Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Procesy i zjawiska fisyko-chemiczne w silnikach rakietowych
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Nie Kwi 10, 2005 12:53 pm    Temat postu: CATO silnika Sr55 Odpowiedz z cytatem

Witam

W ubiegłym tygodniu przeprowadziłem serię testów z silnikami zawierającymi różne paliwa.
Jednym z nich był omawiany silnik Sr55 z paliwem Big Bird.



Próba zakończyła się zniszczeniem silnika.

Dane techniczne Sr55.
Masa silnika 210 g
Paliwo Big Bird w 3 segmentach o łącznej masie 75 g
Zacisk obliczeniowy Kn=165.

Przebieg testu


To co pozostało z silnika


Silnik odpalałem elektrycznie.

Wnioski:
Zbyt duży zacisk.
Korpus komory spalania został rozerwany w sposób nie dający odłamków i upadł w odległości ok 3m od miejsca próby.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie Kwi 10, 2005 2:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ehhh...szkoda silnika. Mam nadzieję, że zniszczeniu uległa tylko aluminiowa tuba...Smile

Ale jeśli był to big-bird z NaN + AP to przy 5% Al stosowałbym zacisk około 100 przy lepiszczu fix-all (20%), mieszanie na ciepło. Paliwo to również wymaga dobrego zapłonu wytwarzającego stosunkowo wysokie ciśnienie do rozpoczęcia stabilnej pracy. Była to zwykle solidna pastylka prasowanego pcz z dodatkiem bardzo drobnego Al.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Nie Kwi 10, 2005 2:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisał:
Ehhh...szkoda silnika. Mam nadzieję, że zniszczeniu uległa tylko aluminiowa tuba...Smile


Witaj
Tak - ja jestem cały- przy tego typu próbach należy zachować dalece idącą ostrożność. (efekt akustyczny był imponujący) Very Happy

Przesadziłem z zaciskiem - tu masz rację.
Następna próba będzie z Kn proponowanym przez Ciebie.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Wto Kwi 12, 2005 1:01 am    Temat postu: Re: CATO silnika Sr55 Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:
Witam

W ubiegłym tygodniu przeprowadziłem serię testów z silnikami zawierającymi różne paliwa. ...

Czy odpalałeś też może tego na RNX? Ciekawym bardzo czy coś z tego wyszło.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Wto Kwi 12, 2005 8:17 am    Temat postu: RNX - silnik Sr65 Odpowiedz z cytatem

pablo napisał:
Czy odpalałeś też może tego na RNX? Ciekawym bardzo czy coś z tego wyszło.


Witaj
Przygotowałem silnik Sr65 z paliwem RNX z 300 gramowym ziarnem typu gwiazda - a właściwie Finocyl (kanał ze skrzydełkami).
Dałem zacisk KN=650.
Dysza wykonana z CX5.
Miałem problem z wyjęciem rdzenia z paliwa - złapało go - mimo zabezpieczenia silikonem.
Ciekawe czy konstrukcja wytrzyma Question Laughing

Silnik czeka na odpalenie.

Dopisane 28-04-2005r.

Szczegóły z odpalenia tego silnika można zobaczyć >> tutaj<<

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Czw Kwi 28, 2005 10:35 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Kwi 14, 2005 10:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paliwo RNX z tego co wiem, powinno rozwinąć ciąg bez specjalnych zabiegów- potrzebny jest tylko dobyy zapłonnik .......

Jeśli chodzi o big-birda i inne paliwa, których szybkość spalania jest wrażliwa na ciśnienie - oprócz dobrego zapłonnika może być potrzebny tak zwany PLUG czyli zatyczka-zaślepka. Inaczej odpalenie skończy się ciufaniem lub wypaleniem bez ciągu....
Nazywam to CoŚ specjalnie plug, bo zatyczka ma już określone znaczenie w naszej terminologii silników rakietowych. Jednorazowe silniki kompozytowe, sprzedawane na zachodzie są często wyposażane w plugi - czyli plastykowe zaślepki, które wbrew pozorom nie tylko chronią paliwo przed wilgocia, ale ich głównym zadaniem jest sprężenie spalin zapłonnika, dla wytworzenia stosownego ciśnienia potrzebnego do ustabilizowanej pracy paliwa.
Dla przykładu, odpalenie silników na KP i niektórych na AP jest niemożliwe bez PLUGA albo dobrego zapłonnika startowego (najczęściej na prochu czarnym). Najprościej stosować chyba plastelinę - ja przynajmniej stosuję ....

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
ander



Dołączył: 14 Maj 2002
Posty: 178

PostWysłany: Wto Kwi 26, 2005 12:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

co do odgazowania paliwa to wymyslilem metode. niestety nie sprawdzilem.
sprowadza sie do "ekstrakcji" a wl wypireania powietrza izobutanem.
poniewaz zwykla pompra daje male podcisnienie po odpmpowaniu powietrza z naczynia z paliwem
wpuszcza sie izobutan az do poczatku wykraplania. skoro cisnienie po odpomnpowaniu
wynosi np 0.1 atm. a izobutan skrapla sie dajmy na to przy 5 atm to to cisnienie
calk ok 5 atm, z czego tylko 2% to cisnienie parcjalne powietrza(w tych warunkach). nastepnie nalezy poczekac
jakis czas(dobrany experymentalnie) az izobutan zaadsorbuje sie na porach paliwa. nastepnie wypuszcza
sie gaz i odpompowuje od cisn 0.1 atm. ponownie napelnia izobutanem do wykroplenia. i czeka
podobny czas( w zasadzie powinno byc to dluzej ze wzgledu na nizze cisn powietrza). po wypuszczeniu gazu mozna
znowu wytworzyc podcisnienie(ale nie trzeba) i wpuscic zywice. zakladajac takie same udzialy
w oby stopniach sicnienie parcjalne powietrza wyniesie znikomy ulamek. izobutan prawdopodobnie
rozpuszcza sie w zywicy(dobrze znac wage brutto paliwa i naczynia i obliczyc zaadsorbowanany gaz)
ztym ze ilosc moze byc ponizej granicy bledu. tak wiec izobutan w takiej ilosci powinien ulec rozpuszczeniu
w zywicy. a nawet jesli niesalkowicie to przy prasowaniu pod zwiekszonym cisnieniem powiniem sie
rozpuscic. ze wzgledu na niska preznosz par w temp pokojowej reszta moze sie wykroplic( mozliwe
powstawanie naprezen). w warunkach panujacych w komoze spalania nie powinien przedwczesnie odparowywac
(oczywiscie mozliwe ze spowoduje pekanie paliwa). izobutan ma niski wykladnik adiabaty wiec i tak znikoma
mozliwosc adiabatycznego ogrzewania jest praktycznie niemozliwa. oczywiscie ot jest tylko moja teoria
n/t odgazowania w temp otoczenia i moge sie mylic, ze wzgledu na czas poswiecony na obmyslenie
tej metdy(w zasadzie to byl spontan).
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Wrz 14, 2005 12:32 pm    Temat postu: Blue Angel Odpowiedz z cytatem

Witam

Poszukując odpowiedniego wysokoenergetycznego paliwa do moich silników, przeprowadziłem dwa testy paliwa nazwanego przeze mnie Blue Angel
Kompozycja oparta jest na nadchloranie amonu i magnezie.
Na razie tylę tylko mogę Wam powiedzieć na temat tego paliwa.

Silnik pierwszy zawierał ok 30 g tego paliwa w ziarnie z kanałem wewnętrznym.
Odpalony pirotechnicznie zadziałał poprawnie, ale przy małym zacisku (ok. 50).
Zachęcony powodzeniem, wykonałem następny silnik o 2 ziarnach o łącznej masie ok. 70 g.
Tutaj jednak postanowiłem podnieść bardzo "poprzeczkę" i zmontowałem silnik o zacisku przekraczającym Kn=200.

Odpalany również pirotechnicznie.
Próba zakończyła się CATO. Silnik uległ całkowitemy zniszczeniu.
Poniżej klatka z filmu, na której zarejestrowałem ostatnie chwile silnika.


Fot Silnik Sr 90

Widoczny piękny błękitny płomień miał wysokość ok. 80 cm.
Analizując szczątki silnika zauważyłem niespalone fragmenty paliwa.
Następny test planuję z zaciskiem ok 100.

Może tym razem wyjdzie Very Happy
Mam cichą nadzieję, że ta właśnie kompozycja może spełnić moje plany budowy dużego silnika z paliwem HP.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Sro Wrz 14, 2005 12:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

co tu dużo gadac...
poprosu PIĘKNIE
piękny płomień.
i żeczywiście zawartośc magnezu może poprawic właściwości paliw HP. Podniesie tamperaturę spalania, więc paliwo nie będzie tak łatwo gasło. i do tego piękny niebieski płomień...


ps: nazwa też dobrze dobrana

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Arkadiusz
Gość





PostWysłany: Sro Wrz 14, 2005 1:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Sliczny płomień, robi wrażenie swoim pięknem Rolling Eyes .

Wg mnie są 3 drogi do okiełznania AP

1. Względnie niski zacisk. Trzeba to ustalic doświadczalnie. Ale niski zacisk to strata na impulsie wł.

2. Zmiana mechanizmu palenia . Dodatek ( chyba 1 albo 2 % ) nadchloranu litu albo nadchloranu urotropiny powoduje topienie sie AP. Powoduje to z kolei zmianę mechanizmu palenia się paliw na AP ( tez wymaga to testów czy obniżymy podatność na explozję ).

3. Pełne wyeliminowanie por w paliwe na AP. Dla amatorów widzę tylko jedno wyjście ( pisałem o tym ). "Uzbrojenie" SR przez startem. Na oko szacuję porowatość paliwa prasowanego na 5 - 8 %. Im mniej tym lepiej. Załóżmy więc 5 %. Paliwo o objętości 100 cm3 zawiera więc 5 cm3 powietrza. Przed użyciem SR zalewamy jego np. terpentyną ( na kilka minut ) po czym terpentynę wylewamy i wytrząsamy. Jeśli tylko bańki powietrza nie są zainkludowane to powinniśmy wymienić powietrze na terpentynę. Nawet jeśli tylko 3 % wymienimy to wtedy porowatość obniżymy do 2 %. Czekamy na to kto potwierdzi to co piszę Rolling Eyes . Prasowanie pod próżnią też jest możliwe ale nie co złozone technologicznie.


Pozdr. A


PS. Super płomień Rolling Eyes
Powrót do góry
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie Paź 23, 2005 9:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam ciągle wrazenie, że nie do końca dobrze wykonujemy nasze paliwa. W małych korpusach (zwłaszcza te o mniejszej szybkości spalania) mają szansę działać (i działają), ale w większych nie koniecznie.
Powracam do sprawy porowatości i wytrzymałości ziarna paliwa. Na stronie www.spl.ch znalazłem plik z uproszczonym opisem procedury wykonania paliwa rakietowego na bazie AP. Dodam, że w wyniku procedury uzyskuje się paliwo, którego Kn wynosi 238 dla ciśnienia 75 barów - czyli nie aż tak dramatycznie wysokiego jak dla silników o konstrukcji metalowej.
Godne uwagi jest:
1. wielokrotne odgazowanie zwłaszcza masy zwierającej lepiszcze oraz Al i Fe2O3 (jak piszą wiąże ona bardzo dużo gazu);
2. Dodawanie niewielkiej ilości izocyjanianu na kilkanaście minut przed dodaniem całości tego utwardzacza. Celem takiej operacji jest wstępne związanie wilgoci tak, aby można było usunąć powstający w wyniku reakcji izocyjanianu i wody gaz.
Zwróćcie uwagę, że wykładnik nie jest bardzo wysoki - jedynie zbliża się do 0,4. Zacisk zaś jest całkiem spory. Wniosek jest prosty - to jednak porowatość w połączeniu ze słabą wytrzymałością mechaniczną ziarna (też między innymi powodowaną przez porowatość) mogą być głównym źródłem problemów.
Sądzę, że w układach z silikonem neutralnym ten problem może wystapić - a więc może być konieczne odgazowanie bądź utwardzanie pod ciśnieniem.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
Strona 3 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP