Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

silnik TJ/001ITS1
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Sro Sie 31, 2005 6:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam!!!
jednak chyba zabiore się za prace nad tym SR, ale podjąłem decyzje że korpus bedzie z papieru. Dla mine nie jest problemem nawinięcie korpusu z papieru, kleiłbym wodą szklaną. Mam pytanie do bardziej doświadczonych ode mnie. jaskiniowiec obliczył ze impuls może dojść nawet do 50Ns. Więc czy da sie obliczyc jaką max wage mógłby uciągnac ten silniczek przy rozmiarach takich ja jest w pierwszym moim poście czyli:
długość:155mm
średnica wewnętrzna:25mm
średnica zewnętrzna:40mm
dysza, średnica kryt. 8mm
Pytam bo bym się chciał dowiedziec z czystej ciekawości.

Pozdrawiam

TomekJ
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sro Sie 31, 2005 10:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tomek, jest na to prosty sposób. Zrób i zobaczysz. Na razie trudno cokolwiek powiedzięć, bo nie dysponujesz danymi w sensie masy rakiety, średnicy, oporu itp. Ale spoko. 50 Ns to już jest coś. Zrób dobrze silnik, to nawet jak poleci 100m to będziesz miał frajdę.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Wrz 01, 2005 8:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

TomekJ napisał:
czy da sie obliczyc jaką max wage mógłby uciągnac ten silniczek przy rozmiarach takich ja jest w pierwszym moim poście czyli:

długość:155mm
średnica wewnętrzna:25mm
średnica zewnętrzna:40mm
dysza, średnica kryt. 8mm


Witaj

Zakładając, że długość komory spalania będzie wynosić 100 mm proponuję zastosować 2 segmenty paliwa z kanałem 8 mm inhibitowanym na bocznej powierzchni.
Takie rozwiązanie zapewni prawie stały ciąg w funkcji czasu.
Dwa takie ziarna paliwa o d=25 mm będą ważyć ok 65 g.
Zważywszy na to, że przewidujesz korpus papierowy proponowałbym zejść do zacisku Kn=100, czyli dysza powinna mieć średnicę krytyczną = 7mm.
Teoretycznie ciśnienie w silniku nie powinno przekroczyć 1,5 MPa.
Czas pracy takiego silnika wyniesie 0,9 sek (dla karmelki cukrowej).
Średni ciąg silnika wyniesie 88 N, co przy czasie pracy 0,88 sek da nam wartość impulsu całkowitego na poziomie ok. 70-80 Ns.
Silnik znajdzie się więc w klasie "F".

Jeśli Twoja rakieta będzie miała masę startową 500g to przy założonym współczynniku oporu 0,6 i średnicy korpusu modelu 66 mm powinna osiągnąć wysokość 350 metrów, a gdyby jej masa wzrosła do 2 kg to jeszcze powinna teoretycznie oderwać się od ziemi.
Ale są to wszystko rozważania teoretyczne, zakładające wiele parametrów silnika i rakiety jako niemalże idealne.
W praktyce amatorskiej trudno zbliżyć się do ideału.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Czw Wrz 01, 2005 9:59 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam,
Cytat:
nawet jak poleci 100m to będziesz miał frajdę

Tak wiem rakiety nawet jak wylecą na mały pułap to jest frajda.
Cytat:
proponuję zastosować 2 segmenty paliwa z kanałem 8 mm inhibitowanym na bocznej powierzchni.

Tak miałem zrobic tylko, że myslałem o 3 segmentach. A co do segmentów to jaki sposób byłby leprzy Question
Arrow uformowanie dużego bloku paliwa i przecięcie go na dwie części Question
Arrow czy wykonanie dwóch segmentów osobno Question
Ja myslałem nad drugim rozwiązaniem, ale nie jestem pewien, bo przeciez w karmelku mozna wiercić i nie jest wrażliwy na tarcie. Może jest jakies inne rozwiązenie niz te dwa co napisałem?
Co do modelu, to dysponuje rurka fi50mm, korpus wykonałbym z kartonu (brystol), stateczniki balsa, głowica (może toczona?). Ale narazie nie koncentruje sie na rakiecie tylko w miare mozliwości na SR Cool
Dzieki za pomoc!!!

Pozdrowienia

TomekJ
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Wrz 01, 2005 10:42 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Proponuję wykonanie dwóch odrębnych ziaren. Dlaczego? Podczas cięcia, nawiercania itp moze jednak dojść do jakiś spękań, a jednocześnie wykonanie kanału w dwóch krótszych ziarnach jest prostsze technologicznie niż w jednym długim ziarnie.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Wrz 01, 2005 10:51 am    Temat postu: cd Odpowiedz z cytatem

Witam jeszcze raz

3 segmenty także mogą być. Rakieta będzie miała większą prędkość przy starcie i degresywnycharakter spalania.
W tym przypadku chyba należałoby zastosować dyszę o średnicy 8 mm - tak jak pierwotnie zakładałeś.
Co do technologii wykonywania ziaren paliwa:
Stosowane są różne sposoby, ale każdy konstruktor silników ma swój ulubiony.
Ja odlewam każdy segment osobno z jednej prostej przyczyny - łatwiej go zrobić i występuje mniejsze prawdopodobieństwo pojawienia się pustych przestrzeni w jego wnętrzu.

Model rakiety będzie lekki - a więc możesz liczyć na niezłą wysokość lotu Very Happy - czego Ci bardzo życzę.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Czw Wrz 01, 2005 11:12 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tez witam po raz kolejny Smile,
dzięki za pomoc. Zakładając że wykosośc żeczywiście bedzie "niezła" musze poszukać w okolicy nowego poligonu:)

Pozdrawiam

TomekJ
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Wto Wrz 06, 2005 7:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!!!
Po prawie tygodniowej przerwie uczestnictwa na forum mam nowe nowości w budowie pierwszego egzemplaża tego SR. A więc zaczne od korpusu który zbudowałem na w czwartek i piątek w tamtym tygoniu. Wymiary korpusu:
długość - 145mm (gsy budowałem SR troszke zbyt bardzo przyciłąłem i wyszło 145, a nie jak zamierzałem 155mm ale to szeguł w następnych konstrukcjach z tej serii postaram się o dokładność)
średnica wewnętrzna - 25mm
średnica zewnętrzna - 40mm
I tu pytanie czy ścianki o grubości okolo 8mm wytrzymaja cisnienie czy dokleić jeszcze troche. Korpus nie jest sklejony idealnie, ale nie jest bardzo złej jakości, kleiłem szkłem wodnym, pomagałem biurowym i wikolem. Teraz musze wykonać "matryce" na bloki paliwa.
I następna nowość:
zdobyłem kabel dwuzyłowy którym bede odpalał SR i modele. Kabel ma około 10-15m długości. Musze zrobic testy czy na kilku bateriach 9v zaświecą żaruweczke, albo czy rozżażą drucik od myjki do garów lub zainwestuje w niewielki akumulatorek <<<----jaki polecacie??żeby był tani i niewielki. I musze popracowac nad zapalnikami, i wykonac jeszcze jeden albo dwa korpusy.


Pozdrowienia TomekJ
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Sob Wrz 10, 2005 12:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!!!
Projekt małymi kroczkami posówa się do przodu. W tygodniu nie mam zabardzo czasu abym mógł zrobic cos więcej, więc robie niestety wszystko powoli. Ale do żeczy, wczoraj wieczorkiem skleiłem dwie proste "matryce" na bloki paliwa
wymiary:
długość: 55,5mm
średnica wewnetrzna: 25mm
średnica zewnętrzna: 28mm
wymiary obu "matryc" są takie same. Dzisiaj powinienem zrobic paliwo, zatyczke i dysze czyli dzisiaj miałbym wszystkie części składowe SR. Jeszcze zostaje kilka kwestii do rozwiązania oprucz SR mianowicie,
- musze zaprojektować lub w internecie poszukac palnow jakichs prostych zap[alników do SR (elektryczne)
- musze załatwić aparat cyfrowy lub aparat do mojego telefonu
- wykonać jeszcze 2-3 korpusy SR abym zrobił w jednym czasie testy 3-4 SR naraz.
AAAA no i zastanawiam sie dalej nad materiałem na dysze Arrow drewno czy cement?? Jak cement musze wykonac jeszcze dodatkową forme na dyszę, a jak drewno to musze znaleźć dobre drewno. Ale nad tym bede siee puxniej zastanawiał mozliwe że zrobie serie na dyszach z cementu i serie na dyszach z drewna.
Dość tego ględzenia Cool

Pozdrowienia TomekJ
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Sob Wrz 10, 2005 3:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

drewno odpada całkowicie... jak cement to z szamotem lub (i) szkłem wodnym...
Powrót do góry
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Sob Wrz 10, 2005 3:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam,
posiadam szkło wodne więc zrbie cement ze szkłem.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Sob Wrz 10, 2005 4:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uwaga cementem bardzo szybko tężeje cement pod wpływem szkła wodnego Wink już przy dodawaniu robi się gesty więc wpierw zarób z wodą a następnie dodaj szkła wodnego
Powrót do góry
Jacek R.



Dołączył: 03 Wrz 2004
Posty: 1223
Skąd: Z łąk Arkadii a tak serio Kraków

PostWysłany: Sob Wrz 10, 2005 5:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hmmm... nie chcial bym Cie zniechęcac do papieru ale ja jednak wole PCV... Może ze wzgledu na brak "pieprzenia" z nawijaniem i suczeniem... pozatym takie z PCV mozna kilkakrotnie napełniać paliwem i ładnie końce obtabiac...
_________________
Czasem okoliczności zmuszają człowieka do porzucenia swojej dawnej działalności Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Adres AIM
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Sob Wrz 10, 2005 6:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam,
Cytat:
nie chcial bym Cie zniechęcac

HEHE, może dla ciebie nawijanie papieru jest to "papranina" wole robic z papieru bo nie mam zabyt duzo wunduszy abym mógł przeznaczać kase na rurki. Nawinięcie pełnego korpusu tego pierwszego egzemplarza zajeło mi 20-30min (były małe przerwy), kleje szkłem wodnym, i zauwazyłem że szkło szybko wiąże papier a pełne wyschnięcie to około jednej doby, więc jednego wieczora moge zrobić 2-3 korpusy a na drugi dzien je "tankować" i wykańczać. Napewno jest wiele osób na forum które wola papier niz PCV (ja zaliczam sie do pierwszej grupy). Może gdy zobacze że nie opłaca mi sie robić te SR z papieru zainwestuje w PCV, ale to dopiero po kilku serii testów.
Dobra gadam i gadam a pierwsza seria SR TJ/001ITS1 nie skończona, biore sie do roboty.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Czw Lis 03, 2005 6:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam,
ehh ta szkoła... Już na początku wrzesnia pokrzyżowała plany w sprawie serii tych SR :/ Teraz będe miał tydzień nawet luźny to może wkońcu zrobie ten SR, zostało mi tylko zrobić paliwko, dysza i zatyczka i... gotowe.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP