Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Silnik BC- 80/125

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 9:44 am    Temat postu: Silnik BC- 80/125 Odpowiedz z cytatem

Witam,
Pare razy wspomnialem juz o tych silnikach" BC" i w zwiazku z tym, ze od paru miesiecy jestem rowniez posiadaczem takiego silnika zamieszcze pare informacji na ten temat.

Paczuszka z silnikiem....


.... oraz jej zawartosc.


Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 10:03 am    Temat postu: Cena BC Odpowiedz z cytatem

Witam

Trochę przyziemnie - a cena ?

Myślę, że Paul poda także szczegóły techniczne.

Wygląda bardzo pięknie.
A może mała sonda - ciekawe, kto zdecydowałby się na zakup takiego silnika (pytam tylko z czystej ciekawości celem zbadania "rynku" Wink ) ?

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 10:17 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Sam silnik, jak na zdjeciu kosztuje 75 Euro. Posiada dysze grafitowa , a producent gwarantuje min. 50 startow na jednej dyszy.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 10:48 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Drogo??? Mysle, ze nie. Dlaczego?
Te 75 Euro to jest jednorazowy wydatek. Te segmenty paliwowe kosztuje dla BC-80 / 8 Euro a dla BC-125 /15 Euro

Ile kosztuje "D" silnik w Polsce? ok. 20 zl ca. 5 Euro ale BC-80 daje nam 4 x wieksza moc! No i samo skladanie i rozbieranie tego silnika- robi prawie tyle samo uciechy jak sam start.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 12:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A tak wygladaja obydwa silniki BC-80 oraz BC-125. BC-80 to tylko obudowa silnika gdyz wszystkie inne czesci, dysza, deno, zakretka dociskowa itd. pasuja do obydwuch silnikow.



oraz segmenty ladunkow pednych do BC-125. Jak widac na zdjeciu wage jednego segmentu wynosi 94,5g. Waga kompletnego gotowego do startu silnika - 215g



Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 12:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A oto wykres pracy tego silnika na segmencie o spalaniu "czolowym"

http://olifnet.sitec.net/RP6/BC125_DIA_4.jpg
Jak mozna odczytac z wykresu, silnik ten daje nam prawie dokladnie 180 Ns
Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 12:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to jeszcze kilka pytań.

Interesują mnie wymiary ziarna, jego długość oraz średnica.
Jaka jest średnica dyszy?

Ze zdjęcia wygląda, że ładunek inhibitowany jest rurką z tekstolitu.
Czy tak jest rzeczywiście?

Ciekawe, czy produkowane są ziarna tylko o czołowej powierzchni spalania ?

Co do paliwa - zastanawiające jest to, że jest to paliwo typu koloidalnego na bazie nitrocelulozy z nitrogliceryną, ale praca silników pokazanych na filmach z imprezy wcale nie przypomina spalania takich kompozycji.
Ciekawe Question Exclamation

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 2:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Interesują mnie wymiary ziarna, jego długość oraz średnica.

Samo ziarno ma nastepujace wymiary:
Srednica - 32 mm
Dlugosc - 62 mm
Ladunek pedny jest zalewany do rurki tekstolitowej o wymiarach 34/70 mm
Do silnika BC- 125 sa produkowane trzy rodzaje ziaren, a mianowicie:
- ziarno o spalaniu czolowym ( jak na zdjeciu)
- ziarno o spalaniu czolowym o zwiekszonym ciagu poczatkowym
http://www.raketenmodellbau.org/attachmen
- ziarno z kanalem przez cala jego dlugosc ( odpalanie silnika nastepuje od gory)
http://olifnet.sitec.net/RP6/BC125_DIA_5.jpg
Dysza w tym silniku dla dwuch pierwszych ziaren jest 3mm a dla trzeciego 4mm.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 5:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Ladunek pedny jest zalewany do rurki tekstolitowej o wymiarach 34/70 mm


Zalewane!!!
Czy ktoś mógł by napisać coś niecoś o tym paliwie i innych paliwach koloidalnych.
A mi się wydawało że te modelarskie silniki są oparte głównie w większości przypadków na nadchloranach. A tu! No proszę to prawie jak te których używali panowie w latach 60 i 70 przy Meteorach i innych.
Toż to szok!

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
Doktor X



Dołączył: 01 Gru 2003
Posty: 27

PostWysłany: Sro Wrz 07, 2005 6:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jestem ciekaw jaką grubość mają ścianki tego silnika i z jakiego materiału jest zrobiony?

Bardzo proszę o informację o ciśnienieniu, jakie wytrzymuje rurka alumniniowa o grubości scianki 3 mm (prosił bym o podanie w psi albo Mpa).
Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez Doktor X dnia Czw Wrz 08, 2005 5:04 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2005 8:32 am    Temat postu: Symulacja Odpowiedz z cytatem

Witam

Dzieki Paul za informacje.
Na ich podstawie zrobiłem symulację, celem określenia niektórych parametrów silnika.

Silnik BC-125 o spalaniu czołowym
Idea Arrow Co wiemy na pewno Question - podsumujmy

1. Paliwo na bazie 47 - 50% Nitrocelulozy (NC) i 34 - 37% Nitroglyceryny + dodatki (nieznane). Producent BAYER - podaje, że paliwo posiada Iw=2450 Ns/kg
2. Masa paliwa - 80 g? (94g razem z tulejką tekstolitową).
3. Wymiary:
Srednica - 32 mm
Dlugosc - 62 mm
Impuls całkowity silnika Ic=180 Ns
Ciąg ( z wykresu ) 30 N
Dysza o średnicy 3 mm

Co z tego wynika ?

Silnik klasy H30
Zacisk Kn=113
Prędkość spalania paliwa 10 mm/sek
Jeśli przyjąć hipotetycznie, że:
n=0,42
a=0,028

to ciśnienie w silniku wyniesie ok. 370 psi
(ale to tylko moja fantazja, chociaż wydaje się pasować)

Uwagi:
Zaskoczył mnie stosunkowo niski zacisk

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2005 10:08 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Dla lepszego zobrazowanie tego silnika przedstawiam jego przekroj wewnetrzny z ziarnem nr. 3 ( kanal przez cala dlugosc ziarna) dysza 4mm i odpalanie zapalnikiem elektrycznym od gory.

http://www.raketenmodellbau.org/attachment.php?s=&postid=78502

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2005 10:39 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Shocked O! - jaka nietypowa konstrukcja.

Ten zapalnik - coś dziwnego, oczywiście, jak na rozwiązania w małych amatorskich silnikach rakietowych.
Wygląda na skomplikowany element - czy jest wymienny, czy też wielokrotnego użytku?

Jeszcze jedna uwaga - brak ładunku opóźniającego.
W większości amerykańskich silnikach WU (klasa G, H) takie ładunki pirotechniczne są stosowane.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2005 10:44 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Obudowa tego silnika jest tak skonstruowana, ze ma ponad pieciokrotna rezerwe. Jezeli chdzi o to ziarno o spalaniu czolowym to jest to ta najlagodniejsza wersja tego ukladu.
Silnik ten zostal rowniez przetestowany na innym paliwie, rowniez o spalaniu czolowym , dysza 3mm i czas pracy 1,17s.
A oto jak wglada jego praca.
http://www.raketenmodellbau.org/attachment.php?s=&postid=77861

Do tego jeszcze wykres jego pracy.
http://www.raketenmodellbau.org/attachment.php?s=&postid=77849

Jezeli przeliczysz te parametry tego paliwa to mysle, ze zacisk bedzie troche wyzszy Laughing Obudowa jest tak skonstruowana by byla uniwersalna do roznych paliw oraz ziaren. Mysle , ze bardzo udana konstrukcja!

21 Kilo Schub. Also 206 N. - sila ciagu
1,17 Sekunden Brenndauer - czas pracy
216 Ns Impuls
2505 m/s Ausströmgeschwindigkeit - predkosc wyplywu gazow

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2005 11:37 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Jeszcze jedna uwaga - brak ładunku opóźniającego.


Cala "rodzina" silnikow BC jest bez ladunku opozniajacego. W tej chwili w Niemczech prawie kazdy modelarz odpala spadochron elektrycznie za pomoca DENTA-MAG. Jedyne silniki fabryczne ktore maja jeszcze ladunek opozniajacy z podsypka do wyrzucenia spadochronu to silniki od "A" do"D" chociaz w tym ostatnim "D" silniku wielu zaslepia ten silnik po usunieciu ladunku miotajacego. Te pozostale sa raczej za slabe by latac z elektronika...chyba, ze ktos zaklada np. 3 , 4...... x silnikow mniejszych.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2005 1:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam pytanie co do tego silnika a właściwie wkładu paliwa. Nurtuje mnie to że nie jest wypełniona cała przestrzeń w silniku od strony zapalnika, wystaje tam tylko rurka z tekstolitu. Nie żebym czegoś takiego nie widział nigdy ( Nakka też tak w swoich silnikach robi) ,ale jak to się dzieje że nie ma to złego wpływu na korpus silnika, czy ten tekstolit jest wstanie ochronić ściankę, czy nie ulega on przepaleniu w czasie pracy silnika?
_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Czw Wrz 08, 2005 3:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oczywiscie, ze scianki silnika sie nagrzewaja, ale caly "trik" w tym systemie to to , ze ziarno wchdzi bardzo luzno do silnika i w czasie pracy zostaje wyrownane cisnienie miedzy wewnetrzna powierzchnia spalania a zewnetrzna powierzchnia rurki tekstolitowej. Zapobiega to rozerwaniu lub peknieciu ziarna. Jak sobie jeszcze raz obejzysz na poczatku tematu te dwa ziarna , to z pewnoscia zauwazysz 3 wyzlobienia ( polokragle) w rurce tekstolitowej-ale tylko z jednej strony tzn. od strony dyszy. Przez te wlasnie wyzlobienia nastepuje wyrownanie cisnien. Z tego co wiem to dziala to bardzo dobrze, gdyz do tej pory o przypadku przepalenia tego silnika jeszcze nie slyszalem.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
X-Men
Gość





PostWysłany: Sro Wrz 14, 2005 2:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Siema Smile

Paul chce ciebie zapytać fgdzie kupileśten silnik BC 80
Powrót do góry
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Wrz 14, 2005 4:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Cytat:
Paul chce ciebie zapytać fgdzie kupileśten silnik BC 80


No to sie zapytaj Wink
Zobacz sobie pierwsze zdjecie w tym temacie.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pon Lis 07, 2005 11:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odpowiedz na pytanie- "Dlaczego w Niemczech zajmuje sie tak malo osob produkcja silnikow?" - jest bardzo prosta.
Tylko jedna osoba ma dostep do takich mozliwosci.
http://www.bayernchemie-protac.com/index.htm

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP