Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

MATERIAŁY POTRZEBNE DO BUDOWY PROMÓW KOSMICZNYCH
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pon Kwi 18, 2005 6:15 pm    Temat postu: MATERIAŁY POTRZEBNE DO BUDOWY PROMÓW KOSMICZNYCH Odpowiedz z cytatem

INTERESUJE MNIE SRTONKA, NA KTÓREJ POKAZANE SĄ MATERIAŁY Z KTÓRYCH ZBUDOWANE SĄ PROMY KOSMICZNE LUB RAKIETY DZIEKI Z GÓRY ZA JAKIEŚ ROZSĄDNE LINKI
Powrót do góry
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Wto Kwi 19, 2005 10:11 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

twoj poscik jest najrozsadniejsza stronka w temacie preciez nie zbudujesz promu, ajezeli sie upierasz, to proponuje papier- zmniejszy liczbe ofiar
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A mi się wydaje że to fajny temat w promach kosmicznych stosowane są bardzo spektakularne technologie Wink i wiele osób mimo iż nigdy nie będzie w stanie tego powtórzyć to może być zainteresowanych. Ja na przykład był bym zainteresowany takim wątkiem na forum i wyciąganiem takich rodzynków technologicznych.
Powrót do góry
Ciechan



Dołączył: 10 Lis 2004
Posty: 11
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Właściwie temat ciekawy, ALE CZEMU DUŻYMI LITERAMI, PRZECIEZ TO STRASZNIE WKUR... ZA!!!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Hubcio



Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 375
Skąd: tiaaa

PostWysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zbiornik paliwa promu jest pokryty 2,5 centymetrową powłoką ochronną z pianki poliuteranowej koloru pomarańczowo-brązowego (chociaż w czasie pierwszych misji kolor ten był biało-kremowy). Warstwa ta umożliwia utrzymanie gazów wewnątrz zbiornika w postaci ciekłej przy temp. -253oC.
To pewnie wiecie ale tak czy tak napisalem

_________________


Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Hubcio



Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 375
Skąd: tiaaa

PostWysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Znalazłem jeszcze coś takiego

Najpotężniejszy silnik rakietowy na paliwo stałe, Space Shuttle Reusable Solid Rocket Motor, był testowany w czwartek, 23 października 2003 roku na terenach należących do ATK Thiokol Propulsion Division, producenta silnika. Wykorzystanie tego silnika może zwiekszyć granice możliwości wahadłowców.

Pięcioczęściowy silnik pracował przez 128 sekund i wytworzył ciąg 16 milionów newtonów. Pracował bez usterek i zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Końcowe rezultaty testu nie są jeszcze znane.

_________________


Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 11:40 am    Temat postu: Space Shuttle Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Konstrukcja wahadłowca pochodzi z końca lat 70 ubiegłego wieku, a więc "tąci juz trochę myszką", nie mniej nadal jest to jedyny tego typu "powtarzalny" statek kosmiczny (pomijam tu ostatnie wyczyny "pseudoamatorskie" - bo trudno takimi nazwać projekty w które zaangażowano miliony dolarów, gdzie udało się w locie załogowym, jednoosobowym osiągnąć raptem suborbitalne wysokości). O to trochę danych na temat Space Shuttle. Dane pochodzą z wczesnego okresu testów i prób orbitalnych wahadłowca - opublikowane były 30 lat temu (MT 11/1977) i do dzisiaj pewnie sporo się zmieniło w tym względzie. Jeżeli ktoś zechce to niech uzupełni te dane. Myślę, że warto aby młodzież Smile zapoznała się z tymi liczbami. Daje to niezłe wyobrażenie co człowiek potrafi . A tak na marginesie - ruscy też eksperymentowali z wahadłowcem (prawie, że jota w jotę jak amerykański, no cóż szpiedzy nie śpią Smile ) o nazwi "Buran", ale nie zdołali udzwignąć kosztów projektu przed samym rozpadem ZSRR (i teraz prototyp Burana rdzewieje gdzieś w muzeum Very Happy ).

Zeskanowałem artykuł na temat wahadłowca (po polsku) dla Was i będzie dostępny w necie (jeżeli ktoś będzie potrzebował tych danych np. do pracy szkolnej, czy dla własnej wiedzy to zapraszam do ściągania - 8 stron - kolorowe ksero formatu A5 - 2,1M):

WAHADŁOWIEC

Kilka ciekawych danych z tego artykułu:

Ciąg silnków startowych SRB (Solid Rocket Booster - to te dwa cygara po bokach zespołu startowego) 11830 kN (każdy). Paliwo: sproszkowane aluminium i nadchloran amonu. Czas pracy 120 s. Zamocowane przegubowo dysze mogą być korygowane w czasie startu (sterowanie wektorem ciągu) w zakresie +/- 5° za pomocą układu hydraulicznego.

Ciąg silników marszowych SSME orbitera ( 3 szt. - widoczne trzy dysze z tyłu wahadłowca) 1668 kN (każdego) - na poziomie morza i 2277 kN - w próżni, a zakres regulacji ciągu wynosi 50-109% w stosunku do wartości nominalnych. Paliwo: wodór i tlen, impuls właściwy: 455 s Czas pracy podczas jednego wzlotu 8 min.

Ciąg silników OM (drugi układ napędowy - stanowi dwa silniki służące do osiągnięcia orbity po wyłączeniu silników SSME, do zmian orbity, zbliżania się w przestrzeni kosmicznej do innych obiektów i do sprowadzania orbitera do atmosfery) wynosi 26,7 kN (każdy). Impuls właściwy: 308 s. Paliwo: monometylohydrazyna i czterotlenek azotu.

Ciąg silnków RCS (korekcyjnych) wynosi - 40 szt - czterdzieści sztuk silnków!!! - o ciągu 3,87 kN i dwa o ciągu 111 N . Paliwo takie same jak w OM (może byc dowolnie przetaczane z OM do RCS i odwrotnie).

I jeszcze to co mnie jako elektronika interesuje najbardziej. Zasilanie układów elektryczno-ektronicznych wahadłowca stanowią trzy wodorowo-tlenowe ogniwa paliwowe o mocy 7 kW (w szczycie 12 kW). Normalnie pracują tylko dwa, dając 27,5-32 V. Wutwarzana w ogniwach woda uzywana jest przez astronautów. Jako rezerwowe źródła energii elektrycznej zastosowano zestaw akumulatorów Ag-Zn o pojemności 40Ah i akumulatorów Ni-Cd o pojemności 10 Ah.

Po inne dane odsyłam do artykułu (i do grzebania w necie nie w nosie Wink )

Pozdrawiam sj

PS Tu macie ciekawe ( Wink Cool ) zdjęcie wahadłowca. Trzeba je koniecznie ściągnąć rozpakować i zobaczyć Surprised :

Zdjęcie wahadłowca na ziemi
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
maxlam
Gość





PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 12:29 pm    Temat postu: Re: Space Shuttle Odpowiedz z cytatem

eltopsj napisał:
A tak na marginesie - ruscy też eksperymentowali z wahadłowcem (prawie, że jota w jotę jak amerykański, no cóż szpiedzy nie śpią Smile ) o nazwi "Buran", ale nie zdołali udzwignąć kosztów projektu przed samym rozpadem ZSRR (i teraz prototyp Burana rdzewieje gdzieś w muzeum Very Happy ).


O ile mi wiadomo to Buran jest odrobinkę większy od amerykańskiego brata Wink oraz odrobinkę inna jest konwencja napędu gdyż wahadłowiec USA wraca wraz z głównymi silnikami a głównym silnikiem Burana jest rakieta energia.
Powrót do góry
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 7:20 pm    Temat postu: Space Shuttle Odpowiedz z cytatem

To są szczegóły maxlam. Musieli coś zmienić, żeby nie oskarżono ich o całkowity plagiat. Very Happy . Poza tym technologia ruskich jak by nie było odstawała trochę od tego co mogli zrobić amerykańcy.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 7:50 pm    Temat postu: Re: Space Shuttle Odpowiedz z cytatem

eltopsj napisał:
Poza tym technologia ruskich jak by nie było odstawała trochę od tego co mogli zrobić amerykańcy.

W którym miejscu?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
alpha



Dołączył: 24 Mar 2004
Posty: 51

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 8:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

aaauuuuu.... a czy to czasem nie ruscy sa autorami silnika na paliwo ciekle znacznie przewyzszajacego moca amerykanskie silniki podobnej wielkosci?
i mowimy o radzieckich silnikach z ery podboju ksiezyca (radziecki program ksiezycowy) i dzisiejszych silnikach amerykanskich...

amerykanie kupili ponad 100 ezgemplazy tych silnikow z przed wielu lat
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 9:37 pm    Temat postu: Space Shuttle Odpowiedz z cytatem

Witam ponownie!

Tu macie co nie co o rosyjskim Buranie (3,3M):

BURAN

Wszystkich chętnych zapraszam do ściągania. Pliki za jakiś czas usunę, gdyż zajmują zbyt wiele miejsca na "darmowym serwerze".

Pozdrawiam sj

PS Co do "odstawania" technologii rosyjskich to miałem mozliwość pracy ze sprzetem elektronicznym zarówno produkcji rosyjskiej jak i amerykańskiej i wierzcie mi różnice widać już na pierwszy rzut oka. Szkoda dalej polemizować na ten temat.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
piroman



Dołączył: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 9:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Taaak... Różnice są, niewątpliwie a to z powodu tego że Rosja od bardzo dawna (boję się tu trochę użyć określenia "od zawsze") była zacofana technologicznie. Byćmoże się mylę ale wydaje mi się że rosjanie nadganiają już nawet amerykanów.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 10:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

alpha napisał:
aaauuuuu.... a czy to czasem nie ruscy sa autorami silnika na paliwo ciekle znacznie przewyzszajacego moca amerykanskie silniki podobnej wielkosci?
i mowimy o radzieckich silnikach z ery podboju ksiezyca (radziecki program ksiezycowy) i dzisiejszych silnikach amerykanskich...

amerykanie kupili ponad 100 ezgemplazy tych silnikow z przed wielu lat

Czy to chodzi o RD-180? Bo są to silniki dość nowe, opracowane na bazie RD-170 z ery "postksiężycowej". W erze podboju księżyca Amerykanie zbudowali silnik F1, użyty w rakiecie Saturn V, o sile ciągu prawie dwukrotnie większej niż RD-180. Przy czym F1 był jednokomorowy, a RD-180 ma dwa zespoły komorowo-dyszowe (oba silniki zasilane ciekłym tlenem i naftą).
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Nie Maj 15, 2005 10:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

eltopsj napisał:

PS Co do "odstawania" technologii rosyjskich to miałem mozliwość pracy ze sprzetem elektronicznym zarówno produkcji rosyjskiej jak i amerykańskiej i wierzcie mi różnice widać już na pierwszy rzut oka. Szkoda dalej polemizować na ten temat.

Ale mówimy tu o technologiach kosmicznych. W tej dziedzinie rosyjska elektronika raczej nie odstawała i nie odstaje od amerykańskiej. Dowodem na to móglby być np. sam Buran, który swój pierwszy i ostatni lot odbył całkowicie automatycznie, łącznie z lądowaniem. Jest też faktem np. że Amerykanie do dzisiaj nie mają systemów automatycznego dokowania na orbicie podczas gdy Rosjanie, przećwiczyli to już w latach 60-tych.
Po za tym elektronika w kosmosie nie jest super-hi-tech, więcej tutaj:
http://baza.polsek.org.pl/faq/atyka_topic_1.html#_1_27.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
marlionkk



Dołączył: 06 Sie 2005
Posty: 26
Skąd: k-k

PostWysłany: Nie Sie 07, 2005 8:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A model promu kosmicznego dało by sie zbudować, który by poleciał??
Tak sie nad tym tematem zastanawiałem i mysle że by sie dało, ale do tego trzeba dużej robocizny. Ten główny zbiornik paliwa to mażna by zrobić z kilkoma silnikami żeby nie robić tak grubego silnika.
i elektryczny zapalnik aby te silniki zostały wystrzelone równo.

Ten cały wahadłowiec to już nie jest dziedzina rakietowców ale tych którzy sie zajmują sklejaniem samolotów. To tez długo trzeba sie napracowac żeby zrobić taki wahadłowiec z papieru wytrzymałego Wink

A co do elektroniki to myśle o wyrzucaniu pokolei tych zbiorników.
Jak sie główny wykończy to mogł by być jakiś mechanizm aby wyrzucić niepotrzebny zbiornik. Tak samo z dwoma pozostałymi.

Spadochron i elektronika wyrzucania spadochronu bym umieścił w wahadłowcu gdzie w rzeczywistości jest umieszczony spadochron. Czyli w styłu. albo w ładowni Wink

To jest narazie pomysł...Niewiem czy to by sie dało w ten sposób to zrobić, ale warto spróbować, nie?? Wink

Tak mysle że lot rakiety z wahadłowcem bedzie podobny do lotu w reczywistości ponieważ jeszcze ten wahadłowiec przeciąża i bedzie leciał do tyłu modelu.

Co wy na to?? Mogło by to zadziałać??
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Adres AIM
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Pon Sie 08, 2005 7:57 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mogloby zadzialac, ale musialbys znajezc dobra metode sterowania.
bez zyroskopu sie nie obejdzie.
bedziesz musial sterowac (minimum) jedną z tych zeczy:
-sila ciągu slilnikow
-kierunek ciągu silnikow
-wplyw oporu powierza

chyba to ostatnie jest najlatwiejsze: moznma wykozystac 'skrzydelka' wachadlowca.

ale jak robisz wielki doczepiany zbiornik, to chyba zamiezasz zrobic silniki na paliwo ciekle, lub chybrydowe, co umozliwia zmiane ciągu.

nie zaleznie od wszystkiego: zyroskop to podstawa. ty nie bedziesz w stanie tym sterowac.

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
marlionkk



Dołączył: 06 Sie 2005
Posty: 26
Skąd: k-k

PostWysłany: Wto Sie 09, 2005 10:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak sie za bardzo nie znam na Żyroskopach.
Do czego ma służyć taki żyroskop w promie??
Gdzie zainstalować by prawidłowo działało??
Wiem że łatwo taki zyroskop mozna samemu zrobić, ale niewiem jak ma być duży taki zyroskop w modelu wahadłowca.

czemu paliwo ciekłe?? to przecież ma być tylko model promu.
Nie może być na karmelku lub też innym modelarskim paliwie??

_________________
"Saper myli sie tylko raz"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Adres AIM
yetihehe



Dołączył: 26 Paź 2002
Posty: 459
Skąd: Znienacka

PostWysłany: Sro Sie 10, 2005 1:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Żyroskop służy do określania obrotu promu (o ile się on obrócił) lub, jesli jest wystarczająco duży żyroskop, może też być używany do superprezyzyjnego ustawiania obrotu promu. (Jeśli nie jest za duży, może być używany do jeszcze precyzyjniejszego ustawiania Smile ). Najlepiej go zainstalować w środku ciężkości. Jeśli nie, to można zainstalować na przykład dwa symetrycznie względem środka. Jeśli nie są symetrycznie, środek ciężkości nie pokrywa się z środkiem obrotu.
_________________
Motyle trotylem pachną jak nigdy.
oglądający, niepraktykujący Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
szpaner



Dołączył: 11 Paź 2004
Posty: 561

PostWysłany: Sro Sie 10, 2005 7:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mi sie wydaje ze najlepszym miejscem dla zyroskopu jest głowica: żyroskopy z regóły są dośc ciężkie, poza tym sam żyroskop nie ma ustawia promu, a jedynie wykrywa odchylenia od pionu, więc nnie musi by w środku obrotu(który i tak jest cięzko określic)

jezeli chcesz zrobi zyroskop, to nie ma problemu, potrzebujesz tylko ośke, ciężki (i konieczne:dobrze wyważony) dysk, oraz coś co zapewni mu bardzo wysokie obroty.

czujnik żyroskopowy zrobisz umieszczając taki zestaw i elastycznej ramce,
nie musi by specjalnie duży, ale ja bym dał największy jaki mi się zmieści do modelu.(w rozsądnych granicah, nie będę ładował kilogramowego, jezeli 10g całkowicie wystarcza Wink )

ciekle paliwo bedziesz potrzebował, jezeli do sterowania chcesz wykozysta zmiany ciągu, ale mozesz tez sterowac oporem powietrza. zakladam ze nie będziesz tego odpalał w przestrzeni kosmicznej, czy komoże próżniowej

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP