Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kanały gwiazdowe i inne
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Nie Gru 12, 2004 5:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paliwo testowałem z Kn z zakresu 550-700. W tym zakresie ciśnienie nie rozrywało rurki PCV 1 cal (fi zewn. 33,4mm, grubość ścianki 2,4mm). Spalanie przy tym ciśnieniu było stabilne, żadnego kichania, pulsowania czy czegoś w tym rodzaju. Za to sama prędkość spalania dla tego zakresu Kn była dość niska. Szacuje, tak na oko, że nie przekroczyła w żadnym teście 4mm/s.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Wto Gru 14, 2004 9:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

No i jakie są Twoje opinie o tym paliwie? - jestem ciekawy, bo sam nie robiłem RNX-a.
Czy warto próbować?

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Czw Kwi 28, 2005 6:48 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sro Gru 15, 2004 12:49 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeżeli nie przeszkadza Ci duże Kn, niska prędkość spalania, i mały Isp (mniejszy nawet od karmelki) i długi czas oczekiwania na utwardzenie paliwa, to myśle, że warto. Otrzymasz za to paliwo kompozytowe łatwe do przygotowania w temperaturze pokojowej, z łatwo dostępnych skladników (sklepy budowlane i ogrodnicze), stosunkowo łatwe w obróbce, o dużej wytrzymałości mechanicznej i niehigroskopijne.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Kwi 28, 2005 10:26 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pablo napisał:
Jeżeli nie przeszkadza Ci duże Kn, niska prędkość spalania, i mały Isp (mniejszy nawet od karmelki) i długi czas oczekiwania na utwardzenie paliwa, to myśle, że warto.


Witaj
Przygotowałem silnik Sr65 z paliwem RNX z 300 gramowym ziarnem typu gwiazda - a właściwie Finocyl (kanał ze skrzydełkami).

Masa silnika 720g
Zacisk KN=650.
Dysza wykonana z CX5 (to czerwone - Arrow zaślepka) Smile



Odpalenie miało miejsce 24-04-2005r.

Tak to wyglądało:



Silnik pracował blisko 6 sekund - wydaje się to stanowczo za dużo, aby myśleć o dobrym locie rakiety na tym silniku.
Wynika z tego, że jeszcze dałem zbyt niski zacisk Shocked .
Zapłon był dobry - w silniku umieściłem dodatkowy ładunek zapłonowy, mimo to, nie było widać dynamiki pracy Sr65.
Idea a może jednak trzeba odgazowywać paliwo Question Exclamation
Podziwiać można natomiast gęsty różowo-brązowy pióropusz dymu.
Brak płomienia.

Mam film - ale nie umieszczam go na serwerze z braku miejsca.
Zainteresowanym mogę wysłać filmik pocztą emailową.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Czw Kwi 28, 2005 3:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy możesz podać jeszcze skład RNX-a i gdzie był umieszczony zapłonnik.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pią Kwi 29, 2005 10:20 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wojtek napisał:
Czy możesz podać jeszcze skład RNX-a i gdzie był umieszczony zapłonnik.


Witaj

Paliwo w silniku zrobiłem wg. receptury podanej przez R.Nakka'ę zgodnie z formułą RNX 57 >> tutaj szczegóły <<
Azotan potasu 70%
Tlenek żelaza 8%
Żywica epoksydowa 19% *
Utwardzacz 3 %

* zastosowałem Epidian 5 z utwardzaczem Z1.

Zapalnik elektryczny z podsypką prochową został umieszczony na końcu kanału gwiazdowego.
Dodatkowo na końcu silnika umieściłem ładunek zapalający o wysokiej temperaturze spalania.

Rysunek typów ziaren ze strony Nakka'i.

Ziarno - jak wspominałem wcześniej - typu FINOCYL (to ostatnie na rysunku) wycinane piłką.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Czw Maj 05, 2005 10:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:

...
Przygotowałem silnik Sr65 z paliwem RNX z 300 gramowym ziarnem typu gwiazda - a właściwie Finocyl (kanał ze skrzydełkami).
...
Masa silnika 720g
Zacisk KN=650.

....
Silnik pracował blisko 6 sekund - wydaje się to stanowczo za dużo, aby myśleć o dobrym locie rakiety na tym silniku.
Wynika z tego, że jeszcze dałem zbyt niski zacisk Shocked .
Zapłon był dobry - w silniku umieściłem dodatkowy ładunek zapłonowy, mimo to, nie było widać dynamiki pracy Sr65.
Idea a może jednak trzeba odgazowywać paliwo Question Exclamation

Wolnawo... Smile Gdybyś podał jeszcze średnicę ziarna i wymiary tego finocylka, to by było mniej więcej wiadomo, jak bardzo wolnawo...
W związku z tą koniecznością odgazowywania paliwa, pomyślałem coby może ukręcić troche tego paliwka i zmierzyć jego gęstość. I wyszło mi 1,73 +/- 0,014 g/cm^3, co przy założeniu gęstości teoretycznej 1,86g/cm^3, dawałoby od ok. 92 do 93,5% gęstości teoretycznej, czyli tak na granicy (chyba) konieczności odgazowywania.

Cytat:

Żywica epoksydowa 19% *
Utwardzacz 3 %

* zastosowałem Epidian 5 z utwardzaczem Z1.

Tu chyba zaokrągliłeś te procenty, bo inaczej to wychodziłoby prawie 16cz. Z1 na 100cz. E5.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pią Maj 06, 2005 6:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witaj Pablo

Cytat:
Gdybyś podał jeszcze średnicę ziarna i wymiary tego finocylka, to by było mniej więcej wiadomo, jak bardzo wolnawo...


Podaję wymiary ziarna w silniku SR65:

Długość ziarna = 200 mm
Średnica ziarna = 35 mm
Średnica kanału (core) = 8 mm
szerokość nacięcia = 2 mm
głębokość nacięcia = 8 mm
ilość nacięć = 7
Średnica dyszy = 8 mm

Masa paliwa wynosiła 280g
Zacisk max=600

Co do proporcji ŻE - miało być 6:1 Very Happy

Ciekaw jestem Twoich opinii - masz większe doświadczenia z tym paliwem.

PS.
Przesłałem Ci film emailem z próby tego silnika .
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sro Maj 11, 2005 4:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:

Podaję wymiary ziarna w silniku SR65:
...

Dla tych danych wychodzi taka zależność Kn od grubośći warstwy spalonej:

Grubość warstwy palnej to ok. 7,5mm, co by dawało średnią szybkość spalania 1,25mm/s, tj. blisko wartości jakie otrzymywałem przy ciśnieniu atmosferycznym. Nawet jeśli się uwzględni, że dla ostatnich 2mm, spalanie zachodziło przy bardzo niskim Kn, przy którym szybkość spalania mogłaby nawet mieć wartości zbliżone do "atmosferycznych", to nie tłumaczy to tak niskiej średniej szybkości spalania. Trudno mi uwierzyć, że szybkość nie wzrasta przy Kn zwiększonym dwukrotnie.
Nie wiem, co może byc przyczyną tak długiego czasu pracy SR65. Moze niejednoczesny zapłon wszystkich powierzchni Question

Cytat:

Co do proporcji ŻE - miało być 6:1 Very Happy

Nie łapie dowcipu... jakiś ciężki jestem Rolling Eyes
Mnie z tymi proporcjami chodzilo o to, że producent zaleca 10-12cz Z1 na 100cz. E5. 16cz. to juz chyba znaczne przedawkowanie. Nie wiem jak się utwardza ŻE w takich proporcjach, nigdy tego nie sprawdzałem. Muszę w wolnej chwili to zrobić.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Maj 12, 2005 10:33 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pablo napisał:
Nie wiem, co może byc przyczyną tak długiego czasu pracy SR65. Moze niejednoczesny zapłon wszystkich powierzchni Question


Oto jest pytanie Question

Wydaje się, ze wszystkie warunki zostały spełnione.
1 - prawidłowy skład paliwa i jego wykonanie
2 - dobry zapłon
3 - wysoki zacisk

A jednak nie wszystko poszło tak, jak tego oczekiwałem.
Jednego, czego nie zabrakło, to kupy dymu.
Oglądając pierwsze testy SR Nakki na tym paliwie zarejestrowane kamerą, także odniosłem wrażenie, że te silniki nie mają pawera.
Paliwo od początku budziło u mnie mieszane uczucia (kaszana). Very Happy
Dlatego właśnie sam postanowiłem spróbować.
Eksperyment przeprowadziłem i chyba porzucę dalsze testy.
Przecież nie brakuje alternatyw dla tego paliwa. Chociażby paliwo "Klasyk" Pinota, czy ZPP Pirotechmana.

Mam jednak nadzieję, że ktoś z Forum nadal będzie badał to paliwo i może nawet zastosuje go w konkretnej rakiecie.

Wyjaśnienie:
ZE w tym paliwie była wymieszana z utwardzaczem zgodnie z zaleceniami Nakki (6:1) i stąd nieporozumienie, co do składu.
Może należało zastosować ilość utwardzacza podawaną przez producenta E5 - ale chyba i tak to nie miało istotnego wpływu na przebieg testu.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Pią Maj 13, 2005 10:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nakka jakiś czas temu rakietą z silnikiem na RNX przekroczył prędkość dźwięku (niestety chwilę później rakieta się rozpadła). Więc coś się da z tego paliwa wycisnąć. Ja jeszcze nie rezygnuję...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Cze 23, 2005 9:01 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pablo napisał:
Nakka jakiś czas temu rakietą z silnikiem na RNX przekroczył prędkość dźwięku (niestety chwilę później rakieta się rozpadła). Więc coś się da z tego paliwa wycisnąć. Ja jeszcze nie rezygnuję...


Nie rezygnuj Exclamation

Jego rakieta Frostfire 3 wystrzelona 16 stycznia 2005 roku osiągnęła prędkość 1,23 Macha i tym razem nie rozpadła się.

Silnik Liberty "L"

Zauważyłeś, że zacisk w silniku był równy Kn=958 Question Exclamation

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Nie Kwi 02, 2006 1:16 pm    Temat postu: Kanał gwiazdowy w silniku z paliwem KNOSAL Odpowiedz z cytatem

Witam

Ten temat wciąż nie daje mi spokoju i po dłuższej przerwie, przedstawiam zdjęcie ładunku z 300 g paliwa KNOSAL z kanałem gwiazdowym.

Technologia wymaga jeszcze dopracowania.
Długość kanału 200 mm, a średnica paliwa 38 mm.

Ładunek znajdzie zastosowanie w silniku napędowym rakiety LACERTA.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
fnmilo



Dołączył: 01 Mar 2005
Posty: 49
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Nie Kwi 02, 2006 6:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam
a może tak to powinno być: http://img435.imageshack.us/img435/3002/nowyobrazbitowy26ev.png przez 2/3 kanału paliwa w silniku przebiega układ zapłonowy o 1 mm mniejszej średnicy kanału paliwa przy aero zdaje egzamin.rys dla zw.dyszy

_________________
GG 9628588
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Pon Kwi 03, 2006 11:02 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Widziałem już jak takie coś działa, tyle że wtedy używane było do paliwa na nadchloranie potasu.
Ksard widzę że wycinasz ręcznie kanał gwiazdowy. Kiedyś myślełem że to bardzo złe rozwiązanie bo dochodzić może do pęknięć w strukturze ziarna. Ale prace R. Nakki pokazały że nawet w takich wielkich silnikach jak jego, cięcie ziarna nie wywołało poważnych konsekwencj w spójności ziarna.
Dlatego wnioskuje że metoda nie jest zła i rzeczywiście trzeba ją tylko dopracować. Choć prawdę mówiąc przydało by się to robić za pomocą trzpenia, tylko skąd taki ... Rolling Eyes

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
maxlam
Gość





PostWysłany: Pon Kwi 03, 2006 11:42 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Może lepiej użyć metody traconego wosku jak w odlewnictwie trzpień z wosku czy coś podobnego zalewamy paliwem żywicznym a po zaschnięciu podgrzewamy i wytapiamy go było by prościej gdyż wyciągnięcie takiego trzpienia nawet w częściach będzie trudne.
Powrót do góry
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Pon Kwi 03, 2006 9:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Może lepiej użyć metody traconego wosku

A czy taki trzpień woskowy wytrzyma prasowanie Rolling Eyes

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Wto Kwi 04, 2006 7:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

fox napisał:
A czy taki trzpień woskowy wytrzyma prasowanie


I to jest dobre pytanie.
Nie wytrzyma na 100%, ponieważ paliwa żywiczne i w większości pozostałe po wymieszaniu, przypominają bardziej suche ciasto niż lejną masę.
Wosk odpada.
Mój rdzeń wykonałem z ŻE, wykorzystując do tego rurki z PVC jako formy.
Sposób prymitywny, ale ma jedną zaletę - nie trzeba zlecać wykonania w specjalistycznym zakładzie ślusarskim.
Tą metodą każdy w warunkach domowych może wykonać rdzeń do ziaren z kanałem typu GWIAZDA
Kanał wyszedł mi całkiem nieżle - moze nawet lepiej niż wygląda na zdjęciu. Ścianki kanału są bardzo gładkie, nie poszczępione.
Po uformowaniu wymaga jeszcze małej kosmetyki, czyli docięcia piłką.
Wcześniejsza metoda stosowana przeze mnie polegała również na wycinaniu piłką "skrzydełek" w otworze cylindrycznym ( tak jak robi to Nacka).
Szybko okazało się jednak, ze nie jest to takie łatwe.
Zasadnicza trudność polega na konieczności precyzyjnego wyznaczeniu połozenia nacięć.
Kanały wychodziły niesymetryczne. Crying or Very sad
Teraz mam już automatycznie wyznaczone miejsce cięcia.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Michał_R



Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 212
Skąd: Mazowsze

PostWysłany: Wto Kwi 04, 2006 10:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:
Wcześniejsza metoda stosowana przeze mnie polegała również na wycinaniu piłką "skrzydełek" w otworze cylindrycznym ( tak jak robi to Nacka).
Szybko okazało się jednak, ze nie jest to takie łatwe.
Zasadnicza trudność polega na konieczności precyzyjnego wyznaczeniu połozenia nacięć.
Kanały wychodziły niesymetryczne. Crying or Very sad
Teraz mam już automatycznie wyznaczone miejsce cięcia.

Pozdrawiam


Mi się wydaje że mechaniczne wycinanie kanłu jest najlepsze bo z moje go doświadczenia wynika że im bardziej skomplikowany kształt ziarna to łatwiej może zostać (gdzies np.miedzy skrzydełkami trzpienia jakas wolna przestrzeń z powietrzem Confused Ja polecam cienki brzeszczot w ramce, ewentualnie wyżynarkę i imadełko.

_________________
http://s3.bitefight.pl/c.php?uid=79647 - kliknij!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP