianke wytrzyma Wink . I coś mi sie nie podoba takie wachanie cisnienia od 1MPa do 5,5MPa . To jest bardzo duża różnica i oznacza to ze będzięsz musiał zmienic troche kształt ziarna paliwa.

Ale czuje ze coś poknociłeś z tym ciśnieniem.

Pozdr.Luk
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Luk



Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 101
Skąd: Libiąż

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 4:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.

Z moich skromnych wyliczeń wynika że powierzchnia początkowa spalania wyniesie ok 180 cm2. Pow. dyszy wynosi 0,95cm2, czyli KN początkowe wyniesie ok 190. Tak wiec cisnienie pocz. wewnątrz komory wyniesie (według wykresu) 4MPa. Tak więc cisnienie w twoim silniku bedzie sie wachać nie od 1MPa do 5,5MPa tylko od 4MPa do 5MPa.
I takie ciśnienie jest juz bardziej realne. Ale co do wykresu to jest to zależność dla paliw idealnie skomponowanych i palących sie w teoretycznie idealnych warunkach.

Pozdr.Luk
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 4:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nic prostszego jak wrzucić to do arkusza Nakki:

Obliczenia dla KNDex wychodzą tak:

według tego rysunku Kn wychodzi 185 (może i nieco za dużo);
ciśnienie maksymalne 2,5 MPa (na początku), 0,7MPa na końcu;
czas spalania: 2,3 sec
Max ciąg 295 N
klasa I (Impuls całkowity 480 Ns)

Założyłem ponadto:
doskonałośc paliwa 92%
erozja: 0,5mm
efektywność spalania: 90%
efektywnośc dyszy: 78%
ekspansja przekroju dyszy: 6
pozwalają one na wyciśnięcie z karmelka ISP=105,7s

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
blacklupo



Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 7

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 6:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisał:

ciśnienie maksymalne 2,5 MPa (na początku), 0,7MPa na końcu;


sorrki za pytanie ale Question - dlaczego ciśnienie na początku jest większe niż na końcu skoro powierzchnia spalania się zwiększa? (chyba że coś pokręciłem
Embarassed )
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
leszek



Dołączył: 27 Sty 2003
Posty: 102
Skąd: TORUŃ

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 6:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zdecyduj się o jakim silniku mówisz- w pierwszym poście masz ziarno 3 elementowe (tzw. "bates") i dla niego PINOT podał Ci obliczenia, a potem dajesz silnik z ziarnem pojedyńczym - a to już inna bajka.
Pozdr. L.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 7:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jestem poczatkujacym"rakietowcem" i nierozumiem wypowiedzi przedmówcy:
leszek napisał:
Zdecyduj się o jakim silniku mówisz- w pierwszym poście masz ziarno 3 elementowe (tzw. "bates") i dla niego PINOT podał Ci obliczenia, a potem dajesz silnik z ziarnem pojedyńczym - a to już inna bajka.

Mówione jest o paliwie dzielonym 3 elementowym -więc dlaczego takie pytanie?
Powrót do góry
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 9:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jeżeli paliwo jest segmentowe, to zależnie od stosunku kalibru do długości segmentów zmienia isępowieżchnia spalania.

spalanie zachodzi na powieżchni bocznej-w kanale-powoduje zwiększenie powieżchni spalania- oraz na powieżchniach czołowych-między segmentami-powoduje skrucenie ziarna, więc i zmniejszenie powieżchni spalania.

przy pewnym stosunku długości segmentów do ich średnicy można uzyskać prawie płaski wykres ciągu w czasie.
jeżeli segmenty będą krutsze-ciąg będzie spadał. jeżeli segmenty będądłuższe- ciąg będzie wzrastał.

oczywiście duże znaczenie ma tu erozja dyszy, - im większa, tym dłuższe muszą być segmenty aby zachować prawie stały ciąg.

czy to jest zrozumiałe?[/url]

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
blacklupo



Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 7

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 10:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

szpaner napisał:
jeżeli paliwo ...
czy to jest zrozumiałe?


Super to wytłumaczyłeś-wielkie dzięki. Teraz troszkę wyjaśnień - paliwo jest w segmentach ale dzielenie jego nie ma za zadanie "wyrównywać" ciąg lecz ... tak wyszło podczas "produkcji" (jednorazowa porcja wylewanej karmelki) Very Happy , przekładki są papierowe ok.0,5mm więc (chyba) całość należy traktować jako jedną porcję paliwa? Sorrki za wprowadzenie w błąd jeśli to nastąpiło. Człowiek uczy się cały czas. Embarassed
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Lut 23, 2006 11:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przekładki mają być takie, by zapewnić możliwość zapalenia się bocznych powierzchni ziaren. Jak z tego wynika, przekładki nie mogą być w formie krążków, a ziarna dosunięte do siebie, bo wtedy śmiało można traktować paliwo jako jeden, długi ładunek. Powinny przekładki być w formie cylindrycznej, by zapewnić wystarczający odstęp pomiędzy ziarnami i jednocześnie nie zasłaniać (inhibitować) tychże powierzchni przed zapaleniem.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Pią Lut 24, 2006 8:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To czy mógłby ktos madrzejszy ode mnie napisac jakiej grubości musi mieć korpus silnika opisywanego przez "blacklupo" zkładając że paliwem nie jest karmelek w ziarnach tylko z ziarnem pojedyńczym?
Powrót do góry
Joker
Gość





PostWysłany: Sob Lut 25, 2006 7:31 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam



Ok. 4-5mm powinien wystarczyc to zalezy tez od predkosci spalania karmelka

Ale i tak sie nagrzeje i moze zrobic sie plastyczny Twisted Evil chyba ze zrobisz inhibitowane powierzchnie ziarna np. papier i ŻP lub wikol
Powrót do góry
dodo



Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 47
Skąd: z zakopalisk

PostWysłany: Sob Lut 25, 2006 3:35 pm    Temat postu: zwykły klej Odpowiedz z cytatem

Joker napisał:
Witam
chyba ze zrobisz inhibitowane powierzchnie ziarna np. papier i ŻP lub wikol

zwykły klej do papieru tez wystarczy chodzi o to zeby zrobic rurke w ktora sie wsadzi karmelke a zeby sie lepie przykleilo to wystarczy posmarowac od srodka lakierem z kalafonii rozpuszconej w spirytusie ( czytaj dynxie albo denaturacie)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
blacklupo



Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 7

PostWysłany: Nie Lut 26, 2006 6:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Silnik już gotowy:

Nie wiemy czy wytrzyma korpus bo to tylko 2mm ale ... dobrze się schowamy Smile

Mam drobne pytania. Question W arkuszu Nakki - właśnie go "testuję"- w zakładce CIŚNIENIE nie wiem jak ustawic parametry G i kv dotyczące spalania erozyjnego - co tam wpisać? Pobrałem arkusz ze strony Maxlam-a - niestety nie działa u mnie prawidłowo (nie przenosi wartości pomiędzy zakładkami), może to tylko u mnie? Confused Czy jest jakiś pewny spolszczony arkusz Nakki i gdzie go odszukać?

Pozdrawiam all.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Rafał



Dołączył: 27 Sty 2005
Posty: 81
Skąd: to umiesz??

PostWysłany: Nie Lut 26, 2006 7:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale i tak nikle szanse
bo jak widac jesto to bodajze korpus z rurki PCV kanalizacyjnej
a więc z reguly takie rury nie są robione do pracy w sporych cisnieniach

powiem tyle ze sama taka rurka nie wystarcza by zrobić SR o przyzwoitych parametrach i takich gabarytach

(bo przy takim cisnieniu jak ona wytrzyma to extra ten sr nie bedzie)


PS
te rurki są świetne na rakiety badz na wzorce do zwijania korpusu
mają przyst ępne wymiary i cene

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
maxlam
Gość





PostWysłany: Nie Lut 26, 2006 9:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

blacklupo napisał:
Pobrałem arkusz ze strony Maxlam-a - niestety nie działa u mnie prawidłowo (nie przenosi wartości pomiędzy zakładkami), może to tylko u mnie? Confused Czy jest jakiś pewny spolszczony arkusz Nakki i gdzie go odszukać?


To jest właśnie to spolszczenie innego nie ma chyba że sam masz ochotę zrobić. Arkusz jest dobry musisz mieć coś skopane w systemie być może pomoże reinstalka Exela...
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP