Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Paliwo EPA Zombka i Kacpra
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Sob Sty 08, 2005 9:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zombek napisa³:
Zasz³a DETONACJA NH4ClO4 z paliwem PAM-u, pozna³em siê po basowym hukniêciu.

I tu pytanie - czym mogê skutecznie stabilizowaæ AP przed detonacj±??
mo¿e NaHCO3??



W±tpiê, aby zasz³a detonacja. Zasz³o po prostu rozerwanie korpusu, który przy swojej ogromnej wytrzyma³o¶ci by³ poddany du¿emu ci¶nieniu i st±d ten huk. Pamiêtaj, ¿e przy ogromnym ci¶nieniu, które powsta³o przez ¼le zaprojektowan± dyszê spalenie paliwa mog³o zaj¶æ w czasie nawet sekundy.
Problem jest mi znany z testów paliw APAN do hipersonala. Ju¿ przy zawarto¶ci 50% AP w AN dochodzi³o do poê¿nych CATO.
Nie ma potrzeby spowalniania AP - po prostu nale¿y zrobiæ jeszcze parê prób, aby dobraæ w³a¶ciwy zacisk i geometriê silnika. Proponujê jednak zacz±æ "od do³u" (czyli od ci¶nieñ niskich) to znacznie zmniejszy ryzyko obra¿eñ....Wink. Mo¿na te¿ rozcieñczyæ AP poprzez AN - paliwo wyjdzie du¿o taniej a bêdzie "wolniejsze".

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Sty 08, 2005 10:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak, chyba by³o to klasyczne CATO, czyli ci¶nieniowe rozerwanie obudowy, ale bior±c pod uwagê wysokie ci¶nienie w obudowie, mog³o doj¶æ do mechanicznego rozdrobnienia paliwa i dlatego by³o takie Bang. Zreszt±....jak huk basowy to predko¶æ wybuchu nie by³a za du¿a (je¶li jestem w b³êdzie, to proszê mnie poprawiæ. Na wybuchach sie nie znam)
Osobi¶cie zwróci³ bym uwagê na jednak prawdopodobn± porowato¶æ paliwa zwi±zan± z dwoma czynnikami: poliuretan jako lepiszcze i....stosunkowo niewielka ilo¶æ lepiszcza, przez co mog³y powstaæ puste przestrzenie pomiêdzy ziarnami, nie wype³nione przez lepiszcze z powodu niewielkiej ilo¶ci tego¿. Pod wp³ywem ci¶nienia (wysokiego) mo¿e doj¶æ do OBJÊTO¦CIOWEGO zap³onu paliwa. I mamy to, co mamy. Pomijam tutaj kwestie zbyt du¿ego zacisku, bo to chyba oczywiste, jaki to ma wp³yw.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Kacper



Do³±czy³: 17 Maj 2003
Posty: 180
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Sty 08, 2005 10:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Rzeby co¶ z tego wysz³o mo¿na zrezygnowaæ z katalizatora i zwiêkszyæ ilo¶æ AN stosunkowo do AP i tyle narazie moze wystarczy, kolejna
pruba za oko³o 4dni (mo¿e zombek co¶ wymy¶li ciekawszego)

Ps: Jak narazie pobawie sie z paliwem KNO3+sacharoza+sorbitol 65/20/15 i moze pare % PAMu
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email Odwied¼ stronê autora
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Sob Sty 08, 2005 11:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
zrezygnowaæ z katalizatora i zwiêkszyæ ilo¶æ AN stosunkowo do AP


Witam,
wiesz co kacper, po tobie spodziewa³ bym siê nieco innej postawy. Je¶li potrzebowa³bym (by¶my) paliwo s³absze to bym dalej jecha³ na Karmelku, Sorbitce i Teleflicie, a za³o¿enie HP jest mniej wiêcej takie, ¿e wiêkszo¶æ produktów spalania jest gazowa co znacznie zwiêksza ISP paliwa. Wiêkszo¶æ paliw opartych na AP ma du¿y wspó³czynnik wzrostu szybko¶ci spalania zale¿nej od ci¶nienia, wiêc jest ono dosyæ nie stabilne - tak wiêc nale¿y trzymaæ siê sta³ego, okre¶lonego ci¶nienia. Zwiêkszanie Kn i masy paliwa, przy tym setupie jak na razie nie ma sensu. Bo po co : zaczynam(y) dopiero z High Power, na razie nie chcia³bym przekraczaæ masy paliwa 40g, a my¶lê ,¿e chcemy osi±gn±æ jak najwy¿szy ci±g przy jak najmniejszej masie paliwa... ( no chyba, ¿e siê mylê Laughing ) Wiêc analogicznie przy zwiêkszeniu masy paliwa u¿yjê siê paliwa EPA które jest s³absze i przy u¿yciu wiêkszych ci¶nieñ Vspalania nie wzro¶nie jak w przypadku EPA2.[/quote]

PS. W nastêpnym silniku zastosuje Kn 35 - Paliwo EPA2, Korpus - PoliPropylen.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Sty 09, 2005 12:24 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No, OKI...wydzieli³em Wam ten temat, bo go ³adnie i sprawnie rozwijacie. Poza tym, jest ciekawy, bo paliwo zahacza w swei idei o paliwa APAN, które opracowywa³em dla potrzeb projektu hipersonal (który jest zawieszony na poziomie niemal dopracowanego paliwa - mo¿e jeszcze czego¶ siê nauczê z waszych eksperymentów)...Wink

Co do zacisku, który proponujesz - my¶lê, ¿e masz racjê. Zacisk, przy którym mój APAN-4 (czyli 20% AP, 50% AN i 15% Al) pracuje prawid³owo to 100-120. Zwa¿ywszy, ¿e u¿ywacie PAMU zamiast Al i energetycznego lepiszcza my¶lê, ¿e ma³y zacisk powinien byæ ok. Warto w tym uk³adzie zrobiæ silnik o spalaniu czo³owym.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Pi± Sty 28, 2005 5:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
¯ywice Epoxydowe utwardzane s± Z1 który jest silniejsz± zasad± od NH3 i powstaje nam Azotan trójetylenotetraaminy który zachowuje siê jak zbêdny balast w paliwie . A dotego w wyniku reakcji powstaje gazowy NH3 który robi nam "bumble w ziarnie" . Chyba ,¿e uzywasz innego utwardzacza ni¿ Z1.


Witam,
ostatnio wpad³ mi pewien pomys³ do g³owy. Mianowicie kiedy¶ robi³em próbkê KNO3, NH4NO3 i ¯E, Mg efekt przewidywalny, gdy¿ utwardza³em Z-1 jednak paliwo utworzy³o zwarty blok Idea . Chyba mnie o¶wieci³o: czy¿ Azotan Z1 nie nadawa³by siê na utwardzacz??!! Najpierw nale¿a³o by przereagowaæ AN z Z1, a pó¼niej dodaæ do ¯E.

PS. Tylko jedno mnie zastanawia, czemu nikt na to nie wpad³ ( czy¿ bym pisa³ g³upoty?? Embarassed Embarassed )
PS2. Sk³ad tego paliwa:
NH4NO3 - 20
KNO3 - 50
¯E - 15
Mg - 13
Z1 - 2
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Nie Mar 13, 2005 9:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisa³:
Tak siê zastanawiam czy np. nie da³oby siê utwardzaæ ¯E np. mocznikiem lub biuretem (tak¿e dwuamidy i w dodatku do¶æ reaktywne) . Byæ moze nie s± one stosowane w technice ze wzglêdu na s³abe w³a¶ciwo¶ci ¿ywicy...czy kto¶ próbowa³ ???


Witam,
próbowa³em mocznikiem - w temp. pokojowej "zero" utwardzenia... Jak ju¿ co¶ to w podwy¿szonej temp. a ja nie by³ bym zadowolony sieciuj±c ziarno w piekarniku Laughing ...

Poniewa¿ reakcja epoksydu z "dostawc±" protonu jest reakcj± o mechanizmie jonowym, mo¿na siê spodziewaæ, ¿e jej szybko¶æ bêdzie jako¶ proporcjonalna do zasadowo¶ci czynnika sieciuj±cego. W tym szeregu mocznik stoi bardzo nisko (aminy II rz.--->aminy I rz.---->amoniak--->amidy), wiêc reakcja mo¿e zachodziæ d³ugo lub jedynie w podwy¿szonej temp.
PI
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
PINOT



Do³±czy³: 25 Lis 2003
Posty: 428
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: Nie Mar 13, 2005 9:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zombek napisa³:
....gdy¿ utwardza³em Z-1 jednak paliwo utworzy³o zwarty blok Idea . Chyba mnie o¶wieci³o: czy¿ Azotan Z1 nie nadawa³by siê na utwardzacz??!! Najpierw nale¿a³o by przereagowaæ AN z Z1, a pó¼niej dodaæ do ¯E.


.... przy utwardzaniu Z-1 w obecno¶ci soli amonowych wydziela siê amoniak a Z-1 przechodzi w sól. NH3 jest czynnikiem sieciuj±cym (te¿ ma 3 wolne protony do reakcji z ugrupowaniem epoksydowym). Jednak powoduje równie¿ porowato¶æ paliwa i spêkania - bo najpierw siê wydziela a potem zaczyna sieciowaæ....

Ale jak siê uprzeæ...to mo¿na i tak....je¶li ma siê dobrze wentylowane labo...Smile i akceptuje siê od czasu do czasu ¿e silnik sobie wybuchnie

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Nie Mar 13, 2005 9:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Very Happy ,
dziêki inspiracji z forum ( temat, procesy i zjawiska fizyko-chemiczne w SR ) uda³o mi siê opracowaæ bardzo stabilne paliwo o ISP pow. 200...
Tak wiêc przedstawiam:( famfary Laughing )

EPA3
NH4NO 20%
NH4ClO4 25%
KNO3 13.8%
PAM 14%
Lepiszcza 19%
C drzewny 7%
Fe2O3 0.2%

Lepiszcza : Lakier Domalux ["nowa receptura" - koniecznie], Silikon N 75/25
Opis : Twarde jak cholera. Dziêki "nowemu" Domaluxowi i domieszce silikonu nie daje porów, poprostu idealne Twisted Evil ...

PREPARACJA : Uff, jak dla mnie to ciê¿ka jak cholera Wink .
1. Odwa¿anie Utleniaczy.
2. Mielenie.
3. Dodanie do utleniaczy wêgla 3% wêgla.
4. Przegryzanie na izopropanolu.
5. Mielenie.
6. Suszenie w temp. 150 C.
7. Mieszanie Lepiszcza.
8. Dodanie resztki wêgla i Pamu do lepiscza.
9. Dodanie suchych utleniaczy do lepiszcza.
10. D³ugotrwa³e Mieszanie.
11. Formacja Ziarna.

Na tym paliwie uda³o mi siê opracowaæ niewielki silniczek... Poza tym to nied³ugo podam wstêpne parametry.


PS. Bardzo stabilne znaczy, ¿e nie mia³em ¿adnego przypadku niestabilnego palenia, pulsacji, ga¶niêcia itp.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
ksard



Do³±czy³: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWys³any: Pon Mar 14, 2005 12:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zombek napisa³:
Na tym paliwie uda³o mi siê opracowaæ niewielki silniczek... Poza tym to nied³ugo podam wstêpne parametry.


Witaj

Postaraj siê jeszcze o zdjêcia albo jeszcze lepiej o sfilmowanie testów.
Bêdziesz bardziej wiarygodny.

Pozdrawiam
KSARD
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
zombek



Do³±czy³: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWys³any: Pon Mar 14, 2005 1:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisa³:
ostaraj siê jeszcze o zdjêcia albo jeszcze lepiej o sfilmowanie testów.
Bêdziesz bardziej wiarygodny.


Witam,
ju¿ nied³ugo odbêd± siê nie tylko ostateczne testy, ale prawdopodobnie starty niewielkich modeli... Je¶li kacper nie nawali to bêdziemy mieli zdjêcia i byæ mo¿e dobrej jako¶ci filmik.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Czw Gru 15, 2005 12:32 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak a'propo...co do lepiszcza na Domaluxie. Zakupiony przeze mnie lakierek ma a¿ 35% rozpuszczalnika w sk³adzie. My¶lê, ¿e trzeba to uwzglêdniaæ w wyliczeniach masy tego lepiszcza.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP