Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Poprawny zapłon = dobre osiągi.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Paliwa rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Sob Paź 29, 2005 2:13 am    Temat postu: Poprawny zapłon = dobre osiągi. Odpowiedz z cytatem

Witam Wszystkich.
Właśnie chciałem zacząć przygodę z paliwami HP.

Czytam wasze posty o paliwach rakietowych.
Kombinacji jest niesamowicie dużo.
Zachwycacie sie tymi paliwami.

Jednak miałem kiedyś okazję odpalać rakietę oświetleniową HLZ 1000 (? nazwy dokładnie nie pamiętam)
Ładunek rakietowy na PCz.
Jako dysza wkładka bakelitowa (1 cm grubości)
Dysza (jedna główna + 4 stabilizujące ruchem obrotowym)
Całość wykonana w postaci rury stalowej.
Ładunek w postaci pojedynczego ziarna z wieloma kanałami.
Czas palenia (ciężko powiedzieć maks ~ 0.5 sek ??)
Odpalane z wyrzutni rurowej (ładunek zapłonowy wystarcza do wyrzucenia rakiety z wyrzutni – nawet przy niespracowaniu silnika rakiety – sprawdzone doświadczalnie Smile )
Pułap osiągany 1000 m. (przy pionowym odpaleniu)
Prostota konstrukcji.
Sprawdzone paliwo.
Łatwość i względne bezpieczeństwo odpalenia.

Czy możecie potwierdzić, że skuteczny zapłon to połowa sukcesu ??
Czy ktoś już dokładniej rozgryzł arkusz Nakki dotyczący zapłonników ?
I czy nie uważacie, iż proste paliwo to łatwość powtórzenia testu więc należałoby dążyć do uproszczenia technologii produkcji i składu paliwa ??

QbaS Smile

ps.
Przepraszam za lamerstwo.
Do tej pory miałem do czynienia z rozwiązaniami gotowymi (głównie wojskowymi)

ps2. Do moderatorów.
Jeżeli się powtarzam lub temat był już poruszany proszę o wybaczenie i informacje gdzie szukać.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Joker
Gość





PostWysłany: Sob Paź 29, 2005 6:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Smile


Niedawno zrobiłem dwa silniki a właściwie ja z kolegą jeden odpalaliśmy z lontu a drugi z akumulatrorka od skuterka w rakieta była wielkości emi4
tylko inny kształt stateczników i cięższa o 25g

I silnik z lontu poleciał na ok.20m wysokość bloku 4 piętrowego
A ten z bateri poleciał ze malo go z oczu nie straciliśmy ale potem skręcił i tylko mamy korpus silnika który lezał ok. 200m od startu

Silnik:
Brystol nawijany na strzykawke 7ml dysz z gipsu dysza 3mm hanał 3mm
Karmelka 60/40 o kolorze jakno żółtym
Powrót do góry
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Sob Paź 29, 2005 4:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak to prawda że dobry zapłon to podstawa. Wielu nie zdaje sobie z tego sprawy i pchają kilogramy pcz na zapłonniki albo z kolei używają samego żarnika lub lontu. Każdy szanujący sie budowniczy sr opracowuje do każdego sr-a odpowiedni zapłon. Jego odpowiedni dobór jest niezbędny i tak np. żbyt duża ilość podsypki prochowej spowoduje zbyt gwałtowny wzrost ciśnienia i cato!, zbyt mała ilośc mieszanki zapłonowej może być powodem niestabilnej pracy, "złego spalania", zbyt szybka mieszanka zapłonowa rówież objawia się tak samo jak przykład powyżej, zbyt mała temperatura lub zbyt duża temperatura to duży problem dla tych którzy bawią się w HP. Bo przy zbyt małej temperaturze zachodzi zbyt mała, za płytka penetracja cieplna ziarna i jego szybkie zchłodzenie się co powoduje niestabilną pracę a w końcu jej brak. natomiast zbyt duża penetracja cieplna ziarna to znowu problem.
Rodzaj zapłonnika jego charakter czy masa może być wiliczona za pomcą licznych wzorów, jednak tak naprawdę całość dopełniają próby stacjonarne i to one w przekroju całości są najważniejsze.

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
maxlam
Gość





PostWysłany: Sob Paź 29, 2005 6:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W sprawie zapłonu polecam moje testy na hamowni (temat o hamowniach) identyczny silnik odpalony dwojako jeden lontem od przodu z podsypką drugi elektrycznie od tyłu różnica jest wyraźna w charakterystyce silnika.
Powrót do góry
Arkadiusz
Gość





PostWysłany: Sob Paź 29, 2005 6:45 pm    Temat postu: Re: Poprawny zapłon = dobre osiągi. Odpowiedz z cytatem

QbaS napisał:
... miałem kiedyś okazję odpalać rakietę oświetleniową HLZ 1000 (? nazwy dokładnie nie pamiętam)
Ładunek rakietowy na PCz......Ładunek w postaci pojedynczego ziarna z wieloma kanałami...............Czy możecie potwierdzić, że skuteczny zapłon to połowa sukcesu ??..............Do tej pory miałem do czynienia z rozwiązaniami gotowymi (głównie wojskowymi)



Dobrze nazwałeś. Jest ( albo był ) HLZ 500/F i 1000 /F. Liczba oznacza donośność maksymalną. Wysokość wzlotu gwiazdki odpowiednio : 300 i 230 m. Dla HLZ 500 jest lżejsza gwiazdka. Z tych wyrobów strzela się ręcznie, przez pociagniecie sznurka ( uruchamia zapalnik tarciowy ).


Cytat:
..Do tej pory miałem do czynienia z rozwiązaniami gotowymi (głównie wojskowymi)


Coś bliżej Question . Na oko wyglądasz mi na 40 latka skoro strzelałeś HLZ-tami Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
YagYelskY



Dołączył: 08 Gru 2002
Posty: 90
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob Paź 29, 2005 7:51 pm    Temat postu: Re: Poprawny zapłon = dobre osiągi. Odpowiedz z cytatem

QbaS napisał:

Czy możecie potwierdzić, że skuteczny zapłon to połowa sukcesu ??
(...)I czy nie uważacie, iż proste paliwo to łatwość powtórzenia testu więc należałoby dążyć do uproszczenia technologii produkcji i składu paliwa ??

Tak, odpowiedni zaplon to podstawa dzialania silnika zgodnie z zalozeniami. Znane jest przeciez zjawiasko wypalenia paliwa bez ciagu. Co tu duzo mowic, wyobraz sobie rozregulowany zaplon w silniku tlokowym. Co do paliwa to wlasnie z powodu prostoty i powtarzalnosci tak duza popularnosc ma karmelka. Daje sie z niej wyciagnac predkosc naddzwiekowa (Nakka i mu podobni). Sam na swieta planuje odpalenie "Pauliny 1" o Vmax przeszlo 500 km/h.
A jesli chodzi o PCz to dla amatora wcale nie jest to latwe paliwo (mimo wydawaloby sie prostego skladu).
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Jacek R.



Dołączył: 03 Wrz 2004
Posty: 1223
Skąd: Z łąk Arkadii a tak serio Kraków

PostWysłany: Nie Paź 30, 2005 11:54 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zgadezam sie. Zrobilem najwzej 5 silników na p.cz i dalem sobie spokoj. Trodny do "okiełznania" i lubi deflagrowac jak jest za słabo ubity :/ zgroza.
_________________
Czasem okoliczności zmuszają człowieka do porzucenia swojej dawnej działalności Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Adres AIM
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Nie Paź 30, 2005 3:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pirotechman napisał:
Cytat:
Coś bliżej Question . Na oko wyglądasz mi na 40 latka skoro strzelałeś HLZ-tami


trzydzieści minęło, do czterdziestki mam dalej niż bliżej Smile
Bardzo wcześnie zaczynałem.

Doświadczenie zdobywałem bawiąc się ładunkami zapalającymi od miotacza ognia.
Kształt to miało jak rurka od długopisu (przejrzysta, cienkie ścianki, proch bezdymny = baza prawdopodobnie nitrocelulozowa)
Zawijało się to w sreberko (najlepiej od butelek mleka) pozostawiając tylko jedna stronę wolną (bez ukształtowania jakiejkolwiek dyszy)
Po odpaleniu fajnie "śmigały" takie "silniczki" po podłodze w szkole Smile

HLZ odpalaliśmy nie wiem ile razy Smile (były przypadki niespracowania silnika po wyrzuceniu ładunku Smile - podsypywało sie następnie taki silnik saletra i "wio" Smile. Był też jeden , jak wpadła taka stalowa rura do okopu i wygonił wszystkich co tam byli Smile nikt nie ucierpiał - ten przypadek miałem okazję tylko obserwować Smile )
Było też wiele innych ciekawych doświadczeń Cool

Najciekawsze było chyba niszczenie przeterminowanych ładunków paliwowych do silników rakietowych.
Odpalone na wolnym powietrzu "ciufało" (jeżeli to dobrze przepisałem z waszych postów na ten temat)
Brzmiało to jak lokomotywa która wydawała krótkie urywane gwizdy (paliwo ulegało całkowitemu wypaleniu - nie gasło - skład to prochy bezdymny jak mniemam, walec około metra długości , 10 cm średnicy, kanał na całej długości, nieinchibitowany)
Miałem też w posiadaniu dyszę do rakiety (nie potrafię podać nazwy ani modelu bo dostałem tylko dyszę).
Uszczelnienie 2x Oring (tak przynajmniej wyglądało sądząc po budowie dyszy)
Gabaryty dyszy to jakieś 70mm średnica 30mm śr krytyczna.

Sami robiliśmy też PCz (do zwilżenia przy prasowaniu używaliśmy spirytusu denaturowego, z karmelką o której jak się wszyscy rozpisują nie kombinowaliśmy - denaturat latwo odparowuje a rozpuszczalność saletry, cukru i drobne mielenie siarki pozwalały na uzyskanie odpowiednich parametrów po ubiciu)

Saletra była na codzień w postaci "bączków" i starterów od świetlówek (te ostatnie ze stabilizacją obrotową)

To wszystko miało miejsce w szkole podstawowej i początku średniej.
Następnie była dłuuuuga przerwa Sad
Teraz staram sie zarazić tym moich synów Smile
Dużo dało mi już czytanie forum. Staram się wyciągnąć wnioski i korzystać z Waszego doświadczenia (gdyby człowiek wszystkiego musiał się uczyć sam to do tej pory wynalezienie koła było by wielkim sukcesem Smile )

Gdy przyjdą jakieś sukcesy na pewno o nich usłyszycie i zobaczycie Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Sro Lis 02, 2005 2:10 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hej ponownie Wszystkim Smile

Co sądzicie na coś takiego:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/ienzl.html

Niestety ma to parę błędów, minimalne wartości są duże jak na silniki amatorskie i całość się wiesza przy podawaniu wartości spoza skali przemyślanej przez autorów.

Jak dla mnie stanowi to ciekawostkę wartą pokazania Smile

//mozna tez popatrzec na cos takiego Smile//
//proste kalkulatory, nic nie zalatwiaja za nas jednak moga byc pomocne Smile //
http://exploration.grc.nasa.gov/education/rocket/shortr.html


ps.do moderatorow.
Tego posta moze trzeba przeniesc gdzies gdzie bedzie bardziej na temat ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Rafał



Dołączył: 27 Sty 2005
Posty: 81
Skąd: to umiesz??

PostWysłany: Sro Lis 02, 2005 5:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
skład to prochy bezdymny jak mniemam, walec około metra długości , 10 cm średnicy, kanał na całej długości, nieinchibitowany)

no to juz potega

Dobry zapłon to niewątpliwie podstawa ale z mocą zapłonnika nie nalezy takze przesadzać bo moze to doprowadzic do całkiem rozregulowanej pracy lub CATO
dobór odpowiedniego zapłonnika to bardzo tródne zadanie (chodzi o to by wyciągnąc max z SR) nie nalezy tego takze uogólniać bo ile jest roznych silników tym zapalników jeszcze więcej.

Jakich mas pirotechnicznych(tak ogólnie Smile) uzywacie w swoich silnikach Question Question Question


ja najbardzie lubie masy typu karmelka z domieszkami np magnazu (zwiększa temp.) składy różne zalezy od paliwa

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Sro Lis 02, 2005 8:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rafał napisał:
(tak ogólnie Smile)

min.

Bardzo dobra mieszanka : chloran potasu, benzoesan, Al + ping pong Very Happy
Powrót do góry
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Sro Lis 02, 2005 8:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rafał napisał:
no to juz potega


W przypadku takich silników jest typowo stosowany "plug" (jak to ktoś napisał już na tym forum)
W dyszy którą posiadałem była takowa w postaci przepony stalowej w wylotowej cześci dyszy.
Ciśnienie gazów zapalających regulowane jest przez powierzchnie działania kleju o znanej odporności na zrywanie.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Pią Lis 04, 2005 11:27 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hej All.

Koniec teorii.
Przyszły "zabawki"
Bierzemy się do roboty Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Pią Lis 04, 2005 11:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

xy napisał:
Bardzo dobra mieszanka : chloran potasu, benzoesan, Al + ping pong Very Happy


Zdjęcia OK jednak po ilości dymu i jego układzie wnioskowałbym, iż spalanie było mało dynamiczne.

Wydaje mi się, że spalanie mieszanki zapłonowej powinno odbywać się raczej "wybuchowo".
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Rafał



Dołączył: 27 Sty 2005
Posty: 81
Skąd: to umiesz??

PostWysłany: Pią Lis 04, 2005 7:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

QbaS napisał:
xy napisał:
Bardzo dobra mieszanka : chloran potasu, benzoesan, Al + ping pong Very Happy


Zdjęcia OK jednak po ilości dymu i jego układzie wnioskowałbym, iż spalanie było mało dynamiczne.

Wydaje mi się, że spalanie mieszanki zapłonowej powinno odbywać się raczej "wybuchowo".


no chyba nie bo wtedy własnie ak przedobzymy moze sie skonczyc CATO
a w zaplonnikach chodzi o to zeby plomien mial duzą tem palenia (zalezne od paliwa) i spalał sie dynamicznie ale nie za szybko zeby zdążyć dobże rozpalić ziarno

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
maxlam
Gość





PostWysłany: Pią Lis 04, 2005 8:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zobaczcie sobie to:

http://www.sparksrocketry.com/igniters.htm
Powrót do góry
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Sob Lis 05, 2005 10:15 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

maxlam napisał:
Zobaczcie sobie to:
http://www.sparksrocketry.com/igniters.htm


mozna i tak.

na przykładzie odpalenia widać czas spalenia zapalnika ( 0.5 sek do wygaśnięcia )

moim skromnym zdaniem stosując zaślepkę dyszy i odpowiedni zapalnik można uzyskać stabilne warunki pracy paliwa (nawet w zakresie dużych cisnień)

Sam silnik powinien być tak policzony by w uzyskanych warunkach nie eksplodował.
Skoro wraz ze wzrostem ciśnienia uzyskujemy wzrost szybkości palenia to należy zwiększyć średnicę krytyczną dyszy (zgodnie z obliczeniami które trzeba poczynić)
Dobrze dobrany kształt paliwa i możemy mieć prawie niezmienne ciśnienie w silniku, w trakcie pracy.

Silnik rakiety powietrze-powietrze krótkiego zasięgu spala się w czasie około 0.8-1.5 sek. a paliwa napewno jest tam wiecej niż w rakietach modelarskich.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wąglik



Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 9
Skąd: a bo ja wiem

PostWysłany: Sob Lis 12, 2005 7:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

a ping-pong rzpuszczony w acetonie, potem zanurzone w tym kabelki połączone drutem od myjki. I czy po wyschnięciu to się zapali??
_________________
"Kropla miłości warta jest więcej niż ocean mądrości"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Sro Lis 16, 2005 5:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wąglik napisał:
a ping-pong rzpuszczony w acetonie, potem zanurzone w tym kabelki połączone drutem od myjki. I czy po wyschnięciu to się zapali??


Małe prawdopodobieństwo by było przydatne jako zapłonnik do rakiet.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Paliwa rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP