Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Silnik AD4-TYTAN

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Sob Wrz 10, 2005 11:44 pm    Temat postu: Silnik AD4-TYTAN Odpowiedz z cytatem

witam

AD4-Tytan to silniczek ktory powstal 2 lata temu lecz do dzisiejszego dnia jedynie rdzewial w szafie.
paliwo: 4 segmenty azotan potasu/sorbitol (65/35)


silnik na hamowni przygotowany do testu

Filmik


wykres porownawczy(czerwona linia-dane otrzymane z arkusza srm, czarna linia-dane eksperymentalne)

SRM:
Ic=872,3Ns
t=2,141s
Fmax=443N
Iw=124,6s

eksperyment:
Ic=712Ns
t=2,5s
Fmax=422N
Iw=103,4s

niestety nie wszystko przebieglo pomyslnie: zawiodlo uszczelnienie oraz czujnik - silnik ulegl niewielkiemu uszkodzeniu.


powyzsza proba przeprowadzona zostala w ramach spotkania regionalnych sympatykow rakiet i fajewerkow Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
dziadek kermit



Dołączył: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Skąd: z okolicy "Żabidołka"

PostWysłany: Nie Wrz 11, 2005 11:45 am    Temat postu: ujęcie nr.2 Odpowiedz z cytatem

Kłaniam się pięknie Smile
To samo z drugiej kamery
Trzeba kliknąć linka i trochę poczekać. Ale warto Laughing
najciekawsze na końcu jak się szyjka dyszy rozżarza Shocked

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
egzekta



Dołączył: 19 Sie 2005
Posty: 38

PostWysłany: Nie Wrz 11, 2005 1:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Już na początku pracy korpus silnika rozszczelnił się, więc wyniki, które wyszły są i tak zaniżone. Jakkolwiek silnik z taką charakterystyką jest w stanie wyrzucić model o masie startowej 4,5kg na wysokość ponad 1000m.

PS. Tak swoją drogą jak można pozwolić, żeby taki diamencik rdzewiał w szafie Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Pon Wrz 12, 2005 10:30 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

egzekta napisał:
Już na początku pracy korpus silnika rozszczelnił się, więc wyniki, które wyszły są i tak zaniżone.
co prawda zawiodlo uszczelnienie jednak rozszczelnienie bylo na tyle niewielkie iz nie sadze aby w znaczacy sposob wplynelo na uzyskane wyniki
Cytat:
Jakkolwiek silnik z taką charakterystyką jest w stanie wyrzucić model o masie startowej 4,5kg na wysokość ponad 1000m.
przewidywana masa modelu (kajtek2) napedzana silnikiem AD4 to okolo 3,5kg jedank opory beda zapewne na tyle duze ze 1000m nie przekroczy
Cytat:
Tak swoją drogą jak można pozwolić, żeby taki diamencik rdzewiał w szafie Very Happy
pernamentny brak czasu...

a ponizej jeszcze mala ciekawostka - wzrost cisnienia w komorze silnika w poczatkowym okresie pracy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pon Wrz 12, 2005 1:50 pm    Temat postu: Praktyka a teoria Odpowiedz z cytatem

Witam

Bardzo cenny test i co najważniejsze udany.
Pokazuje on dobitnie, jakie są rzeczywiste parametry pracy silnika w stosunku do tego, co przewiduje teoria.
I co ciekawe - mimo, że silnik jest wykonany wzorowo, można by powiedzieć, iż zbliżony niemalże do ideału, a jednak nie osiągnął tego co przewiduje teoria.
Właściwie mnie to nie dziwi - zawsze tak będzie i trzeba sobie z tego po prostu zdawać sprawę.
Nawet w tak profesjonalnym silniku amatorskim, karmelka osiaga tylko Iw=100.
KNOD - czy możesz coś napisać bliżej o samej konstrukcji silnika (materiał, masa, średnica itd.) Question
Wydaje mi się, ze jest to największy silnika karmelkowy jaki widziałem odpalony w naszym kraju Very Happy . - a może się mylę. Question
Nie liczę tych konstrukcji, które nie przeżyły. Wink

Nie można nie wspomnieć tutaj o hamowni - to dodatkowy atut tego testu.
Wykresy wyszły bardzo pięknie, ale czy zostały one później poddane dodatkowej obróbce Question
Gratulację dla operatora - filmowca, który zarejestrował fantastyczny efekt rozgrzania się dyszy.
Co znaczy sposób filmowania - na drugim filmie tego zjawiska nie widać.
I zapewne efektów akustycznych filmy także nie oddają - wiem to z własnego doświadczenia.

Gratulacje i oby więcej takich informacji na Forum.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Pon Wrz 12, 2005 2:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ponizsza fotka przedstawia testowany silniczek:



korpus - rura z tytanu (L=350mm, Dzew=50mm), dysza i zatyczka - stal (prawdopodobnie maszynowa)
masa bez paliwa 1kg

wyniki zostaly lekko usrednione,
ponizej nieprzeliczone i nieusredniane wartosci (mozna zaobserwowac moment zadzialania zapalnika i rozszczelnienia zatyczki)




gratulacje za filmowanie naleza sie charly'emu Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
dziadek kermit



Dołączył: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Skąd: z okolicy "Żabidołka"

PostWysłany: Pon Wrz 12, 2005 10:43 pm    Temat postu: Re: Praktyka a teoria Odpowiedz z cytatem

Klaniam się pięknie Smile
ksard napisał:
Gratulację dla operatora - filmowca, który zarejestrował fantastyczny efekt rozgrzania się dyszy.
Co znaczy sposób filmowania - na drugim filmie tego zjawiska nie widać.
I zapewne efektów akustycznych filmy także nie oddają - wiem to z własnego doświadczenia.


W rzeczy samej efektu akustycznego nie da się oddać na filmie.
Faktycznie musiało być w odleglośći powyżej 10m od silnika i za nasypem ponad 120dB, bo niestety poczułem niezłe kłucie w uszach. Czyli jednak to prawda że za glośny dźwięk może do bulu doprowadzić.
Cała reszta ( "cwaniaki" Cool pozatykali sobie uszy ), a ja niestety nie mogłem, bo trzymałem baterię do odpalania Confused
Następnym razem wezmę nauszniki ochronne Cool Laughing, pytanie tylko jak będę odliczanie slyszał Question Trzeba nad tym pomyśleć Idea

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Wto Wrz 13, 2005 8:32 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
korpus - rura z tytanu (L=350mm, Dzew=50mm), dysza i zatyczka - stal (prawdopodobnie maszynowa), masa bez paliwa 1kg


Witaj

Nie wiem, czego bardziej Ci gratulować, wykonania takiego silnika, czy tak profesjonalnej hamowni. Question Exclamation

Jeśli udało się "zdjąć" wykres, na którym widać wszystkie niuanse testu - to jestem jednak za hamownią. Very Happy

Chętnie sam bym skorzystał i przebadał na Twoim urządzeniu niektóre silniki z mojej serii KS pod kątem powtarzalności, ale z uwagi na odległość jest to nierealne.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Wto Wrz 13, 2005 2:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wlasciwie to dysze wykonywala jedna osoba, zatyczka inna, przetwornik sily jeszcze kto inny, elektronike..... moj udzial to jedynie zmontowanie wszystkiego w calosc no i uzytkowanie Very Happy
hamownia rzeczywiscie sprawuje sie bez zarzutu, szkoda tylko ze nie jest to tania zabawka (sam koszt elektroniki do rejestracji pomiaru to 500zl), jak cos pojdzie nie tak to jestesmy troszke w plecy (oj boli mnie utrata czujnika cisnienia podczas testu).
co do Twoich silnikow to chetnie je przebadam.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Wrz 14, 2005 10:58 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
- co do Twoich silnikow to chetnie je przebadam.


Witam
Bardzo dziękuję, chętnie bym skorzystał z Twojej propozycji, ale na dzień dzisiejszy jest to mało prawdopodobne (odległość).

Wracając do Twojego silnika, teraz będę czekał na informację o starcie rakiety na AD4 - TYTAN.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Rafał



Dołączył: 27 Sty 2005
Posty: 81
Skąd: to umiesz??

PostWysłany: Pią Paź 21, 2005 4:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pro silnik ale hamownia tez jest nie mniej ciekawa

Jaka jest masa samego paliwa Question

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Nie Paź 23, 2005 8:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rafał napisał:

Jaka jest masa samego paliwa Question


podalem Ic i Iw wiec mozna sobie policzyc - wzory powinny byc np wksiedze twardowskiego
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP